George Sluizer (1932): regie, cast, scenario, productie, art direction en montage.
Er zijn 19 films gevonden.

Dark Blood

1993 | Experimenteel, Thriller

Verenigde Staten 1993. Experimenteel van George Sluizer. Met o.a. Jonathan Pryce, Judy Davis, Elisabeth Leustig en River Phoenix.

Homeland

2010 | Documentaire

Verenigde Arabische Emiraten​/​​Nederland​/​​Frankrijk 2010. Documentaire van George Sluizer.

Meer dan dertig jaar nadat hij er voor het eerst een documentaire maakte keert filmmaker George Sluizer terug naar een vluchtelingenkamp bij Beiroet. Het wordt een emotioneel weerzien.

La balsa de piedra

2002 | Drama, Fantasy

Portugal​/​​Spanje​/​​Nederland 2002. Drama van George Sluizer. Met o.a. Federico Luppi, Gabino Diego, Diogo Infante, Ana Padrão en Antonia San Juan.

Vijf mensen met bijzondere gaven komen samen, juist op het moment dat Europa letterlijk uit elkaar valt: het Iberisch eiland scheurt langs de Pyreneeën af. Spanje en Portugal gaan als een immens stenen vlot dobberend hun eigen weg. Scenaristen Sluizer en Yvette Biro baseerden zich op de roman La balsa de piedra van Nobelprijswinnaar José Saramago voor dit aanvankelijk geestige, surrealistische verhaal dat gaandeweg meer apocalyptische vormen aanneemt.

Praha ocima

1998 |

Tsjechië 1998. Vladimir Mich lek, Petr V clav, Martin Sulík, Michaela Pavlatov  en Artemio Benki.

Vijf mensen met bijzondere gaven komen samen, juist op het moment dat Europa letterlijk uit elkaar valt: het Iberisch eiland scheurt langs de Pyreneeën af. Spanje en Portugal gaan als een immens stenen vlot dobberend hun eigen weg. Scenaristen Sluizer en Yvette Biro baseerden zich op de roman La balsa de piedra van Nobelprijswinnaar José Saramago voor dit aanvankelijk geestige, surrealistische verhaal dat gaandeweg meer apocalyptische vormen aanneemt.

The Commissioner

1997 | Thriller, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland​/​​België​/​​Verenigde Staten 1997. Thriller van George Sluizer. Met o.a. John Hurt, Rosana Pastor, Alice Krige, Armin Mueller-Stahl en Johan Leysen.

John Hurt speelt een Britse minister die na een politiek debacle naar het perfide vasteland wordt gestuurd. Zijn nieuwe standplaats wordt Brussel, waar hij in de functie van Europees commisaris voor de industrie een corruptieschandaal op het spoor komt. The Commissioner is nauwelijks een geslaagde film te noemen, dat is na het eerste kwartier wel duidelijk. Maar toch valt het niet mee om aan te geven waar dat precies aan ligt. Misschien is het de spannende muziek, die ook klinkt als er niks aan de hand is. Of misschien zijn het de onwaarschijnlijkheden in het verhaal: het is toch moeilijk te geloven dat een ervaren politicus zich bedrinkt en vervolgens bewust lekt tegenover een journalist van het plaatselijke liegertje. John Hurt maakt er beste van, maar je had hem graag een betere film gegund.

Mortinho por chegar a casa

1996 | Romantiek, Fantasy, Komedie

Portugal​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Nederland 1996. Romantiek van Carlos Da Silva, George Sluizer en Carlos da Silva. Met o.a. Diogo Infante, Maria D'Aires, Jack Wouterse, Huub Stapel en Phoa Yan Tiong.

John Hurt speelt een Britse minister die na een politiek debacle naar het perfide vasteland wordt gestuurd. Zijn nieuwe standplaats wordt Brussel, waar hij in de functie van Europees commisaris voor de industrie een corruptieschandaal op het spoor komt. The Commissioner is nauwelijks een geslaagde film te noemen, dat is na het eerste kwartier wel duidelijk. Maar toch valt het niet mee om aan te geven waar dat precies aan ligt. Misschien is het de spannende muziek, die ook klinkt als er niks aan de hand is. Of misschien zijn het de onwaarschijnlijkheden in het verhaal: het is toch moeilijk te geloven dat een ervaren politicus zich bedrinkt en vervolgens bewust lekt tegenover een journalist van het plaatselijke liegertje. John Hurt maakt er beste van, maar je had hem graag een betere film gegund.

