kick off metropolis

Metropolis is weer terug! Bekijk hieronder de eerste aflevering van het nieuwe seizoen, over reclametijgers en guerillamarketeers.

De eerste aflevering gaat over reclame. over mensen die opmerkelijke manieren hebben om hun waar aan de man te brengen. Want al breng je nog zo’n speciaal product op de markt, het zal zichzelf niet verkopen.

Reclame maken is meestal een duur grapje, maar niet voor Mursaleen in Pakistan. Hij heeft een kraampje waar hij speciaal halalparfum verkoopt, zonder alcohol. Een gat in de markt in het islamitische Karachi, maar dat betekent niet dat Mursaleen nooit hoeft te adverteren. Dat doet hij door de naam van zijn parfumkraam met een spuitbus op iedere vrije muur in de buurt te kalken.“Ik ben hiervoor al een paar keer opgepakt, maar ik heb geen geld voor een dure marketingstrategie zoals de bekende multinationals,” aldus Mursaleen.

Die grote multinationals vertrouwen in Nederland graag op enthousiaste merkambassadeurs zoals Cindy uit Enkhuizen. In deze eerste aflevering zien we dat zij gratis nieuwe producten thuis gestuurd krijgt om uit te proberen. Vervolgens nodigt Cindy al haar vriendinnen uit om onder het genot van een plak cake honderduit te kletsen over vaatwastabletten met powerballs en superzachte zakdoekjes. Met deze mond-tot-mond reclame hopen de adverteerders dat hun merk een beetje gaat leven onder de doelgroep. En buzzmarketeer Cindy vindt het helemaal niet erg om gratis reclame te maken voor grote bedrijven: “Ik doe toch niks liever dan kleppen.” 

In de uitzending van volgende week kijken we hoe bruidjes zich wereldwijd voorbereiden op de grote dag. Of je nu op seksles moet in Kenia om je toekomstige man te leren plezieren of maagd moet blijven tot je 28ste om de eer van je Spaanse zigeunerfamilie hoog te houden, een degelijke voorbereiding op het huwelijk is voor bruiden overal ter wereld cruciaal. Ook aanstaande bruid Rose (23) uit de Keniaanse hoofdstad Nairobi heeft haar maagdelijkheid moeten behouden. Maar tijdens haar huwelijksnacht wil ze wel goed beslagen ten ijs komen. Daarom krijgt ze lessen van seksgoeroe Gertrude. Haar belangrijkste tip: “zorg dat je een ‘one stop shop’ bent voor je echtgenoot. Als je van alle markten thuis bent, dan zal hij het niet buiten de deur zoeken,” aldus Getrude.

Deze en andere tips en verhalen vanuit de hele wereld in een nieuw seizoen Metropolis.

Vanaf 25 april iedere donderdag om 20.55 uur op Nederland 3.
Metropolis komt tot stand in samenwerking met Hivos.