In 2024 onderzoekt VPRO Tegenlicht samen met inspirerende denkers en doeners radicaal hoopvolle ontwikkelingen die de toekomst zullen bepalen. Dit kun je komend seizoen verwachten.

vanaf 3 maart online | zondag 3 maart 22:08 NPO 2

De CO2-uitstoot van de grote vervuilende transportsector moet teruggedrongen worden en de trein kan daarbij helpen. Maar de systemen en politieke ideeën blijken nog niet op elkaar aan te sluiten. Europa's gezamenlijke ambitie om het continent via het spoor te verbinden, loopt vast in tegenstrijdige belangen, inconsistente dienstregelingen, haperende schakelingen, personeelstekorten, nationale regelgeving en afhankelijkheid van Chinese grondstoffen. De trein is eigenlijk de perfecte metafoor voor het Europa van vandaag. En in werkelijkheid spoort dat niet. VPRO Tegenlicht gaat op zoek naar de strijders en hackers van systemen die ondanks alle tegenwerking of tegen de logica van winst en efficiëntie ervoor zorgen dat Europa op het juiste spoor geraakt.

dwarse scheepsbouwers

vanaf 7 april online | zondag 7 april 22:08 NPO 2

Een aanstekelijke film over de terugkeer van de maakindustrie in Nederland waarvoor we op bezoek gaan bij scheepswerf Bodewes in Groningen. De werf bestaat al sinds 1812 en hield tot nu toe het hoofd fier boven water. Hoe blijven ze de grote concurrentie uit het Oosten de baas, waar vooral China en India grote stappen zetten op de scheepsbouwmarkt en Europa dreigen te verpletteren. Met andere woorden: hoe houden we onze maakindustrie in leven en toekomstbestendig?

uit de kleren

vanaf 12 mei online | zondag 12 mei 22:08 NPO 2

De mode-industrie vertegenwoordigt een waarde van 2300 miljard euro waarbij 10 procent van alle CO2 wordt uitgestoten. Meer dan de lucht- en scheepvaart gecombineerd. De textielindustrie is verantwoordelijk voor een vijfde van al het afvalwater en 92 miljoen ton afval. De afvalbergen in Chili en Ghana zijn vanuit de ruimte te zien. En terwijl de marges voor de grote modemerken gigantisch zijn, krijgen de arbeiders in de fabrieken niet meer dan 0,18 cent per T-shirt. Er is sprake van enorme overconsumptie èn overproductie, greenwashing, vervuiling en uitbuiting. En waar jaren ‘90 disrupters als H&M voorzichtig de eerste stappen zetten om de keten duurzamer te maken, vaagt nieuwe ultra fast fashion speler Shein op een agressieve manier concurrenten weg met nog lagere prijzen. De race to the bottom gaat onverminderd door, maar er zijn wel degelijk pioniers die dit systeem proberen te veranderen. Tegenlicht geeft deze dappere strijders het podium in de hoop dat meer mensen hen zullen volgen.