Pierre Santini: cast.
Er zijn 47 films gevonden.

Un homme d'État

2014 | Drama

Frankrijk 2014. Drama van Pierre Courrège. Met o.a. Pierre Santini, Patrick Braoudé, Bruno Solo, François Bégaudeau en Jean Benguigui.

Nog enkele weken te gaan tot verkiezingsdag en zittend president Jean-François Vanier (Braoudé) staat er in de peilingen beroerd voor. Idee: als conservatief staatsman de steun verwerven van Robert Bergman (Santini), een linkse prominent die zich uit het Parijse circus heeft teruggetrokken in een dorp in de Gers. Dit ietwat lauwe politieke drama met toefjes satire en de gebruikelijke gaapclichés over 'rechts' lag als productie lang stil vanwege financieel geharrewar, maar werd uiteindelijk alsnog gerealiseerd door een andere producent. Coscenarist François Bégaudeau (Entre les murs) speelt een journalist.

Un printemps à Paris

2006 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 2006. Thriller van Jacques Bral. Met o.a. Eddy Mitchell, Pierre Santini en Sagamore Stévenin.

Na jaren absentie keerde editor/regisseur Bral (Extérieur, nuit) terug met wat cinefiele hoofdrolspeler Mitchell typeerde als ‘een film noir in kleur’. Daarin wordt zwijgzame gangster Georges na een lustrum in het Staatshotel door oude gabber Pierrot (Stévenin) gestrikt voor een klus. De uitgekiende edelstenenroof bij een rijke schone met fossiele echtgenoot verloopt soepeltjes, de financiële nazorg dramatisch. Soeverein speelt Bral binnen zijn Melvilleske regie met ellipsen in karaktertekening, elegant ritmisch vloeit de montage en Mitchell schittert als stoïcijnse cognac-met-water-drinker. Deze Parijse lente, met zijn schimmige nevenpersonages en herfstige jazzscore, heeft de melancholieke sfeer van een noodlotsseizoen in vaal zonlicht.

Les cinq dernières minutes: Le quincallier amoureux

1995 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1995. Mysterie van Jean Marboeuf. Met o.a. Pierre Santini, Pierre Hoden, Daniel Prévost, Patricia Malvoisin en Pierre Cognon.

Inspecteur Massard (Santini) is met vakantie in een dorpje aan de Bretonse kust. In deze toeristische streek is altijd wel wat te doen. Zo volgt hij eerst een processie dan de heropening van een vernieuwde nachtclub. Tijdens het feestje krijgt Pierre Le Fur (Mallenec), de plaatselijke ijzerhandelaar, het aan de stok met een bende jonge kerels. Een tussenkomst van Massard verhindert bloedvergieten. De plaatselijke inspecteur Larcher (Prévost), die zijn collega uit de grootstad niet kan luchten, zet Massard op zijn plaats. Wat later wordt het verkoolde lijk van Le Fur aangetroffen in zijn uitgebrande auto. Le Fur was een dronkaard, geweldenaar en vrouwenloper en hij haatte zijn homoseksuele zoon. Werd hij vermoord door een van zijn minnaressen, een bedrogen echtgenoot, zijn eigen zoon of was het de wraak van de jeugdbende? Routineuze politiefilm, goed gemaakt maar totaal zonder verrassingen. Of het nu Maigret, Hercule Poirot of Massard is die het onderzoek leidt, het klinkt allemaal hetzelfde. Maar dat zal de genre-fanaten waarschijnlijk worst wezen. Ze zullen er wel van houden. Bernard Thomas schreef het scenario. Fotografie is van Jean-Bernard Aurouet. Aflevering nummer van totaal 82. Mono.

Les cinq dernières minutes : Un mort sur les pavés

1995 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1995. Mysterie van Jean-Marc Seban. Met o.a. Pierre Santini, Pierre Hoden, Jacques Balutin, Aurélien Recoing en Anne Gisèle Glass.

Een jonge veelbelovende wielrenner sterft tijdens de wielerklassieker Parijs-Roubaix. Onderzoek wijst uit dat hij vergiftigd werd. Le commissaire Massard (Santini) en zijn assistent Antoine Barrier (Hoden) gaan in het wielrennerswereldje op onderzoek uit. Het gif bevond zich in de fles van een gevierde Franse coureur en teamleider (Recoing), die het slachtoffer te drinken aanbood. Voelde deze ploegkapitein zich bedreigd door de rijzende ster in zijn team? Zo eenvoudig zit het natuurlijk niet in elkaar - daar kun je vergif op innemen! Het scenario is van Patrick Chêne, die zelf ook eventjes te zien is. Leuk om nu eens via een 'policier' een blik achter de schermen te krijgen over het gesjoemel in de volkssport van het wielrennen.

Les cinq dernières minutes : Mort d'un géant

1995 | Misdaad

Frankrijk 1995. Misdaad van Pascal Goethals. Met o.a. Pierre Santini, Pierre Hoden, Myriam Boyer, Roger Dumas en Daniel Langlet.

Tijdens het carnaval in Duinkerken wordt Florent Verchelle (Peyrat) doodgeschoten, vlak na het ogenblik waarop hij de bordpapieren reus Marguerite van zijn vader heeft overgenomen. Zijn vader Roger (Dumas) is directeur havenmeester en is kandidaat om gekozen te worden als parlementslid. Roger is ervan overtuigd dat hij het doelwit was van de moordenaar. Terwijl er een crisisstemming in de haven heerst, heeft Commissaris Massard (Santini) de lastige opdracht om tussen de carnavalsvierders de moordenaar op te sporen en het motief na te gaan. De kleurrijke omgeving waarin deze politiefilm zich afspeelt, is wel het meest opmerkelijke. Voor de rest hebben we alles al eerder (veel indrukwekkender) gezien in Amerikaanse films over misdaad in de dokwerkersmilieus. Het scenario is van regisseur Goethals en Michel Quint. Het camerawerk is van Serge Palatsi. Aflevering 74 nummer van totaal 81. Mono.

