nieuwe site?

Is tv de nieuwe cinema?

Het nieuwe Amerikaanse televisieseizoen

Ilse van der Velden ,

Tijdens de zogenoemde 'Upfronts' presenteren Amerikaanse televisiestations hun nieuwe series aan de pers en adverteerders. Ilse van der Velden doet verslag vanuit New York.

Vanity Fair's tv-issue

De covergirls van Vanity Fair komen deze maand niet van het popodium of het modellenbureau; het zijn actrices uit de televisieseries Homeland, Downton Abbey , The Good Wife en Modern Family. Totaal verschillende series, maar één ding hebben ze gemeen: ze doen het geweldig, en maken de tongen los. Is televisie, zoals Vanity Fair beweert, de nieuwe cinema?
Lees verder

'Upfronts, huh?'

'The Upfronts? What on earth is thát?' De douanebeambte die gisteren mijn paspoort stempelde had er nog nooit van gehoord. Wel had hij, eenmaal op de hoogte van de reden van mijn komst hier, een leuk verhaal over zijn dochter van dertien, die pas op een 'meet & greet' was van haar favoriete tv-programma. Zó dicht bij haar grote held had ze gestaan. Eindelijk uitgepraat met de praatgrage beambte ga ik, voorzien van goede raad - 'Stop je paspoort weg, sweetie' - op weg naar de metro.
Lees verder

Een Amerikaanse klassieker

Niet overal is de rode loper uitgerold, merken we op de zeventiende verdieping van het CBS-gebouw aan Broadway. In een klein, zweterig vergaderzaaltje kijken wij op een scherm naar de echte presentatie, die verderop in Carnegie Hall gehouden wordt voor een zaal vol sterren en adverteerders. Drinken zij na afloop cocktails in Lincoln Center, wij doen het hier met blikjes Coca Cola. Een Amerikaanse klassieker, net als CBS.
Lees verder

Money, money, money

Dé twee verhalen deze week tijdens de New York Upfronts gaan over comedy en nieuwe media. Beide zijn booming. NBC komt komend najaar met vier nieuwe sitcoms , wat hun totaal op tien brengt, FOX met drie; andere zenders zetten hun comedies, zoals The Office en Two and a Half Men op betere tijden. Of kijkers de humor er ook van inzien, als de nieuwe series straks op het scherm komen, is, zoals de New York Times dinsdag schrijft, 'a multibillion dollar question.'
Lees verder

Angst en verlangen

Met een horde gillende tieners achter dranghekken en acteurs die handtekeningen uitdelen, hebben de Upfronts soms veel weg van Hollywood. De ' suits' zien het minzaam glimlachend aan. Want het mag er niet zo uitzien, maar het draait vandaag toch echt om hen, en nu eens niet om 'the talent.' Terwijl het circus aan de overkant van de straat voortduurt, met limo's die af en aan rijden, praten adverteerders, zenderbazen en reclamebedrijven onverstoorbaar verder.
Lees verder

De personages liggen op straat

'Tv is bigger than life', zeggen ze hier. Maar hoeveel groter? Soms scheelt het maar een haartje. Hier in New York komen realiteit en fictie elkaar nogal eens tegen. Wat je op een dag voorbij ziet komen kan zo op tv, of in de film. De inspiratie voor een bonte stoet nieuwe personages ligt op straat.
Lees verder