Jean-Pierre Aumont: cast.
Er zijn 86 films gevonden.

Jefferson in Paris

1995 | Biografie, Historische film, Drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1995. Biografie van James Ivory. Met o.a. Nick Nolte, Greta Scacchi, Jean-Pierre Aumont, Simon Callow en Seth Gilliam.

Statig, maar te trage biopic, waarin Thomas Jefferson die twee eeuwen geleden leefde, geportretteerd wordt als een onbestendig heerschap. Het tandem Merchant-Ivory dat bekend staat om hun zwak voor verheven melodrama - een soort Danielle Steel met betere dialogen - berijdt sierlijk de hoge en lage tonen van de romance tussen Nick Nolte en Greta Scacchi.

Young Indiana Jones: Passion for life

1992 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1992. Avonturenfilm van Jim O'Brien. Met o.a. Corey Carrier, Lukas Haas, James Gammon, Jean-Pierre Aumont en Sean Patrick Flanery.

Statig, maar te trage biopic, waarin Thomas Jefferson die twee eeuwen geleden leefde, geportretteerd wordt als een onbestendig heerschap. Het tandem Merchant-Ivory dat bekend staat om hun zwak voor verheven melodrama - een soort Danielle Steel met betere dialogen - berijdt sierlijk de hoge en lage tonen van de romance tussen Nick Nolte en Greta Scacchi.

Senso

1992 | Drama

Frankrijk​/​​Tsjechoslowakije​/​​Zwitserland 1992. Drama van Gérard Vergez. Met o.a. Chiara Caselli, Jean-Pierre Aumont, Werner Schreyer, Renée Faure en Hans Meyer.

Praag, 1871. In zijn paleis wordt Graaf Aumont getroffen door een verlamming. Zijn jonge echtgenote Caselli is ervan overtuigd dat hij niet lang meer te leven heeft en vertelt hem haar grote geheim. De gehele nacht besteedt zij om een onverkwikkelijke geschiedenis uit de doeken die zes jaar geleden plaatsvond, niet beseffend dat hij alles hoort en wenste niets te horen. Tijdens de bezetting van de Oostenrijkers van de Tsjechische hoofdstad had ze een hartstochtelijke verhouding met officier Schreyer. Een allesbehalve indrukwekkende remake van Luchino Visconti's meesterwerk, enkel gemaakt voor romantische bakvisjes die nog kunnen wegzweven op de wolken van echte liefde en onvervalste verzuchtingen. Prachtige decors en kostuums kunnen het gevoel van leegheid niet verdringen. Het scenario van Vergez en Eric Emmanuel Schmitt mag dan trouwer de klassieker van Camillo Boïto volgen dan met Visconti het geval was, maar het is zeker niet pakkender. Verveling is troef. Prachtig in beeld gebracht door Andrë Diot.

Les enfants terribles

1992 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1992. Drama van Claude Timon Gaignaire. Met o.a. François Négret, Gérard Pradilles, Jean-Pierre Aumont, Moni Grégo en Herman Bonnin.

1942. De jonge leraar Negret wordt naar een afgelegen dorpje in Midden-Frankrijk gestuurd, waar hij vol goede moed aan het werk gaat maar meteen wordt geconfronteerd met twee vijandige clans. Hij kiest ook voor het verzet. Aumont speelt de rol van de pastoor en Pradilles die van de burgemeester. Best aardige tv- film maar in geen geval te vergelijken met gelijknamige film en gelijknamige roman van resp. Jean-Pierre Melville en Jean Cocteau. Ook bekend als LES ENFANTS DU DIABLE.

Renseignements Généraux : Le démon de midi

1991 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1991. Misdaad van Alain-Michel Blanc. Met o.a. Victor Lanoux, Jean-Pierre Aumont, Marisa Pavan, Lesley Chatterley en Catherine Rich.

Deel van de serie, een klassieke detective. Lord en Lady Malford ontdekken in de badkamer van hun kasteel het lijk van een vermoorde jongeman: schokkend! Hoofdinspecteur Roger Goupil (Lanoux) zoekt in de high society. Degelijk scenario, handig en met de nodige spanning weergegeven. De dialogen zijn van Lanoux, die tevens co-scenarioschrijver was. Gelukkig maakte hij het niet te bont en is het spel samenhangend gebleven. En de Engelse gazons zijn nog steeds even mooi. Tamelijk

La Reverdie

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Philippe Condroyer. Met o.a. Nadine Alari, Hugues Quester, Mony Dalmes, Pascale Bardet en Michel Robin.

Film in twee delen van een voormalige filmregisseur die hier als co-scenarioschrijver optreedt (samen met Mariette Condroyer). In het eerste deel verkoopt een autoritaire jonge grootmoeder het mooie landgoed La Reverdie na de dood van de vader, terwijl de andere gezinsleden zich realiseren wat dat huis voor hen betekent (wordt het verkocht of niet?). Het tweede deel speelt zich af in Parijs, waar de kleinzoon, de jonge Didier, wordt mishandeld door gespuis van de straat. Twee vrouwelijke leden van de familie voeren ter plekke een onderzoek uit en komen bij een verontrustende bende van krakers terecht. Wat opvalt is dat het om twee zeer verschillende films gaat die in dit verhaal met een natte vinger aan elkaar geplakt worden! Wat overblijft is de charme van de landelijke plaatjes en het innemende en spontane acteerwerk van de jonge acteurs en vooral van Didier (Wizmane). De onfortuinlijke regisseur moest het witte doek verlaten na zijn opvallende maar verkeerd begrepen film LA COUPE A DIX FRANCS.

L'âge vermeil: Le mariage

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Roger Kahane. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean-Pierre Aumont, Renée Faure en Suzy Delair.

Het vierde en gelukkig het laatste deel van [KL]L`[KA4]age vermeil[KLE] dat (daar waren we al bang voor) geheel aan de `derde leeftijd` gewijd is en komisch bedoeld is. Deze keer is Adrienne (Darrieux) zo in de wolken dat haar omgeving zich zorgen begint te maken. In feite is ze verliefd en haar vriendin Antoinette (Faure) is stomverbaasd. Ze legt zo klaaglijk mogelijk uit dat Adrienne nog steeds een 'jong meisje' is! Een zeer dun en slecht ontwikkeld idee met ontzettend vervelende dialogen. Totaal onsamenhangend.

Coup de soleil

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Jacques Rosny. Met o.a. Jacqueline Maillan, Jean-Pierre Aumont en Roger Mirmont.

Banale regie van het stuk van Marcel Mithois, produktief schrijver van Parijse `boulevard`-stukken. Een scheikundige, gespecialieerd in parfums (wat ook wel een 'neus' heet), leidt een geregeld bestaan, ook al heeft zij een overigens saaie vriend. Op een avond, wanneer zij zich voorbereidt op een avondje ontspanning buiten de deur, brengt een onconventionele jongeman haar een bezoek. Nietszeggende structuur, oppervlakkige dialogen en schaamteloos toneelspel van de twee hoofdrolspelers.

Becoming Colette

1991 | Biografie, Drama

Verenigde Staten​/​​Duitsland 1991. Biografie van Danny Huston. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Mathilda May, Virginia Madsen, Paul Rhys en Jon van Dreelen.

Onwaarachtige biografie over de voor haar tijd vrij beruchte Franse romanschrijfster Colette (May), die als onnozel gansje uit de provincie uitgever Willy (Brandauer) trouwt. Hij geeft haar sensuele geschriften onder zijn naam uit en haalt haar over een triootje te vormen met hun vriendin Polaire (Madsen). Later krijgt hij een koekje van eigen deeg. Regisseur Huston is de zoon van zijn beroemde vader John. Scenario van Ruth Graham. Camerawerk van Wolfgang Treu.

Los mares del sur

1990 |

Spanje 1990. Manuel Esteban. Met o.a. Silvia Tortosa, Jean-Pierre Aumont en Juan Luis Galiardo.

