Maximilian Schell

1930 Regisseur, Acteur, Producer

Maximilian Schell (1930) is regisseur, acteur en producer.
Er zijn 82 films gevonden.

Flores negras

2009 | Thriller

Spanje/Duitsland/Oostenrijk 2009. Thriller van David Carreras. Met o.a. Tobias Moretti, Marta Etura, Maximilian Schell en Gottfried John.

Ex-geheim agent Michael Roddick runt, samen met zijn geadopteerde dochter Elena, een restaurant in Barcelona. Het onverwachte opduiken van een oude collega confronteert Roddick weer met het verleden. De man is ervan overtuigd dat Roddick in het bezit is van een lijst met namen van dubbelspionnen.

The Brothers Bloom

2008 | Avonturenfilm, Komedie, Misdaad, Romantiek

Verenigde Staten 2008. Avonturenfilm van Rian Johnson. Met o.a. Rachel Weisz, Adrien Brody, Mark Ruffalo, Rinko Kikuchi en Robbie Coltrane.

Als kinderen waren de broers al oplichters. En nu zijn ze dat nog steeds. Stephen (Ruffalo) stippelt de scenario's altijd gedegen uit, maar Bloom (Brody) wil eigenlijk eens iets anders. Hun volgende slachtoffer is een rijke erfgename (Weisz in een clowneske rol) die graag Lamborghini's in de prak rijdt en ze misschien te slim af is. Losjes deinende, tweede film van regisseur Johnson (Brick) husselt met flair genres, tijden en stijlen door elkaar, wat ten koste gaat van het verhaal: wie bedriegt wie? En: doet het er eigenlijk toe?

Die Rosenkönigin

2007 | Romantisch drama

Duitsland/Oostenrijk 2007. Romantisch drama van Peter Weck. Met o.a. Mirjam Weichselbraun, Maximilian Schell, Rebecca Immanuel en Erol Sander.

De veelbelovende parfumeur Marie mag voor de gerenommeerde parfumproducent Weidemann werken. Op zoek naar het perfecte parfum wordt Marie verliefd op de charmante chauffeur Bernhard, die later de bankier van Weidemann blijkt te zijn. Weidemanns jaloerse dochter doet er alles aan om Marie te dwarsbomen.

The Shell Seekers

2006 | Romantiek, Drama

Verenigd Koninkrijk 2006. Romantiek van Piers Haggard. Met o.a. Vanessa Redgrave, Maximilian Schell en Maisie Dimbleby.

De 64-jarige Penelope Keeling besluit na een hartaanval terug te keren naar haar geboortedorp in Cornwall, waar ze haar jeugd en een gelukkige tijd met haar grote liefde Richard Lomax heeft doorgebracht.

Die Liebe eines Priesters

2005 | Drama, Romantiek, Romantisch drama

Oostenrijk/Duitsland 2005. Drama van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Erol Sander, Maximilian Schell, Sonsee Neu, Andrea Eckert en Lena Beyerling.

Inbreker kan voorkomen dat een meisje in Praag zelfmoord pleegt, wil zijn leveren beteren en neemt zijn intrek in een klooster. Zes jaar later ziet hij het meisje van toen weer terug.

The Return of the Dancing Master

2004 | Thriller, Misdaad

Duitsland/Oostenrijk 2004. Thriller van Urs Egger. Met o.a. Tobias Moretti, Veronica Ferres, Maximilian Schell, Matthew Marsh en Bjørn Floberg.

De Zweedse rechercheur van politie Stefan Lindman (Moretti) is met ziekteverlof, maar de moord op zijn vroegere collega Molin doet hem besluiten de zaak op eigen houtje te onderzoeken en dat voert hem naar het plaatsje Sveg in het noorden van het land. Larsson (Marsh), die met het onderzoek belast is, vindt hem een sta in de weg. Als Lindman hem aantoont dat Molin een gemarteld is voordat hij vermoord werd, stelt hij zich minder terughoudend op. Ondertussen arriveert Molins dochter Veronica (Ferres) uit Frankfurt en Lindman ontdekt algauw dat zij haar vader nauwelijks heeft gekend. Een boeiende, sfeervolle thriller die goed gespeeld wordt door de hoofdrollen. Alleen is het jammer dat Ferres een te kleine rol heeft en dat de korte romance, die tussen haar en Moretti na veel vijven en zessen opbloeit, weinig geloofwaardig is. Naar de gelijknamige misdaadroman van Henning Mankell zit solide in elkaar. Het camerawerk is van Martin Kukula. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Meine Schwester Maria

2003 | Documentaire, Biografie

Zwitserland/Duitsland/Oostenrijk 2003. Documentaire van Maximilian Schell. Met o.a. Maria Schell, Maximilian Schell, Falko Skrabal, Gerhard Hannak en Harry Stuhlhofer.

Maria Schell werd in 1926 in Wenen (Oostenrijk) geboren en verhuisde op jeugdige leeftijd met haar familie naar Zwitserland. Haar vader was schrijver en haar moeder actrice. Haar broer is de beroemde acteur Maximilian, die in 1984 een onvergetelijk portret van Marlene Dietrich draaide. Toen Maria zestien jaar was stond ze voor het eerst voor de camera in een belangrijke bijrol in de Zwitserse film STEIBRUCH van Sigfrit Steiner, die in Schwyzerd[KA3]uts gedraaid werd. Haar internationale doorbraak kwam in 1954 met de film DIE LETZTE BR[KA3]UCKE van Helmut K[KA3]autner toen zij op het filmfestival van Cannes in 1954 de speciale prijs ontving. De aanbiedingen kwamen van alle kanten en zo zat zij in 1956 in GERVAISE van Ren[KA1]e Cl[KA1]ement, waarvoor zij in Veneti[KA3]e de Volpi bokaal in ontvangst mocht nemen. Ze speelde in legendarische films met de grote sterren van Hollywood: Gary Cooper, Yul Brunner enz. en werd zij door beroemde mensen geregisseerd: Robert Siodmak, Richard Brooks, enz. Maximilian laat de kijker eerst fragmenten uit de films zien, waaronder THE BROTHERS KARAMAZOV (1958), THE HANGING TREE (1959), THE VOYAGE OF THE DAMNED (1976), SUPERMAN (1978), LA PASSANTE DU SANS-SOUCI (1982) enz. en je hoort hem vragen stellen en haar antwoorden. Pas later komt ze in beeld en zie je dat ze in een rolstoel zit. Er wordt gepraat met haar dokter en de kijker begrijpt dat ze een probleem moet hebben met de hersenschors (wat precies, wordt niet duidelijk), waardoor ze haar zelfstandigheid kwijt is. Ze is verslingerd aan tv. In haar huis, de familieboerderij in het Oostenrijkse K[KA3]arnten, staan elf tv-toestellen. Uit het gesprek begrijpt de kijker dat ze geen besef van geld heeft en dat ze zich diep in de schulden heeft gewerkt. Maximilian probeert haar uit de klauwen van deurwaarders te houden en is bereid zijn schilderijencollectie te veilen. Een fascinerend, aandoenlijk, liefdevol, wonderlijk en uniek portret van een grote actrice, die drie jaar nadat deze film was gemaakt, stierf aan de complicaties van een longontsteking op 79-jarige leeftijd. Maria speelde vanaf het midden der jaren 1960 regelmatig in tv-films en haar laatste rol was die van een moeder-overste in TATORT - HEILIG BLUT (1996), een kleine, maar onvergetelijke rol, die zij met verve deed. De commentaarstem is van Maximilian Schell, die ook het scenario schreef met Gero von Boehm naar de tekst van Brief an Maria van Natasha Schell, Maximilians echtgenote. Het camerawerk is van Piotr Jaxa.

Coast to Coast

2003 | Romantische komedie

Verenigde Staten/Canada 2003. Romantische komedie van Paul Mazursky. Met o.a. Richard Dreyfuss, Judy Davis, Maximilian Schell, Selma Blair en Fred Ward.

Deze voor televisie gemaakte romantische komedie voelt aan als een lange sitcom, inclusief opzet die in één regel valt samen te vatten: middelbaar stel met scheidingsplannen maakt samen een laatste autotrip langs nostalgische locaties en beseft toch niet zonder elkaar te kunnen. Jammer van de onevenwichtige toon (van zwaar op de hand naar plat komisch) en wat knullige production values, want de acteurs, regisseur en scenarist (Frederic Raphael, die ook de oorspronkelijke roman schreef) hebben samen een indrukwekkende staat van dienst, wat hier en daar zeker doorschemert.

Alles Glück dieser Erde

2003 | Drama

Oostenrijk/Duitsland 2003. Drama van Otto Retzer. Met o.a. Uschi Glas, Maximilian Schell, Peter Simonischek, Maximilian Glas en Fritz Karl.

Serveerster Gundi Kirchner gaat bij haar baas Xaver Schönborn aan de slag als manager van zijn stoeterij en doet het goed, maar de jaloerse dochter van de eigenaar en diens incompetente schoonzoon proberen haar een hak te zetten.

Die Bestseller - Mord auf Italienisch

2002 | Thriller, Komedie

Duitsland/Oostenrijk 2002. Thriller van Jörg Grünler. Met o.a. Andrea Eckert, Maximilian Schell en Ottfried Fischer.

