Paul M. van Brugge (1959): muziek.
Er zijn 43 films en 1 serie gevonden.

Crazy Days

2021 | Documentaire

Nederland 2021. Documentaire van Sanne Rovers.

Wat doe je als een wereldwijde pandemie een uitverkochte internationale opera doorkruist? Crazy Days is een documentaire in operastijl over het belang van kunst in krankzinnige tijden.

Doof kind

2017 | Documentaire

Nederland 2017. Documentaire van Alex de Ronde. Met o.a. Tobias de Ronde en Joachim de Ronde.

Energieke en opgewekte documentaire van Ketelhuis-directeur De Ronde over zijn 28-jarige zoon Tobias, die al vanaf zijn geboorte doof is. Geen zielig verhaal over een gehandicapt kind, maar een innemend portret van een levenslustige, wereldwijze jongeman die zich thuis voelt in de dovencultuur, maar ziet dat die (als gevolg van cochleaire implantaten) aan het verdwijnen is. Al vroeg in de film vraagt Tobias aan zijn vader of zijn leven wel interessant genoeg is voor een film. Na het zien van Doof kind is het antwoord simpel: Ja! Winnaar van de Publieksprijs op het IDFA 2017.

En amont du fleuve

2016 | Drama

België​/​​Nederland​/​​Kroatië 2016. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Olivier Gourmet, Sergi López, John Lynch en Igor Kovac.

De zwijgzame halfbroers Homer (Gourmet) en Joé (López) worden pas na de dood van hun vader geïnformeerd over elkaars bestaan. Samen besluiten ze af te reizen naar de plek in de Kroatische wildernis waar zijn lichaam is gevonden. Is pa verongelukt of vermoord? Het raadsel is van ondergeschikt belang in dit bescheiden drama, dat alle ruimte biedt aan de hoofdrolspelers. Zoals Gourmet (bekend uit diverse films van de gebroeders Dardenne) en López (Harry, un ami qui vous veut du bien) hun gedesillusioneerde personages stukje bij beetje onthullen, is van grote klasse.

Jheronimus Bosch, Touched by the Devil

2015 | Documentaire

Nederland 2015. Documentaire van Pieter van Huystee.

Producent Pieter van Huystee maakt zijn regiedebuut met deze degelijke documentaire over de controverses rond de invloedrijke kunstschilder Jheronimus Bosch. De film volgt hoe in Den Bosch, Madrid en Venetië musea zich voorbereiden op de 500ste sterfdag van Bosch in 2016. Met de modernste technieken worden beroemde doeken bekeken en al dan niet toegeschreven aan de oude meester. Dat levert af en toe spannende momenten op (bijvoorbeeld in Madrid, waar de conservatrice niets wil weten van die nieuwe wetenschap en wel voelt of een doek van 'El Bosco' is of niet), maar de film is te braaf en mist ten enenmale de geniale gekte van zijn onderwerp.

De prooi

2013 | Televisieserie, Drama

Nederland 2013. Televisieserie van Met o.a. Pierre Bokma, Anniek Pheifer, Victor Löw, Paul Kooij en Mylène Duyvestein.

In 2000 wordt Rijkman Groenink de voorzitter van de raad van Bestuur van de ABN AMRO bank. Al snel openbaart hij zijn zeer ambitieuze plannen voor de bank. Hij wil vooral een hoge shareholder value realiseren. In 2007 bleken zijn ambities onrealistisch: de bank werd opgekocht door drie buitenlandse banken. Financieel journalist Jeroen Smit beschrijft opkomst en ondergang van Groenink pakkend in zijn bestseller De prooi. Onder regie van Theu Boermans werd het boek meeslepend verfilmd. Pierre Bokma speelt Groenink als een man die briljant financieel inzicht koppelt aan een totaal gebrek aan mensenkennis, en kreeg een Gouden Kalf voor zijn vertolking. Victor Löw is ook prima als weifelende Nederlandse Bank-president Nout Wellink. Uitstekende dramaserie, drie afleveringen, oorspronkelijk uitgezonden in de herfst van 2013.

Vakantie in eigen land

2011 | Drama, Familiefilm

Nederland 2011. Drama van Hanro Smitsman. Met o.a. Lottie Hellingman, Max van den Burg, Frederik Brom, Elle van Rijn en Gianni Janzen.

Regisseur Smitsman, die in 2007 in Berlijn een Gouden Beer won voor zijn kortfilm Raak en die daarna televisiefilms als Skin, De Punt en Gelukzoekers maakte, zet in deze familiefilm een balletmeisje en een Sinti-jongen tegenover elkaar. Saskia (Yuno) en haar ouders gaan voor de verandering op vakantie in Nederland. Ze huren een caravan, vlakbij het kamp van een Sinti-familie. Saskia sluit, ondanks veel onderlinge verschillen, vriendschap met Dukker, die veel van muziek houdt. Terwijl de volwassenen in dit opgewekte drama verstrikt zitten in grotemensenzaken als de kredietcrisis, bepleit de maker via de kinderen de noodzaak van 'vriendschap en solidariteit'.

