Gudrun Ritter

Acteur

Gudrun Ritter is acteur.
Er zijn 21 films gevonden.

Boxhagener Platz

2010 | Historische film, Drama

Duitsland/Frankrijk 2010. Historische film van Matti Geschonneck. Met o.a. Gudrun Ritter, Samuel Schneider, Horst Krause, Jürgen Vogel en Meret Becker.

Eind jaren zestig wonen de twaalfjarige Holger (Schneider) en zijn oma Otti (Ritter) in een rustig wijkje rond de Oost-Berlijnse Boxhagener Platz. Holgers vader werkt bij de Volkspolizei en staat zelfs niet toe dat er naar westerse tv-zenders wordt gekeken, met al die beelden van studentenprotest. Oma heeft al zes mannen versleten, maar heeft op hoge leeftijd nog steeds sjans, van een voormalige nazi en van een oude stakingsleider. En dan wordt er iemand vermoord. Sfeervolle ostalgie van regisseur Geschonneck, die opgroeide in de buurt. Goed spel, vooral van Ritter.

Als der Fremde kam

2006 | Drama

Duitsland 2006. Drama van Andreas Kleinert. Met o.a. Götz George, Dagmar Manzel en Gudrun Ritter.

Vakbondsfunctionaris helpt arbeiders die protesteren tegen de sluiting van hun cementfabriek en begint ondertussen een verhouding met de vrouw van één van hen.

Liebe Schwester

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Matti Geschonneck. Met o.a. Maja Maranow, Anja Kling, Heinrich Schmieder, Jan Gregor Kemp en Heinz G. Lück.

Judith (Kling) is 31 jaar en heeft borstkanker. Haar dagen zijn geteld, al weet ze niet precies hoeveel. Om haar man Martin (Schmieder) te beschermen tegen een brutale schok, stoot ze hem van zich af (de kijker vraagt zich achteraf af, wat was er nu wreder?). Ze zoekt contact met haar oudere zus Lea (Maranow), die juriste is bij een groot advocatenkantoor. Eigenlijk waren ze van elkaar is vervreemd, omdat ze altijd rivalen waren om de gunsten van hun ouders. Lea, die tegen de veertig loopt, voelt Judiths aanwezigheid als een blok aan haar been nu ze eindelijk een groot dossier mag behandelen: de zaak van slachtoffers van schadelijke stoffen tegen een groot chemieconcern, een job, die eigenlijk voor haar collega-minnaar Klaus (Stanwick) bestemd was, (heeft ze het hem afgesnoept? - in ieder geval lijkt het niet zo koosjer). Doch algauw beseft ze dat het met Judith bittere ernst is, het werk betrekkelijk (Klaus krijgt de zaak) en het leven maar kort. Het scenario van Hannah Hollinger is niet zonder vals sentiment, rammelt en graaft niet diep. Gelukkig laten Maranow en Kling zien dat ze kunnen acteren en voorkomen dat deze film uitloopt op een goedkoop tranendal. Het camerawerk is van Wedigo von Schultzendorff.

Die Mutter

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Matti Geschonneck. Met o.a. Martina Gedeck, Harald Krassnitzer, Lena Lauzemis, Nadja Bobyleva en Gudrun Ritter.

Een dag na haar zestiende verjaardag is Rena Zardiss uit een dorpje in Saarland spoorloos verdwenen. De politie tast in het duister. Ondertussen geeft haar moeder Vera de hoop niet op en doet haar eigen onderzoek en stelt zich kritische vragen of haar gezin wel zo harmonisch was. Terwijl de aanwijzingen voor een moord zich steeds meer opstapelen en het gezin steeds verder uit elkaar valt, gelooft Vera hardnekkig dat Rena nog in leven is.

Kelly Bastian - Geschichte einer Hoffnung

2001 | Drama, Biografie

Duitsland 2001. Drama van Andreas Kleinert. Met o.a. Dagmar Manzel, Michael Mendl, Nicole Heesters en Gudrun Ritter.

