Stel je voor: het is 2027. Met hoeveel AI bots denk jij dagelijks in de weer te zijn - bewust of onbewust? Chattend of pratend met onze smartphones geven we onze agenda-assistent opdracht om dingen voor ons te regelen. En ook de zoektocht naar leuke uitjes of kijk-tips laten we over aan allerlei ‘agents’. Zelfs het bekijken van programma’s op tv of op internet kunnen we straks uitbesteden aan onze ‘Bingewatch-bot’. Dat laatste klinkt misschien onwaarschijnlijk of onwenselijk, maar in dit artikel verken ik (Sander Veenhof, AI programmamaker bij VPRO Medialab) toch even wat de mogelijke voordelen zijn en wat deze nieuwe kijker betekent voor de omroepen.

Een aantal technische ontwikkelingen komt momenteel samen. Wie jaren geleden wel eens gefrustreerd heeft staan schreeuwen tegen Google Home of een domme hardleerse Siri die niets verstond en niets begreep, weet dat de klets-ervaring met chatGPT een heel andere ervaring is. Alhoewel experts zeggen “dat het slechts een taalmodel is”, lijkt het met de antwoorden die je tegenwoordig krijgt alsof de AI ons best goed begrijpt.  

Een tweede cruciale ontwikkeling is dat AI steeds vaker op de achtergrond door blijft zoeken of door blijft denken over onze vragen. De interacties met AI hoeven niet altijd door ons geïnitieerd worden. De AI meldt zich als daar een reden voor is. Bijvoorbeeld om iets te suggereren, of iets te vragen. En ons ploegje bots klopt ook elders aan. Zo weet de KijkNou-bot z’n weg te vinden naar online programma-info. Daar kon vroeger alleen in gesnuffeld worden met keywords. Maar tegenwoordig kan er ook inhoudelijk gezocht worden, zelfs met de meest abstracte zoek-queries. Houdt iemand van programma’s met een ‘verrassend plot-twist’? De DaagMeUit bot weet die te vinden, eventueel in overleg met de IkZieIkZieWatJijNietZiet-bot van een omroep die zicht heeft op de inhoud van toekomstige programma’s of een enorm archief.  

Ook het profiel van een kijker is straks niet meer een lijst van matig kloppende keyword-matches. De kennis over iemands kijk-wensen en voorkeuren kan verrijkt worden door iemand na het kijken van een programma te vragen wat de persoon waardeerde in het programma, en wat niet. En als iemand dat niet uit zichzelf weet te verwoorden, kan de IschaMeijer-bot je daar een handje bij helpen. Want door mee te kijken en mee te luisteren weet de AI wat je hebt gekeken. Dat meeluisteren levert ook nog andere interessante mogelijkheden op. Zou je (net als ik) ook wel oren hebben naar een BijDeLes-bot die je tijdens het beluisteren van een podcast zo nu en dan een controlevraag stelt om te checken of je nog wel actief luistert, of bent weggedroomd? 

Zo’n vraag kan ook worden gesteld om na te gaan of je wel echt hebt begrepen wat je zojuist hebt gezien of gehoord. De AI kan dan een nadere toelichting geven en een programma een minuut terugspoelen. Of in het geval van een dynamische podcast, een commando geven om de laatste minuten nog even te herhalen maar dan op een meer begrijpelijk niveau. Het tegenovergestelde kan ook aan de hand zijn. Schiet een programma eigenlijk niet erg op en bevat het allerlei dingen die je al weet? De AI kan met gemak een samenvatting maken of passages skippen. Laat je SneakPreview-bot een programma alvast kijken voordat je er zelf voor gaat zitten. Misschien hoef je niet eens te komen opdraven. Zullen er straks meerdere bots voor ons bezig zijn om op allerlei kanalen voor ons in de gaten te houden of we moeten inschakelen? Handig, dat scheelt ons tijd. En die tijd gaan we hard nodig hebben om de hele kudde aan bots in ons toekomstige leven in het gareel te houden en te managen.