Marcel Dalio (1900-1983): cast.
Er zijn 83 films gevonden.

Bacall ou Bogart

1990 | Biografie

België 1990. Biografie van Paul Krellstein en Howard Hawks. Met o.a. Lauren Bacall, Humphrey Bogart, Walter Brennan, Dolores Moran en Hoagy Carmichael.

Bacall is in 1944 twintig jaar en verschrikkelijk onzeker wanneer zij haar eerste belangrijke filmrol speelt in TO HAVE AND HAVE NOT. De grote ster daarin is Humphrey Bogart, toen 45 jaar. Lauren voelt zich eerst helemaal niet tot hem aangetrokken, te meer daar hij een flinke reputatie als onverbeterlijke drinker, vechtjas en vrouwenversierder bezit. Toch worden zij hevig verliefd op elkaar, waarvan deze film op zeer slechte wijze verslag doet. Het commentaar is triviaal en banaal en de montage is slordig. (Howard Hawks wordt als de regisseur van TO HAVE AND HAVE NOT in de credits vermeld).

Plaisirs

1982 | Erotiek, Komedie

Frankrijk 1982. Erotiek van Cyril Chardon. Met o.a. Marcel Dalio, Pierre Oudry, Mona Mour, Nanette Corey en Jean Mermet.

LA CHATTE SOUS UN DOIGT BRULANT (1974) opnieuw gemonteerd. Helaas vertegenwoordigt deze film, verknoeid door de censuur, zo`n beetje het ergste wat er is in dit genre. Maar het gaat ook om een buitengewoon vrijgevochten komedie met in dit genre onthutsend acteerwerk (Marcel Dalio!!), waarbij ook veel zorg is besteed aan de regie. Amusant, hoewel aanzienlijk ingekort.

Brigade mondaine: vaudou aux Caraïbes

1980 | Avonturenfilm, Misdaad, Erotiek

Frankrijk 1980. Avonturenfilm van Philippe Monnier. Met o.a. Patrice Valota, Jacques Bouanich, Julie Margo, Marcel Dalio en Jean-François Garreaud.

Tijdens een carnaval op Martinique wordt een onthoofde politieverklikker gevonden, die op het spoor van een drugssmokkel was. De inspecteurs van de zedenpolitie komen de helpende hand bieden, maar schieten in hun onderzoek niets op totdat één van hen het slachtoffer van voodoo wordt. De derde film uit deze onfrisse reeks houdt de seks en sadisme-elementen relatief binnen de perken, maar de pogingen tot humor zijn nog steeds even lamlendig en de discodreun op een geluidsband is afstompender dan ooit en misplaatst bij de exotische locatie.

L' Honorable societé

1978 | Thriller, Mysterie

Frankrijk 1978. Thriller van Anielle Weinberger. Met o.a. Daniel Gélin, Anicée Alvina, Yves-André Delubac, Hugues Quester en Marcel Dalio.

Een met een producent getrouwde actrice is tijdens de opnamen van een film verongelukt, waarna geruchten ontstaan over een eventuele moord. Vijf jaar na haar dood verordent de weduwnaar de opname van dezelfde scène met alle betrokkenen van destijds, waarop de paranormale destructieve begaafdheid van de zoon van de producent tot uiting komt. Het scenario is een onevenwichtige combinatie van who-done-it en mysterie, bedacht door acteur Delubac. In de film zien we een aantal interessante karakterspelers, maar het verhaal laat te veel vragen open.

Chaussette-surprise

1978 | Komedie

Frankrijk 1978. Komedie van Jean-François Davy. Met o.a. Anna Karina, Bernadette Lafont, Christine Pascal, Michel Galabru en Rufus.

Viertal excentrieke mannen komt als gevolg van hetzelfde auto-ongeluk op een ziekenzaaltje te liggen en zaait door gedrag en ideeën verwarring in het hospitaal. Ondertussen genieten wederhelften van drie van hen van een ongekende vrijheid. Regisseur probeert aan jarenlange porno-om-den-brode te ontsnappen met absurde kluchtigheid, maar wat talenten van het viertal ook zijn, in combinatie zijn ze geen nieuwe Marx Brothers. Ziekenhuisscènes worden daardoor rumoerige ongein, maar rustiger belevenissen van de vrouwen thuis hebben wel humor en charme.

Une page d'amour

1977 | Mysterie

België 1977. Mysterie van Maurice Rabinowicz. Met o.a. Geraldine Chaplin, Sami Frey, Marcel Dalio, Éve Bonfanti en Quentin Milo.

Fran[KA10]cois (Frey), een man zonder verleden, is vanuit zijn raam getuige van de hardhandige opsluiting van een onbekende in een naburig psychiatrisch ziekenhuis. Er ontstaat een mysterieus contact met de gevangene, die zijn baas, directeur van een wapenfabriek, heeft gedood. Eenzelfde soort contact verbindt hem met een militant theatergezelschap, dat voor de bevrijding van de ingeslotene ijvert, maar vooral met Lise (Chaplin), wier geliefde hij wordt. Een interessant en origineel thema, verknald door de zware en eentonige regie en het niet als te vlotte tempo. Mooie beelden (Jean-Jacques Mathy) van een grijsgroen en schemerig Brussel. Deels gered door de Franse acteurs en Chaplin, die een raadselachtig personage neerzet.

Une leçon d'amour

1977 | Drama

Frankrijk​/​​België 1977. Drama van Maurice Rabinowicz. Met o.a. Geraldine Chaplin, Sami Frey, Quentin Milo, Guy Pion en Monette Loza.

Een langdradig en slaapverwekkend verhaal over een Brusselse advokaat die de dood vindt, nadat hij een in een kliniek opgesloten crimineel heeft vrijgekregen. Met bovendien enige ver gezochte verwikkelingen op het sentimentele vlak. Een samenraapsel dat meer dan eens tot melodrama vervalt. Slecht uitgewerkte situaties, die we al honderd keer eerder zagen. Bovendien zijn de acteurs praktisch aan zichzelf overgeleverd en laten zij gemakzuchtig spel zien. Hoe moeten we dan in deze geschiedenis geloven?

Le Paradis des Riches

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Paul Barge. Met o.a. Raymond Bussières, Marcel Dalio, Germaine Delvat, Lucien Hubert en Lila Kedrova.

Een originele satirische komedie waarin een groep van zeven energieke bejaarden allerlei diefstallen pleegt om zo voldoende geld te verzamelen om met z'n allen naar Californië te kunnen vertrekken. Als een verontruste winkeliersvereniging een jonge privédetective inschakelt en deze op het spoor van de oudjes komt, ontstaat er paniek en moet de jongeman door de bende geliquideerd worden. Deze opvallende debuutfilm kan bogen op een intelligent scenario en uitstekende vertolkingen van een hele reeks veteranen van de Franse film.

La Communion solennelle

1976 | Horror, Historische film, Komedie

Frankrijk 1976. Horror van René Ferret en René Féret. Met o.a. Myriam Boyer, Nathalie Baye, Monique Mélinand, René Ferret en Marcel Dalio.

Kroniek van drie platte-landsfamilies die een eeuw lang worden gevolgd op communie-feesten die iedereen bijeenbrengen. Vernuftig geconstrueerd scenario laat ruimte voor rake observaties en ironisch spel. Beste momenten doen aan films van Jean Renoir denken. Het camerawerk is van Jean-François Robin.

L' Ombre des châteaux

1976 | Drama, Komedie

Frankrijk 1976. Drama van Daniel Duval. Met o.a. Philippe Léotard, Albert Dray, Zoé Chauceau, Marcel Dalio en Stéphane Bouy.