Vreemd bloed

2010 | Drama

Nederland 2010. Drama van Johan Timmers. Met o.a. Wim Opbrouck, Viviane de Muynck, Jelle de Jong, Gijs Naber en Meral Polat.

'Gefeliciteerd, je eerste koe.' Voor Jere’s vader is het vanzelfsprekend dat zijn zoon al op jonge leeftijd leert slachten: hij is immers geboren in een slagersfamilie. Maar Jere, ook wel 'Kind' genoemd, wil andere dingen. Muziek bijvoorbeeld. Door Maria Goos geschreven en theatermaker Timmers geregisseerd familiedrama heeft een uitstekende cast die mooi fysiek met karkassen in de weer mag. Aan de andere kant: de conflicten die de familie splijten, worden nogal dik aangezet. Hoe dan ook geen film voor wie niet tegen bloed kan of geen vlees blieft.

All My Tomorrows

2010 | Documentaire

Nederland 2010. Documentaire van Sonia Herman Dolz.

'Gefeliciteerd, je eerste koe.' Voor Jere’s vader is het vanzelfsprekend dat zijn zoon al op jonge leeftijd leert slachten: hij is immers geboren in een slagersfamilie. Maar Jere, ook wel 'Kind' genoemd, wil andere dingen. Muziek bijvoorbeeld. Door Maria Goos geschreven en theatermaker Timmers geregisseerd familiedrama heeft een uitstekende cast die mooi fysiek met karkassen in de weer mag. Aan de andere kant: de conflicten die de familie splijten, worden nogal dik aangezet. Hoe dan ook geen film voor wie niet tegen bloed kan of geen vlees blieft.

Tramontana

2009 | Drama

Nederland 2009. Drama van Ramón Gieling. Met o.a. Yohana Cobo, Lluís Soler en Pepa López.

Subtiel gestileerde verkenning van een tragische geheime liefde tussen een oudere schilder en een achttienjarig modelmeisje in een benauwend Spaans dorp tijdens de Franco-dictatuur. 'Tramontana' is de naam van de heersende wind die de bevolking en het land geselt. Begenadigd film- en documentaireregisseur Gieling (1954) trakteert op weidse bespiegelingen over levenslust en vergeefs smachten maar laat de interpretatie van de dorpsvertelling kundig over aan de toeschouwer. Gefilmd op locatie in kustplaats Cadaqués, in het uiterste noordoosten van Spanje. Openingsfilm van het Nederlands Film Festival in 2009.

Farewell

2009 | Documentaire

Nederland 2009. Documentaire van Ditteke Mensink.

In 1929 vloog Grace Drummond-Hay als eerste vrouw de wereld rond. In een zeppelin; als enige vrouw aan boord tussen twintig mannen. Een van die mannen was Karl von Wiegand, een veel oudere krantenman met wie ze eerder een relatie had gehad. Een relatie die door de getrouwde Karl verbroken werd. Mensink vertelt hun verhaal uitsluitend aan de hand van fragmenten uit de reisboeken van Grace, die ze prachtig illustreert met overal vandaan geplukte archiefbeelden.

The Rainbowmaker

2008 | Komedie

Rusland​/​​Finland​/​​Italië​/​​Duitsland​/​​Nederland 2008. Komedie van Nana Dzhordzhadze. Met o.a. Merab Ninidze, Nino Kirtadze en Chulpan Khamatova.

Magisch realisme uit Georgië rond meteoroloog Datho (Ninidze) die na een korte gevangenisstraf opbotst tegen de teleurstelling van zijn jonge tweeling. Het kroost dacht namelijk dat vader weg was vanwege een manhaftige geheime missie. Datho is ten einde raad maar krijgt hoop nadat hij vanwege een aanvaring met een bolbliksem plotsklaps het weer kan beïnvloeden. Regisseur Dzhordzhadze balanceert met zijn komedie op het randje van de onaanvaardbare knulligheid maar de mix van poëzie, sprookjes en (on)werkelijkheid geeft uiteindelijk voldoende tegenwicht. Gefilmd op locatie in Georgië.

The Last Days of Shishmaref

2008 | Documentaire

Nederland 2008. Documentaire van Jan Louter.

Documentaire van Jan Louter over het dorpje Shishmaref in het hoge noorden van Alaska. Door de opwarming van de aarde dreigt Shishmaref verzwolgen te worden door de zee.

De brief voor de koning

2008 | Avonturenfilm, Jeugdfilm

Nederland 2008. Avonturenfilm van Pieter Verhoeff. Met o.a. Yannick van de Velde, Quinten Schram, Victor Reinier, Uwe Ochsenknecht en Hanna Schwamborn.

Avonturenfilm naar de gelijknamige jeugdroman van Tonke Dragt. De zestienjarige leerlingridder Tiuri wordt op de proef gesteld als hij de opdracht krijgt een geheime brief naar de koning van zijn buurland te brengen. Een spannende tocht volgt, maar de film gaat bovenal over vriendschap, vertrouwen en volwassen worden. Ondanks de nagesynchroniseerde Duitse acteurs en de soms ietwat onwaarschijnlijke uitwegen, een vermakelijke jeugdfilm met een treffende Van de Velde als jonge held. Ook het spectaculaire decor is, gezien het beperkte budget, verrassend.