Les cinq dernières minutes : Le dessous des cartes

1995 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1995. Mysterie van Jean-Louis Lorenzi. Met o.a. Pierre Santini, Pierre Hoden, Marie-Catherine Conti, Antoinette Moya en Paul Barge.

Madame Morgane Darmont (Conti), een helderziende, die zich in Parijs een zekere faam heeft verworven, wordt vermoord. De commissaire Massard (Santini) gaat op onderzoek in het wereldje van het occultisme. Deze aflevering houdt zich aan de principes van de reeks. Naast het gewone onderzoek word je als kijker nauwelijks wat wijzer over kaarten leggen, astrologie, numerologie en andere helderziende toestanden. Santini, intussen al sinds vier jaar commissaire Massard, doet ontroerende pogingen om het personage van de strenge smeris wat menselijker te maken. Het scenario is van Colette Djidou. Het camerawerk is van Jacques Guérin. Aflevering nummer 71 van totaal 82. Mono.

Les cinq dernières minutes : Deuil à Cognac

1995 | Misdaad

Frankrijk 1995. Misdaad van Jean-Jacques Kahn. Met o.a. Pierre Santini, Pierre Hoden, Nicole Courcel, François Chaumette en Philippe Morier-Genoud.

Commissaris Massard (Santini) wil eens een rustig avondje doorbrengen met een goede vriend die burgemeester van Cognac is. Zoals dat meestal gaat met politiemannen in hun vrije tijd, maakt een telefoontje een einde aan de voorgenomen rust. De eigenaar van de cognac-kelders van Vayrac is vermoord. Het is algemeen bekend dat het slachtoffer en keldermeester die zijn stiefvader opvolgde, steeds weigerde om de wijngaarden aan de bekende cognac-huizen te verkopen. Dat zou een motief kunnen zijn, maar verder staat commissaris Massard voor een raadsel. Een ontspannende policier waarin niets sensationeel gebeurt, maar die toch doorlopend blijft boeien met een interessante intrige, met de nodige onverwachte wendingen. Het scenario werd geschreven door France Bourgeois, Laurence Fructus en Pierre Pauquet. Fotografie is van Serge Palatsi. Om van te genieten bij een goed glas cognac.

Saint-Exupéry: La dernière mission

1994 | Drama, Biografie

Duitsland​/​​Frankrijk 1994. Drama van Robert Enrico. Met o.a. Bernard Giraudeau, Maria de Medeiros, Jean-Paul Comart, Frédéric van den Driessche en Jean-Marie Winling.

De film speelt zich af op 30 en 31 juli 1944, de twee laatste dagen van het leven van Antoine de Saint-Exup[KA1]ery, schrijver van onder meer [KL]De kleine prins[KLE]. De auteur (gespeeld door Giraudeau) is een fervent piloot, gelegerd op een basis op Corsica. Zijn kapitein probeert hem over te halen te stoppen met vliegen, maar daar wil hij niets van horen. De kapitein wordt op het matje geroepen door een officier die getuige was van de smeekbede. Dan volgt een overzicht van de staat van dienst van De Saint-Exupéry, die als piloot bij het leger kwam in 1939. Een gevoelige hulde aan een van Frankrijks meest invloedrijke schrijvers van de twintigste eeuw. Schitterende vertolking van Giraudeau in de titelrol. Ook zijn er oude archiefopnamen te zien. Het intelligente scenario werd geschreven door Enrico en Marcel Jullian. Cyril Lathus fungeerde als fotograaf.

Les cinq dernières minutes : Saisie noire

1994 | Misdaad

Frankrijk 1994. Misdaad van Alain Wermus. Met o.a. Pierre Santini, Pierre Hoden, Roland Bertin, Véronique Silver en Claude Evrard.

Fran[KA10]cois (Darroussin) is deurwaarder. Sedert de Franse revolutie van 1789 is dit beroep familietraditie. Hij werkt op het deurwaarderskantoor van zijn vader, maar hij heeft moeite met diens hardvochtige praktijken. Zijn bevallige assistente Sophie (Brunaux) heeft duidelijk minder scrupules dan hijzelf. Fran[KA10]cois is gescheiden en hij heeft na heel wat juridisch getouwtrek de voogdij over zijn tien-jarige dochtertje Am[KA1]elie (Martel) gekregen. Op een ochtend is Am[KA1]elie spoorloos verdwenen. Commissaris Massard (Santini) neemt de zaak ter harte. Doordeweekse politiefilm met zorg gemaakt door Warmus, die twintig jaar lang de assistent van Claude Chabrol was. Het scenario van Michelle O'Glor kabbelt rustig voort zonder echte verrassingen. Het camerawerk is Cyril Lathus. Aflevering nummer 76 van 81. Mono.

Les cinq dernières minutes : Meurtre à l'université

1994 | Misdaad

Frankrijk 1994. Misdaad van Jean-Marc Seban. Met o.a. Pierre Santini, Pierre Hoden, Féodor Atkine, Isabelle Carré en Marianne Epin.