Een Italiaans immigrantengezin lijdt een armzalig bestaan in Noord-Frankrijk. Broers bevrijden hun zusje uit een verbeteringsgesticht en willen naar Amerika reizen. Hun naïviteit - door het opgroeien zonder radio of tv - leidt tot komische en tragische resultaten, maar is niet altijd geloofwaardig.

Le doigt dans l'oeil

1975 | Erotiek, Komedie

Frankrijk 1975. Erotiek van Cyrille Chardon. Met o.a. Pierre Oudry, Marcel Dalio, Michel Delahaye, Anna Douking en Laurence Imbert.

Een jonge en aantrekkelijke priester volgt de oude pastoor van een leuk dorpje op. Hij wordt direct door de bewoners opgenomen, maar waarvoor heeft hij nu meer belangstelling: voor de zieltjes of voor de lichamen van zijn jonge vrouwelijke parochianen? Een film met belachelijke titels en een stompzinnig onderwerp, dat beledigend en oneerbiedig is. Dit moet trouwens een 16mm-film zijn die op gebrekkige wijze is overgezet op 35mm, waarmee het lelijke camerawerk verklaard is. Wat jammer om in dit erbarmelijk schunnige verhaal ook acteurs van het kaliber van Dalio te moeten zien meespelen! Ook bekend als LA CHATTE SUR UN DOIGT BRÛLANT.

La bête

1975 | Mysterie, Horror, Erotiek

Frankrijk 1975. Mysterie van Walerian Borowczyk. Met o.a. Sirpa Lane, Lisbeth Hummel, Robert Capia, Pierre Benedetti en Guy Tréjean.

Sinds de aanranding van een jonge aristocrate door een monsterachtig beest rust er een vloek op de stamhouders van de familie. Niettemin moet de huidige erfgenaam om financiële redenen trouwen met een rijke Amerikaanse wier komst op het kasteel tot bloedige conflicten leidt, om het geheim te bewaren. Het meisje dat het portret van haar stammoeder heeft gezien, droomt van haar en hoe ze het beest van genot tot stervens toe heeft uitgeput. De volgende ochtend wordt haar verloofde dood aangetroffen en blijkt hij bij het aantrekken van het doodskleed het onderlichaam van een beest te hebben. Het verhaal van 'het beest' was door de lengte een overgeschoten episode van CONTES IMMORAUX, waar een nieuwe raamvertelling omheen werd gefilmd. Stijlvolle aankleding en suggestieve scènes, maar het fotografisch celebreren van naakte vrouwenlichamen wordt eentonig. De scènes rond het monster met een geslachtsdeel als een fietspomp zijn vooral potsierlijk. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Bernard Daillencourt en Marcel Grignon.

La Vie secrète de Walter Petit

1975 | Erotiek

Frankrijk 1975. Erotiek van Serge Korber. Met o.a. Richard Darbois, Anne Libert, Claudine Beccarie, Pamela Stanford en Marcel Dalio.

Een reclame-man wordt door een vrouwelijke psychiater drastisch van zijn potentieproblemen afgeholpen, zodat hij bij zakenbezoek door het verleiden van de vrouw van een cli[KA3]ent een belangrijk contract krijgt en tenslotte het ware geluk vindt bij de dochter van zijn baas. Een aantal flops dwong regisseur Korber tot pornofilms zonder dat hij zijn eerder m[KA1]etier daarbij volledig vergat. Deze film onderscheidt zich in het genre door het vertellen van een (simpel maar sluitend) verhaal, verzorgde vormgeving en fotografie en vooral door aandacht voor erotiek voor en na de verplichte copulatiescènes. 'Echte acteurs' naast porno-specialisten maken de dialoogscènes genietbaar.

Jeunes filles perverses

1975 | Komedie, Erotiek

Frankrijk​/​​België 1975. Komedie van Met o.a. Anne Libert, Richard Darbois, Marcel Dalio en Monique Vita.

Een reclame-ontwerper is een dagdromer, die vrouwen in zijn fantasie hartstochtelijk het hof maakt, maar hen in werkelijkheid ongemoeid laat. Een niet onaardige, maar zeldzaam kinderachtige sekskomedie, destijds door Gofilex aan het biscooppubliek gepresenteerd als 'seksgiller van het jaar' - een kras voorbeeld van overdrijving. Ook bekend als HARD LOVE.

Le Faux-cul

1974 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Duitsland 1974. Komedie van Roger Hanin. Met o.a. Bernard Blier, Robert Hossein, Georges Géret, Roger Hanin en Edward Meeks.

Een goedgelovige politieman wordt belast met de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van een Afrikaanse president in Frankrijk een verdrag voor uraniumlevering komt tekenen. Hij krijgt te maken met spionnen, corrupte zakenlieden en andere belanghebbend en weet ongemerkt toch de Franse staat te redden. Acteur Hanin toont zich eerder een vlot bekwaam regisseur dan een vindingrijk scenarioschrijver, zodat de satirische opzet verloren gaat in overbekende situaties die door de acteurs met uitbundige routine worden neergezet.

Ursule et Grélu

1973 | Komedie

Frankrijk 1973. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Annie Girardot, Bernard Fresson, Jean Carmet, Marcel Dalio en Roland Dubillard.

Een heilsoldate en een muzikant lijden samen schipbreuk, worden verliefd, maar een reeks van avonturen drijft ze steeds weer uit elkaar. Deze poging tot geacteerd stripverhaal strandt op de stijlloze regie en het moedeloos over-acteren van anders verdienstelijke spelers. Deze flop noodzaakte de regisseur tot maken het van porno-films.

Les aventures de Rabbi Jacob

1973 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1973. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Louis de Funès, Suzy Delair, Marcel Dalio, Claude Giraud en Renzo Montagnani.

Onderweg naar de bruiloft van zijn dochter krijgt de conservatieve, xenofobe zakenman Victor Pivert een auto-ongeluk en een aanvaring met Palestijnse gewapende strijders, waarna hij om het vege lijf te redden zich als rabbi verkleedt. Twee weken voor de première brak de Yom Kippoer-oorlog uit, wat deze komedie van Louis de Funès, waarin vrijmoedig allerlei beladen politieke onderwerpen aan worden gesneden, plotseling aardig controversieel maakte. Wie daar overheen kan stappen, kan genieten van een ouderwets leuke komedie, met een enorm hoge grapdichtheid.

La punition

1973 | Erotiek, Misdaad

Frankrijk 1973. Erotiek van Pierre-Alain Jolivet. Met o.a. Karin Schubert, Georges Géret, Amidou, Marcel Dalio en Jacques Destoop.

Call-girl is te weinig meegaand met de clientèle en wordt door haar homoseksuele pooier onderworpen aan een rituele straf, waarbij een gevoel van verbondenheid ontstaat tussen slachtoffer en een van de haar sadistisch tuchtigende gangsters. Veronderstelde autobiografische roman van 'Xavière' kreeg pretentieus artistieke verfilming, waarbij de vormgeving de ambivalente strekking - masochistische medeplichtigheid van het slachtoffer - moet neutraliseren, maar er alleen een banaal melodrama van maakt vol stereotiepen en karikaturen. Scenario van de regisseur en camerawerk Bernard Daillencourt.

Papa les petits bateaux

1972 | Misdaad

Frankrijk 1972. Misdaad van Nelly Kaplan. Met o.a. Sheila White, Michel Bouquet, Sydney Chaplin, Michael Lonsdale en Judith Magre.

Een niet al te uitgeslapen groep gangsters kidnapt een miljonairsdochter, die niet alleen uitzonderlijk lastig blijkt te zijn, maar met raffinement haar ontvoerders tegen elkaar weet uit te spelen. De burleske gangsterkomedie heeft een scenario als vele andere, maar de temperamentvolle rol van de jonge Britse White en het karikaturale tegenspel van de gewoonlijk serieuzere acteurs geven er de nodige jeu aan.

