Peter Franke

1941 Acteur

Peter Franke (1941) is acteur.
Er zijn 48 films gevonden.

Herr Lenz reist in den Frühling

2015 | Drama

Duitsland 2015. Drama van Andreas Kleinert. Met o.a. Ulrich Tukur, Steffi Kühnert, Peter Franke en Adolfo Assor.

Holger Lenz wordt door niemand serieus genomen: zijn vrouw Ilona gaat vreemd, zijn zoon Linus maakt hem belachelijk op het internet en op kantoor wordt hij door jonge collega's gepasseerd. Wanneer een Spanjaard hem de as van zijn vader overhandigt en vertelt over een appartement in Thailand besluit hij dat het tijd is voor verandering.

Das Gewinnerlos

2015 | Drama

Duitsland 2015. Drama van Patrick Winczewski. Met o.a. Matthias Habich, Peter Franke en Angela Winkler.

Georg en zijn zwager Heinrich winnen de hoofdprijs in de lotto en willen met het geld voorkomen dat Georg naar een bejaardentehuis moet verhuizen. Maar jammer genoeg is het lot onvindbaar.

Sohnemänner

2011 | Drama, Komedie

Duitsland 2011. Drama van Ingo Haeb. Met o.a. Peter Franke, Marc Zwinz, Renate Delfs en Vera Teltz.

Kleinzoon Uwe redt/ontvoert zijn 83-jarige oma uit het bejaardentehuis in Hamburg en brengt haar onder in zijn idyllische landhuis in het Zwarte Woud, wat hem op veel protest van zowel zijn veel oudere, aan Parkinson lijdende partner als zijn koppige vader komt te staan. Terwijl de drie mannen ruziën over wat er met haar moet gebeuren, wordt alle stress oma te veel. Kolderieke komedie en maatschappijkritisch familiedrama ineen, en dat is in handen van debuterend regisseur Haeb slechts op spaarzame momenten een geslaagd huwelijk.

Eine halbe Ewigkeit

2011 | Romantisch drama

Duitsland 2011. Romantisch drama van Matthias Tiefenbacher. Met o.a. Cornelia Froboess, Matthias Habich en Peter Franke.

Een man gaat in Duitsland op zoek naar de vrouw die hij vijftig jaar eerder halsoverkop verliet om naar Amerika te gaan. Ze blijkt non te zijn geworden en wil in eerste instantie niets meer van hem weten.

Hurenkinder

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Andreas Kleinert. Met o.a. Nina Kunzendorf, Stefan Kurt en Peter Franke.

Vervangend hoofdredactrice die alles doet om hogerop te komen, wordt verliefd op een getrouwde man en krijgt hem zover dat hij zijn gezin in de steek laat. Maar daarvoor betaalt zij een hoge prijs.

Teufelsbraten

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Hermine Huntgeburth. Met o.a. Ulrich Noethen, Margarita Broich en Peter Franke.

2-delige televisiefilm over het pijnlijke emancipatieproces van een arbeidersdochter in de 50'er jaren, die met haar onbuigzame wil om lezen en schrijven te leren tegen de hele familie ingaat.

Nichts ist vergessen

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Nils Willbrandt. Met o.a. Noemi Slawinski, Inka Friedrich, Jörg Schüttauf, Peter Franke en Volker Bruch.

Jeugddelinquent Olaf komt na acht jaar celstraf voor de lustmoord op een buurmeisje vrij. Olaf wil zich verzoenen met zijn verleden en gaat in de buurt van de familie van het slachtoffer wonen. Hiermee drijft hij de nabestaanden tot wanhoop, en brengt hij ook zijn eigen leven in gevaar.

Gegen jedes Risiko

2005 | Misdaad, Mysterie, Thriller

Duitsland 2005. Misdaad van Stephan Meyer. Met o.a. Walter Sittler, Birge Schade, Angelika Bartsch, Sibylle Canonica en Sascha Göpel.

Om zijn schulden af te lossen neemt Max Czerlitzky een baan als verzekeringsdetective aan. Maar zijn allereerste zaak is uitgerekend een onderzoek naar het dodelijke ongeluk van zijn broer Herbert Schwettger, met wie Max al 20 jaar geen contact meer had.

Charlotte und ihre Männer

2005 | Drama, Romantiek

Duitsland 2005. Drama van Dirk Kummer. Met o.a. Marianne Sägebrecht, Rudolf Kowalski, Peter Franke en Stephanie Gossger.

Fysiotherapeute Charlotte is een alleenstaande moeder met drie kinderen. Na twee relaties wacht ze op man nr. 3. Deze lijkt ze ontmoet te hebben als pr-man Leo Humboldt in haar kliniek wordt opgenomen. Leo krijgt een grote invloed op Charlotte's leven.

Küss mich, Kanzler!

2004 | Romantische komedie

Duitsland 2004. Romantische komedie van Ulrich Stark. Met o.a. Robert Atzorn, Andrea Sawatzki, Hanns Zischler, Ursula Andermatt en Florian Fitz.

De Duitse bondskanselier Ben Bischof (Atzorn) staat voor zijn herverkiezing. Het zijn drukke tijden en hij werkt tot in de vroege uren van de morgen. Mila Bobyr (Sawatzki) is lid van de poetskolonne, die 's ochtends vroeg het kantoor van de kanselier schoonmaakt. Zo ontmoeten die twee elkaar en vallen voor elkaar. Moet de kanselier kiezen tussen het meisje of zijn job of kan hij ze beide hebben? Het voorspelbare, oninteressante scenario van Thomas Kirdorf wordt overeind gehouden door de aantrekkelijke hoofdrollen. Toch valt het niet mee om deze onbenullige film uit te zitten. Het camerawerk is van Stefan Spreer.

Die Rückkehr des Vaters

2004 | Thriller

Duitsland 2004. Thriller van Jörg Grünler. Met o.a. Vadim Glowna, Wotan Wilke Möhring, Sophie von Kessel, Uwe Bohm en Deborah Kaufmann.

TASHet scenario is van Silvia Napolitano en Alberto Simone, dat voor de Duitse taal bewerkt werd door Malte Grunert en regisseur Grünler. Het camerawerk is van Volker Tittel. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Mörderherz

2003 | Thriller, Komedie

Duitsland 2003. Thriller van Christian Görlitz. Met o.a. Günther Maria Halmer, Julia Stemberger, Gabriele Dossi, Ulrich Matthes en Imogen Kogge.

Daniel Elsner (Halmer) die eind vijftig is, heeft al vier jaar hartklachten. Zijn toestand wordt geleidelijk onhoudbaar. De cardioloog Dr. Graf (Matthes) stelt een harttransplantatie voor. Er wordt een donor gevonden. Het is een achttien-jarige jongeman, die met zijn motor bij een verkeersongeluk om het leven is gekomen. Daniel overwint de angst, dat zijn lichaam het vreemde orgaan niet zal afstoten. De transplantatie lukt en hij voelt zich opkikkeren. Dan begint hij zich af te vragen of een hart niet meer is dan een nieuw orgaan. Heeft een hart ook een geest of op zijn minst een imborst? Daniel gaat speuren naar de antecedenten van zijn donor en ontdekt dat deze voor zijn ongeval bij een dubbele moord betrokken zou zijn. Daniel heeft nu het hart van een moordenaar en het klopt nu in zijn keel. Hij besluit naar Hamburg te gaan en Irene Weiss (Kogge), de moeder van de jongen, op te zoeken. Zo leert hij een vriend van haar zoon kennen, en achterhaalt wat er werkelijk gebeurd is. Het liefst zou Daniel dat niet ontdekt hebben, maar hij zit nu eenmaal in het schuitje. Het scenario van regisseur Görlitz neemt op een handige, soms amusante en dan weer spannende wijze een loopje met de werkelijkheid. Halmer in de hoofdrol is geloofwaardig en weet zijn kijkers bezig te houden. Hij krijgt daarbij de juiste steun van de bijrollen. Het camerawerk is van Hans Grimmelmann. Stereo, 16:9.