Een bekende etnologe, het hoofd van de researchafdeling van de universiteit van Parijs VIII, maakt een dodelijke val van vijftien meter. Moord of zelfmoord? Commissaris Massard (Santini) twijfelt sterk aan een ongeval en de autopsie stelt hem in het gelijk. In het lichaam van het slachtoffer worden sporen aangetroffen van een zeldzaam verdovend middel, dat slechts in een paar Afrikaanse gebieden voorkomt. Massard en zijn assistent (Hoden) staan weer eens voor een moeilijk geval. Diverse onverwachte wendingen zorgen voor een spannende aflevering van de in Frankrijk zeer populaire serie. Het scenario is van Martin Djidou en Pierre Pauquet. Voor regisseur Seban, van huis uit maker van documentaires, was dit zijn speelfilmdebuut met een avondvullende tv-film, opgenomen op locatie in de universiteit met studenten als figuranten. Het camerawerk is van Luc Hervé. Aflevering nummer 73 van 81. Mono.

Les cinq dernières minutes : L'assassin fait du cinéma

1994 | Misdaad

Frankrijk 1994. Misdaad van Gérard Vergez. Met o.a. Pierre Santini, Pierre Hoden, Nelly Borgeaud, Marie Bariller en Mario Luraschi.

Nabij het bos van Senlis wordt een misdaadfilm opgenomen. Commissaris Massard (Santini) en zijn trouwe partner (Hoden) zijn als experts in de criminilogie uitgenodigd om op te treden als adviseurs. Iedereen siddert voor de ster van de film Marika (Bariller), en niemand durft in te gaan tegen haar besluit een gevaarlijke stunt op een paard zelf uit te voeren. De stunt mislukt en de ster maakt een dodelijke val. Iedereen is ervan overtuigd dat het een ongeval was, behalve Massard, die aan moord denkt. Goed gemaakte routine-detective op basis van een weinig geïnspireerd scenario van Vergez zelf. Op de vertolking is, zoals steeds in deze serie, weinig aan te merken. Vergez speelt zelf de regisseur van de film in de film. Goed camerawerk van Jean-Claude Saillier.

Les cinq dernières minutes : Fin de bail

1994 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1994. Mysterie van Jean-Jacques Kahn. Met o.a. Pierre Santini, Pierre Hoden, Françoise Arnoul, Henri Marteau en Marina Rodriguez-Tome.

In een steeds meer in verval rakend appartementsgebouw in een Parijse buurt gaan de bewoners vastberaden in de clinch tegen snode projectontwikkelaars, die hen willen verdrijven. Er vallen zelfs doden. Le commissaire Massard (Santini) moet een eind maken dan dit onkieze gedoe, een delicate opdracht. Leuk om Arnoul eens terug te zien, inmiddels 64, in de jaren 1950 bekend door haar provocerende meisjesrollen, waarin ze tot veel bereid was, hier als Florence, een flatbewoonster die de strijd aanbindt tegen de gewetenloze zakkenvullers. Het scenario is van Colette Djidou en regisseur Kahn. Het camerawerk is van Serge Palatsi. Aflevering nummer 67 van totaal 82. Mono.

Les cinq dernières minutes: Scaramouche

1993 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1993. Misdaad van Jean-Jacques Kahn. Met o.a. Pierre Santini, Pierre Hoden, Danièle Lebrun, François Marthouret en Pierre Vernier.

In het Parijse Bois de Vincennes laat om vijf uur 's ochtends een dief zijn oog vallen op een prachtige Alfa Romeo. Hij rommelt wat aan het portierslot en vindt achter het stuur een man met opengesneden keel. De taak van commissaire Massard (Santini) en zijn assistent Antoine Barrier (Hoden) is niet gemakkelijk: er is geen enkel spoor, geen enkele aanwijzing, zelfs geen vingerafdruk. Wel valt hun oog op een button van de schermschool Gaillac in de revers van de jas van het slachtoffer. Deze button zo blijkt later, werd in zeer beperkte oplage geproduceerd ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de club. De commissaris ontrafelt na heel wat valse sporen een goed bewaard geheim, dat de huurders van een oud, bizar hotelletje langdurig heeft beschermd. Knappe schermsequenties in het goed opgebouwde scenario van regisseur Kahn, dat gebaseerd is op een idee van Marc Behm en Françoise Romand. Het camerawerk is van Jean- Bernard Aurouet. Aflevering nummer 79 van de serie 'Les cinq dernières minutes'. Er zouden er nog twee volgen. Daarna was het afgelopen met deze serie, die in 1975 was begonnen. Mono.

Les cinq dernières minutes : Meurtre à ciel ouvert

1993 | Misdaad

Frankrijk 1993. Misdaad van Bernard Dumont. Met o.a. Pierre Santini, Pierre Hoden, Cathérine Aymerie, Cathérine Bidaud en François Dyrek.

Er heerst een explosieve stemming in een zuidelijk mijnstadje. De belangen van milieu-activisten en mijnwerkers zijn tegengesteld. De activisten verwijten de mijndirectie dat ze het milieu onherstelbare schade toebrengen, maar de arbeiders zijn bang zonder werk te raken. Op een avond wordt een aanslag gepleegd op de mijn, Aymerie roept de hulp in van commissaris Santini, omdat ze bang is dat haar man Rizoud de schuld krijgt. De politieman is amper gearriveerd of Rizoud's lichaam wordt in de mijn gevonden. Goed gemaakte policier, die van het begin tot het einde boeit en die bovendien een interessant onderwerp heeft. Het scenario is van Muriel Arnault en Laurence Fructus, van dialogen voorzien door Patrick Pesnot. Het geeft de gespannen sfeer goed weer. Het camerawerk is van Serge Palatsi en is knap gedaan. Aflevering nummer 73 van totaal 81. Mono.

