Werk jij in de zorg en word je horendol van de regeldruk en de administratieve bochten waarin je je soms moet wringen? Laat het ons weten via tegenlicht@vpro.nl.

Goede zorg valt niet te vatten in cijfers en vinkjes. Waarom moeten zorgmedewerkers er dan wel zoveel invullen? 5-minutenregistraties, valincidenten, dbc-codes, accreditatiesystemen: de verplichte vinkjes en cijfers zijn personeel in de zorg al jaren een flinke doorn in het oog. Ze verhogen de werkdruk, verminderen het plezier en niet zelden ook de kwaliteit van zorg.

Daarom gaat VPRO Tegenlicht op zoek naar voorbeelden van deze bureaucratie. Op welke manier heeft marktwerking en 'consumentenkeuze' de afgelopen jaren ons zorgsysteem vormgegeven?

Dus werk jij in de zorg en heb je een voorbeeld (of tien) van hoe de regeldruk jouw werk in de weg zit?

Laat het ons weten via tegenlicht@vpro.nl. 

Je verhaal kan (eventueel anoniem) worden gebruikt voor een artikel op onze website.

'Als ik op woensdag al moet bedenken of ik voor zaterdag geld nodig heb, omdat er zaterdag niemand van de kas is, dan ga je veel dingen al bijna niet meer doen'

 

 

'Als ik een visje op de markt wilde halen voor mijn bewoners, dan moest ik een pinpas hebben. Die pas moest ik dan ophalen op een speciale afdeling. En daar had ik weer een handtekening voor nodig'

 

 

'Als de valincidenten stijgen, kun je niet zomaar de conclusie trekken dat we slecht bezig zijn. Misschien is dat wel een bewust genomen risico omdat onze bewoners van wandelen houden'