Johanna ter Steege

1961 Acteur

Johanna ter Steege (1961) is acteur.
Er zijn 30 films en 1 serie gevonden.

Brussel

2017 | Drama

2017. Drama van Met o.a. Carolien Spoor, Hans Dagelet, Steef de Bot, Johanna ter Steege en Alexandre Lazarev.

History's Future

2016 | Drama

Nederland/Duitsland/Ierland 2016. Drama van Fiona Tan. Met o.a. Mark O'Halloran, Johanna ter Steege, Denis Lavant, Anne Consigny en Rifka Lodeizen.

Experimentele debuutfilm van beeldend kunstenaar Tan, waarin een naamloze man (O'Halloran) na een laffe aanval op straat zijn geheugen kwijt raakt. Al snel laat hij huis en haard achter om zwervend door een verbrokkelend Europa te trekken, als een alleman die iedereen en niemand tegelijk is, en die met elke scène van persoonlijkheid verandert. Tan vermengt fictie met documentaire en gooit daarbij alle conventies van de narratieve cinema de prullenbak in, maar interessante ideeën (de film begint met het einde) levert dat eigenlijk niet op.

Ik wil gelukkig zijn

2016 | Documentaire, Biografie

Nederland 2016. Documentaire van Annette Apon.

Portret van diva Fien de la Mar (1898-1965), de Nederlandse actrice en zangeres die vanaf de jaren twintig furore maakte in de theaters en op het witte doek (onder andere De Jantjes). De documentaire schildert haar af als een bijzonder getalenteerde vrouw die zich vol overgave in elke rol stortte, maar wier grillige karakter - 'Fien sloeg, Fien beet en Fien dronk' - haar ondergang betekende (ze pleegde op 67-jarige leeftijd zelfmoord). Fraaie archiefbeelden, maar uiteindelijk niet heel boeiend. De verschillende voice-overs laten bovendien nogal te wensen over.

Het mooiste wat er is

2015 | Drama

Nederland 2015. Drama van Danyael Sugawara. Met o.a. Maarten Heijmans, Sallie Harmsen, Johanna ter Steege en Marcel Hensema.

De vrijgevochten Sam (Heijmans) woont op een oude woonboot. Met zijn gelijkgestemde buren zit hij graag 's avonds met een biertje aan dek. Dan ontmoet hij de wat bravere Do. Ze worden smoorverliefd, gaan samenwonen, maar als ze een baby krijgen is het wel erg wennen, vooral voor Sam. In de film wordt de chronologie nogal door elkaar gegooid, lastig, tot je beseft dat het tijdsverloop aan het groeiende chagrijn op de gezichten is af te lezen. Begint boeiend, zakt daarna even in om weer sterk te eindigen. Kick Duijkers is fantastisch als baby Max (9 maanden).

À la vie

2014 | Drama

Frankrijk 2014. Drama van Jean-Jacques Zilbermann. Met o.a. Julie Depardieu, Johanna ter Steege, Suzanne Clément, Hippolyte Girardot en Mathias Mlekuz.

Hélène, Lili en Rose zijn lotgenoten in het concentratiekamp Auschwitz. In de chaos aan het eind van WO II raken ze elkaar kwijt. Totdat de drie elkaar, dankzij een ieder jaar opnieuw geplaatste advertentie van Hélène, uiteindelijk in 1962 terugzien. Zilbermanns ode aan het leven is niets minder dan een hommage en laatste groet aan zijn moeder en haar twee vriendinnen die de Holocaust overleefden. Daarbij wordt het grote gebaar vermeden en spelen de actrices met de onuitwisbare gezamenlijke herinneringen van hun personages. De vakantie van het drietal in de badplaats Berck-Plage is een treffend tijdsbeeld.

Lilet Never Happened

2012 | Drama

Nederland/Verenigd Koninkrijk 2012. Drama van Jacco Groen. Met o.a. Sandy Talag, Johanna ter Steege, Timothy Mabalot en John Arcilla.

Lilet was een twaalfjarige prostituee die documentairemaker Groen (Meiden van de Keileweg) ontmoette in een psychiatrische inrichting in Manilla. Toen hij een documentaire aan haar wilde wijden, bleek ze verdwenen, dus werd het een speelfilm, waar veel tijd, energie en eigen geld in zijn gestoken. De oprechte verontwaardiging is voelbaar en het navrante verhaal is laagdrempelig, kleurrijk en dynamisch verfilmd. Maar ook, helaas, met veel dramatische clichés, uitleggerige dialogen en een vermoeiend dichtgesmeerde soundtrack. Als bewustwordingspamflet best effectief, als cinema ondermaats.

