Liv Ullmann

1938 Regisseur, Acteur, Scenarist

Liv Ullmann (1938) is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 50 films gevonden.

Miss Julie

2014 | Drama

Noorwegen/Verenigd Koninkrijk/Canada/Verenigde Staten/Frankrijk/Ierland 2014. Drama van Liv Ullmann. Met o.a. Jessica Chastain, Colin Farrell en Samantha Morton.

Ierland, 1890, midzomernacht. Zij is Ierse adel, hij de hoofdknecht van het landgoed. Zo lang ze zich kunnen herinneren, verlangen ze naar elkaar en tijdens deze lange nacht zal alles naar buiten komen. Maar het loopt anders dan ze hadden gehoopt. Jammer dat deze adaptatie van August Strindbergs gelijknamige folie à deux finesse mist. Want na een spannend ingehouden begin gaan alle remmen los. Te veel woede, te veel geschreeuw. Het beperkte aantal decors wordt wel effectief gebruikt en Chastain is gewoon heel erg goed.

Zwei Leben

2012 | Drama, Thriller

Duitsland/Noorwegen 2012. Drama van Georg Maas. Met o.a. Juliane Köhler, Liv Ullmann en Sven Nordin.

Katrine is het kind van een Noorse vrouw en een Duitse soldaat. Tijdens WO II wordt ze vanwege haar genen naar Duitsland getransporteerd, en na de oorlog net als veel andere 'kinderen van de schaamte' in de DDR in een weeshuis geplaatst. In de hoogtijdagen van de Koude Oorlog vluchtte ze van Oost-Duitsland naar Noorwegen. Na de val van de Muur wordt ze gedwongen haar verleden onder ogen te zien. Nodeloos ingewikkelde combinatie van (spionage)thriller, rechtbankfilm en familiedrama, waar de geschiedenis (oorlog, Stasi) aan de haren wordt bijgesleept om de even onnavolgbare als onwaarschijnlijke draak een vleug van importantie te geven.

Saraband

2003 | Drama

Zweden 2003. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Erland Josephson, Liv Ullmann, Börje Ahlstedt, Julia Dufvenius en Gunnel Fred.

Deze film pakt 32 jaar na de pijnlijke scheiding tussen Johan (Josephson) en Marianne (Ullmann) in SCENER UR ET [KA3]AKTENSKAP (1974) de draad weer op met wederom Josephson als Johan en Ullmann als Marianne. Van de twee dochters die Marianne en Johan samen hadden, bevindt zich een in het verre Australi[KA3]e en de ander wordt verpleegd in een psychiatrische inrichting. Marianne besluit dat het de hoogste tijd is om Johan, die inmiddels 86 is, een bezoek af te leggen voor wat misschien een eindafrekening is. Hij heeft goed geboerd en woont in het zomerhuis van zijn grootouders in Dalarna. Henrik (Ahlstedt), Johans zoon uit zijn eerste huwelijk, woont na de dood van zijn geliefde vrouw Anna, bij hem in met zijn negentien-jarige dochter Karin (Dufvenius). Henrik heeft zijn leerstoel aan het muziekconservatorium van de universiteit in Uppsala opgegeven en wijdt zich aan het schrijven van een boek over de Johannes Passion van de componist J.S. Bach. Henrik treurt nog steeds over Anna en bereidt Karin voor op een studie cello aan het conservatorium omdat zij grote aanleg heeft voor muziek. Karin en haar vader onderhouden een zeer nauwe band, maar de komst van Marianne opent voor Karin nieuwe mogelijkheden voor gesprekken en confidences over haar toekomst en de familierelaties. De film begint met een proloog en is opgebouwd uit tien hoofdstukken, die telkens bezet zijn door twee personages. De rolprent is grotendeels in de studio opgenomen, af en toe afgewisseld met wat buitenopnames. Hij kan zijn toneelafkomst, of beter gezegd de toneelmatigheid, niet verloochenen, maar Bergman, die een meester is in de enscènering, voorkomt in zijn scenario dat de echte liefhebber van zijn werk zich verveelt. Zijn personages hebben emoties, zo is bijvoorbeeld Johan gemeen en agressief, Karin is kwetsbaar als zij vertelt over haar meningsverschillen met haar grootvader wat de muziek aangaat, en dat zij in het gastenhuis het bed met haar vader deelt. Ze probeert moedig te zijn zodat ze ondanks haar nauwe relatie met haar vader overweegt in Helsinki te gaan studeren. Marianne is de geduldige toehoorster. De spelprestaties zijn subliem, met name van veteraan Josephson en veterane Ullmann. Bergman heeft verklaard dat deze film, die geproduceerd werd voor de tv, het sluitstuk van zijn carrière als filmer is. Hij vindt zichzelf met 85 jaar te oud en meent dat het werk nu aan een jongere generatie moet worden overgelaten. Wie de balans opmaakt van Bergmans werk, komt tot de conclusie dat deze film niet zijn beste prestatie is. Dat wil niet zeggen dat deze film zwak zou zijn - integendeel het werkt allemaal, maar er is beter. De film werd direct op video opgenomen en later overgezet op 35 mm, maar Bergman was ongelukkig met de kwaliteit en verbood daarom een release in de bioscoop. Het is niet uitgesloten dat die er toch nog komt. De titel slaat op een Zuidamerikaanse dans, die in de zeventiende eeuw populair werd in Europa, maar door het Spaanse hof als liederlijk werd beschouwd en door hen in de kiem gesmoord werd. De film is opgedragen aan Bergmans vrouw Anna, die in 2001 overleed. Het camerawerk is van Raymond Wemmenlov, Sofi Stridh, Per-Olof Lantto, Stefan Eriksson en Jesper Holmström. Stereo. Ook bekend als ANNA.

Trolösa

2000 | Romantiek, Drama

Zweden/Duitsland/Italië 2000. Romantiek van Liv Ullmann. Met o.a. Lena Endre, Erland Josephson, Krister Henriksson, Michelle Gylemo en Juni Dahr.