Mord im Haus des Herrn

2003 | Drama, Thriller

Duitsland 2003. Drama van Christian Görlitz. Met o.a. Rudolf Kowalski, Julia Jäger, Ulrike Kriener, Barbara Auer en Gudrun Gabriel.

Dominee Christoph Wagner (Kowalski) zit in voorarrest en moet voor de rechter verschijnen wegens de moord op zijn vrouw Margareta (Kriener). De bisschop (Hinze) twijfelt aan zijn schuld, omdat de pers hem al als de dader heeft veroordeeld, hoewel het proces nog moet beginnen. Hij vreest voor een oneerlijke rechtsgang en vraagt aan vrouwelijke predikant Ruth Sundermann (J[KA3]ager) de zaak te onderzoeken, met Wagner te spreken en zijn proces te volgen. De bewijslast is tegen Wagner, hij was een notoire rokkenjager en de vrouwelijke koster Martinsen (Engel) legt een zware, belastende verklaring af. Ruth voert gesprekken met Wagner, die ontkent zijn vrouw om zeep geholpen te hebben. Als zij de balans opmaakt, moet zij toegeven dat zij niet weet of Wagner schuldig is, maar ze is evenmin overtuigd van zijn onschuld. Ze weet het niet. Het scenario van Nicola von Hollander en regisseur Görlitz bevat weinig actie en is niet verschrikkelijk boeiend, maar geeft aan de hand van de dialogen de behoorlijke rolverdeling de kans om te laten zien wat deze kan. Het camerawerk is van Tom Erhart. Lag twee jaar op de plank van omroep ZDF voordat die besloot de film uit te zenden.

Stubbe - Von Fall zu Fall: Das vierte Gebot

2002 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2002. Misdaad van Stephan Meyer. Met o.a. Wolfgang Stumph, Renate Krößner, Stephanie Stumph, Margret Homeyer en Lutz Mackensy.

De Hamburgse journalist Klaus B[KA3]orges had de zestien- jarige Frank Seeberg (Ullmann) beloofd te helpen met het opsporen van zijn onbekende ouders. Frank woont in een opvanghuis voor jongeren. B[KA3]orges wordt in de buurt van de instelling vermoord en Frank is verdwenen. Stubbe (Wolfgang Stumph) en Zimmermann (Mackensy) verrichten het onderzoek. Uiteraard gaan alle aanwijzingen in de richting van Frank, maar via oude foto`s die in B[KA3]orges` spullen gevonden worden, leidt het spoor naar vrouwelijke rechter Frauke Seeberg (Kling), die juist bezig is met een proces over een gigantische bouwfraude. Van rechter Seeberg komen ze voorlopig niet te weten of zij misschien Franks moeder is. Een ander spoor waren de vingerafdrukken in B[KA3]orges` auto, die leiden naar cabaretier Arno Mink, maar die blijkt onvindbaar. Wel stuiten ze op een zekere Arabell Mink (Dee), een voordrachtskunstenares. Dan ontdekken ze dat Frank hen voor is geweest en volgen ze een vers spoor in de richting van Bernard Seeberg (Bettermann), de vermoedelijke oom van Frank, die een stoeterij heeft. Donkere familiegeheimen en dubieuze zaken steken achter de moord, waaraan Frank onschuldig is. In het subplot heeft Stubbe weer eens onenigheid met Caroline (Kr[KA3]o[KL29]ner) en Christiane (Stephanie Stumph), terwijl tante Charlotte (Homeyer) als koppelaarster een slaatje probeert te slaan uit het internet. Het scenario van Peter Kahane, Henry Schneider en Markus Stromiedel is een tamelijk middelmatige moordgeschiedenis, maar de rolverdeling houdt de vaste kijkers niet onaangenaam bezig. Het camerawerk is van Michael Tötter.

Sperling und der stumme Schrei

2002 | Misdaad

Duitsland 2002. Misdaad van Markus Rosenmüller. Met o.a. Dieter Pfaff, Renate Krößner, Michael Kind, Julia Palmer-Stoll en Gina Wild.

Als Hans Sperling (Pfaff) er even tussen uitknijpt om een weekendje te ontspannen op het eiland Usedom in de Oostzee dat de wereldgeschiedenis is ingegaan door het plaatsje Penem[KA3]unde en voor een heel klein gedeelte Pools gebied is, raakt hij betrokken bij een brandstichting op de hoeve van Paul Gehricke (Kind). Er zijn gelukkig geen slachtoffers. Zijn vrouw Jutta (Kr[KA3]o[KL29]ner) is al jaren invalide en zit in een rolstoel; bij het uitbreken van de brand was zij op haar geliefde plek aan het water, nabij een aanlegsteigertje. Hun dochter Mara (Palmer- Stoll) bevond zich op een geheime ontmoetingsplaats met Carsten Kranz (Wannek). Paul die het houdt met Eveline Horst (Wild), de hupse blonde serveerster in het Gasthof, waar Sperling logeert, staat bekend als een tiran. Hij kan zijn handen niet thuis houden en is zeer wreed. Algauw wordt er beweerd dat Carsten de brand gesticht zou hebben. Sperling probeert aanvankelijk buiten de zaak te blijven, en laat het over aan de politie uit de nabije grote stad die hem schamper behandelen, maar hij brengt licht in het geval dat met een tragische liefdesgescheidenis en een misdaad in het verleden te maken heeft, waarmee de enge Dr. Bruck (Viering), die er niet voor terugdeinst onnodig te aborteren. Op Sperling wordt een aanslag gepleegd en hij verzuipt bijna in het water van de grote binnenzee. Het scenario is van Ralph Bohn en Christine Boock; het voert tegen het einde de spanning aardig op en bevat een zeer fraaie milieuschildering. Pfaff speelt met verve en de laatste beelden, waarin hij een lift krijgt van een potige vrachtwagen chauffeuse zijn zowel hilarisch als poëtisch. Het camerawerk is van Klaus Merkel, die zorgvuldig gebruik gemaakt heeft van de mooie locaties.

Das Duo - Im falschen Leben

2002 | Misdaad

Duitsland 2002. Misdaad van Connie Walter. Met o.a. Ann-Kathrin Kramer, Charlotte Schwab, Misel Maticevic, Roland Riebeling en Sólveig Arnarsdóttir.

