James Stewart (1908-1997): cast en muziek.
Er zijn 102 films gevonden.

No Angel - A Life of Marlene Dietrich

1997 | Documentaire, Biografie

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1997. Documentaire van Chris Hunt. Met o.a. Maria Riva, Steven Bach, Molly Haskell, Richard Todd en James Stewart.

Music For The Movies: Bernard Herrmann

1992 | Documentaire, Muziek

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1992. Documentaire van Joshua Waletzky. Met o.a. Lucille Fletcher, James Stewart, Louis Kaufman, Don Cristlieb en David Raksin.

Een goed gedocumenteerd portret van Bernard Herrmann (1911- 1975), de componist die vooral bekendheid verwierf door zijn samenwerking met Orson Welles en Alfred Hitchcock. Op zijn twee[KA3]entwintigste begon hij te componeren voor de radio. Zo kwam hij in contact met Welles en diens Mercury-Theater. Toen deze met CITIZEN KANE debuteerde in Hollywood nam hij Herrmann mee. Al vlug werd hij een gerespecteerd componist die echter gevreesd werd voor zijn driftbuien. In 1956 begon zijn samenwerking met Hitchcock voor THE TROUBLE WITH HARRY, een partnership dat eerst in 1966 met ruzie zou eindigen toen Hitch een liefdesthema vroeg voor TORN CURTAIN en Herrmann dit weigerde. Hij trok zijn hele score terug en John Addison kreeg de opdracht een nieuwe te schrijven. In deze documentaire wordt een sc[KA2]ene uit die film getoond zoals Hitch ze in de film bracht en zoals Herrmann ze zag met zijn muziek. Een hele reeks mensen die Herrmann goed kenden komen aan het woord en maken hiervan een onthullend beeld dat ons de man achter de kunstenaar toont. Waletzky schreef het scenario en monteerde de film. Fragmenten uit o.a. CITIZEN KANE, THE GHOST AND MRS. MUIR, ON DANGEROUS GROUND, CAPE FEAR (1961), NORTH BY NORTHWEST, THE MAN WHO KNEW TOO MUCH, PSYCHO, TORN CURTAIN, LA MARIEE ETAIT EN NOIRE, SISTERS en TAXI DRIVER (zijn laatste score). Nieuw beeldmateriaal is van Mark Daniels en Jeffrey Feldman.

John Ford

1992 | Documentaire

Verenigd Koninkrijk 1992. Documentaire van Andrew Eaton. Met o.a. Maureen O'Sullivan, James Stewart, Robert Parrish, Harry Carey Jnr. en Ben Johnson.

Een documentaire over een van de grootste Amerikaanse filmregisseurs. Aan de hand van goed gekozen clips en interviews komt de hele carrière van John Ford aan bod. De Britse regisseur Lindsay Anderson, zelf een groot fan van Ford, heeft er een sympathiek eerbetoon van gemaakt dat door hem zelf wordt gepresenteerd.

Fonda on Fonda

1992 | Documentaire, Biografie

Verenigde Staten 1992. Documentaire van David Heeley. Met o.a. Jane Fonda, Peter Fonda, Shirlee Fonda, Katherine Hepburn en Sidney Lumet.

Vanuit het ouderlijk huis brengt Jane Fonda een portret van haar vader, die afgeschilderd wordt als een uitstekende vader en een Amerikaanse legende. De Fonda`s zijn reeds sinds 1682 in Amerika. Met Henry startte een acteer-imperium dat nu reeds drie generaties omvat. Op z`n eenentwintigste debuteerde Henry, die geboren werd in 1905, op de planken als professioneel acteur. Vanaf 1930 veroverde hij ook het witte doek. Tot aan zijn dood in 1982 bleef hij doorlopend aan het werk. Jane toont uittreksels uit home-movies, meestal gemaakt door Henry`s vriend John Swope, actualiteitsfragmenten en werkopnamen voor FORT APACHE, MR. ROBERTS, CHEYENNE SOCIAL CLUB (met zijn goede vriend James Stewart als partner) en ONCE UPON A TIME IN THE WEST. Naast clips uit zijn bekendste films is er ook een fragment uit zijn theateropvoering van [KL]Clarence Darrow[KLE]. Jane spreekt tevens over de samenwerking van Henry met zijn zoon Peter voor WANDA NEVADA en met haarzelf voor ON GOLDEN POND, waarvoor hij, vijf maanden voor zijn dood, een Oscar kreeg. Nergens wordt er echter gesproken over de jarenlange breuk in hun relatie. Heeley en Joan Kramer schreven het scenario. Research werd gedaan door Laura B. Trust en Scott P. Doniger monteerde. Nieuwe opnamen zijn van Robert Steadman (het Jane Fonda-gedeelte), John R. Foster en Joseph Longo (de interviews met Peter en Shirlee Fonda, Katherine Hepburn, Sidney Lumet en James Stewart).

Preminger: Anatomy of a Filmmaker

1991 | Documentaire, Biografie

Oostenrijk​/​​Verenigde Staten 1991. Documentaire van Valerie A. Robins. Met o.a. Burgess Meredith, Michael Caine, Deborah Kerr, James Stewart en Frank Sinatra.

Een portret van Otto Preminger (1905-1986), de eerste onafhankelijke Amerikaanse cineast, die regelmatig de Hayes Code uitdaagde door taboe-gegevens als homoseksualiteit, druggebruik, vrije liefde, verkrachting en politieke corruptie in zijn films te verwerken. Hij begon zijn carri[KA2]ere in Wenen onder de vleugels van de legendarische Max Reinhardt. Hier draaide hij zijn eerste film DIE GRO[KL29]E LIEBE in 1931. In 1935 werd hij door Joseph Schenck naar Amerika gehaald. Na zijn ruchtmakende ruzie met Darryl F. Zanuck beleefde hij zijn eerste successen op Broadway, maar al vlug werd hij terug door Hollywood binnengehaald. Met FOREVER AMBER (1947) kreeg hij voor het eerst last met de censuur en moest onder druk van de studio toegeven. Begin jaren 1950 startte hij met zijn eigen productiehuis en vanaf toen sloot hij geen enkel compromis meer met de censuurcommissie. In deze documentaire komen heel wat bekende mensen praten over hun werk met Preminger en hun obades worden geïllustreerd met fragmenten uit zijn bekendste films. Thomas J. Wiener schreef het scenario. Burgess Meredith fungeert als gastheer en nieuw materiaal werd gefotografeerd door Paul C. Goldberg. Een boeiend, maar eenzijdig beeld van een van de grootste Amerikaanse cineasten.

An American Tail: Fievel Goes West

1991 | Animatie, Familiefilm, Western

Verenigde Staten 1991. Animatie van Phil Nibbelink en Simon Wells. Met o.a. Philip Glasser, Dom DeLuise, John Cleese, Amy Irving en Jon Lovitz.

Vervolg op An American Tail (1986) kwam tot stand in de Amblimation studio van Steven Spielberg en biedt pracht animaties, leuke liedjes en een spannend verhaal. De Russische muizenfamilie Mousekewitz wordt na een tweejarig verblijf in de Bronx door een kwaadaardige kattenbende naar het Wilde Westen gelokt. Als de kleine Fievel niet oplet worden de Mousekewitzjes daar tot mouseburgers verwerkt. John Cleese leent zijn stem aan een prettig kakkineuze kattenhoofdman. De muziek is van James Horner.

James Stewart: A Wonderful Life

1987 | Documentaire, Biografie

Verenigde Staten 1987. Documentaire van David Heeley. Met o.a. James Stewart, Johnny Carson, Peter Bogdanovich, Carol Burnett en Richard Dreyfuss.

Dit portret werd gemaakt ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van James Stewart (1908-1997). Het geeft een overzicht van zijn carri[KA2]ere aan de hand van een gesprek met zijn vriend, de presentator en gastheer Johnny Carson. Aanvankelijk was Stewart niet voorbestemd om acteur te worden; hij studeerde bouwkunde en het was de bedoeling architect te worden. Tijdens een studentenfeest viel hij op aan Joshua Logan, die hem vroeg mee te doen in het toneelgezelschap [KL]University Players[KLE], waar hij de nodige vriendschappen sloot, w.o. met een zekere Henry Fonda. Dit leidde tot een rol op Broadway en tenslotte deed Hollywood een beroep op hem. We krijgen zijn debuut te zien in de korte film ART TROUBLE uit 1934. Hierna volgde een contract bij MGM en een jaar later speelde hij zijn eerste rolletje in de avondvullende film THE MURDER MAN (1935) naast Spencer Tracy. We krijgen fragmenten te zien uit het merendeel van de bekende films van James Stewart en heel wat sterren maken hun opwachting om lof te spuien voor hun vriend en collega. Het is normaal dat je in dit soort films geen woord kritiek moet verwachten, maar toch geeft de documentaire een goed overzicht van de loopbaan van een van Hollywoods topsterren uit de periode 1935-1975. John L. Miller schreef het scenario. Emily Grossman deed het research en Scot P. Doniger stond in voor de montage. Nieuw filmmateriaal is van Joe Longo, John Sharaf, Dale Vennes en Greg Larsen.

North and South - Book II

1986 | Historische film, Drama

Verenigde Staten 1986. Historische film van Kevin Connor. Met o.a. James Read, Patrick Swayze, Kirstie Alley, David Carradine en Mary Crosby.

Het vervolg van NORTH AND SOUTH. We blijven een tweetal families volgen, een uit het Noorden en de andere uit het Zuiden, gedurende de Amerikaanse burgeroorlog. We zien regelmatig vechtpartijen, maar deze tweede reeks laat vooral zien dat er midden in de oorlog blijkbaar veel tijd was voor liefdesperikelen. Het is daardoor meer een soap-opera geworden dan een historisch spektakel. Een topzware sterbezetting, zoals gebruikelijk bij dergelijke groots opgezette series. Gebaseerd op de roman Love and War van John Jakes.

Right of Way

1983 | Drama

Verenigde Staten 1983. Drama van George Schaefer. Met o.a. Bette Davis, James Stewart, Melinda Dillon, Priscilla Morrill en John Harkins.

Een ouder stel besluit in deze film samen het leven te be[KA3]eindigen. Een niet zo opzienbarend verhaal, dat zich in weinig positieve zin onderscheidt doordat het een wel heel treurig beeld geeft van twee Hollywood-legenden (in hun eerste gezamenlijke film). De abrupte ontknoping, kennelijk op het allerlaatste moment bedacht door de producenten, kan de zaak niet meer redden.

