Franco Di Giacomo

1932 Cameraman

Franco Di Giacomo (1932) is cameraman.
Er zijn 22 films gevonden.

Resurrezione

2001 | Drama, Historische film

Duitsland/Italië/Frankrijk 2001. Drama van Paolo Taviani en Vittorio Taviani. Met o.a. Timothy Peach, Stefania Rocca, Marie Bäumer, Eva Christian en Marina Vlady.

Fraaie verfilming van Tolstois boek 'Opstanding', zijn artistieke testament waarin hij de 'verschrikkelijke vasthoudendheid van het beest in de mens' tracht te doorbreken om in het reine te komen met zichzelf. Hoofdpersoon Nekhludov is jurylid in de zaak tegen Katusha Maslova die wordt beschuldigd van prostitutie en moord. Jaren eerder had Nekhludov een affaire met het toen onschuldige boerenmeisje. Hij voelt zich verantwoordelijk voor haar neergang en neemt zich voor zijn leven te veranderen.

The Sky is Falling

2000 | Drama, Muziek, Romantiek

Italië 2000. Drama van Antonio Frazzi en Andrea Frazzi. Met o.a. Isabella Rossellini, Jeroen Krabbé, Barbara Enrichi, Gianna Giachetti en Luciano Virgilio.

Na Left Luggage werken Krabbé en Rossellini opnieuw samen in een melodrama over de Tweede Wereldoorlog, nu als oom en tante van een stel weesmeisjes dat bij hen komt wonen op hun riante landgoed in Toscane. Het verhaal van de fantasierijke meisjes die opbloeien in de prachtige omgeving begint luchtig en dromerig, maar het jaar is 1943 en oom en tante zijn van Joods-Duitse afkomst, dus de wending in de tweede helft laat zich raden. Nogal zoet en clichématig, allemaal. Rosselini speelt goed en werd genomineerd voor de David di Donatello-prijs voor beste actrice.

Jet Set

2000 | Komedie, Drama

Frankrijk/Spanje 2000. Komedie van Fabien Onteniente. Met o.a. Samuel Le Bihan, Lambert Wilson, Ornella Muti, Ariadna Gil en Bruno Solo.

In de Parijse volksbuurt Montreuil staat de Bombay Bar van Jimmy (Solo). De tent staat op springen, schuldeisers cirkelen als aasgiren om de zaak, terwijl Jimmy`s vrouw Lydia (Larrivaz) ieder moment kan bevallen van een baby. Door het tv-programma Riches et Sympas krijgen Jimmy en zijn compagnon Fifi (Deutsch) een idee: als de bar nu eens in de mode raakte bij de jetset, dan gaat hij lopen als een trein. Mike (Le Bihan), een acteur zonder werk, laat zich door Jimmy ompraten om voortaan door het leven te gaan als Prins di Segafredi. In die hoedanigheid moet hij doordringen tot de kringen van de vips. Mike`s moeder (Moya) heeft de nodige jaren de namen geknipt uit de chique kleren van de jetset, die in de recycling terecht kwamen, en adressen verzameld. Zo legt Mike contact met Arthus de Poulignac (Wilson), een dure bal, die zich verveelt en met een rijke Egyptische weduwe, Camilla Balbeck (Muti), die hem algauw uitnodigt om de lakens van haar bed op te slaan. Hij gaat huizen bij de edele Evrard (Gallienne) met een website voor de rijken en legt snel verder contacten met Mellor da Silva (Garcia), een Braziliaanse playboy en Nicole Schultz (Clement), een teutoonse jetsetter. Jimmy mag zich in de handen wrijven over de komende klandizie. De film is een luchtig en kluchtig portret van het overdreven wereldje van de SDF (Sans Difficult[KA1]es Financi[KA2]eres - de zorgelozen) tegenover de bezitloze SDF (Sans Domicile Fixe - de daklozen). Het is best lachen geblazen en de rollen zijn heel leuk, maar het scenario van regisseur Onteniente, Bruno Solo, Emmanuel De Brantes en Olivier Chavarot is mager en graaft niet diep - voor een keer hoeft dat ook niet. Het camerawerk is van Franco Di Giacomo.

Sibirskij tsiryulnik

1998 | Drama, Historische film, Romantiek

Italië/Frankrijk/Tsjechië/Rusland 1998. Drama van Nikita Mikhalkov. Met o.a. Julia Ormond, Oleg Menshikov, Richard Harris, Aleksei Petrenko en Vladimir Ilyin.