Crimetime

1996 | Thriller, Experimenteel

Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten​/​​Nederland 1996. Thriller van George Sluizer. Met o.a. Stephen Baldwin, Pete Postlethwaite, Sadie Frost, Geraldine Chaplin en Karen Black.

John Hurt speelt een Britse minister die na een politiek debacle naar het perfide vasteland wordt gestuurd. Zijn nieuwe standplaats wordt Brussel, waar hij in de functie van Europees commisaris voor de industrie een corruptieschandaal op het spoor komt. The Commissioner is nauwelijks een geslaagde film te noemen, dat is na het eerste kwartier wel duidelijk. Maar toch valt het niet mee om aan te geven waar dat precies aan ligt. Misschien is het de spannende muziek, die ook klinkt als er niks aan de hand is. Of misschien zijn het de onwaarschijnlijkheden in het verhaal: het is toch moeilijk te geloven dat een ervaren politicus zich bedrinkt en vervolgens bewust lekt tegenover een journalist van het plaatselijke liegertje. John Hurt maakt er beste van, maar je had hem graag een betere film gegund.

The Vanishing

1993 | Thriller

Verenigde Staten 1993. Thriller van George Sluizer. Met o.a. Jeff Bridges, Kiefer Sutherland, Nancy Travis, Sandra Bullock en Park Overall.

Amerikaanse versie van George Sluizers speelfilm Spoorloos, naar het boek 'Het Gouden Ei' van Tim Krabbé. Sluizer mocht opnieuw regisseren, maar zwichtte helaas voor de druk van de producent, wat vooral te zien is bij de finale. Niettemin doet Kiefer Sutherland zijn best als Jeff, de man die zijn vrouw Diane (Bullock) uit het oog verliest bij een benzinestation. Jaren na de verdwijning doorgrondt hij wat er is gebeurd, dankzij de tips van engerd Barney, een sterke rol van Jeff Bridges die zichtbaar geniet van de talloze schmiermogelijkheden van een psychopatenrol.

Op de fiets naar Hollywood

1993 | Documentaire

Nederland 1993. Documentaire van Robbe De Hert en Willem Thijssen. Met o.a. Paul Verhoeven, Guido Pieters, Jan de Bont, George Sluizer en Freek de Jonge.

Door sommigen de hemel in geprezen documentaire (`dynamisch gestructureerd overzicht`), die door anderen met de grond gelijk werd gemaakt (`als het doorbladeren van een plakboek`; `voorspelbaar, warrige opeenstapeling van clich[KA1]es over de dromen van filmmakers en ontoereikende middelen`) over 35 jaar Nederlandse film, opgeluisterd met illustratieve filmmomenten, aardig commentaar, vrolijke anecdotes, inside-jokes, trailers, werkopnamen, sfeerbeelden, stilistische hoogstandjes (een montage van fietsfragmenten!). De Hert en Thijssen, die eerder al soortgelijke documentaires draaiden (DE DROOMPRODUCENTEN over de ambities van Belgische en Nederlandse filmmakers en JANSEN EN JANSSENS DRAAIEN EEN FILM over de Vlaamse filmgeschiedenis), putten uit dertig uur filmmateriaal. Zowat alle bekende Nederlandse filmmakers, producenten en acteurs komen aan het woord - behalve Dick Maas, Paul Ruven, Digna Sinke, Louis van Gasteren, Rudolf van den Berg, Leon de Winter, Jean Van De Velde - en alle documentairemakers, op Johan van der Keuken na. Een stukje geschiedenis, met beelden geschreven. De Hert deed de cameraregie, Thijssen de interviews: tachtig namen vormen de ruggegraat, vijftig films de mijlpalen. Voer voor ingewijden, maar ook outsiders kunnen glimlachen om aardige, pikante en soms onthullende ontboezemingen, of grimlachen om het gezeur, geklaag en gejammer van betrokkenen die zichzelf te kijk zetten als exponenten van een armoedig en bekrompen denkend industrietje.

