Peter Ziesche

Cameraman

Peter Ziesche is cameraman.
Er zijn 25 films gevonden.

Pik & Amadeus - Freunde wider Willen

2006 | Jeugdfilm, Misdaad, Actiefilm, Komedie, Familiefilm

Duitsland 2006. Jeugdfilm van Dominikus Probst. Met o.a. Sidonie von Krosigk, Robin Becker, Gudrun Okras, Sonja Kirchberger en Ulrike Bliefert.

Zonnige Duitse kinderfilm over een arm maar monter dertienjarig meisje, bijgenaamd Pik (Von Krosigk), dat probeert het noodlijdende dierenpension van haar geliefde oma te redden door de ontvoering van een rijk vriendje te ensceneren. In de tussentijd zorgt Pik dat corrupte agenten tegen de lamp lopen én ontdekt ze de leuke kanten van het rijkeluisleventje van haar boezemvriendje. Kidnappen voor beginners wordt van begin tot einde gedragen door het aanstekelijk vrolijke spel van Sidonie von Krosigk (1989), het meisje dat razend populair werd in Duitsland na haar hoofdrol als kinderheks in de Bibi Blocksberg-films van begin deze eeuw.

Pfarrer Braun - Bruder Mord

2005 | Misdaad, Mysterie, Komedie

Duitsland 2005. Misdaad van Dirk Regel. Met o.a. Ottfried Fischer, Hansi Jochmann, Antonio Wannek, Hans-Michael Rehberg en Gilbert von Sohlern.

Bisschop Hemmelrath (Rehberg) heeft hobbyspeurneus Pfarrer Braun (Fischer) ondergebracht in het benediktijner klooster Marienfels van abt Nicodemus (Baumann). Braun heeft de gelofte moeten afleggen zich niet meer in te laten met het oplossen van misdaden en de bisschop hoopt dat het strenge regime `ora et labora` gunstig zal zijn voor het gewicht van Braun. Het klooster staat bekend om zijn bibliotheek en bijzondere manuscripten, die door broeders vertaald worden. Als de bisschop hoogstpersoonlijk de biecht afneemt, bekent van een der broeders wiens gezicht onbekend blijft, dat hij een mens gedood heeft en dat hij binnenkort in gods naam nog iemand zal moeten doden. Kort daarop wordt het stoffelijke overschot van pater Bonifacius gevonden. De bisschop, die binnenkort tot kardinaal benoemd hoopt te worden, kan geen moorden aan zijn hals hebben en zeker geen slechte publiciteit gebruiken. Hij ontheft daarom pater Braun van zijn gelofte, die voortvarend aan de slag gaat. Braun haalt zijn vriend Kommissar Geiger (Brix) als franciscaner pelgrim binnen om samen uit te zoeken wie de onbekende was die te biecht ging. Dan valt er een tweede dode; het is pater Pankraz (Fux), die aan een manuscript werkte en een clou achterlaat; daaruit zou blijken dat niet Petrus de kerk van Rome gesticht had, maar de apostel Johannes. Hierdoor komt het pauselijke instituut op losse schroeven te staan. Hans-Jörg Bruckner, die het scenario gepleegd heeft, moet weinig inspiratie gehad hebben; hij heeft een variatie op Dan Brown's Da Vinci Code bedacht en die volgestopt met clichés uit andere misdaadfilms, w.o. de reeks TATORT. Wat blijft is de gezellige dikkerd Fischer, maar die is als Der Bulle von Tölz in de gelijknamige serie veel populairder dan dit oudbakken spul. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Liebe wie am ersten Tag

2005 | Romantische komedie

Duitsland 2005. Romantische komedie van Jan Ruzicka. Met o.a. Saskia Vester, Friedrich von Thun, Enno Hesse, Peter Sattmann en Christina Huckle.

Als haar man Richard weer eens een zakelijke afspraak laat voorgaan op een romantisch diner, besluit de eenzame huisvrouw Theresa spontaan af te reizen naar Usedom. Daar krijgt ze werk aangeboden in een pension en komt ze in contact met de charmante botenbouwer Sebastian.