De boeken van misdaadauteur Leo Leitner verkopen slecht, en de uitgever vindt het tijd dat Leo zich op een ander genre gaat richten: hij moet een culinair hoogstandje gaan schrijven. Onder protest reist hij naar het wijnlandgoed van Karl Steingraf, een vriend van de uitgever. Daar stuit hij op een illuster gezelschap, en ontdekt hij een lijk in de kelder. Genoeg stof voor een nieuw boek

Der Bestseller - Mord auf Italienisch

2002 | Misdaad, Komedie

Duitsland/Oostenrijk 2002. Misdaad van Jörg Grünler. Met o.a. Ottfried Fischer, Maximilian Schell, Andrea Eckert, Michael Mendl en Miroslav Nemec.

Tweede avontuur van de schrijver van misdaadromans Leo Leitner (Fischer). Zijn boeken verkopen niet, en daarom stuurt zijn steenrijke uitgeefster Alexandra von B[KA3]ohme (Russek) hem naar Karl Steingraf (Schell), een gefortuneerde wijnbouwer in Itali[KA3]e, die bekend staat om zijn edele wijnen, en die ontvangsten organiseert voor geselecteerde gezelschappen. Leo moet een culinaire gids schrijven. Uiteraard is hij niet erg ingenomen om van zijn gebruikelijke stiel af te stappen, maar het houdt hem van de straat en hij kan er zijn hoofd mee boven water houden. Behalve de imposante verschijning van Emilia (Eckert), Karls gade, ontmoet Leo er musicoloog Pirandello (Nemec), diens gehandicapte vrouw Marina (Fink), monseigneur Anselmo (Mendl), beeldhouwer Pino Zicari (Moog), zanger Fabrizio (Karl) en de jonge, sexy Angelina (Rivelli). Leo merkt meteen dat alle heren wel iets met Angelina hebben, maar als hij haar lijk in de wijnkelder vindt, is de dader toch niet zo gemakkelijk aan te wijzen. Signor Pirandello zou de grote boosdoener zijn, maar die pleegt zelfmoord, de gecompromitteerde Anselmo wordt in zijn godshuis doodgeslagen en op Karl Steingraf wordt een aanslag gepleegd. Is er soms vrouwelijke jaloezie in het spel? Commissario Vincenzo Bracconi (Held) zit met deze zaak aan de grenzen van zijn kunnen, terwijl Leo weer schrijfstof heeft voor een besteller. Twee acteurs in ongebruikelijke rollen: Mendl als katholiek geestelijk en Nemec, vereenzelvigd als TATORT commissaris Ivo Batic hier als muziekdeskundige; ze zijn best geloofwaardig, net zoals hoofdrol Fischer. Het scenario is van Rolf-Rene Schneider. Het camerawerk is van Peter Zeitlinger. De kijkers die van de eerste aflevering hebben genoten, mogen tevreden zijn.

Wer liebt, dem wachsen Flügel

1999 | Komedie, Romantiek

Duitsland/Oostenrijk 1999. Komedie van Gabriel Barylli. Met o.a. Lisa Martinek, Maximilian Schell en Heio von Stetten.

Tweede avontuur van de schrijver van misdaadromans Leo Leitner (Fischer). Zijn boeken verkopen niet, en daarom stuurt zijn steenrijke uitgeefster Alexandra von B[KA3]ohme (Russek) hem naar Karl Steingraf (Schell), een gefortuneerde wijnbouwer in Itali[KA3]e, die bekend staat om zijn edele wijnen, en die ontvangsten organiseert voor geselecteerde gezelschappen. Leo moet een culinaire gids schrijven. Uiteraard is hij niet erg ingenomen om van zijn gebruikelijke stiel af te stappen, maar het houdt hem van de straat en hij kan er zijn hoofd mee boven water houden. Behalve de imposante verschijning van Emilia (Eckert), Karls gade, ontmoet Leo er musicoloog Pirandello (Nemec), diens gehandicapte vrouw Marina (Fink), monseigneur Anselmo (Mendl), beeldhouwer Pino Zicari (Moog), zanger Fabrizio (Karl) en de jonge, sexy Angelina (Rivelli). Leo merkt meteen dat alle heren wel iets met Angelina hebben, maar als hij haar lijk in de wijnkelder vindt, is de dader toch niet zo gemakkelijk aan te wijzen. Signor Pirandello zou de grote boosdoener zijn, maar die pleegt zelfmoord, de gecompromitteerde Anselmo wordt in zijn godshuis doodgeslagen en op Karl Steingraf wordt een aanslag gepleegd. Is er soms vrouwelijke jaloezie in het spel? Commissario Vincenzo Bracconi (Held) zit met deze zaak aan de grenzen van zijn kunnen, terwijl Leo weer schrijfstof heeft voor een besteller. Twee acteurs in ongebruikelijke rollen: Mendl als katholiek geestelijk en Nemec, vereenzelvigd als TATORT commissaris Ivo Batic hier als muziekdeskundige; ze zijn best geloofwaardig, net zoals hoofdrol Fischer. Het scenario is van Rolf-Rene Schneider. Het camerawerk is van Peter Zeitlinger. De kijkers die van de eerste aflevering hebben genoten, mogen tevreden zijn.

Joan of Arc

1999 | Historische film, Avonturenfilm, Drama

Canada/Verenigde Staten 1999. Historische film van Christian Duguay. Met o.a. Leelee Sobieski, Jacqueline Bisset, Powers Boothe, Neil Patrick Harris en Maury Chaykin.

De Franse koning Charles, die zijn kroon aan Jeanne d'Arc te danken heeft, verraadt haar en levert haar uit aan de Engelsen. Ze wordt in een oneerlijk proces van hekserij beschuldigd en tot de brandstapel veroordeeld.

Fisimatenten

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Jochen Kuhn en Jochem Kuhn. Met o.a. Maximilian Schell, Tonio Arango, Alexandra Maria Lara, Edgar Selge en Neza Selbuz.

Edward, een jonge schilder, voltooit geen enkel werk maar wordt desondanks onderhouden door een gulle galeriehouder (die in vervalsingen handelt). Wanneer hij zowel zijn huis als zijn meacenas verliest besluit Edward de kunstwereld voor gezien te houden. Regisseur Kuhn (1954) die met Fisimatenten zijn speelfilmdebuut maakte, volgde zelf een kunstopleiding en schildert eveneens. In deze vrolijke satire legt hij het narcisme in de kunstwereld bloot. (RdL/VPRO Gids)

Vampires

1998 | Horror, Western

Verenigde Staten 1998. Horror van John Carpenter. Met o.a. Thomas Ian Griffith, James Woods, Daniel Baldwin, Sheryl Lee en Maximilian Schell.

Oppervampier Valek (Griffith) is toe aan wat daglicht na 600 jaar zonallergie. Een magisch kruis in een stoffig westerndorpje lijkt de remedie. Humeurige vampierdoder Jack (Woods) moet hem stoppen, op gezag van de Katholieke kerk, met in zijn kielzog wapenbroeder Montoya (Baldwin) en een paranormaal hoertje (Lee). Fantast John Carpenter maakte er een horrorwestern van die uitblinkt in stompzinnige taal ('This was your fight. Now it's mine!') en machismo. Slechts in een paar stijlvolle shots laat de regisseur van een horrorjuweeltje als The Thing (1982) zien wat hij in zijn mars heeft.

The Eighteenth Angel

1998 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1998. Horror van William Bindley. Met o.a. Christopher McDonald, Rachael Leigh Cook, Wendy Crewson, Stanley Tucci en Enrica Maria Modguno.

Maximilian Schell staat aan het hoofd van een sekte die voorbereidingen treft voor de spoedige terugkeer van satan himself. Gekleed in monnikspij gaat hij voor in geheimzinnige kerkdiensten en houdt hij toezicht op het ritueel om zeep helpen van een 17-tal kinderen. Niet allemaal tegelijk overigens, maar met ritueel voorgeschreven en op een bizar telwerk aangegeven tussenpozen. Om de betrokkenheid van de kijker te vergroten, maken we kennis met het beoogde achttiende slachtoffer, de 15-jarige puber Lucy (Rachael Leigh Cook) en haar zorgzame vader.

Left Luggage

1998 | Drama

België/Verenigde Staten/Nederland 1998. Drama van Jeroen Krabbé. Met o.a. Isabella Rossellini, Maximilian Schell, Marianne Sägebrecht, Jeroen Krabbé en Laura Fraser.

Na het lezen van een boek van Carl Friedman over het na-oorlogse leven van twee joodse families, kon Jeroen Krabbé - zelf van joodse afkomst - het niet laten om zijn debuut als regisseur te maken. Glunderend presenteerde hij zijn project met ster Rossellini aan de binnen- en buitenlandse pers. Die zag Laura Fraser in een oprecht maar weinig subtiel drama als moderne studente pendelen tussen haar trauma's-ontkennende ouders en haar zwaar orthodoxe werkgevers. Left luggage kreeg overal het voordeel van de twijfel.

Deep Impact

1998 | Sciencefiction, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1998. Sciencefiction van Mimi Leder. Met o.a. Robert Duvall, Elijah Wood, Morgan Freeman, Vanessa Redgrave en Maximilian Schell.