Als de film begint zijn we in 1905 en zien we een vrouw met haar rug naar de kijker toegekeerd, die een brief schrijft aan haar zoon die cadet is op een chique Amerikaanse militaire academie. Ze ontsluiert het geheim van zijn geboorte en wie zijn vader is. Dan neemt de film een sprong van twintig jaar terug in de tijd. We maken kennis met Jane Callahan (Osmond), een elegante jonge vrouw die naar Moskou reist om Douglas McCracken (Harris) te helpen bij de verkoop van zijn uitvinding. Het is een soort kapmachine, waarmee je heel snel bomen kunt vellen en ontdoen van hun takken en de stammen geschikt maakt voor vervoer naar de houtzagerijen. Hij noemt zijn machine de Barbier van Siberi[KA3]e en hij wil hem verkopen aan de groothertog (Steblov) die regeert over dat immense deel van het Russische tsarenrijk. Jane ontmoet een jonge officier Andrei Tolstoy (Menshikov) - geen familie van de beroemde auteur haast hij om haar uit te leggen - die uiteindelijk de vader is van de cadet die de brief gaat ontvangen. Voor het zover is hebben we verschrikkelijk veel beleefd. Jane heeft geflirt met generaal Radlov (Petrenko) de commandant van de militaire academie die moet helpen de groothertog over te halen, en Dunyasha (Anna Mikhalkova), de meid van Andrei`s moeder, is heimelijk verliefd op hem. We zijn aanwezig geweest bij de officiersinwijding aan het hof van tsaar Alexander de Derde (Mikhalkov). De uitvinding kan aanvankelijk niet verkocht worden omdat de opstandige heerser van Siberië het aan de stok krijgt met het tsaristische leger. Andrei is inmiddels in ongenade gevallen en verbannen naar Siberië; Dunyasha is hem gevolgd en heeft met hem een gezin gesticht. De film heeft een reeks van problemen. Hij is minstens een uur te lang; hoofdrollen Ormond en Harris kunnen niet overtuigen; Ormond en Menshikov vormen geen geloofwaardig stel; het scenario van regisseur Mikhalkov en Rustam Ibragimbekov houdt het midden tussen een komisch verhaal met kluchtige uitschieters en plat melodrama, terwijl het poogt een epische liefdesgeschiedenis te vertellen. Te veel europudding en te weinig resultaat, al is de scène aan het hof van de tsaar met Mikhalkov prachtig en worden de bijrollen door de Russische cast uitstekend ingevuld. Zou de hele film op dat niveau geweest zijn, dan had Mikhalkov een romantisch meesterwerk afgeleverd in de stijl van DOCTOR ZHIVAGO van David Lean uit 1965. Het heeft niet zo mogen zijn. Het camerawerk is van Franco Di Giacomo en Pavel Lebeshev. Panavision. Dolby Stereo. Exporttitel: THE BARBER OF SIBERIA.

La Cena

1998 | Komedie

Italië/Frankrijk 1998. Komedie van Ettore Scola. Met o.a. Fanny Ardant, Vittorio Gassman, Stefania Sandrelli, Lea Gramsdorff en Eros Pagni.

Scola`s film LA TERRAZZA uit 1980 was een verrassing om een deel van de maatschappij uit te beelden op een party in Rome. In 1983 deed hij dit idee nog eens over met een minder resultaat in LE BAL. Deze film is in wezen niet anders. In Arturo Al Portico, een familierestaurant, een trattoria op zijn Italiaans, bevinden zich veertien tafels, waaraan Flora (Ardant) bedient, de vrouw van de eigenaar. Rond iedere tafel, waaraan in totaal zo`n veertig verschillende personen komen te zitten om te dineren, speelt een afzonderlijke geschiedenis, die dan weer representatief is voor de kaleidoscoop van de (Italiaanse) maatschappij. Er zitten boeiende en minder boeiende stukken bij. Wat er op tafel komt, lijkt op nouvelle cuisine, en is licht verteerbaar, maar zonder substantie. Het scenario van regisseur Scola, Furio Scarpelli, Silvia Scola en Giacomo Scarpelli naar een idee van Scola heeft te lang op het fornuis gestaan en heeft daardoor toch wel veel van zijn smaak verloren. Op het spel van de hoofdrollen valt weinig aan te merken, behalve dat Scola het met de veteranen op safe heeft gespeeld. De vormgeving ziet er mooi, maar onwerkelijk uit. Fans van de regisseur vinden de film wellicht overdreven en onwerkelijk, maar wijzen er toch op dat je twee uur wordt beziggehouden met afwisselende spijzen, en dat sommige menus fantasierijke, maar vooral lekkere recepten bevatten. Zij zullen dit festijn beslist hoger waarderen. Het camerawerk is van Franco Di Giacomo. Ook bekend als TAVOLE APPARECCHIATE E CHIARIMENTI.

