George Stevens (1904-1975): regie, productie en camera.
Er zijn 50 films gevonden.

From D-Day To Berlin

1994 | Documentaire, Oorlogsfilm, Historische film

Verenigde Staten 1994. Documentaire van George Stevens.

In 1944-45 maakte oorlogscorrespondent George Stevens voor persoonlijk gebruik kleurenopnamen van de opmars van de Amerikaanse soldaten: vanaf de landing in Normandië tot de glorieuze intocht in Berlijn. De beelden bieden een zeer persoonlijke kijk op de intocht in Parijs, het Ardennenoffensief, de kerstviering tijdens de koude winter, de verovering van de ondergrondse wapenfabriek te Nordhausen en de Oost-West- ontmoeting in Torgau. Pijnlijke beelden uit het concentratiekamp Dachau zijn in schril contrast geplaatst met beelden van Hitler's buitenverblijf in Berchtesgaden. Stevens filmde nergens de oorlog zelf, wel de invloed die de strijd had op de Amerikaanse manschappen. Het materiaal werd nooit gemonteerd, tot George Stevens Jr., zoon van de regisseur, het terugvond en liet bewerken i.m.v. de vijftigste verjaardag van D-Day. Aan de opnamen werd gewerkt door verschillende leden van de z.g.n. 'Stevens' Irregulars': Joseph Biroc, William Mellor, Irwin Shaw, Ivan Moffat, Jack Muth, Dick Kent, Ken Marthey en Holly Morse. Een onvergetelijk monument.

The Only Game in Town

1970 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1970. Romantiek van George Stevens. Met o.a. Elizabeth Taylor, Warren Beatty, Charles Braswell, Hank Henry en Olga Valery.

Taylor danst in Las Vegas en heeft haar beste jaren achter de rug. Ze onderhoudt al geruime tijd een relatie met de getrouwde, welgestelde Braswell, die voortdurend belooft te scheiden maar dat nog steeds niet heeft gedaan. Dan ontmoet ze de jonge barmuzikant Beatty, en het is liefde op het eerste gezicht. Zijn goklust zal haar echter erg ongelukkig maken. Oninteressant melodrama, dat duidelijk te lijden had onder productiemoeilijkheden. Aanvankelijk speelde Sinatra de rol van Beatty, maar hij haakte af. Bovendien werd de film, die zich afspeelt in Las Vegas, opgenomen in Parijs. Jammer genoeg werd het de zwanezang van George Stevens. Frank D. Gilroy baseerde het scenario op zijn eigen, geflopte toneelstuk. Het werd in beeld gebracht door Henri Decaë en van muziek voorzien door Maurice Jarre.

The Greatest Story Ever Told

1965 | Avonturenfilm, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1965. Avonturenfilm van George Stevens. Met o.a. Charlton Heston, Caroll Baker, Angela Lansbury, Sidney Poitier en Shelley Winters.

Het leven van Christus wordt hier voorgesteld als een Boeketreeks-verhaal en opgeluisterd met spectaculaire beelden en tientallen bekende gezichten, die meestal miscast zijn en soms maar één zinnetje te zeggen hebben. Het valt te betwijfelen of God gelukkig zal zijn met Von Sydow als zijn gekwelde zoon, en John Wayne speelt als Romeinse soldaat aan het kruis van Christus de belachelijkste rol uit zijn loopbaan. Er werd heel wat geld gestoken in deze productie, die door de langdradigheid het evangelie meer kwaad dan goed zal doen. In Amerika werd de film trouwens ingekort tot 141m. In Europa rouleren versies van 195m en 225m. Een totaal nutteloze big- budget-film, met prachtige beelden van William C. Mellor en Loyal Griggs en een adembenemende score van Alfred Newman, maar een vervelend scenario van Stevens en James Lee Barrett. Gedraaid in Ultra Panavision 70.

The Diary of Anne Frank

1959 | Oorlogsfilm, Drama, Biografie

Verenigde Staten 1959. Oorlogsfilm van George Stevens. Met o.a. Millie Perkins, Joseph Schildkraut, Shelley Winters, Richard Beymer en Lou Jacobi.

In 1955 kreeg een toneelstuk van Albert Hackett en Frances Goodrich, gebaseerd op het Dagboek van Anne Frank, een Pulitzer-prijs. Dat stuk werd de basis van deze film. Oorspronkelijk werd Audrey Hepburn benaderd om hierin de rol van Anne te spelen. Die was vereerd, maar vond zichzelf te oud. De rol ging uiteindelijk naar Millie Perkins, maar haar spel kwam helaas niet helemaal uit de verf. Veel beter waren Joseph Schildkraut als Otto Frank en Shelley Winters, die een Oscar kreeg voor haar bijrol als mevrouw Van Daan - ze doneerde het beeldje aan het Anne Frankhuis. Geschoten in CinemaScope, wat prima werkt in de benauwde setting en ook beloond werd met een Oscar.

Giant

1956 | Western, Drama

Verenigde Staten 1956. Western van George Stevens. Met o.a. Elizabeth Taylor, Rock Hudson, James Dean, Chill Wills en Mercedes McCambridge.

Na een reis naar Maryland, keert de jonge, rijke Hudson terug naar zijn ranch in gezelschap van Taylor, waarmee hij zojuist getrouwd is. Het klikt niet tussen Taylor en Hudson's zuster, die over de ranch regeert als een despoot. Gigantische, maar veel te lange kroniek van twee generaties veehouders in Texas.