Jarenlang probeerde Bergman een pijnlijke episode uit zijn leven te verwoorden maar hij vond geen houvast. Volgens regisseur Ullmann, een bekende verschijning in Bergmans oeuvre, zag Bergman het licht toen hij actrice Endre ontmoette. Zij was het canvas waarop Bergman zijn gefragmenteerde herinneringen kon vormgeven. Het kader van de film werd de oudere, getormenteerde Bergman die zich heeft teruggetrokken op een afgelegen eiland om een scenario te schrijven. Zijn isolatie wordt doorbroken door de bezoeken van toneelactrice Marianne die hem in een psycholoog-patiënt setting vertelt over haar huwelijk met beroemde dirigent Markus, hun dochtertje Isabelle en haar onstuimige affaire met licht ontvlambare huisvriend David. Vier verstrengelde leefwerelden die door ontrouw en jaloezie worden uiteengereten. Volgens de regisseur is niet alles kommer en kwel: 'Het licht in dit donkere verhaal is het feit dat we de pijn kunnen vergeten. Wat we nooit mogen vergeten is wat de ervaring ons leerde.'

Die Frauen in Ingmar Bergmans Filmen

1998 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1998. Documentaire van Katja Raganelli. Met o.a. Bibi Andersson, Harriet Andersson, Eva Dahlbeck, Gunnel Lindblom en Ingrid Thulin.

Raganelli gaat op zoek naar de vrouwen die een belangrijke rol hebben gespeeld in het leven en de films van de Zweedse regisseur Ingmar Bergman. Ooit heeft de cineast eens gezegd: "De vrouw is de hemel en de hel in het leven van de man.". Ze wil uitzoeken wat Bergman daar juist mee bedoelde, zowel in gesprekken met zes van de actrices die privé of beroepsmatig een deel van Bergmans leven hebben uitgemaakt als in diverse filmfragmenten die het belang van de vrouw in het leven van de man als onderwerp hadden. In haar documentaire belicht Raganelli een van de beroemdste filmmakers aller tijden uit een heel ander standpunt. Geen droog intellectueel gelul, maar een levensecht portret van een man die steeds genoten heeft van de kleine dingen des levens. De dames in kwestie hebben heel wat verrassende anecdotes in petto over de man waarvoor ze eens de muze waren. Raganelli schreef zelf het scenario. Commentaar wordt gesproken door Heidi Treutler, Elisabeth Endriß, Sabine Kastius, Renate Küster, Eleonore Noelle en Eva Pflug. Voor de montage werd beroep gedaan op Camilla Bernetti en achter de camera nam Konrad Wickler plaats.

Liv Ullman - Szenen aus einem Leben

1997 | Documentaire, Biografie

Noorwegen/Duitsland/Zweden 1997. Documentaire van Edvard Hambro. Met o.a. Liv Ullmann, Max von Sydow, Donald Saunders, Susan Sontag en Sven Nykvist.

Een goed doordacht en uitgediept portret van Liv Ullman (1939), een van de belangrijkste internationale actrices van haar generatie. Met als centraal uitgangspunt een gesprek dat regisseur/scenarist/monteur Hambro met haar had tijdens de opnamen van ENSKILDA SAMTAL, haar tweede film als regisseur, toont hij haar als actrice, regisseur, vrouw, militante voor de mensenrechten, schrijfster en ambassadrice voor Unicef. Ze was juist gescheiden van Donald Saunders, die uitlegt hoe hun huwelijk op de klippen liep. Maar ooit was ze ook nog de echtgenote van Ingmar Bergman, die het scenario schreef voor haar jongste film. Ullman is een vrouw van de wereld, die haar tijd deelt tussen Amerika, Zweden en Noorwegen en ze beseft maar al te best dat dit niet erg gunstig is voor de opvoeding van Linn, het dochtertje dat ze met Ingmar Bergman heeft. Er wordt veel aandacht besteed aan haar verovering van Hollywood en Broadway, waar ze optrad in een musical, ook al beweert ze dat ze niet kan zingen. Getuigenissen worden geleverd door uiteenlopende mensen als collega's Bergman, Max von Sydow, Sven Nykvist en Sam Waterston en zelfs politici Jimmy Carter en Henry Kissinger, die haar van een heel andere kant kennen. Een boeiend portret van een uiterst boeiende vrouw. Fotografische bijdragen werden geleverd door Hambro, Mario Porporino, Tim Cothren, Edward Marritz, John Edenfield, Pȧl Bugge Haagenrud, Jan Erik Winther, Erik Lindblom, Volker Sautermeister en Alex Lindén. Stereo.

Enskilda samtal

1997 | Drama, Biografie

Zweden 1997. Drama van Liv Ullmann. Met o.a. Pernilla August, Max von Sydow, Kristina Adolphson, Gunnel Fred en Hans Alfredson.

Een van 's werelds meest geprezen filmmakers, Ingmar Bergman, vertelt het verhaal van een huwelijk. Het verhaal gaat over Anna Bergman. Als jonge vrouw trouwt Anna, geheel tegen de zin van haar moeder, met Hendrik, een ernstige theologiestudent. Veel te laat realiseert ze zich dat ze een grote fout heeft gemaakt. Anna is 36 jaar en heeft inmiddels drie kinderen. Al meer dan een jaar is ze haar man ontrouw met een jongere man, Tomas, die ze allebei kennen. Hun ongeoorloofde affaire geeft haar voor het eerst na lange tijd weer een passievol, levendig gevoel. Haar geluk is echter ook haar kwelling. Gevangen tussen twee zeer verschillende werelden, wendt ze zich tot Jacob, haar vormingspriester en oude vriend, die ze kan vertrouwen. Jacob geeft Anna advies dat dramatische gevolgen blijkt te hebben, en dan begint het opbiechten. (JvB/VPRO Gids)

Lumière et compagnie

1995 | Documentaire

Duitsland/Spanje/Noorwegen/Frankrijk 1995. Documentaire van Sarah Moon. Met o.a. Gabriël Axel, Theodoros Angelopoulos, Vicente Aranda, Merzak Allouache en John Boorman.