Nostromo

1996 | Avonturenfilm

Verenigde Staten/Spanje/Italië/Verenigd Koninkrijk/Duitsland 1996. Avonturenfilm van Alastair Reid. Met o.a. Colin Firth, Albert Finney, Serena Scott Thomas, Claudia Cardinale en Claudio Amendola.

Het verhaal van deze driedelige miniserie naar het gelijknamige boek van Joseph Conrad, speelt zich af aan het eind van de vorige eeuw in een Zuid-Amerikaans land. De jonge Engelsman Charles Gould keert terug naar het land waar zijn vader, een mijneigenaar, vermoord is tijdens een opstand. Zijn doel is de mijn te heropenen en samen met de Amerikaanse zakenman Holroyd te exploiteren. De enige die faliekant tegen dit voornemen is, is de alcoholische arts Monygham die voorziet dat het zilver uit de mijn opnieuw corruptie, verraad en bloedvergieten teweeg zal brengen. Aan Nostromo is af te zien dat tijdens de productie kosten noch moeite zijn gespaard. De sfeer is van meet af aan broeierig en onheilspellend waardoor de ietwat trage ontwikkeling van het verhaal niet echt storend is

Il postino

1994 | Drama, Komedie, Biografie, Romantiek

Italië/België/Frankrijk 1994. Drama van Michael Radford. Met o.a. Massimo Troisi, Philippe Noiret, Maria Grazia Cucinotta, Linda Moretti en Anna Buonaiuto.

Poëzie is bedoeld om vrouwen te veroveren. Dat is de filosofie van Mario, de postbode op een Italiaans eilandje die iedere dag de post bezorgt bij een zojuist gearriveerde Chileense dichter in ballingschap. De dichter (Noiret) helpt hem, schoorvoetend, bij zijn pogingen het hart te winnen van Beatrice, de plaatselijke schoonheid. Warm poëtisch drama met Troisi als de schuchtere Mario die vol ontzag opkijkt tegen de intellectuele poëet, maar zelf eigenlijk veel slimmer is dan iemand (inclusief hij zelf) ooit heeft beseft. Troisi overleed een dag na de laatste opname en kreeg postuum een Oscarnominatie.

Foreign Student

1994 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten/Frankrijk 1994. Romantiek van Eva Sereny. Met o.a. Marco Hofschneider, Robin Givens, Rick Johnson, Charlotte Ross en Edward Herrmann.

Een Franse uitwisselingsstudent op een Amerikaanse high-school in de jaren 1950. Hij ervaart er dat American football niks te maken heeft met 'le soccer' in Europa, raakt bevriend met de sportheld van de school, die hem aan de knappe meisjes voorstelt en het verschil uitlegt tussen goede en slechte meisjes.

Parenti serpenti

1992 | Drama, Komedie

Italië 1992. Drama van Mario Monicelli. Met o.a. Alessandro Haber, Cinzia Leoni, Marina Confalone, Pia Velsi en Paolo Panelli.

Ieder jaar verzamelt de familie Colapietro zich tegen kerstmis in het huis van de bejaarde ouders. Twee broers en twee zussen met hun gezinnen. Het lijkt allemaal koek en ei: een grote, gezellige familie die roddelt, commentaar levert, herinneringen ophaalt en het verleden verheerlijkt. Tot vader en moeder vertellen dat ze te oud worden om zelfstandig te wonen en dat ze willen intrekken bij een van de kinderen - bij wie mogen de kinderen zelf beslissen. Dan laaien de rivaliteit, jaloezie en afgunst die tussen de vier kinderen blijken te smeulen op. Prachtig gespeeld. Het scenario is van Carmine Amoroso. Het camerawerk is van Franco Di Giacomo.

Marcellino pane e vino

1992 | Drama

Italië/Spanje/Frankrijk 1992. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Nicolò Paolucci, Didier Benureau, Bearnard Pierre Donnadieu, Ida Di Benedetto en Renato Malavasi.