Les cinq dernières minutes : Au nom du coq

1993 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1993. Mysterie van Philippe Defrance. Met o.a. Pierre Santini, Pierre Hoden, Elie Pennont, Loulou Boislaville en Annie Millon.

Antoine Barrier (Hoden), de adjunct van commissaris Mossard (Santini), brengt zijn vakantie door op Martinique in de Franse Antillen, waar hij logeert bij zijn knappe vriendin Laetitia (Millon). Een politieman wordt zoals de traditie het wil, ook tijdens zijn vakantie gestoord voor moord. Omdat kennelijk niemand dit kan oplossen, gaat hij uitzoeken waarom het slachtoffer, dat hanen fokte voor de populaire, maar wrede hanengevechten, werd koudgemaakt. Het is een gesloten wereldje, waarin de concurrentie dodelijk is, omdat de inzetten bij de illegale weddenschappen hoog zijn. Het decor is exotisch met schilderachtige folklore en mooie meiden. Het scenario van Patrick Chamoiseau is mager en met deze fraaie toeristische plaatjes is getracht de film een beetje op te vijzelen. Op enkele spannende momenten na lukt dit niet helemaal. Het camerawerk is van Francis Junek. Aflevering nummer 64 van totaal 82. Mono.

Les 5 dernières minutes: Fin de bail

1993 | Misdaad

Frankrijk 1993. Misdaad van Jean-Jacques Kahn. Met o.a. Pierre Santini, Pierre Hoden, Françoise Arnoul, Henri Marteau en Marina Rodriguez-Tome.

De bewoners van een oud vervallen gebouw in Parijs worden bedreigd door twee ongure types. Zij handelen in opdracht van een projectontwikkelaar die iedereen uit het huis wil verdrijven om het vervolgens met de grond gelijk te maken. Enkele dagen later wordt een Poolse vrouw dood aangetroffen op de binnenplaats. Commissaris Santini wordt aangesteld om de zaak te onderzoeken. Alledaagse politiefilm met enkele spannende momenten en onverwachte wendingen. Liefhebbers van het genre zullen echter weinig verrassingen aantreffen. Vlotte actie en goed spel. Kahn en Colette Djidou schreven het scenario dat naast het politiewerk ook nog wat maatschappijkritiek levert. Goed in beeld gebracht door Serge Palatski.

Les cinq dernières minutes : Sous les feux de la rampe

1992 | Misdaad

Frankrijk 1992. Misdaad van Daniel Losset. Met o.a. Pierre Santini, Jacques Martin, Pierre Hoden, Fabienne Perineau en Paulette Dubost.

Het is een donderdag als alle andere in het Théâtre de l'Empire. Jacques Martin en zijn ploeg bereiden de uitzending van Dimanche Martin voor van volgende zondag. Eensklaps wordt achter de coulissen het lijk gevonden van een meisje dat haar debuut als zangeres moest maken in het programma. Gelijktijdig wordt een volgende misdaad aangekondigd. Commissaris Santini leidt het onderzoek. De eerste zaak voor Santini die in deze aflevering de fakkel overnam van Jacques Debary. Vooral interessant als kijkje achter de schermen van een populair Frans programma met presentator/acteur Martin in een onverwachte rol. Het scenario van Colette Djidou en Jean-Jacques Kahn zit goed in elkaar, maar had wel iets origineler mogen zijn in ontwikkeling. Jean-Claude Saillier stond achter de camera.

Rendez-vous à Budapest

1991 | Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1991. Thriller van Paolo Poeti. Met o.a. Florence Guérin, Pierre Santini en Andrea Prodan.

Een man in Triëst zet zijn kleindochter af bij het station, op de plaats die hij met haar moeder heeft afgesproken. Alvorens weg te gaan geeft hij haar een lappenpop. Waarom zijn er politieversperringen op het station? Wanneer de trein rijdt, constateert het meisje dat het hart van haar pop klopt. Maar plotseling niet meer, en haar moeder beseft op het laatste moment dat om een bom gaat. De spanning is uiteraard opgebouwd rondom de vraag of deze man echt een terrorist is. Schemerige sfeer en moeilijk te doorgronden personages. Doet enigszins denken aan THE THIRD MAN van Carol Reed. Dezelfde barokke stijl, zij het minder goed uitgewerkt, en acteurs die niet te vergelijken zijn met Orson Welles. Maar het blijft tot op het laatste moment spannend, en het scenario zit degelijk in elkaar.

Les Héritiers: Juste la Seine à traverser

1991 |

Frankrijk 1991. Joyce Buñuel.

Nietszeggende film van de serie [KL]Les H[KA1]eritiers[KLE] over een Parijs` echtpaar met twee kinderen, waarvan de man een leidinggevende functie in het bedrijfsleven heeft. Ze krijgen te horen dat hun oom gestorven heeft en hen een garen-en-band- winkel in de buurt van het Centre Pompidou heeft nagelaten. Alles lijkt heel voor de hand liggend, maar aan wat en hoe is de oom gestorven en wat moeten ze met die lastige erfenis doen? Bovendien moet je al uit Parijs komen om te begrijpen dat ze op weg van hun huis naar de genoemde winkel alleen maar `de Seine hoeven over te steken`. De linker- en de rechteroever van de Seine verschillen in meer dan [KA1]e[KA1]en opzicht van elkaar. We bewaren deze goedkope, prutserige, voor insiders bestemde film (waarin de acteurs het duidelijk met een hongerloon moeten stellen) dus maar voor de Parijzenaren!

