Corinna Kirchhoff

Acteur

Corinna Kirchhoff is acteur.
Er zijn 16 films gevonden.

Unter dir die Stadt

2010 | Drama

Duitsland/Frankrijk 2010. Drama van Christoph Hochhäusler. Met o.a. Robert Hunger-Bühler, Nicolette Krebitz, Mark Waschke, Wolfgang Böck en Corinna Kirchhoff.

Broeierig verleidingsdrama in de parallelwereld van de Frankfurter haute finance fascineert door raadselachtige personages en fraaie vormgeving. Wanneer topbankier Roland Cordes en de zwoele, wispelturige Svenja elkaar ontmoeten vonkt het. Om de handen vrij te hebben wendt Cordes zijn invloed aan om Svenja's echtgenoot Oliver als interim-manager in Jakarta te stationeren. Naïeve Oliver weet noch van de affaire, noch dat zijn voorganger beestachtig is vermoord. Psychologische benadering van romancier/coscenarist Ulrich Peltzer en esthetisch oog van ex-architectuurstudent Hochhäusler zijn een prikkelende combinatie. Elegant, koel spel van Hunger-Bühler en Krebitz.

Die Frau aus dem Meer

2008 | Thriller

Duitsland 2008. Thriller van Niki Stein. Met o.a. Anja Kling, Ulrich Tukur, Corinna Kirchhoff en Julia Jäger.

Er wordt een lijk uit het water gehaald, dat niet meer te identificeren is. De enige aanwijzing is het telefoonnummer van politiek journalist Kress, dat de dode bij zich heeft. Kress is de hoofdverdachte maar weet het via de media zo te spelen, dat hij het slachtoffer lijkt van een politiek complot. Maar als detective Nora bijna door Kress vermoord wordt, weet zij wel beter.

Tatort - Schattenhochzeit

2005 | Mysterie

Duitsland 2005. Mysterie van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Axel Milberg, Maren Eggert, Mehdi Moinzadeh, Vadim Glowna en Corinna Kirchhoff.

Ondernemer Ulrich Wahl (Glowna) heeft van Teresa Perez (Rebecca), de ontrouwe Cubaanse echtgenote van zijn medewerker Thorsten Br[KA3]uck zijn minnares gemaakt en haar ondergebracht in een liefdesnest. Als hij haar komt bezoeken, zit zij met een lijk en Ulrich wil geen polonaise aan zijn lijf. Hierdoor neemt hij het onverstandige besluit het te laten verdwijnen. Hauptkommissar Borowski (Milberg) komt evenwel in contact met Wahl, omdat zijn nachtwaker Bernd Ruda is overreden door de auto van Br[KA3]uck. Wahl houdt zijn mond totdat iemand hem begint te chanteren; hij zegt tegen Borowski dat hij denkt dat zijn vrouw Ingrid (Kirchhoff) en Brück erachter zitten, maar dan duikt Brück op als lijk. Volgens Borowski zit er in het chantageverhaal met deze uitleg geen logica - gelijk heeft hij. Oplettende kijkers moeten een verband zoeken tussen het eerste lijk bij Teresa en haar verborgen wereldje, maar voor het zover is, ziet het er naar uit dat Wahl weer een verkeerde beslissing neemt om zijn dubbelleven voor de buitenwereld geheim te houden. Hoewel het scenario van Dr. Karl-Heinz Käfer vol dwaalsporen zit en de kijker lang laat gissen, is deze best onderhoudende aflevering over een bijna onontwarbare knoop die tenslotte netjes en kundig wordt doorgehakt door Borowski, niet meer dan een middelmatige wie-is-de-dader. Het camerawerk is van Daniel Koppelkamm. Aflevering 592.

Die Verbrechen des Professor Capellari - Mord und Musik

2003 | Misdaad, Mysterie

Duitsland 2003. Misdaad van Thomas Jauch. Met o.a. Friedrich von Thun, Dietrich Siegl, Liane Forestieri, Gilbert von Sohlern en Sissy Höfferer.

