Lucas Belvaux: regie, cast en scenario.
Er zijn 30 films gevonden.

Chez nous

2017 | Drama

Frankrijk​/​​België 2017. Drama van Lucas Belvaux. Met o.a. Émilie Dequenne, Guillaume Gouix, André Dussollier, Catherine Jacob en Anne Marivin.

Verpleegster Pauline (Dequenne) heeft weinig met politiek, maar als een extreemrechtse partij (zichtbaar gemodelleerd naar Front National) haar vraagt een gooi te doen naar het burgemeesterschap in haar woonplaats voelt ze zich zo gevleid dat ze al haar principes (en de opvoeding van haar communistische vader) overboord gooit. Fascinerend politiek pamflet over populisme, racisme en verborgen idealen, al is de uiteindelijke conclusie nogal onbevredigend. Doel van de film is volgens regisseur-schrijver Belvaux (38 témoins) het afschrikken van Front National-stemmers: niet voor niets wordt de film in Frankrijk vlak voor de landelijke verkiezingen uitgebracht.

La fin de la nuit

2015 |

Frankrijk 2015. Lucas Belvaux. Met o.a. Nicole Garcia, Louise Bourgoin, Amir El Kacem, Cyril Descours en Sandra Nkake.

Twintig jaar nadat ze is vrijgesproken van de vergiftiging van haar echtgenoot woont Thérèse Desqueyroux alleen in Parijs. Op een avond staat tot haar verbazing dochter Marie aan de deur, die verliefd is op de Noord-Afrikaan Mourad en haar advies zoekt. Telefilm naar François Mauriacs roman uit 1935 (het vervolg op Thérèse Desqueyroux) heeft in Garcia en Bourgoin fijnzinnige vertolksters. Belvaux' bizarre keuze om van de oorspronkelijke romanfiguur George de Maghrebijnse Mourad te maken vervreemdt de film echter volledig van zijn Frans-katholieke Mauriac-context. Betreurenswaardige miskleun.

38 témoins

2012 | Thriller

Frankrijk​/​​België 2012. Thriller van Lucas Belvaux. Met o.a. Yvan Attal, Sophie Quinton en Nicole Garcia.

Waargebeurd: een vrouw wordt midden in de nacht vermoord en verkracht (inderdaad in die volgorde), 38 mensen zijn getuige, en niemand grijpt in. Het psychologische drama 38 témoins baseerde zich op bovenstaand geval, maar regisseur Belvaux is niet geïnteresseerd in waarom niemand ingreep. In plaats daarvan zoomt hij in op de gevolgen van dat collectieve zwijgen. Voor de getuigen zelf, hun directe omgeving en de gemeenschap waarin zij leven. Intelligent, stijlvast, maar ook kil. Want Belvaux blijft op afstand en observeert, en dwingt de kijker tot hetzelfde.

Rapt

2009 | Thriller

Frankrijk​/​​België 2009. Thriller van Lucas Belvaux. Met o.a. Yvan Attal, Anne Consigny en André Marcon.

Een rijke Belgische industrieel (Attal) wordt gekidnapt, het losgeld bedraagt vijftig miljoen euro's. Om te tonen dat het menens is sturen de ontvoerders een afgehakte vinger op. De familie wil betalen, maar dan verschijnen in de roddelbladen sappige verhalen over zijn handel en wandel, zijn vriendinnen, de onthutsende bedragen die hij verspeelde aan zijn pokervrienden. Stijlvolle thriller, gebaseerd op een waar gebeurde ontvoeringszaak, boeit door goed spel van Attal en van Consigny als zijn echtgenote, maar het is moeilijk meeleven met hun niet erg sympathieke personages.

La raison du plus faible

2006 | Misdaad, Drama, Thriller

België​/​​Frankrijk 2006. Misdaad van Lucas Belvaux. Met o.a. Lucas Belvaux, Éric Caravaca, Claude Semal, Patrick Descamps en Natacha Régnier.

De Waalse acteur Belvaux vervolgt zijn pad als scenarist-regisseur met een verhaal dat ergens tussen sociaalrealistisch drama, misdaadfilm en zwarte komedie in zit. In een Luikse kroeg leggen Robert, rolstoelrijder Jean-Pierre en Patrick graag samen een kaartje: het 'klein respijt' in hun deprimerende werklozenbestaan. Dan krijgt Robert het onzalige idee om de fabriek te beroven waar hij is ontslagen en haalt ex-bajesklant Pirmet over als handlanger. Meer een verkapte aanklacht tegen de wrakkige Wallonië-overheid dan overtuigend overvalverhikel. Niettemin kijkwaardig dankzij de acteurs in het inmiddels bekende Dardenniaanse faillissementsdecor.