Shane

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van George Stevens. Met o.a. Alan Ladd, Jean Arthur, Van Heflin, Brandon De Wilde en Jack Palance.

Klassieke western speelt zich af in Wyoming, waar kleine boeren herrie krijgen met een veebaron. Vreemdeling Shane (Ladd) neemt het op voor kolonist Joe Starrett (Van Heflin) en zijn gezin. Film behoort tot het beste werk van Stevens die ook onder meer Woman of the Year, A Place in the Sun en Giant maakte. Loyal Griggs kreeg een Oscar voor zijn schitterende (kleuren-)camerawerk, en bijrolacteurs Palance en de elfjarige De Wilde werden genomineerd. De scène waarin het jochie Joey zijn idool met een hartverscheurend 'Shane!', weerkaatst in het berglandschap, naroept, is onvergetelijk.

Something to Live For

1952 | Drama

Verenigde Staten 1952. Drama van George Stevens. Met o.a. Joan Fontaine, Ray Milland, Teresa Wright, Douglas Dick en Rudy Lee.

Gezwollen melodrama waarin gepoogd wordt LOST WEEKEND te evenaren. Alcoholiste Fontaine is verliefd op Milland, maar hij is al getrouwd.

A Place in the Sun

1951 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1951. Drama van George Stevens. Met o.a. Montgomery Clift, Elizabeth Taylor, Shelley Winters, Keefe Brasselle en Raymond Burr.

Clift, een simpele jongeman uit Connecticutt, werkt in de fabriek van zijn rijke oom. Hij heeft een verhouding met inpakster Winters. Op het moment dat hij hoort dat ze zwanger is, is hij net een relatie begonnen met de rijke, mondaine Taylor. Wanneer Winters toevallig om het leven komt, wordt Clift verdacht van moord. Een pakkend melodrama naar de roman An American Tragedy van Theodore Dreiser (reeds in 1931 verfilmd door Von Sternberg) met een scenario van Michael Wilson en Harry Brown. Clift is schitterend en de rest van de cast zit op hoog niveau, maar de film valt wat lang uit en de sociale kritiek is nu passé. Film kreeg zes Oscars: regie, muziek (Franz Waxman), scenario, fotografie (William C. Mellor), montage (William Hornbeck) en kostuums (Edith Head).

I Remember Mama

1948 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1948. Komedie van George Stevens. Met o.a. Irene Dunne, Barbara Bel Geddes, Oskar Homolka, Philip Dorn en Ellen Corby.

George Stevens regisseerde een serie legendarische, zeer van elkaar verschillende films: Gunga Din, Shane, A Place in the Sun, Giant en I Remember Mama staan alle op zijn naam. In de laatste vertelt Katrin (Geddes) hoe zij met haar moeder (Dunne) en familie van Noorse immigranten leefden in het San Francisco van rond 1900. I Remember Mama is een prachtig ogende, rustig opgezette klassieke film met perfect acteerwerk, die gemaakt is in een tijd dat de vrouw in Hollywood steeds meer aandacht kreeg.

The More the Merrier

1943 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1943. Komedie van George Stevens. Met o.a. Jean Arthur, Joel McCrea, Charles Coburn, Richard Gaines en Bruce Bennett.

Een werkende vrouw (Arthur) ziet zich gedwongen haar minuscule flat te delen met McCrea en Coburn (die een Oscar won voor zijn vertolking). De locatie is Washington tijdens WO II. In 1966 opnieuw verfilmd als WALK DON'T RUN, maar deze toont aan dat Arthur haar gelijke niet heeft.

Woman of the Year

1942 | Komedie, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1942. Komedie van George Stevens. Met o.a. Katharine Hepburn, Fay Bainter, Reginald Owen, Roscoe Karns en William Bendix.

Het huwelijk van sportverslaggever Tracy en de vermaarde politieke columniste Hepburn loopt gevaar en hij meent dat het veroorzaakt wordt doordat zij zich teveel in haar werk verdiept. Er is een onvergetelijke scène als Hepburn haar eerste honkbalwedstrijd probeert te begrijpen. Het is de eerste keer dat het beroemde filmduo samenwerkt in één film en dat was het begin van een grote reeks vrolijke en onderhoudende rolprenten. Scenario van Ring Lardner Jr. en Michael Kanin. Camerawerk van Joseph Ruttenberg.

The Talk of the Town

1942 | Komedie

Verenigde Staten 1942. Komedie van George Stevens. Met o.a. Jean Arthur, Ronald Colman, Cary Grant, Glenda Farrell en Edgar Buchanan.

Een intelligente komedie met een schitterende bezetting. De voortvluchtige Grant verbergt zich bij nietsvermoedende professor Colman en kamerverhuurster Arthur. Grant probeert de principiële Colman wijs te maken dat elke wet ook menselijke kantjes heeft. Prachtig.

Penny Serenade

1941 | Drama, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1941. Drama van George Stevens. Met o.a. Irene Dunne, Gary Grant, Beulah Bondi, Edgar Buchanan en Ann Doran.

Het huwelijk van Dunne en Grant is op de klippen gelopen. Terwijl ze haar spullen pakt om hem te verlaten, luistert ze naar oude liedjes, die herinneringen oproepen. Ze ziet voor zich hoe ze de jonge ambitieuze journalist leerde kennen, die op het punt stond om naar Japan te gaan. Hoe hij haar ten huwelijk vroeg, waarop zijn zakenreis tevens hun huwelijksreis werd. Er kwamen twee kinderen, en toen sloeg het noodlot toe. Knap gemaakte maar oversentimentele film, die begint als lichte komedie en dan een dramatische ondertoon krijgt. Liefhebbers van het genre moeten zakdoeken binnen handbereik leggen. Het scenario van Morrie Ryskind, naar een verhaal van Martha Cheavens, wordt uitstekend vertolkt. Fotografie van Joseph Walker. Wordt ook vertoond als ingekleurde versie.