Le lyonnais : Régis l'éventreur

1991 | Misdaad

Frankrijk 1991. Misdaad van Georges Combe. Met o.a. Kader Boukhanef, Pierre Santini, Bernard Freyd, Marc Berman en Benoît Magimel.

De zeer intelligente psychotische killer R[KA1]egis (Berman) vermoordt vrouwen volgens een bepaald rekenkundig patroon. Het zesde geplande slachtoffer zal de vrouw van inspecteur S[KA1]elim (Boukhanev) zijn. Door een vervelend toeval komt een voormalig klasgenoot van S[KA1]elim met de moordenaar in contact. Hij verzorgt hem en verstopt hem voor de politie in de veronderstelling dat het om een gewone inbreker gaat die hij hoopt te kunnen bekeren. S[KA1]elim heeft een voorgevoel wie het volgende slachtoffer wordt en de race tegen de klok neemt in hevigheid toe. Handige regie maakt uitstekend gebruik van de tamelijk genadeloze spanning. De in detectives gespecialiseerde bewerker, scenario- en dialoogschrijver Belletto leverde ook een bijdrage aan de al even nerveuze muziek. De keuze van een jonge Noordafrikaan als held veroorzaakte tandengeknars in Frankrijk (en elders); een bewijs dat de acteur buitengewoon geloofwaardig overkomt in zijn rol. Vooral

Le Lyonnais: Morphée aux enfers

1991 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1991. Misdaad van Claude Grinberg. Met o.a. Kader Boukhanef, Pierre Santini, Valérie Mairesse, Nathalie Mann en Bernard Freyd.

Vijfde deel van de serie [KL]Le Lyonnais[KLE]. Aan het plot werkten maar liefst drie scenarioschrijvers mee! Centraal staan de teleurstellingen van inspecteur Morph[KA1]ee (Santini), die wordt meesgesleept in een complot, hegeen zijn schorsing en zelfs zijn opsluiting tot gevolg heeft. Zijn vriend S[KA1]elin (Boukhanev) gaat met het onderzoek door in pistooltrekkend Frankrijk, en weet uiteindelijk de onschuld van zijn vriend aan te tonen. Hij komt erachter wie werkelijk de prostituée heeft vermoord. Yves Boisset gaat van deze serie een film maken. Er is niet bezuinigd op de middelen : twee componisten die speciaal de muziek voor hun rekening namen is uniek voor tv! Efficiënt en degelijk werk, en bovendien niet helemaal uit de lucht gegrepen, want enerzijds is Lyon de meest criminele stad van Frankrijk en anderzijds is de keuze van een Noordafrikaanse acteur in de rol van bestrijder van het onrecht gedaan om als voorbeeld te dienen voor de omvangrijke bevolking uit de Maghreb-landen in Lyon. Q.E.D. Gezien de omstandigheden best

Vidéo meurtres

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Michel Favart. Met o.a. Kader Boukhanef, Pierre Santini, Bernard Freyd, Corinne Touzet en Dominique Paturel.

Avonturen binnen het criminele milieu van Lyon rond een zeer compromitterende videocassette. Meer actie en geweld dan scenario en dialogen, in elkaar geflanst door René Belletto, een schrijver die in de 'Série Noire' van 'Gallimard' publiceert. Onevenwichtig maar verhit spel, dat past bij dit genre. Een efficiënt gemaakte film en het was een goed idee om nu voor de rol van politie-inspecteur en bestrijder van het onrecht eens een Noordafrikaan te nemen.

Lyonnais: Taggers, Le

1990 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1990. Misdaad van Cyril Collard. Met o.a. Alima Traore, Kader Boukhanef, Pierre Santini, Bernard Freyd en Francisco Gimenez.

Net als andere steden wordt Lyon, de stad die bekend staat als de meest gewelddadige en gevaarlijke van Frankrijk, geteisterd door 'taggers'. In deze film noemen ze zich 'Blacks, Blancs et Beurs' om te laten zien dat ze erbij horen. Ze sluiten zich aan bij de Zoeloebeweging, die gebaseerd is op de principes van geweldloosheid, antiracisme en afkerigheid van drugs. Dat neemt niet weg dat een opvoeder wordt doodgestoken, want er zijn afvalligen in het spel. Inspecteur Selim Rey, een rol van Boukhanev, gaat op onderzoek uit. In deze film wordt vooral een realistisch beeld geschetst van jongeren die verteerd worden door gevoelsarmoede. Daar ligt ook de grootste kracht van deze film, die overigens stevig gefundeerd is op het scenario van de specialist Marc Villard en deel uitmaakt van de serie Le Lyonnais.

La reine du fleuve

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Michel Favart. Met o.a. Pierre Santini, Kader Boukhanef, Marc Duret, Bernard Freyd en Nathalie Mann.

Een werkloze met wie het steeds slechter gaat, steelt in een bioscoop de portemonnee van een bezoeker, die in slaap is gevallen, denkt hij. Hij laat zich arresteren. In feite is zijn slachtoffer dood en bovendien vermoord. Door de vergelijking van de gegevens met een andere moord, komen de rechercheurs erachter, dat het gaat om een drugssmokkelaar, die door een rivaal uit de weg is geruimd. De portemonnee bevat in geheimschrift de plaats waar zich een partij drugs bevindt. Een klassieke misdaadfilm over een vrij actueel thema. Geloofwaardig.