Achtste-groepers huilen niet

2012 | Jeugdfilm, Familiefilm

Nederland 2012. Jeugdfilm van Dennis Bots. Met o.a. Hanna Obbeek, Nils Verkooijen, Hanna Verboom, Johanna ter Steege en Lieke van Lexmond.

Akkie (Obbeek) is een opgewekte stoere meid die verzot is op voetbal, net als haar klasgenoot Joep (Verkooijen), een nogal chagrijnige jengelkop, met wie ze het voortdurend aan de stok heeft. Maar dan wordt Akkie op een dag met leukemie in het ziekenhuis opgenomen. In deze verfilming van het gelijknamige boek van Jacques Vriens blijven lijden en tragiek wel erg ver op de achtergrond. Er zijn ontroerende momenten, maar vooral is dit een nogal rechttoe-rechtaan jeugdfilm over niet te stuiten levenslust. Opmerkelijk: de moeder van Obbeek wordt gespeeld door haar echte moeder, Johanna ter Steege.

Tirza

2010 | Drama

Nederland 2010. Drama van Rudolf van den Berg. Met o.a. Gijs Scholten van Aschat, Sylvia Hoeks, Johanna ter Steege, Abbey Hoes en Nasrdin Dchar.

De hoogbegaafde Tirza (Hoeks) woont bij haar gescheiden vader (Scholten van Aschat), met wie ze een bijzonder sterke band heeft. Vader vindt het maar niets dat ze met haar vriend (Dchar) op vakantie naar Namibië gaat, en besluit haar achterna te reizen wanneer ze niets meer van zich laat horen. In deze Nederlandse inzending voor de Oscars speelt de negenjarige Keitumetse Matlabo de sterren van de hemel als Namibiaans meisje dat toeristen aanklampt met de vraag of ze 'behoefte hebben aan gezelschap'. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Arnon Grunberg.

Last Conversation

2009 | Drama

Nederland 2009. Drama van Noud Heerkens.

Drama van Noud Heerkens over vrouw in auto die telefoongesprek voert met haar ex.

De fuik

2008 | Drama

Nederland 2008. Drama van Mischa Kamp. Met o.a. Lukas Dijkema, Johanna ter Steege, Elske Rotteveel en Anna Raadsveld.

Er gaat van alles mis in een gereformeerd gezin. De twee zoons zijn al uit huis geplaatst en nu willen kerk en kinderbescherming ook de vier dochters nog van vader (Dijkema) afpakken. Dat kan hij niet laten gebeuren. Hij laadt vrouw (Ter Steege) en dochters in een auto en trekt maandenlang met ze van camping naar camping. Intrigerende telefilm van Mischa Kamp (Het paard van Sinterklaas), de beste van jaargang 2008. Jammer genoeg nooit in de bioscoop vertoond, onder andere omdat de maakster vreesde dat bij een bioscooprelease een deel van het budget naar de promotie zou gaan.

Guernsey

2005 | Drama

Nederland/België 2005. Drama van Nanouk Leopold. Met o.a. Maria Kraakman, Fedja van Huêt, Johanna ter Steege, Franck Vercruyssen en Hans Croiset.

Na een onthutsende ervaring begint dertiger Anna zich af te vragen hoe goed haar relatie eigenlijk is met haar geliefden. Opeens brokkelt de façade van haar moderne, georganiseerde leven langzaam maar onontkoombaar af. Regisseur Leopold vertelt het in uitgesponnen scènes met weinig dialoog, zonder muziek, met statische camera en een rustige montage. Subtiel, nogal weerbarstig drama, dat veel vraagt van de toeschouwer, maar dat wél werd geselecteerd voor het prestigieuze Quinzaine des Réalisateurs-programma in Cannes. Gouden Kalveren voor Leopold en hoofdrolspeelster Kraakman.

Een ander zijn geluk

2005 | Drama

België/Nederland 2005. Drama van Fien Troch. Met o.a. Ina Geerts, Johanna ter Steege, Johan Leysen, Jan Decleir en Josse De Pauw.