De jaren negentig rampenfilmrevival in Hollywood bestookte het filmpubliek met allerhande invasies, van buitenaardse wezens tot dino's en virussen. In Deep impact is het een komeet die de Aarde bedreigt. We zien een familiedrama aangevoerd door snotneus Leo (Wood), een heldendrama met astronaut Tanner (Duvall), een autoriteitsdrama rond president Beck (Freeman) en een wirwar aan subplots en losse eindjes. Het ging de makers duidelijk om de special effects, maar als die na bijna twee uur verschijnen is de fascinatie verdwenen. Toch wist de film zijn monsterbudget van 80 miljoen dollar binnen twee weken uit de zak van het publiek te kloppen.

Telling Lies in America

1997 | Familiefilm, Muziek, Drama

Verenigde Staten 1997. Familiefilm van Guy Ferland. Met o.a. Kevin Bacon, Brad Renfro, Maximilian Schell, Calista Flockhart en Paul Dooley.

Karchy Jonas (Renfro) is een Hongaarse jongen die in 1961 wanhopig zijn best doet om zijn strenge vader (Schell) te plezieren en tegelijk populair te worden op zijn school. Liefst even populair als disc jockey Billy Magic (Bacon), zodat hij het hart van Diney (Flockhart) kan stelen. Karchy wordt bevriend met Billy, die hem verdachte klusjes geeft. Karchy schijnt het niet uit te maken, gewend als hij is aan liegen om eigen bestwil. Bovendien laat Billy hem kennismaken met filet mignon, de rode corvette en seksueel genot. Telling lies in America is geschreven door Joe Eszterhas (Basic Instinct), die zelf van Hongaarse afkomst is. Eszterhas bracht veel autobiografische elementen in, die vanwege de kleurrijke details een authentieke en dramatische bijdrage leveren aan de kwaliteit van de film. Bacon helpt ook in niet geringe mate, met een van zijn betere rollen; Renfro speelt aannemelijk en Flockhart is allercharmantst in haar laatste optreden voor ze Ally McBeal werd. De morele dubbelzinnigheid die andere films van Eszterhas dwarszitten, werkt goed in Telling Lies in America. Leugens vertellen is niet altijd slecht, zo lijkt Eszterhas te bedoelen, als er maar een goede bedoeling achter steekt.

Through Roses

1996 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1996. Drama van Jürgen Flimm. Met o.a. Maximilian Schell, Julia Stemberger, Pinchas Zukerman, Derrick Weiser en Pinchas Zuckerman.

Schell speelt Carl Stern, een joodse violist, die in Auschwitz achter een rozenhaag moest spelen, terwijl hij kon zien hoe zijn lotgenoten naar de gaskamer werden afgevoerd. Stern kwam levend uit het kamp en emigreerde na de oorlog naar Amerika. In een bejaardentehuis ontdekt hij hoe zeer hij de gevangene van zijn eigen folterende oorlogstrauma is geworden. Hoewel de film zich niet echt los maakt van de b[KA3]uhne van het theater, is het spel van Schell fascinerend. Het scenario is van de componist-schrijver Marc Neikrug naar zijn eigen, gelijknamige toneelstuk; hij verzorgde - uiteraard - de muziek. Het vioolspel (alsmede de rol van de violist) is van Pinchas Zukerman, de zoon van een violist, die in een kamporkest zat en Auschwitz overleefde. Het camerawerk is van David Watkin.

The Thornbirds - The missing years

1996 |

Verenigde Staten/Australië 1996. Kevin James Dobson. Met o.a. Richard Chamberlain, Maximilian Schell, Amanda Donohoe en Paul Bertram.

Tien jaar geleden had aartsbisschop Ralph de Bricassart een passievolle relatie met Maggie Clairy O'Neil, maar hij heeft haar verlaten voor een leven gewijd aan God en de katholieke kerk. Ook de echtgenoot van Maggie, Luke, heeft haar verlaten. Luke staat echter na tien jaar plotseling bij haar op de stoep, maar Maggie heeft inmiddels twee kinderen en verzwijgt voor Luke dat hij niet de vader is. Het komt uiteindelijk wederom tot een scheiding en Dane, de zoon van Maggie, woont nu bij Luke in een boerderij. Maggie raakt verontrust omdat Luke onmogelijk een boerderij kan runnen en tegelijkertijd een kind kan opvoeden en roept de hulp van Ralph in. Maggie krijgt van Ralph het advies om naar een advocaat te gaan en al snel komt het tot een rechtszaak

The Thorn Birds: The Missing Years

1996 | Romantiek

Australië/Verenigde Staten 1996. Romantiek van Kevin James Dobson. Met o.a. Richard Chamberlain, Amanda Donohoe, Simon Westaway, Julia Blake en Olivia Burnette.

Dit is de onderhoudende sequel op de succesvolle miniserie uit 1983 naar het boek van Colleen McCullough. Dit boeiende vervolg is eveneens gebaseerd op hetzelfde boek, maar op een gedeelte dat niet verfilmd werd voor de oorspronkelijke serie. Het begint in 1943 in Rome met de uitleg in voice-over van aartsbisschop Ralph de Bricassart (opnieuw Chamberlain), die de doornvogel-legende verklaart. Ralph heeft in de eeuwige stad een veilig onderkomen gevonden dat gereserveerd is voor oorlogsvluchtelingen. Ralph denkt voortdurend aan Meggie Cleary O`Neill (Donohoe, die de rol heeft overgenomen van Rachel Ward), die hij tien jaar niet meer heeft gezien. Ze bevindt zich in Australi[KA3]e, waar zij de schapenfarm Drogheda bestiert, die het eigendom van de kerk is, en onder de verantwoording van Ralph valt. Haar broers vechten in de oorlog. Meggie`s echtgenoot Luke (Westaway) is van haar vervreemd, maar hoopt toch het gezin te kunnen herenigen, met inbegrip van hun dochter Justine (Burnette) en hun zoon Dane (English). Ralph wordt naar Australië uitgezonden om de gang van zaken op Drogheda te controleren; hij ontmoet uiteraard Meggie en zij halen gedurende één stormachtige nacht al hun schade van de jaren uit de titel in. Er is een heftige strijd over de voogdij van Dane, waarbij Meggie zwijgt over de vraag wie de echte vader is, maar de kijkers weten wel beter: Ralph! Scenarioschrijver David Stevens heeft zich uitstekend van zijn taak gekweten toen hij voortborduurde op het plot over brandende verlangens, diepe schuldgevoelens en omzien in wrok tussen een r.k. priester en een jonge vrouw, een gezin en het ouderschap. Opgemerkt moet worden dat de vaardigheid van regisseur Dobson op het gebied van grote panorama's superieur is over de intieme scène's van zijn hoofdrollen, maar de rolverdeling doet het zo goed dat deze zwakheid gemakkelijk verhuld wordt. Het camerawerk van Ross Berryman is in een woord prachtig. Een meeslepende love-story.

Little Odessa

1995 | Thriller, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1995. Thriller van James Gray. Met o.a. Tim Roth, Edward Furlong, Maximilian Schell, Moira Kelly en Vanessa Redgrave.

Joshua Shapira (Roth) is een beroepsmoordenaar, die voor Russisch-Amerikaanse gangsters in New York werkt. Als hij voor een opdracht terug moet naar zijn oude buurt in Brooklyn, wordt hij geconfronteerd met de doffe ellende die hij zijn naar Amerika geëmigreerde familie heeft aangedaan. Schrijver/regisseur Gray vertelt dit grimmige verhaal op een ingehouden, bijna onderkoelde manier. Een paar moorden en een nachtelijke ontvoering gebeuren in haast volledige stilte, waardoor ze des te indringender werken. Goed voor een Zilveren Leeuw op het Filmfestival van Venetië en de Coppa Volpi voor de beste vrouwelijke bijrol (Redgrave).

The Bible: Abraham

1993 | Drama

Spanje/Nederland/Frankrijk/Duitsland/Italië/Verenigde Staten/Servië en Montenegro/Tsjechië 1993. Drama van Joseph Sargent. Met o.a. Richard Harris, Barbara Hershey, Maximilian Schell, Vittorio Gassman en Carolina Rosi.

De eerste aflevering van een ambitieuze tv-bewerking van het Oude Testament. In deze uit 2 delen bestaande lange tv-film figureert een vrij menselijke Abraham (Harris). Hoewel hij niet onder gezegende omstandigheden werd geboren, is zijn leven dat wel. Hij twijfelt voortdurend of hij wel echt gekozen is door God. Pas aan het einde van de film, na het offer van Izaak, weet Abraham eindelijk dat hij de stem van God hoort.

Justiz

1993 | Thriller, Actiefilm

Zwitserland/Duitsland 1993. Thriller van Hans W. Geissendörfer. Met o.a. Maximilian Schell, Thomas Heinze, Anna Thalbach, Norbert Schwientek en Matthias Gnädiger.