Beyond the Game

2008 |

Nederland 2008. Jos de Putter.

Miljoenen mensen – vooral jongens – spelen het computerspel Warcraft III. Voor zijn documentaire Beyond the Game volgde Jos de Putter de Nederlander ‘Grubby’ en de Chinees ‘Sky’, twee aartsrivalen die elkaar tijdens wereldkampioenschappen regelmatig in de finale treffen. De Putter bouwde zijn documentaire op als een western. Zijn hoofdrolspelers zijn zwijgzaam, de wedstrijden spelen zich af in volledige stilte; alleen het gerammel op toetsenborden geeft een idee van de strijd die plaatsvindt. Beyond the Game is een vlekkeloos gemaakte film, maar De Putter krijgt weinig greep op zijn onderwerp. Het spel blijft ondoorgrondelijk, de helden ongenaakbaar.

Tussenstand

2007 | Drama

Nederland 2007. Drama van Mijke de Jong. Met o.a. Elsie de Brauw, Marcel Musters en Stijn Koomen.

De relatie tussen veertigers Roos (De Brauw) en Martin (Musters) loopt op z'n einde, maar, vanwege hun zeventienjarige zoon Isaac (Koomen), proberen ze het beschaafd te houden. Dat lukt niet erg. Regisseur De Jong liet de camera steevast gericht staan op de hoofdrolspelers, zodat je goed kunt zien hoe hun reactie is op datgene wat hun gesprekspartner zegt. Met fascinerend resultaat, vooral omdat Musters en De Brauw enorm in vorm zijn. Op het Nederlands Film Festival onderscheiden met drie Gouden Kalveren en de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek.

The Lake House

2006 | Romantiek, Fantasy, Drama

Verenigde Staten 2006. Romantiek van Alejandro Agresti. Met o.a. Sandra Bullock, Keanu Reeves, Christopher Plummer, Willeke van Ammelrooy en Ebon Moss-Bachrach.

In het Hollywooddebuut van de Argentijnse regisseur Alejandro Agresti, winnaar van het Gouden Kalf in 1998 en 2002, spelen Keanu Reeves en Sandra Bullock een verliefde architect en dokter, die maar niet bij elkaar kunnen komen. De reden? Hij leeft in 2004, en zij in 2006. Met The Lake House geeft Agresti wat zijn opdrachtgevers van hem wensten: bekende acteurs mogen grote sentimenten uitspelen, om te laten zien dat ze meer in huis hebben dan het plaatsen van oneliners. Veel larmoyante metaforen en dichtgesmeerde symboliek. De film haalt het niet bij Agresti's eerdere werk.

Milan en de zielen

2004 | Korte film, Drama

Nederland 2004. Korte film van Arend Steenbergen. Met o.a. Kim van Kooten, Joep Truijen en Heleen Mineur.

Voor Milan is zijn overleden vriendinnetje Stella springlevend. Stella vertelt Milan over de zielendief. Milan wordt bang en sluit zich op in de wereld die hij deelt met Stella. Ondertussen maakt Milans moeder zich ongerust. Zij is radeloos, omdat ze niet tot hem door kan dringen. Dan besluit ze tot een confronterende actie.

Love Me or Leave Me

2004 | Biografie, Documentaire

Nederland 2004. Biografie van Jan Louter.

Portret van het roerige leven van beeldend kunstenaar Jan Montyn. Hij vocht in de Tweede Wereldoorlog, Korea, Vietnam en Cambodja. Oorlog tekende zijn leven en Montyn tekende de oorlog.

Alias Kurban Saïd

2004 | Documentaire

Nederland 2004. Documentaire van Jos de Putter.

Was de schrijver een Oostenrijkse gravin of een Azerbeidzjaanse jood die zich tot de islam bekeerde? In de documentaire Alias Kurban Said gaat Jos de Putter op zoek naar de ware identiteit van de auteur van de in 1937 verschenen roman Ali en Nino.

The Master and his Pupil

2003 | Documentaire

Nederland 2003. Documentaire van Sonia Herman Dolz.

Zonder één woord technische uitleg schetst Herman Dolz het grote verschil tussen
meesterdirigent Valeri Gergjev en zijn onervaren masterclass-studenten.

Het Zuiden

2003 | Drama, Romantiek

Nederland​/​​België​/​​Denemarken 2003. Drama van Martin Koolhoven. Met o.a. Monic Hendrickx, Frank Lammers, Oksana Akinshina, Olga Louzgina en Nazmiye Oral.

Naar buiten toe is Martje Portegies (Hendrickx) de beminnelijke bazin van een goed lopende wasserij, van binnen is ze gekwetst en eenzaam. Dat komt omdat bij Martje een borst is afgezet, wat ze nooit aan iemand heeft durven vertellen. Als een nieuwe chauffeur (Lammers) op haar valt maar bij de eerste vrijpartij overdreven reageert op haar geheim slaan bij haar de stoppen door.. Oorspronkelijk bedoeld als Dogma-project, maar regisseur Koolhoven gooide het roer om; de starre Deense regels liet hij voor wat ze waren, de centrale rol voor de acteurs handhaafde hij. Het soms zwakke plot wordt ruim gecompenseerd door hogeschool-acteren.