De pilot voor een nieuwe misdaadserie over twee vrouwelijke smerissen uit de Noordduitse havenstad aan de Oostzee L[KA3]ubeck, Lizzy Kr[KA3]uger (Kramer) en Marion Ahrens (Schwab). Lizzy is overgeplaatst en komt uit Hamburg. Ze vormen een ongelijk duo, maar komen altijd met de juiste resultaten uit de bus. Hun steun en toeverlaat is politieman Benno Polenz (Maticevic) die hen assisteert. Aan boord van de trawler Mienleev wordt in de koelruimte het naakte lichaam van Katharina Kauerhof (Schober) gevonden. Zij werkte als dierenarts voor de veeartsenijkundige dienst en was de minnares van de eigenaar van het schip, reder Steffen Baeck (Mierau). Steffen komt niet als dader in aanmerking, want hij heeft een alibi dankzij zijn vrouw Ellen (Kaufmann). Omdat Lizzy nog maar net in Lübeck is, kan zij incognito als toerist meevaren op een reis met de trawler. Ze neemt heimelijk met een verborgen videocamera de smokkel van Russische kaviaar op. Hoewel er niet direct een verband lijkt te bestaan tussen de contrabande en de moord die het tweetal onderzoekt, is dit het begin van een reeks gebeurtenissen die in elkaar passen. Geld, jaloezie en een ongeluk in het verleden lijken een rol te hebben gespeeld. Het scenario van Markus Busch naar een idee van Susanne Schneider bevat een heleboel overbekende plotelementen, maar de actie is vlot en het spel puik. Het camerawerk is van Peter Nix. Het vervolg is getiteld DAS DUO - TOD AM STRAND.

Tatort - Mördergrube

2001 | Mysterie

Duitsland 2001. Mysterie van Christiane Balthasar. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Tessa Mittelstaedt, Florian Lukas en Amalie Bizer.

Als studente in de rechten Martha Dreher op de campus van de universiteit doodgeschoten wordt, menen Max Ballauf (Behrendt) en Freddy Schenk (B[KA3]ar) dat haar opvliegerige ex-vriendje de dader is omdat hij een strafblad heeft, maar algauw blijkt dat Martha een verhouding had met de getrouwde universiteitsmedewerker Dr. K[KA3]ogel (Umbach) - nomen est omen! Verder komt de briljante, maar geschifte student Alexander Grau (Lukas) in aanmerking omdat hij theoretiseert over de perfecte moord, waarvoor hij `het bewijs` wil leveren. Grau wordt ingesloten, maar hij heeft een machtige pa. Dan wordt de vader van Max, die in kommervolle sociale omstandigheden verkeert, dodelijk getroffen als hij zijn onderkomen verlaat en het blijkt dat de afgevuurde kogel afkomstig is uit hetzelfde wapen, waarmee Martha werd vermoord. Wil iemand Max uitdagen of zich op hem wreken? Dan stuiten ze op de labiele Franziska (Mittelstaedt)... Het scenario van Robert Schwentke dat niet helemaal vrij van clichés is, volgt het patroon van een wie-is-de-dader met de nodige dwaalsporen, die voor de verandering in een universitair milieu speelt met als gruwelijk en wellicht nodeloze aspect de moord op Ballaufs vader. De zaak van de Keulse commissarissen eindigt voor de verandering niet eens in een arrestatie. Heel onderhoudend, emotioneel en goed gespeeld door de gehele rolverdeling. Het camerawerk is van Oliver Bokelberg. Uitgezonden in plaats van de geplande aflevering 463 TATORT - KINDSTOT onder regie van Claudia Garde, ook met Ballauf en Schenk.

Tatort - Eine unscheinbare Frau

2001 | Mysterie

Duitsland 2001. Mysterie van Martin Gies. Met o.a. Sabine Postel, Oliver Mommsen, Camilla Renschke, Hubert Mulzer en Bettina Kupfer.

Het stoffelijke overschot van een man wordt gevonden in Bremen. Hauptkommissarin Inga L[KA3]urssen (Postel) speurt met haar nieuwe assistent Kommissar Stedefreund (Mommsen) naar de dader. Stedefreund en de rest van de collega`s hebben snel hun oordeel klaar en zoeken in een bepaalde richting. De kijker weet inmiddels dat Margit Brede (Kupfer) uit zelfverdediging haar belager doodde. Die kijker weet eveneens dat Margit altijd de tweede viool gespeeld had. Nu dat ze in staat was om zichzelf te verdedigen, heeft ze als een bevrijding ervaren. Het heeft haar zelfvertrouwen geschonken, maar dan zien we dat het machtsgevoel haar naar de bol schiet. Ze ontvoert de getrouwde Alfred Stellmacher (H[KA3]ubchen), met wie zij jarenlang een verhouding had en zet hem gevangen in de kelder van haar kleurloze woning, een rijtjeshuis. Alfred weet niet hoe hij het heeft. Gaat de wanhopige Margit hem nu uit wraak vermoorden of niet? Ondertussen vertrouwt L[KA3]urssen meer op haar vrouwelijke intu[KA3]itie dan de vooroordelen van haar collega`s. Met logica en en goed nadenken vindt zij het spoor naar Margit, die nog altijd heel veel van haar ex-minnaar houdt. Het scenario van J[KA3]urgen Greve is enigszins feministisch getint, maar bevat verder de klassieke formule, die voor een krimi gewenst is. Deze aflevering (nummer 488) moet het hebben van het spel van de hoofdrollen, die onder de regie van Gies hun best doen. Het camerawerk is van Thomas Etzold die in maart van het 2001 draaide.

Jenseits

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Max Färberböck. Met o.a. Sylvester Groth, Yekaterina Medvedeva, Anja Kling, Rudolf Kowalski en Krista Posch.

Mathias Mund (Groth) is diep in gedachten verzonken over een zaak van belastingfraude als hij schuin tegenover een benzinestation het elf-jarige fietsertje Nicolaj Buchwald (Bold) met de auto aanrijdt. Als de jongen geen teken van leven meer geeft, raakt hij in paniek. Hij stuift weg en veroorzaakt daardoor dat een aankomende Vespa tegen de gevloerde jongen opbotst. Hierdoor is er grote onduidelijkheid ontstaan over het eerste ongeluk en de exacte gevolgen. Nicolaj`s alleenstaande moeder Katharina (Medvedeva), een volksduitse uit Rusland, identificeert later in het gerechtelijke laboratorium het ontzielde lichaam van haar zoontje. Ondertussen begint het geweten van Mathias te knagen en zoekt hij contact met Katharina. Dit leidt tot een reeks ontmoetingen, waarbij ze steeds dichter tot elkaar komen en alles wordt bezegeld met die `ene nacht`, waarop er nog meer volgen. Elke (Kling), Mathias` vrouw, begint te vermoeden dat er iets met haar man aan de hand is, maar heeft het te druk met zichzelf, hun twee kinderen en haar fantasie[KA3]en over een collega van Mathias, Heinrich Kranz (Kowalski). De politie die Mathias hoort over het ongeval met de Vespa, zoekt tevergeefs naar de automobilist die de eerste aanrijding veroorzaakt heeft. Smeris Lennert (Franke) doet een beroep op een privédetective, die de hand weet te leggen op de videobanden van de bewakingscamera's van de pomphouder. Op dat moment heeft Mathias de zaak aan Elke opgebiecht. Katherina heeft de bekentenis ook gehoord. Ze probeert Mathias neer te steken en snijdt daarna bij zichzelf de polsen door. Ze overleven en Katharina wordt veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf wegens poging tot doodslag. Mathias komt er beter vanaf. Katharina die inmiddels hoogzwanger is, weigert alle contact met Mathias, maar als ze uit de gevangenis ontsnapt, vallen ze elkaar in de armen. Regisseur Färberböck die zich een reputatie verwierf met de uitstekende film AIMÉE UND JAGUAR, heeft hier een geval neergezet dat geschikt is voor de liefhebbers van dik melodrama. De rolverdeling maakt het door hem geschreven scenario als film heel geloofwaardig. Het camerawerk is van Carl-Friedrich Koschnick.

Die Liebe meines Lebens

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Niki Stein. Met o.a. Aglaia Szyszkowitz, Hannes Jaenicke, Jan Gregor Kemp, Max Stolletz en Fabian Meier.