Een vondeling wordt opgevoed door monniken. Als hij zes jaar oud is begint de jongen vragen te stellen over Christus, de kruiziging en de afwezigheid van zijn moeder. Op een dag wordt hij meegenomen door een graaf, die in hem zijn verloren zoon ziet. Bij diens geboorte, terwijl haar man in de oorlog vocht, is de gravin gestorven. De jongen loopt weg en gaat terug naar de monniken, die hem verbergen in een kamer met een enorm crucifix. Hij praat met en bidt tot de gekruizigde Christus, en zie, er gebeurt een wonder. De monniken ontdekken dat de jongen met crucifix en al ten hemel is gevaren, waar hij zijn moeder heeft weergevonden. Het Spaanse origineel uit 1955 was stukken beter. Scenario van de regisseur en Ennio De Concini. Camerawerk van Franco Di Giacomo.

Money

1991 | Thriller, Actiefilm

Frankrijk/Italië/Canada 1991. Thriller van Steven Hilliard Stern. Met o.a. Eric Stoltz, Maryam d'Abo, Bruno Cremer, Christopher Plummer en F. Murray Abraham.

Frank Cimballi (Stoltz), een rijke 21-jarige erfgenaam, verbrast zijn fortuin in een rap tempo. Zijn voogd Will Scarlet (Abraham), belooft alle schulden te vereffenen op voorwaarde dat Frank voor onbepaalde tijd Frankrijk verlaat. Aangekomen in Kenya ontvangt hij een anonieme brief, waarin staat dat het geld dat hij erfde slechts een klein deel is van het immense fortuin dat zijn vader hem naliet. Woedend beslist Frank een machtige financi[KA3]ele instelling op te richten, zodat hij de dieven [KA1]e[KA1]en voor [KA1]e[KA1]en mores kan leren. Hij krijgt de hulp van priv[KA1]edetective Marc Lavater (Cremer). Naïeve avonturenfilm die zich afspeelt in geldkringen. Er wordt darom met miljoenen gesmeten alsof het niks is. Het scenario van Gordon Robach, Larry Peterson en Jacques Lefebvre naar de dikke pulproman van Paul-Loup Sulitzer, brengt ons eerst van Parijs en Kenya naar Hong Kong, om dan via Zwitserland, New York en Londen op de Caraïbische eilanden te belanden. Het camerawerk is van Franco di Giacomo en oogt als een toeristische folder. Misschien om die reden toch niet helemaal te beschouwen als tijdverlies.

Cin Cin

1991 | Romantiek, Komedie

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk/Italië/Verenigde Staten 1991. Romantiek van Gene Saks. Met o.a. Julie Andrews, Marcello Mastroianni, Jonathan Cecil, Ian Fitzgibbon en Jean-Pierre Castaldi.

Langdradige film met een vermoeide Mastroianni en Andrews. Hij speelt een Italiaanse civiele ingenieur die door zijn vrouw verlaten werd en zij een pedante Engelse die door haar echtgenoot, een dokter, in de steek gelaten werd. De twee besluiten pogingen te ondernemen om hun echtgenoten terug te krijgen. Mastroianni jammert over het verlies van zijn Amerikaanse vrouw, maar wil best iets met de koele Andrews beginnen. Zij is eerst afkerig van zijn avances en zijn gênante dronkenschap, maar begint gek genoeg zijn goede kwaliteiten te zien. Het spel is oppervlakkig en niet overtuigend, de dialoog is vlak en de romantische komedie komt nooit tot bloei. Kijkers zullen zich noch voor de personages noch voor de film interesseren. Scenario van Ronald Harwood. Camerawerk van Franco Di Giacomo. In Amerika uitgebracht als A FINE ROMANCE ingekort tot 83m. Dolby Stereo.

Caccia alla vedova

1991 | Drama, Historische film

SU/Italië/Frankrijk 1991. Drama van Giorgio Ferrara. Met o.a. Isabella Rosellini, Tom Conti, Zouc, Michel Duchaussoy en James Wilby.