Onwaarachtige biografie over de voor haar tijd vrij beruchte Franse romanschrijfster Colette (May), die als onnozel gansje uit de provincie uitgever Willy (Brandauer) trouwt. Hij geeft haar sensuele geschriften onder zijn naam uit en haalt haar over een triootje te vormen met hun vriendin Polaire (Madsen). Later krijgt hij een koekje van eigen deeg. Regisseur Huston is de zoon van zijn beroemde vader John. Scenario van Ruth Graham. Camerawerk van Wolfgang Treu.

Le dernier mot

1990 | Drama

Duitsland​/​​Oostenrijk​/​​Italië​/​​Frankrijk 1990. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Maria Schell, Marie Theres Relin, Jacques Weber, Jean-Pierre Aumont en Tom Novembre.

In 1989 ontvlucht Schell de DDR met de grote stroom vluchtelingen, die via Hongarije het Westen bereiken. Ze wil naar Parijs, waar ze vijftien jaar geleden haar dochter heen wist te krijgen. Het weerzien met de jonge vrouw, de veelbelovende kunstenares Relin, is aanvankelijk een teleurstelling omdat de verwijdering te groot is geworden. Geleidelijk weet Schell het ijs te breken: ze schept een vriendelijke band met Relins vriend, de twintig jaar oudere architect Weber en er ontstaat vervolgens een toenadering tussen moeder en dochter. Als Aumont, die Relin als kind uit de DDR smokkelde, op de proppen komt, raakt de stemming verbitterd en blijken er diepe verwijten te zijn, die zoals later zal blijken op misverstanden berusten. Schell vertrekt naar Oost-Berlijn om zich voor de jonge democratie die door de vallende muur opkomt, te gaan inzetten. Als Relin de waarheid hoort over Aumont en haar moeder, krijgt zij spijt en vertrekt spoorslags naar Berlijn. Overtuigend en onderhoudend drama. Mooi spel van Schell. Scenario van Christine Miller en gefotografeerd door Richard Andry.

Coup de soleil

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Paul Robin Benhaioun. Met o.a. Jacqueline Maillan, Jean-Pierre Aumont, Roger Mirmont, Geneviève Brunet en Philippe Brizard.

Een stuk van Marcel Mithois dat op hmoristische wijze verhaalt van de gevoelens van een vijftigjarige man uit de gegoede burgerij, die op latere leeftijd nog eens verliefd is geworden. Geenszins vulgair, terwijl de maker daarnaast allerlei andere vreemde gewoonten die in dit soort amusementstheater thuis schijnen te horen, alsmede de bekende knipogen naar het publiek achterwege laat. Maillan is in de hoofdrol van Valentine onweerstaanbaar.

Un Conte de deux villes

1989 | Historische film, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1989. Historische film van Philippe Monnier. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Serena Gordon, John Mills, James Wilby en Jonathan Adams.

De zoveelste verfilming van Dickens enige èchte historische roman in de vorm van een lange tv-film, oerdegelijk met een briljante Sir John Mills als Jarvis Lorry en Aumont als Dr. Manette. Dickens' stelling dat de onmenselijkheid van het Ancien Régime tot de Revolutie leidde komt in dit klassiek melodrama goed tot zijn recht.

Les grandes familles

1989 |

Frankrijk 1989. Edouard Molinaro. Met o.a. Pierre Arditi, Michel Piccoli, Roger Hanin, Evelyne Bouix en Catherine Arditi.

Een tot in de puntjes uitgewerkte bewerking (door Maurice Druon zelf, Pierre Moustiers en de regisseur) van het succesvolle epos van de romancier Maurice Druon, die op realistische en meedogenloze wijze de heersende klasse in Frankrijk ten tijde van het interbellum (de periode tussen WO I en WO II) beschrijft. Denys de la Patelli[KA2]ere maakte in 1958 van deze roman al eens een (slechte) bewerking voor film. Deze plichtmatige versie lijdt aan wisselvallig spel en een gebrek aan persoonlijke stijl. Daarentegen zijn wel de sfeer en de mentaliteit van destijds goed weergegeven.

Johnny Monroe

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Renaud Saint-Pierre. Met o.a. Jean-Luc Orofino, Philippe Caroit, Jean-Pierre Aumont en Marisa Pavan.

Hoewel niet arm, is Ben voor altijd doof ten gevolge van een ongeluk. Johnny is praktisch een dwerg en staat bijna buiten de maatschappij. Vanwege hun invaliditeit komen de twee jongens tijdens een nachtelijke zwerftocht vol verwikkelingen nader tot elkaar. Ze knopen een vriendschap aan. Deze schitterende, bekwaam in elkaar gezette tv-film is heel oprecht.

Windmills of the Gods

1988 | Thriller

Verenigde Staten 1988. Thriller van Lee Philips. Met o.a. Jacklyn Smith, Robert Wagner, Franco Nero, Christopher Cazenove en David Ackroyd.

Typisch van dik-hout-zaagt-men-planken-werk van best-seller- auteur Sidney Sheldon over een ambassadrice die het doelwit van moordaanslagen wordt. Het spannende script van John Gay in combinatie met zeer slecht acteerspel geeft deze film zijn draai. Oorspronkelijk in twee delen uitgezonden. Camerawerk van Gayne Rescher.

Cinéma

1988 | Drama

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Italië 1988. Drama van Philippe Lefebvre. Met o.a. Alain Delon, Edwige Feuillère, Ingrid Held, Sergio Castellitto en Sunnyi Melles.

Een groots opgezet en duur epos over de wederwaardigheden van een familie in vier delen: LES PIANOS DE BERLIN, POUR MARGUERITE SEULE, MARGUERITE A DISPARU en MA PETITE MAMAN. Het speelt zich af binnen de wereld van de film. Een slap scenario dat niet helemaal klopt, afkomstig van de voortijdig van het toneel verdwenen Jean-Pierre Petrolacci. Wel kende hij het milieu door en door en daar wordt dan ook flink de draak mee gestoken. Het draait allemaal overigens iets te veel om de mannelijke ster Delon.

A notre regrettable époux

1988 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1988. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Jacqueline Maillan, Alida Valli, Jacques Dufilho, Pierre Tornade en Jean-Pierre Aumont.

Een macabere komedie op z'n Engels met niet minder dan zes moorden. Het draait allemaal om een erfenis, waar heel wat personen op azen. Helaas is het lang geen KING HEARTS AND CORONETS want zowel het scenario als de situaties ontbreekt het ten ene male aan vindingrijkheid. Klassiek en geijkt. De humor die is niet echt bijtend, en eerder zoet dan zwart. De uitmuntende prestatie van de acteurs redt de film echter. In 1990 werd er een 200m durende hermontage als tv-film van gemaakt en uitgezonden.

Tyson

1986 | Drama

Verenigde Staten 1986. Drama van Alexandre Rockwell. Met o.a. Paul Freeman, James Farentino, Jean-Pierre Aumont, William Allen Young en Joan Collins.

Een macabere komedie op z'n Engels met niet minder dan zes moorden. Het draait allemaal om een erfenis, waar heel wat personen op azen. Helaas is het lang geen KING HEARTS AND CORONETS want zowel het scenario als de situaties ontbreekt het ten ene male aan vindingrijkheid. Klassiek en geijkt. De humor die is niet echt bijtend, en eerder zoet dan zwart. De uitmuntende prestatie van de acteurs redt de film echter. In 1990 werd er een 200m durende hermontage als tv-film van gemaakt en uitgezonden.

Sweet Country

1986 | Drama

Verenigde Staten 1986. Drama van Mihalis Kakogiannis. Met o.a. Jane Alexander, Franco Nero, Carole Laure, Joanna Pettet en Irene Papas.