Jarnach (Glowna), de rector van het conservatorium en een goede vriend van Capellari, vraagt hem ter gelegenheid van het komende jubileum een spreekbeurt te houden over het onderwerp misdaad en muziek. Dit thema wordt beangstigend re[KA3]eel als Olga (Jung), een jonge Romeense en goede vriendin van Capellari`s huisgenote Maria (Forestieri), wordt vermoord. De schijn is tegen Olga`s vriend Serge (Kudrjawizki), een veelbelovende, aankomende pianist, omdat hij als laatste Olga in levende lijve heeft gezien. Commissaris Geissler heeft de handboeien al klaar om Serge erin te slaan. Cappelari`s halfbroer Bruno Buchwald (Siegi) meent dat het om een crime passionnel gaat: Serge zou de muzieklerares Katharina Knebel (Kirchhoff) verleid hebben; bovendien zou ze op het punt van scheiden staan. Alle personen, die als eventuele verdachte in aanmerking komen, blijken niet over een waterdicht alibi te beschikken. Dan ontdekt Capellari dat Olga's papieren niet kloppen, waardoor de zaak in een geheel ander licht komt te staan. Niet dat Karola Geissler daar zo gelukkig van wordt, maar aan het einde moet ze toch toegeven dat ook criminologie een volwaardig vak is. Het scenario van Albrecht Hottinger is eigenlijk een wie-is-de-dader vol dwaalsporen met een onverwachte wending, die het hoofdpersonage uiteraard gunstig gezind is. Blijft het altijd onderhoudende spel van Von Thun, de stereotiepe personage van Höffer, Siegl en Von Sohlern. Kudrjawizki is een een talent om in de gaten te houden. Het camerawerk is van Clemens Messow en de Starnbergersee ziet er als vanouds schitterend uit.

Der Schuss

2001 | Thriller, Misdaad

Duitsland 2001. Thriller van Nikolaus Leytner. Met o.a. Lisa Martinek, Felix Eitner, Dominique Horwitz, Gerd Wameling en Thomas Thieme.

Het smerissenduo Rita Bluhm (Martinek) en Martin Sabarski (Eitner) vormen buiten de dienst ook een stel, dat met elkaar hoopt te trouwen. Bij een overval op een benzinestation schieten twee uit de gevangenis ontsnapte Albanese schurken de pompbediende dood. Terwijl een der daders de wijk neemt, raakt Martin de andere man, Quendrin Osmani (Hildebrand), die door het schot vanaf zijn nek verlamd raakt. Hierdoor wordt de illegaal in Duitsland verblijvende Osmani een permanente sociale last, want hij kan in deze toestand moeilijk uitgewezen worden. Omdat hij een fors strafblad voor geweldsdelicten heeft en gezocht werd door het BKA, probeert men hem toch te lozen. Ondertussen onderzoekt de officier van justitie de toedracht van de schietpartij, waardoor eerst Martin en dan Rita onder druk komt te staan. Voor Rita wordt het gehele voorval een gewetensconflict, dat haar hoop op een gelukkige toekomst in de waagschaal zet. Zij weet als enige dat Osmani zijn handen als teken van overgave in de lucht had gestoken en dat het slachtoffer een vriend van Martin was. Een interessant gegeven, waarin eigenlijk niets zwart-wit is en je onder zulke omstandigheden de beste grijstonen moet zien te vinden. Het spel van de hoofdrollen is overtuigend. Het scenario van regisseur Leytner is geloofwaardig. Het camerawerk is van Hermann Dunzendorfer.

Das Alibi

2000 | Thriller, Misdaad

Duitsland 2000. Thriller van Christine Wiegand. Met o.a. Lena Lauzemis, Rudolf Kowalski, Corinna Kirchhoff, Jona Mues en Tobias Nath.

