OVT

OVT 19 september 2021

Shell beïnvloedt tentoonstellingen in historische musea. Dat concluderen historici Gertjan Plets en Marin Kuijt. Zij zijn te gast, samen met Amito Haarhuis, directeur van Rijksmuseum Boerhaave, een van de onderzochte musea.

Verder: de onthulling van het Holocaust Namenmonument, Raoul de Jong over zijn nieuwe boekenprogramma, en niet langer 'Nieuw-Zeeland' maar 'Aotearoa'?

Luister mee

Luister en kijk live mee door hier te klikken, of abonneer je op de podcast.

De podcast van OVT is te beluisteren via iTunes, Spotify RSS-feed en meer. Lees hier hoe je OVT als podcast terug kan luisteren op smartphone of computer.

Onthulling Holocaust Namenmonument

Zondag wordt het Holocaust Namenmonument in Amsterdam onthuld door koning Willem Alexander. Tot voor kort stond op deze plek het zogeheten Monument van Joodse Erkentelijkheid, oftewel een monument van dankbaarheid, opgericht als ‘gedenkteken voor de hulp in Nederland aan de Joden verleend gedurende den oorlog.’ Zoals de Joodse initiatiefnemers het in 1950 verwoordden.

Twee monumenten die beide staan voor hun tijd. De een voor het vergeten Joodse leed van vlak na de oorlog en de ander voor de bewustheid van de Holocaust nu. Journalist en historica Sietske van der Veen, die een artikel schreef over ‘dat rotmonumentje’ van 1950 is te gast. 
 

'Grensstreken' van Milo van Bokkum

Het was een van de vele absurde ervaringen die ons in het coronatijdperk plots ten deel viel: de terugkeer van de harde grens met buurlanden België en Duitsland. We waren het niet meer gewend en voor veel Nederlanders was het een geheel nieuwe en schokkende ervaring: dat een denkbeeldige lijn ons gaan en staan beperkt.

De grens ís welbeschouwd een merkwaardig fenomeen. Zeker bezien door de ogen van NRC-redacteur Milo van Bokkum, die een boekje schreef waarin hij de meest wonderlijke verhalen over landsgrenzen verzamelde: Grensstreken. Milo van Bokkum is te gast. 

Niet langer 'Nieuw-Zeeland' maar 'Aotearoa'?

‘We zijn een Polynesisch land en daar past een Polynesische landsnaam bij, geen Nederlandse, koloniale naam als 'Nieuw-Zeeland', zo betoogt de nationale Maori-partij. Die startte een petitie om de landsnaam te veranderen naar ‘Aotearoa’, die de oorspronkelijke Maori-bevolking in gebruik had.

Hoogleraar culturele antropologie Toon van Meijl, gespecialiseerd in de Nieuw-Zeelandse Maori, is te gast om te vertellen over de groeiende politieke en culturele erkenning van de Maori-bevolking en de betekenis van deze naamsverandering.

Raoul de Jong over ‘menschetende aanbidders der zonneslang’

In een boek kan het wel! zo heet het nieuwe verrassende boekenprogramma van Raoul de Jong. In een van de afleveringen duikt hij in het boek ‘De menschetende aanbidders der zonneslang’ uit 1907. De auteurs, de gebroeders Penard, trokken de bossen van Suriname eigenlijk in om onderzoek te doen naar vogels, maar werden verrast door de inheemse bewoners. 

Met schrijver Raoul de Jong praten we over dit boek, zonneslangen en het programma.

Historici: Shell beïnvloedt tentoonstellingen Nederlandse musea

Rijksmuseum Boerhaave, het Drents Museum en het Openluchtmuseum in Arnhem: drie musea die geld ontvangen van de Shell en de NAM, en die ook in hun tentoonstellingen verhalen vertellen over de Nederlandse energiegeschiedenis. Staat dat niet op gespannen voet met elkaar? Ja zeker, zo concluderen erfgoedhistoricus Gertjan Plets van de Universiteit Utrecht en research assistent Marin Kuijt. Uit hun recent verschenen onderzoek blijkt dat de fossiele industrie met haar sponsoring invloed uitoefent op de inhoud van tentoonstellingen. 

Historici Gertjan Plets en Marin Kuijt zijn te gast over hun onderzoek, evenals de directeur van het wetenschapshistorisch museum Boerhaave, Amito Haarhuis.

Het artikel van Plets en Kuijt is hier te lezen. 

De column van Sana Valiulina

Anderhalve kamer

De column is deze week van Sana Valiulina.

Het Spoor Terug: Vreemde klanken

Een documentaire van Laura Stek

Dichteres en vertaalster Jana Beranová (1932) ontvluchtte in 1948 het communistische Tsjechoslowakije. Ze maakte naam als vertaalster van onder andere Milan Kundera en was in 2009-2010 stadsdichter van Rotterdam. Afgelopen week verschenen twee van haar gedichten in de Rotterdamse publieke ruimte.

Laura Stek sprak met haar over gemis en ontworteling, de rode draad in haar werk.