Villa des Roses

2002 | Drama, Romantiek

België​/​​Luxemburg​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Nederland 2002. Drama van Frank Van Passel. Met o.a. Julie Delpy, Shaun Dingwall, Harriet Walter, Shirley Henderson en Timothy West.

Oogstrelende filmbewerking van de in 1913 gepubliceerde debuutroman van Willem Elsschot (1882-1960). Vlak voor de Eerste Wereldoorlog worden de bewoners van het bouwvallige Parijse pension Villa des Roses aangenaam verrast door de komst van Louise (Delpy), het nieuwe dienstmeisje. De charmante Grünewald (Dingwall) weet haar voor zich te winnen. Lastig, want hun respectievelijke vaderlanden staan op het punt een oorlog te beginnen. Prachtige fotografie, waarbij het acteerwerk van de hoofdrolspelers wat verbleekt. Maar dat wordt weer goedgemaakt door een keur aan excentrieke bijrollen. Het Hollywood filmfestival riep Villa des Roses uit tot beste film van 2002.

Valentín

2002 | Drama, Biografie

Argentinië​/​​Nederland​/​​Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 2002. Drama van Alejandro Agresti. Met o.a. Rodrigo Noya, Julieta Cardinali, Carmen Maura, Stéfano Di Gregorio en Mex Urtizberea.

Weemoedig autobiografisch portret van een achtjarig jongetje dat in het Argentinië van begin jaren zestig bij zijn grootmoeder opgroeit. Hij droomt van een toekomst als astronaut, maar worstelt ondertussen met eenzaamheid, het gepest worden op school en de afwezigheid van zijn ouders. De Argentijns-Nederlandse Agresti, die zelf even verschijnt als de afstandelijke vader, maakt goed gebruik van de kleine Noya die met zijn korte beentjes en te grote bril steeds balanceert tussen kinderlijkheid en vroegvolwassenheid. Onderscheiden met een Gouden Kalf voor beste regie.

Tom & Thomas

2002 | Avonturenfilm, Fantasy, Familiefilm, Jeugdfilm, Actiefilm

Nederland​/​​Verenigd Koninkrijk 2002. Avonturenfilm van Esmé Lammers. Met o.a. Aaron Taylor-Johnson, Sean Bean, Ryan Nelson, Inday Ba en Derek de Lint.

'Tom & Thomas is een jongensboek, een actiefilm met emotie,' zei Lammers. De emotie uit zich vooral in de eenzaamheid van het brave weeskind Thomas (Johnson). Hij heeft een denkbeeldig vriendje, dat zo denkbeeldig nog niet is. Hij heet Tom (ook Johnson) en hij zit in een weeshuis waar nare zaken plaatsvinden - en hier komt de actie om de hoek kijken. Voor de internationale markt werd deze jeugdfilm opgenomen in het Engels, met vooral Britse acteurs. Voor de Nederlandse kinderen moest er dus vreemd genoeg een nagesynchroniseerde versie komen.

Down

2001 | Horror, Thriller, Fantasy

Verenigde Staten​/​​Nederland 2001. Horror van Dick Maas. Met o.a. James Marshall, Naomi Watts, Eric Thal, Michael Ironside en Edward Herrmann.

Dick Maas maakte De Lift nog een keertje, maar dan voor de Amerikaanse markt. Deze versie bleek minder succesvol.

Yo soy asi

2000 |

Nederland 2000. Sonia Herman Dolz.

Dick Maas maakte De Lift nog een keertje, maar dan voor de Amerikaanse markt. Deze versie bleek minder succesvol.

De Rode Zwaan

1999 | Jeugdfilm, Avonturenfilm

Nederland 1999. Jeugdfilm van Martin Lagestee. Met o.a. Rufus Heikens, Sanne Himmelreich, Pierre Bokma, Liz Snoyink en André van den Heuvel.

In deze spannende jeugdfilm gaat een jongen op bezoek bij zijn opa die net is verhuisd naar het huis van zijn jeugd. Even later bevindt hij zich in de wilde fantasiewereld van zijn grootvader, vol angstaanjagende vismannen. De tweede lange speelfilm (na Angie) van Lagestee, doorgaans beter bekend als producent, is een verfilming van het gelijknamige boek van Sjoerd Kuyper. Diens boek 'Het zakmes' leverde eerder een succesvolle kinderfilm op.

fl. 19,99

1998 | Komedie

Nederland 1998. Komedie van Mart Dominicus. Met o.a. Thomas Acda, Carine Korteweg, Jeroen Willems, Leny Breederveld en Jacqueline Blom.

