Topol (1935): cast.
Er zijn 18 films gevonden.

Left Luggage

1998 | Drama

België​/​​Verenigde Staten​/​​Nederland 1998. Drama van Jeroen Krabbé. Met o.a. Isabella Rossellini, Laura Fraser, Maximilian Schell, Marianne Sägebrecht en Adam Monty.

Na het lezen van een boek van Carl Friedman over het na-oorlogse leven van twee joodse families, kon Jeroen Krabbé - zelf van joodse afkomst - het niet laten om zijn debuut als regisseur te maken. Glunderend presenteerde hij zijn project met ster Isabella Rossellini aan de binnen- en buitenlandse pers. Die zag Laura Fraser in een oprecht maar weinig subtiel drama als moderne studente Chaja pendelen tussen haar trauma's-ontkennende ouders en de orthodoxe familie Kalman bij wie ze een bijbaantje heeft als oppas. Dubbel bekroond op het festival van Berlijn, waaronder een eervolle vermelding van de jury voor Rossellini's vertolking.

War and Remembrance

1988 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1988. Oorlogsfilm van Dan Curtis. Met o.a. Robert Mitcheum, Jane Seymour, Hart Bochner, Victoria Tennant en Polly Bergen.

Minder succesvol, maar toch indrukwekkend vervolg op een miniserie uit 1983, WINDS OF WAR, naar de in 1978 gepubliceerde bestseller van Herman Wouk. Meestal uitgezonden in zeven lange afleveringen, die honderd miljoen dollar kostten. Mitchum kreeg opnieuw de rol van peetvader Pug Henry aangeboden. Hij weigerde eerst, maar stemde toch toe toen George C. Scott voor de rol van Pug in aanmerking kwam. Het verhaal pikt de draad weer op een week na Pearl Harbour, met Mitchum`s twee zonen, Bochner (die Jan-Michael Vincent vervangt) als officier op een onderzee[KA3]er, en Woods (die Ben Murphy vervangt) als piloot bij de marine in de Stille Oceaan waar hun vader met alles en iedereen overhoop ligt. Mitchum`s vrouw, Bergen, knoopt intussen thuis weinig overtuigende verhoudingen aan met allerlei mannen, terwijl hun dochter (nu Hope) nauwelijks in beeld komt. Stone is de vrouw van Woods en zij bewijst dat zij meer in haar mars heeft als actrice dan als fotomodel: een glimp is al merkbaar van de ijskoude feeks die zij in 1992 werd in BASIC INSTINCT. Mitchum`s geliefde Tennant blijft over de hele wereld opduiken in het gezelschap van haar vader, de BBC-oorlogscorrespondent Morley. Seymour (in de plaats van Ali McGraw), als de joodse vrouw van Bochner, verkiest in Itali[KA3]e te blijven aan de zijde van haar Amerikaanse oom, de joodse filosoof Gielgud (in de plaats van John Houseman). Zij belanden, wanneer de oorlog enige tijd voortgeschreden is in een Duits concentratiekamp. De voornaamste tegenspeler is Wallis, een nazi en ex-student van Gielgud. Auschwitz, de Battle of Midway, Hitler en zijn generaals, Duitse SS-officieren in donkere straten en zwarte limousines, Britten die in Singapore tijdens cocktailparty`s de oorlog vergeten, het wordt door de scenarioschrijvers Earl W. Wallace, regisseur Curtis en Herman Wouk zelf, weinig subtiel weergegeven. Mitchum is nooit echt een acteur geweest en hij strompelde nooit eerder sto[KA3]icijnser dan hier over een filmset. Seymour daarentegen steelt met haar trieste grandeur de show, Gielgud is (zoals meestal) gedenkwaardig, Berkoff is Hitler, Topol en Rhys-Davies zijn de enige min of meer geloofwaardige krijgsgevangenen en Bellamy een traditionele president F.D. Roosevelt. Het camerawerk van Dietrich Lohman is uitstekend. Hij maakte dankbaar gebruik van een aantal indrukwekkende massataferelen op zee, bij de Parijse opera, in Leningrad, in concentratiekampen (Theresienstadt, het 'joodse paradijs' in Tsjechoslowakije, werd in Joegoslavië voor de film heropgebouwd) en bij de oorlog in Noord-Afrika. Aan dit alles werkten duizenden figuranten mee en om het geheel een authentiek tintje te geven zorgde Curtis voor oorlogsjournaals en andere filmfragmenten uit die periode.