Joyeux Noël

2005 | Oorlogsfilm, Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​België​/​​Roemenië 2005. Oorlogsfilm van Christian Carion. Met o.a. Diane Kruger, Guillaume Canet, Gary Lewis, Daniel Brühl en Lucas Belvaux.

Zonder dat de legeraanvoerders er weet van hadden, leidde op kerstavond 1914 een feestje in de Duitse loopgraven tot een staakt-het-vuren tussen Franse, Schotse en Duitse soldaten. In het niemandsland tussen de voorste loopgraven vierden de mannen gezellig kerstfeest. Ze delen champagne, sigaretten en chocolade, tonen foto's van hun geliefden en kinderen, en proberen met handen en voeten tot een gesprek te komen. Heikele dilemma's worden vermeden - over plichtsbesef, gewetensnood en hoogverraad gaat het niet in deze wat geforceerde feelgoodfilm. Joyeux Noël was de Franse inzending voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

Nature contre nature

2004 | Komedie

Frankrijk 2004. Komedie van Lucas Belvaux. Met o.a. Lucas Belvaux, Raphaële Godin, Catherine Mouchet en Jacques Spiesser.

Belgische filmmaker Belvaux (Pour rire!) borduurt voort op zijn groeiende oeuvre van 'comédies humaines' met Nature contre nature, een intrigerend werk over een florerende gemeenschap zonder geld. Psychotherapeut Sébastien (regisseur Belvaux) verhuist naar een dorpje in het departement Creuse. Hij heeft moeite om aansluiting te vinden bij de lokale bevolking. De zon breekt door zodra hij lid wordt van 'Troc'en Creuse', een vereniging die de ruilhandel propageert. Sébastien voegt zich met zijn sessies naar de lokale gebruiken en wordt - met gesloten beurs - een gevierd man. De Vereniging van Psychoanalyse is tegen de werkwijze en zet de aanval in.

Un couple épatant

2002 | Komedie, Experimenteel, Romantiek

Frankrijk​/​​België 2002. Komedie van Lucas Belvaux. Met o.a. François Morel, Ornella Muti, Gilbert Melki, Dominique Blanc en Lucas Belvaux.

Alain (Morel) en Cécile (Muti) zijn een hecht koppel totdat hypochonder Alain het in zijn hoofd haalt dat hij spoedig zal sterven. Zijn drang naar isolement wordt door nietsvermoedende Cécile opgevat als bewijs dat hij vreemd gaat. Ten einde raad vraagt ze bevriende politieman Pascal (Melki) om Alain te schaduwen, niet wetende dat Pascal verliefd is op haar. Un couple épatant maakt onderdeel uit van Belvaux' trilogie - samen met Cavale en Après la vie - over het wankele fundament van liefde. Elke film is gemaakt in een ander genre met de hoofdpersoon in de ene film als figurant in de ander. Net echt.

Cavale

2002 | Misdaad, Thriller, Experimenteel

Frankrijk​/​​België 2002. Misdaad van Lucas Belvaux. Met o.a. Lucas Belvaux, Catherine Frot, Dominique Blanc, Ornella Muti en Gilbert Melki.

Achtervolgingsdrama waarin ontsnapte crimineel Bruno (regisseur/scenarist Belvaux zelf) zich na vijftien jaar gevangenschap opnieuw warmloopt voor een gewelddadige proletarische revolutie. Zijn voormalige kameraden zijn minder enthousiast en fanatieke proleten zijn in geen velden of wegen te bekennen. Belvaux leverde een sfeervolle film noir af waarin hij zelf een akelig levensechte psychopaat in de dop neerzet. Cavale is het eerste deel van Belvaux' trilogie - samen met Un couple épatant en Après la vie - over het wankele fundament van liefde. Elke film is gemaakt in een ander genre met de hoofdpersoon in de ene film als figurant in de ander. Net echt.

Après la vie

2002 | Drama, Experimenteel

België​/​​Frankrijk 2002. Drama van Lucas Belvaux. Met o.a. Dominique Blanc, Gilbert Melki, Ornella Muti, François Morel en Catherine Frot.