Anna Lenz (Szyszkowitz), moeder van twee kinderen en getrouwd met succesvolle, hardwerkende architect Martin Lenz (Kremp), wordt het onbedoelde slachtoffer van een bomexplosie in een parkeergarage van een warenhuis. Ze brengt het er levend vanaf dankij het snelle ingrijpen van de schrijver van reisverhalen Robert Nicolai (Jaenicke). Beiden worden bij de aanslag echter zwaar gewond. In een revalidatiecentrum ontmoeten ze elkaar opnieuw en er bloeit een romance op. Robert die met zijn boeken veel geld verdiend heeft, maakt een lang gekoesterde droom van Anna waar: ze mag met zijn geld haar eigen restaurant beginnen. Martin besluit het niet langer te pikken en zet Anna voor het blok: kiezen voor Robert of voor haar gezin, maar niet beiden! Hoe Anna haar dilemma oplost, laten we in het midden, want dat zou een hoop plezier van het kijken bederven of om überhaupt te besluiten voor deze film te gaan zitten. Wederom een voorbeeld van een Duitse tv-film met een niet al te sterk verhaal dat door vaardige spelers moet worden opgekrikt. De regie van Stein von Kamienski, die als Niki Stein op de aftiteling staat, is heel behoorlijk, maar het scenario van Silke Zertz verdient dus niet de schoonheidsprijs. Het camerawerk van Arthur W. Ahrweiler met o.a. winterse opnamen die de kerstsfeer moet weergeven, is niet slecht.

Newenas weite Reise

2000 | Familiefilm, Avonturenfilm

Duitsland 2000. Familiefilm van Nenad Djapic. Met o.a. Victoria Borislavova Borisova, Florian Jaeger, Dieter Pfaff, Peter Franke en Igor Galo.

De veertien-jarige Jan (Jaeger) brengt de zomervakantie door op het vrachtschip van zijn oom Fiete (Franke), omdat zijn ouders moeten werken. Aanvankelijk was Jan teleurgesteld dat de geplande reis met zijn vader en moeder naar New York niet doorging, maar hij wordt dikke maatjes met de gemoedelijke scheepskok Kojak (Pfaff). Jan ontdekt een verstekelinge aan boord. Het is Newena (Borisova). Ze heeft haar ouders verloren in de Joegoslavische burgeroorlog en zoekt haar broertje, dat in een kindertehuis in Hamburg woont. Jan wil Newena best helpen, maar is onhandig. Hij wordt betrapt en van boord gezet. Doch Jan geeft niet op, en sluipt nu zelf als verstekeling aan boord, vastbesloten Newena te helpen. Een fijne, avontuurlijke kinderfilm, die leuk en spontaan gespeeld wordt. Het scenario van regisseur Djapic en Marc Eric Wessel houdt een boodschap in: ook weeskinderen hebben rechten als vluchteling. Djapic heeft zich goed verplaatst in de wereld van het kind en met flair geregisseerd. Zijn achternaam wordt officieel anders gespeld: Dyapik; alsof dat belangrijk is. Het camerawerk is van Anton Ranguelov Bakarski.

Der Hurenstreik - Eine Liebe auf St. Pauli

1999 | Romantiek

Duitsland 1999. Romantiek van Martin Enlen. Met o.a. Barbara Auer, Sandra Speichert, Niels-Bruno Schmidt, Monica Bleibtreu en Peter Franke.

In de Hamburgse haven ligt een oude bananenboot, de Cap San Diego, die omgebouwd is tot museumschip. Op een morgen prijkt er een reuzenachtige liefdesverklaring aan van kunstenaar Nikolaus (Schmidt) voor een zekere Sandy, die in werkelijkheid Isabell (Speichert) is, de dochter van senator R[KA3]oder (Franke). Het humorloze gezag vindt de bekladding helemaal niet zo leuk en smijt Nikolaus in de bak. De beledigde overheid heeft buiten de waard gerekend met Nikolaus` solidaire buurt: Sankt Pauli. De dames uit de Herbertstra[KL29]e e.o. hebben een zwakke plek voor hun artistieke buurtgenoot en onder leiding van Elisa (Auer) gaan ze in staking en weigeren nog langer op hun rug te werken, daarbij geholpen door de plaatselijke bierbrouwerij. Als gevolg hiervan blijven de toeristen weg, zijn de caf[KA1]e`s leeg, zitten de souteneurs zonder centen en komt het stadsbestuur in de problemen. Er wordt een oplossing gevonden: `s nachts verdwijnt het wraakschrift van de boot en de officier van justitie beschikt niet meer over het bewijsmateriaal voor een aanklacht. Voordat Nikolaus en Sandy alias Isabell elkaar in de armen kunnen sluiten, moeten zij toch nog een paar hindernissen overwinnen. Dat laatste komt omdat het scenario van Beate Langmaack eigenlijk niet voldoende was voor een avondvullende tv-film. De kluchtige onzin onder de routineuze regie van Enlen is genietbaar. Auer is goed, Speichert en Schmidt zijn aantrekkelijk. De internationaal vermaarde prostitu[KA1]ee Domenica (voor wie de dagen nu wel beginnen te tellen) is te zien als zichzelf.

Zugvögel - ... einmal nach Inari

1998 | Komedie, Romantiek

Duitsland/Finland 1998. Komedie van Peter Lichtefeld. Met o.a. Joachim Król, Outi Mäenpää, Peter Lohmeyer, Jochen Nickel en Nina Petri.

Een goedmoedige Duitse biervrachtwagenchauffeur met een maniakale voorliefde voor Europese spoorboekjes (Król), verheugt zich verschrikkelijk op de Internationale Treindienstregeling Competitie in Inari (Finland). Als zijn baas hem de broodnodige vrije dagen afneemt, slaan de stoppen door. Hij valt hem aan en vertrekt alsnog, op de hielen gezeten door de politie omdat de baas later dood wordt gevonden. 'Treinvogel' imponeert wat betreft karaktertekening en decor (de Finse verlatenheid). Duits-Finse railmovies zijn dun gezaaid maar Zugvögel …Einmal nach Inari kan zich meten met de beste.

Macht

1998 | Thriller

Duitsland 1998. Thriller van Miguel Alexandre. Met o.a. Katja Riemann, Peter Sattmann, Dietmar Schönherr, Louisa Herfert en Nicole Heesters.

De politicus Peter Sommer is voorzitter van een politieke partij en heeft zich kandidaat gesteld tijdens de verkiezingen. De opiniepeilingen zeggen allemaal hetzelfde: Peter Sommer kan niet meer verliezen. Een paar dagen voor de verkiezingsuitslag wordt Peter samen met zijn vrouw en kind ontvoerd. De ontvoerders vragen tien miljoen Duitse mark losgeld

Ein Großes Ding

1998 | Misdaad, Actiefilm

Duitsland 1998. Misdaad van Bernd Schadewald. Met o.a. Richy Müller, Jürgen Vogel, Katja Flint, Fiona Coors en Ulrike Kriener.