Dr Kohler (Schell) schiet in een drukbezocht restaurant in Z[KA3]urich Professor Winter (Bohm) dood. Hij krijgt twintig jaar. Zijn dochter Helene (Thalbach) benadert zijn advocaat Sp[KA3]at (Heinze) om de zaak te laten heropenen, want het moordwapen werd nooit teruggevonden en het motief ontbreekt. Sp[KA3]at, die maar een armzalige praktijk heeft, gaat op onderzoek uit. Hij ontdekt een bizarre situatie met de bevallige Von Borsody, de dochter van de vermoorde prof, die zich uitgeeft voor Monika Steiermann. De echte Steiermann (Piguet) is een lelijk, steenrijk gedrocht. In opdracht van Piguet moet ze mannen verleiden. Piguet had ook bekokstoofd dat prof. Bohm, zijn dochter Von Borsody en diens verloofde Siegl gezamenlijk Helene (Thalbach) zouden verkrachten. De onteerde Helene smeekt haar vader Dr Kohler wraak te nemen. Pleiter Spät weet Dr Kohler vroegtijdig uit de gevangenis te krijgen. Film, die vlot begint, goed in elkaar zit, maar waaraan het 'Gewisse etwas' jammer genoeg net ontbreekt, ondanks de fraaie intrige en de perfecte techniek. Het spel van de hoofdrollen, Schell en Heinze had bezielender gekund. Naar de gelijknamige roman van Friedrich Dürrenmatt, door regisseur Geißendörfer tot scenario bewerkt. Het camerawerk is van Hans-Günther Bücking. Met Dolby-sound.

Candles in the Dark

1993 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1993. Thriller van Maximilian Schell. Met o.a. Maximilian Schell, Alyssa Milano, Chad Lowe, Günther Maria Halmer en Natasha Andreichenko.

Hoofdrol-regisseur Schell heeft een film gemaakt over wat er gebeurd zou kunnen zijn op de vooravond van de bevrijding van het communistische juk in de Baltische landen, die sedert het uitbrken van WO II (1939-40) door de communisten geannnexeerd waren. Hij heeft dat gedaan aan de hand van een avontuurlijke en spannende film over een onhandelbaar Amerikaans meisje, Sylvia Velliste (Milano), die voor vakantie naar Estland gaat en bij het verzet tegen de Russen betrokken raakt en ontdekt dat haar vader een oud verzetsstrijder is. Zoals bekend hebben de communisten onder leiding van Michael Gorbatsjov de Baltische landen niet zonder slag of stoot hun vrijheid laten nemen - verbazingwekkend vergeleken met Oosteuropa, de DDR, Polen, Tsjecho-Slowakije en Hongarije. Het scenario van Nicholas Niciphor gaat van tamelijk onwaarschijnlijke situaties uit, en dat is jammer, want Schell is een vaardige man en Milano lang niet slecht.

A Far Off Place

1993 | Avonturenfilm, Familiefilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1993. Avonturenfilm van Mikael Salomon. Met o.a. Reese Witherspoon, Ethan Embry, Sarel Bok, Jack Thompson en Patricia Kalember.

Disneyversie van Walkabout. De heldin (Witherspoon) is een 14-jarig meisje dat in Afrika geboren en getogen is. Ze ontsnapt op het nippertje aan een aanval van olifantenstropers die haar ouders vermoorden. In het gezelschap van een stadsmus (Randall) die toevallig op bezoek was en haar vriendje, een bosjesman, trekt zij niet minder dan 2000 (...) km door de Kalahari-woestijn, op zoek naar een legendarische jager die nu de gewoonte heeft eerst stropers neer te knallen en pas dan vragen te stellen. Salon-safari die vooral te genieten is voor wie dweept met de pracht en de mythische wijsheden van de Kalahari-woestijn.

Stalin

1992 | Biografie

Hongarije/Verenigde Staten 1992. Biografie van Ivan Passer. Met o.a. Robert Duvall, Jeroen Krabbé, Julia Ormond, Maximilian Schell en Joan Plowright.

Ambitieuze Stalin-biografie, die tien miljoen dollar heeft gekost en werd gediend door een ple[KA3]iade van sterren, die de periode 1917-1973 overbrugt, en intieme details mengt met historische feiten. Duvall is indrukwekkend als Stalin, die behendig de politieke ladder opklimt, hard optreedt tegen zijn twee zonen en wat zachter is tegenover zijn tweede vrouw Nadya (gespeeld door Ormond) en zijn dochter Svetlana (gespeeld door Roth) die het verhaal van Paul Monash vertelt. Schell schittert als Lenin en Massey komt geloofwaardig over als Trotski. Russische autoriteiten gaven toestemming om te filmen nabij het Kremlin, Stalins dacha, zijn kantoren en appartement. De tv-film legt de nadruk op Stalins meedogenloosheid, zijn vermogen mensen te kunnen manipuleren en zijn vijanden en rivalen te elimineren. Door co-productie met de Hongaarse tv is een realistisch beeld over het schrikbewind van Stalin ontstaan. De uitstekende fotografie is van vakman Vilmos Zsigmond. Televisiefilm sleepte drie Golden Globe Awards in de wacht.

Miss Rose White

1992 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1992. Drama van Joseph Sargent. Met o.a. Kyra Sedgwick, Maximilian Schell, Amanda Plummer, D.B. Sweeney en Penny Fuller.

New York, vlak voor 1950. Sedgwick staat op het punt eindelijk carrière te maken. Dan komt haar zus, van wie werd gedacht dat ze in de Holocaust omgekomen was. Het is 17 jaar geleden dat ze elkaar voor het laatst gezien hebben. Toen is Sedgwick met haar vader Schell Polen ontvlucht en naar Amerika geëmigreerd. Het weerzien is allesbehalve hartelijk tussen zowel de zusters, die van elkaar vervreemd zijn geraakt.

Labyrinth

1992 | Drama, Oorlogsfilm

Servië en Montenegro/Duitsland 1992. Drama van Jaromil Jires. Met o.a. Maximilian Schell, Christopher Chaplin, Christian Thuri, Milos Kopecky en Vlastimil Brodský.

Regisseur Schell is in Praag om een film te draaien over het leven van Franz Kafka. Hij wil uitzoeken wie Kafka eigenlijk was. De sleutel van diens leven vindt hij in de joodse geschiedenis. Hij brengt het verleden tot leven in relevante historische fragmenten zoals de pogrom van Pasen 1389 die uitliep op een verschrikkelijk bloedbad en het ontstaan van de golem-legende. Eigenlijk meer een documentaire dan een speelfilm, die in drie blokken uiteenvalt: de geschiedenis van de joden in Praag, het leven en de liefdes van Kafka en de jodenvervolging na de annexatie van Tsjechoslowakije en tijdens WO II. De film is een vermenging in kleur en zwart-wit van de realiteit met droombeelden en (oude) journaals. Hoofdrol Schell houdt gesprekken met Kafka (gespeeld door Chaplin), ook is al deze in 1924 overleden. Een indrukwekkend document dat de toeschouwer niet vlug loslaat, maar dat door zijn stijl buiten het commerciële circuit valt. Jires schreef het scenario samen met Hans-Jörg Weyhmüller en Alex Koeningsmark. De film werd origineel in het Engels opgenomen met dialogen van Terry Swartzberg. Het camerawerk is Ivan Vojnar.

Young Catherine

1991 | Historische film

Canada/SU/Verenigd Koninkrijk 1991. Historische film van Michael Anderson. Met o.a. Vanessa Redgrave, Christopher Plummer, Franco Nero, Marthe Keller en Maximilian Schell.

Groots opgezet kostuumdrama over het jonge Duitse meisje dat in de 18e eeuw de Russische Catherina de Grote zou worden. Kosten noch moeite werden gespaard om van deze internationale produktie iets groots te maken, met o.m. buitenopnames in Leningrad, nu weer Sint-Petersburg. Gemaakt voor kabel-tv. Oorspronkelijk in twee delen uitgezonden. Scenario van Chris Bryant. Camerawerk van Ernest Day.

The Rose Garden

1989 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland/Duitsland/Verenigde Staten/Oostenrijk 1989. Oorlogsfilm van Fons Rademakers. Met o.a. Liv Ullmann, Maximilian Schell, Peter Fonda, Jan Niklas en Katarina Lena Müller.

Ullmann en Schell zijn resp. advocate en beklaagde in rechtbankdrama dat zijn wortels heeft in de Holocaust. Schrijnend beeld van de naweeën van de naziwreedheden en van de bescherming die Duitse oorlogsmisdadigers nog steeds genieten in bepaalde kringen. Niet zo overtuigend als DE AANSLAG omdat de kunstgreepjes om de boodschap toch wat te laten doordringen er geregeld wat te dik opliggen. Een schoonheidsfoutje in een voor de rest humaan waardevolle en boeiende film. Goed spel van Ullman en Schell, hoewel hij nauwelijks herkenbaar is. De op video uitgebrachte versie is bijna 31m ingekort.

The Freshman

1989 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1989. Komedie van Andrew Bergman. Met o.a. Marlon Brando, Matthew Broderick, Bruno Kirby, Penelope Ann Miller en Maximilian Schell.

Brando als peetvader die het onschuldige rijkeluiszoontje Broderick, op weg naar een filmschool in New York, een aanbod doet dat de knaap niet kan weigeren. Brando's Don Corleone-parodie is onbetaalbaar, Broderick is charmant-onhandig en de film is fris en geestig. De Newyorkse sfeer is sterk, het scenario van Bergman is origineel en onderhoudend. De uitstekende fotografie was in handen van William A. Fraker.

Peter the Great

1986 | Biografie, Historische film, Drama

Verenigde Staten 1986. Biografie van Marvin J. Chomsky en Lawrence Schiller. Met o.a. Maximilian Schell, Vanessa Redgrave, Omar Shariff, Trevor Howard en Laurence Olivier.