Queenie

1987 | Drama

Verenigde Staten 1987. Drama van Larry Peerce. Met o.a. Mia Sara, Kirk Douglas, Martin Balsam, Claire Bloom en Topol.

Kostbare productie, maar verder een saaie bewerking van de bestseller van Michael Korda. Een exotisch meisje uit de achterbuurten van Calcutta werkt zich op tot Hollywood ster. De figuur Queenie werd gebaseerd op Merle Oberon, terwijl Douglas een nauwelijks bedekte versie geeft van Alexander Korda, oom van de auteur en filmmagnaat. Verkeerde casting van de onervaren Sara in de titelrol. Oorspronkelijk in twee delen.

The Winds of War

1983 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1983. Drama van Dan Curtis. Met o.a. Robert Mitchum, Ali MacGraw, Jan-Michael Vincent, Polly Bergen en John Houseman.

Mini-serie in zeven delen. Mitchum in zijn eerste tv-rol als Pug Henry, zojuist benoemd tot marine-attach[KA1]e in Berlijn in 1939. De verfilming van Herman Wouks roman over de Henry-familie. De film behandelt de periode begin 1939 tot aan de aanval op Pearl Harbor. Door de familiegebeurtenissen heen loopt de historie als een rode draad. Perfect acteerwerk waar alleen Meisner als Hitler uit de toon valt omdat hij de persoon wat al te overspannen moest neerzetten. Meer dan een jaar lang was men met de opnamen bezig. Het werd de duurste tv-produktie (met 60 miljoen dollar) ooit gemaakt en tevens een van de allerpopulairste programma's ooit uitgezonden. In 1986 startte Curtis met het vervolg.

For Your Eyes Only

1981 | Actiefilm, Sciencefiction, Thriller, Avonturenfilm

Verenigd Koninkrijk 1981. Actiefilm van John Glen. Met o.a. Roger Moore, Carole Bouquet, Julian Glover, Lynn-Holly Johnson en Topol.

De Britten zijn het apparaatje kwijtgeraakt waarmee de kernraketten uit hun onderzeeërs kunnen worden gelanceerd. Waarschijnlijk wil de Griekse schurk Kristatos (Glover) het aan de Russen verkopen. 007 krijgt bij zijn onderzoek hulp van bevallige schone Melina (Bouquet) en duikt naar wrakken, racet in 2CV-tjes en schiet skiënd feilloos boeven neer. Weinig rare gadgets, relatief serieus en ingetogen voor een Bondfilm. Toch is dit, ondanks de gevorderde leeftijd van Moore, een aardige aflevering. De muziek en de titelsong van Sheena Easton werden genomineerd voor een Oscar.

Flash Gordon

1980 | Avonturenfilm, Sciencefiction

Verenigde Staten 1980. Avonturenfilm van Mike Hodges. Met o.a. Sam J. Jones, Melody Anderson, Max von Sydow, Ornella Muti en Timothy Dalton.

Verschrikkelijke natuurrampen bedreigen de aarde. Door vreemde energiegolven werd de maan uit haar baan gedreven. Volgens Dr. Zarkov (Topol) is een botsing met de aarde onvermijdelijk. Samen met zijn vrienden Flash Gordon (Jones) en Dale Arden (Anderson) vertrekt hij met zijn ruimteschip om te onderzoeken wie hier achter kan zitten. Overgeproduceerd SF- avontuur, dat doet terugverlangen naar de naïeve serials van destijds. Verbluffende special-effects van Glen Robinson en George Gibbs, maar een rommelig en niet overtuigend scenario van Lorenzo Semple, Jr. en Michael Allin, gebaseerd op de comic- strips van Alex Raymond. De popgroep Queen leverde een leuke rock-score, terwijl Howard Blake de actiescènes muzikaal ondersteunde. Muti als de boze prinses Aurora en Von Sydow als Ming hebben geen moeite om de rest van de rolverdeling weg te spelen. Het camerawerk is van Gil Taylor.

