VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. een horror in het daglicht, een komedie over het Israëlisch-Palestijns conflict en een zombiefilm met topcast.

Midsommar (Ari Aster)

Een groep vrienden bezoekt een geïsoleerd Zweeds dorpje tijdens het midzomerfeest. De ogenschijnlijke, idyllische festiviteiten gaan al snel over in een steeds gewelddadiger tafereel.

VPRO Cinema (★★★★)  'Een fantastische Florence Pugh'
NRC (★★★★) 'Ook de tweede film van Ari Aster is een juweel'
Empire (★★★★★) 'Een virtuose, schokkende en duizeligwekkende ervaring'
The Guardian (★★★★★) 'Midsommar combineert onheil met een sensuele overgave aan angst'

Tel Aviv on Fire (Sameh Zoabi)

Palestijnse slacker Salam schopt het tot coscenarist van een Palestijnse soap die ook populair is onder Israëli's. Wanneer de Israëlische grenswacht die hij dagelijks passeert zich met het script gaat bemoeien, loopt de situatie al snel uit de hand.

VPRO Cinema (★★★) 'Verfrissend en reuze sympathiek'
de Volkskrant (★★★★) 'Doet niet aan valse romantiek'
NRC (★★★★) 'Komedie die nooit vervalt in galgenhumor of sarcasme'
The Hollywood Reporter: 'Een intelligente, komische parodie op het Palestijns-Israëlisch conflict'

The Dead Don't Die (Jim Jarmusch)

Bij ‘fracking’ op de Noordpool komt meer vrij dan alleen schaliegas. Ineens veranderen mensen in zombies. Ook in het rustige stadje Centerville, waar de plaatselijke sheriff en diens assistent zich manhaftig door hun ondode medeburgers heen slaan.

VPRO Cinema (★★) 'Komisch bedoeld, maar niet grappig'
de Volkskrant (★★★) 'Verwijst vrolijk naar (zombie)filmklassiekers en genrewetten'
NRC (★★★) 'Droogkomische avontuur dat beslist amuseert'
The Guardian (★★) 'Pijnlijk ironisch'

The Wolf’s Call (Antonin Baudry)

Aan boord van een Franse nucleaire onderzeeër heeft een jonge officier het uitzonderlijke talent om de geluiden van vijandige onderzeeërs te identificeren. Als hij een foute inschatting maakt zet hij niet alleen zijn reputatie op het spel, maar ook de levens van de hele bemanning.

VPRO Cinema (★★★★) 'Lekker robuust spel van een Franse topcast'
NRC (★★★★) 'Geraffineerde thriller'
The Hollywood Reporter: 'Baudry weet dit gigantische schip succesvol aan te meren'

Tarde para morir joven (Dominga Sotomayor Castillo)

Chili, 1990. De zestienjarige Sofia is met haar vader meeverhuisd naar een commune in een afgelegen dorp. Sofia ontdekt haar sensualiteit, wordt verliefd op de oudere Ignacio en bekijkt het gestrande huwelijk van haar ouders met kritische ogen.

VPRO Cinema (★★★) 'Een intieme, bitterzoete coming of age'
de Volkskrant (★★★★) 'Bitterzoete, dromerige nostalgie'
IndieWire (★★★½) 'Aantrekkelijk verhaal over volwassen worden in kleine momenten'

Weldi (Mohamed Ben Attia)

Het leven van de bijna-gepensioneerde havenarbeider Riadh en zijn vrouw Nazli draait om hun negentienjarige zoon Sami, die met hevige migraine-aanvallen kampt. Enkele dagen voor zijn eindexamen verdwijnt hij plots naar Syrië. 

VPRO Cinema (★★★) 'Fraai ingetogen Tunesisch drama'
de Volkskrant (★★★) 'Onderzoekt de geestesgesteldheid van de achterblijvers'
NRC (★★★) 'Een portret van onwetendheid en radeloosheid'
Variety: 'Ontzettend ontroerend, tragisch en actueel vader-zoonverhaal'

Interviews en achtergronden