Helga Feddersen: cast en scenario.
Er zijn 13 films gevonden.

Plem, plem, die Schule brennt

1983 | Familiefilm, Komedie

Duitsland 1983. Familiefilm van Siggi Götz. Met o.a. Tommy Ohrner, Ixi, Monika Kälin, Andreas Mannkopf en Sybille Rauch.

Een nieuwe leerling komt op school, waar veel vreemde leraren lesgeven. Na een aantal verwikkelingen wordt hij uiteindelijk door zijn medeleerlingen geaccepteerd. Opvolger van GIB GAS - ICH WILL SPAß in een wat ouderwets drama met veel gedoe uit de jaren 1980-90.

Meister Eder und sein Pumuckl

1982 | Familiefilm

Duitsland 1982. Familiefilm van Ulrich König, Horst Schier en Alfred Deutsch. Met o.a. Gustl Bayrhammer, Hugo Lindinger, Gisela Uhlen, Wolfgang Völz en Helga Feddersen.

Aardige animatiefilm en acteurs van de maker van de gelijknamige serie korte en lange tv-filmpjes. Naar het gelijknamige hoorspel van Ellis Kaut. De stem van Pumuckl is van Hans Clarin. Scenario van Kaut en Ulrich König. Het camerawerk is van Hannes Geyer en Horst Schier.

Ein Dicker Hund

1982 | Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1982. Komedie van Franz Marischka. Met o.a. Tommi Ohrner, Gunther Phillip, Willy Millowitsch, Anja Schüte en Rainer Basedow.

Een rijkaard in zijn nadagen ontketent een ingewikkelde zoekactie met het doel zijn nietsnut-neef te koppelen aan de dochter van zijn beste vriend. Dit minieme verhaal is aanleiding voor vele doldwaas-komische situaties. Als Duitsers leuk gaan doen, berg je dan maar... Het scenario is van Florian Burg, Erich Tomek en regisseur Marischka. Het camerawerk is van Hanns Matula.

Lola

1981 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1981. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Barbara Sukowa, Mario Adorf, Armin Mueller-Stahl, Matthias Fuchs en Karin Baal.

Een jaar voor zijn vroegtijdige dood in 1982 maakte de Duitse cineast Rainer Werner Fassbinder dit fascinerende tijdsdocument. Over Lola (Barbara Sukowa), een zangeres annex prostituee, werkzaam in een Duitse nachtclub ten tijde van de wederopbouw na WO II. Ontevreden over haar levenssituatie probeert ze een manier te vinden om te ontsnappen uit het nachtclubmilieu. Die vindt ze in de persoon van Von Bohm (Armin Mueller-Stahl, bekend van Shine en Eastern Promises), een belangrijke ambtenaar die valt voor de charme van Lola maar geen idee heeft van haar slinkse bedoelingen hem te gebruiken voor eigen bestwil. Bij vlagen een wat rommelige en afstandelijke vertelling, maar trefzeker in dialoog en als reflectie op de roerige naoorlogse jaren waarin de consumenteneconomie opbloeide.

Wenn Mädchen aus der Schule plaudern

1975 | Komedie, Erotiek, Drama

Duitsland 1975. Komedie van Reiner Brönneke. Met o.a. Helga Feddersen, Eva Pflug, Kai Fischer, Gaby Steiner en Manuela Dahm.

Wanneer de intieme bekentenissen uit het dagboek van een scholiere bekend raken, veroorzaakt dat flink wat opschudding in een kleine provincieplaats. Een onschuldige sekskomedie. Ook bekend als DIE SUNDIGE KLEINSTADT.

Die Rache der Ost Friesen

1974 | Erotiek

Duitsland 1974. Erotiek van Walter Boos. Met o.a. Josef Moosholzer, Elke Deuringer en Helga Feddersen.

Drie oplichters uit Beieren denken de Oostfriezen zowel commercieel als seksueel bij de neus te kunnen nemen, maar ze worden zelf voor paal gezet. Slap gedoe.

Bismarck von hinten oder Wir schließen nie

1974 | Drama

Duitsland 1974. Drama van Joachim Hess. Met o.a. Hans Jürgen Diedrich, Christa Wehling, Jutta Wirschaz, Dirk Allers en Maren Stolle.

Kleinburgerlijke verhalen over twee gezinnen, die ieder aan een kant van het standbeeld van Bismarck in de Hamburgse haven wonen. Helaas is de film over een moetje achterhaald en oninteressant. Het betreft Angelika (Wirschaz), de dochter van een ambtenaar bij de spoorwegen Erhard Kn[KA3]uppel (Diedrich) en soldaat Frank Dreier (Wackernagel), wiens ouders een wasserij op de Reeperbahn hebben. Een gedwongen huwelijk, en op de leeftijd onder de twintig zwanger raken, is beslist geen schande. Een wasserij, die verdwijnt door de wasserette met automaten die rondom de klok open is, is een verandering in de tijd en niets schokkends. Dat Dodo Dreier (Dresewski) haar man Berni (Sievers) laat zitten voor een ingenieur van de concurrentie en later na haar scheiding weer bij haar man woont is eerder soap dan boeiend drama. De rol van Dr. Schumann wordt gespeeld door miemand minder dan Borchert, de schrijver van het toneelstuk Draussen vor der Tür, dat 'geen schouwburg wilde vertonen en dat niemand wilde zien'. Borchert's rijke uitgever Rowohlt nam het op in een verhalenbundeltje van Borchert en verkocht in ruim zes jaar tijd bijna een half miljoen exemplaren. Het scenario is van Helga Feddersen, die menige kroniek over het Hamburgse leven, de haven en de Elbe heeft geschreven. Het camerawerk is van Frank Banuscher.