Op initiatief van Philippe Poulet werden veertig internationale regisseurs uitgenodigd door het Filmmuseum van Lyon om een stukje film te draaien met de originele cinématographe van de gebroeders Lumière, onder het talentrijke oog van kunstenares Sarah Moon. De regels die ze moeten volgen: het filmpje mag maximum tweeënvijftig seconden duren, mag geen synchroon geluid hebben en moet uit ten hoogste drie scènes bestaan. Ondertussen worden hen vragen gesteld als 'Waarom filmt u?', 'Houdt de filmkunst op te bestaan?' en 'Waarom wilt u filmen met de camera van Lumière?'. Als tegenpool worden actualiteitsbeelden van het jaar getoond, zonder geluid en in zwart-wit. Een film waaraan het grote publiek weinig heeft, maar die in wezen veertig verschillende theorieën geeft over de zevende kunst, even uiteenlopend als de talenten die erbij betrokken werden. Een curiosum dat voor cinefielen en filmstudenten een hele wereld opent. Roger Ikhief en Timothy Miller moesten alles monteren en de historische ontmoetingen werden vastgelegd met een gewone 35mm-camera door Philippe Poulet en Didier Ferry. De film ging in wereldpremière op 27 december 1995, de dag dat de cinematografie honderd jaar werd.

Kristin Lavrandsdatter

1995 | Romantiek, Historische film, Drama

Zweden/Duitsland/Noorwegen 1995. Romantiek van Liv Ullmann. Met o.a. Elisabeth Matheson, Bjøorn Skagestad, Sverre Anker Ousdal, Henny Moan en Rut Tellefsen.

Een liefdesgeschiedenis uit Noorwegen in de middeleeuwen. Kristin (Matheson), de dochter van landeigenaar Lavrans (Ousdal) die drie zonen verloor door diverse spelingen van het lot, is al op jonge leeftijd door haar ouders beloofd aan Simon Darre (Langhelle), maar zij voelt veel meer voor een knappe jongen uit het dorp. Als de zoon van de dorpspredikant haar in de bossen probeert te verkrachten, vraagt Kristin aan haar ouders toestemming om naar een klooster in Oslo te mogen gaan en tot bezinning te komen. In die stad ziet zij ridder Erlend Nikulauss[KL23]n (Skagestad). Hoewel hij een man is met een zekere twijfelachtige reputatie, kiest Kristin voor hem. De liefde is wederzijds. Hun verhouding komt uit, Kristin moet het klooster verlaten, haar vaders trouwbelofte is daarmee gebroken. Als Erlend aan Lavrans om de hand van Kristin vraagt, ontsteekt hij in grote woede. Hierop probeert Erlend Kristin te ontvoeren, maar Erlends minnares Eline (Endre) weerhoudt hem. Als Eline later zelfmoord pleegt, kunnen Erlend en Kristin toch trouwen, maar dan brandt de kerk af. De film is wel mooi, maar te lang en veel te traag. Het scenario dat dramatische spanning mist en voorspelbaar is, is van regisseuse Ullmann naar de roman Kransen van Nobelprijswinnares in 1928 Sigrid Undset. Ullmann speelde deze rol ooit op het toneel aan het begin van haar carrière en zij wilde hem graag in de film doen, maar ironisch genoeg regisseert ze hem in de tweede speelfilm die ze maakt. Matheson die de reïncarnatie van de jonge Ullmann zou kunnen zijn, is schiet helaas tekort. Gelukkig zijn de bijrollen voortreffelijk en is het camerawerk van Sven Nykvist erg mooi. De filmrechten waren vijftig jaar in handen van een advocaat die ze nooit had willen verkopen. Na zijn dood kocht een Zweedse producent de rechten en bood Ullmann de kans de film te draaien, maar zij besloot na het voltooien van deze rolprent de andere twee delen van de trilogie van Sigrid Undset Kristin Lavransdatter, Husfrue en Korset niet te verfilmen en niet meer met deze producenten samen te werken omdat ze aangedrongen hadden dat deze film korter had moeten zijn, op zijn minst voor een release buiten Scandinavië. Ook bekend als KRANSEN.

Dromspel

1994 | Drama

Noorwegen 1994. Drama van Unni Straume. Met o.a. Ingvild Holm, Bjorn Wilberg Andersen, Bjørn Sundquist, Erland Josephson en Liv Ullmann.

Zoektocht naar God op aarde. Agn[KA2]es (Holm) wil de klachten en het leed van de mensheid begrijpen. Ze ziet het leed in een ziekenhuis. Vervolgens ontmoet ze mensen die over zichzelf vertellen: een cassi[KA2]ere in een bioscoop (Ullmann), een dichter (Sundquist), een blinde (Josephson) die treurt om de dood van zijn zoon, en een aan lager wal geraakte actrice (Andersson). Ieder brengt zijn kommer en kwel ter sprake; angst staat centraal in elk verhaal. Een reeks metafysische uitingen, die leidt naar de eeuwige vragen over de afwezigheid van God, in de stijl van de Bergman van rond 1960. De trage en verstikkende regie van dit aan Strindberg ontleende verhaal maakt de beklemming van de personages wel heel erg zwaar, wat verveling oproept bij de kijker.

Sofie

1992 | Drama

Zweden/Noorwegen/Denemarken 1992. Drama van Liv Ullmann. Met o.a. Karen-Lise Mynster, Erland Josephson, Jesper Christensen, Torben Zeller en Stig Hoffmeyer.

Schitterend, Ingmar Bergman-achtig regiedebuut van Ullmann, de Noorse fetisj-actrice van de Zweedse meester met een verhaal, gebaseerd op de roman van Henri Nathansen. Titelpersonage is in het Kopenhagen van 1886 een joodse maagd van 29 die verliefd wordt op een kunstschilder; hij is joods en ook niet kapitaalkrachtig. Zij wordt dan maar door haar moeder gekoppeld aan een trieste vogel, zij krijgt een zoon die zij later het leven en de vrijheid gunt die zij zelf nooit heeft gehad. Klassiek verteld, tot in de kleinste details bestudeerd, traag, plechtstatig, sereen, waardig, voornaam met een soundtrack met muziek van Beethoven, Bach en Schubert die, samen met gedempte kleuren en fin-de-siècle decors voor een speciaal sfeertje zorgt.

Oxen

1991 | Drama, Historische film

Zweden 1991. Drama van Sven Nykvist. Met o.a. Stellan Skarsgård, Ewa Fröling, Lennart Hjulström, Max von Sydow en Björn Granath.

