Nooit Meer Slapen

met o.a. Mels Crouwel, goudschat bij drugsvangst, en Joubert Pignon

Nooit Meer Slapen

met o.a. Mels Crouwel, goudschat bij drugsvangst, en Joubert Pignon

Het architectenbureau Benthem Crouwel Architekten is onder meer bekend van de renovatie en uitbreiding van het Stedelijk Museum in Amsterdam en het vernieuwde station Rotterdam Centraal. Anton de Goede spreekt met architect Mels Crouwel. Verder bezoeken we het Belasting en Douane Museum in Rotterdam, waar eeuwenoude beeldjes uit de Indiaanse cultuur worden getoond die bij een drugsvangst werden aangetroffen. Maar zijn ze authentiek? En met schrijver Joubert Pignon spreken we over zijn nieuwe verhalenbundel 'Huil maar, ik wens je uitstel toe'. (Foto: Luke Harley)

Fragmenten

Klik hier voor alle fragmenten van deze uitzending

Architectuur volgens Mels Crouwel

vanaf 00:03:06

Mels Crouwel richtte in 1979, samen met Jan Benthem, het architectenbureau Benthem Crouwel Architekten op. Het bureau ontwierp onder andere de Malietoren in Den Haag, de renovatie en uitbreiding van het Anne Frank Huis en het Stedelijk Museum in Amsterdam, de Moerdijkbrug voor de HSL en de bouw van het vernieuwde Rotterdam Centraal Station. Tussendoor, van 2004 tot 2008, was Crouwel rijksbouwmeester. In die functie verzette hij zich tegen de 'verrommeling' van het landschap die onder meer wordt veroorzaakt door de aanleg van bedrijventerreinen langs de snelwegen. Op de dag dat het jaarboek Architectuur in Nederland verschijnt, spreekt Anton de Goede met architect Mels Crouwel.

Joubert Pignon: Huil maar, ik wens je uitstel toe

vanaf 01:12:17

Schrijver Joubert Pignon is een specialist in mislukkingen. Mislukte boeken, mislukte bezoeken aan toneelvoorstellingen, mislukte pogingen tot koken, de personen in zijn werk struikelen over de finishlijn. Naar aanleiding van zijn nieuwe verhalenbundel 'Huil maar, ik wens je uitstel toe' zocht Maarten Westerveen de schrijver op in Haarlem voor een gesprek over de eindeloze valpartij die het leven is.

Goudschat bij drugsvondst

vanaf 01:40:09

Een jaar geleden deed de douane in de Rotterdamse haven een opmerkelijke vondst. Bij een schip uit Colombia vinden duikers onder de waterlijn, bij het roer, zes waterdichte tassen. In die tassen treffen ze 150 kilo pure cocaïne aan, maar ook een partij gouden beeldjes en sieraden. Het lijken eeuwenoude beeldjes uit de Indiaanse cultuur, maar zijn ze authentiek? En zo niet, waarom verstopt iemand ze dan tussen pure cocaïne? De beeldjes worden deze week tentoongesteld in het Belasting en Douane Museum in Rotterdam. Jan Paul de Bondt ging navraag doen naar de herkomst.