Vigil in the Night

1940 | Drama

Verenigde Staten 1940. Drama van George Stevens. Met o.a. Carole Lombard, Brian Aherne, Anne Shirley, Rhys Williams en Peter Cushing.

Een aangrijpend drama over het leven in een provinciaal ziekenhuis in Engeland met schitterend acteerwerk van Lombard als verpleegster, Shirley als haar luchthartige zus en Aherne als arts. Het melodramatische scenario werd geloofwaardig geregisseerd en vertolkt door een goede bezetting die de kijker bij het verhaal betrekt.

Gunga Din

1939 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1939. Avonturenfilm van George Stevens. Met o.a. Cary Grant, Victor McLaglen, Douglas Fairbanks jr, Joan Fontaine en Sam Jaffe.

In India gestationeerde Britse militairen Grant, Fairbanks en McLaglen krijgen opdracht om een groep fanatieke religieuze opstandelingen uit te schakelen. Losbol Grant kan het niet laten om tijdens de missie met Indiase waterdrager Gunga Din (Sam Jaffe) op zoek te gaan naar een fameuze schat in de buurt. Ondanks prachtige zwart-wit-fotografie, de charmant grappende Grant en wervelende finale is deze klassieker in het gouden Hollywood-jaar 1939 in de schaduw komen te staan van jaargenoten als Gone with the Wind, Stagecoach en The Wizard of Oz.

Vivacious Lady

1938 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1938. Romantische komedie van George Stevens. Met o.a. Ginger Rogers, James Stewart, James Ellison, Beulah Bondi en Charles Coburn.

Verlegen academicus Peter Morgan (Stewart) raakt tijdens een bezoek aan New York verliefd op een nachtclubzangeres (Rogers) en trouwt onmiddellijk met haar. Wat vertelt hij nu zijn keurige, dominante ouders? Lichtvoetige romantische komedie met vele misverstanden drijft op de warmbloedige combi Stewart-Rogers. Geen dansscènes voor Rogers - haar voor 500.000 dollar verzekerde dansbenen werden wel stevig ingepakt tijdens een gevecht met de verloofde van de professor - maar ze zingt wel. Levendige cast omvat ook Beulah Bondi als Stewarts moeder - een rol die die ze meerdere keren zou spelen.

Quality Street

1937 | Romantiek, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1937. Romantiek van George Stevens. Met o.a. Katharine Hepburn, Franchot Tone, Fay Bainter, Eric Blore en Cora Witherspoon.

Hepburn is bang om als een oude vrijster haar laatste dagen te slijten. Als haar ex-verloofde die vocht in de legers van Napoleon, na tien jaar terug thuiskomt, doet ze zich voor als haar nicht om hem in te palmen voordat het te laat is. Niet helemaal gelukte bewerking van het toneelstuk van J.M. Barrie, met een Hepburn die zich veel te hysterisch gedraagt, waardoor de gevoeligheid en de vrolijke opwinding van het origineel tekort gedaan wordt. De versie van 1927 met Marion Davies beantwoordde veel meer de bedoelingen van Barrie. Mortimer Offner en Allan Scott bewerkten het toneelstuk. Schitterende fotografie van Robert de Grasse.

A Damsel in Distress

1937 | Musical, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1937. Musical van George Stevens. Met o.a. Fred Astaire, Joan Fontaine, George Burns, Gracie Allen en Constance Collier.

Lady Alyce Marshmorton (Fontaine) moet van haar tante trouwen met een Brit, maar heeft zelf haar zinnen gezet op een Amerikaanse skiër die ze in Zwitserland ontmoette. Het personeel van het landhuis waar ze woont, gokt onderling op wie de gelukkige zal worden en door hun bemoeienissen komt een Amerikaanse danser (Astaire) als derde kandidaat in beeld. Eerste film die Astaire maakte na zijn iconische werk met Ginger Rogers werd commercieel geen succes, wellicht omdat Fontaine niet danst. Toch best leuk, vanwege het malle script van P.G. Wodehouse en de Oscarwinnende danschoreografie.

Swing Time

1936 | Musical, Romantiek

Verenigde Staten 1936. Musical van George Stevens. Met o.a. Fred Astaire, Ginger Rogers, Victor Moore, Helen Broderick en Eric Blore.

Het verhaal eromheen is een excuusgammeltje, maar de choreografieën van Hermes Pan en Astaire zijn een pièce de résistance in deze vooroorlogse RKO-musical. Dansende gokker Lucky (Astaire) arriveert te laat voor z'n bruiloft met Margaret (Betty Furness). Haar geschoffeerde pa eist dat Lucky 25.000 dollar ophoest als blijk van goede intenties. Platzak in de Big Apple met kompaan Pop (Moore), komt onze geluksvogel pittige danslerares Penny (Rogers) tegen en: boem. De scène waarin Fred, in Al Jolson-vermomming, op 'Bojangles of Harlem' danst met zijn drie reuzenschaduwen is een ragtimefeestje.

The Nitwits

1935 | Komedie, Mysterie

Verenigde Staten 1935. Komedie van George Stevens. Met o.a. Bert Wheeler, Robert Woolsey, Betty Grable, Hale Hamilton en Evelyn Brent.