De titel verwijst naar de superlage prijs die trouwlustige paartjes voor [KA1]e[KA1]en (huwelijks)nacht hoeven te betalen in een chique, Amsterdams hotel voor de nacht van 31 december 1999. Bruidsparen in spe verdringen zich in de lobby; het is een bont gezelschap dat bestaat uit: yuppies, luidruchtige punkers, bejaarden, Marokkanen, homo`s, een platsprekende, ordinaire Amsterdammer (Acda) met vrouw en hond, een vrouwmens dat haar gekleurde vriend aan een verblijfsvergunning wil helpen enz. Er zijn ook typische stijve Hollanders, religieuze fanatici en racisten. Het zou de dwarsdoorsnede zijn van de Nederlandse samenleving anno 1999. Tijdens de nacht worden de contrasten nog duidelijker, niet alleen tussen de koppels, maar ook bij hun toevallige ontmoetingen in de gangen van het hotel. De scenarioschrijvers, Helena van der Meulen en debuterend regisseur Dominicus hebben duidelijk te veel hooi op de vork genomen. Het is onmogelijk iets zinnigs in bijna anderhalf uur over de diverse levens van dergelijke vogels met zo`n bont pluimage in beelden (van Rogier Stoffers) te vertellen. Soms is het geestig, soms tragisch en bij gelegenheden bitter. De sketches zijn keurig gedaan, maar veel te voorspelbaar en te clichématig. De veertig-jarige Dominicus was een tijdlang hoofdredacteur van het noodlijdende filmblad Skrien en schreef daarna scenario's. Weinig interessante Hollandse subsidiekunst, die even in twee bioscopen liep om daarna binnen zes maanden op de kleine buis vertoond te worden.

Winter '89

1998 | Drama

Nederland 1998. Drama van Danniel Danniel. Met o.a. Marketa Hrubešová, Petr Motloch, Juliana Johanidesová, Daniel Rous en Zuzana Stivinová.

De titel verwijst naar de superlage prijs die trouwlustige paartjes voor [KA1]e[KA1]en (huwelijks)nacht hoeven te betalen in een chique, Amsterdams hotel voor de nacht van 31 december 1999. Bruidsparen in spe verdringen zich in de lobby; het is een bont gezelschap dat bestaat uit: yuppies, luidruchtige punkers, bejaarden, Marokkanen, homo`s, een platsprekende, ordinaire Amsterdammer (Acda) met vrouw en hond, een vrouwmens dat haar gekleurde vriend aan een verblijfsvergunning wil helpen enz. Er zijn ook typische stijve Hollanders, religieuze fanatici en racisten. Het zou de dwarsdoorsnede zijn van de Nederlandse samenleving anno 1999. Tijdens de nacht worden de contrasten nog duidelijker, niet alleen tussen de koppels, maar ook bij hun toevallige ontmoetingen in de gangen van het hotel. De scenarioschrijvers, Helena van der Meulen en debuterend regisseur Dominicus hebben duidelijk te veel hooi op de vork genomen. Het is onmogelijk iets zinnigs in bijna anderhalf uur over de diverse levens van dergelijke vogels met zo`n bont pluimage in beelden (van Rogier Stoffers) te vertellen. Soms is het geestig, soms tragisch en bij gelegenheden bitter. De sketches zijn keurig gedaan, maar veel te voorspelbaar en te clichématig. De veertig-jarige Dominicus was een tijdlang hoofdredacteur van het noodlijdende filmblad Skrien en schreef daarna scenario's. Weinig interessante Hollandse subsidiekunst, die even in twee bioscopen liep om daarna binnen zes maanden op de kleine buis vertoond te worden.

El viento se llevó lo qué

1998 | Komedie, Experimenteel, Fantasy, Drama

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Argentinië​/​​Nederland 1998. Komedie van Alejandro Agresti. Met o.a. Vera Fogwill, Ángela Molina, Fabián Vena, Jean Rochefort en Ulises Dumont.

Het is 1972. Soledad is één van de drie vrouwelijke taxichauffeuses in Buenos Aires. Wanneer ze voor de zoveelste keer door een klant wordt lastiggevallen verlaat ze de stad en haar saaie leven. Met pech strandt ze tenslotte in een troosteloos stadje aan het einde van de wereld in Patagonië. Kranten, radio en televisie zijn er niet. Het enige amusement -en contact met de buitenwereld- vormt de plaatselijke bioscoop, waar filmkopieën worden vertoond die (na talloze vertoningen elders) beschadigd, verknipt, verminkt en incompleet zijn. Het gevolg is dat de bewoners al generaties lang deze wanorde als de werkelijkheid ervaren. Ze spreken, handelen en denken zonder enige vorm van logica, net zoals de mensen in de film. Soledad verblijft in het hotel van Dona Mirta en wordt verliefd op Pedro, de plaatselijke filmcriticus, wiens kritieken uiteraard ook net zo verknipt zijn als de films. Voor de bewoners is Edgar Wexley de beroemdste en meest geliefde acteur in de geschiedenis. De originele films waarin hij speelt zijn verschrikkelijk, maar door alle verdwenen stukken uit de kopieën en de niet bedoelde schnitts, zijn het ware meesterwerken geworden. De geliefde acteur wordt uitgenodigd in de kleine stad

La cruz

1997 | Komedie

Argentinië 1997. Komedie van Alejandro Agresti. Met o.a. Norman Briski, Mirta Busnelli, Carlos Roffé, Laura Melillo en Silvana Silvari.

