Mathieu Amalric (1965): regie, cast en scenario.
Er zijn 56 films gevonden.

Mars Express

2023 | Animatie, Sciencefiction, Thriller

Frankrijk 2023. Animatie van Jérémie Périn. Met o.a. Léa Drucker, Mathieu Amalric, Daniel Njo Lobé, Marie Bouvet en Sébastien Chassagne.

Thriller over de alcoholische politie-inspecteur Aline, die met haar AI-partner van de aarde naar mars gaat, op zoek naar een vermiste jonge vrouw. Deze Franse animatiefilm voor volwassenen zit vol leuke vondsten (koelkasten die alleen open kunnen als je nuchter bent, opvouwbare laptops), die aangenaam achteloos voorbijkomen. Bovendien vertelt regisseur Périn, die meeschreef aan het scenario, een spannend maar ook emotioneel verhaal. Waardoor Mars Express een soort ‘space noir’ is geworden. Wel liet hij zich overduidelijk door alles en iedereen inspireren; van de Japanse animatiegrootheden Mamoru Oshii en Rintaro, tot de sf-films van Brian De Palma en Paul Verhoevens RoboCop.

Une année difficile

2023 | Drama, Komedie

Frankrijk 2023. Drama van Olivier Nakache en Éric Toledano. Met o.a. Pio Marmaï, Jonathan Cohen, Noémie Merlant, Mathieu Amalric en Grégoire Leprince-Ringuet.

De opportunistische vrienden Albert en Bruno hebben elkaar gevonden omdat ze allebei diep in de schulden zitten. Wanneer ze een groep klimaatactivisten ontmoeten, ruiken ze een kansje om wat geld bij elkaar te schrapen. Deze klucht van de makers van publieksfavoriet Intouchables (ook zo’n vrolijke tegenpolenkomedie) heeft een prettige cast en is vooral daarom best genietbaar. Het verhaal wordt alleen steeds onzinniger, en wat is nu eigenlijk de moraal? Dat activisten zich niet te druk moeten maken? Dat klimaatontkenners ook maar mensen zijn? Dat liefde polarisatie overwint? Een film met de zeggingskracht van een leeg spandoek.

Il sol dell'avvenire

2023 | Komedie, Drama

Italië​/​​Frankrijk 2023. Komedie van Nanni Moretti. Met o.a. Nanni Moretti, Margherita Buy, Silvio Orlando, Barbara Bobulova en Mathieu Amalric.

Films van de Italiaanse regisseur Nanni Moretti (La stanza del figlio) zijn vaak komisch, satirisch en autobiografisch. Zo ook Il sol dell’avvenire, over een regisseur genaamd Giovanni (gespeeld door Moretti zelf) wiens nieuwe filmproject over het functioneren van de Italiaanse Communistische Partij in de jaren vijftig maar niet wil vlotten. In humoristische scènes uit Moretti zijn kritiek op de moderne filmwereld, waarin het volgens hem te veel draait om aantallen en winsten, en te weinig om waardevolle kunst en eigenzinnigheid. Het levert heel wat rake, wrang-komische scènes op, al is Moretti’s toon af en toe ook wat prekerig en oubollig.

The French Dispatch

2021 | Komedie

Verenigde Staten​/​​Duitsland 2021. Komedie van Wes Anderson. Met o.a. Léa Seydoux, Timothée Chalamet, Benicio Del Toro, Bill Murray en Tilda Swinton.

Het wordt steeds drukker in het wonderlijke universum van de Amerikaanse filmmaker Wes Anderson (Fantastic Mr. Fox, The Grand Budapest Hotel). Want in plaats van één film heeft ie er nu wel vijf gemaakt. The French Dispatch is namelijk een handvol losse verhalen, die handig aan elkaar zijn gebreid als artikelen die zijn verschenen in The French Dispatch – een blad als The New Yorker, maar dan uit Kansas. Prachtig vormgegeven, quirky in het kwadraat, en vol briljante ideeën zoals in elke Wes Anderson film. Wel zo volgepropt dat je steeds naar adem hapt en hem absoluut een tweede keer moet/wil zien. De heerlijke muziek is van huiscomponist Alexandre Desplat.

Tralala

2021 | Musical

Frankrijk 2021. Musical van Arnaud Larrieu en Jean-Marie Larrieu. Met o.a. Mathieu Amalric, Josiane Balasko, Mélanie Thierry, Maïwenn en Bertrand Belin.

Een 48-jarige straatmuzikant neemt de identiteit aan van een lang geleden weggelopen man en wordt opgenomen in een familie als hun verloren zoon.

Hold Me Tight

2021 | Drama

Frankrijk 2021. Drama van Mathieu Amalric. Met o.a. Vicky Krieps, Arieh Worthalter, Anne-Sophie Bowen-Chatet, Sacha Ardilly en Juliette Benveniste.

Clarisse besloot op een dag te vertrekken, terwijl haar man Marc en haar twee kinderen achterbleven.Terwijl zij tijdens haar afwezigheid met het leven doorgaan, lijkt haar leven stilgelegd. De jonge vrouw zwerft alleen over de wegen van Frankrijk.

Oxygène

2021 | Drama, Fantasy, Sciencefiction

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 2021. Drama van Alexandre Aja. Met o.a. Mélanie Laurent, Mathieu Amalric, Malik Zidi, Marc Saez en Laura Boujenah.

Claustrofobische thriller over een vrouw (Mélanie Laurent) die ontwaakt in een cryokamer: een medisch apparaat waarin mensen in een kunstmatige coma worden gebracht. Ze heeft geen flauw idee wie ze is en waar ze is, en tot overmaat van ramp raakt de zuurstof snel op. Door vragen te stellen aan besturingssysteem MILO (met de stem van Mathieu Amalric) probeert ze te ontsnappen. Vlot geregisseerd door Alexandre Aja, die vooral bekend staat om zijn bloederige horrorfilms. Het scenario van nieuwkomer Christie LeBlanc stelt intrigerende vragen over de waarde van het leven en neemt een aantal verrassende wendingen, al had het slot wel scherper gekund.

Sound of Metal

2019 | Drama, Muziek

België​/​​Verenigde Staten 2019. Drama van Darius Marder. Met o.a. Riz Ahmed, Olivia Cooke, Paul Raci, Mathieu Amalric en Lauren Ridloff.

Ze vormen een hecht maar labiel stel, drummer Ruben (Ahmed) en zangeres/gitarist Lou (Cooke). Hij is ex-junkie, zij zit onder de zelf aangebrachte littekens. Als punkduo touren ze samen in een camper door de VS. Dan verliest Ruben plotsklaps zijn gehoor. Wat betekent dat voor zijn identiteit, zijn toekomst, zijn relatie met Lou? Dit intense drama is hier en daar wat onduidelijk verteld, maar dat past wel bij de chaos die de hoofdpersoon ervaart. Regisseur/coscenarist Marder maakt Rubens (niet van hoop gespeende) lijdensweg bijzonder invoelbaar, geholpen door een knap geluidsontwerp en fantastisch spel van Ahmed. Mooi intiem camerawerk ook van Nederlander Daniël Bouquet (Nothing Personal, Kauwboy).

J'accuse

2019 | Drama, Historische film, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 2019. Drama van Roman Polanski. Met o.a. Jean Dujardin, Louis Garrel, Emmanuelle Seigner, Grégory Gadebois en Hervé Pierre.

