Héctor Alterio: cast.
Er zijn 58 films gevonden.

Las consecuencias

2021 | Drama, Thriller

Spanje​/​​Nederland​/​​België 2021. Drama van Claudia Pinto. Met o.a. Juana Acosta, Alfredo Castro, Héctor Alterio, Carme Elias en Sonia Almarcha.

De veertigjarige Fabiola reist naar een klein eiland om haar moeder te bezoeken. Haar intuïtie zegt haar dat niets is zoals het lijkt en dat de geheimen die haar omringen te maken zouden kunnen hebben met een gebeurtenis uit het verleden, die haar leven voor altijd veranderde.

En ninguna parte

2004 |

Spanje 2004. Miguel Ángel Cárcano. Met o.a. Héctor Alterio, José Ángel Egido en Jorge Roelas.

De veertigjarige Fabiola reist naar een klein eiland om haar moeder te bezoeken. Haar intuïtie zegt haar dat niets is zoals het lijkt en dat de geheimen die haar omringen te maken zouden kunnen hebben met een gebeurtenis uit het verleden, die haar leven voor altijd veranderde.

Kamchatka

2002 | Drama

Spanje​/​​Argentinië​/​​Verenigde Staten 2002. Drama van Marcelo Piñeyro en Marcelo Figueras. Met o.a. Cecilia Roth, Héctor Alterio, Fernanda Mistral, Tomás Fonzi en Milton De La Canal.

Argentinië na de militaire coup van 1976. Een jongetje van een jaar of tien en zijn kleine broertje moeten verhuizen naar een geïsoleerd huis in een buitenwijk. Hun linkse ouders proberen het te brengen als een avontuur maar de jongens voelen de spanning. Ze mogen niet meer telefoneren en ze moeten zelfs hun naam veranderen. De oudste noemt zich Harry, naar zijn held Harry Houdini, de man die zich uit iedere situatie weet te redden. Zelfredzaamheid is de rode draad van het verhaal dat wordt ingekleurd door een voiceover van Harry als volwassene. Hij schetst zijn jeugdige gewaarwording van twijfel over de volwassen omgeving. Ricardo Darín en Cecilia Roth spelen de ouders met de perfecte dosis passie en non-verbale nervositeit. Zij proberen hun kinderen een onbezorgde jeugd te bezorgen maar worden op de hielen gezeten door de realiteit. Het uitvergrote leven met politieke repressie als loep.

El último tren

2002 | Drama

Uruguay​/​​Argentinië​/​​Uruguay 2002. Drama van Diego Arsuaga. Met o.a. Héctor Alterio, Frederico Luppi, José Soriano en Gastón Pauls.

Uruguay produceert slechts enkele speelfilms per jaar maar sinds de festivalhit 25 Watts (2001) is de internationale waardering groot. Zo ook voor railroadmovie El último tren, een lofzang op het lokale culturele erfgoed. Argentijn Héctor Alterio - in zijn circa 130ste film! - leidt het nostalgische drama overtuigend in de rol van een bejaarde machinist die een oude locomotief kaapt om te voorkomen dat het gevaarte wordt verscheept naar Hollywood. Wat volgt is een filosofische uiteenzetting van de intrinsieke waarde van (behoud van) cultuur en natuur. Zeer fraai.

Son of the Bride

2001 | Komedie, Drama

Argentinië​/​​Spanje 2001. Komedie van Juan José Campanella. Met o.a. Ricardo Darín, Norma Aleandro, Natalia Verbeke en Héctor Alterio.

Met dit Hollywoodiaanse midlifecrisisverhaal zat Campanella, Oscar-winnaar 2010 met El secreto de sus ojos, vooral scenariotechnisch in de leerfase. Wanneer de onuitstaanbare restauranthouder-workaholic Rafael (Darín) een hartaanval krijgt, is de koers van de film duidelijk: ook deze man moet iets leren. Subplot met vader die zijn aan Alzheimer lijdende geliefde opnieuw wil huwen kraakt ook in z'n sentimentele voegen. Reddende engelen zijn de acteurs, in hun gedrevenheid een mooi optimisme verspreidend. Bijrol van Natalia Verbeke, de zwoele latina uit de Spaanse nagelbijters El método en Nadie conoce a nadie.