Deze kostelijke Wheeler & Woolsey-produktie mixt een zotte komedie met een moordmysterie in een kantoorgebouw; er is een knallende slapstick-finale.

Annie Oakley

1935 | Biografie, Romantiek

Verenigde Staten 1935. Biografie van George Stevens. Met o.a. Barbara Stanwyck, Preston Foster, Melvyn Douglas, Moroni Olsen en Andy Clyde.

Het verhaal van de Amerikaanse scherpschutter Annie Oakley, die deelnam in de Buffalo Bill's Wild West shows.

Alice Adams

1935 | Avonturenfilm, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1935. Avonturenfilm van George Stevens. Met o.a. Katharine Hepburn, Fred MacMurray, Fred Stone, Evelyn Venable en Frank Albertson.

Hepburn, een verlegen meisje uit een provinciestad wordt verliefd op de rijke vrijgezel, MacMurray. Alles gaat goed tussen hen tot Hepburn besluit dat het tijd is om haar verloofde aan haar familie voor te stellen. De ontvangst en het diner worden een regelrechte ramp. Vlotte, maar sterk verouderde komedie die het klasseverschil op de korrel neemt. Dankzij deze film kreeg Hepburn na enkele flops haar sterrenstatus weer terug. Het etentje bij de familie is het enige fragment dat probleemloos de tand des tijds heeft doorstaan. Dorothy Yost, Mortimer Offner en Jane Murfin bewerkten de roman van Booth Tarkington. Werd in 1923 verfilmd door King Vidor met echtgenote Florence in de hoofdrol. Robert de Grasse stond achter de camera.

Kentucky Kernels

1934 | Komedie

Verenigde Staten 1934. Komedie van George Stevens. Met o.a. Bert Wheeler, Robert Woolsey, Mary Carlisle, Spanky McFarland en Noah Beery sr.

Wheeler en Woolsey nemen de kleine Spanky mee naar het diepgelegen zuiden om een erfenis te bemachtigen, maar komen midden in een familievete terecht. Goed spel van het team, met een slapstick-finale.

Bachelor Bait

1934 | Komedie

Verenigde Staten 1934. Komedie van George Stevens. Met o.a. Stuart Erwin, Rochelle Hudson, Pert Kelton en Skeets Callagher.

Vroege komedie van George Stevens. Huwelijksmakelaar raakt verwikkeld in de problemen van zijn cliënten.

Laurel and Hardy: The murder case

1930 | Komedie, Korte film

Verenigde Staten 1930. Komedie van James Parrott. Met o.a. Fred Kelsey, Oliver Hardy, Stan Laurel en James Finlayson.

Vroege komedie van George Stevens. Huwelijksmakelaar raakt verwikkeld in de problemen van zijn cliënten.

Laurel & Hardy: Brats

1930 | Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1930. Komedie van James Parrott. Met o.a. Stan Laurel en Oliver Hardy.

Deskundig gemaakte en vertolkte two-reeler waarin Laurel en Hardy als twee biljart spelende vaders babysitten voor hun resp. zoontjes, ook gespeeld door Stan en Ollie. Een kleine tour-de- force met de kindersequenties gedraaid in enorme decors. Op video ook uitgebracht als ingekleurde versie.

Laurel & Hardy: Blotto

1930 | Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1930. Komedie van James Parrott. Met o.a. Stan Laurel, Oliver Hardy, Anita Garvin, Tiny Sandford en Dorothy Christie.

Na een echtelijke twist ontvluchten de Dikke en Dunne de huiselijke haard met een fles whiskey - althans dat menen zij - naar een nachtlokaal om eens flink de bloemetjes buiten te zetten. Dat loopt goed uit de hand, want de kleur van het goedje lijkt wel op de drank, maar het is in werkelijkheid thee met een flinke hoeveelheid mosterd. Het wordt Stan te veel en hij moet uitrusten op de schouder van Ollie, die het in z'n eentje moet klaren. Een droogleggings-klassieker. Ook op video uitgebracht als met ingekleurde versie.

Laurel & Hardy: Another Fine Mess

1930 | Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1930. Komedie van Hal Roach en James Parrott. Met o.a. Stan Laurel, Oliver Hardy, Thelma Todd, Charles Gerrard en James Finlayson.

Laurel en Hardy zijn op de vlucht voor de politie en zij verstoppen zich in het huis van een kolonel, die naar Afrika is vertrokken. Een lord wil het huis, dat te huur staat bekijken en Hardy doet zich voor als de kolonel terwijl Laurel zich verkleedt als het dienstmeisje. Bevredigende, met zorg gemaakte three- reeler met een sterke plot en jolige momenten. Het curieuze aan deze korte lachfilm is dat de credits aan het begin gesproken zijn. Op video ook uitgebracht als ingekleurde versie.

Hog Wild

1930 | Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1930. Komedie van James Parrott. Met o.a. Stan Laurel, Oliver Hardy, Fay Holderness, Dorothy Granger en Yola d'Avril.

Een van de betere two-reelers gerealiseerd door Parrott. Is de slapstick-geschiedenis ingegaan als de film waarin Laurel en Hardy een radio-antenne op het dak installeren. Ook de finale, met een dolle rit in een T-Ford door de stad, is onvergetelijk. Ook op video uitgebracht als ingekleurde versie.

Wrong again

1929 | Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1929. Komedie van Leo McCarey. Met o.a. Oliver Hardy en Stan Laurel.