Deze serie is het indrukwekkende epos rond het leven van Tsaar Peter de Grote die rond 1700 over Rusland regeerde. Indrukwekkend wat de sterbezetting aangaat en indrukwekkend omdat Chomsky (de man van miniseries als HOLOCAUST) het voor elkaar kreeg in Rusland zelf te mogen filmen waardoor je het gevoel hebt inderdaad in de pracht en de glorie van het oude Russische rijk terug te keren. Schitterend gedaan. Edward Anhalt schreef het scenario naar het boek van Robert K. Massie, dat een Pulitzer Prize heeft gewonnen. Schell en Niklas spelen de tsaar resp. op oudere en jongere leeftijd. Voor Lilli Palmer was het haar laatste rol voor haar dood in 1986. De mini- serie wordt vertoond in vier delen. Camerawerk van Vittorio Storaro.

The Assisi Underground

1985 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1985. Oorlogsfilm van Alexander Ramati. Met o.a. Ben Cross, James Mason, Maximilian Schell, Irene Papas en Karlheinz Hackl.

In een kerk in Assisi beschermen de monniken een joodse vluchtelingen, w.o. een wetenschapper die door de nazi's wordt achtervolgd. Respectabele maar trage, langdradige film, waarin vooral het camerawerk van de grote Giuseppe Rotunno de moeite waard is.

Morgen in Alabama

1984 | Misdaad

Duitsland 1984. Misdaad van Norbert Kückelmann. Met o.a. Maximilian Schell, Lena Stolze, Wolfgang Kieling, Robert Aldini en Reinhard Kolldenoff.

Een jonge man wordt wegens een poging een aanslag te plegen gearresteerd. De verdediger die hij toegevoegd krijgt, komt erachter dat zijn cliënt lid van een extreem rechtse groepering is.

Marlene

1984 | Historische film, Biografie

Duitsland 1984. Historische film van Maximilian Schell.

Een biografische documentaire van Schell over Marlene Dietrich die wel haar medewerking wou verlenen aan deze film maar dan alleen op voorwaarde 'dat ze niet gefilmd zou worden!' Je hoort dus enkel fragmenten uit het interview van Schell met Dietrich terwijl voor de beelden dan maar gebruik werd gemaakt van journaalfragmenten, foto's en uiteraard scènes uit haar films. Juist deze ongewone vorm maakt de film anders dan de gebruikelijke biografieën van sterren, in ieder geval wat vorm betreft veel interessanter.

Man Under Suspicion

1984 |

1984. Norbert Kuckelmann. Met o.a. Kathrin Ackermann, Robert Aldini, Lena Stolze, Maximilian Schell en Wolfgang Kieling.

Een biografische documentaire van Schell over Marlene Dietrich die wel haar medewerking wou verlenen aan deze film maar dan alleen op voorwaarde 'dat ze niet gefilmd zou worden!' Je hoort dus enkel fragmenten uit het interview van Schell met Dietrich terwijl voor de beelden dan maar gebruik werd gemaakt van journaalfragmenten, foto's en uiteraard scènes uit haar films. Juist deze ongewone vorm maakt de film anders dan de gebruikelijke biografieën van sterren, in ieder geval wat vorm betreft veel interessanter.

Phantom of the Opera

1983 | Horror

Verenigde Staten 1983. Horror van Robert Markowitz. Met o.a. Maximilian Schell, Jane Seymour, Michael York, Jeremy Kemp en Diana Quick.

Schitterende moderne versie van het klassieke gruwelstuk waarvan het hoogtepunt wordt gevormd door het portret dat Schell neerzet van de geestelijk ietwat ontregelde Hongaarse zangleraar die er nou écht heel onaantrekkelijk uitziet. De bewerking van Sherman Yellen en de 'spook'-make-up van Stan Wilson verdienen eveneens een eervolle vermelding.

Les îles

1982 | Drama, Documentaire

Duitsland/Frankrijk 1982. Drama van Iradj Azimi. Met o.a. Maximilian Schell, Marie Trintignant, Daniel Mesguich, Nathalie Nell en Patrick Bauchau.

Een eilandje voor de Bretonse kust heeft al enkele natuurrampen meegemaakt, die hebben geleid tot een uittocht van de bewoners. Als de zoetwaterbronnen op onverklaarbare wijze opdrogen, besluiten de overgeblevenen dit te trotseren, hoe gering de overlevingskansen ditmaal ook lijken. De film, mogelijk geïnspireerd op de Japanse rolprent HET NAAKTE EILAND, werd in verschillende seizoenen opgenomen en heeft opmerkelijke landschaps- en zeebeelden van cameraman Robby Muller. De dramatische zwakte geeft de goede acteurs weinig kansen en maakt de film al te monotoon.

The Chosen

1981 | Drama

Verenigde Staten 1981. Drama van Jeremy Paul Kagan en Jeremy Kagan. Met o.a. Maximilian Schell, Rod Steiger, Robby Benson, Barry Miller en Hildy Brooks.

Benson, de zoon van de conservatieve chassidische rabbijn Steiger (die zijn rol voortreffelijk neerzet) leert Miller kennen, de zoon van de verlichte, zionistische professor Schell in het Newyorkse Brooklyn van 1944. Ze worden goede vrienden. Als na WO II de werkelijke omvang van de vernietiging van de joden door de nazi's bekend wordt, ijvert professor Schell voor een vrije joodse staat, maar wandelende rabbijn Steiger vindt dat grote onzin en verbiedt zijn zoon Benson iedere verdere omgang met Miller. Later als de staat Israël allang een feit is, ontmoeten de twee vrienden van weleer elkaar weer. Een uitstekend gespeelde en prachtig bewerkte film naar het autobiografische boek van Chaim Potok dat een buitenstaander een goed idee geeft over de subtiele verschillen, die er nu eenmaal binnen het jodendom bestaan. Later een musical op Broadway.

The Diary of Anne Frank

1980 | Oorlogsfilm, Familiefilm, Drama

Verenigde Staten 1980. Oorlogsfilm van Boris Sagal. Met o.a. Melissa Gilbert, Maximilian Schell, Joan Plowright, Doris Roberts en James Coco.

Het blijft onlogisch dat Anne Frank louter vloeiend Engels spreekt met de Amsterdammers om haar heen en Gilbert ('Laura' in Little House on the Prairy) doet soms irritant oppervlakkig opgewekt; doch voor wie zich daar overheen zet is deze tv-filmversie van de Pullitzerprijs-winnende dramatisering van het Anne Frank dagboek de moeite waard. De film over het sympathieke joodse meisje dat twee jaar ondergedoken op een zolderkamertje zat voordat ze in een concentratiekamp omkwam, is inhoudelijk getrouw aan het dagboek. En Europese sterren Schell en Plowright doen het goed als Annes ouders.

The Black Hole

1979 | Sciencefiction, Familiefilm

Verenigde Staten 1979. Sciencefiction van Gary Nelson. Met o.a. Maximilian Schell, Anthony Perkins, Robert Forster, Joseph Bottoms en Yvette Mimieux.

Aan het eind van de 22e eeuw treft een ruimteschip aan de rand van een zwart gat een oude ruimtecruiser aan, die meer dan twintig jaar geleden spoorloos verdween. Een groep onderzoekers dringt naar binnen en ze ontdekken tot hun verbazing dat slechts één bemanningslid, de gekke dokter Schell, overleefde, omringd door een aantal high-tech robots. Sympathieke SF, geënt op het succes van de STAR TREK-serie, met uitstekende acteurs en een vlot verteld scenario van Jeb Rosebrook, Bob Barbasch, Richard H. Landau en Gerry Day. De speciale effecten zijn niet altijd even geslaagd, waardoor de film wat goedkoop aandoet, maar liefhebbers van het genre zullen er toch plezier aan beleven. Fotografie van dit Disney-produkt is van de hand van Frank Phillips en Art Cruickshank, begeleid door een sterke score van John Barry.

Players

1979 | Romantiek, Sportfilm, Drama

Verenigde Staten 1979. Romantiek van Anthony Harvey. Met o.a. Ali MacGraw, Maximilian Schell, Pancho Gonzalez, Steve Guttenberg en Melissa Prophet.

Reizende proftennisspeler moet kiezen tussen forehand en voorspel, wanneer hij valt voor de minnares van een ander. Met iedere film waarin Pancho Gonzalez het beste van allen speelt, is iets mis.

Geschichten aus dem Wiener Wald

1979 | Komedie

Oostenrijk/Duitsland 1979. Komedie van Maximilian Schell. Met o.a. Hanno Pöschl, Birgit Doll, Helmut Qualtinger, Jane Tilden en Götz Kauffmann.

Schell's verfilming van het toneelstuk van Ödön von Horváth over het melodrama dat het kleinburgerdom kan overvallen, werd vakkundig geënsceneerd, gespeeld, op film gezet en gemonteerd.

Avalanche Express

1979 | Thriller

Verenigde Staten 1979. Thriller van Mark Robson. Met o.a. Lee Marvin, Robert Shaw, Linda Evans, Maximilian Schell en Joe Namath.