Mörderische Suche

2004 | Mysterie, Thriller, Romantiek

Duitsland 2004. Mysterie van Johannes Grieser. Met o.a. Ann-Kathrin Kramer, Christoph Waltz, Jörg Schüttauf, Michal Pavlata en Michaela Kuklová.

Richard Benedek (Waltz) werkt voor de EU in Praag. Derhalve ziet hij zijn aantrekkelijke vrouw Katharina (Kramer), die in Keulen woont, slechts in het weekeinde. Beiden hebben er geen moeite mee en Katharina verheugt zich op een reisje naar Barcelona, waar ze elkaar leerden kennen. Van die vakantie komt niets, want Richard blijkt spoorloos verdwenen. Behalve deze verontrustende tijding, een koude douche in de vorm van een aantal onaangename ontdekkingen: Richard werkt allang niet meer voor de EU, hij is verstrikt geraakt in een valsmunterij-zaak van de Russische maffia en heeft een ma[KA4]itresse, de callgirl Vera (Kuklov[KA1]a), die hem via haar vader, de meester-vervalser, in contact gebracht zou hebben met de Russische gangsters. De ontgoochelde Katharina gaat evenwel in Praag naar Richard zoeken, hoewel haar man beschouwd wordt als de moordenaar van Vera`s vader, wiens lijk is gevonden. Katharina krijgt onverwacht hulp van de Belg Janic Bov[KA1]e (Sch[KA3]uttauf), die zegt een vriend van Richard te zijn, uit zijn dagen in Brussel bij de Europese commissie. In werkelijkheid is hij een speurder van Interpol, die Richard hoopt vast te pinnen via Katharina. Tot haar niet geringe verbazing wordt ze benaderd door iemand die haar vertelt dat Richard haar wil ontmoeten. Ondanks het feit dat zij haar man niet langer vertrouwt, kan ze moeilijk geloven dat hij een moord op zijn geweten heeft en besluit ze hem te helpen. Het scenario van Edeltraud Rabitzer heeft zich rijkelijk bediend van clich[KA1]es (de Russische maffia, de ontrouwe echtgenoot die in een val loopt, de echtgenote die weifelt over haar man, maar ondanks alles toch van hem houdt en hem helpt, enz.). De film is door het behoorlijke spel en de gekozen, fraaie achtergrond van de Tsjechische hoofdstad toch een stuk beter dan de slappe maar mooi opgetutte mysteries van Mary Higgins Clark naar diens pulpbestsellers. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Blindgänger

2004 | Jeugdfilm

Duitsland 2004. Jeugdfilm van Bernd Sahling. Met o.a. Ricarda Ramünke, Maria Rother, Oleg Rabcuk, Dominique Horwitz en Christine Hoppe.

Bitterzoete jeugdfilm over twee dertienjarige blinde meisjes, Marie en Inga (Ramünke en Rother), die langzaam maar zeker de wereld buiten hun veilige blindeninternaat verkennen. De musicerende meisjes willen meedoen met een talentenjacht op tv maar krijgen te horen dat ze niet mediageniek zijn. Een toevallige ontmoeting met een jonge voortvluchtige Russisch-Duitse accordeonist zet de deur alsnog open. Filmmaker Sahling en zijn getalenteerde cast vervallen geen moment in vals sentiment. Het resultaat is een ontroerende, integere opgroeifilm. Die Blindgänger viel onder meer in de prijzen op het Berlijnse filmfestival en op het Amsterdamse Cinekid-festival.

Mama macht's möglich

2003 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 2003. Komedie van Dirk Regel. Met o.a. Simone Thomalla, Daniela Ziegler, Hannes Jaenicke, Barbara Demmer en Tina Bordihn.