In de tweede helft van de 19e eeuw teisterden hongersnoden Europa. Rond Kerstmis 1868 is in Zweden de nood zo hoog dat werknemer Skarsgard uit wanhoop een van de ossen van zijn werkgever slacht. Hoewel Skarsgard's gezin gered is, zorgen afgunst en jaloezie van dorpsgenoten ervoor dat dominee Von Sydow Skarsgard aangeeft, die dan tot een langdurige vrijheidsstraf veroordeeld wordt. Zijn vrouw Froling moet zich zien te redden met prostitutie om haar dochter te kunnen voeden. Von Sydow, geschrokken door de veroordeling begint een actie om gratie te verkrijgen. De film moet het vooral hebben van de fraaie fotografie van Nykvist. Von Sydow's spel is van grote klasse. De film werd genomineerd voor een Oscar en Nykvist die het vak als cameraman bij Bergman leerde, regisseerde weer voor het eerst na een periode van dertien jaar. Samen met Lasse Summanen, die de montage deed, schreef hij het scenario.

Mindwalk

1991 |

1991. Bernt Capra. Met o.a. Sam Waterston, John Heard en Liv Ullmann.

In de tweede helft van de 19e eeuw teisterden hongersnoden Europa. Rond Kerstmis 1868 is in Zweden de nood zo hoog dat werknemer Skarsgard uit wanhoop een van de ossen van zijn werkgever slacht. Hoewel Skarsgard's gezin gered is, zorgen afgunst en jaloezie van dorpsgenoten ervoor dat dominee Von Sydow Skarsgard aangeeft, die dan tot een langdurige vrijheidsstraf veroordeeld wordt. Zijn vrouw Froling moet zich zien te redden met prostitutie om haar dochter te kunnen voeden. Von Sydow, geschrokken door de veroordeling begint een actie om gratie te verkrijgen. De film moet het vooral hebben van de fraaie fotografie van Nykvist. Von Sydow's spel is van grote klasse. De film werd genomineerd voor een Oscar en Nykvist die het vak als cameraman bij Bergman leerde, regisseerde weer voor het eerst na een periode van dertien jaar. Samen met Lasse Summanen, die de montage deed, schreef hij het scenario.

The Rose Garden

1989 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland/Duitsland/Verenigde Staten/Oostenrijk 1989. Oorlogsfilm van Fons Rademakers. Met o.a. Liv Ullmann, Maximilian Schell, Peter Fonda, Jan Niklas en Katarina Lena Müller.

Ullmann en Schell zijn resp. advocate en beklaagde in rechtbankdrama dat zijn wortels heeft in de Holocaust. Schrijnend beeld van de naweeën van de naziwreedheden en van de bescherming die Duitse oorlogsmisdadigers nog steeds genieten in bepaalde kringen. Niet zo overtuigend als DE AANSLAG omdat de kunstgreepjes om de boodschap toch wat te laten doordringen er geregeld wat te dik opliggen. Een schoonheidsfoutje in een voor de rest humaan waardevolle en boeiende film. Goed spel van Ullman en Schell, hoewel hij nauwelijks herkenbaar is. De op video uitgebrachte versie is bijna 31m ingekort.

Gli indifferenti

1988 | Drama, Experimenteel

Duitsland/Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Italië 1988. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Liv Ullmann, Peter Fonda, Laura Antonelli, Sophie Ward en Chris Campion.

Een nieuwe verfilming van Alberto Moravia's roman over een rijke, corrupte en immorele Romeinse familie. Hartstocht, jaloezie, intriges brengen deze familie naar de ondergang die symbolisch is voor de naderende ondergang van het fascistische Italië. Mooie kostuums, en degelijke regie. Over het algemeen goed gespeeld, zij het hier en daar wat overdreven geacteerd . Soms is de film wat traag. Dat zijn de enige minpunten. Ook bekend als A TIME OF INDIFFERENCE.

Mosca addio

1987 | Biografie

Italië 1987. Biografie van Mauro Bolognini. Met o.a. Liv Ullmann, Daniel Olbrychski, Aurore Clément, Francesca Ciardi en Carmen Scarpitta.

Een huiveringwekkende film over het vreselijke leven van Ida Nudel, een joodse wetenschapsvrouw die in 1987 een visum kreeg om naar Israel te mogen emigreren. Ze wordt gevangen gezet na een demonstratie en de tweede keer wordt ze naar Siberië gestuurd. Bolognini en ster Ullmann zetten een krachtige en ontroerende aanklacht neer tegen het antisemitische Russische immigratiebeleid en tegen de werkkampen. De acteurs overtuigen niet als Russen. Scenario van Marcello Andrei en Enrico Roseo. Camerawerk van Ennio Guarnieri. Ook bekend als MOSCOW FAREWELL.

Gaby: A True Story

1987 | Biografie, Drama

Mexico/Verenigde Staten 1987. Biografie van Luis Mandoki. Met o.a. Liv Ullmann, Norma Aleandro, Rachel Levin, Lawrence Monoson en Robert Beltran.

Loggia en Ullmann emigreren in 1938 van Oostenrijk naar Mexico. In 1945 wordt hun tweede dochtertje Gaby geboren. De artsen stellen kort na de geboorte een totale verlamming van de hersenen vast. De ouders zijn vertwijfeld. Hun kindermeisje Florencia (Aleandro) ziet dat het kind een voetje kan bewegen. Algauw blijkt dat de intelligentie van het kind niet is aangetast.

Speriamo che sia femmina

1986 | Drama, Komedie

Frankrijk/Italië 1986. Drama van Mario Monicelli en Mario Piovani. Met o.a. Liv Ullmann, Philippe Noiret, Catherine Deneuve, Giuliana de Sio en Bernard Blier.

Een verfrissend onconventionele film met een grote bezetting van spelers in een aantal door elkaar heen lopende verhaaltjes. Ullman speelt de hardvochtige gravin Elena Leonardi die een boerderij in Toscane bezit waar haar echtgenoot, die van haar vervreemd is, haar tevergeefs tracht over te halen zijn excentrieke project te financieren. Andere kleurrijke figuren maken hun opwachting: Deneuve speelt een beroemde filmster Claudia en de zuster van Ullman, er zijn twee ongewone dochters en nog vele anderen. De film gaat over vrouwen die in staat zijn zonder mannen een gelukkig leven te leiden. Scenario van Tullio Pinelli, Suso Cecchi D'Amico, Leo Benvenuti en Piero De Bernardi. Het camerawerk is van Camillo Bazzoni.