Afurika Monogatari

1981 |

1981. Susumu Hani. Met o.a. Eleanora Vallone, Kathy, Philip Sayer en James Stewart.

Een ouder stel besluit in deze film samen het leven te be[KA3]eindigen. Een niet zo opzienbarend verhaal, dat zich in weinig positieve zin onderscheidt doordat het een wel heel treurig beeld geeft van twee Hollywood-legenden (in hun eerste gezamenlijke film). De abrupte ontknoping, kennelijk op het allerlaatste moment bedacht door de producenten, kan de zaak niet meer redden.

The Magic of Lassie

1978 | Familiefilm, Muziek, Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1978. Familiefilm van Don Chaffey. Met o.a. James Stewart, Lassie, Mickey Rooney, Alice Faye en Stephanie Zimbalist.

Een vervelende familiefilm waarin alleen Stewart de moeite waard is om naar te kijken als grootvader van Zimbalist en Sharrett die gedwongen worden om hun geliefde Lassie af te staan aan de gemene eigenaar Roberts. Liedjes gezongen door Pat en Debby Boone, Faye en zelfs Stewart.

The Big Sleep

1978 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1978. Thriller van Michael Winner. Met o.a. Robert Mitchum, Sarah Miles, Candy Clark, Richard Boone en James Stewart.

Detective Philip Marlowe (Mitchum) wordt ontboden door de oude, verzwakte, naar rust verlangende generaal Sternwood (Stewart). De generaal heeft twee dochters. Charlotte (Miles) is een gokster en trekt op met schurken. Camilla (Clark) is het slachtoffer van een afperser. Hun gedrag brengt de oude man tot wanhoop, en hij wil dat Marlowe er een einde aan maakt. Goede remake, die trouwer is aan de roman van Raymond Chandler dan Howard Hawks' versie uit 1944 maar het charisma mist van Bogart/Bacall, al werd een beroep gedaan op heel wat bekenden. Winner zelf schreef het scenario, dat in beeld werd gebracht door Robert Paynter. Jerry Fielding componeerde er een somber klinkende score bij.

Airport '77

1977 | Actiefilm, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1977. Actiefilm van Jerry Jameson. Met o.a. Jack Lemmon, Lee Grant, Brenda Vaccaro, Joseph Cotten en Olivia de Havilland.

De schatrijke kunstverzamelaar Stevens (Stewart) heeft besloten zijn verzameling onder te brengen in een museum in Florida. De kunstwerken worden overgevlogen in zijn privé-vliegtuig en een honderdtal genodigden volgt hem. Maar drie gangsters weten eveneens aan boord te komen. Als ze het vliegtuig proberen te kapen, met medewerking van de co-piloot, storten ze in het water en komen op een zandbank vast te zitten. Gemaakt volgens bekend rampenfilm-formule met een heleboel gaststerren die niets te doen hebben. Spectaculaire scènes staan centraal in dit absurde scenario dat een mengeling is van Airport en The Poseidon Adventure. Zeer losjes gebaseerd op de oorspronkelijke roman 'Airport' van Arthur Hailey. Slechts voor diegenen die er nooit genoeg van krijgen. Goede fotografie van Philip Lathrop.

The Shootist

1976 | Western, Drama

Verenigde Staten 1976. Western van Don Siegel. Met o.a. John Wayne, Lauren Bacall, James Stewart, Ron Howard en Richard Boone.

Prima western waarin John Wayne zijn laatste rol vertolkt, en wat een toepasselijke: hij speelt een oude premiejager die door kanker nog maar enkele weken te leven heeft (Wayne zelf overleed drie jaar later aan dezelfde ziekte). De acteur kan trots zijn op zijn afscheid van het witte doek: hij vertolkt de bejaarde scherpschutter met veel liefde en inzicht. Nadat de gangster van zijn lijfarts (Stewart) te horen krijgt dat hij dood gaat wil hij nog maar een ding: op een waardige manier sterven, maar de hardvochtige dorpelingen voelen daar weinig voor.

Lucy

1976 | Biografie, Komedie

Verenigde Staten 1976. Biografie van Sheldon Keller. Met o.a. Desi Arnaz, John Wayne, Vivian Vance, Danny Kaye en Gale Gordon.

Een hulde aan een van Amerika`s populairste vrouwelijke humoristen, die over de hele wereld in de jaren 1950-60 succes oogstte met haar tv-reeksen [KL]I Love Lucy[KLE], [KL]The Lucy Show[KLE] en [KL]Here`s Lucy[KLE]. Het is een aaneenschakeling van een reeks van haar bekendste gags, w.o. het onvergetelijke `vitameataveganin`-nummer, een filmopname met John Wayne, een restaurantontmoeting met William Holden, een etentje in een Japans restaurant met Danny Kaye, een onhandig dansnummertje met Danny Thomas, een spiegel-imitatie met Harpo Marx, een Chaplin en Dietrich parodie en optredens met o.a. Red Skelton, John Bubbles, Dan Dailey, Richard Burton en Jack Benny. Een uitstekende introductie tot de gekke wereld van Lucille Ball (1910-1989) voor wie haar niet kent en een herontdekking van enkele van haar beste momenten voor haar onvoorwaardelijke fans. Over haar filmcarrière wordt niet gesproken. De fragmenten worden ingeleid door een aantal bekende acteurs. Keller schreef het scenario. Een cameraman werd niet gecrediteerd. Oorspronkelijk uitgebracht als CBS SALUTES LUCY.

That's Entertainment!

1974 | Musical, Documentaire

Verenigde Staten 1974. Musical van Jack Haley jr. Met o.a. Fred Astaire, Bing Crosby, Gene Kelly, Liza Minnelli en Peter Lawford.

Fraaie compilatie van, en ode aan, hoogtepunten uit de gloriedagen van de Amerikaanse musical. We zien bijvoorbeeld Gene Kelly in de musical-der-musicals Singin’ in the Rain, sterren als Fred Astaire, Judy Garland en Frank Sinatra (en Clark Gable, die zich niet zo thuis lijkt te voelen in het genre) en fragmenten uit An American in Paris en Seven Brides for Seven Brothers. Oude rotten in het vak lichten met enthousiasme beelden toe die werden opgeduikeld in de archieven van studio MGM. Later zouden nog twee delen volgen.

Hawkins: Murder on the Thirteenth Floor

1973 | Misdaad, Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1973. Misdaad van Jud Taylor. Met o.a. James Stewart, Strother Martin, Teresa Wright, Jeff Corey en Albert Paulsen.

Jenny Burke (Wright), de eigenaresse van het Newyorkse hotel met dezelfde naam, was ooit bijna getrouwd met B.J. (Stewart). Nu wordt haar zoon beschuldigd van moord op een jonge vrouw. Jenny vraagt B.J. de zaak op zich te nemen. Zoals gebruikelijk zijn de kansen voor de beklaagde minimaal, maar R.J. (Martin), die meegaat naar The Big Apple, ontdekt het een en ander waardoor de zaak in een ander daglicht komt te staan. En dat biedt dan weer perspectieven voor B.J. en zijn jonge cliënt. Verschrikkelijk veel van hetzelfde en voorspelbaar van het begin tot het einde.

Hawkins: Murder in the Slave Trade

1973 | Misdaad, Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1973. Misdaad van Paul Wendkos. Met o.a. James Stewart, Mayf Nutter, James Luisi, Warren Kammerling en Dick Gautier.

Prof footballer Andy Tyler (Luisi) wordt beschuldigd van moord op de clubeigenaar William Hardy Vincent (McNally), een man die bij niemand geliefd was. De indirecte bewijzen duiden op Andy`s schuld en de zaak lijkt hopeloos. Vincents weduwe Ellen (Weston) vraagt B.J. (Stewart) om de verdediging van Tyler op zich te nemen. B.J. vindt dit weliswaar heel merkwaardig, maar neemt de zaak aan. Als hij ter plaatse gaat snuffelen ontdekt hij heel wat onwelriekende dingen. Het wordt zwaar weer zeilen, maar B.J. is een meester als het op laveren aankomt. Spel, regie en verhaal zijn heel aardig.

Hawkins: Murder in Movieland

1973 | Misdaad, Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1973. Misdaad van Jud Taylor. Met o.a. James Stewart, Strother Martin, Sheree North, Cameron Mitchell en William Smithers.

Billy Jim (Stewart) gaat met R.J. (Martin) van het provinciale West-Virginia naar Tinseltown om Jake Parkins (Mitchell) te verdedigen wegens moord. Jake is getrouwd met Debbie (North), een verblekende ster aan het firmament van Hollywood. B.J. en R.J verbazen zich over de pracht en praal van de filmwereld en de kijker verbaast zich waarom zo'n plattelandsadvocaat uit het Oosten zover moet reizen om een zaak te doen. De afloop is voorspelbaar en Stewart eveneens.

Hawkins: Die, Darling, Die

1973 | Misdaad, Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1973. Misdaad van Paul Wendkos. Met o.a. James Stewart, Murray Hamilton, Henry Jones, Diana Douglas en Sam Elliott.

De lijzig sprekende advocaat Billy Jim Hawkins (Stewart) uit Virginia kruist de degens met officier van justitie Luther Wilkes (Elliott) die Janet Hubbard (Harris) beschuldigt van moord op haar echtgenoot Jeff, met als motief diens bezit van twee miljoen dollar. Hawkins heeft een lastige zaak, want Janet zwijgt als het graf. Zeker is, dat haar man ongeneeslijk ziek was en dat zij wellicht uit angst haar mond houdt, omdat ze hem uit zijn lijden verlost zou kunnen hebben op humanitaire gronden. De waarheid is echter nog minder spectaculair. Vrijwillige euthanasie was ten tijde van het maken van deze film wettelijk verboden in de V.S., al kwam een jaar of tien later wel een zekere discussie op gang. In het jaar 2001 kreeg Nederland een euthanasiewet, die kort daarop in België werd nagevolgd. In de rest van de wereld moeten doktoren, verpleegsters en familieleden nog altijd knoeien om mensen uit hun nodeloze lijden te helpen als hun bestaan absoluut zinloos is geworden. De ethische kwestie maakt het bekijken van deze aflevering interessant, maar behalve Stewart, moet je je verwachtingen niet al te hoog stellen.