Deze film over een bankoverval bij een filiaal van de Sparkasse in een voorstadje van Hamburg is geïnspireerd op een waargebeurd drama dat aan het einde van de jaren 1980 plaatsvond. Het trok de aandacht in de media en er werd in 1998 een gedramatiseerde documentaire over gemaakt met medewerking van een der overvallers en een vrouwelijke medeplichtige. Eén gangster en een gegijzelde jonge vrouw werden toen doodgeschoten in een vuurgevecht met de politie. In deze film heeft men zich beperkt tot twee boeven en twee nog redelijk jonge employees van de spaarbank, die gegijzeld worden zodra de politie komt aangesneld. Het drama eindigt ten slotte na een wilde achtervolging door de politie met een verschrikkelijke schietpartij op de Duitse autobaan in de buurt van Münster. Een der gegijzelden laat in voornoemd vuurgevecht het leven. De film geeft de media die het gebeuren tot een spektakel hadden verheven, de schuld van de ongelukkige afloop. Er wordt te weinig gezegd over het feit of de politie de zaak soms niet anders had kunnen aanpakken en of men de misdadigers met een zeer lang strafblad überhaupt na hun zoveelste verblijf in de gevangenis wel zo op de maatschappij had moeten loslaten; behalve de medewerkster van de bank moest ook de chauffeur van een lijnbus het met zijn leven betalen - je vraagt je af waarom. De vier hoofdrollen - Müller als de schoft Hans Georg Pauler en Vogel als zijn maat in het kwaad Ulrich Raffyck, en Flint als slachtoffer Anna Klages en Coors als haar jongere collega Kirstin Bauer - zijn uitstekend gekozen; ze hebben zich goed ingeleefd en leveren de juiste spelprestaties. Schadewalds regie is professioneel, maar het is en blijft de vraag of hij niet een beter scenario had kunnen schrijven, dat meer antwoord zou geven op vragen, die opkomen en meer zou toelichten over het gevoerde beleid - de film is lang genoeg. Het camerawerk van Diethard Prengel en Karl Finkbeiner is voortreffelijk. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Ein Engel schlägt zurück

1998 | Komedie

Duitsland 1998. Komedie van Angelina Maccarone. Met o.a. Jale Arikan, Tatjana Blacher, Marek Harloff, Silvan-Pierre Leirich en Jessica Kosmalla.

Charlotte (Blacher), best een leuke verschijning, versleept met een elektrische kar de koffers van toeristen, die op het eiland Helgoland komen verpozen, als ze van de boot aan wal stappen. Ze is een soort Jehova-getuige, die de ondergang van de wereld heeft uitgerekend en in het dagelijkse leven daarvoor talloze aanwijzingen ziet. Ayse (Arikan) is een orientaals aandoende vrouw, die in Hamburg de kost verdiende op haar rug, maar naar het eiland is gehaald door haar belangrijkste vaste klant Horst Klein (Heyne), die haar zijn hele bezit vermaakt als ze bij hem blijft. Beide dames zijn buitenstaanders, waarop de eilandbewoners neerkijken; alleen de puberachtige zoon Torsten (Harloff) van de plaatselijke kroegbaas, die Der Fliegende Holl[KA3]ander uitbaat, neemt hen serieus en draagt ze een warm hart toe. Charlotte, die in Hannes (Leirich) een bewonderaar heeft, wil de vooravond van de apocalyps vieren in het café van Torstens vader, waar zij met Ayse voor een aardige verrassing zorgt. Sfeervolle film over z.g. buitenstaanders met goed spel onder een gedreven regie van Maccarone, die samen met Michaela Ewers het scenario schreef. Uitstekend camerawerk van Maccarone's vaste cameraman, Judith Kaufmann.

Der Pirat

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Bernd Schadewald. Met o.a. Jürgen Vogel, Christiane Paul, Laura Tonke, Sebastian Rudolph en Anna Thalbach.

Een journalist van het gerespecteerde Duitse weekblad [KL]Der Spiegel[KLE], Stefan Aust (in de film als een vrouw voorgesteld) maakte een serie interviews met Jan C. uit Hamburg, een junk (midden in de veertig), die aan AIDS bezig was kapot te gaan en zijn laatste dagen sleet in de gevangenis. Aust schreef naar aanleiding van deze vraaggesprekken een boek, dat verfilmd werd voor de Duitse tv. Jan C., ook wel bijgenaamd Der Haschprinz von Hamburg, wordt gespeeld door Vogel. De film begint in 1968 als Jan en zijn broer Ludwig (Rudolph) - uit een keurig burgerlijk milieu - kennis maken met de hasjies, die Jan uit Holland haalt en financiert met de verkoop van gepirateerde muziek. Hij dealt in de stuff en komt in de goedlopende `hasjies-grossierderij` van Cramberg (Lohmeyer). Een gouden toekomst is voor hem weggeglegd, maar als Cramberg verlinkt wordt en Jan zijn business inclusief zijn lekkere, blonde vriendin Meike (Paul) overneemt, verraadt Cramberg hem bij de politie en belandt Jan die met zijn broertje Ludwig die inmiddels ook in de zeer lucratieve hero[KA3]inehandel is gestapt, zelf achter de tralies. Zelf is hij hero[KA3]ine gaan spuiten en als hij later vrijkomt, probeert Meike hem van het spul af te helpen, wat uiteindelijk tevergeefs is. Als hij door de politie wordt ingezet om andere dealers te pakken, sleept hij in dit avontuur zijn zwaarverslaafde broer Ludwig mee, die door de hard achteruit rijdende Jaguar van Cramberg in een parkeergarage tegen een betonnen paal wordt doodgedrukt. Meike hem op uit lijfsbehoud. Jan komt zijn vroegere vriendin Sabine (Tonke) tegen, die hij zwanger had gemaakt en slijt met haar een uitzichtloos junkiebestaan tot hij een besmette injectiespuit (in de gevangenis overigens) gebruikt en gesloopt wordt door voornoemde ziekte. Uitstekend gespeeld drama over een tijdsbeeld, dat de kijker aan het denken zet en een diepe indruk achterlaat. Die verontruste toeschouwer mag zich troosten: als het niet de drugs geweest waren dan zou Jan iets anders gedaan hebben waardoor hij zijn omgeving in het verderf stortte. Scenario van regisseur Schadewald, Jürgen Dünnwald en Frank Göhre, die geassisteerd werden door Ingeborg Janiczek. Het camerawerk is van Jochen Radermacher. Geen leuke film, maar wel een aanrader.

Bella Block - Auf der Jagd

1998 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1998. Misdaad van Markus Imboden. Met o.a. Hannelore Hoger, Rudolf Kowalski, Eva Kryll, Peter Heinrich Brix en Bernd Grawert.

Bella Block (Hoger) is in de zevende hemel: ze heeft een vaste vriend aan de haak geslagen. De gelukkige is Simon Abendroth (Kowalski), een wetenschapper aan de universiteit van Hamburg. Haar broze geluk is snel verstoord als ze naar het Varenbecker Wald even buiten de hanzestad geroepen wordt, waar de stoffelijke overschotten van een echtpaar uit Hamburg zijn gevonden. Het is duidelijk dat het echtpaar op beestachtige wijze vermoord werd, maar Bella tast volledig in het duister. Terwijl haar onderzoek gaande is, gebeurt er niet ver uit de buurt nog een tweede moord, die overeenkomsten vertoont met het eerste geval. Het leven op het land schijnt dus niet zo idyllisch te zijn als men denkt en Bella vermoedt dat de dader uit het naburige dorp komt. Ze besluit hem uit de tent te lokken door iemand te arresteren, die het gedaan zou kunnen hebben, maar onschuldig is. Haar list slaagt en haar analyse van een mislukt leven klopte. Het scenario van Eva Zahn en Volker A. Zahn is een degelijk psychologisch misdaadverhaal, dat op sublieme wijze door de koel spelende, ironische Hoger vertolkt wordt. Kowalski als Simon Abendroth zou de komende afleveringen aan Bella's zijde blijven als haar trouwe levenspartner, al gaat hun pad niet altijd over rozen. Het camerawerk is van Helmut Pirnat. De muziek van Nikolaus Glowna werd bekroond met de Duitse tv-prijs.