The Bay Boy

1984 | Drama

Canada/Frankrijk 1984. Drama van Daniel Petrie. Met o.a. Liv Ullmann, Kiefer Sutherland, Peter Donat, Isabelle Mejias en Alan Scarfe.

Goed bedoeld maar hopeloos voorspelbaar portret van een tiener (Sutherland, de zoon van Donald) die opgroeit in een Canadese plattelandsgemeente rondom 1935. Hebben we dit nu niet al wat te vaak gezien? Vooral Ullmann mist iedere diepte als Sutherlands hardwerkende moeder. Ook bekend als UN PRINTEMPS SOUS LA NEIGE.

La diagonale du fou

1984 | Thriller, Drama

Frankrijk/Zwitserland 1984. Thriller van Richard Dembo. Met o.a. Michel Piccoli, Alexandre Arbatt, Liv Ullmann, Leslie Caron en Jean-Hugues Anglade.

Door een speling van het lot strijden een Sovjetburger en een Russische dissident om het wereldkampioenschap schaken. De communistische leiders van Sovjetunie brengen alle mogelijke middelen in de strijd, geoorloofde en vooral ongeoorloofde, waaronder zware psychologische druk in de hoop dat laatstgenoemde verliest. De Franse assistent-regisseur en scenarioschrijver Richard Dembo viel met zijn speelfilmdebuut meteen in de prijzen: La diagonale du fou werd onderscheiden met een César en een Oscar voor de beste buitenlandse film. Het verhaal is duidelijk geënt op de titelstrijd tussen Karpov en Kortsjnoj in 1978. Een fraaie, maar door anti-communistische propaganda wat ontsierde, karakterstudie.

Ingrid

1984 | Documentaire, Biografie

Verenigde Staten 1984. Documentaire van Gene Feldman. Met o.a. Liv Ullmann, Colleen Dewhurst, José Ferrer, Greta Danielsson en Bengt Forslund.

Een gedetailleerde biografie van Ingrid Bergman (1915-1982), waarin gebruik gemaakt wordt van privé-films om haar jeugdjaren op te roepen. Haar carrière volgen we vanaf haar prille debuut in 1934, over haar verovering van Hollywood, tot ze in ongenade viel toen ze een relatie begon met Roberto Rossellini. Er volgde een ware haatcampagne, maar toen ze in 1956 terugkeerde naar Hollywood beleefde ze opnieuw triomfen. Het geheel wordt geïllustreerd met fragmenten uit haar succesfilms, zoals CASABLANCA, GASLIGHT, THE BELLS OF ST. MARY'S, JOAN OF ARC, haar Italiaanse periode, ANASTASIA, INN OF THE SIXTH HAPPINESS, CACTUS FLOWER, HERFSTSONATE en haar laatste triomf als Golda Meir in A WOMAN CALLED GOLDA. Mensen die met haar gewerkt hebben vertellen over hun ervaring. Het is allemaal erg oppervlakkig en in hun scenario vertellen Feldman en Suzette Winter niets dat de fans nog niet weten. Barbara Glazer monteerde alles tot een vlot geheel. Nieuw beeldmateriaal is van Antonio Climati, Tony Forsberg, Lee Kenower en Terry Maher.

The Wild Duck

1983 | Drama

Australië 1983. Drama van Henri Safran. Met o.a. Jeremy Irons, Lucinda Jones, John Meillon, Arthur Dignam en Michael Pate.

Een deprimerende, teleurstellende bewerking van het stuk van Ibsen, waarin twee dagen uit het leven van de familie Ackland (Verengelste vorm van 'Ekdal') worden beschreven. Het verhaal speelt een dikke twintig jaar later dan het origineel. Men vraagt zich af waarom. Het spel is in orde, maar het geheel is o zo traag en o zo pretentieus.

Jacobo Timerman: Prisoner Without a Name, Cell Without a Number

1983 | Historische film, Drama

Verenigde Staten 1983. Historische film van Linda Yellen. Met o.a. Roy Scheider, Liv Ullmann, Sam Robards, David Cryer en Michael Pearlman.

Een teleurstellende bewerking van de waar gebeurde en verontrustende ervaringen van een kritische Argentijnse kranten uitgever die ten onrechte werd gearresteerd en vervolgens jarenlang geestelijk en lichamelijk gemarteld. Gegeven het verhaal en het meespelende talent, had dit een prachtstuk moeten zijn maar de hoofdrollen waren verkeerd toebedeeld en het scenario werd blijkbaar midden in de opnamen gewijzigd (auteur Budd Schulberg verwijderde zijn naam van de aftiteling en werd vermeld onder een pseudoniem). Het resultaat is verrassend vervelend. Ook bekend als: PRISONER WITHOUT A NAME, CELL WITHOUT A NUMBER.

Jacobo Timerman: Prisoner Without A Nam

1983 |

1983. Linda Yellen. Met o.a. Michael Pearlman, David Dryer, Sam Robards, Liv Ullmann en Roy Scheider.

Een teleurstellende bewerking van de waar gebeurde en verontrustende ervaringen van een kritische Argentijnse kranten uitgever die ten onrechte werd gearresteerd en vervolgens jarenlang geestelijk en lichamelijk gemarteld. Gegeven het verhaal en het meespelende talent, had dit een prachtstuk moeten zijn maar de hoofdrollen waren verkeerd toebedeeld en het scenario werd blijkbaar midden in de opnamen gewijzigd (auteur Budd Schulberg verwijderde zijn naam van de aftiteling en werd vermeld onder een pseudoniem). Het resultaat is verrassend vervelend. Ook bekend als: PRISONER WITHOUT A NAME, CELL WITHOUT A NUMBER.

Richard's Things

1980 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1980. Drama van Anthony Harvey. Met o.a. Liv Ullmann, Amanda Redman, Tim Pigott-Smith, Elizabeth Spriggs en David Markham.

Weduwe Ullmann wordt verleid door het vriendinnetje van wijlen haar echtgenoot. Een druilerig drama met een slaapverwekkende rol van Liv. Scenario van Frederic Raphael, naar zijn roman.