Een van de betere two-reelers gerealiseerd door Parrott. Is de slapstick-geschiedenis ingegaan als de film waarin Laurel en Hardy een radio-antenne op het dak installeren. Ook de finale, met een dolle rit in een T-Ford door de stad, is onvergetelijk. Ook op video uitgebracht als ingekleurde versie.

Unaccostumed as we are

1929 | Zwijgende film, Komedie

Verenigde Staten 1929. Zwijgende film van Hal Roach en Lewis R. Foster. Met o.a. Oliver Hardy, Stan Laurel en Mae Busch.

Een van de betere two-reelers gerealiseerd door Parrott. Is de slapstick-geschiedenis ingegaan als de film waarin Laurel en Hardy een radio-antenne op het dak installeren. Ook de finale, met een dolle rit in een T-Ford door de stad, is onvergetelijk. Ook op video uitgebracht als ingekleurde versie.

They go boom

1929 | Komedie

Verenigde Staten 1929. Komedie van James Parrott. Met o.a. Oliver Hardy en Stan Laurel.

Een van de betere two-reelers gerealiseerd door Parrott. Is de slapstick-geschiedenis ingegaan als de film waarin Laurel en Hardy een radio-antenne op het dak installeren. Ook de finale, met een dolle rit in een T-Ford door de stad, is onvergetelijk. Ook op video uitgebracht als ingekleurde versie.

The hoose-gow

1929 | Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1929. Komedie van James Parrott. Met o.a. Oliver Hardy, Stan Laurel en James Finlayson.

Een van de betere two-reelers gerealiseerd door Parrott. Is de slapstick-geschiedenis ingegaan als de film waarin Laurel en Hardy een radio-antenne op het dak installeren. Ook de finale, met een dolle rit in een T-Ford door de stad, is onvergetelijk. Ook op video uitgebracht als ingekleurde versie.

That's my wife

1929 | Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1929. Komedie van Lloyd French. Met o.a. Oliver Hardy en Stan Laurel.

Een van de betere two-reelers gerealiseerd door Parrott. Is de slapstick-geschiedenis ingegaan als de film waarin Laurel en Hardy een radio-antenne op het dak installeren. Ook de finale, met een dolle rit in een T-Ford door de stad, is onvergetelijk. Ook op video uitgebracht als ingekleurde versie.

Laurel & Hardy: Liberty

1929 | Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1929. Komedie van Leo McCarey. Met o.a. Stan Laurel, Oliver Hardy, James Finlayson, Tom Kennedy en Harlean Carpentier.

Één groep Amerikanen vecht nu nog steeds voor hun vrijheid: de gevangenen. Zoals Stan en Ollie, die zojuist ontsnapt zijn. In hun haast hebben ze elkaars broek aangetrokken en tracht die maar eens onopgemerkt te verwisselen in het midden van de stad. In een wanhoopspoging belanden ze boven op het geraamte van een in aanbouw zijnde hoogbouw. Zelden zagen we zulke duizelingwekkende gags als in dit juweeltje dat tot de allerbeste korte films van de 'jongens' gerekend mag worden. Niet enkel de vaart is duizelingwekkend, maar de acrobatische toeren die ze hoog boven de stad uithalen werden zelden geëvenaard. Als de dame die in een taxi stapt je bekend voorkomt heb je gelijk. Het is namelijk Jean Harlow die hier, onder haar echte naam Harlean Carpentier, een van haar eerste rolletjes speelt. McCarey schreef het scenario en de tussentitels van deze stomme film zijn van H.M. Walker. George Stevens was verantwoordelijk voor de fotografie.

Double Whoopee

1929 | Zwijgende film, Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1929. Zwijgende film van Lewis R. Foster. Met o.a. Oliver Hardy en Stan Laurel.

Één groep Amerikanen vecht nu nog steeds voor hun vrijheid: de gevangenen. Zoals Stan en Ollie, die zojuist ontsnapt zijn. In hun haast hebben ze elkaars broek aangetrokken en tracht die maar eens onopgemerkt te verwisselen in het midden van de stad. In een wanhoopspoging belanden ze boven op het geraamte van een in aanbouw zijnde hoogbouw. Zelden zagen we zulke duizelingwekkende gags als in dit juweeltje dat tot de allerbeste korte films van de 'jongens' gerekend mag worden. Niet enkel de vaart is duizelingwekkend, maar de acrobatische toeren die ze hoog boven de stad uithalen werden zelden geëvenaard. Als de dame die in een taxi stapt je bekend voorkomt heb je gelijk. Het is namelijk Jean Harlow die hier, onder haar echte naam Harlean Carpentier, een van haar eerste rolletjes speelt. McCarey schreef het scenario en de tussentitels van deze stomme film zijn van H.M. Walker. George Stevens was verantwoordelijk voor de fotografie.

Big business

1929 | Zwijgende film, Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1929. Zwijgende film van Leo McCarey. Met o.a. Oliver Hardy en Stan Laurel.

Één groep Amerikanen vecht nu nog steeds voor hun vrijheid: de gevangenen. Zoals Stan en Ollie, die zojuist ontsnapt zijn. In hun haast hebben ze elkaars broek aangetrokken en tracht die maar eens onopgemerkt te verwisselen in het midden van de stad. In een wanhoopspoging belanden ze boven op het geraamte van een in aanbouw zijnde hoogbouw. Zelden zagen we zulke duizelingwekkende gags als in dit juweeltje dat tot de allerbeste korte films van de 'jongens' gerekend mag worden. Niet enkel de vaart is duizelingwekkend, maar de acrobatische toeren die ze hoog boven de stad uithalen werden zelden geëvenaard. Als de dame die in een taxi stapt je bekend voorkomt heb je gelijk. Het is namelijk Jean Harlow die hier, onder haar echte naam Harlean Carpentier, een van haar eerste rolletjes speelt. McCarey schreef het scenario en de tussentitels van deze stomme film zijn van H.M. Walker. George Stevens was verantwoordelijk voor de fotografie.