In 1894 wordt de Joodse officier Alfred Dreyfus ten onrechte veroordeeld voor spionage: een schandaal dat de antisemitische Franse politiek jarenlang op zijn kop zou zetten. De 86-jarige Polanski brengt deze beruchte episode indrukwekkend tot leven, met grootse decors en spannende rechtbankscènes. Maar J'accuse is vooral ook belegen cinema van een filmmaker wiens artistieke gloriejaren ver achter hem liggen. En het helpt niet dat Polanski, die in 1977 een dertienjarig meisje verkrachtte en zijn straf ontliep door naar Frankrijk te vluchten, wel heel opzichtig verwijst naar zijn eigen verleden.

Le grand bain

2018 | Komedie, Drama, Sportfilm

België​/​​Frankrijk 2018. Komedie van Gilles Lellouche. Met o.a. Mathieu Amalric, Guillaume Canet, Benoît Poelvoorde, Jean-Hugues Anglade en Virginie Efira.

De depressieve Bertrand (Amalric) vindt langzaam maar zeker plezier in het leven terug wanneer hij zich aansluit bij groepje mannelijke synchroonzwemmers. Ook de andere zwemmers hebben zo hun eigen problemen, maar schaamte over hun favoriete bezigheid is er niet een van. Prettige mix van sociale komedie en sportfilm (de heren gaan meedoen aan het WK) vol mannen van middelbare leeftijd in speedo’s. Plat en clichématig soms, maar ook energiek en in zijn beste momenten onweerstaanbaar. Grote hit in Frankrijk.

At Eternity's Gate

2018 | Drama, Biografie

Frankrijk​/​​Ierland​/​​Verenigde Staten​/​​Zwitserland​/​​Verenigd Koninkrijk 2018. Drama van Julian Schnabel. Met o.a. Willem Dafoe, Rupert Friend, Oscar Isaac, Mads Mikkelsen en Mathieu Amalric.

Impressionistisch portret van de laatste maanden uit het leven van Vincent van Gogh. Gemaakt door Julian Schnabel, regisseur van onder meer The Diving Bell and the Butterfly en zelf ook kunstschilder. Schnabel stond erop dat Dafoe Van Gogh zou spelen, ook al was de acteur met zijn 63 jaar bijna twee keer zo oud als Vincent (die stierf op zijn 37ste). Schnabel krijgt gelijk, want Dafoe maakt een onuitwisbare indruk als de gekwelde, maar ook bezielde en gedreven kunstenaar. En werd uitgeroepen tot beste acteur op het festival van Venetië 2018.

Les fantômes d'Ismaël

2017 | Drama

Frankrijk 2017. Drama van Arnaud Desplechin. Met o.a. Mathieu Amalric, Marion Cotillard, Charlotte Gainsbourg, Louis Garrel en Alba Rohrwacher.

Het leven van filmmaker Ismaël (Amalric, voor de zoveelste keer als regisseur Desplechins alter ego) komt danig op zijn kop te staan als doodgewaande ex (Cotillard) na jaren voor zijn deur staat. Een deur die hij inmiddels deelt met Sylvia (Gainsbourg), een nogal in zichzelf gekeerd type, dat ineens zal moeten vechten voor haar man. Tikje hysterisch romantisch drama zit vol aardige momenten - waaronder een leuk dansje van Cotillard op Bob Dylans 'It Ain't Me Babe’ - maar die vormen nooit een geheel.

Demain et tous les autres jours

2017 | Drama

Frankrijk 2017. Drama van Noémie Lvovsky. Met o.a. Noémie Lvovsky, Luce Rodriguez, Mathieu Amalric, Anaïs Demoustier en India Hair.

Gedenkwaardig drama, waarin filmmaker Lvovsky met empathie en liefde een psychisch labiele moeder neerzet. De ware hoofdrol is voor actrice Luce Rodriguez als de negenjarige dochter Mathilde. Het meisje compenseert het gemis van moederlijke zorg met een pratend uiltje dat haar vanuit zijn kooi – en soms los – bijstaat tijdens haar vele eenzame momenten. Noémie Lvovsky droeg de film op aan haar overleden moeder, een vrouw die tijdens Lvovskys kindertijd werd opgenomen. 'Geen autobiografisch, maar wel een persoonlijk werk,' aldus de regisseur.

Barbara

2017 | Drama

Frankrijk 2017. Drama van Mathieu Amalric. Met o.a. Jeanne Balibar, Mathieu Amalric, Vincent Peirani, Fanny Imber en Lisa Ray-Jacobs.

Vrienden van acteur-regisseur Amalric kregen een film over zangeres-songwriter Barbara maar niet van de grond. Wilde hij het niet proberen? Hij koos een alternatief: een film over het moeizaam maken van een film over Barbara. Een misschien wat rommelige constructie, waarin hij zelf de gefrustreerde regisseur speelt. Evengoed heeft de film mooie momenten dankzij hoofdrolspeelster Balibar als ‘La chanteuse de minuit’ (1930-1997) die grote hits had vanaf de jaren zeventig, en naar wie een Parijs metrostation is vernoemd. Balibar, de ex van regisseur Amalric, kreeg een César voor haar titelrol.

The Forbidden Room

2015 | Komedie, Mysterie

Canada 2015. Komedie van Guy Maddin en Evan Johnson. Met o.a. Roy Dupuis, Clara Furey, Udo Kier, Mathieu Amalric en Geraldine Chaplin.

Guy Maddins tiende speelfilmlange virtuoos-absurde vrijage met het stomme filmtijdperk (met geluid!) penetreert steeds dieper in een labyrint van gestapelde raamvertellingen. Over ene Margot in een wolfmannengrot, een inktvisdief op een subtropisch vulkaaneiland, een man met een billenobsessie, een vrouw met 47 gebroken botten, de droom van een snor en een Januskop-incarnatie genaamd Lug-Lug. Opgebouwd uit archaïsch spel, schaalmodellen, ingekleurd beeld, een vervormd geluidsspoor en gevatte tussentitels vormt het een warm bad van uit het onderbewuste opgehengelde Freudiaanse beeldpoëzie. Oftewel: één en al projectie.

Le fils de Joseph

2016 | Drama

Frankrijk​/​​België 2016. Drama van Eugène Green. Met o.a. Victor Ezenfis, Natacha Régnier, Mathieu Amalric en Fabrizio Rongione.

Parijse tiener Vincent zoekt z'n vader, in een strak gestileerd drama dat guitig en fijnbesnaard door een vindingrijk draaiboek meandert. Want is vader de botte uitgever? Of diens boertige broer? Of openbaart een willekeurige vader zich door de zoon, zoals de bijbelse Jezus dat deed voor Jozef? Regisseur en scenarist Eugène Green, zelf te zien als conciërge, voert Vincent via bijbelse taferelen – Vincent zet "vader" zelfs het mes op de keel, zoals Abraham dat deed bij zoon Isaak – en langs relevante 17de eeuwse vader-zoonkunst naar een weldadige finale. Verrassend soepel uitgevoerd, voor een dergelijk kunststuk.

Trois souvenirs de ma jeunesse

2015 | Drama

Frankrijk 2015. Drama van Arnaud Desplechin. Met o.a. Quentin Dolmaire, Lou Roy-Lecollinet en Mathieu Amalric.