Een log, vermoeiend drama over de reacties van een gezin op de Chileense revolutie in 1973. Opvallend door de slechte casting (Laure en Pettet als de dochters van Papas, Quaid als de smakkende, hitsige soldaat Raoul) en de smakeloze seks- scènes. Cacoyannis, die eens ZORBA THE GREEK maakte, is wel heel diep gezonken. Opgenomen in Griekenland.

Sins

1986 | Drama

Verenigde Staten 1986. Drama van Douglas Hickox. Met o.a. Joan Collins, James Farentino, Lauren Hutton, Gene Kelly en Marisa Berenson.

Tv-mini-serie in 3 delen. Collins - de heks uit de tv-serie DYNASTY - is in het Parijs van vlak na WO II bezig een imperium op te bouwen door het uitgeven van een uiterst succesvol modeblad. Ze is hier dezelfde intrigante en heeft dus stapels vijanden tegen wie ze haar bezit moet beschermen. Maar de romantiek en vereerders ontbreken evenmin. Het scenario werd geschreven door Laurence Heath en allen die van series als DYNASTY of DALLAS houden zullen deze serie geweldig weten te waarderen.

On a volé Charlie Spencer

1986 | Experimenteel, Avonturenfilm

Frankrijk 1986. Experimenteel van Francis Huster. Met o.a. Francis Huster, Béatrice Dalle, Isabelle Nanty, Jacques Spiesser en Jean-Pierre Aumont.

Francis Huster, verantwoordelijk voor regie, scenario en dialogen, speelt ook de hoofdrol in deze geschiedenis die kop noch staart heeft. Een onbeduidend ambtenaartje vergeet de middelmatigheid van zijn dagelijks bestaan door (letterlijk) zo dol te zijn op films dat hij werkelijkheid en fantasie door elkaar gaat halen. Zo ontstaat een film waarin wij, in willekeurige volgorde, HOTEL DU NORD, Woody Allen, de muziek voor VERTIGO van Bernard Hermann, Zulawski, Charlie Chaplin (vandaar de titel...) en nog veel meer jatwerk, verwijzingen en toespelingen aantreffen. Dat is allemaal opgevuld met van alles en nog wat. Een belachelijke, gekunstelde en onsamenhangende film.

Les griffes du destin

1985 | Komedie

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1985. Komedie van Douglas Hickox. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Joan Collins, Steven Berkoff, James Farentino en Timothy Dalton.

De zoveelste nietszeggende geschiedenis over een rijke familie, inclusief alle bijbehorende ingredi[KA3]enten. De verpakking is aardig maar inhoudelijk stelt het niets voor. De high society in een soort van toeristisch filmpje, opgenomen in Parijs, Veneti[KA3]e en aan de C[KA4]ote d`Azur, door een kosmopolitisch beroepsbeoefenaar die allerlei soorten opdrachten aanvaardt. De besteding van vertien miljoen dollar (in 1985) staat absoluut niet in verhouding tot het uiteindelijke resultaat.

Le regard dans le miroir

1985 | Horror

Frankrijk 1985. Horror van Jean Chapot. Met o.a. Aurore Clément, Bruno Cremer, Michel Bouquet, Nelly Kaplan en Jean-Pierre Aumont.

Dora (Cl[KA1]ement) heeft alles om gelukkig te zijn: ze is mooi en intelligent en ze geniet als fotografe internationale bekendheid. Haar leven wordt echter vergald door een nachtmerrie die elke nacht terugkomt. Ze heeft de indruk dat haar afkomst te maken heeft met een bepaalde foto of met een gebeurtenis die ze zich niet kan herinneren en ze merkt dat haar omgeving niet wil dat ze zich bepaalde dingen herinnert. Zo gaat geduldig op zoek, maar haar speurtocht wordt steeds gevaarlijker, want wie moet ze als vrienden en wie als vijanden beschouwen en waarom? Het zal u niet verbazen dat een verbitterd mens als Kaplan [KA1]e[KA1]en van de schrijvers van het scenario is. Dat kon u al opmaken uit de troebele en angstaanjagende sfeer, de raadselachtige personages en de `ik-ben-iemand-anders`-problematiek. Toen hij in 1973 aan het einde van een korte en teleurstellende carri[KA2]ere het witte doek, waar hij zich niet vrij had kunnen uitdrukken (LES GRANGES BRULEES), verliet, bracht Chapot zijn zeer persoonlijke spookbeelden over naar het tv-scherm.

L'âge vermeil: La maison

1984 | Komedie

Frankrijk 1984. Komedie van Roger Kahane. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean-Pierre Aumont, Renée Faure, Suzy Delair en André Weber.

Eerste deel van de serie [KL]L`[KA4]age vermeil[KLE] dat enig succes kende. Onsamenhangende, ge[KA3]idealiseerde en nonchalant gefilmde kroniek van de `derde leeftijd` (er bestaan geen 'oude mensen' meer). Het gaat om een huis met twee bejaarde zussen in een nog mooie wijk van Parijs die 'La Butte aux Cailles' heet. Het grote en statige familiehuis is de voornaamste zorg van de dames, want het is behoorlijk aan het vervallen en ze hebben geen geld om het te restaureren. Hun vrienden laten van zich horen. Er moet gezegd worden dat de voortvarendheid en de opgewektheid van de auteurs het geheel verteerbaar maakt.

Nana

1982 | Drama, Erotiek

Italië 1982. Drama van Dan Wolman. Met o.a. Katya Berger, Jean-Pierre Aumont, Mandy Rice-Davies, Debra Berger en Shirin Taylor.

De zoveelste (losse pols) verfilming van de beroemde roman van Zola over een 19de-eeuwse courtisane die bankiers en politici verleidt in haar sociale en economische carrièredrang. Dit voor Sylvia Kristel, die terecht voor de eer bedankte, opgezette vehikel faalt op nagenoeg alle onderdelen - erotiek, spanning, humor en zelfs de simpele verhaallogica - en is ondanks de medewerking van prestigieuze namen aan beide zijden van de camera amateuristisch stuntelig van makelij.

Allons Z'enfants

1981 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1981. Drama van Yves Boisset. Met o.a. Lucas Belvaux, Jean-Pierre Aumont, Jean Carmet, Jacques Denis en Jean-Pierre Kalfon.

Zoon van een oorlogsveteraan wordt tegen zijn zin op militaire academie geplaatst en maakt zich door verzet tegen de discipline tot doelwit van zijn superieuren. Vlucht- en zelfmoordpogingen hebben geen ander resultaat dan celstraf of overplaatsing. Bij het uitbreken van WO II is hij een van de eersten die sneuvelt en hij wordt op graf gëeerd als een held. Regisseur Boisset greep autobiografische roman van Yves Gibeau aan voor nieuwe anti-autoritaire film, met gedoemdheid van een individuele revolte, en brengt nuancering aan waardoor de 'schurken' evenzeer slachtoffers van systeem blijken. Goed spel in overwegend episodische rollen.

The Memory of Eva Ryker

1980 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1980. Komedie van Walter Grauman en Walter E. Grauman. Met o.a. Natalie Wood, Robert Foxworth, Ralph Bellamy, Roddy McDowall en Bradford Dillman.

Een rampenfilm naar een verhaal van de beroemde Irwin Allen waarin Wood een dubbelrol speelt als moeder en dochter; de laatste wordt psychisch belaagd door haar belevenissen in de oorlog op een luxueus passagiersschip dat werd getorpedeerd; veertig jaar later boeien dit schip en zijn ondergang ook nog een aantal anderen, om uiteenlopende redenen. Scenario van Laurence Heath. Camerawerk van John Nicholaus.

Thief Beggerman

1979 | Drama

Verenigde Staten 1979. Drama van Lawrence Doheny. Met o.a. Jean Simmons, Glenn Ford, Lynn Redgrave, Tovah Feldshuh en Andrew Stevens.