Pia, een werkloze weduwe en moeder van vier kinderen wil haar huis niet kwijtraken en besluit haar curriculum vitae te verfraaien. Pia wordt door de adellijke Isabel als privé-secretaresse aangenomen en moet zich staande zien te houden in het hoge gezelschap.

Ich schenk dir einen Seitensprung

2002 | Romantiek, Komedie

Duitsland 2002. Romantiek van Dominikus Probst. Met o.a. Markus Knüfken, Muriel Baumeister, Dominique Horwitz, Henriette Heinze en Yekaterina Medvedeva.

Brandweerman Erik Krapp (Kn[KA3]ufken) woont al zes maanden samen met Sofie Meisner (Baumeister) en ze willen binnenkort trouwen. Erik ontmoet tijdens het carnaval Melissa en ze beleven een wilde feestnacht. Als Sofie achter Eriks zijsprong komt, maken ze het weer goed en Erik belooft haar grootmoedig dat zij om de score gelijk te maken, ook recht heeft op een zijstap. Erik blufte toen hij zijn aanbod deed en als hij op cursus moet, neemt hij het zekere voor het onzekere en vraagt zijn collega Leo Gruber (Horwitz) een oogje in het zeil te houden. Sofie vindt Leo wel aardig en besluit gebruik te maken van Eriks grootse gebaar. Onbeduidende klucht der misverstanden met jaloezie, schuld, boete en romantiek in een tamelijk voorspelbaar scenario van Thomas Letocha en Andrea Föhr. Dankzij de geroutineerde rolverdeling redelijk onderhoudend. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Liebe. Macht. Blind.

2001 | Romantiek, Avonturenfilm

Duitsland 2001. Romantiek van Thorsten Näter. Met o.a. Götz George, Barbara Auer, Sylvester Groth, Armin Rohde en Udo Schenk.

Hochstapler Stahlberg (George) noemt zich Konsul, wat hij helemaal niet is. Hij is in 27 landen persona non grata en is voortdurend op de vlucht voor zijn schuldeisers. Bley (Schenk) moet de schulden incasseren. De nieuwste vis die Stahlberg aan de haak heeft geslagen, is Alois Brummer (Rohde), een worstfabrikant die snel rijk is geworden met dierenvoeder. Brummer wil `von Brummer` heten en deze adellijke titel kan hij door een huwelijk verwerven. Hij is bereid een kwart miljoen euro op tafel te leggen voor een gearrangeerd huwelijk met Gr[KA3]afin Anna von Wallenberg (Auer) die zich in Zuid-Afrika bevindt. Stahlberg spoort haar op met zijn trouwe dienaar Alfred (Thieme) en doet Anna, die in grote geldnood zit, een verlokkelijk aanbod. Anna heeft er wel oren naar en Stahlberg vindt haar een hele charmante meid, die hij eigenlijk zelf wil behouden. Hij pikt de centen in, trouwt met Anna, en gaat met haar de jungle in om de bloemetjes eens flink buiten te zetten. Wat hij niet weet, is dat Anna getrouwd is met Béla, een soort gestoorde geleerde, die knoeit met drugs en gif. Béla probeert zich definitief van Stahlberg te ontdoen, maar ontmoet in zijn vrouw een fikse tegenstandster, want ze is inmiddels verliefd op Stahlberg. De thuisblijver Brummer zit ook niet stil, en Bley heeft Stahlberg inmiddels opgespoord. Het scenario van Sacha Arango is een vreemde mengelmoes van humor, romantiek en een suspenseachtig avontuur. Wie het zeer ongeloofwaardige verhaal met een forse korrel zout neemt, kan genieten van het onderhoudende spel van de uitstekende hoofdrollen. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Herzstolpern

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Sharon von Wietersheim. Met o.a. Carin C. Tietze, Florian Fitz, Kai Scheve, Peter Sodann en Oliver Mommsen.

