Nooit Meer Slapen

met o.a. A.F.Th. van der Heijden, Georgina Verbaan en Uitgebloe(i)d?

Nooit Meer Slapen

met o.a. A.F.Th. van der Heijden, Georgina Verbaan en Uitgebloe(i)d?

A.F.Th. van der Heijden praat over 'Uitverkoren', de oertekst die aan de basis lag van 'Tonio'. Verder beantwoord stemactrice Georgina Verbaan de vraag wat het geheim is achter een goede stem. Een andere vraag die beantwoord wordt is: Waarom is de overgang nog steeds een taboe en durven maar weinig vrouwen er openlijk over te praten? Ingeborg Beugel vertelt over de documentaire over vrouwen in de overgang met als titel: Uitgebloe(i)d?.

Fragmenten

Klik hier voor alle fragmenten van deze uitzending

A.F.Th. van der Heijden: het ontstaan van Tonio

vanaf 00:02:50

Na de requiemroman 'Tonio' had A.F.Th. van der Heijden nog lang niet alles gezegd over zijn in 2010 verongelukte zoon. Schrijven was het enige wat hij kon doen na die Eerste Pinksterdag, waardoor hij ook interviews alleen schriftelijk beantwoordde. Deze artikelen groeiden uit tot essay-achtige teksten over het ontstaan van 'Tonio'. In 'Uitverkoren' zijn deze teksten verzameld en aangevuld met de novelle 'Uitverkoren', de oertekst die aan de basis lag van 'Tonio'. Pieter van der Wielen praat met A.F.Th. van der Heijden.

Georgina Verbaan, het geheim achter een goede stem

vanaf 01:14:13

Kun je een Oscar voor acteren winnen zonder dat je werkelijk in beeld bent? Het werd een kwestie door de film 'Her', waarin Scarlett Johansson haar stem leent aan een computersysteem en dat zo goed deed dat haar naam veelvuldig werd genoemd als kanshebber voor de beste vrouwelijke bijrol. Ze ontving uiteindelijk geen nominatie. Is dat terecht? Wat is het geheim achter een goede stem? Floortje Smit vraagt het aan stemactrice Georgina Verbaan.

Uitgebloe(i)d? Breken met de taboe op de overgang

vanaf 01:42:25

Documentairemaakster Ingeborg Beugel voelde zich op haar vijfenveertigste opeens zichzelf niet meer. Ze had genoeg van zichzelf, haar man, haar kinderen, alles eigenlijk. Van haar Griekse buurvrouw vernam ze jaren later, toen ze al behoorlijk wat rigoureuze beslissingen had genomen - plastische chirurgie, een tweede man, een hond - dat ze simpelweg in de overgang was. Waarom was ze daar niet op voorbereid? Ze maakte er de meer dan persoonlijke film 'Uitgebloe(i)d?' over. Waarom is de overgang nog steeds een taboe en durven maar weinig vrouwen er openlijk over te praten? Emmie Kollau vraagt het haar.