Melodrama over veertigers Pascal en Agnès (Melki en Blanc) die het fundament van hun huwelijk ondergraven met drugs, overspel en zelfverachting. Lerares Agnès is voor haar heroïneverslaving afhankelijk van politie-inspecteur Pascal die op zijn beurt zijn ziel moet verkopen om aan voldoende drugs te komen. Maar zijn Faustiaanse pact haalt het niet bij wat Agnès over heeft voor haar begeerte. Après la vie is de slotfilm van Belvaux' trilogie - samen met Cavale en Un couple épatant - over de wankele basis van liefde. Elke film is gemaakt in een ander genre met de hoofdpersoon in de ene film als figurant in de ander. Net echt.

On appelle ça... le printemps

2000 | Komedie, Muziek

Frankrijk 2000. Komedie van Hervé Le Roux. Met o.a. Marilyne Canto, Maryse Cupaiolo, Marie Matherton, Bernard Ballet en Pierre Berriau.

Melodrama over veertigers Pascal en Agnès (Melki en Blanc) die het fundament van hun huwelijk ondergraven met drugs, overspel en zelfverachting. Lerares Agnès is voor haar heroïneverslaving afhankelijk van politie-inspecteur Pascal die op zijn beurt zijn ziel moet verkopen om aan voldoende drugs te komen. Maar zijn Faustiaanse pact haalt het niet bij wat Agnès over heeft voor haar begeerte. Après la vie is de slotfilm van Belvaux' trilogie - samen met Cavale en Un couple épatant - over de wankele basis van liefde. Elke film is gemaakt in een ander genre met de hoofdpersoon in de ene film als figurant in de ander. Net echt.

Pour rire!

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Lucas Belvaux. Met o.a. Antoine Chappey, Ornella Muti en Jean-Pierre Léaud.

Melodrama over veertigers Pascal en Agnès (Melki en Blanc) die het fundament van hun huwelijk ondergraven met drugs, overspel en zelfverachting. Lerares Agnès is voor haar heroïneverslaving afhankelijk van politie-inspecteur Pascal die op zijn beurt zijn ziel moet verkopen om aan voldoende drugs te komen. Maar zijn Faustiaanse pact haalt het niet bij wat Agnès over heeft voor haar begeerte. Après la vie is de slotfilm van Belvaux' trilogie - samen met Cavale en Un couple épatant - over de wankele basis van liefde. Elke film is gemaakt in een ander genre met de hoofdpersoon in de ene film als figurant in de ander. Net echt.

Pour rire !

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Lucas Belvaux. Met o.a. Ornella Muti, Jean-Pierre Léaud, Antoine Chappey, Tonie Marshall en Philippe Fretun.

Melodrama over veertigers Pascal en Agnès (Melki en Blanc) die het fundament van hun huwelijk ondergraven met drugs, overspel en zelfverachting. Lerares Agnès is voor haar heroïneverslaving afhankelijk van politie-inspecteur Pascal die op zijn beurt zijn ziel moet verkopen om aan voldoende drugs te komen. Maar zijn Faustiaanse pact haalt het niet bij wat Agnès over heeft voor haar begeerte. Après la vie is de slotfilm van Belvaux' trilogie - samen met Cavale en Un couple épatant - over de wankele basis van liefde. Elke film is gemaakt in een ander genre met de hoofdpersoon in de ene film als figurant in de ander. Net echt.

Les Alsaciens ou les deux Mathilde

1995 | Historische film

Frankrijk​/​​Duitsland 1995. Historische film van Michel Favart. Met o.a. Cécile Bois, Aurore Clément, Jean-Pierre Miquel, Sebastian Koch en Julien Lambroschini.