The Prince and the Pauper

2000 | Historische film, Familiefilm, Drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 2000. Historische film van Giles Foster. Met o.a. Aidan Quinn, Alan Bates, Jonathan Hyde, Jonathan Timmins en Robert Timmins.

Met dit Hollywoodiaanse midlifecrisisverhaal zat Campanella, Oscar-winnaar 2010 met El secreto de sus ojos, vooral scenariotechnisch in de leerfase. Wanneer de onuitstaanbare restauranthouder-workaholic Rafael (Darín) een hartaanval krijgt, is de koers van de film duidelijk: ook deze man moet iets leren. Subplot met vader die zijn aan Alzheimer lijdende geliefde opnieuw wil huwen kraakt ook in z'n sentimentele voegen. Reddende engelen zijn de acteurs, in hun gedrevenheid een mooi optimisme verspreidend. Bijrol van Natalia Verbeke, de zwoele latina uit de Spaanse nagelbijters El método en Nadie conoce a nadie.

Esperando al Mesías

2000 | Komedie, Drama

Argentinië​/​​Spanje​/​​Italië 2000. Komedie van Daniel Burman. Met o.a. Daniel Hendler, Héctor Alterio, Stefania Sandrelli, Chiara Caselli en Melina Petriela.

'Wachten op de Messias' kan vooralsnog de boeken in als een van de hoogtepunten van de bloeiende Argentijnse cinema rond de eeuwwisseling. Daniel Burman (1973) was de huidige economische malaise net voor maar de belabberde situatie in zijn vaderland is wrang genoeg tevens het startpunt van de film. Het draait om twee verschillende personages die bij toeval met elkaar in contact komen in metropool Buenos Aires. De eerste is de joodse Ariel (Hendler, die furore maakte in 25 Watts), een personage dat Burman op zijn eigen ervaringen baseerde. Ariel kán het familierestaurant overnemen en trouwen met een joods meisje maar hij is meer geïnteresseerd in een biseksuele videokunstenares. Santamaria (Piñeyro) leeft een ander leven. Hij verloor zijn fortuin en vrouw door een beurskrach. Met het zoeken en terugbrengen van gestolen portemonnees verdient hij net voldoende om een toiletjuffrouw het hof te maken. Burmans gelaagde én gedetailleerde scenario knoopt de mini-universa ingenieus aaneen. Een fraaie film, mede dankzij de intieme fotografie van Ramiro Civita en de meeslepende klezmer- en jazzmuziek. Goed voor een ware triomftocht langs de internationale festivals waaronder Rotterdam.

La mujer mas fea del mondo

1999 | Horror, Komedie

Spanje 1999. Horror van Miguel Bardem. Met o.a. Roberto Alvarez, Elia Galera, Héctor Alterio en Javivi.

'Wachten op de Messias' kan vooralsnog de boeken in als een van de hoogtepunten van de bloeiende Argentijnse cinema rond de eeuwwisseling. Daniel Burman (1973) was de huidige economische malaise net voor maar de belabberde situatie in zijn vaderland is wrang genoeg tevens het startpunt van de film. Het draait om twee verschillende personages die bij toeval met elkaar in contact komen in metropool Buenos Aires. De eerste is de joodse Ariel (Hendler, die furore maakte in 25 Watts), een personage dat Burman op zijn eigen ervaringen baseerde. Ariel kán het familierestaurant overnemen en trouwen met een joods meisje maar hij is meer geïnteresseerd in een biseksuele videokunstenares. Santamaria (Piñeyro) leeft een ander leven. Hij verloor zijn fortuin en vrouw door een beurskrach. Met het zoeken en terugbrengen van gestolen portemonnees verdient hij net voldoende om een toiletjuffrouw het hof te maken. Burmans gelaagde én gedetailleerde scenario knoopt de mini-universa ingenieus aaneen. Een fraaie film, mede dankzij de intieme fotografie van Ramiro Civita en de meeslepende klezmer- en jazzmuziek. Goed voor een ware triomftocht langs de internationale festivals waaronder Rotterdam.