Laura Leonard (Tietze) uit Berlijn heeft het verkeerd gedaan. Ze is nooit getrouwd met Albert Haffner (Fitz) hoewel ze een dochtertje van negen hebben, Lilli (Mieth). Laura dacht dat ze goed zat totdat ze ontdekt dat Albert een zijsprongetje gemaakt heeft. Halsoverkop gaat ze met Lilli naar het eilandje Usedom, waar ze vandaan komt. Haar jeugdliefde Michael Kammerer (Scheve) gaat trouwen met haar rivale van toen, de hatelijke Mona Seidel (Schmid). Ze ontdekt dat haar moeder de benen heeft genomen naar een ander eiland, Mallorca (sic). Haar vader Hannes (Sodann) en broer Thomas (Mommsen) redden zich best zonder haar moeder, en ervaren het als zeer hinderlijk dat Laura het huishouden weer op orde brengt. Ze zien haar liever aftaaien naar Berlijn, maar Laura laat de smeekbedes van Albert onbeantwoord, terwijl Lillie naar haar vader terug wil. Ze heeft nog maar één doel: de pasgetrouwde Michael voor zich te winnen - maar als het zo ver is, blijkt dat het hebben van de zaak, het einde is van het vermaak. Het scenario is van Christiane Sadlo en die heeft een grote ervaring met soaptoestanden. Als je niets anders verwacht dan dik melodrama, krijg je waar voor je geld en de rolverdeling is best goed. Sodann is een bekend gezicht, want hij speelt commissaris Ehrlicher in de serie TATORT. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Letzter Atem

1999 | Romantiek

Duitsland 1999. Romantiek van Bernd Böhlich. Met o.a. Claudia Michelsen, Henry Hübchen, Florian Martens, Hark Bohm en Lili Bohm.

Rond het jaar twee 2000 zijn er twee beroepen heel erg in: architect en journalist bij de tv. Ook die mensen, die ongenaakbaar lijken kunnen ondanks hun beroepsstatus door het noodlot getroffen worden. Journaliste Jutta Lingner (Michelsen) is in de dertig, heeft een dochter van negen en is getrouwd met architect Carl, die een stuk ouder is. Tijdens een reportage in Portugal wordt ze verliefd op de kaal geschoren (dat is rond het voornoemde tijdstip sexy en niet langer voorbehouden aan Yul Brynner) cameraman Sascha Hohenfels (Martens) en wil nu van de geschokte Carl scheiden. Ze blijkt zwanger (van wie weet ze niet goed) en er wordt een nare, reeds vergevorderde hersentumor geconstateerd. Nu sleept Jutta een loodzware last met zich mee, ze durft het haar ouders aan de Oostzeekust niet te vertellen als ze daar enige dagen op verhaal komt. Ze maakt krach met haar baas en vliegt er uit. Carl wil bij haar blijven om haar door die moeilijke periode heen te helpen. Jutta staat voor een verschrikkelijk dilemma. Modieus melodrama, dat door de hoofdrollen heel goed wordt ingevuld. Het scenario is van regisseur Böhlich. Het camerawerk is van Peter Ziesche. Dolby en 16:9.

Rosa Roth - Die Stimme

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Carlo Rola. Met o.a. Iris Berben, Carmen-Maja Antoni, Jockel Tschiersch, Zacharias Preen en Leon Boden.

Steffen Balz (Boden) die door de onconventionele en chique Kommissarin Rosa Roth (Berben) achter de tralies werd gezet, wordt veroordeeld voor verkrachting en moord op drie vrouwen. Balz houdt vol dat hij onschuldig is. Journalist Roger Wienandt (Becker) is ervan overtuigd dat de moordenaar nog steeds vrij rondloopt en hij krijgt gelijk. Rosa ontvangt voor het zo ver is, een een anoniem telefoontje, waarin iemand haar met een fluisterende stem zegt de dader te zijn. Ook Wienandt krijgt dit telefoontje. Koren op zijn molen en hij neemt contact op met Rosa. Samen gaan ze naar een verlaten zwembad, waar de kleding van een slachtoffer gevonden wordt. Zoals steeds verdiept onze Rosa zich in psyche, achtergrond en milieu van de door haar opgejaagde verdachten. Het scenario voor deze aflevering werd geschreven door Peter Hemmer. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Rosa Roth - Berlin

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Carlo Rola. Met o.a. Iris Berben, Carmen-Maja Antoni, Jockel Tschiersch, Zacharias Preen en Doris Kunstmann.