Arnaud Desplechins melancholische hommage aan de jeugd, met de onvermijdelijke seks, sigaretten en Mathieu Amalric, is een fascinerende zwerftocht langs drie herinneringen die het leven van hoofdpersoon Paul Dedaleus bepaalden (die ook centraal stond in Comment je me suis disputé... (ma vie sexuelle) uit 1996). Helaas kan Desplechins voortreffelijke verteltechniek niet voorkomen dat Trois souvenirs in het erg lange derde deel vaart verliest en als een herhaling van zetten gaat voelen. Jeugdliefdes, de mist van duizend Gauloises en de vraag wat onze identiteit bepaalt, we hebben het al vaker gezien. Zeker op z’n Frans.

The Grand Budapest Hotel

2014 | Komedie, Drama

Verenigde Staten​/​​Duitsland 2014. Komedie van Wes Anderson. Met o.a. Ralph Fiennes, Tony Revolori, Adrien Brody, Willem Dafoe en F. Murray Abraham.

Monsieur Gustave, de flamboyante conciërge van vijfsterrenhotel Grand Budapest (energiek en met perfecte timing gespeeld door Ralph Fiennes) probeert in 1932 samen met piccolo Zero (Revolori) uit handen van de fascisten te blijven. Voor het eerst schemert er in Andersons jongensboekwereld iets van de boze buitenwereld door. Wat nog niet wil zeggen dat The Grand Budapest Hotel niet meer herkenbaar is als een Wes Anderson-film. De malle personages, bonte kleuren en hyperrealistische omgeving zijn gebleven. Net als de droogkomische humor, de tomeloze energie en de bijzondere aandacht voor vorm en aankleding.

L'amour est un crime parfait

2013 | Thriller

Frankrijk​/​​Zwitserland 2013. Thriller van Arnaud Larrieu en Jean-Marie Larrieu. Met o.a. Mathieu Amalric, Karin Viard, Maïwenn en Denis Podalydès.

Psychologische thriller van de broers Arnaud en Jean-Marie Larrieu over literatuurprofessor (Mathieu Amalric) die niet van zijn studentes kan afblijven.

Venus in Fur

2013 | Drama

Frankrijk​/​​Polen 2013. Drama van Roman Polanski. Met o.a. Emmanuelle Seigner en Mathieu Amalric.

Prikkelende en geestige 'battle of the sexes' tussen wulps geklede actrice die auditie komt doen (Seigner) en pedante theaterregisseur (Amalric). De auditie is voor een theaterversie van Venus im Pelz, Leopold von Sacher-Masochs baanbrekende boek over seksuele onderwerping. De op een Broadwaystuk van David Ives gebaseerde film staat sowieso al bol van de erotische spanning, maar profiteert ook nog eens van het feit dat Seigner Polanski's vrouw is en Amalric er precies zo uitziet als de jonge Polanski (zeg maar die uit Chinatown en The Tenant).

La chambre bleue

2014 | Misdaad, Romantiek

Frankrijk 2014. Misdaad van Mathieu Amalric. Met o.a. Serge Bozon, Laurent Poitrenaux, Stephanie, Léa Drucker en Mathieu Amalric.

Prikkelende en geestige 'battle of the sexes' tussen wulps geklede actrice die auditie komt doen (Seigner) en pedante theaterregisseur (Amalric). De auditie is voor een theaterversie van Venus im Pelz, Leopold von Sacher-Masochs baanbrekende boek over seksuele onderwerping. De op een Broadwaystuk van David Ives gebaseerde film staat sowieso al bol van de erotische spanning, maar profiteert ook nog eens van het feit dat Seigner Polanski's vrouw is en Amalric er precies zo uitziet als de jonge Polanski (zeg maar die uit Chinatown en The Tenant).

Arrête ou je continue

2014 | Komedie, Drama

Frankrijk 2014. Komedie van Sophie Fillières. Met o.a. Emmanuelle Devos, Mathieu Amalric, Anne Brochet en Joséphine de La Baume.

Na vijftien jaar huwelijk zit de klad erin tussen Pomme (Devos) en Pierre (Amalric). Hun gesprekken bestaan steeds meer uit snibbigheden. Tijdens een wandeling door het bos komt het tot een kookpunt en Pomme besluit achter te blijven tussen het groen. Met haar prima acteurs schetst regisseuse Fillières de onaangename emotionele paniek die het tweetal ervaart tussen landschappelijk schoon in zuidelijk Frankrijk (waar ze geen oog voor hebben). Tegelijkertijd voel je je als kijker weinig uitgenodigd de teloorgang van de relatie te betreuren.

Jimmy P.

2013 | Drama

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 2013. Drama van Arnaud Desplechin. Met o.a. Benicio Del Toro, Mathieu Amalric en Gina McKee.

Ondanks de aanwezigheid van topacteurs Del Toro en Amalric wil dit drama over de eigenzinnige Franse psychotherapeut Georges Devereux (Amalric) en een Indiaanse WO II-soldaat (Del Toro) met de toen nog onbekende posttraumatische stressstoornis maar niet boeiend worden. Schuld van de continu fronsende en mompelende Del Toro en het humorloze en veel te therapeutisch-technische script, dat werd gebaseerd op Devereux' boek 'Reality and Dream: Psychotherapy of a Plains Indian'.

Cosmopolis

2012 | Drama

Frankrijk​/​​Canada​/​​Portugal​/​​Italië 2012. Drama van David Cronenberg. Met o.a. Robert Pattinson, Juliette Binoche, Sarah Gadon, Paul Giamatti en Samantha Morton.

Een dag uit het leven van de jonge miljardair Eric Packer (Pattinson). In een langgerekte limousine rijdt hij dwars door Manhattan. Die limo is zijn kantoor, zijn huis, zijn leven. De een na de ander stapt in. Voor seks, een medisch onderzoek, of om te praten over geld. Cronenberg kopieerde de dialogen uit het boek van de Amerikaanse auteur Don DeLillo, waardoor zijn film nogal literair en essayistisch aandoet. Keur aan bijrollen en opvallend acceptabele Pattinson (uit de Twilight-films) weten de aandacht echter goed vast te houden.

Poulet aux prunes

2011 | Drama

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​België 2011. Drama van Vincent Paronnaud en Marjane Satrapi. Met o.a. Mathieu Amalric, Edouard Baer, Maria de Medeiros, Golshifteh Farahani en Éric Caravaca.

De opvolger van animatiefilm Persepolis - van het schrijvers- en regieduo Satrapi en Paronnaud - is deze liefdevolle mix van live action en animatie. Wederom gebaseerd op een graphic novel van Satrapi, ditmaal over een violist in het Teheran van de jaren vijftig (Amalric) die weigert verder te leven als zijn vrouw zijn geliefde viool kapot slaat. Gaandeweg leren we zowel de keuze van de violist als de actie van de vrouw beter begrijpen. Kleurrijk, humoristisch en veel levenslustiger dan het onderwerp doet vermoeden.

Vous n'avez encore rien vu

2012 | Drama

Frankrijk 2012. Drama van Alain Resnais. Met o.a. Mathieu Amalric, Michel Piccoli, Lambert Wilson, Anne Consigny en Sabine Azéma.

In dit drama van oudgediende Alain Resnais komt een groep acteurs samen in het huis van een overleden toneelregisseur om zijn testament door te nemen en herinneringen op te halen.