Bacon grabbers

1929 | Zwijgende film, Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1929. Zwijgende film van Lewis R. Foster. Met o.a. Oliver Hardy en Stan Laurel.

Één groep Amerikanen vecht nu nog steeds voor hun vrijheid: de gevangenen. Zoals Stan en Ollie, die zojuist ontsnapt zijn. In hun haast hebben ze elkaars broek aangetrokken en tracht die maar eens onopgemerkt te verwisselen in het midden van de stad. In een wanhoopspoging belanden ze boven op het geraamte van een in aanbouw zijnde hoogbouw. Zelden zagen we zulke duizelingwekkende gags als in dit juweeltje dat tot de allerbeste korte films van de 'jongens' gerekend mag worden. Niet enkel de vaart is duizelingwekkend, maar de acrobatische toeren die ze hoog boven de stad uithalen werden zelden geëvenaard. Als de dame die in een taxi stapt je bekend voorkomt heb je gelijk. Het is namelijk Jean Harlow die hier, onder haar echte naam Harlean Carpentier, een van haar eerste rolletjes speelt. McCarey schreef het scenario en de tussentitels van deze stomme film zijn van H.M. Walker. George Stevens was verantwoordelijk voor de fotografie.

Angora love

1929 | Zwijgende film, Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1929. Zwijgende film van Lewis R. Foster. Met o.a. Oliver Hardy en Stan Laurel.

Één groep Amerikanen vecht nu nog steeds voor hun vrijheid: de gevangenen. Zoals Stan en Ollie, die zojuist ontsnapt zijn. In hun haast hebben ze elkaars broek aangetrokken en tracht die maar eens onopgemerkt te verwisselen in het midden van de stad. In een wanhoopspoging belanden ze boven op het geraamte van een in aanbouw zijnde hoogbouw. Zelden zagen we zulke duizelingwekkende gags als in dit juweeltje dat tot de allerbeste korte films van de 'jongens' gerekend mag worden. Niet enkel de vaart is duizelingwekkend, maar de acrobatische toeren die ze hoog boven de stad uithalen werden zelden geëvenaard. Als de dame die in een taxi stapt je bekend voorkomt heb je gelijk. Het is namelijk Jean Harlow die hier, onder haar echte naam Harlean Carpentier, een van haar eerste rolletjes speelt. McCarey schreef het scenario en de tussentitels van deze stomme film zijn van H.M. Walker. George Stevens was verantwoordelijk voor de fotografie.

We Faw Down

1928 | Komedie

Verenigde Staten 1928. Komedie van Leo McCarey. Met o.a. Stan Laurel, Oliver Hardy, George Kotsonaros, Bess Flowers en Vivien Oakland.

Onder het voorwendsel met hun baas naar het Orpheum Theater te gaan laten Stan en Ollie hun respectievelijke echtgenotes (Flowers en Oakland) alleen om aan een pokerspelletje deel te nemen. Onderweg willen ze een vrouw (Deslys) helpen, maar eindigen kletsnat op straat. De vrouw en haar vriendin (White) nodigen de jongens uit om bij hen thuis hun kledij te drogen. Ondertussen bereikt de echtgenotes het bericht dat het Orpheum afgebrand is. In paniek lopen ze de straat op, juist op tijd om Stan en Ollie half ontkleed uit een venster te zien kruipen, op de vlucht voor de echtgenoot van een van de dames. De vrouwen gebaren niets te weten en vragen doodleuk hun mannen om de show te vertellen. Goede routine-komedie met enkele leuke gags, maar een voorspelbaar verhaaltje, dat in meerdere van hun korte films gebruikt werd. Toch blijft de manier waarop Ollie zich uit de moeilijkheden tracht te redden een hoogtepunt. H.M. Walker schreef de tussentitels van deze stomme film. Fotografie is van George Stevens.

Their purple moment

1928 | Zwijgende film, Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1928. Zwijgende film van James Parrott. Met o.a. Oliver Hardy en Stan Laurel.

Onder het voorwendsel met hun baas naar het Orpheum Theater te gaan laten Stan en Ollie hun respectievelijke echtgenotes (Flowers en Oakland) alleen om aan een pokerspelletje deel te nemen. Onderweg willen ze een vrouw (Deslys) helpen, maar eindigen kletsnat op straat. De vrouw en haar vriendin (White) nodigen de jongens uit om bij hen thuis hun kledij te drogen. Ondertussen bereikt de echtgenotes het bericht dat het Orpheum afgebrand is. In paniek lopen ze de straat op, juist op tijd om Stan en Ollie half ontkleed uit een venster te zien kruipen, op de vlucht voor de echtgenoot van een van de dames. De vrouwen gebaren niets te weten en vragen doodleuk hun mannen om de show te vertellen. Goede routine-komedie met enkele leuke gags, maar een voorspelbaar verhaaltje, dat in meerdere van hun korte films gebruikt werd. Toch blijft de manier waarop Ollie zich uit de moeilijkheden tracht te redden een hoogtepunt. H.M. Walker schreef de tussentitels van deze stomme film. Fotografie is van George Stevens.