De Groenen namen in 1982 voor het eerst hun intrek in het Duitse parlement en ontwikkelden zich met de nodige interne problemen langzaam van actiepartij tot een heuse machtsfactor in de Duitse politiek. Kelly Bastian - Geschichte einer Hoffnung is een van de films, die een beeld geven van die woelige periode. Het is een knap docudrama, gemaakt voor tv, over Groenen-icoon Petra Kelly en haar veel oudere vriend Gert Bastian, een ex-generaal en vredesactivist. Achteraf zijn Petra's woorden 'Als Gert niet meer is, wil ik ook niet meer zijn' profetisch gebleken, maar ze verklaren nog niet waarom Gert haar in 1992 in haar slaap doodschoot en daarna zichzelf ombracht.

Spuk im Reich der Schatten

2000 | Familiefilm, Komedie, Fantasy, Horror

Duitsland 2000. Familiefilm van Günter Meyer. Met o.a. Saskia Grasemann, Matthias Schweighöfer, Benjamin Sadler, Ilja Richter en Walter Plathe.

Het even spannende spannende vervolg op SPUK AUS DER GRUFT uit 1998 met dezelfde hoofdrollen. Maja (Grasemann) is verliefd op Friedrich (Sadler), die in werkelijkheid een driehonderd jaar oude gemummificeerde ondode ridder is, het slachtoffer van zijn broer Balthasar. Balthasar maakt gebruik van het lichaam van Torsten (Schweighöfer), die op zijn beurt weer op Maja verliefd is. Torsten is heel listig en lokt Maja met de belofte haar naar Friedrich te brengen, maar in werkelijkheid lokt hij haar in het rijk der doden om haar voor zich alleen te hebben. Nu moet Friedrich in actie komen om Maja te redden, en dat vereist een offer. Het humoristische scenario van regisseur Meyer en Hans-Georg Struck is vrijelijk geïnspireerd op de Brandenburgse legende van Ritter Kahlbutz. Hoewel het verhaal zeer Duits aandoet, is de film vlot geregisseerd en leuk gespeeld door de jonge rolverdeling en zal vooral kinderen met de hang naar avontuur en romantiek aanspreken. Het camerawerk is van Dieter Chill. Vervolg: SPUK AM TOR DER ZEIT.

Spuk aus der Gruft

1998 | Romantiek, Horror, Familiefilm

Duitsland 1998. Romantiek van Günter Meyer en Günther Meyer. Met o.a. Benjamin Sadler, Saskia Grasemann, Walter Plathe, Nina Hoger en Kurt Böwe.

In het dorpje Roggelin in Noord-Duitsland ligt in het gewelf van de kerk een mummie; het is de drie eeuwen geleden overleden landjonker Friedrich von Kuhlbanz (Sadler), die vals beschuldigd werd van moord op een schaapsherder en niet wenste te rusten in een graf voordat zijn onschuld bewezen werd. De mummie is een trekpleister voor toeristen geworden. Maja (Grasemann) komt met haar broer en moeder in het plaatsje wonen, omdat haar moeder het Wirtshaus geërfd heeft. Maja hoort van de spooklegende, maar hecht er absoluut geen geloof aan totdat ze een weddenschap afsluit: ze gaat kijken in het holst van de nacht als de mummie tot leven komt. En inderdaad de mummie heeft zich ontpopt tot een aardige, aantrekkelijke jongeman, waarop Maja verliefd wordt. Hij vraagt haar hem te helpen bij de oplossing van de moord. Ondertussen maken twee grafschenders het 'leven' van Friedrich en Maja onmogelijk, want ze jagen op alles wat op een mummie lijkt in opdracht van een Britse edelman-verzamelaar. Hilarische film, die voor de tv gedraaid werd, maar op festivals zo veel bijval oogstte en prijzen verzamelde dat besloten werd tot roulatie in de Duitse bioscopen. De opbrengsten waren zo bemoedigend dat er in het vroege voorjaar van 2000 een sequel in de donkere zalen kwam. Het vrolijke scenario is van C.U. Wiesner en de rolverdeling speelt de sterretjes van de hemel. Het camerawerk is van Wolfgang Braumann. Fijn amusement dat voor kinderen bedoeld is, maar te genieten is van zes tot zestig en heel wat jaren daarboven.