Verdere moeizame verwikkelingen rond de familie Jordache achter in de jaren zestig, tegen de achtergrond van het valse wereldje van het filmfestival in Cannes. Een soap-opera van hoog niveau, helemaal in de traditie van zijn veeldelige voorganger, Irwin Shaw's[KA3] RICH MAN, POOR MAN.

Thief Beggarman

1979 |

1979. Lawrence Doheny. Met o.a. Anne Francis, Andrew Stevens, Bo Hopkins, Tovah Feldshuh en Jean Simmons.

Verdere moeizame verwikkelingen rond de familie Jordache achter in de jaren zestig, tegen de achtergrond van het valse wereldje van het filmfestival in Cannes. Een soap-opera van hoog niveau, helemaal in de traditie van zijn veeldelige voorganger, Irwin Shaw's[KA3] RICH MAN, POOR MAN.

The French Atlantic Affair

1979 | Thriller

Verenigde Staten 1979. Thriller van Douglas Heyes. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Horst Buchholz, James Coco, Chad Everett en José Ferrer.

Mini-serie in drie delen. Met sterren beladen serie over een grote oceaanstomer waar gemene secteleider Savalas en zijn bende toeslaan en de passagiers en bemanning gijzelen teneinde 70 miljoen dollar in goud te kunnen afpersen. Het thema mag niet nieuw zijn (de luxe-stomer op zee gekidnapped of in gevaar door chantage), maar het plot is het wel (een 'vijfde colonne' onder de passagiers, zodat je niet weet wie vriend of vijand is) en het wordt hier goed uitgewerkt zodat de spanning erin zit en de aandacht wordt vastgehouden. Wordt ook in twee delen uitgezonden. Scenario van de regisseur naar de roman van Ernest Lehman. Het camerawerk is van Ralph Woolsey.

Something Short of Paradise

1979 | Komedie

Verenigde Staten 1979. Komedie van David Helpern Jr.. Met o.a. Susan Sarandon, David Steinberg, Jean-Pierre Aumont, Marilyn Sokol en Joe Grifasi.

Sarandon, journaliste, en Steinberg, exploitant van een bioscoop gespecialiseerd in artistieke films, ontmoeten elkaar op een door een vriendin georganiseerd avondje. Het is liefde op het eerste gezicht. We volgen hun relatie met de bijbehorende hoogte- en dieptepunten. Sarandon durft zich niet te binden uit angst voor een nieuwe desillusie. Woody Allen-achtige romantische komedie, die op een erg Europese manier een beeld schetst van twee intellectuelen die van elkaar houden maar allebei vol frustraties zitten. Scenarioschrijver Fred Barron weet zijn personages niet de diepgang te geven waar Allen patent op heeft, en Sarandon en Steinberg kunnen ondanks schitterende dialogen de handelingen niet steeds waarmaken. Mis in geen geval de begintitels! Mooie fotografie van Walter Lassally.

Blackout

1978 | Misdaad, Komedie, Thriller

Canada​/​​Frankrijk 1978. Misdaad van Eddy Matalon. Met o.a. Jim Mitchum, Robert Carradine, Belinda Montgomery, June Allyson en Jean-Pierre Aumont.

Gewelddadig verhaal over misdadigers die de bewoners van een appartement terroriseren tijdens de elektriciteitsstoring in New York in 1977. Gecombineerd met zwartgallige humor. Niet om over naar huis te schrijven. Het scenario is van John C.W. Saxton naar een verhaal van John Dunning en Eddy Matalon. Het camerawerk is van Jean-Jacques Tarbès. Mono. Ook bekend als NEW YORK BLACKOUT.

Des journées entières dans les arbres

1976 | Drama

Frankrijk 1976. Drama van Marguerite Duras. Met o.a. Madeleine Renaud, Jean-Pierre Aumont, Bulle Ogier en Yves Gasq.

Moeder en zoon hebben elkaar in tien jaar niet gezien. Zij is minder welgesteld dan hij dacht, hij blijkt animator in een morsige nachtclub, heeft een hoerige vriendin en gokschulden. Ondanks teleurstellingen over en weer vinden ze elkaar tenslotte in herinneringen aan vroeger. Duras bewerkte haar eigen roman tot toneelstuk en vervolgens tot film die ondanks de sobere, statische stijl haar meest toegankelijke werd, met een opmerkelijke Renaud.

The Happy Hooker

1975 | Erotiek

Verenigde Staten 1975. Erotiek van Nicholas Sgarro. Met o.a. Lynn Redgrave, Jean-Pierre Aumont, Lovelady Powell, Nicholas Pryor en Elizabeth Wilson.

De filmversie van Xaviera Hollanders best-seller over haar transformatie van secretaresse tot de meest prominente bordeelhoudster van New York is zeker niet zo pikant als het boek, maar redelijk amusant. De acteurs schijnen lol in hun werk te hebben. Geschreven door William Richert. Er volgden nog twee Happy Hooker-films, die in het geheel niets meer te maken hadden met Hollander.

Mahogany

1975 | Drama, Muziek, Romantiek

Verenigde Staten 1975. Drama van Berry Gordy. Met o.a. Diana Ross, Billy Dee Williams, Anthony Perkins, Jean-Pierre Aumont en Beah Richards.

Een rare, vervelende affaire over een mode-ontwerpster die wereldberoemd wordt en dan alleen nog maar het geluk kan vinden in de armen van een weinig succesvolle vriend. Houterige rollen, behalve Perkins' verlengstuk van zijn PSYCHO-rol.

Le chat et la souris

1975 | Mysterie, Komedie, Thriller

Frankrijk 1975. Mysterie van Claude Lelouch. Met o.a. Michèle Morgan, Serge Reggiani, Jean-Pierre Aumont, Philippe Léotard en Valérie Lagrange.

Een miljonair komt onder mysterieuze omstandigheden om het leven. De verdenking van politie-inspecteur valt op de weduwe, hoewel hij tegelijk verliefd op haar wordt. Deze misdaadkomedie heeft zo`n simpel scenario dat Lelouch allerlei doodlopende zijwegen moet inslaan om zijn film op lengte te krijgen (en dan nog komt de ontknoping uit de lucht vallen). Optimale kansen voor onveranderlijk mooie Morgan en Reggiani en een spontane regie maken het resultaat toch hoogst bezienswaardig. Camerawerk van Jean Collomb.

Catherine et Cie.

1975 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1975. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Jane Birkin, Patrick Dewaere, Jean-Pierre Aumont, Jean-Claude Brialy en Vittorio Caprioli.

Jonge Engelse in Parijs trekt aandacht van uiteenlopende hitsige heren en besluit vennootschap op te richten met zichzelf als bedrijfskapitaal. Dat heldin aandelen in zichzelf verhandelt is nieuwe variant in doorsnee pikante komedie waarin charme van Birkin en elan van tegenspelers onvoldoende ruimte kregen van scenario.

Catherine & Co.

1975 |

1975. Michel Boisrond. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Patrick Dewaere, Jane Birkin en Vittorio Caprioli.

Jonge Engelse in Parijs trekt aandacht van uiteenlopende hitsige heren en besluit vennootschap op te richten met zichzelf als bedrijfskapitaal. Dat heldin aandelen in zichzelf verhandelt is nieuwe variant in doorsnee pikante komedie waarin charme van Birkin en elan van tegenspelers onvoldoende ruimte kregen van scenario.

Vier vuisten voor het geloof

1974 | Avonturenfilm, Komedie, Actiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1974. Avonturenfilm van Franco Rossi. Met o.a. Terence Hill, Bud Spencer, Jean-Pierre Aumont, Maria Cumano Quasimodo en Robert Loggia.

Twee Jezuïeten-missionarissen (Spencer en Hill) in het Caraïbisch gebied proberen bekeerlingen te helpen die in economische nood verkeren, door papegaaien te verkopen, maar komen in conflict met de autoriteiten.