Een oude villawijk in Berlijn wordt getroffen door een reeks brandstichtingen. Als daarbij een dakloze om het leven komt, wordt Rosa Roth (Berben) ingeschakeld. Zij krijgt bezoek van de bejaarde Hanna Severin (Brumby), die haar kleinzoon Frank Severin (Kipp) als pyromaan wil aangeven. Als Kommissarin Roth Hanna thuis wil bezoeken, slaat Frank op de vlucht en Frau Severin ligt zwaar gewond op de grond. Ze belandt in het ziekenhuis, waar Rosa haar opzoekt, en zij raakt door toeval in gesprek met Frank die haar voor de dokter houdt. Rosa probeert te achterhalen wie er achter de schermen aan de touwtjes trekt, want de wijk moet gesaneerd worden en er valt een grote smak geld te verdienen met de nieuwbouw. Het scenario van Claus Wilbrandt gaat over de misdadige praktijken in Europa's grootste bouwput, die na de val van de Berlijnse muur ontstond en tot op een zekere hoogte op de werkelijkheid is gebaseerd. De goede oude Kunstmann werd voor de gelegenheid onder het stof vandaan gehaald voor de rol van de oude tante Gertraud Block. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Peanuts - die Bank zahlt alles

1997 | Komedie

Duitsland 1997. Komedie van Carlo Rola. Met o.a. Iris Berben, Marita Marshall, Rufus Beck, Rüdiger Vogler en Sonja Kirchberger.

Aannemer J[KA3]urgen Schneider veroorzaakte het grootste bouwschandaal aller tijden in het moderne Duitsland van na WO II rond 1995. Vijf miljard mark verdween. Hoewel deze film geen sleutelroman is en iedere gelijkenis met bestaande personen uitgesloten wordt, zeggen de makers dat een oppervlakkige vergelijking niet onmogelijk is. Aannemer Schuster verwisselt zijn oude Mercedes diesel voor een chique (gehuurde) limousine, laat zich maatkleding aanmeten, neemt een maîtresse, een persvoorlichtster, en stort zich op historische panden om het Duitse erfgoed te redden. De zeepbel stijgt totdat hij uiteenspat. Wie een beetje op de hoogte is van deze zaak, kan zich vermaken.

Rosa Roth - Verlorenes Leben

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Carlo Rola. Met o.a. Iris Berben, Carmen-Maja Antoni, Jockel Tschiersch, Zacharias Preen en Gunter Schoß.

Als het prostitu[KA1]eetje Eva Seifert (Cukrowski) vermist wordt, komt Rosa (Berben) terecht in haar geboorteplaats, een onooglijk gat in Brandenbrug. Het is te laat, want Eva heeft het leven gelaten. De dorpsbewoners koesteren een groot wantrouwen tegen de chique, mondaine Kommissarin uit de hoofdstad, maar Rosa weet hun vertrouwen te winnen en de dader te achterhalen. Het scenario van Klaus Poche wil laten zien hoe de Duitse hereniging een hele grote kloof moest overbruggen, waarbij het vallen van de Berlijnse muur aanleiding gaf tot onrealistische dromen over de zeer nabije toekomst, waarop grote teleurstellingen en vooral het onvermogen om die rooskleurige verwachtingen te vervullen volgden. Het camerawerk is van Peter Ziesche. Een aflevering, waarover je zou kunnen nadenken, los van het gebruikelijke amusement.

Wenn alle Deutschen schlafen

1994 | Oorlogsfilm

Duitsland 1994. Oorlogsfilm van Frank Beyer. Met o.a. Benjamin Kaatz, Robin Timptner, Ilja Smolianski, Maria-Elisabeth Schwarz en Christiane Hagedorn.