In een kleine Vlaamse gemeenschap wordt een kind aangereden, de bestuurder rijdt door. Christine (Ina Geerts), emotioneel labiel vanwege haar scheiding, vindt het dode jochie. Maar tegen de tijd dat de politie erbij is, is het lichaampje verdwenen. Scenariste-regisseuse Troch kiest een macaber beginpunt voor een ensemblestuk waarin gaandeweg diverse personages meer met elkaar te maken blijken te hebben dan zij zich realiseerden. Zwijgzaamheid houdt ze echter op afstand. Met haar sublieme cast levert Troch een knap gemaakt drama af dat op het oog een whodunit lijkt, maar uiteindelijk meer heeft van een precieze sociale studie van een Belgische suburb.

Sergeant Pepper

2004 | Familiefilm

Duitsland/Italië/Verenigd Koninkrijk 2004. Familiefilm van Sandra Nettelbeck. Met o.a. Neal Thomas, Johanna ter Steege, Florian Lukas en Ulrich Thomsen.

Jeugdfilm van Sandra Nettelbeck over een jongetje dat een hond vindt. Al snel worden ze onafscheidelijk vriendjes.

Verder dan de maan

2003 | Drama

Nederland/België/Denemarken/Duitsland 2003. Drama van Stijn Coninx. Met o.a. Huub Stapel, Johanna ter Steege, Neeltje de Vree, Anneke Blok en Annet Malherbe.

Het is 1969. John Lennon en Yoko Ono voeren actie in een hotelbed. De mens gaat naar de maan. En de televisie arriveert definitief in de Nederlandse huiskamers. Tegen deze grootse gebeurtenissen schetst Stijn Coninx (Hector, Daens) het kleinemensengeworstel van boerendochter Caro. Ze is 9 jaar, tobt met haar communie, zwemles en drinkende vader (Stapel). Coninx schakelt heen en weer tussen deze beide werelden zonder ze werkelijk met elkaar te verbinden. Ondertussen weet de prima cast - onder wie de jonge Neeltje de Vree - niet te voorkomen dat de personages in dit boerendrama maar niet interessant willen worden.

Mariken

2000 | Avonturenfilm, Jeugdfilm, Fantasy, Historische film, Familiefilm, Drama

Nederland/België 2000. Avonturenfilm van André van Duren. Met o.a. Laurien Van den Broeck, Willeke van Ammelrooy, Jan Decleir, Kim van Kooten en Johanna ter Steege.

Het weesmeisje Mariken (Van den Broeck) groeit, afgezonderd van de bewoonde wereld, op bij de oude zonderling Archibald (Decleir). Als op een dag hun geit sterft, besluit Mariken naar de jaarmarkt te reizen om een nieuwe te kopen. Het wordt een avontuurlijke tocht. Zelf vond schrijver Peter van Gestel zijn kinderboek Mariken 'eigenlijk onverfilmbaar', omdat het meeste zich afspeelt in de hoofden van de personages. Toch werd Mariken een uitstekende jeugdfilm, mede dankzij sterke bijrollen van onder andere Willeke van Ammelrooy, Kim van Kooten, Johanna ter Steege en Ramsey Nasr.

De belager

2000 | Thriller, Drama

Nederland 2000. Thriller van Dana Nechushtan. Met o.a. Valérie Bédier de Prairie, Kim van Kooten, Pierre Bokma en Johanna ter Steege.

Een wethouder van een middelgrote stad in Nederland heeft een korte affaire met een journaliste van de regionale televisie, die een nieuws-item over hem maakt. Hun relatie gaat echter snel uit als zij erachter komt dat hij zijn ex-vrouw bedreigt en zijn kinderen mishandelt. Hij legt zich niet neer bij de afwijzing en de journaliste wordt vanaf dat moment door hem belaagd. Als zij een advocate inschakelt, wordt het er echter niet beter op. Nu heeft de belager drie mogelijke slachtoffers: de journaliste, de advocate en haar dochtertje.

Rembrandt

1999 | Biografie, Historische film, Drama

Nederland/Frankrijk/Duitsland 1999. Biografie van Charles Matton. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Romane Bohringer, Jean Rochefort, Johanna ter Steege en Caroline van Houten.