Absolute Giganten

1998 | Komedie, Romantiek, Drama

Duitsland 1998. Komedie van Sebastian Schipper. Met o.a. Frank Giering, Florian Lukas, Julia Hummer, Jochen Nickel en Albert Kitzl.

Floyd (Giering), Ricco (Lukas) en Walter (Monot jr.) wonen in een sociaal mindere buurt van Hamburg. Ze hebben geen vast werk. Ze doen allerlei gelegenheidsbaantjes om aan geld te komen. Drie thema`s zijn belangrijk in hun leven: auto`s - ze hebben een opgedofte Ford Granada, minstens 25 jaar oud en rijp voor de sloop - voetbal, en hoe kan het ook anders: de vrouwtjes. Hamburg is hun biotoop, maar Floyd wil meer zien en heeft aangemonsterd op een vrachtschip, dat de volgende morgen het ruime sop kiest voor Singapore via Kaapstad. Ze gaan met zijn drie[KA3]en nog eenmaal de bloemetjes buiten zetten. Ze gaan langs disco`s, clubs (een Elvis contest) en maken met hun auto het natte asfalt onveilig. Het hoogtepunt wordt gevormd door een partijtje tafelvoetbal. Het scenario van regisseur Schipper, die zijn intrede deed in de film met een rolletje in THE ENGLISH PATIENT, is origineel en schetst een aardig portret van jonge mensen in het midden van de jaren 1990 met thema`s als volwassen worden, het nazi-verleden, homoseksualiteit en verantwoording nemen. Het spel is zeer goed en heel geloofwaardig. Geproduceerd door Tom Tykwer (LOLA RENNT, WINTERSCHL[KA3]AFER) en Stefan Arndt (DAS LEBEN IST EINE BAUSTELLE) voor omroep NDR. Eigenlijk een tv-film, maar kreeg bioscoopstatus op filmfestivals en ging daarna de zalen in. Het camerawerk is van Frank Griebe. Meervoudig bekroond.

Irrlichter

1997 | Thriller

Zwitserland 1997. Thriller van Christoph Kühn. Met o.a. Barbara Auer, Tobias Langhoff, Adolph Spalinger, Christian Redl en Walo Lüönd.

Ralph Mettler (Langhoff) doet voor professor Havlik (Redl) een wetenschappelijk experiment door veertien dagen in een spelonk te verblijven. De tv-zender, waar Meta Foerster (Auer), verslaggeefster is, heeft de exclusiviteit om een reportage te maken. Als Meta met haar ploeg bij de grot is, daalt zij af voor een interview, maar Ralph blijkt niet zo ontvankelijk te zijn voor een gesprek. De crew maakt aanstalten om weer naar buiten te gaan en ondertussen valt een reusachtige druipsteen van de zoldering. De gevallen steenmassa verspert de weg naar de uitgang, maar de ploeg is nog net op tijd buiten. Meta zit vast en kan alleen nog maar richting Ralph. Ondertussen stijgt de waterspiegel zeer rap. Er breken zeer benauwde uurtjes aan. Het scenario van regisseur Kühn en Carlo Meier is niet zo onwerkelijk als men misschien wel geneigd zou zijn te denken: in november 1999 zat een ploeg van meer dan tien ervaren speleologen vast in een grot in ZW-Frankrijk, waaruit ze pas na meer dan twee weken bevrijd konden worden. Hoewel iedereen sterk aan hun gezondheid had getwijfeld, bleken ze als door een wonder de voor onmogelijk gehouden tijd zeer goed doorstaan te hebben. Het verhaaltje tussen het jonge proefkonijn en de rijpere journaliste is maar bijzaak. Het camerawerk is van Peter Indergand.

Hundert Jahre Brecht

1997 | Documentaire, Experimenteel

Duitsland 1997. Documentaire van Ottokar Runze. Met o.a. Udo Samel, Jürgen Hentsch, Christian Redl, Meret Becker en Hanne Hiob.

Aan de hand van autobiografische teksten, gedichten, liederen en fragmenten uit het toneelstuk Furcht und Elend des Dritten Reich wordt een eigenzinnige hulde gebracht aan het Duitse literaire fenomeen Bertolt Brecht, ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van zijn geboorte. Wat aanvankelijk een mozaïek lijkt te zijn van zijn geschriften, vloeit zodanig in elkaar dat het tot een geheel samensmelt. Vooral het thema verbanning en emigratie komt aan bod, verpersoonlijkt door twee reizende en converserende vluchtelingen, gespeeld door Samel en Hentsch, die op spontane en speelse wijze stukken brengen uit Flüchtlingsgesprächen. Hierbij komen Brechts filosofieën over bureaucratie, vrijheid, leven en macht en zijn haat jegens het nazisme overvloedig aan bod. Liedjes worden gezongen door Redl, in de rol van Baal en Becker als Jenny. Hiob leest voor uit zijn dagboeken. De acteurs spelen prima, tot in de kleinste rolletjes. Een boeiende hommage aan een van de grootste auteurs van de twintigste eeuw, geschreven door Runze en Hiob. Achter de camera werd plaatsgenomen door Michael Epp.

Du stirbst, wie ich es will!

1997 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1997. Misdaad van Thomas Jauch. Met o.a. Hans Werner Meyer, Astrid M. Fünderich, Robert Victor Minich, Michael Mendl en Barbara-Magdalena Ahren.

Een zwaar gestoorde seriemoordenaar houdt Duitsland in de ban. Hij zoekt zijn slachtoffers onder de psychologen- criminologen. Zo stierf een expert, die zich met pyromanen bezig hield in een vlammenzee en een bekende deskundige over amokmakers werd met zijn gezin afgeslacht. Komissarin Eva Glaser (F[KA3]underich) en psycholoog van de politie Dominik Born (Meyer) verdiepen zich in de zaak. Bij Timo Jungheinrich (Minich), die zwaargewond als gevolg van een schietpartij in de ziekenboeg van de gevangenis ligt, vinden ze een Polaroid foto die genomen is bij voornoemde slachtpartij, maar Timo was ten tijde van de daad al ingesloten: de conclusie is eenvoudig, de moordenaar moet hem daar hebben laten vallen en Timo wordt onderworpen aan een verhoor. Timo attendeert Glaser en Born op het volgende slachtoffer: een SM-specialist, maar ze komen te laat. Timo, zo blijkt uit de volgende verhoren, is het volgende slachtoffer van de ziekelijke maniak - een gouden kans voor de kriminal Polizei om de gek te snappen. Het scenario van Wahnfried J. Betz is nu niet bepaald waanzinnig origineel, maar het is in ieder geval een Teutoonse benadering van het onderwerp naar een al oud Amerikaans recept, wat niemand hoeft te verbazen. Het camerawerk is van Rainer Klausmann. Redelijk gespeeld, maar niet meer dan een tijdverdrijver die men ook mag overslaan. Uitbrengende omroep RTL TELEVISION koppelde aan de uitzending van de rolprent een discussie-programma over het verschijnsel van de seriemoordenaar, maar dat is tamelijk vergezocht.

Doppelter Einsatz - Der Mörder mit der Maske

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Dror Zahavi. Met o.a. Despina Pajanou, Sylvia Haider, Gerhard Garbers, Konstantin Graudus en Jockel Tschiersch.