Polen 1942, tijdens WO II. Joodse gezinnen worden opgepakt. In afwachting van hun deportatie naar Auschwitz worden ze ondergebracht in het getto van Lintzmannstadt. Marek (Kaatz) en Iztek (Timptner), twee kinderen, besluiten er op een nacht vandoor te gaan om het speelgoed te halen dat ze thuis moesten achterlaten. Ze sluipen door de donkere straten van het getto maar een muur vormt een onneembare barricade. Aangrijpend drama over kinderlijke onschuld in een desperate situatie. Toch maakt het slot van de film op symbolische wijze een toespeling op een greintje hoop. Een oorlogsparabel die de vergelijking kan doorstaan met JEUX INTERDITS. Geschreven door Jurek Becker, naar zijn roman Die Mauer en in beeld gebracht door Peter Ziesche. Commentaar wordt gesproken door Jürgen Hentsch.

Polizeiruf 110: Totes Gleis

1994 | Misdaad

Duitsland 1994. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Otto Sander, Ben Becker, Monika Hansen, Gilles Gavois en Joachim Król.

Commissaris Tanja Voigt (Saß) is er uiteindelijk in geslaagd de kopstukken van een moorddadige gangsterbende in te rekenen. Nog voor de aanvang van het proces wordt haar kroongetuige echter doodgeschoten. Intussen vinden twee spoorwegarbeiders naast de rails een koffer met een grote som geld. Een buitenkansje dat ze niet laten liggen, maar ze krijgen al gauw de eigenaar achter zich aan. Commisaris Voigt grijpt in. Niet erg originele maar wel vlot gemaakte Krimi die voor de nodige spanning met af en toe een komische noot kan zorgen. Het is routinewerk, maar het werd tenminste degelijk gemaakt en aanvaardbaar vertolkt. Het scenario is van de hand van Leo P. Ard en Michael Illner. Achter de camera stond Peter Ziesche.

Polizeiruf 110: Blue Dream - Tod im Regen

1993 | Misdaad

Duitsland 1993. Misdaad van Bodo Fürneisen. Met o.a. Katrin Saß, Dirk Schoedon, Katja Riemann, Peter Wilcynski en Suzanne von Borsody.

Natalie Schuster (Von Borsody) die in de Blue Dream, een truckstop, aan de tafels bedient, wordt neergeschoten. Is de dader een jaloerse minnaar? Of heeft haar dood te maken met haar baas Willi Haller (Peusche) en diens vriend, Guido Welz (H[KA3]urrig), kapitein bij de Bundeswehr, die wat zouden bijverdienen met illegale wapenhandel? Uiteraard een klus voor Hauptkommissarin Tanja Voigt (Saß) in een misdaadfilm die maar moeizaam van de grond komt en een afgezaagd verhaal met clichépersonages behelst. Het scenario is van André Hennicke, Tom Wittgen en regisseur Fürneisen. Het camerawerk is van Peter Ziesche. Aflevering 157. Laatste film uit de overgangsperiode na de Duitse hereniging van 1991, waarna de ARD de serie voortzette.

Sie und Er

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Frank Beyer. Met o.a. Senta Berger, Reimar Johannes Baur, Maja Maranow, Katrin Saß en Martin Flörchinger.

Georg (Baur), een onderzoeker bij een farmaceutisch bedrijf, en Charlotte (Berger), een psychologe, zijn al twintig jaar gelukkig getrouwd. Als hun kinderen het huis uit zijn blijkt dat geluk broos. Zij kunnen elkaars aanwezigheid nog moeilijk verdragen. Wanneer Georg verliefd wordt op de jonge journaliste Hanna (Maranow), is voor Charlotte de maat vol en besluit zij alleen te gaan wonen. Voor de 21e verjaardag van dochter Sarah (Schäfer) komt de hele familie nog eens bij elkaar, maar aan het einde blijkt dat de plotseling herwonnen vrijheid te laat is gekomen en oorzaak is van redelijk veel radeloosheid. Het scenario is van Klaus Poche. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Die Narbe des Himmels

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Hannelore Elsner, Uwe Kockisch, Ulrike Krumbiegel, Isabelle Peter en Horst Schulze.

