Over de oorsprong van filmmuziek: Ssst!!...een stille film
Pianist, componist en improvisator Daan van den Hurk schuift aan in deze aflevering. Noa en Ann-Maartje ontvangen hem met open armen, want hoe boeiend is de geschiedenis van de filmmuziek.
38 resultaten
Pianist, componist en improvisator Daan van den Hurk schuift aan in deze aflevering. Noa en Ann-Maartje ontvangen hem met open armen, want hoe boeiend is de geschiedenis van de filmmuziek.
Mohammad Mostafa Heydarian is een jonge Koerdische tanburspeler uit Kermanshah, een stad in de bergachtige West-Iraanse regio Horaman. Zijn techniek roept een trance-achtig gevoel op en neemt de luisteraar mee op een emotionele en spirituele reis.
Tijdens Amsterdam Dance Event zetten pianiste Helena Basilova, gitarist Aart Strootman en audiovisueel kunstenaar Nick Verstand de 'Canto Ostinato' letterlijk in een geheel nieuw licht. In de Zuiderkerk in Amsterdam smelten de herhalende patronen van Simeon ten Holts iconische werk samen met een hypnotiserende lichtshow, waardoor grenzen tussen genres en generaties verdwijnen. VPRO Vrije Geluiden was erbij.
Bassolino interpreteert de chaotische schoonheid van Napels – de zee, het straatleven en de muzikale tradities van de stad – in zijn werk.
Hoe kan iemand zo’n zachtaardig lied schrijven voor zo’n bloeddorstig monster? Rodrigo Amarante schreef een bloedmooie song voor de hitserie Narcos.
De muziek uit de game Rayman is met een orkest opgenomen en bevat allerlei rare stemmetjes die gibberish praten. Anne-Maartje wordt er rustig van. Ze schreef een pianoversie van haar favoriete level en dat bleef niet onopgemerkt door Christophe Héral, de Franse componist van de game.
De Venezolaanse bassist en componist Raúl Monsalve heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een van de interessantste stemmen binnen de hedendaagse Afro-Caribische muziek. Tijdens Into The Great Wide Open bracht Raúl Monsalve zijn band, speciaal voor onze sessie, naar de aanlegsteiger van Vlieland.
De opera Carmen viert dit jaar haar 150e verjaardag: in 1875 ging ze in première. Dit meesterwerk is misschien wel actueler dan ooit: Bizet schreef een opera over femicide avant la lettre.
Muziek zoals die rond het jaar 1500 klonk vanaf hoge kerktorens, en als begeleiding van grootse processies en feesten, daarin hebben Lili, Laura Dümpelmann en Alexandra Mikheevazich gespecialiseerd. Deze renaissancegeluiden laat [hanse]Pfeyfferey klinken op cornetto, schalmei, bombarde, schuiftrompet en trombone.
Dit jaar was een prima concoursenjaar. In Amerika was het Van Cliburn Concours, in Brussel het Elisabeth Concours en afgelopen zondag eindigde in Warschau het Chopin Concours. En dat alles in een tijdsbestek van zo’n vijf maanden.
Somewhere, Maria en Tonight – wie is er niet mee opgegroeid? Anne-Maartje en Noa in ieder geval wel. De muziek van Leonard Bernstein voor West Side Story staat nog steeds als een huis.
Echo’s van kloosters, kathedralen en pelgrimsroutes vermengen zich met subtiele improvisaties en originele composities van Peltomaa Fraanje Perkola
In deze aflevering bespreken Noa en Anne-Maartje de coming-of-age-filmparel Call Me by Your Name (2017) van regisseur Luca Guadagnino en nemen je mee op de emotionele reis van de jonge Elio en natuurlijk de soundtrack van deze prachtfilm.
De muziek van Lumï belichaamt een verlangen naar harmonie. Zachte klanken en fijne stemmen: alsof hun liedjes spontaan uit de hemel neer te dalen.
Zeg je Tim Burton, dan zeg je Danny Elfman. De samenwerking tussen beiden is legendarisch en mag een van de meest succesvolle regisseur–componist-combinaties in de filmgeschiedenis worden genoemd. Bovenal begrijpen ze dat muziek een deel is van het verhaal.
In deze muzikale zoektocht naar trance en extase omringde Wacław Zimpel zich met top musici uit de Indiase band Saagara. Ze maken “interstellaire folk” – een kosmische samensmelting van traditie en experiment.
Het is weer oktober en dat betekent horror en Halloween. Noa is helemaal fan van de horrorfilm Sinners van Ryan Coogler en voorspelt zelfs een Oscar voor Ludwig Göranssons filmscore.
De Nationale Opera opende het seizoen met een herneming van Barrie Kosky’s productie van Tosca uit 2022. Wegens groot succes – dat kon bijna niet anders.
Hoe groter het leed, des te groter de liefde. Er ontvouwde zich op het podium een strak geregisseerde opéra noir in afwisselende decors gemaakt door Rufus Didwiszus: een keuken van de Keukenkampioen, een leeg toneel met enkel een schildersezel, en een gevangenis van steigerbuizen.
38 resultaten