Derde DOPPELTER EINSATZ-tv-film. Smerissen Sabrina Nikolaidou (Pajanou) en haar collega Eva Lorenz (Haider) worden ingedeeld bij een z.g. SoKo (Sonder Kommission), een speciaal rechercheteam van de politie dat zich met een bepaalde zaak bezighoudt. Hun chef is Kriminalrat Manfred [KA3]Olschl[KA3]ager (Ohrt). Een verkrachter met een masker van Arnold Schwarzenegger, bijgenaamd Arnold, maakt Hamburg onveilig door zijn slachtoffers te bedwelmen en aan te randen in een met zwart fluweel beklede bestelwagen. Eva wordt lokvogel op verzoek van [KA3]Olschl[KA3]ager, maar het loopt verkeerd af: Eva wordt verkracht zonder dat Arnold gepakt wordt. Jenny [KA3]Olschl[KA3]ager (Finckh), de vrouw van smeris Manfred, wordt vermoord en men denkt aan Arnold. [KA3]Olschl[KA3]ager wordt van de zaak afgehaald omdat hij er nu te persoonlijk bij betrokken is. Ondertussen leidt het spoor naar een zekere Hameister (Rudolph), die bij zijn arrestatie door Ölschläger wordt doodgeschoten. Het geval lijkt afgesloten te zijn. Sabrina, die plaatsvervangend teamleidster was, vindt het allemaal wel wat te gemakkelijk en zij ontrafelt een crime-passionel. Het is toch zo jammer dat deze behoorlijk gespeelde en goed gemaakte film een zo voor de hand liggend en weinig origineel scenario van Matthias Herbert heeft, waardoor er nog nauwelijks verrassingen voor de kijker zijn.

Die Gang - Ich töte alles, was du liebst

1997 | Mysterie

Duitsland 1997. Mysterie van Hajo Gies. Met o.a. Uwe Ochsenknecht, Moritz Bleibtreu, Dustin Nguyen, Peter Franke en Ulrike Kriener.

Die Gang staat voor een speciale afdeling van de samenwerkende havenpolitie, de douane en de Duitse federale politie (BKA). Ze proberen orde op zaken te stellen in de Hamburgse haven, waar allerlei onverlaten proberen te smokkelen, misdaden te plegen of zich aan de staat te verrijken. Deze film is een avondvullende pilot die gevolgd werd door twaalf afleveringen van een uur, waarvan er vier (7, 8, 9 en 10) zelfs geregisseerd werden door Nederlander Ben Verbong. Tot Die Gang behoren: Joe Feddersen (Ochsenknecht), Klaus Winkelmann (Bleibtreu), Marc Wiessener (Nguyen) en Karl Kr[KA3]oger (Franke). Verder zijn er Jean-Marie Bosco (Keach), de nemesis, Amy Farland (Walker Brandt) de zuster van Joe Feddersen`s vermoorde vrouw, Helga Sanders (Kriener), Dorothea Voght (Kasprik), Sam Otero (Henley) de politieman uit New Orleans en Francis Miller (Knaup). In deze aflevering wil Bosco een met cement geladen schip laten zinken in de Elbe en een fortuin vergaren met het uitbaggeren. Hoewel de aanpak traditioneel is, wordt er heel behoorlijk geacteerd en is het geheel zeer onderhoudend. Scenario van Bernd Schwamm en camerawerk van Gerhard Schirlo. Gefilmd in Duitsland en de V.S.

Der rote Schakal

1997 |

Duitsland 1997. Hajo Gies. Met o.a. August Zirner, Hans Diehl, Felix von Manteuffel, Catherine H. Flemming en Peter Franke.

Oost-Berlijn, jaren '70. De jonge natuurkundige Werner Leiser wil vooral één ding: weg uit de DDR. In de hoop als spion in het buitenland ingezet te worden, gaat hij bij de Stasi werken. Het loopt echter allemaal anders dan hij had gedacht. Zijn vrouw Inge wil helemaal niet weg en bovendien haalt Leiser het wantrouwen op zijn hals van zijn 'collega' Hunschke, die ervoor zorgt dat hij niet naar het westen kan. Hierop neemt Leiser een weloverwogen risico: hij besluit dubbelspion te worden.

Auf eigene Gefahr - Belästigungen

1996 | Mysterie

Duitsland 1996. Mysterie van Markus Imboden. Met o.a. Thekla Carola Wied, Walter Kreye, Swetlana Schönfeld, Peter Franke en Hermann Lause.

Tijdens een receptie op het stadhuis van Bonn krijgt een staatssecretaris door een onbekende vrouw beledigingen naar het hoofd geworpen. Hij beweert haar niet te kennen, maar de man staat bekend om zijn vele slippertjes. Eten en drinken dus voor journaliste Wied. Het geboren komt in een heel ander daglicht te staan wanneer de jonge vrouw wat later vermoord gevonden wordt op de parking van een sjiek hotel. Alle bewijzen zijn tegen de staatssecretaris, temeer omdat zijn verlamde vrouw hem geen alibi kan of wil verschaffen. In tegenstelling tot kommissaris Kreye is Wied overtuigd van de onschuld van de politieker. Leuke Krimi die vooral onderhoudend is door het kat en muisspel tussen Wied en kommissaris Kreye. Het scenario van Matthias Herbert is echter alles behalve origineel en het slot is erg doorzichtig. Fotografie van Rainer Klausmann.

Polizeiruf 110: Alte Freunde

1995 | Misdaad

Duitsland 1995. Misdaad van Markus Imboden. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Peter Franke, Rainer Luxem en Robert Hunger-Bühler.

Walter Donat (Franke), de ex-kapitein van een vrachtboot, zat twaalf jaar onschuldig in de bajes in de DDR, wegens spionage en actieve hulpverlening aan mensen die de republiek wilden ontvluchten. Nu is hij een gebroken, drankzuchtige man. Tijdens een kroegentocht ontmoet hij twee oude gabbers, Harry Laskowsky (Luxem) en Fred Quade (Hunger-B[KA3]uhler), die hem weer op de been helpen als ze ruiken dat hij een onderkomen heeft ge[KA3]erfd, maar zij misbruiken zijn vertrouwen en helpen hem vlotjes van zijn centjes af. Zij betrekken hem bij hun criminele activiteiten - het legen van offerblokken in kerken en het plegen van bankovervallen. Door hen raakt Walter betrokken bij een moord. Kommissar Groth (B[KA3]owe) belandt wegens hartproblemen (hij zou een paar jaar later in werkelijkheid aan een hartaanval overlijden) in het ziekenhuis, maar vanaf zijn bed leidt hij samen met Hinrichs (Steimle) het onderzoek. Vrij onderhoudende krimi naar een scenario van Wolf-Heinrich Schultz en regisseur Imboden.

Kriegsbilder

1995 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland/Ierland 1995. Drama van Heiner Stadler en Heiner Stadler. Met o.a. Herbert Knaup, Peter Franke, Ozay Fecht, David Kehoe en Claude Channice.

Regisseur Stadler heeft een interessante film gemaakt over het leven van oorlogscorrespondenten, zowel verslaggevers als fotografen. Hij betoogt dat pen en camera net zo gevaarlijk zijn als een machinegeweer of een pistool; in een gewapend conflict spelen ze een gelijkwaardige rol. De hoofdrollen zijn goed en geloofwaardig. Op locatie in Ierland en Libanon gedraaid.

Kinder des Satans

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Jürgen Dünnwald en Bernd Schadewald. Met o.a. Nicolette Krebitz, Moritz Bleibtreu, Katja Studt, Antje Westermann en Ygal Gleim.