Vollnarkose

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Bodo Furneisen en Bodo Fürneisen. Met o.a. Klausjürgen Wussow, Suzanne von Borsody, Julia Jäger, Rainer Strecker en Tim Bergmann.

Aangrijpende film over een succesvolle chirurg die ten onder dreigt te gaan aan zijn alcoholisme. Gerhard Harrer is een beroemd chirurg en geeft leiding aan de transplantatie-afdeling. Wanneer de jonge anesthesiste Katrin Klein zijn team komt versterken, merkt zij al snel dat haar chef een drankprobleem heeft. Zij kaart dit aan bij de directie, maar die wil niet dat er actie ondernomen wordt. Dat zou namelijk wel eens de sponsors van het ziekenhuis af kunnen schrikken. Zij laat zich echter niet afschrikken en dat is niet zonder gevolgen

Polizeiruf 110: Jutta oder die Kinder von Damutz

1995 | Misdaad

Duitsland 1995. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Katrin Saß, Dagmar Manzel, Heino Ferch, Hermann Beyer en Gudrun Ritter.

Kommissarin Tanja Vogt (Sa[KL29]) onderzoekt de moord op de kleine Roland, die na de inwijding van de brug in de Brandenburgse provincieplaats Damutz, is verdwenen en korte tijd later levenloos is teruggevonden. Zijn zusje Sabine, die heeft deelgenomen aan de speurtocht naar Roland, keert niet terug en nu zit Tanja met een moord en een vermist persoon. Zoals dikwijls het geval is bij dit soort zaken, neemt Tanja de familiekring onder de loep. Blijkt dat de moeder van Roland en Sabine, Jutta Prahl (Manzel), er een erg losse moraal op nahoudt en meerdere bewonderaars heeft, niet alleen haar vriend Uwe Rockstroh (Ferch). Waren de kinderen te veel of wisten zij iets wat niet goed voor hen was? Het scenario van Helmut Bez en regisseur Böhlich weerspiegelt het opkrabbelende Oost-Duitsland na ruim veertig jaar communistische dictatuur, waar de strijd om het bestaan en de aanpassing op de nieuwe situatie maar moeizaam op gang komt. Goed spel van de rolverdeling. Het camerawerk is van Martin Schlesinger. Aflevering 178.

Vater Mutter Mörderkind

1992 |

Duitsland 1992. Heiner Carow. Met o.a. Sebastian Reznicek, Franziska Troegner, Klaus J. Behrendt, Werner Eichhorn en Alexander Radszun.

Behrendt is een voormalige terrorist, die met hulp van de Stasi in 1980 onderduikt. Hij trouwt met kleuterleidster Troegner die een drie-jarig zoontje heeft. In 1990 wordt hij dankzij de dossiers van diezelfde Stasi tijdens een razzia opgepakt en ingesloten. Echtgenote Troegner is diep gekwetst, want zij wist niets van zijn terroristische verleden. Zijn - inmiddels dertienjarige - stiefzoon Reznicek wil hem uit de gevangenis bevrijden en bedenkt van alles en nog wat om zijn doel te bereiken. Het loopt echter geheel anders af dan het joch zou willen. Een moralistische vertelling over het verleden dat zich herhaalt en de vergelijking met nazi-misdadigers is niet van de lucht. Deze op de RAF gespiegelde film laat zien dat de kleine boef gepakt wordt en grote vogels vrijuit gaan. Scenario van Ulrich Plenzdorf. Regisseur Carow scoorde indertijd in de DDR met DIE LEGENDE VON PAUL UND PAULA bij het publiek, maar niet bij zijn communistische broodheren.

Ein Elefant für Tilly

1992 | Familiefilm

Duitsland 1992. Familiefilm van Karola Hattop. Met o.a. Andrej Jautze, Anna Marr, Andrea Solter, Hermann Beyer en Günther Schubert.