La nuit américaine

1973 | Komedie, Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1973. Komedie van François Truffaut. Met o.a. Jacqueline Bisset, Jean-Pierre Léaud, Nathalie Baye, Jean-Pierre Aumont en Valentina Cortese.

In en om de studio's van Nice probeert een filmregisseur (gespeeld door Truffaut zelf) de opnamen van een melodrama tot een goed einde te brengen, ondanks tegenslagen, de temperamenten van de internationale sterbezetting en intriges en conflicten bij de acteurs en technici. Truffaut houdt zijn liefdesverklaring aan zijn vak luchtig met anekdotes en ironische observaties. En passant geeft hij een inkijkje in het productieproces van een speelfilm. Een prachtige rol van Valentina Cortese als een oudere ster die haar tekst niet kan onthouden. Oscar voor beste buitenlandse film.

F for Fake

1973 | Documentaire

Iran​/​​Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1973. Documentaire van Orson Welles. Met o.a. Orson Welles, Oja Kodar, Elmyr de Hory, Clifford Irving en Edith Irving.

Een semi-documentaire van Welles over beroemde vervalsers: de Hongaar De Hory (die Matisse, Braque en Modigliani vervalste en verkocht) vormt het middelpunt, naast Clifford Irving (de Howard Hughes-biografie die nooit kwam en die de teruggetrokken Hughes dwong met reporters te spreken), Kodar (die een zomer bij Picasso doorbracht en schilderijen van Picasso zou tentoonstellen, ze vervolgens verbrandde en valse liet schilderen). Grotendeels geënsceneerd door Reichenbach en voorzien van stukken film van Welles, die lang in beeld is voor de kathedraal van Chartres. Voorlaatste werk van de meester en een superieur staaltje van geluid- en beeldmontage. Een must voor cinefielen. Het scenario is van Welles en Oja Kodar. Het camerawerk is van Gary Graves en Christian Odasso. Ook bekend als NOTHING BUT THE TRUTH.

L' Homme au cerveau greffé

1971 | Drama, Sciencefiction

Duitsland​/​​Spanje​/​​Frankrijk 1971. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Mathieu Carrière, Jean-Pierre Aumont, Michel Duchaussoy, Nicoletta Macchiavelli en Marianne Eggerickx.

Een neuroloog met een ernstige hartkwaal heeft een reeks onderzoeken gedaan over hersentransplantatie en doneert zijn eigen hersenen om het leven van een jonge automobilist te redden. Na de geslaagde operatie ontdekt zijn geest niet alleen zijn nieuwe lichaam, maar ook de hem onbekende levensomstandigheden van de jongeman. Het medisch experiment is het startpunt voor een interessant, vervreemd psychologisch drama dat een al te afstandelijke vorm kreeg.

Castle Keep

1969 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1969. Oorlogsfilm van Sydney Pollack. Met o.a. Burt Lancaster, Peter Falk, Patrick O'Neal, Jean-Pierre Aumont en Scott Wilson.

Op het ogenblik dat de Duitsers hun Ardennenoffensief voorbereiden, neemt een peloton van acht vermoeide Amerikaanse soldaten zijn intrek in het kasteel van graaf Aumont. Bevelvoerend commandant Lancaster voelt zich aangetrokken tot de mooie, jonge vrouw van de graaf. Deze laatste sluit de ogen in de hoop zo toch nog aan een erfgenaam te komen. Voor de soldaten is dit intermezzo in de bloedige strijd welkom, maar de vijand is in de buurt. Onsamenhangend beeld van soldaten die even de oorlogsstress kunnen vergeten. Qua sfeer baadt de film meer in de fantasie dan in de oorlog. Een interessante poging, maar scenarioschrijvers Daniel Taradash en David Rayfiel konden de broeierige dreiging uit de roman van William Eastlake niet geslaagd op het filmscherm overbrengen. Camerawerk van Henri Decae en muziek van Michel Legrand. Gefilmd in Panavision.

Cauldron of Blood

1967 | Horror

Verenigde Staten​/​​Spanje 1967. Horror van Santos Alcocer. Met o.a. Boris Karloff, Viveca Lindfors, Jean-Pierre Aumont, Jacqui Speed en Rosenda Monteros.

Onsmakelijk, slaapverwekkend verhaal over een blinde beeldhouwer (Karloff) wiens benige modellen in feite de slachtoffers zijn van moord begaan door vrouw. Ook bekend als BLIND MAN'S BLUFF en EL COLECCIONISTA DE CADAVERES.

Cauldron Of Blood

1967 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1967. Drama van Edward Mann. Met o.a. Jacqui Speed, Jean-Pierre Aumont, Viveca Lindfors, Boris Karloff en Rosenda Monteros.

Onsmakelijk, slaapverwekkend verhaal over een blinde beeldhouwer (Karloff) wiens benige modellen in feite de slachtoffers zijn van moord begaan door vrouw. Ook bekend als BLIND MAN'S BLUFF en EL COLECCIONISTA DE CADAVERES.

Vacances portugaises

1963 | Drama, Komedie

Frankrijk 1963. Drama van Pierre Kast. Met o.a. Françoise Arnoul, Michel Auclair, Jean-Pierre Aumont, Jean-Marc Bory en Françoise Brion.

Een Frans echtpaar nodigt kennissen uit voor een weekend in hun villa bij Lissabon om de huwelijksverveling te doorbreken. De logeerpartij heeft een beslissende invloed op de amoureuze relaties van de gasten en na hun vertrek zijn gastvrouw en gastheer ook weer wat meer tevreden met de eigen situatie. Dit elegante en intelligente stratego van de liefde wordt afstandelijk geobserveerd, waarbij de architectuur van de woning een beslissende rol speelt bij het ontwijken en ontmoeten van de verschillende partners. Het spel wordt voornamelijk op dialoogniveau gespeeld, maar de uitgelezen rolbezetting en de contrasten in toonaard zorgen ervoor dat de film geen moment dor is.

The Horse Without a Head

1963 | Familiefilm, Komedie

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1963. Familiefilm van Don Chaffey. Met o.a. Leo McKern, Jean-Pierre Aumont, Herbert Lom, Pamela Franklin en Vincent Winter.

Een uitstekende rolbezetting in deze onderhoudende Engelse Disney-film (aanvankelijk in twee delen vertoond in de Disney TV show) over kinderen die het aan de stok krijgen met boeven die achter de buit van een inbraak aanzitten, verstopt in een afgedankt speelgoedpaard. Een eersteklas film voor jong en oud.

Les sept péchés capitaux

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Sylvain d' Homme, Philippe de Broca, Jacques Demy, Claude Chabrol en Edouard Molinaro. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Claude Brasseur, Jean-Claude Brialy, Jean-Pierre Cassel en Eddie Constantine.

Het nouvelle vague-antwoord op het onder dezelfde titel gemaakte zevenluik van de gearriveerde regisseurs uit de jaren vijftig geeft door het beperkt bestek de beroemde regisseurs, acteurs en schrijvers weinig speelruimte, waardoor het resultaat vlak en nauwelijks onderhoudend is. Een aardige sketch van Godard met Constantine, die zelfs te lui is om op de avances van een starlet in te gaan, en zowaar een uitschieter van Vadim, die een overspelrelatie laat stuk lopen op de verongelijkte hoogmoed van de gelieven ten aanzien van hun huwelijkspartners. Een gaaf klein verhaal dat de barokke ontsporingen van zijn lange films mist.

Le couteau dans la plaie

1962 | Misdaad, Drama, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1962. Misdaad van Anatole Litvak. Met o.a. Anthony Perkins, Sophia Loren, Gig Young, Jean-Pierre Aumont en Pascale Roberts.