Flambant neuf

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Denys de La Patellière. Met o.a. Michel Duchaussoy en Pierre Santini.

De enige nachtclub in een door projectontwikkelaars gebouwd bergdorpje in de Alpen is `s nachts in brand gestoken. Daarbij kwam de broer van de eigenaar om het leven. Een absoluut oninteressante politiefilm, in de gauwigheid opgenomen voor de zomer (wat een absurd idee om een brand als uitgangspunt te nemen), en voorzien van een routine-regie.

Carré de vilains

1990 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1990. Misdaad van Denys de La Patellière. Met o.a. Michel Duchaussoy en Pierre Santini.

Misdaadverwikkelingen rond een verdacht stel. Zonder verrassingen, noch in het scenario, noch in de routineuze regie van een oude rot in het vak. Een herziening van de serie Un juge, un flic. Een tijdspasseringen voor hen die niets beters te doen hebben. Overtuigend spel brengt er nog enig niveau in aan.

Mort en stock

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Denys de La Patelière. Met o.a. Michel Duchaussoy, Pierre Santini en Henri Viard.

Drie vrouwen vinden onder onverklaarbare omstandigheden de dood, en deze ontdekking doet de emoties van de bevolking in de streek van Albi zo hoog oplaaien, dat de Parijse autoriteiten zich ermee gaan bemoeien. Een bescheiden tv-film onder regie van een routinier, met Duchaussoy als toonaangevende persoonlijkheid. Ternauwernood

Le Lyonnais: Le Massacre de la Saint-Thomas

1989 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1989. Misdaad van Joannick Desclercs. Met o.a. Kader Boukhanef, Pierre Santini, Bernard Freyd, Michel Etcheverry en Bernard Waver.

Een priv[KA1]e-detective en een presentator die `s nachts op de radio te horen is, zijn op beestachtige wijze vermoord door iemand met de bijnaam `Krankzinnige muziekliefhebber`, overigens een fervent verstoorder van de piratenzenders. Commissaris Mazars (Freyd) vertrouwt het onderzoek toe aan S[KA1]elim (Boukhanev) en Morph[KA1]ee (Santini). Maakt deel uit van de zeer goed gemaakte serie Le Lyonnais, die zich afspeelt in de betreffende streek. Zij die het scenario en de dialogen hebben geschreven, deden dat met het een idee in hun achterhoofd, een van de twee hoofdrollen toe te vertrouwen aan een jonge Noordafrikaan, in wie andere immigranten zich zouden herkennen. Dat bevalt uiteraard niet iedereen in Frankrijk, maar hij kreeg een Fransman als teamgenoot.

Jean-Roch Coignet

1989 | Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk 1989. Historische film van Claude-Jean Bonnardot. Met o.a. Henri Lambert, Pierre Santini, François Dyrek en Max Vialle.

Een heldendicht over de belevenissen van genoemde Coignet die in 1799, ten tijde van de revolutionaire strijd als vrijwilliger vertrok. Een tijdsreconstructie die met weinig middelen moest worden uitgevoerd. Daardoor is het resultaat niet altijd even geloofwaardig, terwijl de personages nauwelijks zijn uitgediept. Verwar deze tv-schrijver niet met de veels te vroeg uit het zicht verdwenen filmer Jean-Claude Bonnardot (1923-1981).

Jacqueline

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Alain Dhenaut. Met o.a. Pierre Santini, Christiane Minazzolli, Nathalie Juvet en Erick Desmarestz.

De eenvoudige verfilming van het stuk van Sacha Guitry uit 1921, waarin het overbekende thema van de driehoeksverhouding centraal staat. Geen cinematografische kwaliteiten dus, maar dankzij de ironische dialogen, de psychologische, dikwijls satirische karakterbeschrijvingen en het schitterende spel is het een waar genoegen naar deze film te kijken.

Polar

1984 | Mysterie, Film noir, Thriller

Frankrijk 1984. Mysterie van Jacques Bral. Met o.a. Jean-François Balmer, Sandra Montaigu, Claude Chabrol, Pierre Santini en Roland Dubillard.

Privédetective Eugène Tarpon (Balmer, briljant) is berooid en depressief. Dan meldt zich een raadselachtige schone in zijn Parijse microkantoortje: ziedaar een zaak, en niet zo maar eentje. Sublieme verliezersballade combineert gruizige sfeerschets en doolhofplot vol genreknipogen met een prachtige jazzy mineurtonenpartituur van Karl-Heinz Schäfer. Cameo's van Claude Chabrol als pornoregisseur en noir-autoriteit François Guérif als hotelreceptionist. Naar Série Noire nummer 1575, Morgue pleine van neo-marxist Jean-Patrick Manchette (1942-1995). Ex aequo met Claude Millers Mortelle randonnée onbetwist de mooiste Franse film noir uit de jaren tachtig.

American Dreamer

1984 | Komedie, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1984. Komedie van Rick Rosenthal. Met o.a. JoBeth Williams, Tom Conti, Giancarlo Giannini, Coral Browne en James Staley.

Wanneer Williams een wedstrijd wint rond het detective- personage Rebecca Ryan is ze vastbesloten haar prijs te Parijs in ontvangst te nemen, ook al is manlief daar vierkant tegen. Op weg naar haar hotel krijgt ze echter een ongeluk. Wanneer ze weer bij zinnen is, is ze ervan overtuigd dat zij superspionne Rebecca is. Door te denken en te handelen als haar lievelingspersonage brengt ze haar leven en dat van playboy-schrijver Conti, die ze wat later ontmoet, in gevaar. Geen hoogvlieger, maar gewoon ontspanning zonder pretenties, gespeeld door een aantal uitstekende acteurs. Het scenario van Jim Kouf en David Greenwalt is wat aan de magere kant, maar de uitwerking van enkele leuke situaties maken de film best het bekijken waard. Achter de camera stonden Jan de Bont en Giuseppe Rotunno.

