Kristy Milland komt op voor de rechten en wensen van mensen die voor Amazon’s Mechanical Turk werken. Milland heeft meer dan een decennium voor de online marktplaats Mechanical Turk gewerkt en spreekt over de hele wereld over de ethiek en exploitatie van crowd-work. Ze wil de werkomgeving van digitale arbeidskrachten humaner maken en is van mening dat we platforms moeten creëren die door arbeiders zelf worden beheerd.

Kristy Milland volgde een Bacheloropleiding psychologie aan de Ryerson Universiteit in Toronto, na tien jaar als ‘Mechanical Turker’ te hebben gewerkt. In 2005 richtte Amazon Mechanical Turk op, een online marktplaats waarop betaalde opdrachten worden aangeboden. Amazon gebruikt de werknemers, ook wel ‘Turkers’ genoemd, om ‘kunstmatige intelligentie’ nieuwe vaardigheden aan te leren. De ‘Turkers’ doen klussen die computers niet goed kunnen uitvoeren, zoals het categoriseren van afbeeldingen en het uitschrijven van gesproken teksten. Kristy Milland is community manager van Turker Nation, de oudste werknemersvereniging van Amazon’s ‘Mechanical Turkers’.  

Onzekerheid

Milland onderzoekt waarom mensen ‘Turker’ willen worden, waarom ze online gaan werken, hoe ze zich organiseren en welke sociale bescherming ze missen. Het is volgens Milland belangrijk dat ‘Turkers’, voordat ze beginnen met dit werk, eerst worden geïnformeerd over de werkomstandigheden bij het platform. Ook wil ze met haar onderzoeken de reputatie van het platform, dat gezien wordt als een ‘goedkoop personeelsbestand’, herstellen. We moeten af van het idee dat ‘zelfs het zwakste lam een paar dollar kan verdienen’.

Kristy Milland is medeoprichter van het platform WeAreDynamo, waar ‘Turkers’ zich anoniem kunnen organiseren, om zo van binnenuit Mechanical Turk te hervormen. Op dit platform leidde Kristy Milland de campagne Dear Jeff Bezos, waarin ‘Turkers’ brieven schrijven aan Jeff Bezos, de CEO van Amazon. Hierin schrijven de ‘Turkers’ over de platformveranderingen die ze in de toekomst graag zouden zien. De brieven moeten Jeff Bezos doen inzien dat ‘Turkers’ geen algoritmes zijn, maar mensen van vlees en bloed. 

‘I am a human being, not an algorithm, and yet Requesters seem to think I am there to serve their bidding.’ 

Kristy Milland

Psychologische gevolgen

Milland wijst ook op de psychologische consequenties die het werk bij Mechanical Turk met zich meebrengt. Naast de geestdodende herhaling van taken worden de ‘Turkers’ ook veelvuldig blootgesteld aan pornografische en gewelddadige beelden. Volgens Milland is het verontrustend dat er voorafgaand aan de taken helemaal geen waarschuwing is. Amazon is nalatig in het bieden van psychologische steun en zou zich meer op de gezondheid en veiligheid van ‘Turkers’ moeten richten. 

Laag uurloon

De betaling van een taak op Mechanical Turk varieert van een paar cent tot enkele dollars. De opdrachtgever kan zonder verdere motivatie besluiten dat de taak onder de maat verricht is en de werknemer kan vervolgens naar zijn centen fluiten. In 2018 publiceerde Milland haar onderzoek A Data-Drive Analysis of Workers’ Earnings on Amazon Mechanical Turk, waarin het uurloon van de ‘Mechanical Turker’ wordt geanalyseerd.

Volgens Milland weten we te weinig over de loonverdeling in de praktijk en wat de oorzaak is van de lage lonen. In het uurloon wordt namelijk geen rekening gehouden met de tijd die de ‘Turker’ besteedt aan het zoeken naar taken en met het werken aan taken die worden afgewezen. Met deze analyse wil Milland informeren over het huidige Mechanical Turk-platformontwerp en onderzoeken hoe dit platform opnieuw vormgegeven kan worden. 

kijk en lees verder