Het is 1972. Soledad is één van de drie vrouwelijke taxichauffeuses in Buenos Aires. Wanneer ze voor de zoveelste keer door een klant wordt lastiggevallen verlaat ze de stad en haar saaie leven. Met pech strandt ze tenslotte in een troosteloos stadje aan het einde van de wereld in Patagonië. Kranten, radio en televisie zijn er niet. Het enige amusement -en contact met de buitenwereld- vormt de plaatselijke bioscoop, waar filmkopieën worden vertoond die (na talloze vertoningen elders) beschadigd, verknipt, verminkt en incompleet zijn. Het gevolg is dat de bewoners al generaties lang deze wanorde als de werkelijkheid ervaren. Ze spreken, handelen en denken zonder enige vorm van logica, net zoals de mensen in de film. Soledad verblijft in het hotel van Dona Mirta en wordt verliefd op Pedro, de plaatselijke filmcriticus, wiens kritieken uiteraard ook net zo verknipt zijn als de films. Voor de bewoners is Edgar Wexley de beroemdste en meest geliefde acteur in de geschiedenis. De originele films waarin hij speelt zijn verschrikkelijk, maar door alle verdwenen stukken uit de kopieën en de niet bedoelde schnitts, zijn het ware meesterwerken geworden. De geliefde acteur wordt uitgenodigd in de kleine stad

Jean Rhys - En de vrouw is een vreemde

1997 | Drama

1997. Drama van Jan Louter.

Het is 1972. Soledad is één van de drie vrouwelijke taxichauffeuses in Buenos Aires. Wanneer ze voor de zoveelste keer door een klant wordt lastiggevallen verlaat ze de stad en haar saaie leven. Met pech strandt ze tenslotte in een troosteloos stadje aan het einde van de wereld in Patagonië. Kranten, radio en televisie zijn er niet. Het enige amusement -en contact met de buitenwereld- vormt de plaatselijke bioscoop, waar filmkopieën worden vertoond die (na talloze vertoningen elders) beschadigd, verknipt, verminkt en incompleet zijn. Het gevolg is dat de bewoners al generaties lang deze wanorde als de werkelijkheid ervaren. Ze spreken, handelen en denken zonder enige vorm van logica, net zoals de mensen in de film. Soledad verblijft in het hotel van Dona Mirta en wordt verliefd op Pedro, de plaatselijke filmcriticus, wiens kritieken uiteraard ook net zo verknipt zijn als de films. Voor de bewoners is Edgar Wexley de beroemdste en meest geliefde acteur in de geschiedenis. De originele films waarin hij speelt zijn verschrikkelijk, maar door alle verdwenen stukken uit de kopieën en de niet bedoelde schnitts, zijn het ware meesterwerken geworden. De geliefde acteur wordt uitgenodigd in de kleine stad

Het elektronische gordijn

1997 | Documentaire

Nederland 1997. Documentaire van Walther Grotenhuis.

Het is 1972. Soledad is één van de drie vrouwelijke taxichauffeuses in Buenos Aires. Wanneer ze voor de zoveelste keer door een klant wordt lastiggevallen verlaat ze de stad en haar saaie leven. Met pech strandt ze tenslotte in een troosteloos stadje aan het einde van de wereld in Patagonië. Kranten, radio en televisie zijn er niet. Het enige amusement -en contact met de buitenwereld- vormt de plaatselijke bioscoop, waar filmkopieën worden vertoond die (na talloze vertoningen elders) beschadigd, verknipt, verminkt en incompleet zijn. Het gevolg is dat de bewoners al generaties lang deze wanorde als de werkelijkheid ervaren. Ze spreken, handelen en denken zonder enige vorm van logica, net zoals de mensen in de film. Soledad verblijft in het hotel van Dona Mirta en wordt verliefd op Pedro, de plaatselijke filmcriticus, wiens kritieken uiteraard ook net zo verknipt zijn als de films. Voor de bewoners is Edgar Wexley de beroemdste en meest geliefde acteur in de geschiedenis. De originele films waarin hij speelt zijn verschrikkelijk, maar door alle verdwenen stukken uit de kopieën en de niet bedoelde schnitts, zijn het ware meesterwerken geworden. De geliefde acteur wordt uitgenodigd in de kleine stad

Buenos Aires Vice Versa

1996 | Drama

Argentinië​/​​Nederland 1996. Drama van Alejandro Agresti. Met o.a. Vera Fogwill, Fernán Mirás, Mirta Busnelli, Nicolas Pauls en Carlos Roffé.

Het is 1972. Soledad is één van de drie vrouwelijke taxichauffeuses in Buenos Aires. Wanneer ze voor de zoveelste keer door een klant wordt lastiggevallen verlaat ze de stad en haar saaie leven. Met pech strandt ze tenslotte in een troosteloos stadje aan het einde van de wereld in Patagonië. Kranten, radio en televisie zijn er niet. Het enige amusement -en contact met de buitenwereld- vormt de plaatselijke bioscoop, waar filmkopieën worden vertoond die (na talloze vertoningen elders) beschadigd, verknipt, verminkt en incompleet zijn. Het gevolg is dat de bewoners al generaties lang deze wanorde als de werkelijkheid ervaren. Ze spreken, handelen en denken zonder enige vorm van logica, net zoals de mensen in de film. Soledad verblijft in het hotel van Dona Mirta en wordt verliefd op Pedro, de plaatselijke filmcriticus, wiens kritieken uiteraard ook net zo verknipt zijn als de films. Voor de bewoners is Edgar Wexley de beroemdste en meest geliefde acteur in de geschiedenis. De originele films waarin hij speelt zijn verschrikkelijk, maar door alle verdwenen stukken uit de kopieën en de niet bedoelde schnitts, zijn het ware meesterwerken geworden. De geliefde acteur wordt uitgenodigd in de kleine stad