Het huwelijk van Josepha Klein (Elsner) was kleurloos en kinderloos. Of het nu haar schuld was of dat van haar man Heinrich (Kockisch), een goed gehonoreerde chefarts van een ziekenhuis, is in het midden gebleven - ze gingen uit elkaar, want Heinrich kon het niet meer harden. Hij wordt verliefd op haar jongere zus Eva (Krumbiegel), een aantrekkelijk, onstuimig jong ding met muzikaal talent. Voor de stijve, vernederde Josepha een uiterst bittere pil om te slikken en een nog veel groter dilemma als zij een nier aan Eva moet afstaan na een zwaar ongeluk. Het scenario van Ingrid Föhr en regisseur Böhlich is verstoken van vals sentiment, maar Elsner speelt de voor haar geknipte rol met verve en maakt dit zeer zeperige drama genietbaar. Het camerawerk is van Peter Ziesche en Frank Bredow.

Das Große Fest - Wiedersehen an der Ostsee

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Klaus Poche, Frank Beyer en Frank Meyer. Met o.a. Hans Christian Blech, Rolf Hoppe, Iris Berben, Elsa Grube-Deister en Michael Gwisdek.

Het scenario van het regisseursduo Poche en Beyer kwam tot stand in de golf van films die over de gevolgen van de Duitse hereniging gingen. Het onderwerp hier is een vervallen hotel aan de Oostzeekust, dat door Friedrich (Hoppe), een rijke projectontwikkelaar uit het Westen, gerenoveerd zal worden. Het hotel dat ooit van zijn vader was, werd in de DDR gerund door partijprofiteur Viktor (Gwisdek), maar het echte werk werd door Friedrichs broer Richard (Blech) gedaan. Hij moest zich Viktor, de 'Verwalter' als directeur laten welgevallen. Terwijl Richard hoopt dat met de middelen van zijn rijke broer het statige hotel in ere hersteld zal worden, heeft Friedrich met hulp van Viktor, die zijn hand op de aankoopvergunningen van de grond heeft kunnen leggen, totaal andere, zuiver speculatieve plannen. Dit leidt tot wrijving tussen de broers, waarbij de goede moraal het tenslotte mag winnen zonder dat er echte verliezers zijn. Wie goed op de hoogte is met de muur van Berlijn die nog steeds in de hoofden van de mensen uit Oost- en West-Duitsland bestaat, vindt dit een aanvaardbaar drama. De rolverdeling, die uit wessis en ossis bestaat, is heel goed. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Der Tangospieler

1991 | Drama, Romantiek

DDDE 1991. Drama van Roland Gräf. Met o.a. Michael Gwisdek, Corinna Harfouch, Hermann Beyer, Peter Prager en Peter Sodann.

Omdat hij bij een cabaret-uitvoering de verkeerde muziek heeft gespeeld wordt DDR-burger Dallow in de gevangenis gegooid. Als hij weer wordt vrijgelaten probeert hij zich aan het systeem te onttrekken. Maar zijn weerstand wordt gebroken door de politieke gebeurtenissen en de Praagse lente. Deze DEFA-film is een goed gemaakte studie over meelopers en hun beweegredenen. Naar het boek van Christoph Hein. Camerawerk van Peter Ziesche.

Der Bruch

1989 | Misdaad, Komedie

Duitsland/DDDE 1989. Misdaad van Frank Beyer. Met o.a. Götz George, Rolf Hoppe, Otto Sander, Hermann Beyer en Gerhard Hähndel.