Rembrandt Harmensz van Rijn (Brandauer) leefde van 1609 tot 1669. Hij stierf in grote armoede nadat hij in 1656 insolvent verklaard was. Hij heeft vrijwel tot zijn dood kunnen doorwerken en heeft meer dan zevenhonderd schilderijen, w.o. een honderdtal zelfportretten, driehonderd etsen en 1.600 tekeningen nagelaten. Hij kwam als 21-jarige van Leiden naar Amsterdam en werd algauw een geliefd kunstenaar die veel opdrachten kreeg, waardoor hij rijk werd. Hij trouwde in 1634 met Saskia van Uylenborch (Johanna ter Steege) en ze kregen drie kinderen, waarvan alleen Titus overleefde (Titus werd achtereenvolgens gespeeld door Hanna ter Steege, Jules Matton en L[KA1]eonard Matton). In 1642 overlijdt Saskia en Rembrandt kan niet hertrouwen - doet hij dit wel dan verliest hij het fortuin dat Saskia hem heeft nagelaten. Hij leeft samen met dienstmaagd Geertje Dircx (Van Houten), hetgeen hem in het Calvinistische Holland niet in dank wordt afgenomen. In 1645 hertrouwt hij toch met Hendrickje Stoffels (Romane Bohringer). Het stel krijgt een dochter maar dan beginnen de problemen met de machtige burgerij, die Rembrandts opdrachtgevers zijn. Ze willen meer inspraak in de door hun betaalde schilderijen en Rembrandt wenst het tegendeel en gaat -zeker voor die tijd - steeds vrijer werken. Tenslotte verraadt Jan Six ([KA1]Ecoffey) hem, zodat Rembrandt nog maar nauwelijks opdrachten krijgt (De familie Six bezit sedert die tijd menig zeventiende-eeuws kunstwerk en vormen een onaangename clan, die vierhonderd jaar later geen haar beter is en nog altijd evenveel moeite heeft om woord te houden). Het scenario van Sylvie Meyer (die in werkelijkheid Matton heet) en regisseur Matton is heel schools en nekt voor een groot deel de film. Anderzijds zijn de beelden van het camerawerk van Pierre Dupouey zeer geslaagd, temeer omdat regisseur Matton van huis uit schilder en beeldhouwer is. Brandauer is grandioos, en Johanna ter Steege laat in haar korte rol zien dat ze een goede actrice is, maar de film heeft meer aan zijn uiterlijk dan aan zijn innerlijk gedaan, waardoor het een kille bedoeling is gebleven. In 1936 draaide Alexander Korda met Charles Laughton ook een biopic en hij kampte met vergelijkbare problemen: Rembrandt was te complex voor een film van minder dan anderhalf uur en de talentvolle Laughton slaagde er niet in een bezielende Rembrandt op het doek te zetten; ook toen werden kosten nog moeite gespaard om Rembrandts spel met licht en donker in een film te vangen. Matton heeft te veel een familie-onderonsje gebouwd, zelfs de enigszins overheersende muziek is van zijn zoon Nicolas. De buitenopnames werden grotendeels in Duitsland gedraaid! De definitieve film moet nog gemaakt worden.

Een vrouw van het Noorden

1999 | Drama, Historische film

Nederland/Italië 1999. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Johanna ter Steege, Massimo Ghini, Douglas Henshall, Lena Headey en Claudio Amendola.