Hannah (Lauzemis) is zestien en hopeloos verliefd op Till (Mues), een onuitstaanbare, baardeloze loeder. Tijdens een schoolreis verkrachten Till, Christoph (Nath) en S[KA3]oren (Welter) een knap klasgenootje in de douche en slaan haar bewusteloos. Ze blijkt dood te zijn en de jongens dumpen haar in zee, waaruit ze de volgende dag wordt opgevist. Het trio weet niet dat Hannah getuige was van hun wandaad en de verliefde Hannah besluit Till een alibi te verschaffen, waarbij zij zich steeds meer in de zaak verstrikt en zelf verdachte wordt. Het onderzoek van de politie wordt geleid door Hannah`s vader zonder dat ze het beiden aanvankelijk weten, want hij was haar al jaren geleden uit het oog verloren. Ter[KA1]ezia Mora die al eerder voor haar schrijversarbeid een bekroning in de wacht sleepte, schreef het spannende scenario als eindexamenwerk aan de dffb en debuteerde doordoor gelijk als scenarioschrijfster voor een avondvullende tv-film. De jonge hoofdrollen leveren zeer goede prestaties onder de bekwame regie van Wiegand, die met deze film haar tweede werk afleverde. De sfeer van de door jezu[KA3]iten geleide school is raak getroffen, de jongens raken deels in paniek over hun wandaad (een zelfmoord en een poging) en zijn deels koel en berekenend. Ongeloofwaardig zijn Hannah's meestal afwezige moeder en haar veel te eigenwijze jongere zusje, die zich gedraagt als een bemoeizuchtig vampje. Het einde is een soort anticlimax: tijdens een herdenkingsdienst neemt Hannah het woord en 'zet het een en ander uiteen'. Tegenover het zeer goede spel en het inhoudelijk sterke dialoog staan het gebrek aan actie en dynamiek. Het camerawerk is van Volker Tittel.

Das Böse

1998 | Drama, Misdaad

Duitsland 1998. Drama van Christian Görlitz. Met o.a. Annett Renneberg, Michael Kind, Ulrich Tukur, Susanne Lüning en Edgar Selge.

Bodo Bennath (Kind) is het hoofd van een school in een Noord- Duitse provincieplaats. Hij is weduwnaar en leidt o.a. het koor. De kleine Sven is een van zijn favoriete zangertjes, evenals Markus Lenz, het neefje van de pastoor. In deze plaats geldt: ons kent ons. Wat niemand echter weet, is dat Bennath een incestueuze verhouding heeft met zijn achttien-jarige dochter Katja (Renneberg), die van hem in verwachting raakt. Vader dwingt dochter Katja zich te laten aborteren in het naburige Holland. Katja kan dat maar nauwelijks verwerken en wil dat haar vader gaat biechten bij pastoor Lenz (Tukur), maar daar wil hij uiteraard niets van weten. Later vindt men het lijkje van Sven en de kijker weet dat Katja hem zijn keel heeft toegeknepen. Een zware slag voor de gemeenschap. Vader wil nog steeds niet biechten. Tijdens een autorit probeert Katja een dodelijk ongeluk te veroorzaken, maar het mislukt en zij overleeft, haar vader ook. Dan gaat Katja biechten en pastoor Lenz krijgt een bezwaard geweten, maar hij moet zich aan de zwijgplicht houden. Hij lijdt er zichtbaar onder. Zijn zuster (L[KA3]uning) die de huishouding doet en de moeder van Markus is, ziet hoe het hem sloopt. Dan wordt Markus vermoord en Lenz pleegt zelfmoord onder druk van zijn ambtsgeheim. Ook Bodo Bennath kan het niet meer aan en schiet zich een kogel door zijn kop. Hij laat een ontlastende brief achter, waarin hij de moorden bekent. De politie en de jonge vrouwelijke officier van justitie Merl (Kirchoff) hebben hun twijfels, maar kunnen niets bewijzen. Het scenario van regisseur Görlitz en Bernd Sülzer is niet bepaald vrolijk, maar stelt het leed van Katja boven haar wandaden. Een behoorlijk gespeeld, zwaar op de hand drama, dat niet geschikt is voor fijngevoelige zielen, maar de wereld is nu eenmaal vol rotte plekken. Camerawerk van Tomas Erhart. Formaat 16:9. Dolby Stereo.

