Patrick Préjean (1944): cast.
Er zijn 25 films gevonden.

L'invitation

2016 | Komedie

Frankrijk 2016. Komedie van Michaël Cohen. Met o.a. Michaël Cohen, Nicolas Bedos, Anne Charrier, Camille Chamoux en Patrick Préjean.

In het holst van de nacht gaat bij Raphaël en Hélène de telefoon. Het is oude makker Léo; hij heeft autopech, of Rapha hem komt ophalen, het is maar een uurtje rijden. Raphaël heeft nul zin, maar zijn vrouw stuurt hem subiet op weg. Wanneer de slaapkop bij de panneplek aankomt, blijkt Léo stralend middelpunt van zijn eigen feestje. Op het thema 'Welke vrienden zijn tot een nachtelijke reddingsactie bereid?' blijft Cohen prettig dicht bij de gelijknamige tragikomische striproman uit 2010 van Jim en Mermoux: aan wisselbademoties geen gebrek. In Bedos, coauteur van de dialogen, vindt hij bovendien een uitstekende Léo Lastpak.

L'évangile selon Aîmé

2005 | Drama, Komedie

Frankrijk​/​​België 2005. Drama van André Chandelle. Met o.a. Isaach De Bankolé, Valérie Mairesse, Maurice Risch en Patrick Préjean.

De Senegalese Aîmé verblijft illegaal in Frankrijk, maar wordt opgevangen in een klooster. Hij kan daar aan de slag als assistent van de klusjesman, een oude kennis van hem, maar Aîmé weet iets beters: een naburige gemeente zoekt een pastoor. Nu kijken hoe lang de gemeente nodig heeft om erachter te komen dat hij niet bepaald ervaring heeft. Lichtvoetig verhaal met een leuke hoofdrol voor de uit Ivoorkust afkomstige Isaach De Bankolé, die internationaal werkt: hij was te zien in onder meer S'en fout la mort, The Sopranos en Manderlay en heeft een rol in Casino Royale.

Petite Chérie

2000 | Drama

Frankrijk 2000. Drama van Anne Villacèque. Met o.a. Corinne Debonnière, Jonathan Zaccaï, Laurence Février, Patrick Préjean en Pierre Louis Calixte.

Documentairefilmster Villacèque maakte met Petite Chérie een indrukwekkend fictiedebuut. Ze bleef dicht bij het onderwerp van haar documentaires, tienermeisjes, maar had het idee dat ze met een fictiefilm dezelfde materie anders kon benaderen. Het lichtkomische drama is volgens Villacèque meer geboren uit een gevoel dan uit een verhaal en gaat over de angst voor eenzaamheid, de haat jegens een ordinaire familie en de fascinatie voor ongewone of verontrustende details. Sybille is een muurbloempje, dat saai werk heeft en bij haar saaie ouders woont. Haar keukenroman-fantasieën lijken bewaarheid te worden wanneer zij in de ogen van Victor kijkt, verliefd wordt, een seksuele relatie krijgt en Victor bij de familie in komt wonen. Maar Victor is niet zoals hij zich voordoet.

Jean-Baptiste, homme de cœur : La montagne Noire

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Jean-Pierre Vergne. Met o.a. Joël Cantona, Ginette Garcin, Patrick Préjean, Nicky Marbot en Sylvie Ferro.

Documentairefilmster Villacèque maakte met Petite Chérie een indrukwekkend fictiedebuut. Ze bleef dicht bij het onderwerp van haar documentaires, tienermeisjes, maar had het idee dat ze met een fictiefilm dezelfde materie anders kon benaderen. Het lichtkomische drama is volgens Villacèque meer geboren uit een gevoel dan uit een verhaal en gaat over de angst voor eenzaamheid, de haat jegens een ordinaire familie en de fascinatie voor ongewone of verontrustende details. Sybille is een muurbloempje, dat saai werk heeft en bij haar saaie ouders woont. Haar keukenroman-fantasieën lijken bewaarheid te worden wanneer zij in de ogen van Victor kijkt, verliefd wordt, een seksuele relatie krijgt en Victor bij de familie in komt wonen. Maar Victor is niet zoals hij zich voordoet.

Mireille et Vincent

1997 | Romantiek

Frankrijk 1997. Romantiek van Jean-Louis Lorenzi. Met o.a. Julie Judd, Mathieu Delarive, Patrick Préjean, Andréa Ferréol en Gérard Victor.

