De fragmenten kunnen in de klas behandeld worden met de volgende opdrachten.
Discussie
1. Het is logisch dat bankiers en handelaren zich focussen op de verkoop van producten en niet op de gevolgen daarvan.
2. Wie bij een financiële instelling werkt en heel veel financiële producten verkoopt, levert goed werk af. Ongeacht of die producten goed of slecht zijn.
3. Gezien de hoge intelligentie van mensen die in de financiële wereld werken, mogen we verwachten dat ze weten wat de consequenties zijn van de producten die ze verkopen.
4. Mensen die bij financiële instellingen werken, moeten verplicht worden om na te denken over de gevolgen van hun handelen.
Essay
Schrijf een essay dat begint met de volgende zin:
"Specialisten bij een bank moeten nieuwe producten kunnen ontwikkelen zonder belemmerd te worden door ethische bezwaren, want..."
Met deze opdracht willen we studenten laten nadenken over de voordelen van professionals die zich alleen met hun vak bezig houden, zonder zich te bekommeren om ethische bezwaren. Als binnen de financiële wereld meer aandacht was besteed aan ethische discussies, dan was dat ten koste gegaan van vooruitgang.
Praktijk
De student neemt contact op met een bank, verzekeraar of handelaar en onderzoekt of deze een eigen jargon hanteren. Worden er termen voor geld of klanten gebruikt, die niet gebruikelijk zijn? In een kort verslag reflecteert de student wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn van het gebruik van dit specifieke jargon.