Kuppke

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Claudia Prietzel. Met o.a. Dieter Pfaff, Max Oelze, Olivier Bröckner, Martin Seifert en Brigitte Janner.

Op een landweg, ergens in Duitsland, wordt door hulpdiensten gevochten voor het leven van een chauffeur die door een hartinfarct getoffen wrd. Het is Siggi Kuppke (Pfaff). Terwijl men vertwijfeld tracht zijn leven te redden overschouwt de zieke enkele fragmenten uit zijn leven: de laatste oorlogsdagen, de moeilijke verhouding met zijn vader, de komst van de Russen, zijn schooljaren in de DDR, de vlucht naar het Westen en de vervulling van zijn grote droom na verschrikkelijk stresserend werk. De geschiedenis van het na-oorlogse Duitsland in een notedop, gezien door de ogen van een stervende. De titelrol wordt door drie personen gespeeld: Pfaff als de oudere Kuppke, Oelze als de jongeman en Br[KA3]ckner als de knaap. De film is zeer conventioneel van opbouw, maar kan toch boeien door de rijke inhoud. Prietzel schreef het scenario samen met Peter Henning. Achter de camera stond Johannes Hollmann.

Leben in Angst

1996 | Thriller

Duitsland 1996. Thriller van Dagmar Damek. Met o.a. Ulrich Pleitgen, Eleonore Weisgerber, Hans Peter Hallwachs, Heikko Deutschmann en Dietmar Bär.

Arts Dr. Johannes Steinberg (Pleitgen), is gelukkig getrouwd met Anne (Weisgerber), die tuinarchitecte is. Ze hebben twee kinderen, een jongen en een meisje. De zoon Oliver is bijna volwassen. Op het oog het ideale gezin uit de welvaartsstaat. Dokter Steinberg koestert echter een geheim: hij is biseksueel en heeft sedert jaren een geheime verhouding met een (mannelijk) model, Christian Maeder (Deutschmann). Als hij chefarts wordt van het ziekenhuis, waar hij werkt, gebeurt er wat hij al jaren vreesde: hij wordt gechanteerd voor een bedrag van vijftigduizend mark; als hij niet betaalt komt de directie te horen dat hij biseksueel is. Anne krijgt in de gaten dat er iets aan de hand is, en meent dat haar man een vriendin heeft. De desillusie is totaal, als de vriendin een vriend blijkt te zijn. Ondertussen heeft zoon Oliver kennis aan een stel tweelingen, Kaspar (Trost) en Carolin (Bender) Hensel. Oliver wordt betrapt door een opponent van zijn vader Dr. Hufnagel (Hallwachs) juist als hij met zijn handen in de gifkast op de kliniek van zijn vaders praktijk zit. Steinberg kan de spanning niet meer aan en stort in, al had hij wel de helft aan zijn afperser betaald. Anne geeft niet op. Melodramatische suspensefilm naar de roman van Axel Plogstedt, die voor deze lange tv-film het scenario schreef. De spelprestaties zijn redelijk, het camerawerk van Otto Kirchhoff is behoorlijk, maar het z.g. modieuze verhaal (een mens mag best bisesksueel zijn) is niet bepaald opwindend; het is eerder bekrompen. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Game Over

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Igor Zaritzky. Met o.a. Richard Kropf, Rainer Winkelvoss, Corinna Kirchhoff, Isabell Gerschke en Karin Mikitüla.