Vierdelige Frans-Duitse familiekroniek over de geschiedenis van een geslacht in de Elzas. In het eerste deel (1870-1894) huwt Mathilde (Bois), de enige dochter van baron Eug[KA2]ene-Victor Kempf (Miquel), graaf Charles du Tour (Coltelloni). Hun geluk is van korte duur want de Frans-Duitse oorlog breekt uit en de graaf sneuvelt op `het veld van eer`. De Elzas maakt voortaan deel uit van het Duitse keizerrijk, maar Mathilde houdt koppig vast aan haar Franse nationaliteit. Tot haar grote ergernis worden Straatsburg en de rest van de Elzas daarop steeds meer in de Duitse invloedssfeer getrokken. Twintig jaar later wordt de zoon van Mathilde, Louis de La Tour (Lambroschini), die rechten studeert in `klein Berlijn` (Straatsburg) verliefd op Frederike (Wanka), de dochter van een Pruisische generaal. Mathilde is de wanhoop nabij. In het tweede deel (1904-1919) trouwt Louis toch met de Duitse Frederike en gaat over naar het Duitse kamp. Zijn twee kinderen worden echter een schoolvoorbeeld van de gemengde gevoelens in de regio: de ene, Edouard (Tavel), studeert technische wetenschappen en kiest resoluut voor de Franse nationaliteit; de andere, Karl (Paul), studeert rechten in Heidelberg en wordt Duitser. Dan breekt WO I uit en staan Frankrijk en Duitsland tegenover elkaar. In 1918 triomfeert Mathilde want Frankrijk heeft gewonnen. Karl is gesneuveld en Mathilde verzoent zich met de vader van Frederike. In het derde deel (1927-1940) huwt Edouard met de mooie Alexandra Rheinhardt (Aymerie) en neemt de leiding van de zaak over. De Elzassers zijn niet te spreken over de tegen Duitsland gerichte maatregelen die Frankrijk neemt. Een beschermeling van Mathilde, Albert Laugel (Rossigneux) geeft de aanzet tot de oprichting van de Heimatbund, maar spoedig infiltreren pro-Duitse elementen in de organisatie, die spoedig daarop wordt opgeheven. Onderwijl bereidt het nazisme de machtsovername in Duitsland voor. In de vierde en slotaflevering (1943-1953) woedt WO II in alle hevigheid. Laugel is commandant in het verzet geworden. Zijn ex-vrouw Katel (Resca) blijkt een gezante van De Gaulle te zijn. De oorlog verdeelt de Elzas weer in twee kampen en de tragische gebeurtenissen volgen elkaar in snel tempo op. Families en familieleden staan weer tegenover elkaar. Gigantische miniserie, geschreven door Henri de Turenne en Michel Deutsch (met 124 acteurs en 2.500 figuranten, gedraaid in 107 dagen) schetst, soms wat te snel, een eeuw van de geschiedenis van de Elzas, een gebied waarvan de inwoners voor dilemma's kwamen te staan omdat het vier keer van nationaliteit veranderde. Passies, liefde, vaderlandsliefde, politiek en familiale drama's wisselen elkaar af. Gefotografeerd door Michaël Epp. Formaat 16/9.

Navarro : Coupable, je présume ?

1993 | Misdaad, Familiefilm

Frankrijk​/​​Zwitserland 1993. Misdaad van Nicolas Ribowski. Met o.a. Roger Hanin, Jacques Martial, Christian Rauth, Daniel Rialet en Grace De Capitani.

Een oude dame werd het slachtoffer van een roodmoord. C[KA1]edric (Belvaux), een dakloze drugsverslaafde, die op het moment van de misdaad in de buurt rondzwierf, wordt meteen als de dader aangewezen. De vrouwelijke onderzoeksrechter, Catherine Vallet (Laroque), gelooft ook dat C[KA1]edric de schuldige is. Gelukkig is er Navarro (Hanin), die sceptisch blijft. Knap spel tussen Hanin en mooie Laroque, geruggesteund door spannende plot, geschreven door Alain Robillard en geestige dialogen van Tito Topin. Spanning blijft tot laatste minuut. Bijzonder geslaagde NAVARRO-episode. Tito Topin bedacht het personage van Navarro.

Grand bonheur

1993 | Komedie

Frankrijk 1993. Komedie van Hervé Le Roux. Met o.a. Charlotte Léo, Pierre Gérard, Pierre Berriau, Christine Vouilloz en Lucas Belvaux.