Documentairefilmster Villacèque maakte met Petite Chérie een indrukwekkend fictiedebuut. Ze bleef dicht bij het onderwerp van haar documentaires, tienermeisjes, maar had het idee dat ze met een fictiefilm dezelfde materie anders kon benaderen. Het lichtkomische drama is volgens Villacèque meer geboren uit een gevoel dan uit een verhaal en gaat over de angst voor eenzaamheid, de haat jegens een ordinaire familie en de fascinatie voor ongewone of verontrustende details. Sybille is een muurbloempje, dat saai werk heeft en bij haar saaie ouders woont. Haar keukenroman-fantasieën lijken bewaarheid te worden wanneer zij in de ogen van Victor kijkt, verliefd wordt, een seksuele relatie krijgt en Victor bij de familie in komt wonen. Maar Victor is niet zoals hij zich voordoet.

Le diable en sabots

1996 | Drama

Frankrijk 1996. Drama van Nicole Berckmans en Nicol D.V. Berckmans. Met o.a. Samuel Labarthe, Barbara Kelsch, Annie Cordy, Patrick Préjean en Marie-Catherine Conti.

Documentairefilmster Villacèque maakte met Petite Chérie een indrukwekkend fictiedebuut. Ze bleef dicht bij het onderwerp van haar documentaires, tienermeisjes, maar had het idee dat ze met een fictiefilm dezelfde materie anders kon benaderen. Het lichtkomische drama is volgens Villacèque meer geboren uit een gevoel dan uit een verhaal en gaat over de angst voor eenzaamheid, de haat jegens een ordinaire familie en de fascinatie voor ongewone of verontrustende details. Sybille is een muurbloempje, dat saai werk heeft en bij haar saaie ouders woont. Haar keukenroman-fantasieën lijken bewaarheid te worden wanneer zij in de ogen van Victor kijkt, verliefd wordt, een seksuele relatie krijgt en Victor bij de familie in komt wonen. Maar Victor is niet zoals hij zich voordoet.

Quelle famille!

1991 | Komedie, Mysterie

Frankrijk 1991. Komedie van Michel Siripe. Met o.a. Micheline Dax, Christian Alers, Patrick Préjean, Evelyne Dassas en Raphaële Moutier.

Op een dag zijn in een groot appartement vier generaties van dezelfde familie verenigd. Hun leeftijden lopen uiteen van twintig tot tachtig jaar. Gaat het om een huwelijk of een erfenis? Nee! Er moet een mysterie opgelost worden. Een prima onderwerp, ware het niet dat de regie zo dood is als een pier en dat de dialogen loodzwaar, nietszeggend en veel te lang zijn. Bovendien winden de acteurs zich enorm op, terwijl er uiteindelijk niet veel bijzonders aan de hand blijkt te zijn. Ondertussen vindt de kijker dat het allemaal wel erg lang duurt.

Le saut du lit

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Pierre Cavassilas. Met o.a. Dany Carrel, Patrick Préjean, Philippe Nicaud, Alain Lionel en Tsilla Chelton.

Verfilming van de herziene en verbeterde versie die Marcel Mithois maakte van een stuk van Ray Cooney en John Chapman. Een sobere Parijse uitgever en zijn vrouw leiden een rustig en harmonieus leventje in hun mooie appartement. Tot een aantal zonderlinge personages plotseling onrust komt zaaien: een decorontwerper, drie ongehuwde stellen en een buitenaards wezen. Het is niet eenvoudig de buitenlandse humor naar een Franse entourage over te brengen, en hoewel het originele werk al was ingekort, resten er nog heel wat langdradige gedeelten. Maar daarnaast zijn er ook werkelijk komische vondsten. De filmer die deze opdracht kreeg, heeft alles zeer banaal verfilmd. Het acteerwerk is echter prima.

Oui, Patron!

1990 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1990. Misdaad van Georges Folgoas. Met o.a. Axelle Abbadie, Jean-Marie Bernicat, Philippe Brigaud, Patrick Préjean en Michel Chantegris.