Hawkins: Candidate for Murder

1973 | Misdaad, Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1973. Misdaad van Robert Scheerer. Met o.a. James Stewart, Strother Martin, Paul Burke, John Ericson en Mark Gordon.

Herb Talley, een tv-journalist uit de Amerikaanse regeringshoofdstad, die bekend staat om zijn `onthullende` reportages, waarin zijn slachtoffers op een genadeloze manier een kopje kleiner gemaakt worden, is vermoord. Iedereen slaakt een zucht van verlichting en denkt `opgeruimd staat netjes`, maar de ongelukkige Fred Wyatt (Burke) wordt beschuldigd van de moord. Hawkins (Stewart) komt naar Washington om Fred, die campagne- manager van de herverkiezing van senator Griffith (Roberts) is, te verdedigen. Hoewel hij hem op borgtocht vrij krijgt, ziet het er naar uit dat Hawkins een taaie kluif krijgt in de rechtszaal, omdat er nogal wat indirecte bewijzen tegen Fred op tafel liggen. R.J. Hawkins (Martin) doet het nodige speurwerk, want er waren genoeg mensen, die net zoveel motieven hadden als Fred. Tijdens de pleidooien ontmaskert Hawkins de ware moordenaar, want hij had onmiddellijk door dat iemand de zaak manipuleerde en aanwijzingen fabriceerde. Na Mr. Deeds gaat Stewart opnieuw naar Washington om te pleiten, maar de impact is een stuk geringer.

Hawkins: Blood Feud

1973 | Misdaad, Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1973. Misdaad van Paul Wendkos. Met o.a. James Stewart, Strother Martin, Mayf Nutter, Lew Ayres en Richard Kelton.

Tijdens een historische ceremonie, waarbij patriottische sc[KA2]ene`s uit de onafhankelijkheidsoorlog worden nagespeeld met luid tromgeroffel, valt een schot, en een ver familielid van B.J. (Stewart) dat deelnam aan de feestelijkheden, valt dodelijk getroffen neer. De kruitdamp is nog maar nauwelijks opgetrokken of iedereen weet het: de al tweehonderd jaar oude vete tussen de Morrison-clan en de Hawkins is heropend. De bloedwraak wordt luidkeels opge[KA3]eist. B.J. besluit in al zijn wijsheid om de van moord beschuldigde Don Morrison (Kelton) te verdedigen. Het lijkt gekkenwerk voor zowel de advocaat als de beklaagde, maar het is toch zo gek nog niet. Een aardig uitgangspunt voor de verder bekende kost.

Hawkins: A Life for A Life

1973 | Misdaad, Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1973. Misdaad van Jud Taylor. Met o.a. James Stewart, Strother Martin, Tyne Daly, James Hampton en John Ventantonio.

De verdrietige Joseph Hamilton, de vader van de labiele Eric, beschuldigt in het openbaar de psychologen Tony Farley en Jeff Compton (Ventantonio) verantwoordelijk te zijn voor de dood van zijn zoon. Korte tijd later wordt Joseph Hamilton gearresteerd wegens doodslag, omdat hij tijdens een wilde achtervolging van de auto van Compton en Farley een ongeluk veroorzaakt zou hebben dat Farley het leven kostte. B.J. Hawkins (Stewart) neemt de verdediging van Hamilton op zich. Compton zou hem gezien hebben. De beschuldiging berust slechts op de getuigenis van één man, Een kijkje in de praktijken van beide wetenschappers levert veel stof op voor een adequate verdediging. Veel van hetzelfde en niet echt opwindend of spannend; de afloop staat van tevoren vast.

Hawkins on Murder

1973 | Misdaad

Verenigde Staten 1973. Misdaad van Jud Taylor. Met o.a. James Stewart, Bonnie Bedelia, Margaret Markov, Strother Martin en Kate Reid.

[KL]Pilot[KLE] voor de tv-serie van Stewart, waarbij de aardige ster omgeven is door goede acteurs in een prima mysterie en rechtszaakdrama (de vergelijking met ANATOMY OF A MURDER is op zijn plaats) over een erfgename die van een drievoudige moord wordt beschuldigd. Sommige scènes werden opgenomen in het weelderige huis van Harold Lloyd. Hertiteld: DEATH AND THE MAIDEN.

Harvey

1972 | Komedie

Verenigde Staten 1972. Komedie van Fielder Cook. Met o.a. James Stewart, Helen Hayes, Arlene Francis, Martin Gabel en Fred Gwynne.

Herverfilming van het stuk van Mary Chase waarin Stewart zijn rol uit 1950 overdoet. Arthur Rubinstein zorgde voor de muziek.

Fool's Parade

1971 | Drama

Verenigde Staten 1971. Drama van Andrew V. McLaglen. Met o.a. James Stewart, George Kennedy, Anne Baxter, Strother Martin en Kurt Russell.

Alweer een uitstekende vertolking van Stewart, maar dat kan deze melodramatische verfilming van de roman van Davis Grubb niet redden. Het relaas van drie vroegere bajesklanten die nu worden belaagd door hun toenmalige cipier is té vaak onbedoeld leuk om serieus te worden genomen.

The Cheyenne Social Club

1970 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1970. Western van Gene Kelly. Met o.a. James Stewart, Henry Fonda, Shirley Jones, Elaine Devry en Robert Middleton.

In deze mislukte komische western erft Stewart een bordeel. Na een tocht van een jaar komt hij aan met zijn vriend Fonda. Het liefst sluit hij de tent, na gezien te hebben wat het is. De toekomst van de dames baart hem echter zorgen. Dan komt er ook nog een bende in het spel. Daarom besluit hij de zaak aan de dames over te doen en weer rustig koeien te gaan hoeden. Kelly produceerde de film ook, en James Lee Barrett schreef het scenario. Cameraman William Clothier leverde goed werk af - als enige. Gefilmd in Panavision.

Firecreek

1968 | Western

Verenigde Staten 1968. Western van Vincent McEveety. Met o.a. James Stewart, Henry Fonda, Inger Stevens, Gary Lockwood en Dean Jagger.

Hoewel Firecreek een der laatste ouderwetse westerns is, houdt hij wel rekening met een halve eeuw cinema in dat genre, door de hoofdrollen bejaard te maken. In de herfst van hun carrières spelen Stewart en Fonda respectievelijk de goede sheriff en de kwade outlaw. De pacifistische sheriff probeert de slechterik en diens kornuiten eerst nog vriendelijk over te halen het criminele gedrag elders te vertonen, doch een senioren High Noon-shootout is onvermijdelijk. Dat er eerst veel afgepraat wordt, is Firecreek niet in dank afgenomen door hard-core westerners. Dit verklaart het in vergetelheid raken van een mooie film.

Bandolero!

1968 | Western

Verenigde Staten 1968. Western van Andrew V. McLaglen. Met o.a. James Stewart, Dean Martin, Raquel Welch, George Kennedy en Andrew Prine.

Martin en zijn bende outlaws maken Texas al een tijdje onveilig. Een bankoverval in Val Verde mislukt en er vallen verschillende doden, zowel onder de burgers als onder de bandieten. Martin wordt gevangen genomen en tot de strop veroordeeld. Zijn broer, de rechtschapen Stewart, komt dit ter ore en hij gaat erop af in de hoop zijn leven te kunnen redden, hoewel hij Martins levenswandel niet goedkeurt. Vlotgemaakte serie-western die vooral opvalt door de prachtige locatie- fotografie (van William H. Clothier). Het scenario van James Lee Barrett, naar een verhaal van Stanley L. Hough, staat bol van de clichés. Voor de hoofdpersonages was het duidelijk een routineklus maar de bijrolspelers doen het opmerkelijk goed. En bovendien is het leuk om Welch te zien.

The Rare Breed

1966 | Western, Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1966. Western van Andrew V. McLaglen. Met o.a. James Stewart, Maureen O'Hara en Brian Keith.

Onevenwichtige film met aardige, maar ook heel vervelende momenten. Het draaiboek van Ric Hardman gaf McLaglen niet veel vrijheid. O'Hara komt met een Heresford-stier aanzetten. Ze wil er een kudde mee fokken. Tussen Stewart en Keith ontstaan problemen die uitlopen in een gevecht om de dame. De humor is niet altijd aanwezig, maar toch is het een ouderhoudend product. Ted Mapes (1901-1984) was voor ongeveer de dertigste maal de stuntman van Stewart. De eerste 'Dusty', de onderscheiding die in 1978 werd ingesteld voor stuntmannen, werd door Stewart aan Mapes overhandigd. Eerder was Mapes de stuntman van Gary Cooper, en daarvoor die van Charles Starrett. Ook bekend als: Rancho River.

The Flight of The Phoenix

1965 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1965. Avonturenfilm van Robert Aldrich. Met o.a. Hardy Krüger, James Stewart, Ernest Borgnine, Peter Finch en Richard Attenborough.

Piloot Frank (James Stewart) stort met een groep oliewerkers neer in de Libische woestijn. Als het tot de overlevenden doordringt dat ze geen hulp hoeven te verwachten komt ontwerper Heinrich (Hardy Krüger) op het idee om uit het wrak een nieuw vliegtuig te bouwen. 147 Minuten is lang voor een film maar The Flight of the Phoenix vult ze stuk voor stuk met adembenemende spanning zonder te vervallen in clichés. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Elleston Trevor.

Shenandoah

1965 | Western, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1965. Western van Andrew V. McLaglen. Met o.a. James Stewart, Doug McClure, Glenn Corbett, Patrick Wayne en Rosemary Forsyth.

1863. De Amerikaanse Burgeroorlog woedt in alle hevigheid. Stewart, een boer uit Virginia, weigert zich in de strijd te mengen en wil evenmin dat zijn zonen zich vrijwillig bij het leger aanmelden. Tot op de dag dat de jongste zoon tijdens een jachtpartij met een bevriende zwarte door de Noordelijke soldaten gevangen genomen wordt. Nu is de oorlog ook Stewart`s zaak. Samen met zijn andere zonen trekt hij erop uit om hem terug te vinden. Dramatische western die een sentimentele kijk geeft op een familie die tegen wil en dank betrokken raakt bij een oorlog waar ze buiten wilden blijven. Het scenario van James Lee Barrett wordt vooral geloofwaardig dankzij de knappe prestatie van Stewart en een reeks jonge toen nog beloftevolle acteurs. Oogstrelende fotografie van William H. Clothier en een melodieuze score (gebaseerd op de beroemde folksong) van Frank Skinner. Later bewerkt tot musical.