Les yeux fermés

1972 |

Frankrijk 1972. Santoni en Joël Santoni. Met o.a. Gérard Desarthe, Dominique Labourier, Lucien Raimbourg, Marcel Dalio en Jean Carmet.

Een niet al te uitgeslapen groep gangsters kidnapt een miljonairsdochter, die niet alleen uitzonderlijk lastig blijkt te zijn, maar met raffinement haar ontvoerders tegen elkaar weet uit te spelen. De burleske gangsterkomedie heeft een scenario als vele andere, maar de temperamentvolle rol van de jonge Britse White en het karikaturale tegenspel van de gewoonlijk serieuzere acteurs geven er de nodige jeu aan.

Les Yeux fermés

1971 | Drama

Frankrijk 1971. Drama van Joël Santoni. Met o.a. Gérard Desarthe, Lorraine Rainer, Jean Carmet, Marcel Dalio en Dominique Labourier.

Een acteur komt na een tournee depressief in Parijs terug en schaft zich een donkere bril aan waarmee hij voor blinde speelt. Geleidelijk aan wordt spel ernst en wil hij echt niets meer zien. De film heeft formele onhandigheid van een debuut en een gering budget, maar boeit door het scenario en de spelprestaties.

Catch-22

1970 | Komedie, Oorlogsfilm, Experimenteel

Verenigde Staten 1970. Komedie van Mike Nichols. Met o.a. Alan Arkin, Martin Balsam, Richard Benjamin, Arthur Garfunkel en Jack Gilford.

1944. Een Amerikaans bommeneskader is gelegerd te Pianosa, ergens aan de Middellandse Zeekust. Een officier weigert nog langer te vliegen omdat de angst hem bekruipt. Angst is geen geldige reden om uit het leger ontslagen te worden. Volgens artikel 22 komen alleen geesteszieken hiervoor in aanmerking. Wie hiervan gebruik wil maken moet zelf het formulier invullen en verklaren dat hij gek is. Wie daartoe in staat is, beschikt echter nog over voldoende verstandelijke vermogens. De schitterende satirische roman van Joseph Heller is, zoals Nichols bewijst, eigenlijk onverfilmbaar. Het scenario van Buck Henry is te fragmentarisch en te overladen om onderhoudend te blijven, ondanks een fantastische cast. Een zwarte komedie in het genre van M*A*S*H, gemaakt met veel meer middelen, maar met veel minder resultaat. Fotografie van David Watkin. Gefilmd in Panavision.

Aussi loin que l'amour

1970 | Romantiek

Frankrijk 1970. Romantiek van Frédéric Rossif. Met o.a. Michel Duchaussoy, Francine Racette, Suzanne Flon, Stéphane Audran en Marcel Dalio.

Een vreemde montagefilm met als leidraad een verliefd koppeltje, waarvan zij een eenzame jonge vrouw is en hij een ornitholoog.Ze trekken samen naar zee, observeren vogels, vertellen verhalen en ontmoeten mensen. Dan ontdekt het meisje per toeval dat haar geliefde al getrouwd is. De ongetwijfeld diepere bedoelingen van deze film verdrinken in melige dialogen, vervelende zonsondergangen en soms leuke gastoptredens van Franse bekende koppen tot en met Chabrol. Het eindresultaat is onsamenhangend, hol en weinig enerverend.

Justine

1969 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1969. Avonturenfilm van George Cukor. Met o.a. Anouk Aimée, Dirk Bogarde, Robert Forster, Anna Karina en Phillipe Noiret.

Modieuze film die de fans van Lawrence Durrell's Alexandria Quartet niet zal vermogen te behagen, maar hij doet het goed als exotische kitsch. Cukors veelvuldige toepassing van groothoekopnamen zal bij uitzending op tv niet veel effect sorteren. Opgenomen in Tunis. Gefilmd in Panavision.

How Sweet It Is!

1968 |

1968. Jerry Paris. Met o.a. Marcel Dalio, Paul Lynde, Maurice Ronet, Debbie Reynolds en James Garner.

Modieuze film die de fans van Lawrence Durrell's Alexandria Quartet niet zal vermogen te behagen, maar hij doet het goed als exotische kitsch. Cukors veelvuldige toepassing van groothoekopnamen zal bij uitzending op tv niet veel effect sorteren. Opgenomen in Tunis. Gefilmd in Panavision.

How Sweet It Is

1968 | Komedie

Verenigde Staten 1968. Komedie van Jerry Paris. Met o.a. James Garner, Debbie Reynolds, Maurice Ronet, Paul Lynde en Marcel Dalio.

Een echtpaar maakt met zoonlief een reis naar Europa om er eens even uit te zijn. Moeders heeft daar haar eigen ideeën over en gaat aan de rol met een sexy Fransman. Een afgezaagde komedie, niet indrukwekkender dan de eerste de beste tv-show.

La vingt-cinquième heure

1967 | Oorlogsfilm, Drama, Komedie

Joegoslavië​/​​Italië​/​​Frankrijk 1967. Oorlogsfilm van Henri Verneuil. Met o.a. Anthony Quinn, Virna Lisi, Michael Redgrave, Serge Reggiani en Françoise Rosay.

Een Roemeense boer wordt in 1939 door een gendarme die zijn vrouw begeert, als jood aangegeven. Hij ontsnapt uit het concentratiekamp en wordt vervolgens door een nazi-officier opgemerkt als de perfecte ari[KA3]er. Deze bijna dichterlijk opgezette film naar de succesroman van Virgil Gheorghiu maakt de absurditeit van het origineel niet waar door de te oppervlakkige scenariobewerking (van Verneuil, François Boyer en Wolf Mankowitz) en vooral omdat de man-zonder-identiteit door Quinn wordt gespeeld als Zorba de Griek. Enkele treffende scènes en bijrollen. Camerawerk van Andreas Winding. Gedraaid in Franscope. Ook bekend als THE TWENTY-FIFTH HOUR.

How to Steal a Million

1966 | Komedie, Drama, Misdaad

Verenigde Staten 1966. Komedie van William Wyler. Met o.a. Audrey Hepburn, Peter O'Toole, Charles Boyer, Hugh Griffith en Eli Wallach.

How to Steal a Million had zonder schade een half uur korter gekund. En wat extra diepgang in het scenario van Harry Kurnitz had de film beslist goed gedaan. In de huidige vorm heeft deze komedie over een miljoenenroof uit een Parijs museum iets weg van een modeshow. Maar wat deert dat allemaal met een actrice als Audrey Hepburn. Regisseur Wyler houdt zichtbaar z'n adem in zodra ze in beeld komt. Ze ziet er dan ook prachtig uit in haar witte mantelpakje dat zo fraai afsteekt tegen haar rode sportwagen. Nog mooier is ze in zwarte avondjurk met bijpassend kanten 'masker'. De als altijd elegante Peter O'Toole is perfect gecast als haar belangrijkste accessoire.

Le dix-septième ciel

1965 | Mysterie

Frankrijk 1965. Mysterie van Serge Korber. Met o.a. Marie Dubois, Jean-Louis Trintignant, Jean Lefebvre en Marcel Dalio.

Een eerste zowel ironische als romantische, poëtische en dromerige speelfilm waarmee de maker in het voetspoor van Marivaux treedt. De met allerlei misverstanden gepaard gaande liefdesverwikkelingen van een vaak in dromen vluchtende ramenlapper en een dienstmeisje gedurende hun vakantie in een met veel gevoeligheid door Georges Barsky gefilmd Bretagne. Een beetje iel en met een paar langdradige stukken maar met ook knap gevonden, bijna absurde grappen en hele aardige dialogen van Pascal Jardin. Zeer veelbelovend maar jammergenoeg ging Korber daarna heel erg tegenvallen.