De achtenswaardige familie van een notaris in Orl[KA1]eans is behoorlijk geschokt wanneer men het lijk van het dienstmeisje in het door haar bewoonde tuinhuisje vindt. Uiteraard luidt dit het optreden in van commissaris Boulard (Brigaud), die blindelings in de zaak duikt, maar gelukkig gevolgd wordt door detective Mathieu (Préjean), die ondanks zijn eeuwige 'Ja, Mijnheer' een veel betere speurneus is dan zijn baas. De film is een bewerking van een stuk van Jean Barbier en is binnenshuis opgenomen tegen de achtergrond van een leuk decor. Er is behoorlijk nagedacht over de invalshoeken van de camera, zodat de film niet echt als een gefilmd toneel overkomt. Onderhoudend, grappig en tamelijk geslaagd.

Florence ou la vie de Château: Les énarques aux champs

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Annie Girardot, Jean-Luc Bideau, Patrick Préjean, Alain Doutey en Michel Pilorge.

De op een na laatste en slechtste aflevering van de serie [KL]Florence ou la vie de Ch[KA4]ateau[KLE]. Twee oudleerlingen van de [KA1]Ecole Nationale d`Administration (Doutey en Pilorge) krijgen met allerlei tegenslagen te maken in een typisch Frans dorpje. Een rommelig scenario, goedkope, afgezaagde grappen en dialogen. Nog erger dan verwacht. De betreffende twee acteurs slaan een slecht figuur, terwijl Girardot, Bideau en Préjean er nog wel iets van bakken. Het houdt niet over. Veels te

C'est pas Dieu possible

1990 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1990. Komedie van E Tyborowski. Met o.a. Patrick Préjean, Nicole Pescheux en Evelyne Buyle.

In een verhitte sfeer vinden de spannende verkiezingen van een burgemeester in een klein provinciedorpje plaats. Een detective die niet serieus genomen hoeft te worden, daar het scenario door Charles Exbrayat in elkaar is gedraaid. Dat betekent jammergenoeg haastwerk, de beschikking over weinig geld en een zeer onpersoonlijke film.

Le crépuscule des loups - Le Cheval de Troie

1987 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1987. Oorlogsfilm van Jean Chapot. Met o.a. Jean Sorel, Thibaut Claudel, Patrick Préjean, André Oumansky en Didier Sauvegrain.

Deel I: Parijs 1942 tijdens WO II. Erik heeft talent voor muziek. Hij slaagt na enkele pogingen erin de aandacht te trekken van Werner Schellendorf, een Duitse SS-officier. Hij neemt de jongen op in zijn huis, waar Erik alle mogelijkheden krijgt om zijn muzikale talenten te ontplooien. Bovendien krijgt hij een opvoeding in de idealen van het Derde Rijk. Erik grijpt iedere gelegenheid aan om in zijn nieuwe thuis, waar ook Franse verzetsstrijders worden vastgehouden, rond te neuzen.

Le crépuscule des loups - Dans le labyrinthe

1987 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1987. Oorlogsfilm van Jean Chapot. Met o.a. Jean Sorel, Thibault Claudel en Patrick Préjean.

Deel II: Erik gaat vooruit met zijn muzikale prestaties. Hij leert de Duitse taal goed beheersen. Op een nacht verandert hij een opdracht van Schellendorf voor het transport van een gevangene, die tot zijn eigen verbazing midden in Parijs wordt vrijgelaten. Erik loopt vervolgens weg van zijn Duitse beschermheer en vlucht naar het platteland. Daar ontmoet hij de vrijgelaten gevangene, die zijn eigen vader blijkt te zijn. Het verhaal is wat ongeloofwaardig, maar de hoofdrolspeler acteert uitstekend.

La berlue

1985 | Komedie

Frankrijk 1985. Komedie van Georges Folgoas. Met o.a. Patrick Préjean, Claire Maurier, Pierre Vernier, Denise Virieux en Olivier Rodier.

Een tv-bewerking van de achtste komedie van het duo Bricaire en Lasaygues. Hij werd voor het eerst in 1984 in Parijs opgevoerd en was een groot succes. Deze geschiedenis over een jongeman die op zoek gaat naar zijn moeder, die toen hij nog klein was onder duistere omstandigheden verdween, is vooral de moeite waard vanwege de stortvloed aan onverwachtse wendingen en de dialogen. Een overeenkomstige regie.