Dear Brigitte

1965 | Komedie

Verenigde Staten 1965. Komedie van Henry Koster. Met o.a. James Stewart, Glynis Johns, Fabian, Billy Mumy en Jack Kruschen.

Goede acteurs in een redelijke familieklucht over een genie van acht jaar (Stewarts zoon Mumy) dat verliefd is op Brigitte Bardot. Bardot verschijnt even aan het eind. Er is geprobeerd om op allerlei manieren met originele, dwaze invallen te komen, maar het doet allemaal te bedacht aan.

Cheyenne Autumn

1964 | Western

Verenigde Staten 1964. Western van John Ford. Met o.a. Richard Widmark, Carroll Baker, Karl Malden, James Stewart en Edward G. Robinson.

Een curiosum in het oeuvre van Ford, dit opgeblazen epos over de laatste nazaten van een indianenstam die uit een reservaat ontsnappen om terug te keren naar hun oorspronkelijke leefgebied. Ford wilde eerdere karikaturen van de native Americans in zijn werk goedmaken door het hier voor hen op te nemen, maar gaf de prominentste indianenrollen wel aan geschminkte blanken. Qua plot en toon zwabbert de film alle kanten op, met als idiootste toevoeging een satirische bijrol van James Stewart als Wyatt Earp. Mooie plaatjes, dat wel.

Take Her, She's Mine

1963 | Komedie

Verenigde Staten 1963. Komedie van Henry Koster. Met o.a. James Stewart, Sandra Dee, Audrey Meadows, Robert Morley en Bob Denver.

Een routineuze familiekomedie waarin Stewart de geplaagde vader van opgroeiende dochter Dee is. De voorspelbare grappen helpen al evenmin.

The Man Who Shot Liberty Valance

1962 | Western

Verenigde Staten 1962. Western van John Ford. Met o.a. James Stewart, John Wayne, Vera Miles, Lee Marvin en Edmond O'Brien.

Als de idealistische Ransom Stoddard (Stewart) aankomt in het plaatsje Shinbone maakt hij hardhandig kennis met de wildheid van het westen. Bandiet Liberty Valance (Marvin) onderstreept met zijn vuisten dat ze in die contreien maling hebben aan wetten en regels. Maar Stoddard neemt de handschoen op en zweert een einde te maken aan de wetteloosheid. Omdat hij met een pistool nog geen olifant op drie meter kan raken neemt ouwe rot Tom Doniphon (Wayne) hem onder zijn hoede. Wayne, Stewart en Marvin spelen uitstekend. Een van de beste westerns in Fords toch al zo imposante oeuvre.

Mr. Hobbs Takes a Vacation

1962 | Komedie, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1962. Komedie van Henry Koster. Met o.a. James Stewart, Maureen O'Hara, Fabian, John Saxon en Marie Wilson.

Meneer Hobbs (James Stewart) heeft een huisje gehuurd aan zee in de vooronderstelling dat hij en zijn familie aldaar een aangename zomervakantie kunnen doorbrengen. Hij heeft het mis. Het huisje is een bouwval, de kleinkinderen geven geen sjoege, de schoonfamilie blijkt een verzameling minkukels en mevrouw Hobbs wordt belaagd door een lokale schipper. Een wellustige buurvrouw en een sessie vogelspotten geeft meneer Hobbs (en de kijker) nog enig vermaak in een door de bank genomen tamme komedie.

How the West Was Won

1962 | Western, Historische film, Romantiek

Verenigde Staten 1962. Western van John Ford, Henry Hathaway, George Marshall, Richard Thorpe en Kevin Ford. Met o.a. James Stewart, John Wayne, Gregory Peck, Carroll Baker en Lee J. Cobb.

Epische, maar niet zo vreselijk spannende western vertelt de geschiedenis van het Wilde Westen. Het verhaal is verdeeld over enkele episodes, zoals de Burgeroorlog, de Gold Rush en de aanleg van het spoorwegnet. Prima rollen van Stewart als pelsjager en van Wayne als ijzervreter. De wat gezwollen voice-over is van Spencer Tracy: 'De plaatsen in dit land hebben de namen gekregen die nu op kaarten staan. Maar die plaatsen moesten allemaal veroverd worden, veroverd op de natuur en op de primitieve mens.' Scenarioschrijver James R. Webb kreeg een Oscar voor zijn script.

Flashing Spikes

1962 | Sportfilm

Verenigde Staten 1962. Sportfilm van John Ford. Met o.a. James Stewart, Jack Warden, Pat Wayne, Edgar Buchanan en Tige Andrews.

Ooit was Slim Conway (Stewart) een veelbelovende honkballer. Aan zijn carri[KA2]ere kwam voortijdig een einde toen hij betrokken raakte bij een omkoopaffaire. Hij hangt nog steeds rond in het sportwereldje en hij sluit vriendschap met Billy Riley (Pat Wayne), een jonge speler, die een grote toekomst voor zich heeft. Billy raakt onder de indruk van Slims noodlottige ervaring en helpt hem om zijn naam te zuiveren. Dramatische sportfilm, waarin menselijke relaties belangrijker zijn dan het winnen in de sport. Schitterend spel van Stewart en Pat Wayne (zoon van John, die ook even opdraaft als drillsergeant). Gemaakt voor de tv- serie Alcoa Premiere. Het scenario is van Jameson Brewer, naar de roman van Frank O'Rourke. Het camerawerk is van William H. Clothier.

Two Rode Together

1961 | Western

Verenigde Staten 1961. Western van John Ford. Met o.a. James Stewart, Richard Widmark, Shirley Jones, Linda Cristal en Andy Devine.

Frank S. Nugent schreeft zowel de klassieker The Searchers als het enigszins verwante Two Rode Together voor zijn schoonvader John Ford. Stewart speelt tegen zijn standaardpersonage in een corrupte marshal, die tegen betaling akkoord gaat met legerofficier Gary (Widmark) om witte gevangenen uit indiaanse handen te heroveren. De missie slaagt deels, maar de uitkomst is opvallend cynisch. Oorlog is er ook, tussen de leiders van de Indianen. Begin en einde brengen romantiek. Toch hebben de verwikkelingen iets lamlendigs: slechts één opvallend actiemoment wordt geteld.

The Mountain Road

1960 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1960. Oorlogsfilm van Daniel Mann. Met o.a. James Stewart, Lisa Lu, Glenn Corbett, Harry Morgan en Frank Silvera.

Een film met Stewart is nooit weg. Deze sage van een Amerikaans eskader in China gedurende de laatste dagen van WO II heeft echter weinig te bieden.

The FBI Story

1959 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1959. Misdaad van Mervyn LeRoy. Met o.a. James Stewart, Vera Miles, Murray Hamilton, Larry Pennell en Nick Adams.

De geschiedenis van de F.B.I. (Federal Bureau of Investigation), gezien door de ogen van agent Hardesty (Stewart). Bij zijn huwelijk in 1934 wilde Stewart er de brui aan geven, maar de onkreukbaarheid van zijn nieuwe chef, J.Edgar Hoover, bracht hem ertoe te blijven. Bovendien zag zijn echtgenote (Miles) in dat ze hem toch nooit tot een ander beroep zou kunnen zetten. We volgen de harde strijd tegen de misdaad, de nazi-infiltratie en de Ku Klux Klan. Kritiekloze kijk op het werk van een van de machtigste organisaties in de V.S., waarvan de medewerkers worden voorgesteld als onversaagde helden. De film is lang, sentimenteel en voorspelbaar, en de hommage aan deze dienst komt inmiddels wel wat eenzijdig over. Goed gemaakt en uitstekend gespeeld, maar het blijft een film met een bittere nasmaak. Geschreven door Richard L. Breen en John Twist, naar de roman van Don Whitehead. In beeld gebracht door Joseph Biroc.

Anatomy of a Murder

1959 | Drama, Thriller, Misdaad, Mysterie

Verenigde Staten 1959. Drama van Otto Preminger. Met o.a. James Stewart, Lee Remick, Ben Gazzara, Arthur O'Connell en Eve Arden.

Luitenant Frederick Manion (Gazzara) staat terecht voor de moord op een barkeeper. Hij deed het in een vlaag van woede, beweert hij, omdat de barman zijn vrouw Laura (Remick) had verkracht en mishandeld. Zijn advocaat Paul Biegler (Stewart) krijgt het moeilijk: Laura is nogal een uitdagend type, pleegde Manion de moord niet gewoon uit jaloezie? Klassieke rechtbankthriller, waarbij regisseur Preminger de grenzen opzocht, openlijk refereren aan verkrachting was indertijd eigenlijk niet toegestaan, en dat hij de filmmuziek liet maken door een zwarte componist, Duke Ellington, deed ook nogal wat wenkbrauwen fronsen. Uitstekend spel over de hele linie.

Vertigo

1958 | Thriller, Mysterie, Film noir

Verenigde Staten 1958. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore en Henry Jones.

Rechercheur John Ferguson (Stewart) heeft last van hoogtevrees sinds hij zag hoe een collega tijdens een achtervolging van een dak af stortte. Na zijn vervroegd pensioen vraagt een oude vriend hem om een oogje te houden op zijn vrouw Madeleine. Maar Ferguson valt als een blok voor de mooie blondine, dat kan natuurlijk niet goed aflopen. De film kreeg een lauwe ontvangst, pas na verloop van tijd werd duidelijk dat Hitchcock hiermee een van zijn beste films had gemaakt. Een beroemde camerabeweging werd later bekend als een 'Vertigo-shot'.

Bell Book and Candle

1958 | Romantische komedie, Fantasy

Verenigde Staten 1958. Romantische komedie van Richard Quine. Met o.a. James Stewart, Kim Novak, Jack Lemmon, Ernie Kovacs en Hermione Gingold.

New York, de jaren vijftig, kersttijd. Heks Gillian besluit haar buurman, de rustige uitgever Shep (Stewart), te vangen in een geneuriede liefdesbezwering, omdat ze zijn verloofde, aan wie ze een hekel heeft, een hak wil zetten. Het werkt, hij is onmiddellijk smoorverliefd op haar. Maar als ze steeds meer op hem gesteld raakt moet ze beslissen of ze haar daad wil opbiechten. In deze aardige komedie is Novak charmant en mysterieus, en Stewart natuurlijk sympathiek als altijd. Leuke bijrol van Jack Lemmon als een bongo-spelende, bevriende tovenaar. Stewart en Novak speelden datzelfde jaar ook in Hitchcocks klassieker Vertigo.