Tournée

2010 | Drama

Frankrijk 2010. Drama van Mathieu Amalric. Met o.a. Mathieu Amalric, Miranda Colclasure, Suzanne Ramsey, Julie Ferrier en Damien Odoul.

Franse televisieproducent Joachim (regisseur Amalric) keert met een Amerikaans neo-burlesque striptease-ensemble terug uit de VS voor een tournee door Frankrijk. Maar het project ontspoort vanwege de schulden, vijanden en gezinsverantwoordelijkheden die Joachim ooit naar de VS verdreven. Amalric zet Joachim haarfijn neer als een sympathiek kwetsbare gladjakker, die zijn geluk onmogelijk kan bestendigen. Hij kreeg voor zijn losse regie en zijn ontwapenende spel (waaronder de charmantste benzinepompflirt aller tijden) de regisseursprijs en de juryprijs in Cannes.

Les aventures extraordinaire d'Adele Blanc-Sec

2010 | Actiefilm, Avonturenfilm, Fantasy, Mysterie

Frankrijk 2010. Actiefilm van Luc Besson. Met o.a. Mathieu Amalric, Louise Bourgoin, Gilles Lellouche, Jean-Paul Rouve en Jacky Nercessian.

Franse televisieproducent Joachim (regisseur Amalric) keert met een Amerikaans neo-burlesque striptease-ensemble terug uit de VS voor een tournee door Frankrijk. Maar het project ontspoort vanwege de schulden, vijanden en gezinsverantwoordelijkheden die Joachim ooit naar de VS verdreven. Amalric zet Joachim haarfijn neer als een sympathiek kwetsbare gladjakker, die zijn geluk onmogelijk kan bestendigen. Hij kreeg voor zijn losse regie en zijn ontwapenende spel (waaronder de charmantste benzinepompflirt aller tijden) de regisseursprijs en de juryprijs in Cannes.

L'illusion comique

2010 | Drama

Frankrijk 2010. Drama van Mathieu Amalric. Met o.a. Alain Lenglet, Loïc Corbery en Denis Podalydès.

Theaterpuristen staan voor een uitdaging bij deze tv-bewerking van Pierre Corneilles stuk uit 1635. Amalric, zowel kunstfilmacteur als bekend gezicht in kaskrakers, hervertelt het verhaal van vader Primadant die via-via een onvermoed levensteken krijgt van zijn verloren zoon Clindor. Slechts de ingedikte tekst in alexandrijnen werd behouden, de indertijd revolutionaire Corneille-dramaturgie is naar het nu vertaald. Resultaat: een gedurfd innovatieve adaptatie die de vreedzame co-existentie van klassiek en modern, van theater en cinema uitdraagt. Gedraaid in het Parijse Hôtel du Louvre, met één digitale camera en louter Comédie Française-spelers.

Un conte de Noël

2008 | Drama, Komedie

Frankrijk 2008. Drama van Arnaud Desplechin. Met o.a. Catherine Deneuve, Jean-Paul Roussillon, Mathieu Amalric, Anne Consigny en Melvil Poupaud.

De rebelse oplichter Henri (Amalric) leeft al jaren verbannen van zijn gemankeerde familie, maar als zijn moeder ernstig ziek blijkt te zijn schuift hij toch onverwachts aan bij het kerstdiner. Al het oud zeer komt onder het genot van veel te veel drank weer naar boven: zijn moeder (een ijzige Deneuve) heeft nooit van hem gehouden en zijn zus haat hem, maar Henri snapt zelf niet waarom. Een fraaie, ietwat hoogdravende kerstvertelling die zowel warm als pijnlijk durft te zijn.

Quantum of Solace

2008 | Actiefilm, Avonturenfilm, Thriller

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 2008. Actiefilm van Marc Forster. Met o.a. Daniel Craig, Olga Kurylenko, Mathieu Amalric, Judi Dench en Giancarlo Giannini.

In de nasleep van de dood van zijn geliefde Vesper, die in voorganger Casino Royale (2006) om het leven kwam, stuit James Bond (Craig) op een geheimzinnige organisatie die werkelijk overal in geïnfiltreerd is. En hij ontmoet industrieel Greene (Amalric), die lang niet zo menslievend is als diens PR-afdeling doet geloven. Het tempo ligt moordend hoog in deze Bond-film, net als de voorganger minder humoristisch en een stuk grimmiger dan eerdere delen van de serie. Niet zo goed als Casino Royale of opvolger Skyfall (2012), toch de moeite waard, dankzij mooie actiescènes en gedegen acteerwerk.

L'ennemi public n°1

2008 | Biografie, Misdaad, Drama

Frankrijk​/​​Canada 2008. Biografie van Jean-François Richet. Met o.a. Vincent Cassel, Ludivine Sagnier, Mathieu Amalric, Gérard Lanvin en Samuel Le Bihan.

Sluitstuk van biografisch tweeluik over beruchte crimineel Jacques Mesrine (1936-1979) inventariseert wilde post-Canada-periode tot aan Mesrines bloedige einde bij de Parijse porte de Clignancourt. Postuum heeft, ook hier, de zelfuitgeroepen ster van het grand banditisme het foute aura van vrijgevochten gentleman misdadiger. Met tartende rechtbankoptredens, spectaculaire ontsnappingen en ongezouten interviews zet hij de autoriteiten voor joker. Valse heroïek staat in schril contrast met het bloedspoor dat door bizarre roof- en moordcarrière loopt. Waarvan akte in dit gepeperde genrevakwerk met kameleontische Cassel in topvorm. Vervolg op L'instinct de mort.

Un secret

2007 | Drama

Frankrijk 2007. Drama van Claude Miller. Met o.a. Cécile de France, Patrick Bruel, Mathieu Amalric, Ludivine Sagnier en Julie Depardieu.

François groeit in de jaren vijftig in Parijs op als de kwetsbare zoon van twee zeer atletische ouders: moeder Tania (De France) en vader Maxim (Bruel). François, die zijn vader stelselmatig lijkt teleur te stellen, komt erachter dat hij een halfbroer heeft gehad. Sterker, het verleden heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog nog veel ingewikkelder, en ingrijpender, familiegeheimen opgeleverd. Regisseur-coscenarist Miller bewerkte de Franse bestseller van Philippe Grimbert die er zijn eigen familieverhaal in vertelde. Fraai historisch drama met een fijne cast: Mathieu Amalric is prima als de volwassen zoon die in voice-over terugblikt en zijn vader uiteindelijk confronteert.

The Diving Bell and the Butterfly

2007 | Biografie, Drama

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 2007. Biografie van Julian Schnabel. Met o.a. Mathieu Amalric, Emmanuelle Seigner, Marie-Josée Croze, Anne Consigny en Patrick Chesnais.

Nadat Jean-Dominique Bauby, hoofdredacteur van het Franse modeblad Elle, eind 1995 is getroffen door een beroerte, kan hij alleen zijn linkerooglid nog bewegen. Een bevallige therapeute met engelengeduld ontwikkelt een methode om te communiceren. Zij dicteert een speciaal alfabet dat begint met de letters die het meest voorkomen in het Frans. Als ze de letter opleest die Bauby bedoelt, knippert hij met zijn oog. Zo schrijft Bauby, letter voor letter, een boek. The Diving Bell and the Butterfly is een aangrijpend pleidooi voor de verbeelding én een bijtend relaas over isolatie; ontroerend maar niet sentimenteel, wrang maar niet wreed.