De vrolijke wederwaardigheden aan de hand van een aantal portretjes van zeven studenten aan de Parijse film- en tv- academie, hun liefdes, kameraadschappelijkheden en een eindrevue vlak voor de grote vakantie. Zo is er de romantische Caroline (L[KA1]eo) die haar bed nooit met dezelfde vent deelt; en verder de zachtaardige Judith (Canto) die op oudere mannen valt, Paul (Berriau) de eeuwige dromer en filmer, Charly (Richard), een blondje dat een ex-vriendinnetje van een kameraad bang maakt, de ironische Philippe (G[KA1]erard) en het stel Luc (Belvaux) en Nanou (Vouilloz), would-be scenarioschrijvers. Als ze zich niet in hun stamcafé bevinden, brengen ze de tijd door in de bioscoop of ze maken de buurt onveilig. Het debuut van Le Roux, die zijn eigen scenario schreef, mag zeker geslaagd genoemd worden al is het laatste uur teveel van het goede. In het jaar 2000 bracht de Frans-Duitse cultuurzender ARTE een opnieuw gemonteerde versie op de tv van 87m, die we van harte aanbevelen. De film is vooral geschikt voor cinefielen, theater-en filmstudenten en een ieder die een warm gevoel kan opbrengen voor het grote witte doek of de kleine huisbioscoop. Het camerawerk is van Antoine Roch.

Parfois trop d'amour

1992 |

Frankrijk​/​​België 1992. Lucas Belvaux. Met o.a. Joséphine Fresson, David Martin, Bernard Mazzinghi, Francis Bouc en Lucas Thierry.

Belvaux ruilde zijn acteurspet voor die van de regisseur. Drie vrienden maken een uitstapje in het noorden van Frankrijk, op zoek naar het geluk. Gedurende dit avontuur, dat iets weg heeft van een speurtocht, leren zij elkaar kennen en laten ze hun maskers vallen. Ondertussen leiden Delphine, Fernand en Daniel het gewone en ongewone leven van alledag. Lucas Belvaux zet de drie personages helder neer en legt op gevoelige wijze de last van het bestaan vast. Maar hij dompelt zijn hele film in een dermate diep bad van neerslachtigheid en wanhoop, dat het niet meevalt er weer uit te komen.

Madame Bovary

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Isabelle Huppert, Christophe Malavoy, Jean Yanne, Jean-François Balmer en Lucas Belvaux.

Naar de beroemde roman van Gustave Flaubert uit 1856. Het bevat een satire op het saaie provinciale leven, het gevecht tegen domheid (belichaamd door de apotheker Homais, degene die uiteindelijk wint), een tot in de puntjes uitgewerkte reconstructie van een tijdperk en een geografische plek (de boerderij van de vader van Emma en het dagelijks leven in Yonville en Rouen).

Trois années

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Fabrice Cazeneuve. Met o.a. Jacques Villeret, Sabine Azéma, Lucas Belvaux, Philippe Volter en Zouc.

Een nauwgezette en toegewijde verfilming van een werk van Anton Tsjechov. Het kostte een vrouw drie jaar, om van de man te houden waarmee zij is getrouwd, maar na verloop van tijd houdt hij niet meer van haar. Een traag verhaal dat het trieste en beklemmende leven van deze personages als centraal thema heeft. De film is eveneens ontzettend traag, want de wereld van de roman- en toneelschrijver is veeleer schools overgenomen dan opnieuw vormgegeven, en het grote talent van Villeret en Az[KA1]ema (Volter is onmogelijk) voorkomt niet dat de kijker zich gaat vervelen. Een te moeilijk onderwerp voor een jonge cineast (LE ROI DE LA CHINE)? Dit is meer de liefde in het tempo van de slak. Jacques Tournier en regisseur Cazeneuve schreven het scenario. De fotografie was in handen van Pierre-Laurent Chenieux.

L'air de rien

1990 |

België​/​​Canada​/​​Frankrijk 1990. Mary Jimenez. Met o.a. Carole Courtoy, Gabriel Arcand, Josse De Pauw, Lucas Belvaux en Bernadette Lafont.

Jessie leidt een prettig en geregeld bestaan tot zij verneemt dat zij waarschijnlijk aan een ongeneeslijke ziekte lijdt. In plaats van de onderzoeksuitslagen af te wachten, laat zij alles in de steek (relaties, vriend, werk) en reist naar de andere kant van de wereld, naar Canada. Weer een film met de zwerftocht als thema, die om te slagen een krachtige hand en inspiratie nodig hebben. Dat is hier niet het geval. Het sleept zich maar voort en wordt geen eenheid omdat een consistent scenario ontbreekt en bovendien bewegen de wereldvreemde personages zich in een film van vooral beelden (Raymond Fromont).

Incognito

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Alain Bergale. Met o.a. Arielle Dombasle, Lucas Belvaux en Jean-Pierre Beauviale.