Fruen fra havet

1979 | Drama

Zweden/Noorwegen 1979. Drama van Per Bronken. Met o.a. Finn Kyalem, Liv Ullmann, Marie-Louise Tank, Minken Fosheim en Odd Furoy.

Hendrik Ibsens klassieke drama over vijf mensen in een havenplaats die elk op eigen wijze en door uiteenlopende offers proberen de liefde te bereiken, kreeg een meer degelijke dan indringende (tv-)verfilming. Er wordt zeer sterk gespeeld; de Noorse Liv Ullmann blijkt in haar eigen taal veel beter te acteren dan in het Zweeds bij Ingmar Bergman.

Herfstsonate

1978 | Drama

Zweden/Duitsland/Frankrijk 1978. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Ingrid Bergman, Liv Ullmann, Lena Nyman, Halvar Bjork en Knut Wigert.

Bergman speelt een van haar prachtigste rollen als concertpianiste Charlotte die haar carrière altijd voor haar gezin heeft laten gaan. Als ze na een afwezigheid van zeven jaar haar dochter Eva (Ullmann) opzoekt, wordt ze geconfronteerd met de gevolgen. Tot haar schrik blijkt Eva Charlottes andere dochter, de zwaar gehandicapte Helena, in huis te hebben gehaald. Tijdens een nachtelijk gesprek, gooit Eva, die wanhopig zoekt naar moeders goedkeuring, al haar grieven in Charlottes gezicht. Veel, zeer veel wordt er gepraat in deze film, maar nog meer spreken de gezichten.

The Serpent's Egg

1977 | Drama, Experimenteel, Thriller

Duitsland/Verenigde Staten 1977. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Heinz Bennent, David Carradine, Glynn Turman, James Whitmore en Liv Ullmann.

'Carradine was een nachtmens en viel voortdurend in slaap. Hij was tegelijkertijd ambitieus, punctueel en goed voorbereid. We konden de film binnen de gestelde tijd afmaken.' Bergman dacht met David Carradine de juiste hoofdpersoon voor zijn film The Serpent's Egg te hebben gevonden. De Zweedse regisseur, die zo snel mogelijk een nieuwe productie wou afleveren om de wereld te bewijzen dat hij dat nog kon, was na de opnamen bijzonder trots en vol hoop op een flink succes. 'Het pijnlijke inzicht dat ik een behoorlijke ramp had gemaakt kreeg ik pas veel later. Pas toen mijn bestaan weer een kalmer ritme had gekregen, begreep ik de omvang van mijn mislukking.' Alleen voor zeer fanatieke Bergman-liefhebbers.

A Bridge Too Far

1977 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1977. Oorlogsfilm van Richard Attenborough. Met o.a. Dirk Bogarde, James Caan, Michael Caine, Sean Connery en Edward Fox.

Ondanks een reusachtige sterrencast en interessant gegeven is het niet erg moeilijk om bij dit oorlogsepos in slaap te vallen: de plot is uitermate langdradig en voorspelbaar. De mislukte geallieerde invasie via de lucht van het bezette Nederland in 1944 waarbij ruim 17.000 soldaten om het leven kwamen, wordt minutieus in beeld gebracht. Deventer doet hier dienst als het Arnhem van '44. Let op de kleine rol van Peter Faber, het merkwaardige Nederlands van Laurence Olivier, en Gene Hackman in de rol van de Poolse generaal Stanislaw Sosabowski, de man die pas in 2005 postuum werd gelauwerd.

Ansikte mot ansikte

1976 | Drama, Experimenteel

Zweden 1976. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Liv Ullmann, Erland Josephson, Gunnar Björnstrand, Aino Taube-Henrikson en Kari Sylwan.

Een succesvolle psychiater wordt in de contacten met haar patiënten steeds meer geconfronteerd met haar eigen jeugdtrauma's, frustraties en gevoelsarmoede. De vriendschap met een homoseksuele arts biedt enige troost, maar houdt haar niet van een zelfmoordpoging af. De rol van Ullmann is een emotionele krachttoer, maar het scenario is een aaneenschakeling van toentertijd modieuze banaliteiten met droom- en herinneringsbeelden als in een middelmatige griezelfilm. De samenvatting van de langere tv-serie, waarin de bijrollen meer reliëf krijgen, maar waar ook clichés worden uitvergroot.

Leonor

1975 |

1975. Juan Luis Buñuel. Met o.a. Antonio Ferrandis, Ornella Muti, Michel Piccoli en Liv Ullmann.

Een succesvolle psychiater wordt in de contacten met haar patiënten steeds meer geconfronteerd met haar eigen jeugdtrauma's, frustraties en gevoelsarmoede. De vriendschap met een homoseksuele arts biedt enige troost, maar houdt haar niet van een zelfmoordpoging af. De rol van Ullmann is een emotionele krachttoer, maar het scenario is een aaneenschakeling van toentertijd modieuze banaliteiten met droom- en herinneringsbeelden als in een middelmatige griezelfilm. De samenvatting van de langere tv-serie, waarin de bijrollen meer reliëf krijgen, maar waar ook clichés worden uitvergroot.

Zandy's Bride

1974 | Drama

Verenigde Staten 1974. Drama van Jan Troell. Met o.a. Gene Hackman, Liv Ullmann, Eileen Heckart, Susan Tyrrell en Sam Bottoms.

Twee spelers verspild in een saaie romance over een pionier en zijn postorderbruidje. Niemand zit echt te wachten op dit soort scènes uit een huwelijk.

The Abdication

1974 | Drama, Historische film

Verenigd Koninkrijk 1974. Drama van Anthony Harvey. Met o.a. Peter Finch, Liv Ullmann, Cyril Cusack, Paul Rogers en Michael Dunn.

Slepend historisch drama over koningin Christina van Zweden die afstand deed van de troon om zich tot het katholicisme te bekeren. Finch is de kardinaal die haar oprechtheid op de proef moet stellen; maar ze wordt op hem verliefd. Dunn overleed tijdens de opnamen.

Scenes uit een huwelijk

1974 | Drama, Experimenteel

Zweden 1974. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Liv Ullmann, Erland Josephson, Bibi Andersson, Jan Malmsjö en Anita Wall.