The battle of the century

1928 | Zwijgende film, Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1928. Zwijgende film van Clyde Bruckman. Met o.a. Oliver Hardy en Stan Laurel.

Onder het voorwendsel met hun baas naar het Orpheum Theater te gaan laten Stan en Ollie hun respectievelijke echtgenotes (Flowers en Oakland) alleen om aan een pokerspelletje deel te nemen. Onderweg willen ze een vrouw (Deslys) helpen, maar eindigen kletsnat op straat. De vrouw en haar vriendin (White) nodigen de jongens uit om bij hen thuis hun kledij te drogen. Ondertussen bereikt de echtgenotes het bericht dat het Orpheum afgebrand is. In paniek lopen ze de straat op, juist op tijd om Stan en Ollie half ontkleed uit een venster te zien kruipen, op de vlucht voor de echtgenoot van een van de dames. De vrouwen gebaren niets te weten en vragen doodleuk hun mannen om de show te vertellen. Goede routine-komedie met enkele leuke gags, maar een voorspelbaar verhaaltje, dat in meerdere van hun korte films gebruikt werd. Toch blijft de manier waarop Ollie zich uit de moeilijkheden tracht te redden een hoogtepunt. H.M. Walker schreef de tussentitels van deze stomme film. Fotografie is van George Stevens.

The Finishing Touch

1928 | Zwijgende film, Komedie

Verenigde Staten 1928. Zwijgende film van Leo McCarey en Clyde Bruckman. Met o.a. Stan Laurel en Oliver Hardy.

Onder het voorwendsel met hun baas naar het Orpheum Theater te gaan laten Stan en Ollie hun respectievelijke echtgenotes (Flowers en Oakland) alleen om aan een pokerspelletje deel te nemen. Onderweg willen ze een vrouw (Deslys) helpen, maar eindigen kletsnat op straat. De vrouw en haar vriendin (White) nodigen de jongens uit om bij hen thuis hun kledij te drogen. Ondertussen bereikt de echtgenotes het bericht dat het Orpheum afgebrand is. In paniek lopen ze de straat op, juist op tijd om Stan en Ollie half ontkleed uit een venster te zien kruipen, op de vlucht voor de echtgenoot van een van de dames. De vrouwen gebaren niets te weten en vragen doodleuk hun mannen om de show te vertellen. Goede routine-komedie met enkele leuke gags, maar een voorspelbaar verhaaltje, dat in meerdere van hun korte films gebruikt werd. Toch blijft de manier waarop Ollie zich uit de moeilijkheden tracht te redden een hoogtepunt. H.M. Walker schreef de tussentitels van deze stomme film. Fotografie is van George Stevens.

Should married men go home?

1928 | Zwijgende film, Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1928. Zwijgende film van James Parrott en Leo McCarey. Met o.a. Oliver Hardy en Stan Laurel.

Onder het voorwendsel met hun baas naar het Orpheum Theater te gaan laten Stan en Ollie hun respectievelijke echtgenotes (Flowers en Oakland) alleen om aan een pokerspelletje deel te nemen. Onderweg willen ze een vrouw (Deslys) helpen, maar eindigen kletsnat op straat. De vrouw en haar vriendin (White) nodigen de jongens uit om bij hen thuis hun kledij te drogen. Ondertussen bereikt de echtgenotes het bericht dat het Orpheum afgebrand is. In paniek lopen ze de straat op, juist op tijd om Stan en Ollie half ontkleed uit een venster te zien kruipen, op de vlucht voor de echtgenoot van een van de dames. De vrouwen gebaren niets te weten en vragen doodleuk hun mannen om de show te vertellen. Goede routine-komedie met enkele leuke gags, maar een voorspelbaar verhaaltje, dat in meerdere van hun korte films gebruikt werd. Toch blijft de manier waarop Ollie zich uit de moeilijkheden tracht te redden een hoogtepunt. H.M. Walker schreef de tussentitels van deze stomme film. Fotografie is van George Stevens.

Putting pants on Philip

1928 | Zwijgende film, Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1928. Zwijgende film van Clyde Bruckman. Met o.a. Oliver Hardy en Stan Laurel.

Onder het voorwendsel met hun baas naar het Orpheum Theater te gaan laten Stan en Ollie hun respectievelijke echtgenotes (Flowers en Oakland) alleen om aan een pokerspelletje deel te nemen. Onderweg willen ze een vrouw (Deslys) helpen, maar eindigen kletsnat op straat. De vrouw en haar vriendin (White) nodigen de jongens uit om bij hen thuis hun kledij te drogen. Ondertussen bereikt de echtgenotes het bericht dat het Orpheum afgebrand is. In paniek lopen ze de straat op, juist op tijd om Stan en Ollie half ontkleed uit een venster te zien kruipen, op de vlucht voor de echtgenoot van een van de dames. De vrouwen gebaren niets te weten en vragen doodleuk hun mannen om de show te vertellen. Goede routine-komedie met enkele leuke gags, maar een voorspelbaar verhaaltje, dat in meerdere van hun korte films gebruikt werd. Toch blijft de manier waarop Ollie zich uit de moeilijkheden tracht te redden een hoogtepunt. H.M. Walker schreef de tussentitels van deze stomme film. Fotografie is van George Stevens.

Laurel & Hardy: Two Tars

1928 | Komedie, Zwijgende film, Experimenteel

Verenigde Staten 1928. Komedie van James Parrott. Met o.a. Stan Laurel, Oliver Hardy, Thelma Hill, Ruby Blane en Charlie Hall.