Knappe Italiaanse Loren hoort tot haar grote opluchting dat haar jaloerse echtgenoot Perkins om het leven kwam bij een vliegtuigongeluk. Tot haar verbazing echter staat hij plotseling weer op de stoep. Hij overleefde het ongeval en wil nu dat zij de treurende weduwe speelt om het verzekeringsgeld los te krijgen. Vergezocht hysterisch melodrama over een onwaarschijnlijke poging een verzekeringsmaatschappij op te lichten. Litvak probeert Perkins de krankzinnigheid mee te geven die hem beroemd maakte met PSYCHO, maar de hand van de meester ontbreekt hier duidelijk. Bovendien zit hij opgescheept met het ongeloofwaardige scenario van Peter Viertel en Hugh Wheeler. In beeld gebracht door Henri Alekan. Een oorspronkelijk in het Engels opgenomen Frans- Italiaanse co-productie.

The Devil at 4 O'Clock

1961 | Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1961. Drama van Mervyn LeRoy. Met o.a. Spencer Tracy, Frank Sinatra, Jean-Pierre Aumont, Kerwin Mathews en Barbara Luna.

De statische produktie wordt niet gered door het hoogtepunt van de vulkaanuitbarsting, waarbij priester Tracy meehelpt om een kinderziekenhuis te evacueren dat inmiddels al is omgeven door een lavastroom. De sterren gaan verloren in deze zwakke film.

The Enemy General

1960 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1960. Oorlogsfilm van George Sherman. Met o.a. Van Johnson, Jean-Pierre Aumont, Dany Carrel en John van Dreelen.

OSS-agent Johnson en Aumont, een leidende figuur in het Franse verzet, bundelen hun krachten om nazi-generaal Van Dreelen te redden, die wil overlopen naar de geallieerden. Middelmatig materiaal, bevredigend verwerkt.

John Paul Jones

1959 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1959. Avonturenfilm van John Farrow. Met o.a. Robert Stack, Marisa Pavan, Charles Coburn, Erin O'Brien en Macdonald Carey.

Een leeg spektakel over een 18e-eeuwse Amerikaanse held, met een klein gastrolletje voor Davis als Russische keizerin.

The Seventh Sin

1957 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1957. Avonturenfilm van Ronald Neame. Met o.a. Eleanor Parker, Bill Travers, George Sanders, Jean-Pierre Aumont en Ellen Corby.

Deze nieuwe verfilming van Somerset Maughams The Painted Veil heeft het voordeel van Parkers eerlijke spel als overspelige doktersvrouw, die het tijdens een epidemie weer goedmaakt. Speelt zich af in Hongkong en op het Chinese platteland. Scenario van Karl Tunberg. Camerawerk van Ray June. Gefilmd in CinemaScope.

Hilda Crane

1956 | Drama

Verenigde Staten 1956. Drama van Philip Dunne. Met o.a. Jean Simmons, Guy Madison, Jean-Pierre Aumont, Judith Evelyn en Evelyn Varden.

Een zwierig melodrama over Simmons die twee keer is gescheiden en naar huis terugkeert om de werkelijke betekenis van het leven te leren.

Napoléon

1955 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1955. Avonturenfilm van Sacha Guitry. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Pierre Brasseur, Gianna Maria Canale, Jean Chevrier en Danielle Darrieux.

Een film over het leven van Napoleon Bonaparte, met meer aandacht voor zijn liefdes, familie-affaires en politieke intriges dan voor zijn militaire en politieke verrichtingen. (Alle veldslagen zijn houterig geënsceneerd op zichtbaar steeds dezelfde locatie en met dezelfde figuranten.) In de opmerkelijke sterbezetting, die weinig te doen krijgt, speelt Gélin de jonge Bonaparte, terwijl Pellegrin de rol van keizer halverwege overneemt - hoewel de acteurs ongeveer even oud zijn en helemaal níet op elkaar lijken. Guitry zelf speelt Talleyrand. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Pierre Montazel.

Mademoiselle de Paris

1955 | Drama, Komedie

Frankrijk 1955. Drama van Walter Kapps. Met o.a. Giselle Pascal, Jean-Pierre Aumont, Bacques Francois, Jean Marchat en Nadine Basile.

Een meisje dat verliefd is op een in financiële moeilijkheden verkerende couturier, probeert haar ongehuwd zwanger zusje op te vangen en trouwt toch met haar baas die ondertussen opnieuw is begonnen. Een simpel en oppervlakkig verhaaltje dat er in de uitwerking ook niet boeiender op is geworden.

Royal Affairs In Versailles

1954 |

1954. Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Édith Piaf, Jean-Pierre Aumont, Gérard Philipe en Jean Marais.

Een meisje dat verliefd is op een in financiële moeilijkheden verkerende couturier, probeert haar ongehuwd zwanger zusje op te vangen en trouwt toch met haar baas die ondertussen opnieuw is begonnen. Een simpel en oppervlakkig verhaaltje dat er in de uitwerking ook niet boeiender op is geworden.

Charge of the Lancers

1954 | Romantiek

Verenigde Staten 1954. Romantiek van William Castle. Met o.a. Paulette Godard, Jean-Pierre Aumont, Richard Stapley, Ben Astar en Karin Booth.

Hoogdravende affaire tussen de zigeunerin Godard en de Engelse officier Aumont die elkaar gevonden hebben te midden van het geweld van de Krimoorlog.

Three men and a girl

1953 | Komedie

1953. Komedie van Gordon Parry. Met o.a. Paul Valenska, Jean-Pierre Aumont en Burgess Meredith.

Hoogdravende affaire tussen de zigeunerin Godard en de Engelse officier Aumont die elkaar gevonden hebben te midden van het geweld van de Krimoorlog.

The Gay Adventure

1953 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1953. Drama van Gordon Parry. Met o.a. Burgess Meredith, Jean-Pierre Aumont, Paul Valenska en Kathleen Harrison.

Heel aardig uitgevoerd vertelseltje over drie mannen in een trein, die wat zitten te filosoferen over een mooi meisje dat schuin tegenover hen zit.

Si Versailles m'était conté

1953 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1953. Historische film van Sacha Guitry. Met o.a. Michel Auclair, Jean-Pierre Aumont, Jean-Louis Barrault, Bourvil en Gino Cervi.

De geschiedenis van het paleis van Versailles, verteld van de bouw onder Lodewijk XIII tot en met 1919 als het in de feestroes na WO-I een toeristenattractie is geworden. Dit luxueus opgezet fresco haalt zoveel anekdotes uit het leven van diverse vorsten overhoop dat in de vluchtigheid de ironie van Guitry's eerdere, verwante films grotendeels verloren gaat en alleen een fraai aangeklede presentatie van bijna alle Franse acteurs en actrices overblijft.

Lili

1953 | Musical, Romantiek

Verenigde Staten 1953. Musical van Charles Walters. Met o.a. Leslie Caron, Mel Ferrer, Zsa Zsa Gabor, Jean-Pierre Aumont en Amanda Blake.

Het zestienjarige dakloze weesje Lili (Caron) wordt opgenomen door de spelers van een marionettentheatertje dat onder leiding staat van Ferrer. Ze trekken langs kermissen. Caron wordt verliefd op Aumont, die haar niet ongenegen is, maar hij is getrouwd met Gabor. Als Aumont de troep verlaat, bemerkt Ferrer dat Caron smoor is op Aumont, en hij probeert daaraan een eind te maken, met als gevolg dat Caron wegloopt. Middels een poppenvoorstelling maakt hij Caron de realiteit duidelijk. Een vertederende film met prachtige choreografie en uitmuntend spel van Caron. Het liedje 'Hi Lili, Hi Lo' is door de film heel bekend geworden.

Les Loups chassent la nuit

1952 | Thriller, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1952. Thriller van Bernard Borderie. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Carla del Poggio, Roldano Lupi, John Kitzmiller en Fernand Ledoux.

