Big data nemen langzaam ons leven over en gaan ons online gedrag steeds meer beïnvloeden. Maar op welke manieren kunnen wij data in ons voordeel gebruiken?

goudmijn of mijnenveld: dit zijn de positieve en duistere kanten van data

Dit gesprek gaat onder meer over 'ethisch design' en de belangrijke vraag: heeft het wel zin om zoveel data te verzamelen en voor wie dan?

Ik spreek Tijmen Schep weer: de privacy-designer die nu zijn eigen smart home Candle toelicht waarmee hij laat zien dat 'smart' niet betekent dat je al je data hoeft weg te geven. Ook legt hij uit wat de meeste mensen niet begrijpen over data, en hoe een smart lamp in een keer een Alzheimer-verklikker wordt.  'Data' is nu een containerbegrip geworden, zegt Schep. De term moet beter worden gespecificeerd om een betere dialoog te kunnen voeren.

Marcel Thaens, een chief information officer informeert ons over hoe de provincie Noord-Brabant omgaat met ethische data vraagstukken.

Data-designer Gert Franke vertelt hoe hij een groot project weigerde omdat hij niet helder kon krijgen of fundamentele menselijke vrijheden werden geschaad. De ontwerpers aan tafel worden wel een beetje 'smart-city'-moe, zo lijkt het wel. Gert is ook bezig met een privacy-label zodat je in een oogopslag kan zien hoe 'betrouwbaar' je website is.

De slag om het internet

In de slag om het internet neemt VPRO Tegenlicht-regisseur Roland Duong de tijd om te zoeken naar oplossingen voor een eerlijker, transparanter en menselijker internet. Hieronder vind je zijn tweede gesprek.

bekijk hier het hele gesprek