Le Monocle rit jaune

1964 | Avonturenfilm, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1964. Avonturenfilm van Georges Lautner. Met o.a. Paul Meurisse, Barbara Steele, Olivier Despax, Marcel Dalio en Renée Saint-Cyr.

Atoomgeleerden over de hele wereld worden vermoord. De Franse geheim-agent Monocle ontdekt het hoofd van het complot in Hong Kong en krijgt mede- en tegenwerking van collega's van andere nationaliteiten. De invloed van het James Bond-succes doet in deel III van de serie meer het accent leggen op de spectaculaire actie dan op de humor, waardoor Meurisse - die de leeftijd noch de bouw voor knokwerk heeft - minder kansen krijgt. De film is met vaart gemaakt en weet exotische locaties behendig te gebruiken.

A couteaux tirés

1963 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1963. Misdaad van Charles Gérard. Met o.a. Françoise Arnoul, Pierre Mondy, Daniel Ivernel, Petula Clark en Marcel Dalio.

Een nachtclubeigenaar met een onderwereld-verleden associeert zich met gangsters en oud-nazi's, om een Duitse schat uit WO II uit de Middellandse Zee op te duiken. Daarin bevinden zich compromitterende documenten, die geheim-agenten aantrekken. De slachtoffers stellen een schijnbaar slome politie-inspecteur in staat de overlevenden te arresteren. Nogal dolgedraaid scenario combineert clichés van minstens drie filmgenres zonder dat ze tot een logisch of overzichtelijk geheel gemaakt zijn. Een aardige rol van Ivernel als de inspecteur en een gast- optreden van Petula Clark als zichzelf, die de kijker een bedenkelijk beeld geeft van de gelegenheden waar ze optreedt.

La Loi des hommes

1962 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1962. Misdaad van Charles Gérard. Met o.a. Micheline Presle, Philippe Leroy, Arletty, Pierre Mondy en Marcel Dalio.

Een journaliste die zich door haar relaties in hoge kringen boven elke verdenking waant, heeft een overval georganiseerd. Een inspecteur is niettemin hardnekkig in zijn achtervolging en reist haar na naar Zwitserland, waar een ontmoeting met een jeugdvriend die priester geworden is haar slechte geweten aanwakkert. Deze fantasieloze misdaadfilm heeft fraaie locatie-opnamen en een reeks incidentele rollen voor de goede acteurs, die de verhaalsvoortgang alleen maar stagneren.

L' Abominable homme des douanes

1962 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1962. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Darry Cowl, Taina Be, Pierre Brasseur, Francis Blanche en Marcel Dalio.

Een Marseillaanse douanier wordt getipt over de aankomst van een beruchte Amerikaanse gangster. Deze tip is echter een afleidingsmanoeuvre van een smokkelaar die zich ondertussen de drugszending van een rivaal wil toeëigenen. Een reeks misverstanden leidt tot persoonsverwarring tussen de douanier en de smokkelaar. Het peil van de film ligt boven dat van de klucht dankzij het vernuftige scenario en de goede acteerprestaties. Ook de regie is beter dan gewoonlijk, maar soms wat traag.

Jessica

1962 | Komedie, Drama

Verenigde Staten​/​​Frankrijk​/​​Italië 1962. Komedie van Jean Negulesco en Oreste Palella. Met o.a. Angie Dickinson, Maurice Chevalier, Noël-Noël, Sylva Koscina en Agnes Moorehead.

Dickinson speelt een Italiaanse vroedvrouw, op wie de meeste mannen uit het dorp een oogje hebben. Chevalier is de geestelijke van de parochie. Een onzin-film. Edith R. Sommer en Ennio de Concini bewerkten de roman van Flora Sandstrom The Midwife of Pont Clery tot scenario. Camerawerk van Piero Portalupi.

Cartouche

1962 | Avonturenfilm, Romantiek, Komedie, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1962. Avonturenfilm van Philippe de Broca. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Claudia Cardinale, Jess Hahn, Odile Versois en Philippe Lemaire.

In de achttiende eeuw verlaat bandiet Louis uit onvrede de roversbende van Malichot. Het wordt hem niet in dank afgenomen. Hij zet door en wordt na verloop van tijd de nieuwe leider van de Parijse bende, en weet zelfs de sympathie van het volk voor zich te winnen. Maar de politie én zijn oude baas zijn naar hem op zoek. Belmondo is bijzonder leuk om naar te kijken in zijn rol van schelm, en Cardinale is op haar schattigst als zigeunerin Vénus in deze aardige avonturenfilm.

Le Petit garçon de l'ascenseur

1961 | Familiefilm

Frankrijk 1961. Familiefilm van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Alain Decock, Mireille Nègre, Louis Seigner, Marcel Dalio en Michel Etcheverry.

Een jeugdige liftboy in een luxe-hotel in Monte-Carlo mag een weekend doorbrengen in de prinselijke suite en wil daarmee indruk maken op een bloemenverkoopster die de luxe al spoedig gaat vervelen. Debuutfilm van Granier-Deferre heeft de charme en poëzie van een sprookje, maar wordt door het ontbreken van satirische elementen - waar het onderwerp en de locatie alle aanleiding toe bieden - nogal wezenloos.

Classe tous risques

1960 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1960. Misdaad van Claude Sautet. Met o.a. Lino Ventura, Jean-Paul Belmondo, Sandra Milo, Jacques Dacqmine en Marcel Dalio.

De bij verstek ter dood veroordeelde Franse gangster Abel Davos, met eega en kinderen in Italië ondergedoken, pleegt een gewapende overval in Milaan en raakt opnieuw in zwaar weer. Autodidact Ventura is op zijn subtielst in deze koel registrerende, genrewetten negerende, beroepscriminelen deromantiserende adaptatie van José Giovanni's gelijknamige roman uit 1958. Het hoofdpersonage is gebaseerd op Abel 'Le Mammouth' Danos, een tijdens WO II voor de Gestapo werkzame huurmoordenaar die Giovanni ontmoette toen beiden in de nor zaten voor afpersing, collaboratie en moord. Eerste topstuk van Sautet (1924-2000).

The Man Who Understood Women

1959 | Drama

Verenigde Staten 1959. Drama van Nunnally Johnson. Met o.a. Leslie Caron, Henry Fonda, Cesare Danova, Myron McCormick en Marcel Dalio.

Een onbevredigend verhaal over een geniaal filmregisseur (Fonda), die geen flauw benul heeft hoe hij zijn eega (Caron) aan moet pakken.

Pillow Talk

1959 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1959. Romantische komedie van Michael Gordon. Met o.a. Doris Day, Rock Hudson, Tony Randall, Thelma Ritter en Nick Adams.

Eerste en wellicht leukste in de serie dubbelzinnige maar zeer kuise komedies die Hudson en Day samen maakten, waarin ze eindeloos kibbelen (vooral per telefoon) en uiteindelijk voor elkaar vallen. Een zeer geslaagde productie waarin op alle details werd gelet. De film kreeg een Oscar voor het beste scenario van Stanley Shapiro en Maurice Richlin, die het eveneens bekroonde verhaal van Russell Rouse en Clarence Green bewerkten. Day en Ritter kregen allebei een Oscarnominatie. Volgens de makers van de befaamde documentaire The Celluloid Closet is het typerend voor de houding van Hollywood ten opzichte van homoseksualiteit, dat juist Rock Hudson, homoseksueel immers, een playboy moest spelen.

Lafayette Escadrille

1958 | Romantiek, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1958. Romantiek van William A. Wellman. Met o.a. Tab Hunter, Etchika Choureau, Marcel Dalio, David Janssen en Clint Eastwood.