Le gendarme et les gendarmettes

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Jean Girault en Tony Aboyantz. Met o.a. Louis de Funès, Michel Galabru, Maurice Risch, Claude Gensac en Catherine Serre.

De intrede der agentes in de gendarmerie van Saint-Tropez zorgt voor opwinding onder de manschappen. Vervolgens worden kokette Christine, Jo, Marianne en Isabelle pardoes één voor één ontvoerd. Waarop Ludovic Cruchot en Co., teneinde hun protégées te bevrijden, tegenover een staatsgevaarlijke crimineel komen te staan. Tijdens de opnamen van dit graptechnisch nalatige, maar toch weer lucratieve slotdeel in de succesreeks overleed regisseur Girault; assistent Aboyantz voltooide de film. Het was eveneens De Funès' zwanenzang: de driftkikkerende grimassenmeester stierf op 27 januari 1983, amper vier maanden na de Parijse première.

Une Merveilleuse journée

1980 | Komedie

Frankrijk 1980. Komedie van Claude Vital. Met o.a. Michel Galabru, Bernadette Lafont, Daniel Ceccaldi, Stéphane Hillel en Dorothée Jemma.

Een hulpje in een noodlijdende apotheek wordt voor korte tijd in dienst genomen door een zieke miljonair en wint en verspeelt in het casino van Deauville zelf miljoenen. De rijke schoonheid op wie hij indruk wilde maken is in werkelijkheid ook straatarm. Een afgetrapte boulevardklucht compleet met 'dolle' overspelsituaties kreeg een filmvorm als in de oerdagen van de televisie. Anders verdienstelijke acteurs spelen alsof ze het schellinkje van de schouwburg moeten bereiken. Het scenario is van regisseur Vital naar het toneelstuk van Yves Mirande, Gustave Quinson en Georges Lerec. Het camerawerk is van Wladimir Ivanov.

Je vous ferai aimer la vie

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Serge Korber. Met o.a. Marie Dubois, Julien Guiomar, Stéphane Garcin, Micheline Luccioni en Jean-Claude Massoulier.

Een smartlap over een moeder wier zoon na een langdurige coma sterft en getroost wordt door een chirurg. Dubois en Guiomar verdienen beter.

A l'Est du Rio Concho

1978 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1978. Misdaad van Gilbert Roussel. Met o.a. Raoul Delfosse, Léon Migrian, Gilbert Roussel, Patrick Préjean en Corinne Lahaye.

De titel is nogal uit de lucht gegrepen. Het speelt zich allemaal gewoon in Frankrijk af en eindigt heel goedkoop met een vechtpartij tussen kroeglopers. De M.E. komt tussen beide en doodt twee van de drie hoofdpersonen, die eerst nog een paar ellendige avonturen moesten doormaken. Het spel kan er mee door in deze lukrake verfilming van een ervaren pornofilmer, die hier voor een misdaadfilm heeft gekozen. De kijker vraagt zich af waarom. Het zij zo.

Sexuelle

1976 | Erotiek, Komedie

Frankrijk 1976. Erotiek van Maxime Debest. Met o.a. Patrick Préjean, Corinne Lahaye, Paul Mercey, Patricia Derec en Gilbert Servien.

Naar de gelijknamige roman en musical (!) van Jacques Chaumelle en Maxime Debest. De tegenslagen van een regisseur van seksfilms (zijn voornaam is Onschuldige) met een jeugdige, ongecompliceerde mannengek van wie hij in een `andere` (sic) film een ster wil maken. De inhoud kan vergeten worden. Een meer verzorgde regie dan te doen gebruikelijk en enkele grappige scènes.

Drôles de zèbres

1976 | Komedie

Frankrijk 1976. Komedie van Guy Lux. Met o.a. Sim, Alice Sapricht, Patrick Préjean, Jean-Paul Tribout en Patrick Topaloff.

Een luidruchtige, banale en hoogst vervelende Franse komedie over twee idioten die door een makelaar worden ingehuurd om in een hotel de boel op stelten te zetten. De man hoopt zo de clientèle weg te jagen en daarna het hotel goedkoop te kunnen opkopen. Regisseur-scenarioschrijvere Lux bespaart ons geen enkel cliché: giechelende homo's, domme Belgen, geobsedeerde emirs en tot op de draad versleten visuele gags. Kortom, alle elementen van de platte, vette 'comédie à la Française' worden nog eens keurig op een rijtje gezet. Walgelijk.