The House on Garibaldi Street

1979 | Thriller

Verenigde Staten 1979. Thriller van Peter Collinson. Met o.a. Topol, Martin Balsam, Janet Suzman, Nick Mancuso en Leo McKern.

Een spionageverhaal volgens het handboek over de gevangenneming van Adolf Eichmann door Israëlische agenten in Argentinië in 1960. Goed, maar gaat bijna ten onder aan de erin voorkomende conflicten. Opgenomen in Spanje met een internationale rolbezetting.

The Going Up of David Lev

1973 | Drama

Verenigde Staten 1973. Drama van James F. Collier en James Kollier. Met o.a. Brandon Cruz, Melvyn Douglas, Claire Bloom, Shmuel Segal en Topol.

Een jongetje gaat op zoek naar de omstandigheden waaronder zijn vader in de zesdaagse oorlog van 1967 is omgekomen. Hierbij krijgt hij hulp van een Casanova-achtige taxichauffeur, die op de meest onwaarschijnlijke momenten in een lied uitbarst. Een zwakke film, gemaakt ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de staat Israël.

Galileo

1973 | Drama, Historische film

Verenigd Koninkrijk 1973. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Topol, Edward Fox, Colin Blakely, Georgia Brown en Clive Revill.

Bertolt Brecht's toneelstuk, waarvan de première in de VS in 1949 werd verzorgd door regisseur Losey, is omgevormd tot een niet bijzondere maar over het algemeen wel aan de verwachtingen tegemoetkomende film. Topol is een beetje te veel als de geleerde die de Kerk met zijn theorieën over het universum in oproer bracht, maar de acteurs in de bijrollen doen het uitstekend. Een produktie van American Film Theatre.

The Public Eye

1972 |

1972. Carol Reed. Met o.a. Margaret Rawlings, Michael Jayston, Annette Crosbie, Topol en Mia Farrow.

Bertolt Brecht's toneelstuk, waarvan de première in de VS in 1949 werd verzorgd door regisseur Losey, is omgevormd tot een niet bijzondere maar over het algemeen wel aan de verwachtingen tegemoetkomende film. Topol is een beetje te veel als de geleerde die de Kerk met zijn theorieën over het universum in oproer bracht, maar de acteurs in de bijrollen doen het uitstekend. Een produktie van American Film Theatre.

Follow Me

1972 | Mysterie

Verenigd Koninkrijk 1972. Mysterie van Carol Reed. Met o.a. Mia Farrow, Topol, Michael Jayston, Margaret Rawlings en Annette Crosbie.

Een saaie echtgenoot huurt een morsige detective om z`n vrouw te beloeren, maar de laatste valt op haar. Redelijke verfilming van Peter Shaffers toneelstuk [KL]The Public Eye[KLE], dat een tweeluik vormt met The Private ear. Farrow is goed, maar Topol (de detective) grijnst te vaak. Ook bekend als THE PUBLIC EYE.

Hatarnegol

1971 | Komedie, Erotiek, Drama

Israël 1971. Komedie van Uri Zohar. Met o.a. Topol, Galia Topol, Tami Tzifroni, Noami Chance en Gidon Shemer.

Veelzijdige Topol draaide deze Isra[KA3]elische klucht op een blauwe maandag in 1971, hetzelfde jaar dat hem beroemd zou maken als de melancholische levensgenieter in FIDDLER ON THE ROOF. Als sergeant in de Sina[KA3]i-woestijn krijgt hij drie dagen verlof om een dreigende echtscheiding met zijn vrouw te gaan regelen. Op weg naar Tel Aviv beleeft hij een heerlijke nacht met twee vriendinnen. Als hij aankomt bij zijn eega (gespeeld door Topol's vrouw Galia!), stelt zij hem haar minnaar voor. Ook met Galia kruipt hij nog eens tussen de lakens en ontwaakt als een gescheiden man. Als een vrij maar wat ongelukkig man keert hij naar het front terug. Voor die tijd gewaagde beelden met o.m. een frontaal helemaal naakte Topol. Ook bekend als THE BOYS WILL NEVER BELIEVE IT.