Actrices

2007 | Drama, Komedie

Frankrijk 2007. Drama van Valeria Bruni Tedeschi. Met o.a. Valeria Bruni Tedeschi, Noémie Lvovsky, Louis Garrel en Mathieu Amalric.

Nadat Jean-Dominique Bauby, hoofdredacteur van het Franse modeblad Elle, eind 1995 is getroffen door een beroerte, kan hij alleen zijn linkerooglid nog bewegen. Een bevallige therapeute met engelengeduld ontwikkelt een methode om te communiceren. Zij dicteert een speciaal alfabet dat begint met de letters die het meest voorkomen in het Frans. Als ze de letter opleest die Bauby bedoelt, knippert hij met zijn oog. Zo schrijft Bauby, letter voor letter, een boek. The Diving Bell and the Butterfly is een aangrijpend pleidooi voor de verbeelding én een bijtend relaas over isolatie; ontroerend maar niet sentimenteel, wrang maar niet wreed.

Quand j'étais chanteur

2006 | Romantisch drama, Muziek

Frankrijk 2006. Romantisch drama van Xavier Giannoli. Met o.a. Gérard Depardieu, Cécile de France, Mathieu Amalric, Christine Citti en Patrick Pineau.

Alain Moreau (Depardieu) zingt belegen liedjes in discotheken, meestal voor een publiek van gedesillusioneerde veertigplussers. Maar op een avond valt zijn oog op de prachtige, veel jongere, makelaarsassistente Marion (De France). Ze belanden in bed, de volgende ochtend heeft ze spijt en vertrekt. Maar Alain kan haar niet vergeten en benadert haar, zogenaamd omdat hij wil dat ze een woning voor hem zoekt. Mooi, complex liefdesverhaal, met prima spel van Depardieu en vooral van De France. In Frankrijk een met prijzen overladen, stevige hit.

Munich

2005 | Thriller, Drama, Historische film

Verenigde Staten 2005. Thriller van Steven Spielberg. Met o.a. Eric Bana, Daniel Craig, Geoffrey Rush, Mathieu Kassovitz en Ciarán Hinds.

Na de moord op Israëlische atleten tijdens de Olympische Spelen van 1972 in München krijgt een team Mossad-agenten onder leiding van Avner (Bana) de opdracht om daders en opdrachtgevers op te sporen en te vermoorden. Een lastige opdracht, vooral omdat de agenten zich ermee moeten verzoenen dat ze uiteindelijk net zoveel dood en verderf zaaien als hun doelwitten. Een van de beste serieuze films van Spielberg. Hij kiest partij, niet tegen de Palestijnen of de Israëli's, maar tegen de vicieuze cirkel van wraaknemingen. Prima spel van alle acteurs.

La moustache

2005 | Drama, Mysterie, Thriller

Frankrijk 2005. Drama van Emmanuel Carrère. Met o.a. Vincent Lindon, Emmanuelle Devos, Mathieu Amalric en Hippolyte Girardot.

'Hoe zou je het vinden als ik m'n snor afschoor?' vraagt Marc (Lindon), gemoedelijk badderend, achteloos aan echtgenote Agnès (Devos). 'Geen idee,' antwoordt ze, 'ik ken je niet zonder.' Wanneer hij de daad bij het woord heeft gevoegd, neemt Agnès noch iemand anders het waar. Gaandeweg verliezen Marc én de kijker in deze intrigerende, existentialistische vertelling over (verlies van) identiteit iedere houvast. Fijnzinnig laveert regisseur Carrère, met zijn roman uit 1986 als bron, tussen Kafka-vervreemding en poëtische Marcel Aymé-fantastiek. Begenadigd karakteruitdieper Lindon is op zijn best.

J'ai vu tuer Ben Barka

2005 | Thriller

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Marokko 2005. Thriller van Serge Le Péron en Saïd Smihi. Met o.a. Charles Berling, Simon Abkarian, Josiane Balasko, Jean-Pierre Léaud en Mathieu Amalric.

De verdwijning in 1965 van de linkse Marokkaanse politicus Mehdi Ben Barka is nooit opgelost, en nooit verwerkt. Nog steeds doen de wildste feiten en suggesties de ronde. Scenarist-regisseur Le Péron haalt uit de kluwen van internationale intriges een 'filmconnectie', die ook echt bestond. De schimmige filmmaker Georges Figon (Berling) krijgt de opdracht om een anti-koloniale documentaire te maken. De beroemde Marguerite Duras (Balasko) wordt benaderd voor het scenario en Ben Barka moet als adviseur optreden. Op weg naar een afspraak met Figon wordt Barka opgepakt. J'ai vu tuer Ben Barka combineert op een jazzy manier retro-nouvelle vague met vage politieke thriller.

Rois et reine

2004 | Drama, Komedie

Frankrijk 2004. Drama van Arnaud Desplechin. Met o.a. Emmanuelle Devos, Mathieu Amalric en Catherine Deneuve.

De verdwijning in 1965 van de linkse Marokkaanse politicus Mehdi Ben Barka is nooit opgelost, en nooit verwerkt. Nog steeds doen de wildste feiten en suggesties de ronde. Scenarist-regisseur Le Péron haalt uit de kluwen van internationale intriges een 'filmconnectie', die ook echt bestond. De schimmige filmmaker Georges Figon (Berling) krijgt de opdracht om een anti-koloniale documentaire te maken. De beroemde Marguerite Duras (Balasko) wordt benaderd voor het scenario en Ben Barka moet als adviseur optreden. Op weg naar een afspraak met Figon wordt Barka opgepakt. J'ai vu tuer Ben Barka combineert op een jazzy manier retro-nouvelle vague met vage politieke thriller.

Un homme un vrai

2003 | Drama

Frankrijk 2003. Drama van Jean-Marie Larrieu en Arnaud Larrieu. Met o.a. Pierre Pellet, Mathieu Amalric en Hélène Fillières.

De verdwijning in 1965 van de linkse Marokkaanse politicus Mehdi Ben Barka is nooit opgelost, en nooit verwerkt. Nog steeds doen de wildste feiten en suggesties de ronde. Scenarist-regisseur Le Péron haalt uit de kluwen van internationale intriges een 'filmconnectie', die ook echt bestond. De schimmige filmmaker Georges Figon (Berling) krijgt de opdracht om een anti-koloniale documentaire te maken. De beroemde Marguerite Duras (Balasko) wordt benaderd voor het scenario en Ben Barka moet als adviseur optreden. Op weg naar een afspraak met Figon wordt Barka opgepakt. J'ai vu tuer Ben Barka combineert op een jazzy manier retro-nouvelle vague met vage politieke thriller.

La chose publique

2003 | Komedie, Drama

Frankrijk 2003. Komedie van Mathieu Amalric. Met o.a. Jean-Quentin Châtelain, Anne Alvaro, Michèle Laroque, Bernard Menez en Claude Régy.

Een regisseur moet een film maken over de gelijkheid tussen mannen en vrouwen. En dat valt niet mee, omdat zijn vrouw hem tijdens die klus verlaat en zijn gevoelens daarover zijn werk beïnvloeden.

Zaïde, un petit air de vengeance

2001 | Thriller, Drama, Actiefilm

Frankrijk 2001. Thriller van Josée Dayan. Met o.a. Julie Depardieu, Guillaume Depardieu, Jeanne Moreau, Mathieu Amalric en Denis Podalydès.