Advocaat van de hanen

1996 | Drama

Nederland 1996. Drama van Gerrit van Elst. Met o.a. Pierre Bokma, Margo Dames, Jaap Spijkers, Peter Oosthoek en Yoka Berrety.

Een voormalige sociale advocaat (Bokma) belandt laveloos in een politiecel, waar hij getuige is van de dood van een kraker. Aan hem nu de lastige keus: zet hij zich in voor het door de politie 'vermoorde' slachtoffer of verzwijgt hij wat er gebeurd is omwille van zijn reputatie. De film was goed voor een heuse rel: leden van de, indertijd al zieltogende, kraakbeweging verstoorden de opnames om te protesteren tegen de verwijzingen naar de echt gebeurde zaak van de overleden kraker Hans Kok. Ondanks de extra publiciteit draaide de film maar een paar weken. Gebaseerd op een roman van A.F.Th. van der Heijden.

Lang leve de koningin

1995 | Jeugdfilm, Fantasy, Familiefilm

Nederland 1995. Jeugdfilm van Esmé Lammers. Met o.a. Tiba Tossijn, Monique van de Ven, Jack Wouterse, Derek de Lint en Lisa de Rooy.

De achtjarige Sarah (Tossijn) koopt een mooi schaakspel, een vriendje leert haar de beginselen van het spel. Maar eigenlijk krijgt ze schaakles van de witte stukken, vooral van de koningin (Van de Ven) en de koning (Wouterse). Met succes, ze leert zo goed schaken dat ze, ondanks de scepsis van haar leraar, mag deelnemen aan een schaaksimultaan tegen een grootmeester. Hartverwarmende jeugdfilm, waarna je meteen zin hebt in een potje schaak. Regisseur Lammers is kleindochter van de legendarische Nederlandse schaakgrootmeester Max Euwe. Gouden Kalf voor beste film.

Modern Crimes

1992 | Experimenteel, Drama

Nederland 1992. Experimenteel van Alejandro Agresti. Met o.a. Alejandro Agresti, Adrian Brine en Roy Ward.

De achtjarige Sarah (Tossijn) koopt een mooi schaakspel, een vriendje leert haar de beginselen van het spel. Maar eigenlijk krijgt ze schaakles van de witte stukken, vooral van de koningin (Van de Ven) en de koning (Wouterse). Met succes, ze leert zo goed schaken dat ze, ondanks de scepsis van haar leraar, mag deelnemen aan een schaaksimultaan tegen een grootmeester. Hartverwarmende jeugdfilm, waarna je meteen zin hebt in een potje schaak. Regisseur Lammers is kleindochter van de legendarische Nederlandse schaakgrootmeester Max Euwe. Gouden Kalf voor beste film.

Alleen maar vrienden

1992 | Drama

Nederland 1992. Drama van Alejandro Agresti. Met o.a. Pieter Lutz, Willeke van Ammelrooy, Chaim Levano, Truus te Selle en Jaap Hoogstra.

Bejaarde, zieke Lutz ontmoet bij toeval een niet meer zo jonge, ook vereenzaamde van Ammelrooy. Zij gaan samen iets drinken en spoedig bloeit iets moois tussen hen. Maar tot meer dan wat bejaardengelul over kwaaltjes, ex-echtgenoot, de bij van Ammelrooy inwonende verbitterde zus Te Selle komt het niet. De interessantste figuur in dit schimmenspel is nog de schaakvriend van Lutz, Levano. De finale is onvoorstelbaar onwaarachtig en typisch Agresti: Lutz gaat zijn spaarcentjes van de bank halen, niet om met van Ammelrooy naar het zonnige Zuiden te trekken, maar om - vermomd als rolstoelpati[KA3]ent - in Rotterdam het Shellgebouw op te blazen. Zielig geleuter en jammer voor het acteertalent van Lutz, van Ammelrooy (nog net te jong voor haar rol) en Levano.

A Lonely Race

1992 |

1992. Alejandro Agresti. Met o.a. Truus te Selle, Chaim Levano, Willeke van Ammelrooy en Pieter Lutz.

Bejaarde, zieke Lutz ontmoet bij toeval een niet meer zo jonge, ook vereenzaamde van Ammelrooy. Zij gaan samen iets drinken en spoedig bloeit iets moois tussen hen. Maar tot meer dan wat bejaardengelul over kwaaltjes, ex-echtgenoot, de bij van Ammelrooy inwonende verbitterde zus Te Selle komt het niet. De interessantste figuur in dit schimmenspel is nog de schaakvriend van Lutz, Levano. De finale is onvoorstelbaar onwaarachtig en typisch Agresti: Lutz gaat zijn spaarcentjes van de bank halen, niet om met van Ammelrooy naar het zonnige Zuiden te trekken, maar om - vermomd als rolstoelpati[KA3]ent - in Rotterdam het Shellgebouw op te blazen. Zielig geleuter en jammer voor het acteertalent van Lutz, van Ammelrooy (nog net te jong voor haar rol) en Levano.