Tweede film van de in Kiev geboren Zaritzki, die aan de TU van Berlijn het filmvak leerde. Het gaat over de vijftien-jarige Oostberlijnse Moritz (Kropf), die zijn veeleisende vader in zijn vrije tijd helpt met een benzinestation annex reparatie- inrichting. Zijn moeder zou tien jaar ervoor bij een verkeersongeval om het leven gekomen zijn. Hij houdt van videospelletjes, waarin hij wegdroomt en wakker schrikt als het spel is afgelopen, Game Over. Hij heeft een oogje op zijn kortgerokte buurmeisje, een blond delletje met opgestoken haar, die hem graag inruilt voor een opgeschoten 'halfsterke' met een echte motor, terwijl Moritz slechts over een mountain-bike beschikt. Toevallig hoort hij dat zijn moeder toch nog in leven is en in Hamburg woont. Hij maakt zijn vader wijs dat hij op schoolreisje gaat en neemt de trein naar de hanzestad, waar hij zijn moeder confronteert met zijn bestaan. Het contrast is groot, want zij is hertrouwd, in goede doen en heeft drie kinderen, alles waar de eenzame, onzekere Moritz van droomt. Gevoelige film over pubers die dreigen te ontsporen zonder dat ouders of alleenstaande opvoeders dit in de gaten hebben. Goed gespeeld door allen. Het scenario is van de regisseur en het camerawerk is van Michael Schaufert.

Wehner - Die unerzählte Geschichte

1993 | Drama, Biografie, Historische film

Duitsland 1993. Drama van Heinrich Breloer. Met o.a. Ulrich Tukur, Heinz Baumann, Susanne Schäfer, Barbara Nüsse en Esther Hausmann.

Gedramatiseerde documentaire over de vermaarde Duitse SPD-politicus Herbert Wehner (Tukur als jongeman en Baumann als eminence-grise), die het Willy Brandt (Hallwachs) mogelijk maakte om zijn positie als oppositieleider te verruilen voor het ambt van bondskanselier en die, na diens aftreden in verband met een spionageschandaal, de weg vrijmaakte voor Helmut Schmidt (Schäfer) als opvolger. Wehner die de vaardigheden bezat, om zelf bondskanselier te worden kon (toen) deze positie nooit verkrijgen op grond van zijn onduidelijke verleden als lid van de Duitse communistische partij, KPD, voor het uitbreken van WO II (1939-45) en zijn intensieve scholing in Moskou. Vijftig jaar later blijkt er in Europa veel veranderd te zijn, maar dat kwam te laat voor Wehner, die het niet meer mocht meemaken: communisten zitten in de Franse en Italiaanse regering, de 'erven' van Franco besturen Spanje en de helft van het aantal ministers van de Oostenrijkse regering bestaat uit neo-nazi's. Schrijver-regisseur Breloer was een der eersten, die na het vallen van de Muur van Berlijn toegang kreeg tot geheime archieven in Moskou en geeft de kijker inzicht in de persoonlijkheid van Wehner en vertelt een stuk recente Duitse politieke geschiedenis in beelden. Zeer interessant voor historici en geëngageerde kijkers in eigen land. Mooie spelpresaties. Overladen met prijzen. Camerawerk van Achim Poulheim.

Alles Lüge

1991 |

Duitsland 1991. Heiko Schier. Met o.a. Dieter Hallervorden, Peter Fitz, Billie Zöckler, Erich Honecker en Franziska Matthus.

Hallervorden speelt een komediant uit de voormalige DDR, die na het vallen van de Muur werkloos is geworden. Als hij ontdekt dat zijn vrouw hem bedriegt, is de maat vol en gaat hij zijn geluk in het 'Westen' beproeven. In Berlijn woont zijn dochter Matthus, die hem al ver voor de Duitse eenwording gesmeerd had. Hij heeft echter niet veel geluk. Niemand lacht om zijn komische nummer. Zijn dochter blijkt een teleurstelling: ze is beland in de prostitutie. Zijn nieuwe vlam Zöckler blijkt niemand minder dan de vervreemde vrouw van zijn ex-partner Fitz, die hem in de socialistische heilstaat op de bühne in de steek liet en thans in duistere zaakjes verwikkeld is. Als Hallervorden uit bittere teleurstelling zijn gal publiekelijk spuwt op consumptiemaatschappij van de Bondsrepubliek, heeft hij succes als satirist. Hij krijgt kennis aan een degenlijke vrouw, officier van justitie Kirchoff. Deze blijkt het echter uitsluitend gemunt te hebben op zwendelaar Fitz. De als parodie bedoelde film is niet meer dan een humorloze platte klucht; dat ligt niet aan de spelers, maar veel eerder aan het beroerde scenario van regisseur Schier en Gerd Weiss. Het camerawerk was in handen van Jörg Jeshel.