Aéroport: issue de secours

1983 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1983. Misdaad van Joyce Buñuel. Met o.a. Maryvonne Schiltz, Pierre Santini, Roland Giraud, Sylvie Orcier en François Dyrek.

Elke dag vertrekken er op de luchthaven van Roissy, zoals op alle andere luchthavens, kinderen alleen op reis. Zo neemt ook deze ochtend de stewardess een serie kinderen onder haar hoede om ze naar hun vliegtuigen te brengen. Al gauw merkt ze dat er onderweg één verdwenen is. Het kind gedroeg zich al raar alsof het niet zo op zijn ouders gesteld was. Gevlucht? Ontvoerd? De politie komt in beweging en stelt met succes een onderzoek in: het gaat om een ontvoering. De vaart en de spanning zitten er goed in, maar daarnaast is deze film een subtiele maar ernstige bezinning op gescheiden en apart wonende ouders die maar wat heen en weer goochelen met hun kinderen. Eén van de beste tv-films van Luis Buñuels schoondochter.

Le Démon dans l'ile

1982 | Horror

Frankrijk 1982. Horror van Francis Leroi en Christian. Met o.a. Gaubert, Anny Duperey, Jean-Claude Brialy, Pierre Santini en Cerise.

Een Frans kanaaleiland wordt geplaagd door een reeks mysterieuze ongevallen. Een vrouwelijke arts onderzoekt de zaak en ontdekt de betrokkenheid van een telekinetisch begaafd kind. De film komt moeizaam op gang, maar laat op fraaie wijze alledaagse huishoudelijke apparatuur in moordtuig veranderen.

Issue de secours

1982 | Thriller

Frankrijk 1982. Thriller van Joyce Buñuel. Met o.a. Guillaume Boisseau, Maryvonne Sclitz en Pierre Santini.

Een spannende thriller over een jongetje dat door zijn pleegouders wordt ontvoerd nadat zijn echte moeder hem is komen opeisen. De gevoelige intrige wordt intelligent aangepakt, de geloofwaardige actiescènes worden goed in het geheel geïntegreerd. Uitstekende vertolkingen en een bevredigend slot.

Les hochets

1980 | Misdaad

Frankrijk 1980. Misdaad van Denys de La Patellière. Met o.a. Michel Duchaussoy en Pierre Santini.

Maakt deel uit van de serie Un juge, un flic. Een financier, die is gearresteerd wegens een frauduleus faillissement, slaagt erin te ontvluchten maar komt op mysterieuze wijze om het leven. Een misdaadfilm waarbij zuinig aan is gedaan, op routineuze wijze in elkaar gezet door een oude rot in het vak, die de middelmatigheid die hij op het witte doek al tentoonspreidde, sinds 1979 op het tv-scherm laat zien.

Le crocodile empaillé

1980 | Misdaad

Frankrijk 1980. Misdaad van Denys de La Patellière. Met o.a. Michel Duchaussoy, Pierre Santini en André Charpal.

Een politie-ambtenaar (Duchaussoy) leidt de jacht op, wat in die kringen wel de 'opgezette krokodillen' worden genoemd: fabrieken die kunstmatig draaiende worden gehouden, dankzij overheidssubsidies en ten koste van de fiscus. Een interessant scenario, want een onderwerp dat weinig wordt gekozen. De routineuze regie van een produktieve filmer, die naar de tv is overgestapt.

La Jument vapeur

1978 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1978. Drama van Joyce Buñuel. Met o.a. Carole Laure, Pierre Santini, Liliane Roveyre, Liza Braconnier en Daniel Sarki.

Een aangrijpende sociale satire over een huisvrouw die in opstand komt tegen haar saaie bestaan. Hoewel de feministisch- maatschappijkritische boodschap inmiddels gedateerd aandoet, blijft de film boeien door zijn bij momenten briljant cynisme (de scène in een wegrestaurant waar oude mensen door hun kinderen worden achtergelaten op weg naar hun zuidelijke vakantiebestemming, is onvergetelijk) en een uitstekende hoofdrol van Laure.

Dirty Dishes

1978 |

1978. Joyce Buñuel. Met o.a. Carole Laure, Catherine Lachens en Pierre Santini.

Een aangrijpende sociale satire over een huisvrouw die in opstand komt tegen haar saaie bestaan. Hoewel de feministisch- maatschappijkritische boodschap inmiddels gedateerd aandoet, blijft de film boeien door zijn bij momenten briljant cynisme (de scène in een wegrestaurant waar oude mensen door hun kinderen worden achtergelaten op weg naar hun zuidelijke vakantiebestemming, is onvergetelijk) en een uitstekende hoofdrol van Laure.

Les nerfs à vif

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Yves Ciampi. Met o.a. Dany Carrel, Anne Turolla, Maurice Barrier, Pierre Santini en Daniel Lauclair.

L. Rognoni schreef het scenario van deze film over het gemeenschappelijke leven van een rokkenjagende snoever van een vertegenwoordiger en zijn zeer gereserveerde vrouw, die zich helemaal aan haar beroep als verpleegster wijdt. Totdat er op een dag een lachende derde opduikt. Banale en onbeholpen enscenering door een afvallige van het witte doek. Bovendien past de vrouwelijke hoofdrol niet bij een actrice als Carrel, die normaal zo gevat is.