Emilie van Thuile (Johanna ter Steege) is in 1899 weduwe geworden. Ze is bedroefd en gedeprimeerd. Op doktersadvies reist ze naar Itali[KA3]e, waar haar veel te vroeg gestorven echtgenoot als archeoloog opgravingen deed. Ze wordt in de kuurplaats Bagni di Lucca hoffelijk ontvangen door Hugo Aylva (Ghini), de assistent van haar overleden man. Ze is zich niet bewust dat Hugo haar bewondert en heimelijk op haar verliefd is. Hugo wil de situatie rustig afwachten. In Bagno di Lucca arriveert ook Aldo Ardo (Amendola), een onstuimige officier uit het leger, die het leven in de kazerne even voor gezien houdt. Er ontwikkelt zich een intieme relatie tussen Emilie en Aldo, maar als Aldo hoog en breed zijn verovering gemaakt heeft, kiest hij toch voor het leger. Emilie staat in dubio of zij terug zal keren naar het Noorden. Regisseur Weisz is voorzichtig, subtiel en met precisie te werk gegaan. Zijn hoofdrol Ter Steege is waardig en goed gecast, maar de film is ondanks zijn fraaie aanpak en mooie uitvoering niet opvallend genoeg, vergeleken bij gelijksoortige werken van collega-cineasten uit Engeland, Itali[KA3]e of Frankrijk. Het scenario is van Ger Thijs en Angelo Pasquini naar de novelle [KL]Aan de weg der vreugde[KLE] van Louis Couperus. Het camerawerk van Goert Giltay is beslist indrukwekkend. De film werd geproduceerd met een niet gering budget (naar Nederlandse maatstaven althans) van ongeveer drie miljoen euro en subsidie voor de distributie (maar dat heeft weinig geholpen). Geen bioscoopfilm, maar wie de kans krijgt om hem op de tv te gaan zien, moet die grijpen. Heel wat beter dan de fraai ingepakte kitsch van Rosamunde Pilcher of Danielle Steel. Ook bekend als UNA DONNA DEL NORD.

Paradise Road

1997 | Oorlogsfilm, Drama

Australië/Verenigde Staten 1997. Oorlogsfilm van Bruce Beresford. Met o.a. Glenn Close, Pauline Collins, Cate Blanchett, Frances McDormand en Julianna Margulies.

Waar gebeurd verhaal over de ervaringen van Engelse, Australische, Amerikaanse en Nederlandse vrouwen in een Jappenkamp tijdens WO II. De titel verwijst naar het gedicht 'Paradise Road' dat werd voorgedragen aan het graf van de vele vrouwen die de verschrikkingen niet overleefden. Een gezelschap vrouwen uit de mondaine kringen van Singapore wordt na de inname van de stad door de Japanners gevangen genomen. Na vele ontberingen komen ze in een kamp in Sumatra terecht, waar ze drie jaar lang worden afgebeuld, geslagen en vernederd. Om de moed niet te verliezen vormen ze een a-capellakoor, tegen de regels in natuurlijk. Maar het werkt: op het moment dat de vrouwen hun zuiver gezang aanheffen, verstommen zelfs de woedende kreten van hun kwelgeesten.

Für immer und immer

1997 | Drama, Thriller

Duitsland 1997. Drama van Hark Bohm. Met o.a. Johanna ter Steege, Jeannete Arndt, Lili Bohm, Heinz Hoenig en Robert Giggenbach.

Aangrijpende film over een moeder (Arndt) die nadat ze vijf jaar niets meer van zich had laten horen, probeert haar kleine dochter Maria (Bohm) te ontfutselen aan haar pleegouders (Ter Steege en Hoenig). Ze begint met omkoperijtjes en vleierij. Ze drijft algauw iedereen tot wanhoop en tijdens een weekend escaleert de zaak. De film werd in feite geproduceerd voor de Duitse omroep WDR, maar men vond hem zo goed dat men het erop waagde de rolprent in de bioscopen te laten uitkomen. Het sterke scenario is van Jon Boorstin en regisseur Bohm, die ook te zien is als advocaat. Uitstekende spelpresaties, met name van Ter Steege en Hoenig. Het camerawerk is van Arthur Reinhart.

Mama's proefkonijn

1996 |

Nederland 1996. Monique van de Ven. Met o.a. Ina van Faassen, Mark Rietman, Olivier Tuinier, Johanna ter Steege en Mirte Kok.

Regiedebuut van Monique van de Ven over een jongen die er op een dag achter komt dat zijn moeder bij haar onderzoek naar oogaandoeningen gebruik maakt van proefdieren. Na zijn schokkende ontdekking gaat hij zijn moeder met andere ogen bekijken. Hij keert zich van haar af en zoekt troost bij zijn vader op het platteland. Uiteindelijk besluit hij een rigoureuze daad te stellen. Samen met een klasgenootje gaat hij naar zijn moeders werkplek en laat alle proefdieren vrij. Als hij de volgende dag verneemt dat de bevrijde dieren het buiten hun kooien niet zullen redden dringt de omvang van zijn actie tot hem door. Hij gaat op zoek naar de weggelopen dieren en besluit een van hen mee te nemen naar `de plek waar alles overleeft'.