Russische dubbelspion Marenkov (Shaw) wordt door Wargrave (Marvin) en Elsa Lang (Evans) (en Namath) begeleid op een treinreis van Milaan naar Rotterdam. Ze worden op de hielen gezeten door de Russische geheime dienst, die Marenkov wil uitschakelen voordat hij in een boot naar Amerika wordt gesmokkeld. De Russen duiken overal op en de trein laat door heel Europa een spoor van dood en vernieling achter. In Zwitserland veroorzaken de Russen een gigantische lawine. Onsamenhangende en voorspelbare spionagefilm met enkele adembenemende effecten, die als geheel weinig aantrekkelijks heeft. Robson en Shaw stierven nog voor de film af was. Een imitator sprak de dialogen van Shaw in en Monte Hellman voltooide de film. Dit bracht naast heel wat verwikkelingen ook grondige wijzigingen in het scenario van Abraham Polonsky met zich mee. Jack Cardiff stond borg voor een goede fotografie.

Amo, non amo

1979 | Drama

Italië 1979. Drama van Armenia Balducci en Armenia Balducci. Met o.a. Jacqueline Bisset, Maximilian Schell, Terence Stamp, Monica Guerritore en Gian Luca Venantini.

Een bourgeoise probeert na tien jaar huwelijk een nieuw leven te beginnen met een minnaar en begint bovendien een zelfstandige carri[KA2]ere, maar ze merkt dat ze in haar relatie met mannen in steeds dezelfde fouten vervalt. Glamour-milieu en strandlocaties contrasteren in deze interessante debuutfilm met een kritische visie op de oppervlakkige en passieve heldin. (De Amerikaanse versie probeert de heldin in een nieuwe montage van 102m sympathieker te maken, compleet met sentimentele songs van Burt Bacharach en Paul Anka, waardoor de strekking wezenloos wordt.) Bisset speelt trefzeker, maar wordt overtroffen door de ironische Guerritore als rivale/vertrouwelinge. Oorspronkelijk uitgebracht in de USA als I LOVE YOU, I LOVE YOU NOT.

The Day That Shook the World

1977 | Drama

Verenigde Staten 1977. Drama van Veljko Bulajic. Met o.a. Christopher Plummer, Florinda Balkan, Maximilian Schell en Florinda Bolkan.

Voortploeterend historisch drama over de gebeurtenissen die leidden tot WO I met de dood van Aartshertog Ferdinand (Plummer) in Serajevo. In Joegoslavië gemaakt met een humorloze rolbezetting. Dit leidt tot een vervelende, in epische vorm gegoten kroniek.

Julia

1977 | Drama

Verenigde Staten 1977. Drama van Fred Zinnemann. Met o.a. Jane Fonda, Vanessa Redgrave, Jason Robards, Maximilian Schell en Hal Holbrook.

Fonda speelt de schrijfster Lillian Hellman in de bewerking van haar verhaal Pentimento over haar geestdriftige, ongewone vriendin Julia en hoe deze Hellman betrok in de Europese verzetsbeweging in de jaren dertig. Een mooie verhaaltrant in een schitterend gemaakte film. Robards, scenario-schrijver Alvin Sargent en Redgrave wonnen Oscars. Debuut van Streep.

Cross of Iron

1977 | Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk/Duitsland 1977. Oorlogsfilm van Sam Peckinpah. Met o.a. James Coburn, Maximilian Schell, James Mason, David Warner en Klaus Löwitsch.

In 1943 trekken de Duitse troepen zich terug voor de oprukkende Russen. De dappere, maar gedesillusioneerde sergeant Steiner (Coburn) weet de mannen nog enigszins te inspireren. Dan komt Hauptmann Stransky (Schell) naar het Oostfront. Hij wil zich koste wat kost onderscheiden in het gevecht om zo het IJzeren Kruis te verdienen, een hoge militaire onderscheiding. En dat terwijl de mannen van Steiner eigenlijk alleen proberen te overleven. Dat een Amerikaanse regisseur een film maakte vanuit het standpunt van de voormalige vijand wekte verbazing. Maar Peckinpah, bekend van zijn zeer gewelddadige The Wild Bunch en Straw Dogs, maakte een ijzersterke, klassieke anti-oorlogsfilm.

A Bridge Too Far

1977 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1977. Oorlogsfilm van Richard Attenborough. Met o.a. Dirk Bogarde, James Caan, Michael Caine, Sean Connery en Edward Fox.

Ondanks een reusachtige sterrencast en interessant gegeven is het niet erg moeilijk om bij dit oorlogsepos in slaap te vallen: de plot is uitermate langdradig en voorspelbaar. De mislukte geallieerde invasie via de lucht van het bezette Nederland in 1944 waarbij ruim 17.000 soldaten om het leven kwamen, wordt minutieus in beeld gebracht. Deventer doet hier dienst als het Arnhem van '44. Let op de kleine rol van Peter Faber, het merkwaardige Nederlands van Laurence Olivier, en Gene Hackman in de rol van de Poolse generaal Stanislaw Sosabowski, de man die pas in 2005 postuum werd gelauwerd.

St. Ives

1976 | Komedie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1976. Komedie van J. Lee Thompson. Met o.a. Charles Bronson, John Houseman, Jacqueline Bisset, Harry Guardino en Maximilian Schell.

Na enkele vergeefse pogingen een boek te schrijven, aanvaardt ex-misdaadverslaggever Bronson de opdracht om enkele zeldzame, kostbare boeken op te sporen die gestolen werden bij de schatrijke Houseman. Het begint als een saaie routineklus, maar binnen de kortste tijd zit hij verstrikt in een net van corruptie, bedrog en moord. Dom, onwaarschijnlijk verhaal dat bovendien verteld wordt met alle bestaande clich[KA1]es. Bronson wordt omringd door veel bekende (en goede) acteurs. Kleine rolletjes voor Daniel J. Travanti, Jeff Goldblum en Robert 'Freddy Krueger' Englund. De roman The Procane Chronicle van Oliver Bleeck werd ongeïnspireerd bewerkt door Barry Beckerman. Camerawerk van Lucien Ballard.

Der Richter und sein Henker

1976 | Drama, Misdaad, Thriller

Italië/Duitsland 1976. Drama van Maximilian Schell. Met o.a. Jon Voight, Jacqueline Bisset, Martin Ritt, Robert Shaw en Gabriele Ferzetti.

Een ingewikkelde politiefilm naar een roman van Friedrich Dürrenmatt over een commissaris en zijn jarenlange jacht op een misdadiger. Een indrukwekkende rol van de Amerikaanse regisseur Ritt als de commissaris in één van de betere films van Schell die een indrukwekkende internationale bezetting telt.

The Man in the Glass Booth

1975 | Drama

Verenigde Staten 1975. Drama van Arthur Hiller. Met o.a. Maximilian Schell, Lois Nettleton, Luther Adler, Lawrence Pressman en Henry Brown.

De American Film Theatre-versie van een stuk van acteur Robert Shaw (die zijn naam van de film weghaalde) over een welbespraakte industrieel die wegens Nazi-misdaden voor het Israëlische gerecht wordt gesleept à la Eichmann. Schell is goed, maar de algemene indruk is te gekunsteld. De film wijkt duidelijk van het toneelstuk af, maar is vanwege onderwerp toch fascinerend.

The Pedestrian

1974 |

1974. Maximilian Schell. Met o.a. Gustav Rudolf Sellner, Maximilian Schell en Peter Hall.

De American Film Theatre-versie van een stuk van acteur Robert Shaw (die zijn naam van de film weghaalde) over een welbespraakte industrieel die wegens Nazi-misdaden voor het Israëlische gerecht wordt gesleept à la Eichmann. Schell is goed, maar de algemene indruk is te gekunsteld. De film wijkt duidelijk van het toneelstuk af, maar is vanwege onderwerp toch fascinerend.

The Odessa File

1974 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1974. Thriller van Ronald Neame. Met o.a. Jon Voight, Maximilian Schell, Maria Schell, Mary Tamm en Derek Jacobi.

Voight draagt deze voortsukkelende bewerking van Frederick Forsyth's bestseller. Het verhaal speelt zich af in 1963 en gaat over een Duitse journalist die voormalige nazi's opspoort. Geschikt als tijdverdrijf, niets meer. Muziek van Andrew Lloyd Webber. Gefilmd in Panavision.

I Sequestrati di Altona

1973 | Drama

Frankrijk/Italië 1973. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Maximilian Schell, Robert Wagner, Françoise Prévost en Roberto Massa.

Een Duitse grootindustrieel heeft keelkanker en wil zich met zijn zoon verzoenen. Zijn schoondochter ontdekt dat een oudere zoon in huis verborgen wordt gehouden, een ex-nazi die een reeks oorlogsmisdaden aan het Russische front beging. Het toneelstuk van Sartre onderging voor deze film zoveel bewerkingen dat van de strekking en het benauwende gevoel van opgeslotenheid niets overbleven. Dit pompeuze melodrama blijkt merkwaardig boeiend, ondanks de zowel voor eigen rollen als voor ensemble-spel fout gekozen sterren. Alleen grimmig goed spel van March en Prevost (als fanatieke dochter) die indruk wekken dat ze hun tekst begrijpen.

Der Fuszgänger

1973 | Drama

Duitsland 1973. Drama van Maximilian Schell. Met o.a. Gustav Rudolf Sellner, Peter Hall, Gila von Weitershausen, Elsa Wagner en Maximilian Schell.

