Tegenlicht - Zie Harry Holland

Zie Harry Holland

Jan Modaal bestaat niet meer. Hij is uiteengevallen, versnipperd, op zoek naar zichzelf. Tegenlicht heeft de snippers verzameld en zette hem opnieuw op de kaart. Wij noemen hem Harry Holland.

In Duitsland heet-ie Otto Normalverbraucher, in Amerika Joe Sixpack. In ons land hadden we Jan Modaal en we hadden daar een voorstelling bij. Maar de vertrouwde Jan Modaal bestaat niet meer; hij is uiteengevallen, versnipperd, op zoek naar zichzelf. Tegenlicht heeft de snippers verzameld en zette hem opnieuw op de kaart. Wij noemen hem Harry Holland.

Tegenlicht ging op zoek naar de Jan Modaal van vandaag. Aan de hand van de bekende kenmerken (het autochtone anderhalfverdiener-gezin met modaal inkomen, koophuis van rond de 240.000 euro, gezegend met twee opgroeiende kinderen) zoomt Tegenlicht in op het midden van Nederland – in de meest voorkomende leeftijd van 44 jaar bij de mannen en 40 jaar bij de vrouwen. Uiteraard werkzaam in de dienstverlening en met een gemiddelde slaaptijd van 7,5 uur per nacht.

En zo komt Tegenlicht terecht bij Milko en Cisca uit de Komiekenwijk in Almere. Ze winkelen bij de Jumbo op het Geinplein. Ze steengrillen bij Centerparks en twijfelen of de Senseo dan mee gaat of niet. Ze zoeken gezelligheid en geborgenheid, en missen in Nederland saamhorigheid en respect. Ze houden van dieren en vinden stemmen hetzelfde als kopen zonder garantie. Dochter Kathy en zoon Kees zetten zich, net als hun ouders, in voor de leefbaarheid in de buurt.

Hoe is het nu gesteld met de gemiddelde Nederlander? Wat doet hij, wat denkt hij, wat zijn z’n angsten en verlangens? Hoe ziet hij de toekomst? Als íemand het weet, dan is het de moderne marktonderzoeker, die van levenslopen scripts maakt, waarin hij ons doen en laten, onze wensen en kansen nauwkeurig in kaart brengt.

Volgens marktonderzoeksbureau 'The SmartAgent Company' zijn er twee groepen Nederlanders. De op het ego georiënteerde individuen vormen éénderde van de bevolking, de meer op het collectief gerichte mensen tweederde. De laatste groep groeit, terwijl de eerste in omvang afneemt. Evolueren we langzamerhand in de richting van onze Grootste Gemene Deler en lijken we dus allengs meer op Milko en Cisca? In de economie, de politiek en de wereld van de media lijkt die tendens zichtbaar. Tegenlicht presenteert: een schets van modaal Nederland, door de ogen van moderne marketeers.

Regie: Alexander Oey
Research: William de Bruijn