Vrouw tegen vrouw in thrillerserie Killing Eve

Killing Eve: de ideale serie voor het #TimesUp-tijdperk

, Gerhard Busch

In de nieuwe thrillerserie Killing Eve ontspint zich een kat-en-muisspel tussen twee vrouwen. Met in de hoofdrollen Sandra Oh en Jodie Comer.

Jodie Comer als huurmoordenaar Villanelle in Killing Eve

Jodie Comer als huurmoordenaar Villanelle in Killing Eve

‘Ze heeft een heel delicaat gezicht. Met de ogen van een kat – wijd open, maar alert. Ze heeft volle lippen, een lange nek en hoge jukbeenderen. Haar huid is zacht en smetteloos. Ze keek me aan met een blik die heel direct was, maar ook ijzig koud. Ze was compleet gefocust, maar ik had geen idee wat ze dacht.’

Ergens halverwege de derde aflevering van de heerlijke thrillerserie Killing Eve doet de kersverse MI5-agent Eve Polastri (de Eve uit de titel) opgewonden verslag van haar ontmoeting met huurmoordenaar Villanelle. De grap is – zo ontdekken we even later – dat ze niet tegen haar collega’s praat, maar tegen een compositietekenaar. Hij wil weten of Villanelle een rond of een ovaal gezicht heeft.

De scène is een prima samenvatting van alles wat zo goed is aan de serie. Killing Eve heeft humor, speelt met onze verwachtingen en beschikt over twee intrigerende hoofdpersonages die we nog niet eerder tegenkwamen op televisie. Aan de ene kant staat Eve, een vrouw van boven de veertig die op een tweesprong in haar leven is aanbeland: kiezen voor haar liefhebbende echtgenoot en een gezapige kantoorbaan, of gaan voor gevaar en avontuur? Het is geen verrassing dat ze voor dat laatste kiest en zo terechtkomt in de wereld van de jonge huurmoordenaar Villanelle.

En dan Villanelle zelf, die vol fantasie maar zonder enige emotie links en rechts slachtoffers maakt. Ze raakt gefascineerd door Eve, omdat die aanvankelijk als enige gelooft dat zij, een vrouw, achter al die politieke moorden zit, terwijl Eves mannelijke bazen dat als volkomen ongeloofwaardig terzijde schuiven. Tussen de twee ontspint zich een kat-en-muisspel, waarbij nooit helemaal duidelijk wordt wie de kat is en wie de muis. En ook niet wat er zal gebeuren wanneer ze elkaar weer ontmoeten. Wat wel duidelijk wordt, is dat er iets broeit tussen de twee.

‘Ik heb er een hekel aan dat vrouwen alleen geprezen worden wanneer ze sterk zijn’

Jodie Comer

Sandra Oh als MI5-agent Eve in Killing Eve

Vrouwelijke blik

Killing Eve is de ideale serie voor het #MeToo- en #TimesUp-tijdperk. Het verhaal is weliswaar gebaseerd op de boeken van een man, Luke Jennings, maar vervolgens is het volledig overgenomen door vrouwen, van producent Sally Woodward Gentle en scenarioschrijver Phoebe Waller-Bridge tot hoofdrolspelers Sandra Oh (Eve) en Jodie Comer (Villanelle).

Begin april was het viertal aanwezig op Canneseries, het eerste grote festival dat uitsluitend aan series gewijd is. Daar vertelde actrice Jodie Comer wat haar eerste reactie was toen ze het script voor de serie toegestuurd kreeg: o nee, niet weer een vrouwelijke huurmoordenaar! Omdat vrouwelijke huurmoordenaars meestal femmes fatales zijn, die vooral een mannelijk publiek moeten aanspreken.

‘Maar dat gevoel verdween meteen toen ik het script las,’ vertelt de 25-jarige actrice. ‘Daarin werden heel andere accenten gelegd. Het verschil tussen de mannelijke en de vrouwelijke blik zit in deze serie bijvoorbeeld in de emoties die aan bod komen en het begrip van de vrouwelijke psyche. Het gebeurt in thrillerseries zelden dat vrouwelijke personages zo gelaagd en complex zijn als Eve en Villanelle. Vrouwen in thrillers moeten altijd maar sterk zijn. Ik heb er een hekel aan dat vrouwen alleen geprezen worden wanneer ze sterk zijn. Natuurlijk kan een vrouw sterk zijn, maar ze maakt ook fouten. Het mooie aan deze serie is dat er ruimte was voor die fouten. En het is toch anders als vrouwen daarover schrijven.’

Iets wat door scenarioschrijver Phoebe Waller-Bridge – die eerder de veelgeprezen dramaserie Fleabag schreef – nog eens bevestigd wordt. ‘Ik schrijf over echte vrouwen die ik dagelijks tegenkom. Vrouwen die gevoel voor humor hebben en slim zijn, maar soms ook onnozel en onhandig kunnen doen. Het fijne van #MeToo en #TimesUp is dat er nu veel behoefte is aan goede verhalen over vrouwen. Die verhalen werden natuurlijk al geschreven, maar nu worden ze ook gelezen.’

Diversiteit in series

De Eve uit de boeken van Luke Jennings is wit, maar wordt in de serie gespeeld door de van oorsprong Koreaanse Sandra Oh, die bekend werd als Dr. Cristina Yang in Grey’s Anatomy. Oh, in Cannes: ‘Ik weet niet hoe het buiten de Verenigde Staten is, maar bij ons is er in series meer ruimte voor verhalen over vrouwen en gekleurde personages dan in films. Series staan gewoon meer open voor diversiteit. Daarom voel ik me daarin ook beter thuis. En Killing Eve vertelt ons iets wat we nog niet wisten. Ik ben fan van films uit de jaren zeventig. Vooral die met Jack Nicholson, waarin hij onderzoekt wie hij is en wat zijn plek is in Amerika. Dat zijn films over de psyche van de Amerikaanse man. Ik vroeg me af waarom ik zoiets nooit over vrouwen had gezien, want dat wilde ik ook. Waar waren de verhalen over mijn existentiële crisis? Die komen nu eindelijk aan bod in Killing Eve.’

Killing Eve is vanaf zondag 9 december wekelijks te zien op NPO 3, 20.20-21.10 uur

advertentie