Acteur-regisseur-producent Schell vertilde zich totaal aan zijn tweede speelfilm over een ex-nazi, die last krijgt van zijn geweten en die nu zo gemeen door de pers wordt behandeld omdat hij vroeger als soldaat een Grieks dorpje uitmoordde. Een wanstaltige vergissing, die echter in Duitsland beladen werd met jubel en met filmprijzen.

The Devil's Imposter

1972 |

Verenigd Koninkrijk 1972. Michael Anderson. Met o.a. Liv Ullmann, Lesley-Anne Down, Maximilian Schell, Franco Nero en Olivia de Havilland.

Acteur-regisseur-producent Schell vertilde zich totaal aan zijn tweede speelfilm over een ex-nazi, die last krijgt van zijn geweten en die nu zo gemeen door de pers wordt behandeld omdat hij vroeger als soldaat een Grieks dorpje uitmoordde. Een wanstaltige vergissing, die echter in Duitsland beladen werd met jubel en met filmprijzen.

Pope Joan

1972 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1972. Drama van Michael Anderson. Met o.a. Liv Ullmann, Keir Dullea, Robert Beatty, Jeremy Kemp en Olivia de Havilland.

Jonge Engelse vrouw trekt zich na de dood van haar vader terug in een klooster, maar vlucht na een plundering vermomd als monnik via Athene naar Rome. Daar maakt zij als broeder Johannus op opmerkelijke wijze carrière.

Paulina 1880

1972 | Historische film, Romantiek

Italië/Frankrijk 1972. Historische film van Jean-Louis Bertucelli. Met o.a. Olga Karlatos, Maximilian Schell, Sami Frey, Michel Bouquet en Romolo Valli.

Een mooie Milanese burgervrouw wordt al vanaf de puberteit verdeeld tussen haar vurig godsbesef en wereldser passies en verbergt dat achter een hoogmoedig optreden. Tijdens haar debutantenbal wordt ze verliefd op een getrouwde graaf. De roman van Jean-Pierre Jouve werd een esthetisch prentenboek zonder emoties waardoor de romantische dramatiek inhoudsloos blijft en belachelijk wordt. Karlatos is als de film: mooi en zonder bezieling.

First Love

1970 | Romantiek

Zwitserland/Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1970. Romantiek van Maximilian Schell. Met o.a. John Moulder-Brown, Dominique Sanda, Maximilian Schell en John Osborne.

Een origineel verhaal dat ook ontroerend is, over twee jonge geliefden. Hoewel de regie af en toe van de hak op de tak springt, is Schells script buitengewoon goed.

Simón Bolívar

1969 | Biografie, Actiefilm, Oorlogsfilm, Avonturenfilm, Historische film

Venezuela/Italië/Spanje 1969. Biografie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Maximilian Schell, Rosanna Schiaffino, Francisco Rabal, Conrado San Martin en Manuel Otero.

Een oppervlakkige film over het leven van Simon Bolivar (Schell), bijgenaamd `De Veroveraar`, de Zuidamerikaans verzetsleider, die in Venezuela in de periode 1817-23 de strijd tegen de Spaanse hegemonie leidde. Veel wijzer worden we er allemaal niet van, al geeft de film wat spectaculaire troepenbewegingen te zien. Voornamelijk romantiek (Schiaffino) en wapengekletter, maar een goede rol van Schell. Het scenario is van Enrique Llovet, Rafael mateo, John Melson en Joé Luis Dibildos, naar diens verhaal. Het camerawerk is van Manuel Berenguer. Mono. Ook bekend als LA EPOPEYA DE BOLIVAR.

Krakatoa: East of Java

1969 | Avonturenfilm, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1969. Avonturenfilm van Bernard L. Kowalski. Met o.a. Maximilian Schell, Brian Keith, Diane Baker, Barbara Werle en John Leyton.

In 1883 vaart Kapitein Schell met zijn oude zeilschip uit van Java naar de vulkaan Krakatoa. In de buurt hiervan ligt het wrak van een schip, dat een fortuin aan parels vervoerde. Schell wil samen met een groep specialisten het vaartuig bergen. Het gevaar is echter groot dat de vulkaan tot uitbarsting komt. Avonturenfilm zonder veel sensatie of spanning, met uitzondering van het grandiose slot: de vulkaanuitbarsting en de daaropvolgende vloedgolf, die angstaanjagend goed in beeld gebracht werd. Scenario van Clifford Gould en Bernard Gordon. Gefilmd in Cinerama door Manuel Berenguer en dus totaal ongeschikt om op het tv-scherm te bekijken. In Europa uitgebracht met een speelduur van 130 m, terwijl de Amerikaanse versie 101 m duurt. Ook bekend als Volcano.

The Desperate Ones

1968 |

1968. Alexander Ramati. Met o.a. Raf Vallone, Maximilian Schell en Irene Papas.

In 1883 vaart Kapitein Schell met zijn oude zeilschip uit van Java naar de vulkaan Krakatoa. In de buurt hiervan ligt het wrak van een schip, dat een fortuin aan parels vervoerde. Schell wil samen met een groep specialisten het vaartuig bergen. Het gevaar is echter groot dat de vulkaan tot uitbarsting komt. Avonturenfilm zonder veel sensatie of spanning, met uitzondering van het grandiose slot: de vulkaanuitbarsting en de daaropvolgende vloedgolf, die angstaanjagend goed in beeld gebracht werd. Scenario van Clifford Gould en Bernard Gordon. Gefilmd in Cinerama door Manuel Berenguer en dus totaal ongeschikt om op het tv-scherm te bekijken. In Europa uitgebracht met een speelduur van 130 m, terwijl de Amerikaanse versie 101 m duurt. Ook bekend als Volcano.

The Castle

1968 |

1968. Rudolf Noelte. Met o.a. Maximilian Schell, Trudik Daniel en Cordula Trantow.

In 1883 vaart Kapitein Schell met zijn oude zeilschip uit van Java naar de vulkaan Krakatoa. In de buurt hiervan ligt het wrak van een schip, dat een fortuin aan parels vervoerde. Schell wil samen met een groep specialisten het vaartuig bergen. Het gevaar is echter groot dat de vulkaan tot uitbarsting komt. Avonturenfilm zonder veel sensatie of spanning, met uitzondering van het grandiose slot: de vulkaanuitbarsting en de daaropvolgende vloedgolf, die angstaanjagend goed in beeld gebracht werd. Scenario van Clifford Gould en Bernard Gordon. Gefilmd in Cinerama door Manuel Berenguer en dus totaal ongeschikt om op het tv-scherm te bekijken. In Europa uitgebracht met een speelduur van 130 m, terwijl de Amerikaanse versie 101 m duurt. Ook bekend als Volcano.

Heidi

1968 | Familiefilm

Verenigde Staten/Duitsland 1968. Familiefilm van Delbert Mann. Met o.a. Maximilian Schell, Jean Simmons, Michael Redgrave, Walter Slezak en Jennifer Edwards.

Goedgemaakte versie van het klassieke verhaal van Johanna Spyri (1817-1901) met Edwards (de dochter van Blake Edwards) aan het hoofd van een goede rolverdeling. Scenario van Earl Hamner Jr., die bekend werd door de tv-serie The Waltons. Camerawerk van Klaus von Rautenfeld.

Das Schlosz

1968 | Drama

Duitsland 1968. Drama van Rudolf Nolte. Met o.a. Maximilian Schell, Cordula Trantow, Helmut Qualtinger en Trudik Daniel.

Een verfilming die niet beantwoordt aan Kafka`s boek over de vervreemding waarin landmeter K. (Schell, die de film tevens produceerde) raakt, als hij toegang zoekt tot het slot waar hij zich moet melden. De film is echter verwarrend omdat de regisseur zich vertilde.

Counterpoint

1968 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1968. Oorlogsfilm van Ralph Nelson. Met o.a. Charlton Heston, Maximilian Schell, Kathryn Hays, Leslie Nielsen en Anton Diffring.

Ten tijde van een geallieerd offensief in WO II in de Ardennen maakt een Ameikaanse band een toernee voor de soldaten. De bus waarin ze reizen, rijdt in een Duitse hinderlaag. Ook bekend als THE BATTLE HORNS.

The Deadly Affair

1967 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1967. Thriller van Sidney Lumet. Met o.a. James Mason, Simone Signoret, Maximilian Schell, Harriet Andersson en Harry Andrews.

Eersteklas thriller met Brits agent Mason die een gecompliceerd mysterie probeert te ontrafelen dat te maken heeft met de zelfmoord van een ambtenaar. Gefilmd in Engeland en gebaseerd op het boek Call For The Dead van John Le Carré.

Return from the Ashes

1965 | Thriller, Drama

Verenigd Koninkrijk 1965. Thriller van J. Lee Thompson. Met o.a. Maximilian Schell, Samantha Eggar, Ingrid Thulin, Herbert Lom en Talitha Pol.

Een gewetenloze schaker (Schell) wordt na WO II geconfronteerd met zijn doodgewaande vrouw (Thulin) - ze overleefde Dachau - terwijl hij is verwikkeld in een relatie met zijn stiefdochter (Eggar). Return from the Ashes vraagt veel van het inlevingsvermogen vanwege de buitenissige verhaallijn. Het ijzersterke acteerwerk compenseert met gedistingeerde personages voor wie passie en misdaad samenvallen. In kleine kring gekoesterd vanwege de badscène van Eggar (vandaar de ongeëvenaarde slagzin 'Niemand de bioscoop in nadat Fabi (Eggar) in bad gaat'). Gebaseerd op het boek Le retour des cendres van voormalig geschiedenisleraar en Hitchcock-liefhebber Hubert Monteilhet (1928, Parijs).