Luba

1991 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel

Nederland​/​​Argentinië 1991. Drama van Alejandro Agresti. Met o.a. Elio Marchi, Bozena Lasota, Adrian Brine, Michael Matthews en Viveca Lindfors.

Eerste helemaal in Nederland geproduceerde en opgenomen film van de Argentijn Agresti, gesitueerd in Rotterdam, anno 1941, met Marchi als Argentijns schrijver-uitvinder-politiek-vluchteling die in een bordeel bij hoertje Lasota een toevluchtsoord vindt en er een dramatische nacht doorbrengt. Hij filosofeert veel, Brine is de bordeelbaas. Veel sfeer maar weinig verhaal.

Everyone Wants to Help Ernst

1991 |

Nederland 1991. Alejandro Agresti. Met o.a. Truus te Selle, Adrian Brine, Elio Marchi en Arjan Ederveen.

Eerste helemaal in Nederland geproduceerde en opgenomen film van de Argentijn Agresti, gesitueerd in Rotterdam, anno 1941, met Marchi als Argentijns schrijver-uitvinder-politiek-vluchteling die in een bordeel bij hoertje Lasota een toevluchtsoord vindt en er een dramatische nacht doorbrengt. Hij filosofeert veel, Brine is de bordeelbaas. Veel sfeer maar weinig verhaal.

Wings of Fame

1990 | Fantasy, Mysterie, Komedie, Thriller

Verenigd Koninkrijk​/​​Nederland 1990. Fantasy van Otakar Votocek. Met o.a. Peter O'Toole, Colin Firth, Marie Trintignant, Andréa Ferréol en Ellen Umlauf.

O'Toole als verwend, arrogant filmacteur wordt tijdens een filmfestival neergeschoten door Firth als jonge schrijver, die op zijn beurt per ongeluk wordt gedood. Beide mannen ontmoeten elkaar opnieuw op een eiland in een luxueus paleis van het hiernamaals. Wiens faam verbleekt, moet naar een eenvoudige kamer verhuizen en wiens roem helemaal verdwijnt moet het eiland verlaten. De gasten zijn bevreesd om in het vergeetboek te geraken. In deze knellende sfeer probeert O'Toole het motief voor de moord te ontdekken, terwijl Firth hem gade slaat. Hun lot zit aan elkaar verbonden. Eerste speelfilm van de Nederlandse Tsjech Votocek, gelauwerd op het festival van Avoriaz. Visueel mooi maar te veel spielerei. Scenario van de regisseur en Herman Koch. Alex Thompson deed het camerawerk.

Boda Secreta

1989 | Drama

Nederland​/​​Argentinië​/​​Canada 1989. Drama van Alejandro Agresti. Met o.a. Tito Haas, Mirtha Busnelli, Sergio Poves, Nathan Pinzon en Floria Bloise.

Als gevolg van de vuile dictatuur in Argentini[KA3]e is een man verdwenen. Hij duikt na dertien jaar weer op en gaat op zoek naar zijn geliefde van weleer. Als hij haar gevonden heeft, blijken zij van elkaar vervreemd te zijn. Men ziet in hem niets anders dan een linkse revolutionair. Hij doodt een priester die hem chanteert waardoor hij tenslotte weer door de politie wordt opgepakt. Spaans gesproken (hoewel er ook een Engelse versie bestaat) in Argentinië gedraaide film veroorzaakte vooral heisa in Nederland waar hij de belangrijkste Gouden Kalf anno 1989 won als de Beste 'Nederlandse' speelfilm - vanwege het vaderlandschap van de coproducenten Kees Kasander en Denis Wigman. Soms ontroerend, meestal expressief, steeds onconventioneel. Derde speelfilm van de door Nederland geadopteerde Agresti, na EL HOMBRE QUE GANO LA RAZON en EL AMOR ES UNA MUJER GORDA.

El amor es una mujer gorda

1987 | Experimenteel

Nederland​/​​Argentinië 1987. Experimenteel van Alejandro Agresti. Met o.a. Elio Marchi, Sergio Poves Campos, Carlos Roffé, Sergio Poves Campos en Tito Haas.

Een Argentijnse journalist krijgt de opdracht een artikel te maken over een Amerikaanse filmploeg die een documentaire aan het maken is. Hij wordt boos als hij ziet hoe oneerlijk de filmers te werk gaan. Hij slaat aan het zwerven, op zoek naar zijn verdwenen vriendin. Agresti doet een poging de apathische houding van zijn landgenoten in de jaren tachtig te verbeelden. Het is een interessante film, hoewel de boodschap enigszins verloren gaat door de vormgeving waarmee Agresti een eresaluut brengt aan Orson Welles, een van zijn favorieten. Ook bekend als LOVE IS A FAT WOMAN.