Veneti[KA3]e omstreeks 1750. De stad wordt belegerd. De beeldschone Rosanna (Rossellini) trouwt met de oude, steenrijke Stefano, die na het ja-woord de geest geeft. Nu is Rosanna een verlokkelijke partij, die het hof gemaakt wordt door bizarre buitenlandse edelen: een Engelsman die meer oog heeft voor de jonge dienaren, een Fransman die een fetisjist is en een Rus die masochist is. Ondertussen maken de vroede vaderen zich zorgen: als Rosanna met een van hen vertrekt, gaat de stad failliet. Ze willen haar in de armen duwen van haar voormalige minnaar, de graaf Angelo de Bascenero (Conti) en verkleden Antonietta (Zouc) tot kamerdienaar Antonio - dan valt Rosanna op Antonio... Een schelmenroman naar het blijspel van Carlo Goldoni, door Jean- Pierre Bardos, Enrico Medioli en regisseur Ferrara tot scenario bewerkt. De film heeft weelderige decors en werd voor een groot deel opgenomen in Rusland dat zich aan het losmaken was van het communisme. In de mindere rollen zijn Russische karakterspelers ingedubd. De film is een fraaie verpakking om een lege huls, maar de jonge Rossellini is adembenemend als vrouw en niet zozeer als actrice. Het camerawerk is van Franco di Giacomo.

Oci ciornie

1987 | Drama

Italië/Verenigde Staten/Rusland 1987. Drama van Nikita Mikhalkov. Met o.a. Marcello Mastroianni, Silvana Mangano, Marthe Keller, Elena Sofonova en Vsevolod Larionov.

Romano, een Italiaanse Oblomov die is verworden tot figurant in de entourage van zijn voorname echtgenote, vertelt een Russische aristocrate het verhaal van zijn grote liefde. Scène na scène schittert Mastroianni als aimabele flierefluiter die voor één keer in zijn leven passie voelt en er alles voor opgeeft. Geruggesteund door een rijk scenario vol Russenweemoed en wonderlijkheden steelt deze tragikomische vertelling naar Tsjechov-motieven nog altijd feilloos nieuwe harten. Het warme kleurenpalet dankt Mikhalkov aan cameraman Franco di Giacomo, de titelvertaling luidt 'Donkere ogen'. Silvana Mangano speelt Romano's wederhelft.

L'inchiesta

1987 | Historische film, Thriller

Italië 1987. Historische film van Damiano Damiani. Met o.a. Harvey Keitel, Keith Carradine, Phyllis Logan, Lina Sastri en Angelo Infanti.

Carradine speelt de Romeinse magistraat Lucius Taurus die door keizer Tiberius naar Palestina wordt gestuurd om de verdwijning van het lichaam van Jezus te onderzoeken. Gouverneur Pilatus van Jeruzalem vertrouwt hem niet en tracht het onderzoek te dwarsbomen; het onderzoek loopt op niets uit en aan het slot ondergaat de magistraat een tragisch lot. Een interessant verhaal maar het spel en de dialogen zijn zwak en de film is wat saai. Scenario van Damiano Damiani en Vittorio Bonicelli. Camerawerk van Franco di Giacomo. Engelse titel: THE INVESTIGATION.

La Storia

1986 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1986. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Claudia Cardinale, Lambert Wilson, Francisco Rabal, Andrea Spada en Antonio Degli Schiavi.

Deze film volgt de gelijknamige roman van Elsa Morante trouw. Het verhaal speelt in de jaren 1941-'47 en toont de naweeën van de oorlog, gezien door de ogen van een jongetje en zijn moeder die door een jonge Duitse soldaat wordt verkracht. Zij heeft al een vijftienjarige zoon en geeft met tegenzin haar jongste kind ter adoptie. Na de oorlog wordt haar oudste zoon zwarthandelaar, wat hij met de dood bekoopt. Al gauw treedt zijn broertje in zijn voetsporen. Cardinale's beste rol in een prima film. Engelse titel: HISTORY.

Don Camillo

1983 | Komedie, Actiefilm

Verenigde Staten/Italië 1983. Komedie van Terence Hill. Met o.a. Terence Hill, Colin Blakely, Mimsy Farmer, Andy Luotto en Lew Ayres.

Geïnspireerd op de roman van Guareschi over de voortdurende meningsverschillen tussen de priester Don Camillo en een communistische burgemeester. Behalve in de kerk en in kroegen wordt hun ruzie vooral op het voetbalveld uitgevochten. Onderhoudende film met leuke personages en grappige scènes, maar niet te vergelijken met de klassiekers met Fernandel. Het scenario is van Lori Hill. Het camerawerk is van Franco di Giacomo.

La notte di San Lorenzo

1982 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel

Italië 1982. Drama van Paolo Taviani en Vittorio Taviani. Met o.a. Taviani, Omero Antonutti, Margarita Lozano, Claudio Bigagli en Massimo Bonetti.