Les innocents aux mains sales

1975 | Thriller, Drama

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1975. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Rod Steiger, Romy Schneider, Jean Rochefort, Paolo Giusti en Hans Christian Blech.

Een vrouw vermoordt met behulp van haar jonge minnaar haar rijke, ziekelijke echtgenoot. De ideale misdaad blijkt echter minder waterdicht dan verwacht, maar haar doortrapte advocaat weet alle schuld op de verdwenen minnaar af te schuiven. Dan blijkt echter alles geheel anders te lopen. Geheel tegen de verwachtingen in volgt een reeks van nachtmerrie-achtige ontknopingen. Deze thriller neemt het met de waarschijnlijkheid niet zo nauw, maar is in de eerste plaats bedoeld als beschouwing over de vrouw als lustobject. Schneider wordt, aanvankelijk onwetend, door letterlijk alle mannen in de film gemanipuleerd en past zich bij ieder van hen aan met uiterlijke metamorfoses. Tegenover haar tragische rol zijn de tegenspelers ongegeneerd ironisch. Het scenario is van Chabrol naar een roman van Richard Neely.

Le Voyage de noces

1975 | Drama

Frankrijk 1975. Drama van Nadine Trintignant. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Stefania Sandrelli, François Marthouret, Serge Marquand en Guy Marchand.

Een vrouw krijgt de indruk dat haar man haar ontrouw is en de gevraagde uitleg ontwijkt. Ze zoekt steun bij een andere man en wekt zo de jaloezie van haar echtgenoot die haar meeneemt op een tweede huwelijksreis om onbelemmerd weer nader tot elkaar te komen. Het vaag gehouden scenario wordt voortreffelijk geacteerd maar is in te mooie decors te mooi gefilmd, terwijl de dialoog de gemeenplaatsen aan elkaar rijgt.

Une Partie de plaisir

1974 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1974. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Paul Gégauff, Danièle Gégauff, Paula Moore, Giancarlo Sisti en Pierre Santini.

Een ruimdenkende intellectueel praat zijn echtgenote dezelfde seksuele vrijheid aan, die hij zichzelf veroorlooft, maar blijkt redeloos jaloers als ze zijn advies metterdaad opvolgt. Na verbale en lichamelijke vernederingen gaat ze van hem af, maar ondanks een verhouding met een Engelse probeert hij haar o.a. via manipulatie van hun dochtertje, terug te winnen. Na een wanhopige geweldsuitbarsting wordt hij tot gevangenisstraf veroordeeld. Het voor schrijver/acteur Gégauff semi-autobiografisch scenario werd een schokkende Chabrolfilm die het seksisme van de hoofdpersoon een tragische wanhoop geeft. Mevrouw Gégauff groeit uit van martelares tot heldin.

Le Mataf

1973 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1973. Misdaad van Serge Leroy. Met o.a. Michel Constantin, Georges Géret, Pierre Santini, Annie Cordy en Cathy Rosier.

Drie gangsters hebben een mislukte overval op het Gare du Nord gepleegd, waarmee ze gechanteerd worden. Nu moeten ze wetenschappelijke documenten stelen. Er vallen slachtoffers, de toegezegde beloning blijft uit, vrouwen worden gemarteld of ontvoerd. Talrijke ontwikkelingen in deze misdaadfilm houden de vaart erin zonder hem boven de middelmaat te tillen, maar maken het volgen van het verhaal ook zeer moeizaam. Dat de handeling zich bijna steeds in het duister of halfduister afspeelt is voor de zichtbaarheid op tv een extra-minpunt.

Défense de savoir

1973 | Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1973. Thriller van Nadine Trintignant. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Michel Bouquet, Bernadette Lafont, Charles Denner en Juliet Berto.

Advocaat van kleine zaken wordt toegewezen aan een vrouw wier vriend is vermoord. Bij ontrafelen van de intriges valt zijn verdenking op rechtse politicus die belangrijke kandidaat is bij verkiezingen. Kritisch en pessimistisch beeld van politieke corruptie geeft misdaad-film extra waarde. Scenario (van latere regisseur Alain Corneau) is voornaamste kwaliteit, plus goede spelprestaties.

Pierre et Paul

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van René Allio. Met o.a. Pierre Mondy, Bulle Ogier, Robert Juillard, Pierre Santini en Madeleine Barbulée.

Een bouwvakker van middelbare leeftijd die zich tot chef- constructeur heeft opgewerkt voelt zich in zijn functie bedreigd door de komst van een jonge ingenieur. De dood van zijn vader brengt onverwachte schulden met zich mee, en de zorg voor zijn moeder drukt zwaar op hem. Hoofdrol van Mondy redt de al te sobere verfilming van een raak geobserveerd scenario.

Le mandarin

1968 |

Frankrijk 1968. Patrick Jamain. Met o.a. Charles Vanel, Françoise Fabian, Pierre Santini, Marcel Bozzuffi en Madeleine Ozeray.

Voor de eerste keer in zijn briljante en al tientallen jaren durende carrière wordt een politicus tijdens een verkiezing niet meteen in de eerste ronde gekozen, zodat hij zijn familie vraagt om hem te helpen de tweede ronde te winnen. Het portret van een despoot en tevens een tamelijk spottende kijk op de wereld van de politiek. Het succes van deze tv-film is grotendeels te danken aan de acteurs in het algemeen en Vanel in het bijzonder. De acteur Bozzufi heeft tevens meegeschreven aan het scenario.