Een poging om een epische film te maken over een beroemd eskader van de luchtstrijdkrachten in Frankrijk tijdens de Eerste Wereldoorlog resulteerde in deze perfecte actiefilm, waarin ter afwisseling de voor het genre typische romantische episoden. Met de vitale Hunter.

The Sun Also Rises

1957 | Drama

Verenigde Staten 1957. Drama van Henry King. Met o.a. Tyrone Power, Ava Gardner, Errol Flynn, Mel Ferrer en Gregory Ratoff.

Tijdens WO I raakte de Amerikaanse journalist Power zwaargewond. Sindsdien is hij impotent. In 1925 ontmoet hij in Parijs Gardner weer, de vrouw van wie hij altijd heeft gehouden. Ze kent zijn geheim, maar toch blijven ze bij elkaar. Gefrustreerd door al haar mislukte liefdesavonturen zoekt ze vergetelheid in de alcohol en oppervlakkige relaties, die ze vindt in een kleine vriendenkring in heel Europa. Boeiende bewerking van een haast onverfilmbare roman over de verloren generatie uit de jaren rond 1925. Uitstekend spel, vooral van Flynn, die als dranklustige bon vivant eigenlijk zichzelf speelt. De roman van Ernest Hemingway werd bewerkt door Peter Viertel. Knappe locatie-fotografie van Leo Tover, en een opvallende score van Hugo Fregonese. In 1984 hermaakt als tv-film. Gedraaid in CinemaScope.

Ten Thousand Bedrooms

1957 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1957. Musical van Richard Thorpe. Met o.a. Dean Martin, Anna Maria Alberghetti, Eva Bartok, Walter Slezak en Paul Henreid.

Deans eerste film zonder Jerry Lewis beloofde niet veel goeds voor zijn carrière. Het is een luchtige, veel te lange musical, waarin Dino in Rome een hoteldirecteur cum playboy speelt. Scenario van Laslo Vadnay, Art Cohn, William Ludwig en Leonard Spiegelgass. Camerawerk van Robert Bronner.

China Gate

1957 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1957. Oorlogsfilm van Samuel Fuller. Met o.a. Gene Barry, Angie Dickinson, Nat 'King' Cole, Paul Dubov en Lee Van Cleef.

Een internationaal contingent soldaten onder Frans commando pleegt een aanval op een communistisch munitiedepot in Indochina. Onderhuids zijn er interessante subplotten aanwezig in deze dynamische actiefilm van Sam Fuller. Hij neemt bovendien al vroeg een standpunt in ten aanzien van de binnenlandse strijd in Vietnam.

Razzia sur la chnouf

1955 | Misdaad

Frankrijk 1955. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Jean Gabin, Lino Ventura, Lila Kedrova, Marcel Dalio en Magali Noël.

De Parijse drugsbaas Liski (Dalio) huurt de sterke arm in van gangster Henri uit Nantes, die het vak leerde in de VS, om de handel in Parijs onder zijn hoede te nemen. Henri krijgt toegang tot alle informatie, maar heeft een verborgen agenda. Sfeervol portret van het drugswereldje in de vroege jaren '50 met sterk spel van Kedrova als beklagenswaardige verslaafde, van Ventura als gangster Roger le Catalan en van de altijd geweldige Gabin als Henri. Naar een roman van de Franse misdaadauteur Auguste Le Breton (Du rififi chez les hommes).

Lucky Me

1954 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1954. Komedie van Jack Donohue. Met o.a. Doris Day, Robert Cummings, Phil Silvers, Eddie Foy Jr. en Nancy Walker.

Een koormeisje zonder werk vindt een geliefde inplaats van een baan. Deze musical zonder pit met het toen als nieuwigheid bestempelde widescreen formaat gaat aan de kijkers voorbij. Angie Dickinsons eerste film. Scenario van James O'Hanlon, Robert O'Brien en Irving Elinson. Camerawerk van Wilfrid M. Cline. Gefilmd in CinemaScope.

3 hombres van a morir

1954 | Avonturenfilm

Spanje​/​​Frankrijk 1954. Avonturenfilm van Feliciano Catalán. Met o.a. Emma Penella, Michel Auclair, Julio Peña, Marcel Dalio en Dany Carrell.

Het tragische verhaal van drie avonturiers die door de woestijn trekken op zoek naar goud. De film is best de moeite van het bekijken waard.

Gentlemen Prefer Blondes

1953 | Komedie, Muziek, Musical, Romantiek

Verenigde Staten 1953. Komedie van Howard Hawks. Met o.a. Jane Russell, Marilyn Monroe, Charles Coburn, Tommy Noonan en George 'Foghorn' Winslow.

Marilyn Monroe is geweldig op dreef als verleidelijke Lorelei. Nee, niet de zingende sirene van de oosterburen die volgens de legende hunkerende Rijn-schippers op de rotsen laat lopen, in een overigens nog altijd lastig navigeerbare S-bocht zo'n twintig kilometer onder Koblenz. In deze terechte klassieker is Lorelei het spreekwoordelijke domme blondje dat 'slim kan zijn als het moet.' En mooi zingt, natuurlijk. Vergezeld door brunette Jane Russell knus gaat ze samen per boot naar zang- en dansparadijs Parijs, waar ze zich behalve als goudgraver zowaar ook ontpopt als liefdevolle bruid.

The Snows of Kilimanjaro

1952 | Avonturenfilm, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1952. Avonturenfilm van Henry King en Henri King. Met o.a. Gregory Peck, Susan Hayward, Ava Gardner, Hildegard Knef en Leo G. Carroll.

Journalist en schrijver Peck ligt in Afrika aan de voet van de Kilimanjaro met een ontstoken beenwond op medische hulp te wachten. Ondertussen overdenkt hij, ijlend van koorts, zijn leven en de vrouwen die hij gekend heeft. In die vrouwen herkennen we Hayward, Gardner en Knef. Actie, romantiek en avontuur vormen de hoofdmoot in deze bewerking van een Ernest Hemingway-verhaal, dat destijds een groot succes kende. Voor het hedendaagse publiek zal het allemaal toch te sentimenteel en te naïef overkomen. De vele locaties zorgen voor de nodige afwisseling. Het verhaal werd bewerkt door Casey Robinson en Leon Shamroy was verantwoordelijk voor het adembenemend knappe camerawerk.

The Merry Widow

1952 | Muziek, Musical, Komedie

Verenigde Staten 1952. Muziek van Curtis Bernhardt. Met o.a. Lana Turner, Fernando Lamas, Una Merkel, Richard Haydn en Thomas Gomez.

Het bekende operetteverhaal over de koning die bankroet is, en een edelman de opdracht geeft om voor hem het hof te maken bij een rijke Amerikaanse weduwe. De operette is voor de derde keer verfilmd, en mist de flair en het muzikale gevoel van Lubitsch en de visuele magie van von Stroheim. De film sleept zich voort van song tot song en doet oubollig aan. Turner past niet in zijn rol, maar Lamas en Merkel zijn uitstekend, al kunnen zij onmogelijk het spirituele van het origineel op het scherm toveren. De levendige choreografie van Jack Cole is de enige pluspunt aan deze verder lusteloze verfilming. Sonya Levien en William Ludwig bewerkten de operette van Franz Lehar, naar een libretto van Victor Leon en Leo Stein. In de zangfragmenten wordt Turner gedubd door Trudy Erwin. Camerawerk van Robert Surtees.

The Happy Time

1952 | Komedie

1952. Komedie van Richard Fleischer. Met o.a. Kurt Kasznar, Bobby Driscoll, Linda Christian, Marsha Hunt en Marcel Dalio.

