de geschiedenis van nu #7

uit de Russischtalige media

  • Sophie Polm

Hoe speelt de geschiedenis een rol in het Rusland van nu? In deze serie licht OVT-stagiair en student Russisch en Geschiedenis Sophie Polm wekelijks een bericht uit de kritische Russische media toe.

Deel 7: Cultuur bekent schuld?

Danila Bagrov

© publiek domein/Wikimedia Commons

‘Rusland laat de eigen mensen niet in de steek’ beschrijft de werkelijkheid zoals veel Russen die nu zien.

In een sterk geënsceneerd videocollege kregen Russische scholieren de oorlog in Oekraïne uitgelegd als een rechtvaardig en noodzakelijk ingrijpen van Rusland.

Leo Tolstoj

© Publiek domein/Wikimedia Commons

Uit Tolstojs oeuvre kun je genoeg anti-oorlog citaten halen om massa’s demonstranten van spandoeken te voorzien.

In een sterk geënsceneerd videocollege kregen Russische scholieren de oorlog in Oekraïne uitgelegd als een rechtvaardig en noodzakelijk ingrijpen van Rusland.

Rusland wint. Dat is een zeer vereenvoudigde versie van de verhaallijn, maar genoeg voor een regime-vriendelijk narratief.

In een sterk geënsceneerd videocollege kregen Russische scholieren de oorlog in Oekraïne uitgelegd als een rechtvaardig en noodzakelijk ingrijpen van Rusland.

Op onderstaande meme staat: 'L. N. Tolstoj - Speciale operatie en vrede'

© Publiek domein/Novye Izvestiya

meer context bij de oorlog in Oekraïne? luister een van deze afleveringen van OVT:

OVT 20 maart 2022

Poetin bezigde deze week opnieuw macabere taal in een toespraak op de Russische televisie: de dictator had het over de 'zelfreiniging' van het land om met 'nationale verraders' af te rekenen. Die woorden roepen associaties op met de terreur en zuiveringen onder Stalin. Met welk doel refereert de Russische president nu aan dit zwarte verleden?

Verder: het graan van Oekraïne, Tsjetsjeense moordcommando’s, de Oekraïense kozakkenidentiteit, historische boeken met Nadia Bouras en de column van Abdelkader Benali.

OVT 3 april 2022

Rusland voert in Oekraïne een oorlog tegen Westerse goddeloosheid, volgens het hoofd van de Russisch-Orthodoxe kerk, patriarch Kirill. Hij en Poetin lijken twee handen op één buik. Of erger, de kerkvorst lijkt bij de dictator op schoot te kruipen. Waar komt die kerkelijke gezagsgetrouwheid vandaan? Hoort de kerk dat gewelddadige gezag niet tegen te spreken?

Verder: eerherstel voor vermoorde heksen in De Peel, de Fins-Russische Winteroorlog, boek 'Lentz: De man achter het persoonsbewijs', de column van Nelleke Noordervliet en in Het Spoor Terug: Oude muziek.