Zes episodes uit een periode van ongeveer twintig jaar in de relatie van Marianne en Johan, van het eerste schijnbaar rimpelloze huwelijksgeluk tot hun rendez-vous als medeplichtige vrienden jaren na de pijnlijke scheiding. Bergmans minutieuze observatie van de elementaire problematiek leverde zijn meest toegankelijke film op. Inkorting van de tv-serie die 300 minuten was, veroorzaakte dat scènes en bijfiguren vervielen, maar juist door de zo ontstane continuïteit wordt de evolutie van de partners extra duidelijk.

Léonor

1974 | Romantiek, Horror

Frankrijk/Spanje/Italië 1974. Romantiek van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Liv Ullmann, Michel Piccoli, Ornella Muti, Antonio Ferrandis en Ángel del Pozo.

Een middeleeuwse ridder verliest zijn vrouw en kan haar ondanks een tweede huwelijk en kinderen niet vergeten. Na tien jaar ontmoet hij haar spook. Dit gruwelsprookje van liefde over de dood heen kreeg een onvoldoende tekening van de barre en mystieke tijd, waardoor de sterke hoofdrollen in een vacuüm blijven. Het regietalent van Buñuel jr blijft opnieuw achter bij zijn werk als scenario-schrijver.

Lost Horizon

1973 | Drama, Muziek

Verenigde Staten 1973. Drama van Charles Jarrott. Met o.a. Peter Finch, Liv Ullmann, Sally Kellerman, George Kennedy en Michael York.

Het eerste halfuur is scène voor scène een kopie van de film uit 1937 en alles zit goed; dan komen we in Shangri- La en krijgen we vreselijke Burt Bacharach-Hal David liedjes te horen en het stort in elkaar. 'Verloren' is terecht. In Nederland werden er zelfs een aantal liedjes uitgehaald, bovendien was de oorspronkelijke versie 150m.

40 Carats

1973 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1973. Komedie van Milton Katselas. Met o.a. Liv Ullmann, Edward Albert, Gene Kelly, Binnie Barnes en Don Porter.

Vrolijke Broadwaykomedie naar een Franse klucht heeft in de bewerking naar film te lijden, voornamelijk omdat Ullmann als veertigjarige gescheiden vrouw uit New York, het hof gemaakt door de twintigjarige Albert, niet op haar plaats is. Verder glanzend en tamelijk amusant; opgepept door Barnes en Kelly.

Viskningar och rop

1972 | Drama, Experimenteel

Zweden 1972. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Harriet Andersson, Ingrid Thulin, Kari Sywan, Liv Ullmann en Erland Josephson.

Een vrouw die berustend op sterven ligt, wordt bezocht door haar twee zusters en hun echtgenoten. Hun egoïsme en huwelijksproblemen worden in confrontatie met de dood levensgroot, zodat de enige die echt aan stervensbegeleiding doet de moederlijke en religieuze huishoudster is. De samengebalde situatie geeft een compleet beeld van het vroegere leven van de drie zusters, hun genegenheid en rivaliteit. Het stelt het falende woordelijk contact tegenover lichamelijk troostend contact waarvoor alleen de huishoudster niet terugschrikt. Uitzonderlijke spelprestaties binnen de uitsluitend in het rood en wit gehouden decoratie in een van de beste van de latere Bergman-films. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist.

The New Land

1972 |

1972. Jan Troell. Met o.a. Monica Zetterlund, Eddie Axberg, Max von Sydow, Hans Alfredson en Liv Ullmann.

Een vrouw die berustend op sterven ligt, wordt bezocht door haar twee zusters en hun echtgenoten. Hun egoïsme en huwelijksproblemen worden in confrontatie met de dood levensgroot, zodat de enige die echt aan stervensbegeleiding doet de moederlijke en religieuze huishoudster is. De samengebalde situatie geeft een compleet beeld van het vroegere leven van de drie zusters, hun genegenheid en rivaliteit. Het stelt het falende woordelijk contact tegenover lichamelijk troostend contact waarvoor alleen de huishoudster niet terugschrikt. Uitzonderlijke spelprestaties binnen de uitsluitend in het rood en wit gehouden decoratie in een van de beste van de latere Bergman-films. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist.

The Devil's Imposter

1972 |

Verenigd Koninkrijk 1972. Michael Anderson. Met o.a. Liv Ullmann, Lesley-Anne Down, Maximilian Schell, Franco Nero en Olivia de Havilland.

Een vrouw die berustend op sterven ligt, wordt bezocht door haar twee zusters en hun echtgenoten. Hun egoïsme en huwelijksproblemen worden in confrontatie met de dood levensgroot, zodat de enige die echt aan stervensbegeleiding doet de moederlijke en religieuze huishoudster is. De samengebalde situatie geeft een compleet beeld van het vroegere leven van de drie zusters, hun genegenheid en rivaliteit. Het stelt het falende woordelijk contact tegenover lichamelijk troostend contact waarvoor alleen de huishoudster niet terugschrikt. Uitzonderlijke spelprestaties binnen de uitsluitend in het rood en wit gehouden decoratie in een van de beste van de latere Bergman-films. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist.

Pope Joan

1972 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1972. Drama van Michael Anderson. Met o.a. Liv Ullmann, Keir Dullea, Robert Beatty, Jeremy Kemp en Olivia de Havilland.

Jonge Engelse vrouw trekt zich na de dood van haar vader terug in een klooster, maar vlucht na een plundering vermomd als monnik via Athene naar Rome. Daar maakt zij als broeder Johannus op opmerkelijke wijze carrière.

Nybyggarna

1971 | Drama, Historische film

Zweden 1971. Drama van Jan Troell. Met o.a. Max von Sydow, Liv Ullmann, Eddie Axberg, Monica Zetterlund en Pierre Lindstedt.

In dit vervolg op UTVANDRARNA hebben Zweedse boeren in Minnesota vruchtbaarder land gevonden dan ze in hun vaderland achterlieten, maar de strijd om het bestaan blijkt nauwelijks minder zwaar, ook door onevenredig hoge belastingheffingen. De religie laat hen berusten en bijna ongemerkt worden ze zelf uitbuiters door voor een zacht prijsje van de regering aan de Sioux` ontnomen land te kopen. Het verzet van de Indianen wordt door een massale hangpartij gesmoord. Deel II van het historisch pioniersepos laat ontluisterend de teleurstelling van de Amerikaanse droom zien (ook van de goudkoorts die de jongeren naar Californië doet vertrekken) maar behoudt dezelfde aandacht voor de kleine vreugdes en overwinningen.