Topkapi

1964 | Misdaad, Avonturenfilm, Thriller, Komedie

Verenigde Staten 1964. Misdaad van Jules Dassin. Met o.a. Melina Mercouri, Peter Ustinov, Maximilian Schell, Robert Morley en Akim Tamiroff.

Internationale dievegge Mercouri heeft slechts twee passies in haar leven: dure juwelen en knappe mannen. Samen met haar vriend, meesterdief Schell, beraamt ze de ware krachttoer om de beroemde, met smaragden versierde, dolk te stelen uit het superbeveiligde Topkapi-paleis in Istanbul. Ontwapenend, spannend en een tikkeltje exotisch. De groep dieven is een samenraapsel van de vreemdste personages. Een film die het waard is om steeds opnieuw te zien, naar het scenario van Monja Danischewsky, gebaseerd op de roman [KL]The Light Of Day[KLE] van Eric Amber. Zeldzaam voorbeeld van een film die het boek in ruime mate overtreft, vooral dankzij de acteursprestaties van Ustinov (die er een Oscar mee verdiende), Mercouri, Schell en Morley. Weelderig in beeld gebracht door Henri Alekan en voorzien van een grandioze score door Manos Hadjidakis.

The Reluctant Saint

1962 | Biografie

Verenigde Staten/Italië 1962. Biografie van Edward Dmytryk. Met o.a. Maximilian Schell, Ricardo Montalban, Lea Padovani, Akim Tamiroff en Harold Goldblatt.

Vrij ge[KA3]interpreteerd biografisch verslag van het leven van St. Josef van Cupertino, een 17e eeuwse franciscaan, die gezien zijn eenvoudige opvoeding en beperkte intellect een onverwachte religieuze carri[KA2]ere maakte (doorspekt met een groot aantal wonderen). Een ongebruikelijke film, die het aanzien waard is.

Five Finger Exercise

1962 | Drama

Verenigde Staten 1962. Drama van Daniel Mann. Met o.a. Rosalind Russell, Jack Hawkins, Maximilian Schell, Richard Beymer en Lana Wood.

Toneelstuk van Peter Shaffer heeft te lijden van verandering van locatie en basisidee; nu is het hinderlijk damesdrama over overheersende moeder verliefd op leraar van dochter. Acteurs doen hun best in de verkeerde rollen.

Judgment at Nuremberg

1961 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1961. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Spencer Tracy, Burt Lancaster, Richard Widmark, Maximilian Schell en Montgomery Clift.

IJzersterk rechtbankdrama waarin drie Amerikaanse rechters vlak na WO II vier Duitse collega's berechten, die van oorlogsmisdaden worden beschuldigd. Maar de Duitse rechter Ernst Janning (Lancaster) zegt bijvoorbeeld altijd anti-nazi geweest te zijn. Het proces is een delicate zaak, omdat voormalige vijand (West-)Duitsland zich snel ontwikkelt tot een sterke bondgenoot in de Koude Oorlog. Naast de indrukwekkende cast is het sterkste punt van Judgment at Nuremberg dat goed en kwaad niet zwart-wit neergezet zijn. De film werd genomineerd voor elf Oscars en won er twee, voor het scenario en voor beste acteur (Schell).

The Young Lions

1958 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1958. Oorlogsfilm van Edward Dmytryk. Met o.a. Marlon Brando, Montgomery Clift, Dean Martin, Hope Lange en Barbara Rush.

Eén van de beste WO II-films, bewerkt naar het boek van Irwin Shaw. Martin en Clift zijn Amerikaanse soldaten en Brando een verwarde nazi-officier. Vakkundige fotografie en prima muzikale begeleiding van Hugo Friedhofer.

Die Letzten werden die Ersten sein

1957 | Misdaad, Drama

Duitsland 1957. Misdaad van Rolf Hansen. Met o.a. O.E. Hasse, Ulla Jacobsson, Maximilian Schell, Adelheid Seeck en Brigitte Grothum.

Lorenz Darrandt (Schell) keert getraumatiseerd uit WO II naar huis terug. Zijn vriendin Wanda (Jacobsson) is een jonge vrouw die het met de moraal niet zo nauw heeft genomen, omdat het moeilijke tijden waren. Hierdoor had ze een pooier (Mosbacher). Uit frustratie slaat Lorenz Darrandt de souteneur doodt. Om niet in het gevang te raken, reikt Lorenz` broer Ludwig (Hasse) die een geslepen en ambitieuze strafpleiter is, hem de helpende hand. Een arme bedelaar draait voor de feiten op, wordt veroordeeld en voor heel lang in de bak geslingerd. Deze gebeurtenissen worden het jonge stel uiteindelijk te machtig en ze plegen zelfmoord. Dan komt de waarheid definitief naar boven. Dit klinkt allemaal best goed, maar het is een vervelende film omdat het scenario van Jochen Huth naar een kort verhaal van John Galsworthy uitgewerkt is als een driestuiversromannetje. Het spel van de topacteurs is beneden hun normale peil omdat ze niet in de goede richting werden gestuurd. Het camerawerk is van Franz Weihmayr. Gesitueerd in Hamburg dat in wederopbouw is.

Ein Mädchen aus Flandern

1956 | Oorlogsfilm, Romantiek

Duitsland 1956. Oorlogsfilm van Helmut Käutner. Met o.a. Nicole Berger, Maximilian Schell, Viktor de Kowa, Anneliese Römer en Gert Fröbe.

Een warme, eenvoudige, hartveroverende liefdesgeschiedenis over een Duitse officier die verliefd is op een Vlaams meisje, maar het is WO I.

Ein Herz kehrt heim

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Eugen York. Met o.a. Willy Birgel, Maria Holst, Hans Nielsen, Maximilian Schell en Erni Mangold.

De zeker niet van talent verstoken Schell is het geslachtofferde middelpunt van deze verschrikkelijke zeper die z.g. over kunst, liefde en carri[KA2]ere gaat. Hij moet kiezen tussen wat zijn hart hem ingeeft (de muziekstudie, geholpen door zijn echte vader, een top-dirigent, die na twintig jaar terugkeert naar het provinciestadje) of wat zijn verstand hem vertelt (de opvolger worden van zijn stiefvader in de fabriek). Zijn dilemma is groot, want zijn besluit zal altijd iemand kwetsen: vader, moeder, stiefvader of de leuke danseres op wie hij verliefd is. Gekunsteld en onwerkelijk. Het scenario is van Kurt E. Walter, en het camerawerk van Albert Benitz.

Die Ehe des Dr. med. Danwitz

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Marianne Koch, Karlheinz Böhm, Heidemarie Hatheyer, Maximilian Schell en Renate Mannhardt.

De jonge dr. Danwitz werkt als onbezoldigde arts in een ziekenhuis en zijn vrouw verdient de kost als mannequin. Zij raakt zwanger en wordt ontslagen. Daardoor komt de familie Danwitz in een lastig parket. Het echtpaar Hambach heeft geen problemen, want zij hebben een grote modesalon waar mevrouw Danwitz vrouw vroeger model was. Wanneer Frau Hambach eveneens zwanger wordt, raakt ze in paniek en vraagt haar dokter om de zwangerschap af te breken. Die is bevriend met Danwitz en hij wil hem in het geval betrekken. Bedompt melodrama, dat riekt naar een hopeloos verouderde moraal, die gelukkig vergeten is -oder? Scenario van Michael Mansfield. Camerawerk van Albert Benitz.

Der 20. Juli

1955 | Oorlogsfilm, Historische film

Duitsland 1955. Oorlogsfilm van Falk Harnack. Met o.a. Wolfgang Preiss, Annemarie Düringer, Robert Freitag, Fritz Tillmann en Werner Hinz.

Op 20 juli 1944 trachtte een aantal Duitse officieren onder aanvoering van Oberst Graf von Stauffenberg middels een bom Adolf Hitler om te brengen. De Führer raakte slechts licht gewond. Regisseur Falk Harnack, zelf lid geweest van de Duitse verzetsgroep Weisse Rose, reconstrueert in documentaire stijl de aanloop naar die historische gebeurtenis. In juni 1955 ging slechts twee dagen eerder een andere speelfilm in première rond dezelfde geschiedenis: G.W. Pabsts Es geschah am 20. Juli. Terecht draagt Von Stauffenberg in die film - en ook in de televisiefilm Stauffenberg uit 2004 - een ooglapje over het linkeroog, terwijl merkwaardig genoeg in Der 20. Juli zijn rechteroog wordt bedekt.

Kinder, Mütter und ein General

1954 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1954. Drama van Laslo Benedek. Met o.a. Hilde Krahl, Bernhard Wicki, Therese Giehse, Maximilian Schell en Klaus Kinski.

Een zogenaamde anti-oorlogsfilm over veertien- en vijftienjarige leden van de Hitlerjugend die Stettin moeten verdedigen tegen de zin van hun moeders. Waardeloze sentimentele cliché's.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Maximilian Schell op televisie komt.

Reageer