Het bekende operetteverhaal over de koning die bankroet is, en een edelman de opdracht geeft om voor hem het hof te maken bij een rijke Amerikaanse weduwe. De operette is voor de derde keer verfilmd, en mist de flair en het muzikale gevoel van Lubitsch en de visuele magie van von Stroheim. De film sleept zich voort van song tot song en doet oubollig aan. Turner past niet in zijn rol, maar Lamas en Merkel zijn uitstekend, al kunnen zij onmogelijk het spirituele van het origineel op het scherm toveren. De levendige choreografie van Jack Cole is de enige pluspunt aan deze verder lusteloze verfilming. Sonya Levien en William Ludwig bewerkten de operette van Franz Lehar, naar een libretto van Victor Leon en Leo Stein. In de zangfragmenten wordt Turner gedubd door Trudy Erwin. Camerawerk van Robert Surtees.

Nous irons à Monte Carlo

1952 | Muziek, Sportfilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1952. Muziek van Jean Boyer. Met o.a. Audrey Hepburn, Philippe Lemaire, Jules Munshin, Cara Williams en Marcel Dalio.

Deze simpele musical over internationale liefdesperikelen aan de Rivi[KA2]era geeft de curieuze rolbezetting weinig kansen, omdat alle aandacht moest uitgaan naar het optreden van (producent) Ray Ventura en zijn orkest. Tussen de opnamen van deze film door werd Audrey door schrijfster Colette ontdekt als de ideale hoofdrolspeelster voor de Broadway-opvoering van haar Gigi met als resultaat een doorbraak naar Hollywood en wereldroem.

Lovely To Look At

1952 | Musical, Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1952. Musical van Mervyn LeRoy. Met o.a. Kathryn Grayson, Red Skelton, Howard Keel, Ann Miller en Marge Champion.

Deze tweede muzikale filmversie van ROBERTA van Jerome Kern heeft beslist sterke momenten. De Amerikaanse komiek Al Marsh (Skelton) erft de helft van de aandelen van een Parijs modehuis, dat wordt geleid door Stephanie (Grayson) en Clarisse (Marge Champion). Miller en de Champions geven de muzikale scènes vaart. Vincente Minnelli regisseerde het modeshowfragment. Songs zijn onder andere 'Smoke Gets In Your Eyes', 'I Won't Dance' en het titellied. Scenario van George Wells, Andrew Solt en Harry Ruby naar het boek van Alice Duer Miller. Camerawerk van George J. Folsey jr.

Rich, Young and Pretty

1951 | Musical

Verenigde Staten 1951. Musical van Norman Taurog. Met o.a. Jane Powell, Danielle Darrieux, Wendell Corey, Vic Damone en Fernando Lamas.

Een buitenissige MGM-musical met Powell die de bezienswaardigheden in Parijs bekijkt, op het liefdespad is en intussen moeder Darrieux ontmoet. Scenario van Dorothy Cooper en Sidney Sheldon. Camerawerk van Robert Planck.

On the Riviera

1951 | Komedie, Musical, Drama

Verenigde Staten 1951. Komedie van Walter Lang. Met o.a. Danny Kaye, Gene Tierney, Corinne Calvet, Marcel Dalio en Jean Murat.

Een veerkrachtige muzikale komedie met Danny in een dubbelrol als variété-artiest en Franse oorlogsheld. 'Ballin' the Jack' en andere liedjes in een levendige film. Een herverfilming van FOLIES BERGERE met Maurice Chevalier, later nog eens met Kaye verfilmd als ON THE DOUBLE.

Portrait d'un assassin

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Bernard Roland. Met o.a. Maria Montez, Pierre Brasseur, Erich von Stroheim, Arletty en Jules Berry.

Een vrouwelijke impresario brengt circusartiesten in haar ban, zaait onderlinge rivaliteit en zet hen aan tot steeds riskantere stunts. Dit verward melodrama kreeg van de regie stijl noch eenheid mee, maar de curieuze rolbezetting maakt de film toch bezienswaardig en onbedoeld komisch. Hollywoodster Montez maakt ook in deze Franse film als femme fatale duidelijk waarom ze postuum het idool van intellectuelen zou worden.

Maya

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Viviane Romance, Françoise Hornez, Fréhel, Jane Morlet en Marthe Sarbel.

Een knappe bewerking van het allang in de vergetelheid geraakte stuk van de niet minder vergeten Simon Gentillon. De zoon van Tristan Bernard heeft zeker talent en maakt van een op zich ouderwets werk op vernuftige wijze iets luchtigs. Ook het spel is indrukwekkend. Een zoetzuur verhaal over een prostituee die aan haar vak, haar huis en haar straat is gehecht en bijna al haar klanten weet op te beuren. Voortreffelijke decors van Léon Barsacq terwijl de muziek van George Auric weer onder de aandacht van het publiek gebracht zou moeten worden.

Hans le marin

1949 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1949. Misdaad van François Villiers. Met o.a. Maria Montez, Jean-Pierre Aumont, Lilli Palmer, Marcel Dalio en Roger Blin.

Een zeeman wordt verliefd op een havenhoer in Marseille, maar zij laat zich beroven door haar handlangers uit de onderwereld. In de veronderstelling dat ze hem bedrogen heeft, doodt hij haar. Aumont keerde met zijn echtgenote Montez terug uit Hollywood om deze zelfgeschreven film noir naar vooroorlogs voorbeeld te maken. Montez is voldoende actrice om haar rol aannemelijk te maken maar de goede bijrollen en de sfeervolle fotografie bieden te weinig compensatie voor de gedateerdheid. (Debuterende regisseur Villiers is de broer van de hoofdrolspeler Aumont).

Black Jack

1949 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1949. Misdaad van Julien Duvivier. Met o.a. George Sanders, Patricia Roc, Herbert Marshall, Agnes Moorehead en Aline MacMahon.

Een aan lager wal geraakte advocaat hoopt met de opiumhandel een grote slag te slaan en dan stil te gaan leven. Bij een schipbreuk leert hij een meisje kennen dat zijn betere ik naar boven brengt en voor wie hij de zaak opgeeft, echter te laat voor de politie die hem al op het spoor is. Deze internationale avonturenfilm heeft een verward en praterig scenario met een tegenstrijdige psychologische tekening, waardoor de sfeervolle fotografie en een aantal virtuoze scènes slechts bij vlagen kunnen boeien.

Sombre dimanche

1948 | Drama, Film noir

Frankrijk 1948. Drama van Jacqueline Audry. Met o.a. Michèle Alfa, Marcelle Derrien, Colette Mars, Palmyre Levasseur en Paul Bernard.

Deze sombere intrigegeschiedenis rond een beroemd lied is weliswaar verplaatst naar Frankrijk maar berust gedeeltelijk op ware feiten die zich in Hongarije kort voor WO II hebben afgespeeld. Het lied `Sombre dimanche` had een zelfmoordepidemie tot gevolg. Jacqueline Audry - een cineaste om opnieuw te ontdekken (1908-1977) - beschikte over voldoende talent om van een dergelijk melodramatisch scenario iets te maken, terwijl zij tegelijkertijd een goede psychologische studie van de vrouw aflevert.

Les Amants de Vérone

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van André Cayatte. Met o.a. Anouk Aimée, Serge Reggiani, Pierre Brasseur, Louis Salou en Martine Carol.

Figuranten die tijdens verfilming van ROMEO AND JULIET als stand-in voor de hoofdrollen werken worden verliefd op elkaar en beleven buiten camerabereik hun eigen tragisch verlopende liefde. Scenario van Jacques Prévert bezorgde regisseur Cayatte zijn eerste succes en maakte jonge Aimée en Reggiani beroemd. Satirische kijk op filmopnamen.

Erreur judiciaire

1948 | Misdaad

Frankrijk 1948. Misdaad van Maurice de Canonge. Met o.a. Michèle Alfa, Lucienne Le Marchand, Agnès Laury, Irène Strozzi en Jean Davy.