Utz

1992 | Drama, Experimenteel

Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Italië 1992. Drama van George Sluizer. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Peter Riegert, Paul Scofield, Gaye Brown en Miriam Karlin.

Een rijke edelman woont, daartoe gedwongen door het communistische regime, in een klein flatje in Praag. Hij heeft een verzameling Meissner porselein van onschatbare waarde. Een karakterspel dat maar niet kan boeien, ondanks de fantastische internationale rolbezetting. Van een plot is nauwelijks sprake en we krijgen niet genoeg inzicht in de persoonlijkheid van de verzamelaar. Desondanks toch een opmerkelijke poging tot verfilming van Bruce Chatwin's beroemde boek door Hugh Whitemore tot scenario bewerkt. Camerawerk van Gerard Vandenberg.

Spoorloos

1988 | Thriller, Horror

Nederland​/​​Frankrijk 1988. Thriller van George Sluizer. Met o.a. Bernard-Pierre Donnadieu, Gene Bervoets, Johanna ter Steege, Bernadette Le Saché en Gwen Eckhaus.

Klassieker van eigen bodem, gebaseerd op Tim Krabbé's Het Gouden Ei, over een jong stel dat onderweg naar hun vakantiebestemming in Frankrijk plotseling pech krijgt. Aangekomen bij een tankstation verdwijnt de vrouw, waarna zich een jarenlange zoekactie door haar vriend ontvouwt. Misschien wel het beste wat in Nederland ooit op thrillergebied is gemaakt. Stukken beter ook dan de Hollywood-remake die Sluizer vijf jaar later zelf regisseerde, en waarin de onvergetelijke, gruwelijke slotakte voor het Amerikaanse publiek werd aangepast.

Red Desert Penitentiary

1985 | Experimenteel

Nederland 1985. Experimenteel van George Sluizer. Met o.a. James Michael Taylor, Cathryn Bissell, Bill Rose, Jim Wortham en Cathryn Bissel.

Een film naar een boek over een film naar een boek, zij het minder ingewikkeld dan deze hoe dan ook correcte formulering laat vermoeden. Sluizer filmt vanuit de losse pols, laat veel ruimte voor speelse improvisaties en slaagt er zo in een paar alleraardigste scènetjes over het maken van een film uit te lokken. Alleen is het allemaal zo betekenisloos en rommelig, en ongetwijfeld hoogst symbolisch, dat het al snel gaat irriteren. De vertolking is hoogst onevenwichtig, en het moest duidelijk ook weer met weinig geld.

Bastille

1984 | Drama

Nederland 1984. Drama van Rudolf van den Berg. Met o.a. Derek de Lint, Geert de Jong, Evelyne Dress, Dora Doll en Loudi Nijhoff.

Derek de Lint speelt een historicus die zijn eigen (joodse) verleden bij zich heeft onderdrukt. Zijn familie werd in Duitsland vermoord. Als dertiger onderneemt hij pogingen een dubbelganger op te sporen die wel eens zijn doodgewaande broer kon zijn. Een knap beheerste verfilming van Léon de Winters roman Place de la Bastille. De film geeft puik acteren te zien en overtuigt overal behalve in de te raadselachtige finale.

Twee vrouwen

1979 | Drama, Romantiek

Nederland 1979. Drama van George Sluizer. Met o.a. Bibi Andersson, Sandrine Dumas, Anthony Perkins, Kitty Courbois en Tilly Perin-Bouwmeester.

De gescheiden Laura (Andersson) knoopt een relatie aan met de veel jongere Sylvia (Dumas), tot verbazing van haar ex-man Alfred (Perkins). Wanneer Laura ontdekt dat Sylvia ook met Alfred aanpapt, blijven de (melo)dramatische verwikkelingen niet uit. De internationaal ingestelde Sluizer (Spoorloos) vertaalde de gebeurtenissen uit de roman van Harry Mulisch naar het Engels om een grotere markt te bereiken en met zijn favoriete acteurs te kunnen werken. Die zetten de personages met gepaste afstandelijkheid neer, zodat een fascinerende, moderne Griekse tragedie ontstaat.