In een klein Alpendorpje leeft Renate, gespeeld door Dombasle, buiten het bereik van indiscrete blikken. Dat is ook wel nodig, want zij biedt onderdak aan een schrijver-filmmaker wiens verdwijning door de pers besproken werd. Ze neemt echter ook een jonge dorpelinge onder geheimhouding in huis om haar bij het huishouden te helpen. De minimalistische esthetiek die eigen is aan deze televisieregisseur, triomfeert hier. Hij geeft er blijk van het verloop van het verhaal zeer strak in de hand te kunnen houden. Geen enkel detail uit het leven van zijn personages ontsnapt trouwens aan zijn aandacht. Een televisiefilm van de hand van de auteur zelf is iets wat maar zelden voorkomt.

Banchetto di Platone

1988 | Historische film, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1988. Historische film van Marco Ferreri. Met o.a. Philippe Léotard, Irene Papas en Lucas Belvaux.

In de villa van Agatone zijn de belangrijke filosofen en geleerden uitgenodigd om te komen spreken ter ere van de Godin der Liefde. De film is interessant in het opzicht dat de kijker een idee krijgt over de analyse van het onderwerp dat de menselijke geest waarschijnlijk het meest beizghoudt. Zeker geen commerciële film en slechts voer voor denkers. Goed spel tegen mooie decors.

Désordre

1986 | Thriller, Drama, Misdaad, Experimenteel

Frankrijk 1986. Thriller van Olivier Assayas. Met o.a. Wadeck Stanczak, Ane-Gisel Glass, Lucas Belvaux, Remi Martin en Corinne Dacla.

Voor zijn eerste speelfilm heeft deze regisseur een portret getekend van een groep jongeren in de jaren tachtig. Hij heeft zich duidelijk laten inspireren door A bout de souffle van Jean-Luc Godard. De jongeren, gewelddadig en crimineel, lijken net zo min op de moderne jeugd als Jean-Paul Belmondo in Godards film typerend was voor zijn generatie. Assayas is filmcriticus en dat is te merken aan de invloeden die variëeren van Fritz Lang tot Georges Franju.

Poulet au vinaigre

1985 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1985. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Jean Poiret, Michel Bouquet, Stéphane Audran, Lucas Belvaux en Jean Topart.

Chabrol was een van de eerste nouvelle vague-filmers, maar hij excelleerde ook in zwart-komische moordmysteries zoals deze, naar een roman van Dominique Roulet. In een provinciaal dorpje loopt een ruzie over onroerend goed uit de hand, met een aantal moorden als gevolg. Inspecteur Jean Lavardin (Poiret), een nog brutere Dirty Harry, komt de zaak oplossen. De film is dan al een poos op gang, maar Lavardin bleek zo memorabel dat Chabrol hem een jaar later nog een film schonk (Inspecteur Lavardin) en daarna zelfs een televisieserie. Na 1992 zagen we Lavardin niet meer terug omdat vertolker Poiret overleed aan een hartaanval.

La Baston

1985 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1985. Thriller van Jean-Claude Missiaen. Met o.a. Robin Renucci, Véronique Genest, Gérard Desarthe, Michel Constantin en Patrick Depeyrat.

Deze film is het laatste deel van een thriller-achtige serie over de avonturen van sympathieke boeven met een melodramatisch tintje. Het scenario is lomp en de dialogen van Jacques Labib zijn onbegrijpelijk. Voor de rest is de film goed verpakt en draaglijk.

Hurlevent

1985 | Experimenteel, Drama, Romantiek

Frankrijk 1985. Experimenteel van Jacques Rivette. Met o.a. Fabienne Babe, Lucas Belvaux, Sandra Montaigu, Alice de Poncheville en Olivier Cruveiller.

Dit is een bewerking van Emily Brontës Wuthering Heights, maar de interpretatie is zeer vrij. Zo speelt het verhaal zich af in de jaren 1930-1940 in plaats van de Victoriaanse tijd en loopt het af lang voor het einde van het boek. De situering is verplaatst van het troosteloze Yorkshire naar de zonnige Provence. Babe is verliefd op vondeling Belvaux, die met haar en d'r broer op de boerderij van vader woont. Na vaders dood trouwt zij met de rijke Torres en Babe's broer Cruveiller vernedert Belvaux voortdurend. Deze verlaat de hofstede en keert drie jaar later als een rijk man terug. Hij zoekt genoegdoening en Babe is wederom verliefd op hem; dat leidt haar naar een tragisch noodlot. Rivette experimenteert echter net zoveel als Bresson. Na de verfilming van William Wyler en vooral die van Luis Buñuel is het des te gewaagder, vanwege de zeer jonge leeftijd van de spelers die voor ongelijkmatige prestaties zorgen. Liefde, erotiek en dood zijn de ingrediënten met merkwaardig goede en ook volledig mislukte scènes. Rivette moet beschouwd worden als een zoeker, voor wie bovendien alle films zich op een bühne afspelen. Met andere woorden: een film is een ceremonie. Het scenario is van de regisseur, die het samen met Pascal Bonitzer en Suzanne Schiffman schreef. Achter de camera stonden Renato Berta en Jean-Paul Torreille.