Tot ziens

1995 | Romantiek, Drama

Nederland 1995. Romantiek van Heddy Honigmann. Met o.a. Guy van Sande, Els Dottermans, Warre Borgmans, Nelleke Zitman en Stefan van der Staak.

Jongen-ontmoet-meisje-verhaal met een draai: Jan (Van Sande) versiert Laura (Ter Steege) op de schaatsbaan en thuis (bij Laura) bedrijven ze hartstochtelijk de liefde. Jan blijkt getrouwd en houdt eigenlijk te veel van zijn vrouw Ann (Dottermans). Hij is bang Ann te verliezen, maar de erotische aantrekking tussen hem en Laura is onweerstaanbaar. Mooi gefilmde, expliciet seksueel romantisch drama in avondvullend debuut van Honigmann, die daarvoor een documentaire gemaakt had over Peru waar zij lange tijd gewoond heeft. Het scenario is van Helena van de Meulen en regisseuse Honigmann. Uitstekend camerawerk van Stef Tijdink. De film is opgedragen aan wijlen Ellen en Gerry Waller, wat wellicht bij een argeloze kijker de wenkbrouwen doet fronsen: de Wallers schreven scenario's en Gary was daarbij ook criticus voor het Amerikaanse filmvakblad Variety. Ter Steege werd op het filmfestival van Locarno gelauwerd voor haar rol met de speciale prijs van de jury.

Immortal Beloved

1994 | Biografie, Muziek, Historische film, Drama, Romantiek

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1994. Biografie van Bernard Rose. Met o.a. Gary Oldman, Jeroen Krabbé, Isabella Rossellini, Marco Hofschneider en Miriam Margolyes.

Anton Felix Schindler (Krabb[KA1]e) vindt na de dood van zijn werkgever, de grote compomist Ludwig van Beethoven (Oldman) een brief, gericht aan een `onsterfelijke geliefde` zonder naam en adres. Schindler besluit na te trekken voor wie dit epistel, dat geldt als een laatste wilsbeschikking, bestemd was om zo een erfgename of erfgenaam te vinden. De dove toondichter die grof, arrogant en onmogelijk kon zijn, had haast ontelbare liefdesaffaires. Het verhaal op deze manier in flashback gebracht, vormt het raamwerk waarbinnen de film zich over het leven van de componist voor de ogen van de kijker ontrolt. Het voert Schindler eerst naar Karlsbad, waar hij gravin Giulietta Guicciardi (Golino) ontmoet, die beweert Beethovens grote liefde te zijn. Sceptisch hierover via een interlude met de schoonzuster van het muzikale genie Johanna Reiss (Ter Steege), vestigt Schindler al zijn hoop op gravin Anna Marie Erdody (Rossellini) in Hongarije. Ludwig verbleef bij haar toen het leger van Napoleon een aanval op haar slot uitvoerde, waarbij een van haar kinderen om het leven kwam. Tenslotte zien we hoe Beethoven vijf jaar van zijn leven vruchteloos wijdde aan zijn neef Karl (North als kind, Hofschneider als volwassene) om van hem een wonderkind aan de piano te maken zonder dat hij in die periode ook maar [KA1]e[KA1]en noot op papier zette. Het probleem met deze film is dat het allemaal losse stukken zijn, die aan elkaar gelijmd zijn zonder dat de kijker het gevoel heeft een spannende speurtocht met Schindler te ondernemen. De spelprestaties zijn heel behoorlijk, de kostuums van Maurizio Millenotti prachtig en de settings (in Praag e.o.) van Jíři Hlupy zijn erg mooi. Het camerawerk van Peter Suschitzky is adembenemend, maar het scenario van regisseur Rose is nauwelijks opwindend. Beethovens muziek wordt passend uitgevoerd door The London Symphony Orchestra onder leiding van niemand minder dan Sir George Solti; de technische verantwoording over de muziek was in handen van John Stronach. Wel indrukwekkend, maar te dor en te lang. Tijdens de opnames had Krabbé uitvoerig de gelegenheid om met Rossellini te praten over zijn plan voor een film, waarin zij een hoofdrol zou gaan spelen, LEFT LUGGAGE, die later in 1998 bekroond zou worden. Rank color, Technicolor prints, Panavision widescreen en Dolby-geluid.

De pianiste

1994 | Drama, Fantasy

Nederland 1994. Drama van Ben Sombogaart. Met o.a. Johanna ter Steege, Peter Oosthoek, Josée Ruiter, Hugo Koolschijn en Elizabeth Hoytink.