Utvandrarna

1970 | Drama

Zweden/Verenigde Staten 1970. Drama van Jan Troell. Met o.a. Max von Sydow, Liv Ullmann, Eddie Axberg, Allan Edwall en Monica Zetterlund.

Een boerenechtpaar komt in 1850 tot de slotsom dat verbetering van hun omstandigheden in Zweden niet mogelijk is en emigreert naar Amerika met een groep lotgenoten. Na een barre boottocht installeren ze zich aan het Ki-Chi-Sagameer. Deze epische film naar de romancyclus van Vilhelm Moberg laat in opmerkelijke - door de regisseur zelf gefotografeerde - beelden eenvoudig lief en leed, inspanningen en ontberingen zien van zich geheel met hun personages ge[KA3]identificeerde acteurs. (De Engelse nasynchronisatie in de Amerikaanse versie is goed gedaan, maar heeft absurde effecten bij de scènes van spraakverwarring na aankomst in Amerika).

The Night Visitor

1970 | Horror, Thriller, Actiefilm

Denemarken/Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1970. Horror van Laslo Benedek. Met o.a. Max von Sydow, Liv Ullmann, Trevor Howard, Per Oscarsson en Rupert Davies.

Von Sydow is veroordeeld wegens moord en veilig opgeborgen in een psychiatrische inrichting zodat de gruwelijke misdaad niet meer herhaald kan worden. Hij beraamt een plan om één nacht ongemerkt te ontsnappen om zich te wreken op allen die verantwoordelijk waren voor zijn opsluiting. Een dergelijke moord vindt opnieuw plaats. Spannend; en gedragen door het spel van Von Sydow, Ullmann en Howard.

De la part des copains

1970 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Italië/Frankrijk/Verenigde Staten 1970. Misdaad van Terence Young. Met o.a. Charles Bronson, Liv Ullmann en James Mason.

De thriller Ride the Nightmare van Richard Matheson is omgebouwd tot een typische Bronson-actiefilm, waarin onze held een Amerikaanse 'expatriate' speelt die in Frankrijk door onderwereldkoning Mason gedwongen wordt drugs te pushen. Scenario van Shimon Wencelberg en Albert Simonin.

The Passion of Anna

1969 | Drama, Experimenteel

Zweden 1969. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Liv Ullmann, Bibi Andersson, Max von Sydow, Erland Josephson en Erik Hell.

Een man gaat na zijn huwelijksperikelen en maatschappelijke problemen op een eiland leven en komt in contact met een echtpaar en hun logée, die óók hun frustraties hebben. Hij krijgt na elkaar verhoudingen met beide vrouwen, die fataal beïnvloed worden door geheimzinnige gewelderupties op het eiland en oorlogsberichten over Biafra en Vietnam. De sterke spelprestaties en het opmerkelijke kleurgebruik tillen de film boven een onbestemde meditatie uit, waarin de poging tot politiek engagement onvoldoende verwerkt wordt. In interview-inlassen becommentariëren de acteurs de rollen die ze spelen.

Vargtimmen

1968 | Horror, Drama, Experimenteel

Zweden 1968. Horror van Ingmar Bergman. Met o.a. Liv Ullmann, Max von Sydow, Erland Josephson, Gertrud Fridh en Ingrid Thulin.

Een kunstschilder wordt tijdens de zomervakantie met zijn vrouw geteisterd door dramatische herinneringen, die hem met miskenning door de omgeving tot waanzin en zelfmoord drijven, waarna zijn zwangere vrouw zijn obsessies erft. Ondoorzichtige en overvloedige symboliek en loodzwaar pessimisme maken dit het toppunt van al de binnenvetterige films van Bergman waarbij de irritatie het vaak wint van de geboeidheid. Ullmann brengt in het eerste gedeelte hoogst welkom een element van ongetroebleerde menselijkheid. Camerawerk van Sven Nykvist.

Skammen

1968 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel

Zweden 1968. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Liv Ullmann, Max von Sydow, Gunnar Björnstrand, Sigge Fürst en Birgitta Vallberg.

Een muzikantenechtpaar heeft zich voor een burgeroorlog in de nabije toekomst teruggetrokken op een eiland dat echter ook een invasie krijgt. Een huisvriend loopt over naar de vijand, verleidt de vrouw, waarna de echtgenoot zijn geld steelt, zodat de rivaal zich bij de guerrilla`s niet kan vrijkopen. Ze vluchten per roeiboot, die op drift raakt op de oceaan. Bergmans poging tot (symbolisch) politiek engagement krijgt weinig overtuigingskracht, hoewel afzonderlijke scènes en acteursprestaties vaak zeer indringend zijn. Sven Nykvist was de cameraman.

Persona

1966 | Drama, Experimenteel

Zweden 1966. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Bibi Andersson, Liv Ullmann, Gunnar Björnstrand, Margaretha Krook en Jörgen Lindström.

Tijdens een voorstelling van ELECTRA weigert een beroemde actrice verder te spreken en hult zich voortaan in zwijgen. Ze wordt in een afgelegen buitenhuis toevertrouwd aan de zorg van een jonge verpleegster die - tegen haar stilte in - steeds meer over zichzelf gaat vertellen èn zich in de patiënte gaat projecteren. Tot ze merkt dat de ander haar observeert in plaats van andersom. Bergmans beste en meest heldere film die met minimale middelen - close-ups van twee uitzonderlijke actrices - identiteits-, creativiteits- en relatieproblemen indringend belicht. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist.

Ung flukt

1959 | Drama

Noorwegen 1959. Drama van Edith Carlmar. Met o.a. Liv Ullmann, Atle Merton, Rolf Soder, Tore Foss en Nana Stenersen.

Een moraliserend romantisch verhaal over jonge geliefden die op een afgelegen boerderij een heenkomen zoeken en met de huiswaartskerende eigenaar te maken krijgen. Engelse titel THE WAYWARD GIRL.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Liv Ullmann op televisie komt.

Reageer