Opération Lady Marlène

1975 | Komedie, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Frankrijk 1975. Komedie van Robert Lamoureux. Met o.a. Michel Serrault, Bernard Menez, Robert Lamoureux, Pierre Tornade en Sybil Danning.

Parijzenaars beroven in 1941 appartementen die tijdens een luchtalarm onbeheerd zijn. De ondergrondse schakelt hen in om van de Duitsers plannen voor de invasie van Engeland te stelen. De klucht heeft wel Lamoureux' afgezaagde gestuntel-met-goed- resultaat. Opportunisme van de co-productie: de Duitse acteurs spelen Fransen, terwijl de nazi-karikaturen aan Franse komieken zijn gegeven. Scenario van regisseur Lamoureux. Camerawerk van Marcel Grignon.

L' Homme sans visage

1973 | Avonturenfilm, Mysterie

Italië​/​​Frankrijk 1973. Avonturenfilm van Georges Franju. Met o.a. Jacques Champreux, Gayle Hunnicutt, Gert Fröbe, Josephine Chaplin en Ugo Paglai.

Een misdadiger, die vermommingskunstenaar is, heeft een historicus vermoord om achter de bergplaats van de Tempeliersschat te komen. In allerlei gedaantes en met al even geraffineerde handlangers neemt hij het op tegen de neef van de geleerde en een detective. De tweede poging van Franju - na JUDEX - om een film te maken in de stijl van het melodrama van vóór 1920. Het lukt ditmaal minder, omdat de toon aarzelt tussen parodie en hommage - aan Feuillades FANTOMAS - en omdat het gebruik van kleur het eigentijdse Parijs al te realistisch maakt voor de sfeer van de jaren twintig met mysterie en magie.

Docteur Popaul

1972 |

Frankrijk 1972. Claude Chabrol. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Mia Farrow, Laura Antonelli, Daniel Ivernel en Marlène Appelt.

Een medisch student trouwt met de lelijke dochter van een geneesheer-directeur in het belang van zijn carrière. Buitenshuis blijft hij onverminderd rokken jagen, maar de echtgenote is schijnbaar tevreden tot hij een verhouding begint met haar mooie zuster. De poging om met opzettelijk grove humor tegen heilige huisjes te trappen mislukt omdat Belmondo - die de film produceerde - zich zó ongeremd in de smakeloosheid stort dat het echt niet leuk meer is. Een verrassende rol van Farrow als stil muisje met gevaarlijk diepe gronden. Scenario van Paul Guégauff. Ook bekend als HIGH HEELS.

Les cracks

1968 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1968. Komedie van Alex Joffé en Alex Joffe. Met o.a. Robert Hirsch, Monique Tarbès, Bernard Verley, Anne Jolivet en Gianni Bonagura.

Een uitvinder heeft voor zijn zwager, die aan een wielerwedstrijd zal deelnemen, een revolutionaire fiets ontworpen. Hij wordt bedreigd door een schuldeiser die op zijn bezittingen beslag wil laten leggen. Hij vlucht op het rijwiel en belandt zelf in de race die hij wint; bovendien weet hij zo ook aan zijn achtervolgers te ontkomen. De situering rond 1900 verhult in een schilderachtige verpakking een weinig oorspronkelijke komedie die eigenlijk niks voorstelt en door het levendige acteren van de hoofdrolspelers over talrijke zwakke plekken heen wordt geholpen. Scenario van de regisseur, Gabriel Arout, Pierre Levy en Jean-Bernard Luc.

Ho!

1968 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1968. Misdaad van Robert Enrico. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Joanna Shimkus, Sydney Chaplin, Paul Crauchet en Raymond Bussières.

Een autocoureur verliest na een ongeval zijn rijbewijs en wordt chauffeur voor bankrovers. Na zijn arrestatie en zijn daaropvolgende ontsnapping wordt hij zowel opgejaagd door de politie als door zijn vroegere werkgevers. De film is bekwaam gemaakt, maar de noodlottige gangsterromantiek doet gedateerd aan en past slecht bij de dynamiek van Belmondo. Naar de roman van José Giovanni door Pierre Pelegri, Lucienne Hamon en de regisseur tot scenario bewerkt. Camerawerk van Jean Boffety.