Nooit Meer Slapen

met o.a. Petra Blaisse, marktreclameborden en arcadegames

Nooit Meer Slapen

met o.a. Petra Blaisse, marktreclameborden en arcadegames

Ontwerper Petra Blaisse werkte na haar studies aan de kunstacademies in Londen en Groningen vanaf 1978 als collectiebeheerder en assistent-conservator in het Stedelijk Museum in Amsterdam. In 1991 richtte ze Inside Outside op, een studio die actief is op het gebied van textiel-, landschap- en tentoonstellingsontwerp. Bekende projecten waar Inside Outside aan heeft bijgedragen zijn de Kunsthal en het Museumpark in Rotterdam en de Seattle Central Library. Ester Naomi Perquin spreekt met Petra Blaisse. En Henry van der Horst heeft het bekendste handschrift van Nederland; de marktreclameborden zijn van zijn hand.

Fragmenten

Klik hier voor alle fragmenten van deze uitzending

Petra Blaisse: Inside Out

vanaf 00:02:55

De wieg van ontwerper Petra Blaisse stond in Londen, maar tijdens haar jeugd woonde ze ook in Lissabon, Wenen, Parijs en Stockholm. Na haar studies aan de kunstacademies in Londen en Groningen werkte ze vanaf 1978 als collectiebeheerder en assistent-conservator in het Stedelijk Museum in Amsterdam. In 1991 richtte ze Inside Outside op, een studio die actief is op het gebied van textiel-, landschap- en tentoonstellingsontwerp. Door te toveren met doeken, spiegels en groen weet de studio de tirannie van architectuur te doorbreken. Bekende projecten waar Inside Outside aan heeft bijgedragen zijn de Kunsthal en het Museumpark in Rotterdam en de Seattle Central Library. Ester Naomi Perquin sprak met Petra Blaisse.

Henry van der Horsts bekende marktreclameborden

vanaf 01:11:55

Henry van der Horst heeft het bekendste handschrift van Nederland. Hij schrijft namelijk de marktreclameborden. Grafisch vormgevers Sigmon Visser en Willem Verweijen kwamen de 'signpainter' op het spoor en maakten een website over hem. Een reportage vanaf de markt.

De terugkeer van de speelautomaat

vanaf 01:41:27

De speelautomaat is terug. Hij leek op sterven na dood, want waarom zou je in een speelhal geld in een apparaat gooien om een computerspelletje te spelen, als je thuis een spelcomputer hebt en je onderweg op je telefoon candycrush kan spelen. Toch is de arcade-automaat, zoals ie bekend staat bij de kenners, bezig met een comeback. Duizenden hippe 20-ers en 30-ers kwamen bijvoorbeeld afgelopen voorjaar naar een festival met louter flipperkasten en speelautomaten. Waarom eigenlijk? Emmie Kollau bezocht de newschool arcadehal Tontonclub op de Amsterdamse wallen en spreekt met socioloog en werknemer Victor Abeln.