Een volwassen vrouw herinnert zich hoe ze als zes-jarige getuige was van het optrekken van de geallieerden en het terugtrekken van de fascisten op het platteland van Toscane en van de grote en kleine drama's daaromheen. De uitzonderlijk warm en intens geobserveerde film heeft ondanks zijn kleinschaligheid toch een epische reikwijdte in de ongewone, magische benadering van bijgeloof, religie en kinderlijke fantasie. Talloze expliciet gewelddadige oorlogsdrama's hebben bij elkaar nog geen fractie van de indringendheid van dit lyrische meesterwerk. Bekroond met de Grote Prijs van de Jury in Cannes. Het scenario is van Tonino Guerra, Giuliani G. De Negri, Vittorio Taviani en Paolo Taviani. Het camerawerk is van Franco Di Giacomo. Eastmancolor, Mono.

Amityville II: The Possession

1982 | Horror

Verenigde Staten/Mexico 1982. Horror van Damiano Damiani. Met o.a. Burt Young, Rutanya Alda, James Olson, Jack Magner en Diane Franklin.

Hoe het huis van het verbazend populaire The Amityville Horror (1979) toch zo bezeten raakte, is het onderwerp van dit 'voorvolg'. Een van de domme feiten in deze rommelige angstfilm is dat de vorige bewoners ook al te maken krijgen met bovennatuurlijk kwaad. Het huis bloedt om onopgehelderde redenen en de oudste zoon van de familie Montelli wordt bezeten door het duistere, dat een liefde voor incest en geweren kent. Het succes van The Exorcist (1973) wordt ook nog even geëxploiteerd als er een priester aan te pas komt die de duivel uit wil drijven.

Lo chiamavano Bulldozer

1978 | Komedie, Actiefilm

Duitsland/Italië 1978. Komedie van Michele Lupo. Met o.a. Bud Spencer, Raimund Harmstorf, Reinhard Kolldehoff, Nando Paone en Gigi Bonos.

Een prof-speler van American Football komt terug uit Amerika naar zijn geboorteland Italië, en is in de haven al getuige van gevechten tussen G.I.'s van een legerbasis en werkloze jongeren die zich met kruimeldiefstallen bezighouden. De sergeant stelt een American Football match voor tussen beide partijen, en de held neemt zijn landgenoten in training. Het scenario heeft als voornaamste opzet om logische aanleidingen voor spectaculaire knokpartijen te presenteren, waarvoor behalve kolos Spencer een hele reeks stuntmannen in het geweer komen. Wie nooit eerder Spencer-films volgens hetzelfde stramien heeft gezien, is er ook halverwege al volledig op uitgekeken. Ook bekend als THEY CALL HIM BULLDOZER.

Nel nome del padre

1971 | Drama, Biografie

Italië 1971. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Yves Beneyton, Aldo Sassi, Renato Scarpa, Laura Betti en Piero Vida.

Leerlingen van een jezuïeten-internaat verzetten zich tegen de paternalistische onderdrukking. Eén alleen met de mond, de ander saboteert religieuze feesten en zet het lekenpersoneel tot een staking aan. De autobiografische, in 1958 spelende film geeft een beeld van de religieuze overgangsperiode - de installatie van de vernieuwende Paus Johannes XXIII - die verdeeldheid onder de priesters veroorzaakt en laat zien hoe leerlingen die zelf uit de heersende klasse komen het subproletariaat tot verzet aanzetten, alleen uit eigen onlust. De door Beneyton fascinerend geacteerde rebel groeit benauwend toe naar fascisme.

La strategia del ragno

1969 | Drama, Experimenteel

Italië 1969. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Giulio Brogi, Alida Valli, Pippo Campanini, Franco Giovannelli en Tino Scotti.

De zoon van een lokale verzetsheld ontdekt bij de onthulling van een monument het geheim rond de dood van zijn vader, die in 1936 door de fascisten werd doodgeschoten, en in werkelijkheid een lafaard was. Hij had uit angst zijn kameraden verraden, nadat ze een aanslag gepland hadden op Il Duce. Vervolgens vroeg hij de overgeblevenen hem neer te schieten en de fascisten er de schuld van te geven, zodat hij een martelaar zou worden. Deze intrigerende film naar een verhaal van Borgès heeft een labyrintachtige structuur waarbij heden en verleden vloeiend in elkaar overlopen. De opmerkelijke kleurenfotografie en spelprestaties - vooral van Valli - maken zo mogelijk meer indruk dan het onderwerp in de eerste 'rijpe' film van Bertolucci. Scenario van de regisseur, Edoardo de Gregorio en Marilu Borolini.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Franco Di Giacomo op televisie komt.

Reageer