The Spirit of St. Louis

1957 | Avonturenfilm, Historische film, Biografie, Drama

Verenigde Staten 1957. Avonturenfilm van Billy Wilder. Met o.a. James Stewart, Murray Hamilton, Bartlett Robinson, Patricia Smith en Marc Connelly.

In mei 1927 vloog Charles Lindbergh met zijn vliegtuigje Spirit of St. Louis als eerste in een solovlucht van New York naar Parijs. De vliegenier werd een instant beroemdheid en zijn gevleugelde 'partner' stond binnen drie weken op een Amerikaanse postzegel. Dit drama, gebaseerd op zijn eigen gelijknamige boek, schetst hoe Lindbergh als piloot van de US-luchtpost tot die historische, trans-Atlantische onderneming kwam. De film wordt geheel gedragen door de beminnelijk James Stewart, die overigens als late veertiger misschien een tikje oud was om de vijfentwintigjarige avonturier te spelen.

Night Passage

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van James Neilson. Met o.a. James Stewart, Audie Murphy, Dan Duryea, Dianne Foster en Elaine Stewart.

In deze uitstekende western zijn Stewart (als Grant McLaine) en Murphy broers. Stewart is de goede van de twee. Destijds werd hij als bewaker bij de bouw van spoorwegen ontslagen. Nog [KA1]e[KA1]enmaal krijgt hij het vertrouwen en komt hij tegenover zijn broer te staan. Vanaf het moment dat Murphy in de film opduikt overheerst hij in de uitstekende rol van Utica Kid. Stewart zingt een tweetal western-songs (en zeer goed!). De Wilde, als Joey Adams, zien we in zijn eerste western sinds SHANE en hij is nog altijd even aandoenlijk. De film zou aanvankelijk door Anthony Mann geregisseerd worden, maar die weigerde op het laatste moment. Scenario van Borden Chase en camerawerk van William Daniels.

The Man Who Knew Too Much

1956 | Thriller

Verenigde Staten 1956. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. James Stewart, Doris Day, Daniel Gélin, Brenda De Banzie en Bernard Miles.

Remake van een van Hitchcocks meest geliefde thrillers uit de jaren '30, waarin een onschuldige man toevallig informatie over een internationaal complot krijgt toegespeeld. Niemand is meer geknipt voor die rol dan Stewart, die overigens ook voor hilariteit zorgt in een Marokkaans restaurant waar hij geen raad weet met zijn lange lijf. Klassiek is de climax in de Londense Albert Hall, waar de aanslag op een staatsman zal plaatsvinden. De muziek met de fameuze cimbaalslag is van Hitchcocks huiscomponist Bernard Herrmann. Day zingt de met een Oscar bekroonde meedeiner 'Que sera, sera'.

The Man from Laramie

1955 | Western, Actiefilm

Verenigde Staten 1955. Western van Anthony Mann. Met o.a. James Stewart, Arthur Kennedy, Donald Crisp, Cathy O'Donnell en Alex Nicol.

Regisseur Anthony Mann maakte in de jaren vijftig prachtige westerns met James Stewart die stuk voor stuk uitblonken in visuele grandeur en gevoel voor innerlijke tweestrijd. The Man from Laramie is misschien wel de sterkste, een ambitieuze film die werd gepresenteerd als de westernversie van Shakespeare's King Lear. James Stewart is de bereden zwerver die de dood van zijn broer wil wreken. Aan het kortste eind bevinden zich boosaardige veeboer Donald Crisp en zijn twee zonen, de één maniakaal en de ander dociel. Stewarts vasthoudendheid - na een extreem brute afstraffing door de maniak - brengt gerechtigheid. Zeer fraai.

Strategic Air Command

1955 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1955. Drama van Anthony Mann. Met o.a. June Allyson, James Stewart, Frank Lovejoy, Barry Sullivan en Bruce Bennett.

Zes jaar nadat hij het leger heeft verlaten, wordt Stewart, die inmiddels een veelbelovende honkbalspeler is, weer onder de wapenen geroepen. Zijn vrouw Allyson is allesbehalve opgetogen met het vooruitzicht dat haar man weer zal gaan vliegen, en ook een promotie tot kolonel kan haar niet vermurwen. Stewart zelf ziet het evenmin zitten. Hij vindt zich te oud. Hij heeft de technische ontwikkelingen niet gevolgd, en nu zou hij de nieuwste jets moeten testen. Sentimentele film, die opvalt door de knappe luchtsequenties. Zodra de camera is geland, zakt alles echter weer weg in de stroperigheid. Uitstekend spel van Stewart, maar Allyson toont hier één van haar gruwelijkste vertolkingen. Valentine Davies en Beirne Lay Jr. schreven het script, en William Daniels deed camera. Oorverdovende score van Victor Young. Gedraaid in VistaVision.

The Glenn Miller Story

1954 | Biografie, Muziek, Drama

Verenigde Staten 1954. Biografie van Anthony Mann. Met o.a. James Stewart, June Allyson, Harry Morgan, George Tobias en Charles Drake.

Destijds succesvolle biopic over de beroemde big band componist Glenn Miller moet het vooral hebben van de muziek. Mann neemt de tijd voor bekende nummers als 'In the Mood', 'Tuxedo Junction' en 'Little Brown Jug', die uitstekend worden vertolkt door een scala aan gastmuzikanten. De altijd charmante Stewart zet een hoofdpersoon neer die je wel sympathiek moet vinden, maar aan de indruk dat hier een behoorlijk gepolijste versie van Millers leven wordt neergezet kun je je moeilijk onttrekken. Het verhaaltje volgt de standaardversie van de Amerikaanse Droom: armoedzaaier wordt dankzij volhardendheid een beroemdheid. Een Oscar voor beste geluid.

The Far Country

1954 | Western

Verenigde Staten 1954. Western van Anthony Mann. Met o.a. James Stewart, Walter Brennan, Ruth Roman, Corinne Calvet en John McIntire.

In deze prima western wordt Jeff Webster (Stewart) van alle kanten belaagd. Hij en zijn vriend Ben (Brennan) komen met hun vee in een stadje in Alaska aan. Daar ze een terechtstelling verstoren wordt hun kudde en daarmee hun hele bezit door plattelandsnotabele Gannon (McIntire) in beslag genomen - en hij is het die het ter plaatse voor het zeggen heeft. Jeff weet zijn kudde terug te stelen maar wordt daarna achtervolgd. Ben komt om het leven en Jeff raakt ernstig gewond. Twee vriendelijke dames (Roman en Calvert) lappen hem op zodat hij alsnog met Gannon kan afrekenen. Bordan Chase schreef het scenario, Aaron Rosenberg produceerde en William Daniels wist het landschap pico bello in beeld te brengen.

Rear Window

1954 | Thriller, Mysterie

Verenigde Staten 1954. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter en Raymond Burr.

Fotojournalist L.B. Jefferies (Stewart) zit thuis in een rolstoel met zijn been in het gips. Zijn prachtige vriendin, fotomodel Lisa Fremont (Kelly), komt hem iedere dag opzoeken. Ze hoopt op een aanzoek, maar Jefferies heeft bindingsangst en begluurt liever de overburen. Van een van hen is de vrouw plots nergens meer te bekennen. Is ze vermoord? Het verhaal krijgt een grimmige wending als Lisa zich actief met de zaak gaat bemoeien. Een van de onbetwiste hoogtepunten uit het oeuvre van Hitchcock, sfeervol, geestig, nog steeds behoorlijk spannend en ronduit briljant geconstrueerd. Hitchcock heeft nauwelijks dialoog nodig, hij laat de beelden het verhaal vertellen.

Thunder Bay

1953 | Actiefilm, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1953. Actiefilm van Anthony Mann. Met o.a. James Stewart, Joanne Dru, Gilbert Roland, Dan Duryea en Jay C. Flippen.

Vakwerk over een groepje rouwdouwers dat naar olie wil boren voor de kust van Louisiana, maar wordt tegengewerkt door de lokale bevolking. Mooie rol van de altijd wat slungelachtige James Stewart, Manns favoriete acteur. De regisseur wilde destijds - in de jaren vijftig - geen zwart-wit helden in zijn films. Hij zocht naar acteurs die in staat waren een innerlijke strijd uit te beelden. Hij wilde twijfel laten zien, en nog liever vertwijfeling. Stewart kon dat als geen ander.

The Naked Spur

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van Anthony Mann. Met o.a. James Stewart, Janet Leigh, Robert Ryan, Ralph Meeker en Millard Mitchell.

Premiejager Howard Kemp (Stewart) krijgt tegen z'n zin hulp van twee mannen bij zijn speurtocht naar boef Ben Vandergroat (Ryan), hij wil de beloning liever niet delen. Vandergroat, eenmaal gearresteerd, maakt daarvan listig gebruik om de mannen uit elkaar te spelen. Bovendien valt Kemp voor de fraaie vriendin van de outlaw (Leigh), wederom een zwakke plek. IJzersterk exemplaar uit een reeks goede westerns die Mann en Stewart in de jaren '50 maakten, waaronder de klassieker The Man From Laramie (1955). The Naked Spur is vooral bijzonder vanwege de voor een western onkarakteristieke psychologische diepgang.

The Greatest Show on Earth

1952 | Drama

Verenigde Staten 1952. Drama van Cecil B. DeMille. Met o.a. Charlton Heston, Betty Hutton, Cornel Wilde, Dorothy Lamour en Gloria Grahame.

DeMille's hulde aan het circusleven. Hij toont het harde leven van de artiesten, hun solidariteit met elkaar, hun emoties met de dieren en hun drang om steeds de grootste en de beste te zijn. Heston is de ruige directeur, die na een slecht seizoen een bekende trapezewerker engageert. Oscar voor de beste film.

Carbine Williams

1952 | Drama, Thriller, Western

Verenigde Staten 1952. Drama van Richard Thorpe. Met o.a. James Stewart, Jean Hagen, Wendell Corey, Paul Stewart en James Arness.