Het Jaar van de Kreeft

1975 | Drama, Romantiek

Nederland 1975. Drama van Herbert Curiël. Met o.a. Rutger Hauer, Willeke van Ammelrooy, Jennifer Willems, Riet Henius en Piet Römer.

Een bijzonder sympathiek debuut van Curiël, die filmtechnisch goed raad wist met Hugo Claus' roman. Van Ammelrooy is een praktische meid die haar onafhankelijkheid niet wenst op te geven in een verhouding met een rijke, eigenzinnige man. De spelers doen het prima, de muziek is goed, maar de dialogen zijn soms belabberd, en daardoor hinderlijk voor het overtuigende spel van Hauer en Van Ammelrooy.

Het vlot

1973 | Documentaire, Experimenteel

Nederland 1973. Documentaire van George Sluizer.

Een bijzonder sympathiek debuut van Curiël, die filmtechnisch goed raad wist met Hugo Claus' roman. Van Ammelrooy is een praktische meid die haar onafhankelijkheid niet wenst op te geven in een verhouding met een rijke, eigenzinnige man. De spelers doen het prima, de muziek is goed, maar de dialogen zijn soms belabberd, en daardoor hinderlijk voor het overtuigende spel van Hauer en Van Ammelrooy.

Joao en het Mes

1972 | Drama, Experimenteel

Brazilië​/​​Nederland 1972. Drama van George Sluizer. Met o.a. Joffre Soarez, Ana Maria Miranda, Joao-Augusto Azevedo en Jaoa-Augusto Azevedo.

De door Sluizer in Brazilië verfilmde novelle van Odylo Costa-Filhos over een oude rubbertapper en zijn jonge vrouw, is een schoolvoorbeeld van het geduldig observeren van menselijke emoties. Jan de Bont voerde de camera. De film is in alle opzichten perfect, maar kreeg in Nederland bij pers en publiek een lauwe ontvangst. Sluizer schreef zelf het scenario.

Stamping Ground

1971 | Muziek, Documentaire

Duitsland 1971. Muziek van Hans Jürgen Pohland en George Sluizer. Met o.a. Santana, Jefferson Airplane, Pink Floyd, The Birds en Soft Machine.

In 1970 vond in het Kralingse Bos het Nederlandse antwoord op Woodstock plaats: het legendarische Holland Pop Festival, met een indrukwekkende line-up bestaande uit o.a. The Byrds, Jefferson Airplane, Pink Floyd en Santana. De toen nog onbekende regisseur George Sluizer (Spoorloos) legde het allemaal vast, samen met cameramensen als Jan de Bont (Twister) en Theo van de Sande (De aanslag). Vanaf het podium gefilmde optredens worden in de documentaire afgewisseld met beelden van uitzinnige dansende, blowende en naakt zwemmende bezoekers. Stamping Ground werd een flop in de Nederlandse bioscopen – het festival zelf ging ook direct failliet, omdat een fors deel van de toeschouwers geen kaartje had gekocht – en is zeker niet zo goed als de Oscarwinnende documentaire over Woodstock, maar een prachtig tijdsdocument is het absoluut. In 2020 verscheen een digitaal gerestaureerde director’s cut. In de originele versie waren onder meer onverklaarbare montages van molens en bloembollenvelden te zien, die de Duitse coregisseur en editor Hansjürgen Pohland uit een andere film had gehaald.

Kleren maken de man

1957 | Komedie

Nederland 1957. Komedie van Georg Jacoby. Met o.a. Johan Kaart, Kees Brusse, Rijk de Gooyer, Andrea Domburg en Annet Nieuwenhuijzen.

Een geflopte film van de Duitse regisseur Jacoby, de tweede film van het in 1956 opgerichte Productiefonds en aanleiding voor enkele critici om een open brief te plaatsen met de vraag 'Moet uitgerekend een Nederlandse film de smaak van de bioscoopganger bederven?'. Nu weer aardig om alle bekende gezichten te zien.