Im Fahrwasser

1971 | Drama

Duitsland 1971. Drama van Georg Tressler en Joachim Hess. Met o.a. Klaus Höhne, Elke Twiesselmann, Helga Feddersen, Josef Jansen en Christiane Jannessen.

Vervolg op GEZEITEN uit 1970 van Eberhard Fechner met wederom een scenario van Feddersen. Dezelfde personages, maar niet iedereen doet meer mee. Dikke kok Gustav (H[KA3]ohne) kan moeilijk wennen als landrot, maar uiteindelijk loopt zijn restaurant goed, dat nabij een sluis ligt. Hij kan zijn ogen laten afdwalen en mijmeren over de wijde zee. Yvonne Br[KA3]ohan (in deze film Jannessen) is nu weduwe geworden. Ze heeft een opleiding voltooid als radiotelegrafiste (een beroep dat net als dat van vuurtorenwachter verdwenen is door het afschaffen van morseseinen, de invoering van GPS en het internet via satelliet- verbindingen). Ze monstert aan en kiest het ruime sop. Gustavs opvolger op de Brunsland, Chally Tonzel (Schiestl) weet niet wie van de drie zussen de leukste en aardigste is om mee te gaan trouwen. Lore Elvers (Feddersen) die in voornoemde film aan boord van een Hollandse coaster gegaan was, is inmiddels getrouwd met de schipper, Henk van der Meyden (Jansen) en behaalt als moffin een overwinning op haar boosaardige schoonmoeder door te laten zien wie er nu de baas aan boord is. Nog meer van hetzelfde, maar Feddersen zat toch enigszins zonder inspiratie.

Gezeiten

1970 | Drama

Duitsland 1970. Drama van Eberhard Fechner. Met o.a. Klaus Höhne, Elke Twiesselmann, Vadim Glowna, Verena Buss en Helga Feddersen.

Drie verschillende verhalen aan elkaar geregen door in elkaar overlopende (liefdes)geschiedenissen met als grootste gemene deler de zeevaart. De eerste episode gaat over de dikke scheepskok van het ms Brunsland, Gustav (H[KA3]ohne) die door zijn vrouw Elli (Twiesselmann) overgehaald wordt om aan de wal te gaan werken. Terwijl Elli na de geboorte van hun zoon opbloeit, kwijnt Gustav weg. In het tweede verhaal is zeemansvrouw Lore Elvers (Feddersen) het liefdeloze leven in het zeemanshuis zat en gaat ze aan boord van een Hollandse coaster, waarvan de kapitein duidelijk de vijftig is gepasseerd. De laatste geschiedenis betreft de eerste stuurman van de Brunsland Peter Br[KA3]ohan (Glowna), die door zijn vrouw Yvonne (Buss) opgejut wordt om eindelijk zijn papieren als kapitein te behalen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan want Peter is geen studiekop; hij laat liever zijn handen wapperen; als het zover komt en hij weer aanmonstert op de Brunsland, kiest die zonder hem het zeegat. Voor liefhebbers van zeemansverhalen en het zilte vocht van de woelige baren misschien verrukkelijke kost, maar voor anderen slechts drie korte stukken drama. Het scenario is van voornoemde Feddersen. Werd vervolgd door IM FAHRWASSER met dezelfde personages, die echter niet allemaal door dezelfde rolverdeling gespeeld werden.

Vier Stunden auf Elbe I

1968 |

Duitsland 1968. Eberhard Fechner. Met o.a. Carsta Löck, Helga Feddersen en Klaus Höhne.

Drie verschillende verhalen aan elkaar geregen door in elkaar overlopende (liefdes)geschiedenissen met als grootste gemene deler de zeevaart. De eerste episode gaat over de dikke scheepskok van het ms Brunsland, Gustav (H[KA3]ohne) die door zijn vrouw Elli (Twiesselmann) overgehaald wordt om aan de wal te gaan werken. Terwijl Elli na de geboorte van hun zoon opbloeit, kwijnt Gustav weg. In het tweede verhaal is zeemansvrouw Lore Elvers (Feddersen) het liefdeloze leven in het zeemanshuis zat en gaat ze aan boord van een Hollandse coaster, waarvan de kapitein duidelijk de vijftig is gepasseerd. De laatste geschiedenis betreft de eerste stuurman van de Brunsland Peter Br[KA3]ohan (Glowna), die door zijn vrouw Yvonne (Buss) opgejut wordt om eindelijk zijn papieren als kapitein te behalen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan want Peter is geen studiekop; hij laat liever zijn handen wapperen; als het zover komt en hij weer aanmonstert op de Brunsland, kiest die zonder hem het zeegat. Voor liefhebbers van zeemansverhalen en het zilte vocht van de woelige baren misschien verrukkelijke kost, maar voor anderen slechts drie korte stukken drama. Het scenario is van voornoemde Feddersen. Werd vervolgd door IM FAHRWASSER met dezelfde personages, die echter niet allemaal door dezelfde rolverdeling gespeeld werden.