Ed Vosmeer (Oosthoek) is een gepensioneerde rechter. Hij is weduwnaar. Hij woont in Kampen en voelt zijn einde naderen. Hij krijgt visioenen, leeft van herinneringen en mijmeringen. Het titelpersonage (Ter Steege), een jonge vrouw in een knalrode jurk, begeleidt die beelden. Alleen Ed kan haar zien; zijn dierbare omgeving niet. De eerder zo vaak gelauwerde regisseur van jeugddrama Ben Sombogaart gaat met dit erg zwakke verhaal helemaal de mist in. Een totaal overbodige `single play` (korte tv-speelfilm). Boris Sombogaart is Kleine Ed. Het scenario is van Ruud van Megen. Het camerawerk is van Edwin Verstegen.

La naissance de l'amour

1993 | Romantiek

Frankrijk/Zwitserland 1993. Romantiek van Philippe Garrel. Met o.a. Lou Castel, Jean-Pierre Léaud, Johanna ter Steege, Dominique Raymond en Marie-Paul Laval.

In zwart-wit gedraaid sluitstuk van Garels autobiografische drieluik, voorafgegaan door LES BAISERS DE SECOURS en J`ENTENDS PLUS LA GUITARE. Toneelspeler Castel is een binnenvetter die niet meer speelt, maar lijdt, ruziet met zijn zwangere vrouw en met Ter Steege naar bed gaat. Zijn vriend L[KA1]eaud is de babbelkous en de leukerd (!), een schrijver die niet meer schrijft, maar nadenkt, zoals dat heet. Op de achtergrond heerst de Golfoorlog, die hen als wereldburgers niet onberoerd laat. Slechts te genieten voor wie houdt van gefilosofeer van ouder wordende mannen die bang zijn niet meer te kunnen liefhebben. De Nederlandse Ter Steege is verrukkelijk als een soort sprookjesprinses. Scenario van Marc Cholodenko, Muriel Cerf en regisseur Garrel. Camerawerk van Raoul Coutard en André Clément.

Edes Emma, Draga Bobe

1992 | Drama

Hongarije 1992. Drama van István Szabó. Met o.a. Johanna ter Steege, Éva Kerekes, Péter Andorai en Enikö Börcsök.

Hongarije is eindelijk, na veertig jaar dictatuur, een vrij land. Mensen moeten proberen hun weg te vinden onder deze nieuwe en onbekende omstandigheden. Een schrijnend verslag van hun pogingen het hoofd boven water te houden zonder de eigen persoonlijkheid te verloochenen. Emma (Ter Steege) is lerares Russisch en wordt omgeschoold tot lerares Engels. Ze heeft een vluchtige, onbevredigende verhouding met getrouwd schoolhoofd Andorai. Haar vriendin B[KA11]obe (uitstekend gespeeld door B[KA11]orcs[KA11]ok) gaat ten onder aan bezitsdrang, zonder dat Emma bij machte is haar te helpen. Ter Steege wordt in de oorspronkelijke versie zeer goed ingedubd door Ildiko Bansagi. Prachtige fotografie (Eastmancolor) van Lajos Koltai en het script is van de regisseur naar een idee van Andrea Veszits en hemzelf. Op het festival van Berlijn officieel lof toegezwaaid.

De Bunker

1992 | Oorlogsfilm, Biografie, Drama

Nederland 1992. Oorlogsfilm van Gerard Soeteman. Met o.a. Thom Hoffman, Huub van der Lubbe, Jack Wouterse, Dolf de Vries en Geert Lageveen.

Gerrit Kleinveld (Hoffman), een verzetsman van het eerste uur, wordt na een overval op een kantoor voor distributiebonnen in Joure in 1942 gearresteerd. Omdat Kleinveld als extreem gevaarlijk te boek staat, sluit de SD hem op in 'De Bunker', een zwaar bewaakt cellencomplex in het concentratiekamp Amersfoort. Kleinveld besluit te ontsnappen. Terwijl een paar duizend kilometer verderop de slag om Stalingrad woedt, is Gerrit Kleinveld bezig om in zijn duistere cel zijn oorlog tegen Hitler te winnen met behulp van een soeplepel, een kiezelsteen, wat repen stof, zeep en een beker surrogaatkoffie. Het regiedebuut van Soeteman viel een beetje tegen, voortaan hield hij zich bij scenario schrijven.