Zeebonken Stan en Ollie genieten van een vrije dag op vaste grond. In de stad huren ze een auto en pikken twee leuke meiden (Hill en Blaine) op. Nadat ze de dag op het platteland doorgebracht hebben keren ze terug naar hun basis, maar komen onderweg terecht in een file, veroorzaakt door wegarbeiders. Vanzelfsprekend zal er iemand hun auto raken, waarna de vernietigende humor geen grenzen meer kent. Zeer plezierige gag- na-gag-film waarin de jongens zich naar hartelust kunnen uitleven. Het spreekt vanzelf dat op het einde de weg meer op een autokerkhof dan op een snelweg zal lijken. De film zit vol krankzinnige invallen en wordt bevolkt door een leger aan vaste medespelers van het duo. Leo McCarey schreef het scenario en superviseerde de film. H. M. Walker bedacht de tussentitels. Fotografie is van George Stevens.

Early to bed

1928 | Zwijgende film, Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1928. Zwijgende film van Emmett J. Flynn. Met o.a. Oliver Hardy en Stan Laurel.

Zeebonken Stan en Ollie genieten van een vrije dag op vaste grond. In de stad huren ze een auto en pikken twee leuke meiden (Hill en Blaine) op. Nadat ze de dag op het platteland doorgebracht hebben keren ze terug naar hun basis, maar komen onderweg terecht in een file, veroorzaakt door wegarbeiders. Vanzelfsprekend zal er iemand hun auto raken, waarna de vernietigende humor geen grenzen meer kent. Zeer plezierige gag- na-gag-film waarin de jongens zich naar hartelust kunnen uitleven. Het spreekt vanzelf dat op het einde de weg meer op een autokerkhof dan op een snelweg zal lijken. De film zit vol krankzinnige invallen en wordt bevolkt door een leger aan vaste medespelers van het duo. Leo McCarey schreef het scenario en superviseerde de film. H. M. Walker bedacht de tussentitels. Fotografie is van George Stevens.

Sugar daddies

1927 | Zwijgende film, Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1927. Zwijgende film van Fred Guiol. Met o.a. Oliver Hardy en Stan Laurel.

Zeebonken Stan en Ollie genieten van een vrije dag op vaste grond. In de stad huren ze een auto en pikken twee leuke meiden (Hill en Blaine) op. Nadat ze de dag op het platteland doorgebracht hebben keren ze terug naar hun basis, maar komen onderweg terecht in een file, veroorzaakt door wegarbeiders. Vanzelfsprekend zal er iemand hun auto raken, waarna de vernietigende humor geen grenzen meer kent. Zeer plezierige gag- na-gag-film waarin de jongens zich naar hartelust kunnen uitleven. Het spreekt vanzelf dat op het einde de weg meer op een autokerkhof dan op een snelweg zal lijken. De film zit vol krankzinnige invallen en wordt bevolkt door een leger aan vaste medespelers van het duo. Leo McCarey schreef het scenario en superviseerde de film. H. M. Walker bedacht de tussentitels. Fotografie is van George Stevens.

Slipping wives

1927 | Zwijgende film, Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1927. Zwijgende film van Fred Guiol. Met o.a. Oliver Hardy en Stan Laurel.

Zeebonken Stan en Ollie genieten van een vrije dag op vaste grond. In de stad huren ze een auto en pikken twee leuke meiden (Hill en Blaine) op. Nadat ze de dag op het platteland doorgebracht hebben keren ze terug naar hun basis, maar komen onderweg terecht in een file, veroorzaakt door wegarbeiders. Vanzelfsprekend zal er iemand hun auto raken, waarna de vernietigende humor geen grenzen meer kent. Zeer plezierige gag- na-gag-film waarin de jongens zich naar hartelust kunnen uitleven. Het spreekt vanzelf dat op het einde de weg meer op een autokerkhof dan op een snelweg zal lijken. De film zit vol krankzinnige invallen en wordt bevolkt door een leger aan vaste medespelers van het duo. Leo McCarey schreef het scenario en superviseerde de film. H. M. Walker bedacht de tussentitels. Fotografie is van George Stevens.

Laurel & Hardy: The Battle of The Century

1927 | Komedie

Verenigde Staten 1927. Komedie van Clyde A. Bruckman. Met o.a. Stan Laurel, Oliver Hardy, Dick Gilbert, George K. French en Dick Sutherland.

Canvasback Clump (Laurel) komt in de boksring tegenover Thunder-Clap Callahan (Young). Ondanks de aanmoedigingen van zijn trainer Oliver Hardy moet hij het afleggen tegen de ruwe bokser, vooral omdat de scheidsrechter (Lufkin) zijn partijdigheid duidelijk laat merken. Eens buiten de sporthal wordt hen een polis aangesmeerd door een handige verzekeringsagent. Om het toeval te helpen werpt Ollie een bananenschil op straat, maar het is een taartenverkoper die erover valt. Van het een komt het ander en binnen de kortste tijd vliegen de taarten doorheen de hele buurt. Het begint uiterst spiritueel met de boksmatch, maar de taartenslag op het einde is voorspelbaar en werd voordien reeds gebruikt in honderden films. De slotscènes van de film zijn verloren gegaan en werden vervangen door verklarende teksten. Leo McCarey superviseerde de film en de gags naar een verhaal van Hal Roach. H. M. Walker stond in voor de tussentitels van deze stomme prent. Fotografie is van George Stevens.