'Wij zullen deze grote verteller missen,' sprak Duitse cultuurminister Neumann na het bericht dat regisseur Frank Beyer op 1 oktober 2006 was overleden. Beyer maakte naam met films in en over de DDR. Der Bruch speelt in de Russische sector van verslagen Berlijn in 1946. Drie mannen - een beroepsdief, een kelner en een brandkastkraker - hebben genoeg van de armoede en besluiten samen de kluis van de spoorwegen te kraken. De klus loopt gesmeerd totdat een jaloerse vrouw een deel van de buit opeist. Bovendien hebben de dienstdoende politierechercheur en de kluiskraker elkaar eerder gezien, in de gevangenis. Een interessante film met een gedegen tijdsbeeld.

Die Schauspielerin

1988 | Drama, Oorlogsfilm

DDDE/Duitsland 1988. Drama van Sigfried Kühn en Siegfried Khn. Met o.a. Corinna Harfouch, André Hennicke, Michael Gwisdek, Blanche Kommerell en Jürgen Watzke.

Maria Rheine (Harfouch) is verliefd op Mark L[KA3]owenthal (Hennicke) en hij op haar. Ze beiden jong en aan het toneel. Het is 1933 en Hitler is aan de macht gekomen. Mark, die joods is, raakt algauw uitgesloten van het normale werk en kan alleen nog maar een engagement krijgen bij het Jüdische Theater in Berlijn.

Kindheit

1987 | Oorlogsfilm, Biografie

Duitsland 1987. Oorlogsfilm van Siegfried Kühn. Met o.a. Carmen-Maja Antoni, Fritz Marquardt, Heide Kipp, Angelika Böttiger en Martina Eitner.

Het min of meer autobiografische verhaal van regisseur K[KA3]uhn (gezien en gespeeld door Poser in de rol van een negen- jarige), die bij zijn liefhebbende oma (Antoni) opgroeit. De handeling vindt plaats in het laatste jaar van WO II en is gesitueerd in een provinciestadje in Selezi[KA3]e. De grootvader is als gevolg van een ongeluk (mede door de schuld van kleinzoon Poser) bedlegerig geworden en tenslotte overleden. Voordat het Rode Leger oprukt, komt er een rondtrekkend circus langs en grootmoeder raakt gefascineerd door artiest Marquardt; er ontspint zich een laatbloeiende romance. Zij trekt met het circus naar het Westen, terwijl haar kleinzoon enigszins geëmotioneerd achterblijft op de door haar in steek gelaten boerderij. Een kleine, sentimentele film. Camerawerk van Peter Ziesche.

Einer trage des anderen Last

1987 | Komedie

DDDE 1987. Komedie van Lothar Warneke. Met o.a. Jörg Pose, Manfred Möck, Susanne Lüning, Karin Gregorek en Heinz-Dieter Knaup.

Wij schrijven 1950. De DDR bestaat [KA1]e[KA1]en jaar. In een sanatorium delen Josef Heiliger (Pose), een luitenant van de Vopo en pastor Hubertus Koschenz (M[KA3]ock) samen een kamer. De twee mannen zijn buitengewoon verschillend van karakter en opvatting. Ze zitten elkaar daarover als Don Camillo en Peppone regelmatig in de haren. Zo verwisselt de pastor tot grote ergernis van de politieman de foto van Stalin op de kamer met een afbeelding van Christus. Toch groeien ze geleidelijk naar elkaar toe en als een jonge pati[KA3]ente overlijdt, wordt het duo aanvankelijk zwaar op de proef gesteld, maar vindt elkaar. Pleidooi voor een dialoog tussen de kerk en de socialistische-Marxistische staat in het voorlaatste jaar van de DDR die in 1990 definitief zou verdwijnen. Op het filmfestival van Berlijn in 1988 wellicht wat pregnant bekroond met een Zilveren Beer (voor het spel van de hoofdrollen), terwijl de film toch de vergetelheid is ingegaan vanwege zijn achterhaalde thema. Het scenario is van Wolfgang Held en Peter Ziesche stond achter de camera.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Peter Ziesche op televisie komt.

Reageer