Ter gelegenheid van de geboorte van een olifant in de Berlijnse dierentuin wordt een wedstrijd uitgeschreven: wie verzint een naam voor het dier? De acht-jarige Tilly (Anna Marr) wint en mag als beloning 'haar' olifant dopen. Maar ze krijgt een ongeluk en belandt in het ziekenhuis. Tilly is ontroostbaar. Om haar snel beter te krijgen, stelt haar broertje alles in het werk om de olifant naar het ziekenhuis te krijgen, tot ontzetting van de hoofdzuster. Best aardige, vaak komische film voor kleine kijkers. Gemaakt door voormalige Oostduitse DEFA-handwerkslieden, die met zo'n onderwerp goed weten om te springen. Scenario van Gabriele Herzog en camerawerk van Günther Jaeuthe.

Heute sterben immer nur die andern

1991 | Drama

Duitsland 1991. Drama van Siegfried Kühn. Met o.a. Katrin Saß, Gudrun Ritter, Ulrike Krumbiegel, Volker Ranisch en Friedhelm Eberle.

Hanna, Maria en Lisa zijn al heel lang met elkaar bevriend. Die vriendschap wordt op de proef gesteld als Maria kanker krijgt. Lisa kan de confrontatie met de naderende dood niet aan, maar Hanna begeleidt vol opofferingsgezindheid haar stervende vriendin. Een film die op een gevoelige manier probeert de taboes op sterven en dood te doorbreken.

Verbotene Liebe

1989 | Drama

DDDE 1989. Drama van Helmut Dziuba. Met o.a. Julia Brendler, Hans-Peter Dahm, Gudrun Ritter, Karin Gregorek en Rolf Dietrich.

Een vroegrijp meisje van dertien, die thuis niet zo uit de voeten kan, voelt zich aangetrokken tot haar achttienjarige buurjongen en gaat met hem naar bed. De twee families kunnen niet met elkaar overweg en als de affaire uitkomt, doet de vader van het meisje aangifte van het voorval, voornamelijk om de familie een hak te zetten. De jongen wordt veroordeeld wegens ontucht met een minderjarige en van school gestuurd, maar het meisje blijft van hem houden. Dziuba, die dikwijls overhoop lag met de censuur in de DDR had zijn scenario reeds in 1986 af, maar kreeg pas in 1989 toestemming om te gaan filmen. Hij schetst een haarscherp beeld van van de ziekelijke Duitse mentaliteit en het oneigenlijke gebruik van de wet om het 'rechtsgevoel' te bevredigen - of dit nu in de DDR gebeurde of in herenigd Duitsland doet weinig ter zake. Camerawerk van Helmut Bergmann.

Coming out

1989 | Drama

DDDE/Duitsland 1989. Drama van Heiner Carow. Met o.a. agmar Manzel, Dirk Kummer, Michael Gwisdek, Werner Dissel en Gudrun Ritter.

Een jonge leraar (Freihof) woont met zijn vriendin (Manzel) samen. Als Manzel al enige tijd in verwachting is, duikt Freihofs jeugdvriend op en hij merkt dat zijn warme herinneringen van vroeger nu warme gevoelens in hem losmaken; hij weet dan dat hij homo is. Omdat hij er niet voor durft uit te komen ('coming out' - vandaar de titel) raakt hij zowel zijn vriendin als zijn vriend kwijt. Een voor de DDR taboe-brekende film, die wat weinig subtiel overkomt en die door het vallen van de muur onderuit ging. Evenwel meervoudig bekroond: de Zilveren Beer op het filmfestival van Berlijn en de prijs van de Akademie der Künste in Berlijn voor de regisseur en scenarioschrijver Wolframm Witt.

Polizeiruf 110: Eine unruhige Nacht

1988 | Misdaad, Thriller

DDDE/Duitsland 1988. Misdaad van Hubert Hoelzke. Met o.a. Peter Borgelt, Jürgen Frohriep, Lutz Riemann, Ulrich Müller en Silvia Mißbach.