Een Fransman moet in Triëst documenten voor vliegtuigsabotage kopiëren, waarbij hij steun krijgt van een zangeres. Er ontstaat een moeizame romance, maar na het slagen van de opdracht vinden ze elkaar definitief. Het thriller-gegeven dient voornamelijk als achtergrond voor een wezenloze en alleen maar decoratieve love story die zich in traag tempo - verrassend voor de latere lijf-regisseur van Eddie Constantine - voltrekt.

Koenigsmark

1952 | Drama, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1952. Drama van Solange Térac. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Silvana Pampanini, Roldano Lupi, Renée Faure en Louis Seigner.

Deze nieuwe verfilming van de roman van Pierre Benoît blijft onder de maat, maar het verhaal houdt een romantische aantrekkingskracht die door de hoofdrollen nog versterkt wordt.

Ultimo incontro

1951 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1951. Drama van Gianni Franciolini. Met o.a. Alida Valli, Jean-Pierre Aumont en Amedeo Nazzari.

Een getrouwde vrouw is verliefd op een autocoureur van wie haar man de manager is. Als ze schriftelijk met haar minnaar breekt, rijdt deze zich te pletter en wordt ze met haar afscheidsbrief gechanteerd. Uit financiële nood gaat ze in een luxe-bordeel werken, tot de echtgenoot zijn geschonden eer wreekt. Dit melodramatische scenario kreeg een zorgvuldige en betrekkelijk ingetogen regie en zeer goed spel van Valli, zodat er toch een overtuigende film ontstond.

Revenge Of The Pirates

1951 |

1951. Primo Zeglio. Met o.a. Milly Vitale, Paul Muller, Saro Urzì, Jean-Pierre Aumont en Maria Montez.

Een getrouwde vrouw is verliefd op een autocoureur van wie haar man de manager is. Als ze schriftelijk met haar minnaar breekt, rijdt deze zich te pletter en wordt ze met haar afscheidsbrief gechanteerd. Uit financiële nood gaat ze in een luxe-bordeel werken, tot de echtgenoot zijn geschonden eer wreekt. Dit melodramatische scenario kreeg een zorgvuldige en betrekkelijk ingetogen regie en zeer goed spel van Valli, zodat er toch een overtuigende film ontstond.

La vendetta del corsaro

1951 | Historische film, Romantiek, Avonturenfilm

Italië 1951. Historische film van Primo Zeglio. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Maria Montez, Lilly Vitale en R. Risso.

Een redelijke film over romantiek, moord en flitsende slagwapens, als Italiaanse en Spaanse edelen met elkaar gepassioneerd slaags raken om het zwakke geslacht en de macht. Uit het vroege werk van ex-scenarioschrijver Zeglio die later met De Toth samenwerkte (en met hem naam maakte) met de succesvolle MORGAN IL PIRATE.

The Wicked City

1950 |

1950. Francois Vilkliers. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Maria Montez en Lilli Palmer.

Een redelijke film over romantiek, moord en flitsende slagwapens, als Italiaanse en Spaanse edelen met elkaar gepassioneerd slaags raken om het zwakke geslacht en de macht. Uit het vroege werk van ex-scenarioschrijver Zeglio die later met De Toth samenwerkte (en met hem naam maakte) met de succesvolle MORGAN IL PIRATE.

Hans le marin

1949 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1949. Misdaad van François Villiers. Met o.a. Maria Montez, Jean-Pierre Aumont, Lilli Palmer, Marcel Dalio en Roger Blin.

Een zeeman wordt verliefd op een havenhoer in Marseille, maar zij laat zich beroven door haar handlangers uit de onderwereld. In de veronderstelling dat ze hem bedrogen heeft, doodt hij haar. Aumont keerde met zijn echtgenote Montez terug uit Hollywood om deze zelfgeschreven film noir naar vooroorlogs voorbeeld te maken. Montez is voldoende actrice om haar rol aannemelijk te maken maar de goede bijrollen en de sfeervolle fotografie bieden te weinig compensatie voor de gedateerdheid. (Debuterende regisseur Villiers is de broer van de hoofdrolspeler Aumont).

The First Gentleman

1948 | Biografie, Historische film

Verenigd Koninkrijk 1948. Biografie van Alberto Cavalcanti. Met o.a. Cecil Parker, Jean-Pierre Aumont, Joan Hopkins, Margaretta Scott en Jack Livesey.

Parker speelt de Engelse Prins-regent in een verhaal dat vooral zijn vele liaisons en zwakheden toont. Een zwakke filmversie van het toneelstuk van Norman Ginsbury over het leven aan het Engelse hof in de 18e eeuw. Ook bekend onder de titel AFFAIRS OF A ROGUE.

Siren of Atlantis

1948 | Fantasy

Verenigde Staten 1948. Fantasy van Gregg Tallas. Met o.a. Maria Montez, Jean-Pierre Aumont, Dennis O'Keefe, Henry Daniell en Morris Carnovsky.

Belachelijke poespas van soldaten Aumont en O'Keefe die op het beroemde Verloren Continent terechtkomen, waar Montez de verleidelijke koningin is.

Song of Scheherazade

1947 | Muziek

Verenigde Staten 1947. Muziek van Walter Reisch. Met o.a. Yvonne De Carlo, Brian Donlevy, Jean-Pierre Aumont, Eve Arden en Philip Reed.

Kleurijke kitsch over Rimsky-Korsakows ware inspiratie: een danseres (De Carlo). Scenario van de regisseur.

Heartbeat

1946 | Komedie

Verenigde Staten 1946. Komedie van Sam Wood. Met o.a. Ginger Rogers, Jean-Pierre Aumont, Adolphe Menjou, Basil Rathbone en Melville Cooper.

Een zakkenrolster ontmoet haar gelijke als zij de portefeuille van de diplomaat probeert te stelen. Uiteindelijk vallen zij op elkaar. Hoewel de film niet zo veel bijzonders is, maken de acteurs het met hun aanstekelijke spel de moeite waard om naar deze komedie te kijken.

The Cross of Lorraine

1943 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Tay Garnett. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Gene Kelly, Richard Whorf, Joseph Calleia en Peter Lorre.

Na de rampzalige gevechten van mei 1940 brengen de Duitsers de gevangen Franse soldaten onder in heropvoedingskampen. Van de belofte dat ze zo snel mogelijk naar huis zullen worden gestuurd komt niets. Kelly en Aumont verzetten zich tegen hun bewakers en weigeren hun kameraden te verraden. Om hen heen verzamelen zich wat soldaten die vastbesloten zijn te ontsnappen, de frontlijn te overschrijden en zich bij het verzet te voegen. Typische anti- nazi-propagandafilm, gemaakt volgens de beste Hollywood- standaard, al kunnen de acteurs - afgezien van Aumont - moeilijk doorgaan voor Fransen. De decors zijn evenmin erg realistisch. Lorre is uitstekend als gemene nazi. Michael Kanin, Ring Lardner Jr., Alexander Esway en Robert D. Andrews baseerden hun scenario op een verhaal van Lilo Demert en Robert Aisner en op Hans Hebe's boek A Thousand Shall Live. Fotografie van Sidney Wagner.

Assignment In Brittany

1943 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Jack Conway. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Susan Peters, Richard Whorf, Margaret Wycherly en Signe Hasso.

Aumont lijkt op een nazi-leider en gebruikt dit in zijn voordeel bij zijn werk voor de Franse ondergrondse. Patriottistisch WO II melodrama.

Hôtel du Nord

1938 | Drama, Film noir

Frankrijk 1938. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Louis Jouvet, Annabella, Jean-Pierre Aumont, Paulette Dubost en Jane Marken.