Een oudere vrouw (boven de zestig) pleegt een aantal moorden. Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Puzzel thriller met mooie hoofdrol van Jeanne Moreau.

La fausse suivante

2000 | Komedie

Frankrijk 2000. Komedie van Benoît Jacquot. Met o.a. Isabelle Huppert, Sandrine Kiberlain, Mathieu Amalric, Pierre Arditi en Alexandre Soulié.

In zijn verfilming van het Marivaux-stuk uit 1724 overtreft durfal Jacquot, veteraan-virtuoos in kostuumdrama, mise-en-scène en acteursregie, zichzelf. Op en om de bühne van een leeg theater herleeft de vileine list-en-bedrog-vertelling over een jonge aristocrate die zich als ridder vermomt om haar toegewezen echtgenoot te leren kennen. Deze blijkt een doortrapte opportunist. Vlammend acteursensemble, de spannende Kiberlain voorop, werd geniaal belicht en gefotografeerd door Romain Winding. Enige rekwisiet van betekenis is de lantaarn die van speler tot speler gaat. Een cinemasterclass in finesse, dynamiek en inventiviteit.

La brèche de Roland

2000 |

Frankrijk 2000. Arnaud Larrieu en Jean-Marie Larrieu. Met o.a. Cécile Reigher, Mathieu Amalric, Anaïs Chunleau en Julien Rivière.

In zijn verfilming van het Marivaux-stuk uit 1724 overtreft durfal Jacquot, veteraan-virtuoos in kostuumdrama, mise-en-scène en acteursregie, zichzelf. Op en om de bühne van een leeg theater herleeft de vileine list-en-bedrog-vertelling over een jonge aristocrate die zich als ridder vermomt om haar toegewezen echtgenoot te leren kennen. Deze blijkt een doortrapte opportunist. Vlammend acteursensemble, de spannende Kiberlain voorop, werd geniaal belicht en gefotografeerd door Romain Winding. Enige rekwisiet van betekenis is de lantaarn die van speler tot speler gaat. Een cinemasterclass in finesse, dynamiek en inventiviteit.

L'affaire Marcorelle

2000 | Drama, Fantasy, Thriller

Frankrijk 2000. Drama van Serge Le Péron. Met o.a. Jean-Pierre Léaud, Irène Jacob, Mathieu Amalric, Hélène Surgère en Dominique Reymond.

Ongeluk komt graag in gezelschap, ontdekt magistraat François Marcorelle, generatie '68, gehuwd en neurotisch aangelegd. De charmante Poolse die hij zojuist heeft ontmoet, blijkt een gehaaide prostituee. In een handgemeen met een man die misschien haar vader is, legt de laatste het loodje. Of waren het toch weer nachtmerries? Ondertussen heeft een jonge advocaat Marcorelle in het vizier, want ontmaskering van een smetteloos gerechtsdienaar betekent een carrièrespurt. Amusante Hitchcockiaanse genrepotpourri van ex-Cahiers du Cinéma-redacteur Le Péron, met fraaie Léaud-pechvogelrol en nogal wat cinefiele knipoogjes.

Adieu, plancher des vaches !

1999 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië​/​​Zwitserland 1999. Komedie van Otar Iosseliani. Met o.a. Nico Tarielashvili, Lily Lavina, Otar Iosseliani, Philippe Bas en Stephanie Hainque.

Een nieuwe film van de voormalige Russische dissident (uit Georgi[KA3]e), die sedert de jaren 1970 in Frankrijk leeft en werkt, is voor zijn aanhangers altijd een soort happening. Deze keer is het thema dat buurmans gras altijd groener is: de rijken willen gewoon en arm zijn en de armen willen belangrijk zijn. Nauwelijks een realistisch uitgangspunt. Aan de hand van de belevenissen van Nicolas (Tarielashvili), een telg uit een steenrijke familie, maken we mee hoe dit allemaal in elkaar steekt. Twintig jaar lang beschermde zijn ondernemende moeder (Lavina) hem, die van het ene zakelijke gesprek naar het andere snelt per helicopter, in een ommuurd, ouderlijk herenhuis in Parijs, maar dan gaat Nicolas er van tijd tot tijd toch zelf op uit. Hij wast borden in een caf[KA1]e in een asociale buurt en heeft een oogje op Paulette (Hainque), de dochter van de kastelein, maar zij ziet hem niet. Ze heeft wel oog voor Gaston (Bas), een hochstapler die zich uitgeeft voor de bezitter van een jacht (dat hij zou verhuren) en op een geleende motor rondrijdt. Paulette schijnt verrukt te zijn van het feit dat Gaston haar als oud vuil behandelt en zij lijkt te genieten van zijn hardhandige optreden. De vader van Nicolas (regisseur Iosseliani) wordt weggehouden door moeder en verdoet zijn tijd met de modelspoorbaan en bezat zich overmatig aan dure wijnen. Tenslotte neemt Nicolas een aantal vrienden van laag allooi mee, waarbij zijn vader een drinkebroer treft. Nadat Nicolas in de gevangenis is beland, besluit hij zijn leven te veranderen. Ook zijn vader besluit de vrijheid te kiezen, hoewel het meer een beschikking over het eigen lot is. Het scenario van regisseur Iosseliani is onsamenhangend, waardoor de film het moet hebben van de scène's, maar die zijn meestal veel te lang zijn en slaan dikwijls nergens op. De ironie ligt er soms duimendik bovenop en de humor is des duivels, maar niet kwetsend of storend. De spelprestaties zijn ondergeschikt aan de vertelling, die eigenlijk geen vertelling is. Al met al duurt deze film veel te lang en werkt hij in het laatste half uur op de zenuwen. Het camerawerk is van William Lubtchansky. De titel slaat op een uitdrukking van Franse zeelieden uit de 19e eeuw, die als ze uitvoeren de vaste bodem onder de voeten verloren, maar dan hoopten op nieuwe, betere gronden - wij zouden zeggen: op water kun je niet lopen.

Trois ponts sur la rivière

1998 | Komedie, Drama, Romantiek

Portugal​/​​Frankrijk 1998. Komedie van Jean-Claude Biette. Met o.a. Jeanne Balibar, Thomas Badek, André Baptista, Sara Paz en Michèle Moretti.