Een goed voorbereide overval op een geldwagen bezorgt hoofdbrekens aan dienstklopperige Oberleutnant Zimmermann (Riemann) en zijn jonge assistent Leutnant Jung (M[KA3]uller), voor wie dit de eerste grote zaak is. De geldwagen kwam de opbrengsten van een warenhuis ophalen, waar recordverkopen van elektronica, hifi-apparatuur en sieraden waren gedaan. Oude vossen Hauptmann Fuchs (Borgelt) en zijn trouwe rechterhand Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep), die met de jaren bedaarder werd maar nooit promotie maakte, volgen het onderzoek op afstand en geven aanwijzingen of laten ironisch commentaar horen. In het scenario van Albert Wachtermann is weer eens de spanning weggenomen, omdat je als kijker weet hoe de vork in de steel zit. Het is dan afzien hoe de mannen van de Vopo de schurken inrekenen. De DDR-kijker van toen geloofde het wel en ging nauwelijks kijken met een geflatteerde 32,5 procent kijkdichtheid. Het spel is soms behoorlijk amateuristisch. Aflevering 122.

Polizeiruf 101: Eine unruhige Nacht

1988 | Mysterie, Misdaad

DDDE 1988. Mysterie van Hubert Hoelzke. Met o.a. Peter Borgelt, Jürgen Frohriep, Lutz Riemann, Ulrich Müller en Silvia Mißbach.

Tijdens de drukke kerstperiode doet een warenhuis beroep op een veiligheidsdienst om de dagopbrengst op te halen. Op een avond wordt dit geld op slinkse wijze gestolen. De jonge inspecteur Müller wordt tijdens zijn eerste nachtdienst met deze zaak geconfronteerd, terwijl zijn vrouw op het punt staat te bevallen. Zijn baas, Borgelt, staat de jonge vrouw bij tijdens de zware bevalling. Boeiende krimi, die zowel het beroeps- als privéleven van een politieman in de schijnwerper plaatst. Scenario van Hoelzke, naar een verhaal van Albert Wachtermann, is nergens origineel en zit vol voorspelbare plotwendingen, maar het geheel is vakkundig in beeld gebracht. Gefilmd in de legendarische DEFA-studio's, door Günther Heimann.

Die Weihnachtsgans Auguste

1988 | Familiefilm

DDDE 1988. Familiefilm van Bodo Fürneisen. Met o.a. Dietrich Körner, Barbara Dittus, Käthe Reichel, Daniel Mewes en Peter Bause.

Peter L[KA3]owenhaupt (Mewes) is de zoon van een belangrijke zanger van de prestigieuze Semper Oper in Dresden. Peters vader Ludwig heeft de eretitel Kammers[KA3]anger. Vader Ludwig verheugt zich op de vetgemeste kerstgans, die tijdens de feestdagen op zijn bord zal komen. Peter krijgt echter medelijden met het dier en laat het vroegtijdig ontsnappen. En z[KA1]o kon het gebeuren dat er zaken misgingen tijdens [KL]Lohengrin[KLE], de opera van Richard Wagner, en dat er een gans rondwaggelde op het station van Dresden. Manfred Freitag en Joachim Nestler herschreven het verhaal van Friedrich Wolf en verplaatsten het in de `huidige` tijd van de DDR (die inmiddels geschiedenis is). Lotti Schawohl bewerkte het verhaal tot scenario en R[KA3]udiger Pelikan stond achter de camera. Verschrikkelijk (Oost-)Duits en echt niet veel aan.

Polizeiruf 110: Das habe ich nicht gewollt

1986 | Misdaad, Thriller

DDDE 1986. Misdaad van Peter Hagen. Met o.a. Lutz Riemann, Andreas Schmidt-Schaller, Marianne Wünscher, Marion van de Kamp en Gudrun Ritter.

Zowel Klara Euler (W[KA3]unscher) als Martha Curth (Van de Kamp) zijn vrouwen van een zekere leeftijd. Martha is afkomstig uit de bourgeoisie, ze is nooit iets tekort gekomen. Ze verdient redelijk de kost als fotografe en heeft het nodige geld weggelegd. Ze is het gewend dat niemand haar tegenspreekt. Klara woont in haar huis als huishoudster. Ze is het tegenovergestelde van Martha. Bovendien wordt ze onderdrukt door Martha, die haar als voetveeg behandelt. Het komt tot een uitbarsting, die tragisch eindigt. Oberleutnant Zimmermann (Riemann), een socialistische reus, en zijn hippe ondergeschikte Leutnant Grawe (Schmidt-Schaller) leggen de kijker uit wat er fout is met Martha's opvattingen over de waarde van de mens en de moraal. Om Martha extra onsympathiek te maken leent ze geld aan mensen tegen een woekerrente. Foei, dat kapitalisme. De DDR-burger geloofde steeds minder in deze ethische lessen en keek daarom steeds minder, al zagen de afleveringen er rijker en minder grauw uit. Het was echter te laat. Aflevering 108.