Het volkse Hôtel du Nord aan het Parijse Canal Saint-Martin vormt het decor voor dit even puntige als sfeerrijke drama over de zin en zinloosheid van het leven, over de allesverzengende liefde en (ontsnapping aan) de dood. Briljant gespeelde en geregisseerde poëtisch-realistische cinema van een verbazingwekkende perfectie. Beroemd ook vanwege de talloze schitterdialogen van meesterscenaristen Jean Aurenche en Henri Jeanson, waaronder het beroemdste Franse filmcitaat aller tijden: ‘Atmosphère, atmosphère! Est-ce que j’ai une gueule d’atmosphère?’. Oogstrelende decors van Alexandre Trauner.

Le Chemin de Rio

1937 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1937. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Käthe von Nagy, Jules Berry, Jean-Pierre Aumont, Suzy Prim en Charles Granval.

Journalisten stellen een onderzoek in naar de handel in blanke slavinnen. De tweespalt tussen de baas van de organisatie en zijn rechterhand - wiens geliefde zelfmoord heeft gepleegd - leidt tot wraakoefeningen over en weer. Deze film op basis van authentieke gegevens kreeg een melodramatische scenarioverpakking in film-noir traditie en picturaal sfeervolle regie. Henri Jeanson, Herbert Juttke en G. Murray bewerkten het het geschrift van Jean Masson Cargaison Clandestine tot scenario. Camerawerk van René Gaveau.

Drôle de drame

1937 | Komedie, Mysterie

Frankrijk 1937. Komedie van Marcel Carné. Met o.a. Michel Simon, Louis Jouvet, Françoise Rosay, Jean-Pierre Aumont en Jean-Louis Barrault.

Razend gewiekste komedie van regisseur Carné en scenarist Jacques Prévert, de makers van de klassieker Les enfants du paradis (1945). Hun detectiveparodie Drôle de drame is gelardeerd met surrealistische uithalen in een verhaal over een botanist (Simon) die in het geniep misdaadromannetjes publiceert. Neef en bisschop Soper (Jouvet) maakt jacht op de ongrijpbare schrijver en weet hem zelfs te betrekken in een moordzaak zonder dader en zonder slachtoffer. De mooie beelden van Victoriaans Londen zijn geschoten door Eugen Schüfftan, die eerder baanbrekend werk verrichtte voor Fritz Langs Metropolis.

Tarass-Boulba

1936 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1936. Avonturenfilm van Alexis Granovsky. Met o.a. Harry Baur, Danielle Darrieux, Jean-Pierre Aumont, Pierre Larquey en Roger Duchesne.

De zoon van een kozakkenhoofdman wordt tijdens zijn studie in Kiev verliefd op een Poolse. Als zijn vader de oorlog verklaart aan Polen, loopt hij over naar de vijand om zijn geliefde terug te zien. In een treffen met zijn vader wordt hij gedood, waarna die vervolgens zijn eigen leven offert voor zijn tweede zoon die hem als stamhoofd zal opvolgen. Ondanks de grootse actiescènes-te-paard legt de verfilming van de beroemde roman van Gogol meer accent op het romantisch drama dan op het spektakel. De acteurs voelen zich in hun rollen en kostuums zichtbaar niet erg thuis, waardoor met name Baur overmatig schmiert. Opnieuw gefilmd in 1963. Het scenario is van Pierre Benoit. Het camerawerk is van Franz Planer.

La Porte du large

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Marcelle Chantal, Victor Francen, Jean-Pierre Aumont, Roland Toutain en Jacques Baumer.

Commandant Villette, verloofd met de mooie Amerikaanse Madeleine, geeft les aan de zeevaartschool van Brest. Onder zijn leerlingen zit Pierre, zijn zoon. Deze maakt kennis met Madeleine en wordt verliefd op haar. Wanneer Pierre verneemt dat zijn vader verloofd is met Madeleine stort zijn wereld in en bij hun huwelijk voelt hij voor de eerste keer wat liefdesverdriet is.

L'équipage

1935 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1935. Oorlogsfilm van Anatole Litvak. Met o.a. Annabella, Jean-Pierre Aumont, Charles Vanel, Jean Murat en Suzanne Després.

Een jonge piloot wordt wegens heldendaden tijdens WO I beloond met kort verlof. Hij wordt verliefd op een jonge vrouw die de echtgenote van zijn luitenant blijkt te zijn. Geschokt in zijn eergevoel en loyaliteit stelt hij zich aan het front kandidaat voor de meest riskante missies. Deze geromantiseerde mannenvriendschap in oorlogstijd - ontleend aan een boek van Joseph Kessel - kreeg overtuigingskracht dank zij beide acteurs, Vanel in de eerste plaats als de bedrogen en zichzelf wegcijferende echtgenoot, al komt alle nobelheid nu toch wel ongeloofwaardig over. (Litvak regisseerde zelf de - mindere - Hollywood-remake THE WOMAN I LOVE). Scenario van de regisseur en de auteur. Het camerawerk is van Armand Thirard.

Maria Chapdelaine

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Madeleine Renaud, Jean Gabin, Jean-Pierre Aumont, Suzanne Desprès en Alexandre Rignault.

Een boerendochter in Noord-Canada is verliefd op een landloper, die in een winters woud verdwaalt en doodvriest. Het meisje moet daarna kiezen tussen een Franse stedeling en een buurman en trouwt met de laatste om op haar boerderij te kunnen blijven. Dit vrij simpele drama krijgt kracht door de Canadese landschapsfotografie en het oog voor de Quebec-folklore. Onopgesmukt spel van Renaud en Gabin, die als de landloper voor het eerst onder Duvivier speelt en dat in de loop van twintig jaar nog zes keer zou doen. De roman van Louis Hémon werd opnieuw verfilmd in 1950 en 1983.

Le Voleur

1933 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1933. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Madeleine Renaud, Victor Francen, Jean-Pierre Aumont, Yolande Laffont en Jean Worms.

Omdat het huishoudgeld niet toereikend is om haar echtgenoot te verwennen en te behagen zoals hij verdient, gaat een jonge vrouw uit stelen. De spanning en het risico werken verslavend en ze gaat steeds verder tot een detective haar op het spoor komt. Een stille aanbidder geeft zich in haar plaats als dief uit. Deze simpele komedie - naar een toneelstuk van Henry Bernstein - krijgt frisse charme van de acteurs, terwijl Tourneur er niet méér tijd voor neemt dan strikt nodig is.

Lac aux dames

1933 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1933. Romantiek van Marc Allégret. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Simone Simon, Rosine Déréan, Odette Joyeux en Illa Meery.

Een jonge badmeester van een zwembad in een bergmeer heeft veel succes bij toeristes en meisjes uit de streek, maar is zelf verliefd op de dochter van een industrieel die hem beneden hun stand vindt. Door toedoen van een intelligent meisje uit de buurt volgt er toch een happy ending. Deze allesbehalve opmerkelijke film kreeg mettertijd een meerwaarde door de in de studio nagebouwde natuurdecors, die irreële beelden opleverden. Simon als het intrigerende natuurmeisje heeft een ongegeneerd en modern gebleven natuurlijk spel, waardoor ze binnen de vooroorlogse cinema uniek zou blijven. Dialogen van Colette. Scenario van Jean-Georges Auriol naar de roman van Vicki Baum.

Jean de la lune

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Jean Choux. Met o.a. Madeleine Renaud, René Lefebvre, Michel Simon, Jean-Pierre Aumont en Constant Rémy.

Een dichterlijke bloemenverkoper troggelt een grillige jonge vrouw af van haar minnaar, met steun van haar broer. Eenmaal met hem getrouwd zal ze ook hem ontrouw zijn, maar toch terugkomen. De eigen scenariobewerking door Marcel Achard houdt de toon van zijn beste bitterzoete komedies geheel intact, en geeft de acteurs-in-topvorm alle kansen. Vooral Simon is perfect als de excentrieke broer. (Simon pretendeert tevens de regie van Choux te hebben overgenomen; hoe dan ook, de film is een opmerkelijk fris gebleven prestatie.) Opnieuw gefilmd in 1948. Camerawerk van Perinal, Isnard en Raulet.