Het krachtige verhaal over de uitvinder van het vermaarde geweer, zijn conflict met de wet en zijn eenvoudig gezinsleven. Stewart is erg overtuigend in de hoofdrol. Scenario van Art Cohn. Camerawerk van William Mellor.

Bend of the River

1952 | Western

Verenigde Staten 1952. Western van Anthony Mann. Met o.a. James Stewart, Arthur Kennedy, Lori Nelson, Jay C. Flippen en Rock Hudson.

Grootse western waarin Stewart na een strafperiode op het rechte pad probeert te blijven. Zijn verleden verbergend brengt hij een stel pioniers naar het westen. Zijn zoeken naar een eigen identiteit houdt op als zijn broer (Kennedy) er met de voedselvoorraad vandoor gaat. Het camerawerk van Irving Glassberg is perfect, de regie grandioos en Stewart is in vorm. Borden Chase schreef het scenario naar de roman Bend of the Snake van William Gulick. Voor westernfans: naast de vele bekende gezichten spelen ook Denver Dixon en die fantastische stuntman Cliff Lyons mee.

No Highway

1951 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1951. Thriller van Henry Koster. Met o.a. James Stewart, Marlene Dietrich, Glynis Johns, Jack Hawkins en Elizabeth Allan.

Dit voortreffelijke drama verhaalt hoe Stewart ontdekt dat metaalmoeheid de oorzaak is van vliegrampen; Dietrich is een adembenemende passagiere aan boord van een vliegtuig dat dreigt neer te storten; Johns is een jonge vrouw, verliefd op Stewart. Naar de roman No Highway van Nevil Shute.

Winchester '73

1950 | Western, Drama

Verenigde Staten 1950. Western van Anthony Mann. Met o.a. James Stewart, Shelley Winters, Dan Duryea, Stephen McNally en Millard Mitchell.

Stewart, op zoek naar de moordenaar van zijn vader, doet mee aan een schietwedstrijd met als hoofdprijs een 1873 Winchester geweer, maar raakt daarbij in de clinch met zijn boosaardige broer (Stephen McNally). Eerste grote productie van westernregisseur Mann vormde het eerste samenwerkingsverband tussen hem en Stewart, die zijn favoriete acteur zou worden. Film heeft een memorabele shoot out.

The Jackpot

1950 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1950. Komedie van Walter Lang. Met o.a. James Stewart, Barbara Hale, James Gleason, Fred Clark en Natalie Wood.

Een verouderde, kleine komedie, door de sterren over de drempel getild. Stewart wordt winnaar van een radiowedstrijd, maar de belasting van de prijs kan hij niet betalen.

Harvey

1950 | Komedie, Fantasy, Drama

Verenigde Staten 1950. Komedie van Henry Koster. Met o.a. James Stewart, Josephine Hull, Cecil Kellaway, Peggy Dow en Jesse White.

Aanvankelijk worden de onophoudelijke zonnigheid en de lallende fratsen van Elwood P. Dowd (Stewart) wel gewaardeerd en geaccepteerd in het dorp, maar wanneer Elwood aan komt zetten met een zes voet lang, wit, denkbeeldig konijn ('six feet three and a half inches, now let's stick to the facts', aldus Elwood) met de naam Harvey, is de maat vol. Vooral bij zijn zus Veta (Hull), die zo graag in societykringen haar dochter (Horne) aan de man wil krijgen en veel schrikreacties over haar hallucinerende broertje moet incasseren. Harvey is een komische allegorie voor tolerantie, die op een milde manier vraagtekens stelt bij de uitdrukking 'normaal persoon'. Een beetje tolerantie wordt ook wel van de kijker geëist. Harvey drijft immers meer dan anderhalf uur op een enkel grappig idee en komt daarom soms traag over. Daarbij doet James Stewart wel héél erg monter. Maar goed, Stewart speelt sympathiek en consequent, waardoor veel mensen deze Oscargenomineerde rol een van zijn beste vinden. Hull, die Harvey reeds op Broadway speelde, won opvallend genoeg de Oscar voor beste vrouwelijke bijrol. (IdH/VPRO Gids)

Broken Arrow

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Delmer Daves. Met o.a. James Stewart, Jeff Chandler, Debra Paget, Basil Ruysdael en Will Geer.

Befaamde western waarin Stewart de rol van Tom Jefford speelt, die probeert de vrede met de Apachen en hun grote leider Cochise (Chandler) te handhaven. Hierdoor neemt hij stelling tegen de blanken die een oorlog proberen uit te lokken en de Indianen als tweederangs mensen willen behandelen. Vanaf dit moment nam de westernindustrie het vaak op voor de Indianen in plaats van hen alleen maar als bloeddorstige agressieve wezens af te schilderen. Indianen kregen nu ook gevoel en kenden nu ook liefde. Het scenario van Michael Blankfort is gebaseerd op de roman [KL]Blood Brother[KLE] van Elliott Arnold. De film werd gevolgd door een gelijknamige tv-serie (1956-1958) met John Lupton en Michael Ansara in de rollen van Stewart en Chandler.

The Stratton Story

1949 | Sportfilm, Biografie, Drama

Verenigde Staten 1949. Sportfilm van Sam Wood. Met o.a. June Allyson, James Stewart, Frank Morgan, Agnes Moorehead en Bill Williams.

Stewart is prima als Monty Stratton, de baseballspeler wiens verlies van een been niet het einde betekende van een carrière. Goed spel van de hele bezetting. Jimmy Dykes en Bill Dickey spelen zichzelf. Douglas Morrow kreeg een Oscar voor zijn verhaal. Bestaat ook als computer-gekleurde versie.

Malaya

1949 | Oorlogsfilm, Avonturenfilm, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1949. Oorlogsfilm van Richard Thorpe. Met o.a. Spencer Tracy, James Stewart, Valentina Cortese, Sydney Greenstreet en John Hodiak.

Een routineus WO II drama dat in de Stille Oceaan speelt; het gaat over pogingen van de geallieerden om rubber weg te smokkelen. De goede rolverdeling redt het niet door het zeer matige scenario van Frank Fenton naar een verhaal van Manchester Boddy. Camerawerk van George Folsey.

You Gotta Stay Happy

1948 | Komedie

Verenigde Staten 1948. Komedie van H.C. Potter. Met o.a. Joan Fontaine, James Stewart, Eddie Albert, Roland Young en Willard Parker.

Een leuke komedie over een rijke vrouw die in haar huwelijksnacht wegloopt op zoek naar een andere man. Had veel beter gekund.

Rope

1948 | Thriller, Film noir, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1948. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. James Stewart, Farley Granger, John Dall, Cedric Hardwicke en Joan Chandler.

Brandon Shaw (Dall) en Philip Morgan (Granger), twee studenten met een hoog IQ, koesteren een mateloze bewondering voor hun professor Rupert Cadell (Stewart). Voor de kick vermoorden ze een medestudent. Zijn lijk wordt verborgen in de kamer waar ze diezelfde avond een feestje organiseren. Zal een van de gasten de waarheid ontdekken aan de hand van enkele tips? Hitchcock gebruikte slechts acht - lange - takes zodat de film lijkt te bestaan uit één enkel shot. Gebaseerd op de fameuze Leopold en Loeb-moordzaak.

On Our Merry Way

1948 | Drama

Verenigde Staten 1948. Drama van King Vidor en Leslie Fenton. Met o.a. Burgess Meredith, Paulette Goddard, Fred MacMurray, Hugh Herbert en James Stewart.

Een film opgebouwd uit op zichzelf staande delen met als beste gedeelte Stewart-Fonda, terwijl de kudde sterren er niet in slaagt de middelmatige stukken waarin verslaggever Meredith verschillende mensen vraagt naar hun verstandhouding met kinderen, de baas te worden. Het Fonda-Stewart-deel werd geschreven door John O'Hara en geregisseerd door George Stevens.

Call Northside 777

1948 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1948. Drama van Henry Hathaway. Met o.a. James Stewart, Richard Conte, Lee J. Cobb, Helen Walker en Moroni Olsen.

Boeiend drama over de journalist Stewart die overtuigd is, dat de veroordeelde moordenaar onschuldig is en dat probeert te bewijzen; gefilmd alsof het een documentaire is. Hertiteld: CALLING NORTHSIDE 777.

Magic Town

1947 | Komedie

Verenigde Staten 1947. Komedie van William A. Wellman. Met o.a. James Stewart, Jane Wyman, Kent Smith, Ned Sparks en Regis Toomey.

Destijds was Magic Town een flop, nu wordt de film leuk gevonden. Rip Smith (Stewart) ontdekt de hemel van de opiniepeiler: het dorp Grandview blijkt op allerlei gebieden het gemiddelde van heel Amerika te representeren. In en met zo'n Magic Town valt een hoop geld te verdienen. Rip vindt de lokale journaliste Mary Peterman (Wyman) ongemiddeld aantrekkelijk, maar Mary baalt van Rip's corrumperende invloed op haar dorp. Zal de liefde tussen hen groeien? Magic Town kijkt aangenaam weg, en het onderwerp van kritiek is inmiddels prettig ongevaarlijk - ingehaald door de tijd.

It's a Wonderful Life

1946 | Drama, Fantasy

Verenigde Staten 1946. Drama van Frank Capra. Met o.a. James Stewart, Henry Travers, Donna Reed, Lionel Barrymore en Beulah Bondi.

Cineast Frank Capra maakte films ter meerdere eer en glorie van de gewone man die in het zweet des aanschijns de kost verdient. De kerstklassieker It's a Wonderful Life is zijn magnus opus, met James Stewart op de bok als een wanhopige ondernemer die aan de arm van een engel te zien krijgt wat er van zijn lieflijke dorp terecht was gekomen als hij er niet was geweest. Capra's krachttoer werd in 2006 door het American Film Institute uitgeroepen tot de meest inspirerende film ooit. Een flop in de bioscoop maar een daverend succes op de buis waar de film bijna ieder jaar rond de kerst wordt vertoond.

Ziegfeld Girl

1941 | Musical

Verenigde Staten 1941. Musical van Robert Z. Leonard. Met o.a. James Stewart, Lana Turner, Judy Garland, Hedy Lamarr en Tony Martin.