Een onbedoelde persiflage op de film noir van die tijd. Een speels en duivels wezen ruïneert haar echtgenoot, een bankier, en drijft hem tot zelfmoord. Ze laat zich in met twee misdadigers van wie zij er één laat ombrengen, terwijl een ongelukkige kassier de verantwoordelijkheid voor de misdaden op zich neemt. Waarom zo ver gezocht? Het resultaat van een wedstrijd tussen journalisten en publiek, met als opdracht het plot verder uit te werken, na het eerste deel te hebben gezien. Deze opzet is dus niet voor herhaling vatbaar!

Les maudits

1947 | Thriller, Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1947. Thriller van René Clément. Met o.a. Marcel Dalio, Henri Vidal, Florence Marly, Paul Bernard en Michel Auclair.

April 1945: het Derde Rijk staat op instorten. Een nazi-generaal en een internationaal gezelschap van sympathisanten stappen in Oslo op een duikboot die ze naar Zuid-Amerika zal brengen. Ook aan boord komt, tegen zijn wil, een arts, om een gewonde opvarende te verzorgen. De spanning op deze claustrofobische ‘ark van Noah’ loopt flink op terwijl ieder op zich wordt geconfronteerd met een nieuwe realiteit van politieke schuld of economisch verlies. Uitstekende acteurs en goede dialogen. Scenarist-regisseur Clément maakte ook ondermeer Jeux interdits.

Dedée d'Anvers

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Simone Signoret, Bernard Blier, Marcelle Pagliero, Marcel Dalio en Marcel Dieudonné.

Een prostituéetje in Antwerpen wordt verliefd op een Italiaanse zeeman die door haar jaloerse pooier wordt vermoord. Ze neemt wraak en verspeelt daarmee haar laatste kans op een nieuw leven. Deze pessimistische hoerenfilm kreeg veel navolging, waardoor de diepe indruk die de film toendertijd maakte, thans nog maar weinig overblijft. Een schitterende rol van Signoret, die destijds met regisseur getrouwd was.

Temptation Harbour

1946 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1946. Drama van Lance Comfort. Met o.a. Robert Newton, Simone Simon, William Hartnell, Marcel Dalio en Margaret Berton.

Newton als seinwachter vindt een bundel gestolen geld, houdt het voor zich en geeft het uit aan zijn dochter. Vervelend en voorspelbaar melodrama gedompeld in onafwendbare studiomist. Naar de roman [KL]L`Homme de Londres[KLE] van Georges Simenon, eerder al onder die titel in Frankrijk verfilmd door Henri Decoin (1943).

Son dernier rôle

1946 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1946. Drama van Jean Gourguet. Met o.a. Gaby Morlay, Marcel Dalio, Jean Tissier, Jean Debucourt en Georges Chamarat.

Een bewerking - door Jean Paul Lechanois - van een huilerig melodrama naar de roman van Lajos de Zilahy over een actrice die opgegeven is door de artsen en die haar laatste rol speelt: die van oude dame. Ze trekt zich terug in Annecy voordat ze naar Parijs terugkeert om te sterven bij haar minnaar. Het is moeilijk dit scenario zo te verfilmen dat het niet ongewild belachelijk wordt.

Pétrus

1946 | Komedie, Misdaad, Romantiek

Frankrijk 1946. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Simone Simon, Simone Sylvestre, Corinne Calvet, Dominique Brévant en Jane Merken.

De ongelukkige liefde van Pétrus en Migo, het danseresje, tegen de achtergrond van het Montmartre van 1946 met de kwalijke praktijken van een bende valsemunters op de koop toe. Ondanks de dood van een boef bevat deze film nauwelijks geweld en loopt hij goed af. Dialogen van Marcel Achard in de traditie van het Parijse boulevard-toneel. De produktieve Allégret is minder goed dan zijn broer Yves. Deze film wordt slechts door het spel van de hoofdrolspelers van de onbeduidendheid gered.

To Have and Have Not

1944 | Oorlogsfilm, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1944. Oorlogsfilm van Howard Hawks. Met o.a. Humphrey Bogart, Lauren Bacall, Walter Brennan, Dolores Moran en Hoagy Carmichael.

Regisseur Hawks schepte ooit tegenover Ernest Hemingway op dat hij zelfs van diens slechtste verhaal een film kon maken. Hij dacht aan 'To Have and Have Not'. Bogart speelt een schipper op Martinique die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn schip verhuurt aan iedereen die ervoor betaalt. Maar door de liefde voor een vrouw realiseert hij zich dat hij zijn geweten moet laten gelden. Het zijn vooral Bogart en de 19-jarige, debuterende Bacall, die van de film een klassieker hebben gemaakt. Tijdens de opnamen begon hun liefdesrelatie (en professionele samenwerking) die een van de meest intrigerende van Hollywood zou worden. De scène waarin Bacall 'Anybody got a match' raspt, is onvergetelijk.

Tonight We Raid Calais

1943 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van John Brahm. Met o.a. < Annabella, John Sutton, Lee J. Cobb, Beulah Bondi en Blanche Yurka.

Een onopvallende maar snelle WO-II-film over een sabotageactie in Frankrijk met over de hele linie goed acteerwerk.

Paris After Dark

1943 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Leonide Moguy. Met o.a. George Sanders, Philip Dorn, Brenda Marshall, Madeleine LeBeau en Marcel Dalio.

Een tamme anti-nazi-film, over een man en een vrouw die tegenovergestelde partijen kiezen.

Unholy Partners

1941 | Drama

Verenigde Staten 1941. Drama van Mervyn LeRoy. Met o.a. Edward G. Robinson, Edward Arnold, Laraine Day, Marsha Hunt en William T. Orr.

Het gegeven is intrigerend: Robinson begint na WO I een sensatiekrant en wordt gedwongen het op een akkoordje te gooien met onderwereldkoning Arnold. Day heeft een goede rol als Robinsons rechterhand en Hunt zingt 'After You've Gone'. Earl Baldwin, Bartlett Cormack en Lesser Samuels schreven het scenario. Georges Barnes stond achter de camera.

Tempête sur Paris

1940 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1940. Drama van Bernard-Deschamps. Met o.a. Erich von Stroheim, André Luguet, Annie Ducaux, Arletty en Marcel Dalio.

De vrouw van een politiecommissaris wordt verdacht van een geheime liaison met een internationale oplichter. In werkelijkheid is het haar vader die haar probeert te chanteren, tot een rivaal in de misdaad hem neerschiet. Het nogal sfeervolle drama is een vrije bewerking - door André Cayatte - van een roman van De Balzac en wordt gedomineerd door Von Stroheim als diens zoveelste mysterieuze schurk. Arletty heeft een episodische bijrol als nachtclubzangeres, maar brengt haar pikante repertoire met ironische verve.

La règle du jeu

1939 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1939. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Renoir, Roland Toutain, Marcel Dalio, Nora Gregor en Mila Parély.

Psychologisch, dramaturgisch en visueel meesterwerk over de caprices van de menselijke natuur in de slagschaduw van naderend onheil. Als microkosmos van de vooroorlogse Franse beau monde dient een bont ensemble types op het landgoed van de Joodse aristocraat Robert de la Chesnaye en diens Oostenrijkse wederhelft. Al tijdens de opnamen ontvingen de regisseur en steracteur Dalio - zelf Joodse Parijzenaar - antisemitische schotschriften. De nazi-autoriteiten namen de tragikomedie direct uit roulatie, na WO II kwam de klassiekerstatus. Van tevoren deelde Renoir overigens geen scenario's uit: de acteurs kregen 's ochtends hun tekst, 's middags werd er gedraaid. Opgenomen in de Sologne-streek.