Fiddler on the Roof

1971 | Musical

Verenigde Staten 1971. Musical van Norman Jewison. Met o.a. Topol, Norma Crane, Molly Picon, Leonard Frey en Paul Mann.

Toen regisseur Jewison uitgenodigd werd om Fiddler on the Roof te regisseren zei hij bij het eerste gesprek: 'Jullie weten toch dat ik niet Joods ben?' Het was geen bezwaar. Jewison bewerkte de populaire Broadwaymusical tot een prima film, die nu echter wel wat gedateerd overkomt. Topol speelt Tevye, agrariër in Rusland, vlak voor de revolutie. Hij blijft zingen, al heeft hij het niet makkelijk, met zijn weerspannige dochters die de tradities aan hun laars lappen, en vooral ook met de pogroms die in het destijds behoorlijk antisemitische Rusland plachten plaats te vinden. Oscars voor camerawerk en muziek.

Before Winter Comes

1969 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1969. Komedie van J. Lee Thompson. Met o.a. David Niven, Anna Karina, John Hurt, Anthony Quayle en Ori Levi.

Topol is de tolk van Engelse officier Niven in een kamp voor ontheemden 'Displaced Persons' na WO II. Een wat onevenwichtige tragikomedie, met vele ontroerende momenten. Topol's uitstekende vertolking straalt warmte uit.

A Talent for Loving

1969 | Western

Verenigde Staten 1969. Western van Richard Quine. Met o.a. Richard Widmark, Topol, Cesar Romero, Judd Hamilton en Caroline Munro.

Halverwege de jaren zestig werd aangekondigd dat The Beatles in A talent for loving te paard zouden strijden om een schatrijk meisje. Dat ging om onduidelijke redenen helaas niet door (ze lieten ook Lord of the Rings en - uiteraard - The Three Musketeers schieten). Het werd Richard Widmark die dreigt te worden doodgeknuffeld door zijn kersverse Mexicaanse bruid omdat zij gebukt gaat onder een obscure vloek. Jammer van de fabuleuze vier maar niettemin een prima westernkomedie. Gebaseerd op het boek van Richard Condon, schrijver van oa Prizzi's honor.

Ervinka

1966 | Komedie

Israël 1966. Komedie van Ephraim Kishon. Met o.a. Topol, Gila Almagor en Avner Hiskiyahu.

Een nietsdoener en levensgenieter wordt verliefd op een politieagente en zal werk zoeken om bij haar in de gunst te komen. Pretentieloos komedietje.

Cast A Giant Shadow

1966 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1966. Avonturenfilm van Melville Shavelson. Met o.a. Kirk Douglas, John Wayne, Frank Sinatra, Yul Brynner en Senta Berger.

Na het vertrek van de Britten uit Palestina, in 1947, worden de joden met uitroeiing bedreigd door de Arabische Staten. Er wordt een beroep gedaan op de Amerikaanse advocaat Douglas, zelf van joodse afkomst, om de strijd tegen de Arabieren te coördineren. De moeilijke situatie, waarbij joden het latere Israel bezetten, wordt in de film gereduceerd tot een belachelijk avontuurtje. Shavelson bewerkte de roman van Ted Berkman alsof het een western was en zelfs de vele bekende gezichten die we herkennen in bijrolletjes kunnen er geen geloofwaardigheid aan verlenen. De soepele fotografie van Aldo Tonti en de knappe score van Elmer Bernstein evenmin.

Sallah

1964 | Komedie

Israël 1964. Komedie van Ephraim Kishon. Met o.a. Geula Nomi, Arik Einstein, Gila Almagor, Shraga Friedman en Geula Noni.

Humor en ironie over de woningnood waarmee rond 1960 kersverse immigranten in Israel geconfronteerd werden. De familie Sallah, arabische joden, gebruikt elke truc uit het boek om een woning te bemachtigen; de pater familias gaat daarbij zelfs zo ver dat hij bereid is zijn dochter tegen haar wil in (zij is tot over haar over verliefd op een arme kibboetsim) uit te huwelijken aan een vermogende zelfstandige taxi-chauffeur. Kishon die als auteur van humoristisch proza veel succes heeft in Duitsland, schreef het scenario en regisseerde deze aardige film.