Polizeiruf 110: Verlockung

1985 | Misdaad, Thriller

DDDE/Duitsland 1985. Misdaad van Gunter Friedrich. Met o.a. Peter Borgelt, Holm Gärtner, Holger Franke, Jörg Witte en Volkmar Kleinert.

Artistiek aangelegd, braaf moederskindje Sven Seidel (Witte) werkt bij de post omdat zijn vader (Kleinert) de familietradite in stand wil houden. Sven is niet gelukkig, hoewel kameraad Frohberger (K[KA3]orner), die directeur is van het postkantoor, hem vriendelijk en vaderlijk behandelt. Svens moeder (Ritter) is zijn beste kameraad. Hij vertelt haar dat een aantrekkelijke, vrouwelijke collega hem aangespoord heeft om eens een risicootje te nemen. Moeders beaamt het in de hoop dat haar oogappel zijn maagdelijkheid eindelijk zal verliezen. Sven moet achteraf echter tot zijn schande bekennen dat hij een geheel andere ervaring rijker is geworden. Bovendien blijken Hauptmann Fuchs (Borgelt), Leutnant Berger (G[KA3]artner) en Unterleutnant Richter (Franke) zijn beste kameraden te zijn en heeft hij geleerd dat het vrouwelijke geslacht soms met een gespleten tong spreekt. De honderdste aflevering met een scenario van Manfred Hoffmann over een jongeman die slecht in zijn vel zit, is een weinig spectaculaire les in burgerlijke gehoorzaamheid naar communistische maatstaven.

Polizeiruf 110: Eine nette Person

1983 | Misdaad

DDDE 1983. Misdaad van Gunter Friedrich. Met o.a. Peter Borgelt, Jens-Uwe Bogadtke, Gudrun Ritter, Volkmar Kleinert en Helga Göring.

Edith Hausmann (Ritter) is de jongste niet meer. Ze is echter charmant en rad van de tongriem gesneden. Ze heeft een jongere minnaar, wint met haar zoete praat gemakkelijk het vertrouwen van haar medeburgers, die ze dan oplicht of besteelt. Bij Hauptmann Fuchs (Borgelt) van de Vopo - de politie is uw beste kameraad - komen berichten binnen over een gewiekste oplichtster. Hij puzzelt er met Leutnant Berndt (Bogadtke) over hoe ze zo`n persoon op heterdaad kunnen betrappen. Als weduwnaar Gensicke (Lendrich) het nieuwste slachtoffer van Edith Hausmann wordt, beschikken Fuchs en Berndt over voldoende materiaal om een list te bedenken. Die gebruiken ze als de goedgelovige Charlotte Hinze (Göring) die net haar man verloren heeft, zich door Edith volledig laat inpalmen. Hauptmann Fuchs en Leutnant Berndt laten de val, die ze gezet hebben, genadeloos toeklappen. Het scenario is van Gabriele Gabriel. Aflevering 86.

Und nächstes Jahr am Balaton

1980 | Familiefilm

DDDE 1980. Familiefilm van Herrmann Zschoche. Met o.a. René Rudolph, Kareen Schröter, Odette Bereska, Peter Bause en Gudrun Ritter.

Een onbeduidende film over een vakantie naar Bulgarije (waar kon je als DDR-burger in die tijd anders naar toe!), die begint met onderling geruzie, waardoor ieder zijns weegs gaat. Tenslotte komen ze allen weer tezamen (vader, moeder, dochter en vriend), ieder met hun eigen avontuurtjes. Een brave studie in Oostduitse kleinburgerlijkheid waar de kohl-lucht vanaf dampt. Naar een verhaal van Joachim Walther door Inge Wüste-Heym tot scenario bewerkt. Camerawerk van Günter Jaeuthe. Jawel.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Gudrun Ritter op televisie komt.

Reageer