La maison du Maltais

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Viviane Romance, Marcel Dalio, Louis Jouvet, Pierre Renoir en Jany Holt.

Een arme Maltezer trouwt in Tunis met een Franse prostituée, maar verkiest smokkel boven vast werk. Na jaren vindt hij zijn vrouw in Parijs terug bij de man die haar destijds heeft geholpen en probeert haar terug te veroveren. Dit zelfkantmelodrama is zowel naar vorm als naar inhoud verouderd, maar blijft interessant door de sterke rolbezetting. Een van de weinige hoofdrollen van Dalio. Jacques Companeez bewerkte de gelijknamige roman van Jean Vigneaud tot scenario. Curt Courant stond achter de camera.

Entrée des artistes

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Louis Jouvet, Claude Dauphin, Odette Joyeux, Janine Darcey en André Brunot.

Rivaliteit en een driehoeksverhouding bij de leerlingen van de eerste klas van de toneelschool leidt tot moord tijdens de examen-uitvoering. Melodramatisch verhaaltje is de kapstok voor een interessant beeld van de toneelschool, gedomineerd door Jouvet in de rol van docent. Scenario van André Cayatte en Henri Jeanson.

Pépé-le-Moko

1937 | Film noir, Drama

Frankrijk 1937. Film noir van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Mireille Balin, Line Noro, Lucas Gridoux en Fernand Charpin.

Een van moord verdachte gangster duikt onder in de kasbah van Algiers, tot hij verliefd wordt op een frivole Parijse toeriste. Om haar terug te zien komt hij uit zijn schuilplaats en wordt gearresteerd. Deze beroemde film die Gabin tot een internationale ster maakte heeft een sfeervolle milieutekening en een reeks knap gespeelde bijrollen, waardoor de film sterker is gebleven dan de latere Hollywoodversies CASBAH en ALGIERS. Scenario van Duvivier, Henri Jeanson, Jacques Constant en Henri la Barthe naar het boek van Roger d'Ashelbe. Camerawerk van Jules Kruger en Marc Fossard.

Mollenard

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Harry Baur, Gabrielle Dorziat, Albert Préjean, Pierre Renoir en Marcel Dalio.

Een onbehouwen scheepskapitein heeft een ongelukkig gezinsleven, maar moet om een verlamming aan zijn benen aan de wal en onder de dictatuur van zijn burgerlijke echtgenote. De bemanning haalt hem terug aan boord. Een sfeervol in beeld gebracht drama met sterke acteursprestaties. Scenario van Charles Spaak en Oscar-Paul Gilbert.

Les Pirates du rail

1937 | Avonturenfilm

Frankrijk 1937. Avonturenfilm van Christian-Jaque. Met o.a. Charles Vanel, Erich von Stroheim, Suzy Prim, Simone Renant en Valéry Inkijinoff.

Een Franse spoorlijn door China wordt vaak aangevallen door piraten. Een ingenieur gaat naar Zuidelijke piraten voor een niet-aanvalspact en ondertussen wordt zijn vrouw gegijzeld door de piraten van het Noorden. De exotische avonturen zijn vlot gefilmd, maar vooral curieus om het onderwerp en de rolbezetting.

Le Chemin de Rio

1937 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1937. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Käthe von Nagy, Jules Berry, Jean-Pierre Aumont, Suzy Prim en Charles Granval.

Journalisten stellen een onderzoek in naar de handel in blanke slavinnen. De tweespalt tussen de baas van de organisatie en zijn rechterhand - wiens geliefde zelfmoord heeft gepleegd - leidt tot wraakoefeningen over en weer. Deze film op basis van authentieke gegevens kreeg een melodramatische scenarioverpakking in film-noir traditie en picturaal sfeervolle regie. Henri Jeanson, Herbert Juttke en G. Murray bewerkten het het geschrift van Jean Masson Cargaison Clandestine tot scenario. Camerawerk van René Gaveau.

La grande illusion

1937 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1937. Oorlogsfilm van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Pierre Fresnay, Erich von Stroheim, Dita Parlo en Marcel Dalio.

Tijdens WO I worden drie Franse militairen met zeer verschillende karakters en achtergrond van het ene Duitse krijgsgevangenenkamp naar het andere gesleept. Onderwijl vijlen ze aan een indrukwekkend curriculum van ontsnappingspogingen. Humanistisch meesterwerk chroniqueert hun tragikomische overlevingskunsten in tijd van onvoorstelbare barbarij. Briljant scenario van Renoir en co-auteur Charles Spaak tovert met dialogen: het hagelt wijze subtiliteiten, rake observaties en sarcastenhumor. Dat de bevlogen acteurs als één organisch ensemble optreden maakt iedere minuut van dit beste pacifistenpamflet ooit tot een tijdloze delicatesse.

L' Affaire Lafarge

1937 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1937. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Marcelle Chantal, Erich von Stroheim, Pierre Renoir, Margo Lion en Sylvie.

Een aantrekkelijke Parisienne heeft een brute echtgenoot. Als deze man via een bord soep wordt vergiftigd, wordt zij van moord beschuldigd. De beroemde hieruit voortkomende rechtszaak is gefilmd in de voor regisseur en periode kenmerkende aangezet-theatrale stijl. De film boeit vooral door de sterke bijrollen, waarin op venijnige of onheilspellende wijze de burgerlijke huichelarij aan de kaak wordt gesteld.

Un grand amour de Beethoven

1936 | Muziek, Romantiek, Biografie

Frankrijk 1936. Muziek van Abel Gance. Met o.a. Harry Baur, Jany Holt, Annie Ducaux, Jean Debucourt en Jean-Louis Barrault.

Ongelukkige liefde van Beethoven voor leerlinge die hem tot Mondscheinsonate inspireerde. Deze zeer wijdlopige film weet te pakken door de ongeremd romantische aanpak van regisseur Gance.

Naples au baiser de feu

1936 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1936. Drama van Augusto Genina. Met o.a. Viviane Romance, Tino Rossi, Michel Simon, Mireille Balin en Marcel Dalio.

Een avonturierster zoekt in Napels clandestien toevlucht bij een kerkorganist en verleidt niet alleen hem, maar ook zijn zingende vriend, die al degelijk verloofd is. Zowel tussen de verloofden als de beide vrienden dreigt alles mis te gaan, tot de vrouw afreist om elders haar heil te zoeken. Dit vooroorlogs succes heeft de jaren niet doorstaan en komt nu vooral belachelijk over. Ook het weerzien met de idolen van weleer roept overwegend vraagtekens op over de redenen van hun succes.

Le golem

1935 | Horror

Frankrijk 1935. Horror van Julien Duvivier. Met o.a. Germaine Aussey, Jany Holt, Tania Doll, Harry Baur en Roger Karl.

Praag 1610. Tyran Rudolf de Tweede van Bohemen (Baur) is aan de drank verslaafd en voert een schrikbewind over zijn land. Zijn onderdanen beginnen zich te roeren in ontevredenheid en de joden in het ghetto van Praag zijn bang voor progroms. Dankzij rabbi Loew hebben zij echter de Golem; een weerzinwekkend en wraakzuchtig monster dat Loew gecreëerd heeft. Men ontwaakt het sluimerende gedrocht. De Golem houdt huis in het paleis van Rudolf en verandert het in een puinhoop. Hij maakt de ministers en dienaren van de alleenheerser een kopje kleiner. Interessante Europese Golem-versie naar de roman van Gustav Meyrink Der Golem. Regisseur Duvivier en André-Paul Antoine schreven samen het scenario. Gedraaid in Tsjecho-Slowakije en gemonteerd door Jírí Slaviček met decors van André Andrejew en Stepán Kopecky. Het camerawerk is van Jan Stallich en Václav Vich. Er werd uitsluitend een Franstalige versie geproduceerd.