Das vergessene Tal

1990 | Fantasy

Duitsland/Zwitserland/Nederland 1990. Fantasy van Clemens Klopfenstein. Met o.a. Roland Schäfer, Corinna Kirchhoff, Silvia Reize en Corinna Kirchhof.

Een onwaarschijnlijk verhaal over een Zwitsers dal, dat al eeuwen van de 'beschaafde' buitenwereld is afgesloten en op geen enkele landkaart voorkomt, maar bij toeval ontdekt wordt door een ingenieur van de spoorwegen bij de aanleg van een tunnel. Een variatie op een geliefd thema dat al eerder gefilmd werd door deze regisseur. Naar een scenario van François Cartier.

Wie du mir...

1989 | Drama

Duitsland 1989. Drama van Dagmar Damek. Met o.a. Ernst Jacobi, Michael Degen, Gertraud Jesserer, Otto Sander Barbara en Andrea Schober.

De steenrijke en excentrieke Jacobi heeft zijn vrienden en vijanden uitgenodigd op een groot feest. Met behulp van een videomontage laat hij zijn gasten weten dat hij dood is en maakt hij zijn erfgenamen de voorwaarden bekend om hun deel te krijgen. Maar ook voor zijn aartsvijand Sander wordt het spannend. Dat is minder het geval voor de kijkers, aan wie al vaker dit soort matige verhalen zijn voorgeschoteld. Scenario van de regisseuse. Camerawerk van Ingo Hamer.

Das Spinnennetz

1989 | Komedie, Historische film

Duitsland 1989. Komedie van Bernhard Wicki. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Armin Mueller-Stahl, Andrea Jonasson, Corinna Kirchhoff en Elisabeth Endriss.

Aan de hand van het leven van luitenant Lohse geeft de film een beeld van de sociale en politieke situatie in Duitsland aan het einde van de republiek van Weimar. Een groots opgezette, indrukwekkende film naar het gelijknamige boek van Joseph Roth, door de regisseur en Wolfgang Kirchner tot scenario bewerkt. Gerard Vandenberg deed het camerawerk.

Die letzte Rolle

1986 | Drama

DDDE 1986. Drama van Egon Günter. Met o.a. Hans Christian Blech, Corinna Kirchhoff, Jürgen Holtz, Juraj Kukura en F. Dion Davis.

Peter Poller (Blech) en Karl Tietz (Holtz) zijn beiden toneelspelers. Eerst voormalige vrienden, nu elkaars rivalen, waarbij Poller de betere rollen verschalkte en succes had bij de dames. Karl is jaloers. Peter mag Sagnarelle spelen in [KL]Don Juan[KLE] van Moli[KA2]ere. Peter heeft een zwakheid: hij drinkt en Karl hoopt, dat Peter languit zal gaan op de planken. Karl volgt de repetities op de voet. De regisseur (Kukura) neemt de vrijheid om een forse vrouwenrol in te lassen en heeft daarvoor de jonge actrice Dagmar M[KA3]oller (Kirchhoff) uitgekozen. Ze is dolgelukkig, want dit is haar grote kans. Omdat ze onzeker is, hoopt ze steun te vinden bij Peter Poller, maar achter zijn arrogantie verbergt zich een hoop twijfel en Dagmar raakt beklemd tussen het steekspel van Peter en Karl dat tussen de coulissen wordt opgevoerd. Aardig drama dat door de weinig bekende bezetting vol overgave wordt gebracht. Het scenario is van Klaus Poche en het camerawerk is van Gerhard Vandenberg.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Corinna Kirchhoff op televisie komt.

Reageer