Vier Stunden auf Elbe 1

1968 | Drama

Duitsland 1968. Drama van Eberhard Fechner. Met o.a. Klaus Höhne, Helga Feddersen, Carsta Löck, Dorothea Thiess en Evelyn Hamann.

De tocht door het Nord-Ostsee-Kanal, dat aan de zuidzijde bij Brunsb[KA3]uttelskoog begint naar de noordelijke uitgang in Holtenau bij Kiel duurt een dikke vier uur. De vrouwen van de zeelieden die op de wilde vaart zijn, profiteren van de korte tijd om hun mannen te zien door het reisje mee te maken, of als dat niet kan, in de zeemanstehuizen bij de sluizen met hun kerels te spreken. Daar duurt het schutten een half uur. In het zeemanshuis in Br[KA3]unbuttelskoog is Klara Andresen (L[KA3]ock) de baas en haar zwager Gustav (Höhne), ooit kok op de wilde vaart, hoopt in deze 'haven' een bruidje te vinden. Op een bijna documentaire manier wordt het zeemansbestaan rond 1970 geschilderd door het realistische scenario van Helga Feddersen, die zelf de rol speelt van Lore Elvers. Hamann die later veel hogere ogen zou gooien en lang op het Duitse beeldscherm zou aanblijven is te zien als Elke Hansen. Gevolgd door een drietal afleveringen. Het camerawerk in zwart-wit van Rudolf Körösi laat mooie beelden uit lang vervlogen dagen zien en is bijna nostalgisch.

Der Zug der Zeit

1967 | Drama

Duitsland 1967. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Wera Frydtberg, Barbara Schöne, Katrin Schaake, Barbara Lademann en Ilsemarie Schnering.

In de jaren 1960 gingen veel Westduitsers naar Noord- Itali[KA3]e om hun vakantie door te brengen. In de zomer was er een massale uittocht, die iets weg had van een vreedzame invasie, die over de Alpen trok. Zeer uiteenlopende mensen - een masseur (hoe ouderwets), een secretaresse, een onderwijzeres, een vertegenwoordiger, een kapper, de eigenaar van een bibliotheek voor ontspanningslectuur (tegenwoordig vervangen door de videotheek) enz. - brachten met verschillende motieven hun vakantie door op de campings langs de Adriatische Zee. Deze tv- film schetst een beeld van dit verschijnsel en bevat een serie portretjes van de vakantiegangers. In de ongetrouwde telefoniste Erika Lauenstein, die met haar moeder Hedwig (Kiesow-Verhoeven) op reis is, herkennen we de populaire actrice uit die tijd: Feddersen. Interessant, maar achterhaald beeld van Duitsers tijdens het Wirtschaftswunder. Het scenario is van Horst Lammer. Het camerawerk is van Walter Fehdmer. Ook bekend als ZUG UM ZUG.

Stahlnetz - Das Haus and der Stör

1963 | Misdaad

Duitsland 1963. Misdaad van Jürgen Roland. Met o.a. Rudolf Platte, Mady Rahl, Andrea Grosske, Gerda Maria Jürgens en Christa Schindler.

Kriminalkommissar Roggenburg (Platte) wordt rond 1955 overgeplaatst bij de afdeling moordzaken in Itzehoe in Schleswig- Holstein, zo`n veertig kilometer in noord-westelijke richting van Hamburg. Bij het opruimen van zijn kantoor stuit hij op het dossier van een moord, die vlak na afloop van WO II in 1945 gepleegd was. Zijn collega`s van toen waren druk bezet, de afdeling was zwaar onderbemand en de zaak belandde algauw onderop de stapel. Roggenburg besluit de moord niet zondermeer af te leggen. Indertijd was het slachtoffer levenloos gevonden in een zeemansplunjezak door spelende kinderen in een watertje. Roggenburg gelooft dat als het slachtoffer, dat naamloos begraven werd, eenmaal ge[KA3]identificeerd is, de dader snel achterhaald kan worden. Een minutieus opgezet onderzoek begint en het spoor leidt naar gauwdief Vollmer (Beckhaus) en ex-vriendin Selma (Jürgens). Realistische weergave van het recherchewerk van de politie dat soms lijkt op het zoeken naar een naald in de hooiberg. Een sterke aflevering met een spannend, bijna documentair scenario van vaste schrijver Wolfgang Menge. Aflevering 17.