Een nieuwe film van de voormalige Russische dissident (uit Georgi[KA3]e), die sedert de jaren 1970 in Frankrijk leeft en werkt, is voor zijn aanhangers altijd een soort happening. Deze keer is het thema dat buurmans gras altijd groener is: de rijken willen gewoon en arm zijn en de armen willen belangrijk zijn. Nauwelijks een realistisch uitgangspunt. Aan de hand van de belevenissen van Nicolas (Tarielashvili), een telg uit een steenrijke familie, maken we mee hoe dit allemaal in elkaar steekt. Twintig jaar lang beschermde zijn ondernemende moeder (Lavina) hem, die van het ene zakelijke gesprek naar het andere snelt per helicopter, in een ommuurd, ouderlijk herenhuis in Parijs, maar dan gaat Nicolas er van tijd tot tijd toch zelf op uit. Hij wast borden in een caf[KA1]e in een asociale buurt en heeft een oogje op Paulette (Hainque), de dochter van de kastelein, maar zij ziet hem niet. Ze heeft wel oog voor Gaston (Bas), een hochstapler die zich uitgeeft voor de bezitter van een jacht (dat hij zou verhuren) en op een geleende motor rondrijdt. Paulette schijnt verrukt te zijn van het feit dat Gaston haar als oud vuil behandelt en zij lijkt te genieten van zijn hardhandige optreden. De vader van Nicolas (regisseur Iosseliani) wordt weggehouden door moeder en verdoet zijn tijd met de modelspoorbaan en bezat zich overmatig aan dure wijnen. Tenslotte neemt Nicolas een aantal vrienden van laag allooi mee, waarbij zijn vader een drinkebroer treft. Nadat Nicolas in de gevangenis is beland, besluit hij zijn leven te veranderen. Ook zijn vader besluit de vrijheid te kiezen, hoewel het meer een beschikking over het eigen lot is. Het scenario van regisseur Iosseliani is onsamenhangend, waardoor de film het moet hebben van de scène's, maar die zijn meestal veel te lang zijn en slaan dikwijls nergens op. De ironie ligt er soms duimendik bovenop en de humor is des duivels, maar niet kwetsend of storend. De spelprestaties zijn ondergeschikt aan de vertelling, die eigenlijk geen vertelling is. Al met al duurt deze film veel te lang en werkt hij in het laatste half uur op de zenuwen. Het camerawerk is van William Lubtchansky. De titel slaat op een uitdrukking van Franse zeelieden uit de 19e eeuw, die als ze uitvoeren de vaste bodem onder de voeten verloren, maar dan hoopten op nieuwe, betere gronden - wij zouden zeggen: op water kun je niet lopen.

On a très peu d'amis

1998 | Komedie

Frankrijk 1998. Komedie van Sylvain Monod. Met o.a. Michel Vuillermoz, Mathieu Amalric, Yvon Back, Dominique Reymond en Stéphane Butet.

Een nieuwe film van de voormalige Russische dissident (uit Georgi[KA3]e), die sedert de jaren 1970 in Frankrijk leeft en werkt, is voor zijn aanhangers altijd een soort happening. Deze keer is het thema dat buurmans gras altijd groener is: de rijken willen gewoon en arm zijn en de armen willen belangrijk zijn. Nauwelijks een realistisch uitgangspunt. Aan de hand van de belevenissen van Nicolas (Tarielashvili), een telg uit een steenrijke familie, maken we mee hoe dit allemaal in elkaar steekt. Twintig jaar lang beschermde zijn ondernemende moeder (Lavina) hem, die van het ene zakelijke gesprek naar het andere snelt per helicopter, in een ommuurd, ouderlijk herenhuis in Parijs, maar dan gaat Nicolas er van tijd tot tijd toch zelf op uit. Hij wast borden in een caf[KA1]e in een asociale buurt en heeft een oogje op Paulette (Hainque), de dochter van de kastelein, maar zij ziet hem niet. Ze heeft wel oog voor Gaston (Bas), een hochstapler die zich uitgeeft voor de bezitter van een jacht (dat hij zou verhuren) en op een geleende motor rondrijdt. Paulette schijnt verrukt te zijn van het feit dat Gaston haar als oud vuil behandelt en zij lijkt te genieten van zijn hardhandige optreden. De vader van Nicolas (regisseur Iosseliani) wordt weggehouden door moeder en verdoet zijn tijd met de modelspoorbaan en bezat zich overmatig aan dure wijnen. Tenslotte neemt Nicolas een aantal vrienden van laag allooi mee, waarbij zijn vader een drinkebroer treft. Nadat Nicolas in de gevangenis is beland, besluit hij zijn leven te veranderen. Ook zijn vader besluit de vrijheid te kiezen, hoewel het meer een beschikking over het eigen lot is. Het scenario van regisseur Iosseliani is onsamenhangend, waardoor de film het moet hebben van de scène's, maar die zijn meestal veel te lang zijn en slaan dikwijls nergens op. De ironie ligt er soms duimendik bovenop en de humor is des duivels, maar niet kwetsend of storend. De spelprestaties zijn ondergeschikt aan de vertelling, die eigenlijk geen vertelling is. Al met al duurt deze film veel te lang en werkt hij in het laatste half uur op de zenuwen. Het camerawerk is van William Lubtchansky. De titel slaat op een uitdrukking van Franse zeelieden uit de 19e eeuw, die als ze uitvoeren de vaste bodem onder de voeten verloren, maar dan hoopten op nieuwe, betere gronden - wij zouden zeggen: op water kun je niet lopen.

Fin août, début septembre

1998 | Drama

Frankrijk 1998. Drama van Olivier Assayas. Met o.a. Mathieu Amalric, François Cluzet, Virginie Ledoyen, Jeanne Balibar en Alex Descas.

Een nieuwe film van de voormalige Russische dissident (uit Georgi[KA3]e), die sedert de jaren 1970 in Frankrijk leeft en werkt, is voor zijn aanhangers altijd een soort happening. Deze keer is het thema dat buurmans gras altijd groener is: de rijken willen gewoon en arm zijn en de armen willen belangrijk zijn. Nauwelijks een realistisch uitgangspunt. Aan de hand van de belevenissen van Nicolas (Tarielashvili), een telg uit een steenrijke familie, maken we mee hoe dit allemaal in elkaar steekt. Twintig jaar lang beschermde zijn ondernemende moeder (Lavina) hem, die van het ene zakelijke gesprek naar het andere snelt per helicopter, in een ommuurd, ouderlijk herenhuis in Parijs, maar dan gaat Nicolas er van tijd tot tijd toch zelf op uit. Hij wast borden in een caf[KA1]e in een asociale buurt en heeft een oogje op Paulette (Hainque), de dochter van de kastelein, maar zij ziet hem niet. Ze heeft wel oog voor Gaston (Bas), een hochstapler die zich uitgeeft voor de bezitter van een jacht (dat hij zou verhuren) en op een geleende motor rondrijdt. Paulette schijnt verrukt te zijn van het feit dat Gaston haar als oud vuil behandelt en zij lijkt te genieten van zijn hardhandige optreden. De vader van Nicolas (regisseur Iosseliani) wordt weggehouden door moeder en verdoet zijn tijd met de modelspoorbaan en bezat zich overmatig aan dure wijnen. Tenslotte neemt Nicolas een aantal vrienden van laag allooi mee, waarbij zijn vader een drinkebroer treft. Nadat Nicolas in de gevangenis is beland, besluit hij zijn leven te veranderen. Ook zijn vader besluit de vrijheid te kiezen, hoewel het meer een beschikking over het eigen lot is. Het scenario van regisseur Iosseliani is onsamenhangend, waardoor de film het moet hebben van de scène's, maar die zijn meestal veel te lang zijn en slaan dikwijls nergens op. De ironie ligt er soms duimendik bovenop en de humor is des duivels, maar niet kwetsend of storend. De spelprestaties zijn ondergeschikt aan de vertelling, die eigenlijk geen vertelling is. Al met al duurt deze film veel te lang en werkt hij in het laatste half uur op de zenuwen. Het camerawerk is van William Lubtchansky. De titel slaat op een uitdrukking van Franse zeelieden uit de 19e eeuw, die als ze uitvoeren de vaste bodem onder de voeten verloren, maar dan hoopten op nieuwe, betere gronden - wij zouden zeggen: op water kun je niet lopen.