Meeting Venus

1991 | Drama, Romantiek, Muziek

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk/Hongarije/Frankrijk 1991. Drama van István Szabó. Met o.a. Glenn Close, Niels Arestrup, Moscu Alcalay, Macha Méril en Erland Josephson.

Arestrup speelt een Hongaarse dirigent die naar Parijs gaat om Wagners opera Tannhauser te dirigeren en dat leidt tot een aantal observaties over kunst en bureaucratie, kunstenaars en democratie, gekibbel, interventies van vakbonden en triviale afgunst. Eigenlijk een soort metafoor over wat er in het Europa van 1990 gaande is. Een dappere film waarin de opera meer als decor dient. Er is ook een mooi liefdesverhaal tussen Arestrup en een schitterende Close als de diva. Tot op zekere hoogte ook een alternatieve versie van Truffaut's LA NUIT AMÉRICAINE. Nederlandse Ter Steege, dé ontdekking van SPOORLOOS in de rol van Monique. De stem van Close is ingedubbed door niemand minder dan Kiri Te Kanewa. Scenario van regisseur Szabó en Michael Hirst. Camerawerk van Lajos Koltai.

J'entends plus la guitare

1991 | Misdaad, Drama, Erotiek

Frankrijk 1991. Misdaad van Philippe Garrel. Met o.a. Yann Collette, Mireille Perrier, Brigitte Sy, Johanna ter Steege en Benoît Régent.

Gerard heeft een zekere mate van geluk teruggevonden in het gezelschap van zijn geliefde. Ze wonen een tijdje in Positano met een ander echtpaar en keren vervolgens naar Parijs terug, waar Gerard (Regent) zijn tijd doorbrengt met het bespelen van zijn gitaar, het roken van hasjiesj en het bepraten van zijn ex- vriendin, die hem heeft verlaten voor een andere man. Alle films van deze - soms experimentele - regisseur moeten het doen zonder scenario en zijn echte introspectieve röntgenopnamen van zijn personages. Deze keer wordt er een serie contemplatieve sequenties gekoppeld aan een aantal marginale individuën. Het soort film dat de een boeit en de ander irriteert, maar dat in ieder geval zeer persoonlijk te noemen is. Gebruikelijke en tamelijk onbekende maar overtuigende acteurs. Marc Cholodenko schreef mee aan de subtiele en genuanceerde dialogen.

Vincent & Theo

1990 | Biografie, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1990. Biografie van Robert Altman. Met o.a. Johanna Tersteege, Adrian Brine, Jean-Pierre Cassel, Hans Kesting en Anne Canovas.

Het levensverhaal van onze nationale schilder Vincent van Gogh, vanaf het moment waarop hij zich aan de kunst wijdt tot aan zijn vroege dood. Centraal staat de relatie met zijn broer Theo. Prachtig werk, met name van de acteurs Tim Roth en Paul Rhys, scenarioschrijver Julian Mitchell en cameraman Jean Lepine, door de hand van meester Robert Altman tot een hecht geheel gesmeed. Groots, deze gefilmde biografie. Altman heeft ook een imposante montage van 140 minuten gemaakt voor de bioscoop, waarin veel van Theo's achtergronden werden weggelaten.

Spoorloos

1988 | Thriller, Horror

Nederland/Frankrijk 1988. Thriller van George Sluizer. Met o.a. Bernard-Pierre Donnadieu, Gene Bervoets, Johanna ter Steege, Bernadette Le Saché en Gwen Eckhaus.

Klassieker van eigen bodem, gebaseerd op Tim Krabbé's Het Gouden Ei, over een jong stel dat onderweg naar hun vakantiebestemming in Frankrijk plotseling pech krijgt. Aangekomen bij een tankstation verdwijnt de vrouw, waarna zich een jarenlange zoekactie door haar vriend ontvouwt. Misschien wel het beste wat in Nederland ooit op thrillergebied is gemaakt. Stukken beter ook dan de Hollywood-remake die Sluizer vijf jaar later zelf regisseerde, en waarin de onvergetelijke, gruwelijke slotakte voor het Amerikaanse publiek werd aangepast.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Johanna ter Steege op televisie komt.

Reageer