La Femme ivoire

1984 | Drama, Experimenteel, Romantiek

Frankrijk 1984. Drama van Dominique Cheminal. Met o.a. Lucas Belvaux, Dora Doll, Sylvie Granotier, Roland Blanche en Céline Valérie.

Het verhaal speelt zich af in het Hotel des Voyageurs dat ergens midden in de Haute Savoie in Frankrijk staat. Het gaat over de uitzichtloze liefde tussen de 'ivoren vrouw', geheel in het wit gekleed, en de jonge Maurice die uiteindelijk een einde maakt aan zijn leven. Om hen heen zien we vreemde personages die net zo besluiteloos zijn als de hoofdpersonen. Dit is een voorbeeld van een lange film die bedoeld is als een poëtisch, droomachtig en verschrikkelijk romantisch werk in de trant van MARIANNE DE MA JEUNESSE of DOULOUREUSE ARCADIE. Een dergelijke film blijft moeilijk te verwezenlijken en deze poging is niet geslaagd.

Ronde de nuit

1983 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Frankrijk 1983. Misdaad van Jean-Claude Missiaen. Met o.a. Gérard Lanvin, Eddy Mitchell, Françoise Arnoul, Raymond Pellegin en Lisette Malidor.

Twee vlotte jonge politie-inspecteurs moeten de moord op een gedeputeerde oplossen, maar als ze de dader - een bizarre call- girl - gevonden hebben, wordt de zaak hun ontnomen. Ze zetten hun onderzoekingen toch voort, tot de [KA1]e[KA1]en wordt neergeschoten en de ander overgeplaatst naar de provincie. Een teleurstellende film na TIR GROUPE door een reeks van kokette filmcitaten en -hommages en opzichtig camerawerk, hetgeen allemaal absoluut niet functioneel is, gezien het al te gewone scenario (van de regisseur, Claude Veillot en Marc Perrier). Als genre-film net onderhoudend, met te conventionele rollen voor de interessante rolbezetting.

La mort de Mario Ricci

1983 | Drama

Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1983. Drama van Claude Goretta. Met o.a. Gian Maria Volonté, Magali Noël, Heinz Bennent, Mimsy Farmer en Jean-Michel Dupuis.

De beroemde journalist Bernard Fontana (Volonté) reist af naar het platteland om voedseldeskundige Henri Kremer (Bennent) te interviewen. Vlak voor hij aankomt wordt het op het eerste gezicht zo ordentelijke dorp waar het gesprek zal plaatsvinden, opgeschrikt door de dood van de jonge Italiaanse gastarbeider Mario Ricci. De omstandigheden zijn verdacht, de journalist gaat op onderzoek uit. Sterk drama van Goretta (La dentellière, L'invitation) met een mooie hoofdrol voor Volonté (For a Few Dollars More), die er in Cannes de prijs voor de beste acteur voor kreeg.

Allons Z'enfants

1981 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1981. Drama van Yves Boisset. Met o.a. Lucas Belvaux, Jean-Pierre Aumont, Jean Carmet, Jacques Denis en Jean-Pierre Kalfon.

Zoon van een oorlogsveteraan wordt tegen zijn zin op militaire academie geplaatst en maakt zich door verzet tegen de discipline tot doelwit van zijn superieuren. Vlucht- en zelfmoordpogingen hebben geen ander resultaat dan celstraf of overplaatsing. Bij het uitbreken van WO II is hij een van de eersten die sneuvelt en hij wordt op graf gëeerd als een held. Regisseur Boisset greep autobiografische roman van Yves Gibeau aan voor nieuwe anti-autoritaire film, met gedoemdheid van een individuele revolte, en brengt nuancering aan waardoor de 'schurken' evenzeer slachtoffers van systeem blijken. Goed spel in overwegend episodische rollen.