We moeten toe naar een APK-keuring voor sociale media, vindt Roland Duong. Als een internetbedrijf zich niet houdt aan een aantal ethische normen, wordt hun vergunning ingetrokken.

Ik kwam onlangs de 'Land Information Manoeuvre Centre', kortweg de LIMC, op het spoor. Dat is een eenheid die is opgericht door het Ministerie van Defensie om zicht te krijgen op misinformatie. Er was de afgelopen tijd nogal wat ophef over, onder meer naar aanleiding van dit NRC-artikel. Ik begrijp best dat het een glijdende schaal is wanneer militairen zonder democratisch toezicht burgers gaan bespioneren. Maar een solide misinformatie-monitoring vanuit de overheid lijkt me erg noodzakelijk. Vooral omdat de regulering op het internet niet bestaat. De schadelijk effecten van misinformatie zijn inmiddels duidelijk: van stervende coronapatiënten die tot hun laatste ademtocht volhouden dat corona een hoax is, tot de bestorming van het Duitse parlement in augustus door een verbond van corona-sceptici en extreemrechtse types.

zelfregulatie volstaat niet

Het zelfregulerend vermogen van de internetgiganten, waarover we vorige week al schreven, is heel minimaal, dus daar moeten we het niet van hebben. Het wordt bovendien pas ingezet als de schade al groot is. Waar ik me over verbaas, is dat niemand praat over de relatie van de verloren verkiezingen van Trump en de misinformatie-labels die Twitter bij Trumps tweets plaatste in de aanloop naar de verkiezingen. Het lijkt mij een no-brainer dat deze praktijk heeft bijgedragen aan Biden's nipte overwinning. Evenals de stop op politieke advertenties van Google voor 6 november. Google staat deze politieke advertenties nu gewoon weer toe. Alsof een private partij beslist dat er weer 50 mag worden gereden op woonerven! ‘Ja we weten dat het schadelijk is, daarom hebben de snelheid even verlaagd naar 30 km/u, maar nu er wat minder grote ongelukken zijn gemeld schroeven we de snelheid weer op naar 50.’ Zoiets. Er is niemand die ze nu op de vingers kan tikken.

een APK voor deugdelijk internet ondernemen

Daarom moeten we toe naar een license to operate: een APK voor sociale media-bedrijven. Als een internetbedrijf zich niet houdt aan een aantal ethische normen, zoals het adequaat bestrijden van misinformatie, dan wordt hun vergunning ingetrokken. Zoals een auto die geen deugdelijke APK heeft van de weg af wordt gehaald, halen we de 'bad actors' van de internet-autobahn.