Een grootscheepse musical die opgewekt begint, maar verandert in een melodrama met ongeloofwaardige nevenverhaaltjes. Het gaat over drie meisjes (Turner, Garland en Lamarr) wier leven dramatisch verandert als Ziegfeld ze aanneemt als Follies-girls. Busby Berkely's nummer 'You Stepped Out Of A Dream' is het meest beroemd, maar staat wel een beetje in de schaduw naast Garlands 'I'm Always Chasing Rainbows' en 'Minnie From Trinidad'.

The golden hour

1941 | Komedie

Verenigde Staten 1941. Komedie van George Marshall. Met o.a. Charles Winninger, Paulette Goddard en James Stewart.

Een grootscheepse musical die opgewekt begint, maar verandert in een melodrama met ongeloofwaardige nevenverhaaltjes. Het gaat over drie meisjes (Turner, Garland en Lamarr) wier leven dramatisch verandert als Ziegfeld ze aanneemt als Follies-girls. Busby Berkely's nummer 'You Stepped Out Of A Dream' is het meest beroemd, maar staat wel een beetje in de schaduw naast Garlands 'I'm Always Chasing Rainbows' en 'Minnie From Trinidad'.

Pot O' Gold

1941 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1941. Musical van George Marshall. Met o.a. James Stewart, Paulette Goddard, Horace Heidt, Charles Winninger en Mary Gordon.

De vader van Goddard is presentator van een populaire kwis op de radio. Hij heeft een hekel aan dansorkesten. Als het meisje de mondharmonica-speler Stewart ontmoet, probeert ze haar vader zover te krijgen om het orkest van Heidt te engageren, dat dringend om werk verlegen zit. Flauwe, vreselijk verouderde muzikale komedie, die soms tevergeefs de subtiliteit van een Capra tracht te evenaren. Producer James Roosevelt was de zoon van de president. Hij heeft geen naam gemaakt in de filmgeschiedenis. Walter de Leon zette het op papier en hij mag blij zijn dat enkele getalenteerde acteurs er nog iets van konden maken. Fotografie van Hal Mohr. In Engeland uitgebracht als THE GOLDEN HOUR.

Come Live with Me

1941 | Romantiek, Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1941. Romantiek van Clarence Brown. Met o.a. James Stewart, Hedy Lamarr, Ian Hunter, Verree Teasdale en Donald Meek.

Charmante, romantische komedie met de van honger omkomende schrijver Bill Smith (Stewart) die met Johnny Jones (Lamarr) trouwt om niet het land te worden uitgezet. Sterke bijrollen, met name van Reynolds als Stewart's moeder. Naar een verhaal van Virginia Van Upp, door Patterson McNutt tot scenario bewerkt. Camerawerk van George Folsey.

The Shop Around the Corner

1940 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1940. Romantische komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. James Stewart, Margaret Sullavan, Frank Morgan, Joseph Schildkraut en Sara Haden.

Klassieke romantische komedie behoort tot het beste werk van de van oorsprong Duitse regisseur Lubitsch. Nieuwkomer Klara (Sullavan) en oudgediende Alfred (Stewart, goed als altijd) werken in een snuisterijenwinkel in Boedapest. Ze kibbelen veel, maar ze hebben privé, zonder dat te weten, een penvriendschap met elkaar. Excentrieke personages (onder wie een zeer komische Morgan als de knorrige bedrijfseigenaar met een klein hartje) en scherpe dialogen in een verhaal dat zich vrijwel geheel afspeelt in de winkel. In 1998 kwam er een remake met de naam You've Got Mail.

The Philadelphia Story

1940 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1940. Romantische komedie van George Cukor. Met o.a. Cary Grant, Katharine Hepburn, James Stewart, Ruth Hussey en John Howard.

Elegante komedie met Cary Grant als de opdringerige ex-echtgenoot van een inmiddels weer trouwlustige grande dame (Katharine Hepburn), die deze keer een oogje heeft op een kolenmagnaat. En met James Stewart als de schrijver/roddeljournalist die de society-bruiloft zal verslaan. Vooral de spitse, nu wat oubollig overkomende dialogen werden geprezen. Naar de gelijknamige toneelhit van Philip Barry. Stewart won een Oscar voor zijn rol. Herverfilmd als de musical High Society, met Bing Crosby in de rol van Grant, Frank Sinatra in die van Stewart, en Grace Kelly in die van Hepburn.

The Mortal Storm

1940 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1940. Oorlogsfilm van Frank Borzage. Met o.a. Margaret Sullavan, James Stewart, Robert Young, Frank Morgan en Robert Stack.

De familie Roth (Morgan) valt uit elkaar wanneer Hitler in 1933 de macht overneemt in Duitsland. Fritz Marlberg (Young), de verloofde van zijn dochter, schaart zich aan de zijde van de nazi`s, terwijl Professor Roth, wegens zijn wetenschappelijke theorie[KA3]en, als vijand van het volk in een concentratiekamp terecht komt. Martin Breitner (Stewart) ontfermt zich over Roth`s dochter Freya (Sullavan) en wil met haar het land ontvluchten. De opkomst van het nazisme wordt schrijnend getekend in dit ijzersterke scenario van Claudine West, Andersen Ellis en George Froeschel, naar de roman van Phyllis Bottoms. Het einde van de film is onvergetelijk. Subliem spel van alle belangrijke acteurs, met een haast geniale Morgan. Deze film was er de oorzaak van dat Goebbels alle films van productiemaatschappij MGM uit Duitsland bande. Een film die niemand onberoerd kan laten. Fraai camerawerk van William Daniels.

No Time for Comedy

1940 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1940. Drama van William Keighley. Met o.a. James Stewart, Rosalind Russell, Genevieve Tobin, Allyn Joslyn en Louise Beavers.

Een soepele maar oubollige bewerking van S. N. Behrmans toneelstuk over een actrice die tracht te voorkomen dat haar echtgenoot/toneelschrijver zich volledig in zijn werk zal verliezen. Vlot maar gekunsteld.

The Ice Follies Of 1939

1939 | Musical

Verenigde Staten 1939. Musical van Reinhold Schunzel. Met o.a. Eddie Shipstad, Roy Shipstad, Bess Ehrhardt, Lionel Stander en Lewis S. Stone.

Een soepele maar oubollige bewerking van S. N. Behrmans toneelstuk over een actrice die tracht te voorkomen dat haar echtgenoot/toneelschrijver zich volledig in zijn werk zal verliezen. Vlot maar gekunsteld.

Mr. Smith Goes to Washington

1939 | Drama

Verenigde Staten 1939. Drama van Frank Capra. Met o.a. James Stewart, Jean Arthur, Claude Rains, Edward Arnold en Guy Kibbee.

Wanneer een senator uit een der westelijke staten plotseling overlijdt, sturen corrupte mannetjesmakers Jefferson Smith, een apolitieke Joris Goedbloed, als vervangmarionet naar Capitol Hill. Jeff, echter, observeert, luistert en denkt voor zichzelf. Magnifieke Capra-genremengeling toont het doorgerotte nepotisme van het Amerikaanse politieke systeem. Surreëel: de parallellen met de 21ste-eeuwse beerput, quid pro quo en cynische leugenpers incluis. Hoogtepunt is de filibusterscène, waarin Smith 24 uur lang onafgebroken in de Senaat zijn hart lucht. Bevlogen, grootse, tijdloze cinema. Elf Oscarnominaties, één beeldje, voor auteur Lewis R. Foster.

It's a Wonderful World

1939 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1939. Komedie van W.S. Van Dyke. Met o.a. Claudette Colbert, James Stewart, Guy Kibbee, Nat Pendleton en Edgar Kennedy.

Een idiote komedie met Colbert als weggelopen dichteres en Stewart als vluchteling met de politie op de hielen (Pendleton en Kennedy). Heel erg leuk, met Stewart in topvorm. Scenario van Ben Hect en Herman J. Mankiewicz. Camerawerk van Oliver T. Marsh.

Ice Follies of 1939

1939 | Drama, Musical

Verenigde Staten 1939. Drama van Reinhold Schunzel. Met o.a. Joan Crawford, James Stewart, Lew Ayres, Lewis Stone en Bess Ehrhardt.

De spelers doen nog iets goed aan het routineuze verhaal over Stewart die probeert een grote ijsshow aan de man te brengen, terwijl zijn vrouw bezig is filmster te worden. Dit was bepaald geen hoogtepunt in de carrière van de hoofdrolspelers. Het laatste muzieknummer is in kleur.

Destry Rides Again

1939 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1939. Western van George Marshall. Met o.a. James Stewart, Charles Winninger, Brian Donlevy, Una Merkel en Irene Hervey.

Donlevy is eigenaar van de saloon in het stadje Bottle Necks. Wanneer hij dreigt te worden gearresteerd wegens corruptie, laat hij de sheriff uit de weg ruimen en stelt aartsdronkaard Winninger aan als nieuwe wetsdienaar. Een misrekening, want de man zet zich ervoor in en laat zelfs de zoon van een oude vriend (Stewart) overkomen als deputy. Alhoewel hij niet in geweld gelooft, is deze laatste vastbesloten de moordenaar te vinden van de vroegere sheriff. Nog steeds genietbare westernsatire met een schitterende Stewart en een betoverende Dietrich als saloonzangeres en liefje van de 'bad guy'. Het razendsnelle scenario van Felix Jackson, Gertrude Purcell en Henry Meyers is gebaseerd op een roman van Max Brand, eerder verfilmd in 1932 met Tom Mix. Andere versies verschenen in 1950 als FRENCHIE en in 1954 als DESTRY, maar geen enkele ervan kan tippen aan deze uit 1939. Knappe fotografie van Hal Mohr.

You Can't Take It With You

1938 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1938. Komedie van Frank Capra. Met o.a. James Stewart, Jean Arthur, Lionel Barrymore, Edward Arnold en Mischa Auer.

Oscar voor Beste Film, en een Oscar voor Beste Regisseur (Frank Capra). Dat was de verdiende oogst van deze Broadway-verfilming, met James Stewart in zijn doorbraakhoofdrol als de telg van een zakenfamilie. Jonge excentriekeling in de dop Alice (Jean Arthur) speelt zijn zoetelief, waarbij het vermaak ontspruit uit de botsing tussen de twee zeer van elkaar verschillende families. Ergo: de zakelijke en de creatieve kant van Amerika. Stewart is sprankelend, ogenschijnlijk onbewust van script, camera's en regie. Capra was bijzonder in z'n sas met Stewart, en huurde hem aansluitend in voor de kaskraker Mr. Smith Goes to Washington.