Alice et Martin

1998 | Drama

Frankrijk​/​​Spanje 1998. Drama van André Téchiné. Met o.a. Juliette Binoche, Alexis Loret, Mathieu Amalric, Carmen Maura en Jean-Pierre Lorit.

Regisseur Téchiné, maker van het ondergewaardeerde meesterwerk Les roseaux sauvages, heeft de gave onvoorspelbaarheid te kunnen koppelen aan een coherent verhaal. In wat we wel een typisch Franse film mogen noemen - prachtige beeldtaal en aanvankelijk wat verwarrende tijd- en karakterduiding - zijn we getuige van de gecompliceerde verhouding tussen violiste Alice (Juliette Binoche) en gekneusde Martin (Alexis Loret). In de proloog zien we Martins trauma in wording wanneer zijn moeder hem op zijn tiende wegbrengt naar zijn echte, tirannieke, vader. Tien jaar later vlucht hij weg en via omzwervingen belandt hij in Parijs waar hij de veel oudere Alice leert kennen. Martin hunkert naar vergetelheid, Alice naar intimiteit. Téchiné heeft zijn film opgetuigd met verscheidene dramatische breekpunten en het voert te ver om zijn doorwrochte plotontwikkelingen prijs te geven. Het volstaat te zeggen dat Martin wordt verteerd door schuldgevoelens en het is aan de kijker om zich over te geven aan zijn lijdensweg. De jonggestorven Jeff Buckley verwoordt het treffend in de wonderschone soundtrack, 'why is everything so hazy, or am I just going crazy, dear.' (VM/VPRO Gids)

Mange ta soupe

1997 | Drama

Frankrijk 1997. Drama van Mathieu Amalric. Met o.a. Jean-Yves Dubois, Adriana Asti, Jeanne Balibar, László Szabó en René Ehni.

Regisseur Téchiné, maker van het ondergewaardeerde meesterwerk Les roseaux sauvages, heeft de gave onvoorspelbaarheid te kunnen koppelen aan een coherent verhaal. In wat we wel een typisch Franse film mogen noemen - prachtige beeldtaal en aanvankelijk wat verwarrende tijd- en karakterduiding - zijn we getuige van de gecompliceerde verhouding tussen violiste Alice (Juliette Binoche) en gekneusde Martin (Alexis Loret). In de proloog zien we Martins trauma in wording wanneer zijn moeder hem op zijn tiende wegbrengt naar zijn echte, tirannieke, vader. Tien jaar later vlucht hij weg en via omzwervingen belandt hij in Parijs waar hij de veel oudere Alice leert kennen. Martin hunkert naar vergetelheid, Alice naar intimiteit. Téchiné heeft zijn film opgetuigd met verscheidene dramatische breekpunten en het voert te ver om zijn doorwrochte plotontwikkelingen prijs te geven. Het volstaat te zeggen dat Martin wordt verteerd door schuldgevoelens en het is aan de kijker om zich over te geven aan zijn lijdensweg. De jonggestorven Jeff Buckley verwoordt het treffend in de wonderschone soundtrack, 'why is everything so hazy, or am I just going crazy, dear.' (VM/VPRO Gids)

Généalogies d'un crime

1997 | Drama, Misdaad

Frankrijk​/​​Portugal 1997. Drama van Raoul Ruiz. Met o.a. Catherine Deneuve, Melvil Poupaud, Michel Piccoli, Mathieu Amalric en Bernadette Lafont.

Eens te meer trakteert de Chileens-Franse magiër Ruiz op een staaltje fantastisch cineraffinement. Wanneer rouwende advocate Solange (Deneuve) de verdediging van de moordverdachte jongeling René (Poupaud) op zich neemt, begeeft zij zich in een bizar identiteitenspel waarvan de bloedlijnen naar het verleden lopen. Dwalend in dit barokke spiegellabyrint wacht de toeschouwer surprises, desoriëntatie en zonderlinge ontmoetingen. Briljante mise en scène vervloeit met surreële beelden en decors, verfijnd literair zijn de dialogen (coauteur is Pascal Bonitzer). Curiosum in deze breinmassage: de gastrol-met-zonnebril van Parijs-romancier Patrick Modiano.

Le journal du séducteur

1996 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1996. Komedie van Danièle Dubroux. Met o.a. Chiara Mastroianni, Melvil Poupaud, Mathieu Amalric, Hubert Saint-Macary en Danièle Dubroux.

Filosofiestudent Grégoire verleidt meisjes door ze een exemplaar van Kierkegaards 'Dagboek van een verleider' in handen te spelen. Ook bij Claire werkt de truc. Ze valt als een blok voor hem. Maar eerst heeft Claire nog een affaire met Sébastien die onzeker is over zijn seksuele voorkeur. Actrice/regisseuse Dubroux - die in Le journal du séducteur Claire's moeder speelt - liet in een VPRO Stardust-aflevering haar licht schijnen over de 'literaire constructie' van de film die losjes is gebaseerd op Kierkegaards Dagboek: 'Het is een soort film-boek of boek-film geworden. Kierkegaards hoofdfiguur heb ik in tweeën gesplitst: de romantische verleider zijns ondanks, en de leerling-verleider die de verleidingskunst beschrijft, die twijfelt over zijn seksuele geaardheid en naar travestie neigt. Hij zoekt zichzelf.'

Comment je me suis disputé... (ma vie sexuelle)

1996 |

Frankrijk 1996. Arnaud Desplechin. Met o.a. Mathieu Amalric, Emmanuelle Devos en Marianne Denicourt.

Een César voor meest veelbelovende acteur voor Mathieu Amalric en nominaties voor tegenspeelsters Emmanuelle Devod en Jeanne Balibar. Een César voor ménage-à-trois hadden ze zeker gewonnen, hoewel het personage van Amalric goedbeschouwd meerdere vrouwen heeft. Op het oog in ieder geval. Hij speelt het type man dat vanwege studie en intellect de onvermijdelijke keuzes voor loopbaan, relatie en wellicht gezin voor zich uitschuift. Met minstens drie beminden en een handvol filosoferende vrienden in min of meer dezelfde situatie. Een bijna drie uur antihelden-dicht van hoog allooi.

Les Favoris de la lune

1984 | Komedie

Frankrijk 1984. Komedie van Otar Iosseliani. Met o.a. Pascal Agier, Alexis de Montaigu, Gaspard Flori, Emilie Aubry en Peter Cloos.

Deze film kan onmogelijk samengevat worden omdat het een verzameling is van schetsen waarin tal van mensen elkaar tegenkomen, bij elkaar intrekken of elkaar voorgoed verlaten: een wapenhandelaar, clochards, naïve idealisten, kinderen, prostitueés, terroristen, dieven enz. De karaktertypes zijn sympathiek, het script lijkt op een muzikale fuga en is bovendien heel precies. De rode draad is de betrekkelijkheid van mensen, dingen en gebeurtenissen. Ongetwijfeld een zeer belangrijk werk van deze regisseur - hij kreeg de prijs in Venetieë niet voor niets - en bovendien mag het gelden als een schoolvoorbeeld hoe je een film moet maken. Om een dergelijke film te evenaren zou men moeten teruggrijpen naar het werk van de Pool Wojtiech Has die op meesterlijke wijze net zo gecompliceerde constructies in beeld aaneen weet te rijgen.