De onnatuurlijke dood van Heike Rosner (Westermann), die zich daarvoor hysterisch gedragen had, wordt aanvankelijk uitgelegd als een droevige zelfmoord. Er zijn boze tongen, die beweren dat het geen suicide was; de roddel en achterklap weet echter van geen ophouden en als de geruchten maar blijven aanhouden raakt tenslotte het hele stadje ervan in opschudding. Als pastoor Martens (Redl) erbij betrokken raakt, is de beer pas echt los. Regisseurs D[KA3]unnwald en Schadewald schreven het scenario voor deze tv-film en Schadewalds ervaring met krimis (TATORT) is duidelijk merkbaar, al hebben ze gepoogd er meer een dramatisch verhaal van te maken wat maar ten dele geslaagd is. Van de jonge spelers valt vooral Bleibtreu op in de rol van Henning Voss. Het camerawerk is van Klaus Eichhammer.

Einer zahlt immer

1993 | Komedie

Duitsland 1993. Komedie van Max Färberböck. Met o.a. Heinz Hoenig, Dagmar Manzel, Barbara Focke, Werner Rehm en Christoph Bantzer.

Vermakelijke geschiedenis over twee geboren verliezers, Hoenig en Manzel, die over de rug van geslaagde zakenvrouw Focke proberen naar boven te drijven, dankzij een persoonsverwisseling. Moraal van het verhaal: er is altijd een kind van de rekening. Scenario van de regisseur en de fotografie werd verzorgd door Lothar Elias Stickelbrucks.

Mau Mau

1992 | Erotiek, Drama

Duitsland 1992. Erotiek van Uwe Schrader. Met o.a. Marlen Diekhoff, Catrin Striebeck, Peter Gavajda, Henryk Bista en Dirk Schoufs.

Midden in de rosse buurt van een grote Duitse stad bevindt zich de striptent van Inge (Diekhoff) met Doris (Mezi[KA2]eres) als hete attractie. Ze is een brutale stripster met het onnozele uiterlijk van een verlegen dorpsschone. Aan Inge kleeft Rosa (Striebeck), die een jaloerse arabier als vriend heeft. Temidden van deze groezeligheid de schijnwerpers op gauwdiefjes, genieters, spuiters, pushers en patsers. Aardige milieuschets, helaas zonder verhaal, maar met spontaan spel. Scenario van Daniel Dubbe en regisseur Schrader, wiens derde speelfilm het is. Camerawerk van Peter Gauhe.

Kollege Otto - die Co-op-Affäre

1991 | Drama

Duitsland 1991. Drama van Heinrich Breloer. Met o.a. Rainer Hunold, Hermann Lause, Udo Wainberger, Gerd Haucke en Dietrich Mattausch.

Regisseur-scenarioschrijver Breloer gaat in semi-documentaire stijl op zoek naar de achtergronden van het beruchte Co-op- schandaal uit 1991. Centraal personage is Bernd Otto, de toenmalige voorzitter van de raad van beheer (gespeeld door Hunold). Deze man maakte een bliksem-carrière in het bedrijf, en toen in april 1991 een aanklacht tegen hem werd ingediend, bleek hoe listig hij de zaak oplichtte: hij vervalste balansen, bedroog de banken en spekte zijn eigen bankrekening. Breloer baseerde zich vooral op materiaal uit het weekblad Der Spiegel. De film is doorspekt met interviews met de mensen die bij de zaak betrokken waren, en in de epiloog wordt het bewijsmateriaal tegen de aangeklaagden op een rijtje gezet. Het is boeiende een tv-film geworden. Klaus Brix deed het camearwerk voor het gedramatiseerde gedeelte, terwijl Reinhard Gossmann, Jürgen Hasenack en Hans-Joachim Theuerkauf verantwoordelijk waren voor de documentaire fragmenten.

Herzlich willkommen

1990 | Romantiek

Duitsland 1990. Romantiek van Hark Bohm. Met o.a. Uwe Bohm, Barbara Auer, David Bohm, Hark Bohm en Anna Thalbach.

Na tien jaar opsluiting in het Oostblok lukt het Uwe Friedrich (Bohm), die 26 jaar is, naar het vrije Westen te vluchten. Hij kan moeilijk aan zijn herwonnen vrijheid wennen, maar dankzij zijn moeder kan hij aan de slag in een tehuis voor moeilijk opvoedbare kinderen. Hier past hij zich snel aan en hij lijkt goed op te kunnen schieten met de bewonertjes. Dan krijgt hij het aan de stok met de directeur. Deze zweert bij nazi- methodes om de orde te handhaven. Bij zijn verzet tegen het harteloze gezag wordt hij geholpen door de knappe Elke (Auer). De film gaat over het thema hoe jonge mensen reageren als het communistische juk, waaraan zij altijd onderworpen waren, wegvalt. Het spel is niet altijd overtuigend, maar toch is het een interessante film. Regisseur Bohm schreef het scenario in samenwerking met Dorothee Schön en het is gebaseerd op een roman van Walter Kempowski. Achter de camera stond Edward Klosinski. Speelt in Duitsland omstreeks 1956.

Schmetterlinge

1988 | Drama, Misdaad

Duitsland 1988. Drama van Wolfgang Becker. Met o.a. Bertram von Boxberg, Lena Boehncke, Dieter Oberholz, Uwe Helfrich en Peter Franke.

De film vertelt het verhaal van een jonge, werkeloze man. Eenzaamheid en vertwijfeling maken hem tot kindermoordenaar. Wolfgang Becker's eerste film is sterk en eigenzinnig, en terecht meermalen bekroond.

Der Tod des weissen Pferdes

1985 | Historische film, Drama

Duitsland 1985. Historische film van Christian Ziewer. Met o.a. Thomas Anzenhofer, Angela Schanelec, Udo Samel, Peter Franke en Dietmar Schönherr.

De film toont de gebeurtenissen in een Duits dorp ten tijde van de boerenoorlogen. De boeren komen in opstand tegen de onderdrukking door de geestelijken, die in een naburig klooster wonen. Aan het eind delven ze toch het onderspit, de macht van de gevestigde orde is te groot.

Blanche - oder das Atelier im Garten

1985 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1985. Drama van Hans Günther Heyme. Met o.a. Elke Petri, Walter Kreye, Ulrich Hass, Paul-Albert Krumm en Angelica Domröse.

Een excentrieke schilderes trekt zich in haar atelier terug. Aanvankelijk houdt zij contact met de buitenwereld, schrijft brieven aan een denkbeeldige geliefde, maar uiteindelijk sluit ze zich helemaal af. De zelfmoordpoging van een vriendin lijkt haar terug te brengen naar de werkelijkheid. Saai verhaal, dat het moet hebben van de vele visuele effecten, Mondriaandecor en afwisselend kleur- en zwart-wit opnamen.

Kanakerbraut

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Uwe Schrader. Met o.a. Peter Franke, Brigitte Janner, Gerhard Olschewski, Nikolaus Dutsch en Alfred Raschko.

De film volgt de werkloze Paul op zijn omzwervingen in de Berlijnse arbeiderswijk Kreuzberg. Een enigszins cynische film, die in zijn milieutekening de spot niet schuwt. In dramatisch opzicht is het geen sterke film geworden.

Aus einem deutschen Leben

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Theodor Kotulla. Met o.a. Götz George, Elisabeth Schwarz, Kai Taschner, Hans Korte en Kurt Hübner.

Een onthutsende, aangrijpende biografie over Rudolf Höss, commandant van Auschwitz, naar de roman Der Tod ist mein Beruf van Robert Merle naar Höss' eigen dagboeken. Camerawerk van Dieter Naujek.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Peter Franke op televisie komt.

Reageer