Vivacious Lady

1938 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1938. Romantische komedie van George Stevens. Met o.a. Ginger Rogers, James Stewart, James Ellison, Beulah Bondi en Charles Coburn.

Verlegen academicus Peter Morgan (Stewart) raakt tijdens een bezoek aan New York verliefd op een nachtclubzangeres (Rogers) en trouwt onmiddellijk met haar. Wat vertelt hij nu zijn keurige, dominante ouders? Lichtvoetige romantische komedie met vele misverstanden drijft op de warmbloedige combi Stewart-Rogers. Geen dansscènes voor Rogers - haar voor 500.000 dollar verzekerde dansbenen werden wel stevig ingepakt tijdens een gevecht met de verloofde van de professor - maar ze zingt wel. Levendige cast omvat ook Beulah Bondi als Stewarts moeder - een rol die die ze meerdere keren zou spelen.

The Shopworn Angel

1938 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1938. Drama van H.C. Potter. Met o.a. Margaret Sullavan, James Stewart, Walter Pidgeon, Hattie McDaniel en Sam Levene.

Stewart en Sullavan vormen steeds een prima paar zelfs in een middelmatige damesfilm. Een naïeve soldaat wordt verliefd op een actrice met losse moraal, maar onder zijn invloed verandert ze. Mooi gedaan, inclusief een meesterlijk Slavko Vorkapich-begin met WO I-opnames. Een nieuwe versie van de film uit 1929 met Gary Cooper en Nancy Carroll. Scenario van Waldo Salt naar een verhaal van Dana Burnet. Camerawerk van Joseph Ruttenberg.

Of Human Hearts

1938 | Drama

Verenigde Staten 1938. Drama van Clarence Brown. Met o.a. Walter Huston, James Stewart, Gene Reynolds, Beulah Bondi en Guy Kibbee.

Het verhaal over de toegewijde predikant Huston die nooit een goede relatie met zijn zoon opbouwde. Wanneer Abraham Lincoln (Carradine) Stewart de les leest omdat deze zijn moeder verwaarloost, gaat het allemaal een beetje te ver.

Made For Each Other

1938 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1938. Komedie van John Cromwell. Met o.a. Carole Lombard, James Stewart, Charles Coburn, Lucile Watson en Alma Kruger.

Schitterend geacteerd drama over advocaat Stewart en zijn kersverse vrouwtje Lombard. In hun strijd tegen alledaagse moeilijkheden van het bestaan (geldgebrek, ambitie, afwijzingen, bemoeizucht van derden - en vooral Stewarts hoofse moeder) verliezen ze bijna hun kind. Het oversentimentele scenario van Jo Swerling wordt gered door een intelligente regie, uitstekend spel van de hele cast en de opvallende decors van William Cameron Menzies. Geen oog blijft droog bij het bekijken van deze film, die gefotografeerd werd door Leon Shamroy. Voor de muziek zorgden Hugo Friedhofer en David Buttolph, terwijl Oscar Levant voor het romantische thema tekende.

The Last Gangster

1937 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1937. Misdaad van Edward Ludwig. Met o.a. Edward G. Robinson, Rosa Stradner, James Stewart, John Carradine en Sidney Blackmer.

Een bedachtzame gangsterfilm met Robinson die uit de gevangenis vrijkomt en zichzelf weer probeert te installeren als machtige gangsterbaas. Zijn ex-vrouw is inmiddels getrouwd en wil niets meer met hem te maken hebben. Scenario van John Lee Mahin naar een verhaal van William A. Wellman en Robert Carson. Camerawerk van William Daniels.

Seventh Heaven

1937 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1937. Romantiek van Henry King. Met o.a. Simone Simon, James Stewart, Jean Hersholt, Gregory Ratoff en Gale Sondergaard.

De klassieke zwijgende film over een ontroerende Franse liefdesgeschiedenis werd opnieuw gefilmd, ditmaal niet zo goed, met Stewart als Fransman en met een kliederig scenario.

Navy Blue and Gold

1937 | Komedie

Verenigde Staten 1937. Komedie van Sam Wood. Met o.a. Robert Young, James Stewart, Tom Brown, Florence Rice en Billie Burke.

Een enigszins afgezaagde maar toch onderhoudende geschiedenis over drie vrienden (één rijk en naïef, één cynisch aangelegd en één mysterieus met een 'verleden') die hun geluk in Annapolis gaan beproeven. De rugby-climax is leuk.

Wife vs. Secretary

1936 | Komedie

Verenigde Staten 1936. Komedie van Clarence Brown. Met o.a. Clark Gable, Jean Harlow, Myrna Loy, May Robson en George Barbier.

Een volmaakt voorbeeld van vakwerk uit de droomfabriek van Hollywood: top-sterren laten zien wat zij met minderwaardig materiaal kunnen doen. Harlow is bijzonder goed als de secretaresse die zich onmisbaar maakt bij haar chef, uitgever Gable en in beider levens complicaties veroorzaakt. Loy is Gable's vrouw en Stewart is Harlows verloofde. Het scenario werd overigens door competente lieden geschreven: Norman Krasna, Alice Duer Miller en John Lee Mahin en gebaseerd op een verhaal van Faith Baldwin. Ray June verzorgde de geroutineerde fotografie.

The Gorgeous Hussy

1936 | Historische film, Drama

Verenigde Staten 1936. Historische film van Clarence Brown. Met o.a. Lionel Barrymore, Joan Crawford, Robert Taylor, Franchot Tone en Melvyn Douglas.

Tal van sterren in dit verwrongen historische drama over Andrew Jacksons schone dame, die zichzelf en hen die met haar verbonden waren, te schande maakte. Crawford c.s. zijn schitterend gekostumeerd tegen goed gekozen achtergronden.

Speed

1936 | Sportfilm

Verenigde Staten 1936. Sportfilm van Edwin L. Marin. Met o.a. James Stewart, Wendy Barrie, Una Merkel, Ted Healy en Weldom Heyburn.

Vluggertje rond de ster Steward (in 1936 speelde hij de hoofdrol in zes films) als testcoureur die een nieuw soort carburateur ontwikkeld heeft. Bij de opnamen van race-scenes is overduidelijk gebruik gemaakt van achtergrondprojectie en stockfilm.

Small Town Girl

1936 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1936. Komedie van William A. Wellman. Met o.a. Janet Gaynor, Robert Taylor, Binnie Barnes, Lewis Stone en Andy Devine.

Een luchthartige romance van Gaynor die Taylor tot een huwelijk verleidt terwijl hij dronken is, waarna zij achteraf als hij nuchter is, ook zijn hart probeert te winnen. Hertiteld als ONE HORSE TOWN.

Rose Marie

1936 | Musical

Verenigde Staten 1936. Musical van W.S. Van Dyke. Met o.a. Jeanette MacDonald, Nelson Eddy, Reginald Owen, Allen Jones en James Stewart.

Verwacht niet de oorspronkelijke operette: in dit verhaal is operazangeres Jeanette op zoek naar haar voortvluchtige broer Stewart, maar ook Mountie Nelson achtervolgt de man. De twee raken verliefd en zingen o.a. 'Indian Love Call'. Niven is kort te zien als Jeanette's ongelukkige vrijer. Hertiteld als INDIAN LOVE CALL.

Next Time We Love

1936 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1936. Romantiek van Edward H. Griffith. Met o.a. Margaret Sullavan, James Stewart, Ray Milland, Grant Mitchell en Robert McWade.

Deze op maat gesneden romantische smartlap verhaalt hoe Milland verliefd wordt op actrice Sullavan, die echter getrouwd is met de ploeterende journalist Stewart.

Born To Dance

1936 | Muziek

Verenigde Staten 1936. Muziek van Roy Del Ruth. Met o.a. Eleanor Powell, James Stewart, Virginia Bruce, Una Merkel en Sid Silvers.

Powell draagt de titel uit in deze goede Cole Porter-musical met sensationeel danswerk en mooie liedjes: 'Easy to Love' en 'I've Got You Under My Skin'. Scenario van Jack McGowan en Sid Silvers. Camerawerk van Ray June.

After the Thin Man

1936 | Mysterie, Thriller, Komedie

Verenigde Staten 1936. Mysterie van W.S. Van Dyke. Met o.a. William Powell, Elissa Landi, Myrna Loy, James Stewart en Joseph Calleia.

In deze verrukkelijke tweede film in de reeks treffen we de hoffelijke Charles in San Francisco aan, waar hij bezig is de zoveelste moord op te lossen, wanneer hij tenminste niet finaal laveloos is. Een iets te langdradige maar eersteklas film met een werkelijke verrassende dader en een leuke slotscène, waarin ook Asta meedoet. Frances Goodrich bewerkte een verhaal van Dashiell Hammett tot scenario. In beeld gebracht door Oliver T. Marsh. Zie ook: 'Boston Blackie'-serie.

The Murder Man

1935 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1935. Misdaad van Tim Whelan. Met o.a. Spencer Tracy, Virginia Bruce, Lionel Atwell, Harvey Stephens en Robert Barrat.

Reporter Tracy neemt wraak op de twee aanstichters van de zelfmoord van zijn vrouw en het verminken van zijn vader. Hij vermoordt er een en laat de ander er voor opdraaien, maar bedenkt zich op het laatst als de 'moordenaar' naar de elektrische stoel wordt gebracht. Een misdaaddrama dat door het acteren van Tracy en Bruce boven het gemiddelde uitkomt. Stewart - in zijn eerste film - speelt een collega-journalist. Het scenario is van John C. Higgins en de regisseur, het camerawerk werd verzorgd door Lester White.

Born To Dance

1836 | Musical

Verenigde Staten 1836. Musical van Roy Del Ruth. Met o.a. Frances Langford, Sid Silvers, Eleanor Powell, Raymond Walburn en James Stewart.

Reporter Tracy neemt wraak op de twee aanstichters van de zelfmoord van zijn vrouw en het verminken van zijn vader. Hij vermoordt er een en laat de ander er voor opdraaien, maar bedenkt zich op het laatst als de 'moordenaar' naar de elektrische stoel wordt gebracht. Een misdaaddrama dat door het acteren van Tracy en Bruce boven het gemiddelde uitkomt. Stewart - in zijn eerste film - speelt een collega-journalist. Het scenario is van John C. Higgins en de regisseur, het camerawerk werd verzorgd door Lester White.