Techbedrijven hebben veel macht, maar hoe ziet dat eruit in de praktijk? Youtuber Bardo Ellens (Banjomovies) maakte de grootste nachtmerrie van elke mediamaker mee.

Algoritmes maken in toenemende mate beslissingen in onze samenleving. Videoplatform YouTube is zo’n voorbeeld waarbij een geheimzinnig algoritme bepaalt wie een ster wordt en wie niet.

Van de ene op de andere dag kun je als uploader je kanaal of het merendeel van je abonnees verliezen. Over het hoe en waarom tast je vervolgens in het duister. Opnieuw beginnen is door de ondoorgrondelijke wegen van het mysterieuze algoritme haast onmogelijk.

Het overkwam Bardo Ellens, een YouTuber die al vanaf 2006 video’s maakt. Ooit had hij 300.000 abonnees en daarmee was hij de grootste YouTuber in Nederland. Maar op een dag zag hij, zo vertelt hij in de Tegenlicht-uitzending Goudzoekers in YouTubeland (2017), tot zijn grote schrik dat zijn kanaal was verwijderd. Al zijn video’s voor 2013 waren uit het algoritme gehaald en niet meer vindbaar.

Het aantal kijkers zakte daarna dramatisch.

kijk de video over de nachtmerrie van Bardo ↓

Het lijkt klein bier. De consequenties zijn namelijk geheel voor rekening van dat ene individu. Maar wat het zo kwalijk maakt, is dat het hier gaat om willekeur: als iemand binnen de gelederen van het techbedrijf vindt dat een account commercieel niet meer aantrekkelijk is, gaat de stekker eruit. Voor Bardo en voor duizenden anderen een creatieve en financiële strop, gezien de vele uren die ze in hun content hebben gestoken.