Diario para un cuento

1998 | Romantiek

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Argentinië 1998. Romantiek van Jana Boková en Jana Bokova. Met o.a. Germán Palacios, Silke, Ines Estevez, Héctor Alterio en Ingrid Pelicori.

'Wachten op de Messias' kan vooralsnog de boeken in als een van de hoogtepunten van de bloeiende Argentijnse cinema rond de eeuwwisseling. Daniel Burman (1973) was de huidige economische malaise net voor maar de belabberde situatie in zijn vaderland is wrang genoeg tevens het startpunt van de film. Het draait om twee verschillende personages die bij toeval met elkaar in contact komen in metropool Buenos Aires. De eerste is de joodse Ariel (Hendler, die furore maakte in 25 Watts), een personage dat Burman op zijn eigen ervaringen baseerde. Ariel kán het familierestaurant overnemen en trouwen met een joods meisje maar hij is meer geïnteresseerd in een biseksuele videokunstenares. Santamaria (Piñeyro) leeft een ander leven. Hij verloor zijn fortuin en vrouw door een beurskrach. Met het zoeken en terugbrengen van gestolen portemonnees verdient hij net voldoende om een toiletjuffrouw het hof te maken. Burmans gelaagde én gedetailleerde scenario knoopt de mini-universa ingenieus aaneen. Een fraaie film, mede dankzij de intieme fotografie van Ramiro Civita en de meeslepende klezmer- en jazzmuziek. Goed voor een ware triomftocht langs de internationale festivals waaronder Rotterdam.

Asesinato a distancia

1998 |

Argentinië 1998. Santiago Carlos Oves. Met o.a. Elvia Andreoli, Martín Adjemían en Héctor Alterio.

'Wachten op de Messias' kan vooralsnog de boeken in als een van de hoogtepunten van de bloeiende Argentijnse cinema rond de eeuwwisseling. Daniel Burman (1973) was de huidige economische malaise net voor maar de belabberde situatie in zijn vaderland is wrang genoeg tevens het startpunt van de film. Het draait om twee verschillende personages die bij toeval met elkaar in contact komen in metropool Buenos Aires. De eerste is de joodse Ariel (Hendler, die furore maakte in 25 Watts), een personage dat Burman op zijn eigen ervaringen baseerde. Ariel kán het familierestaurant overnemen en trouwen met een joods meisje maar hij is meer geïnteresseerd in een biseksuele videokunstenares. Santamaria (Piñeyro) leeft een ander leven. Hij verloor zijn fortuin en vrouw door een beurskrach. Met het zoeken en terugbrengen van gestolen portemonnees verdient hij net voldoende om een toiletjuffrouw het hof te maken. Burmans gelaagde én gedetailleerde scenario knoopt de mini-universa ingenieus aaneen. Een fraaie film, mede dankzij de intieme fotografie van Ramiro Civita en de meeslepende klezmer- en jazzmuziek. Goed voor een ware triomftocht langs de internationale festivals waaronder Rotterdam.

Pequenos milagros

1997 | Drama, Fantasy

Argentinië 1997. Drama van Eliseo Subiela. Met o.a. Mónica Galán, Héctor Alterio, Antonio Birabent, Julieta Ortega en Ana Maria Picchio.

'Wachten op de Messias' kan vooralsnog de boeken in als een van de hoogtepunten van de bloeiende Argentijnse cinema rond de eeuwwisseling. Daniel Burman (1973) was de huidige economische malaise net voor maar de belabberde situatie in zijn vaderland is wrang genoeg tevens het startpunt van de film. Het draait om twee verschillende personages die bij toeval met elkaar in contact komen in metropool Buenos Aires. De eerste is de joodse Ariel (Hendler, die furore maakte in 25 Watts), een personage dat Burman op zijn eigen ervaringen baseerde. Ariel kán het familierestaurant overnemen en trouwen met een joods meisje maar hij is meer geïnteresseerd in een biseksuele videokunstenares. Santamaria (Piñeyro) leeft een ander leven. Hij verloor zijn fortuin en vrouw door een beurskrach. Met het zoeken en terugbrengen van gestolen portemonnees verdient hij net voldoende om een toiletjuffrouw het hof te maken. Burmans gelaagde én gedetailleerde scenario knoopt de mini-universa ingenieus aaneen. Een fraaie film, mede dankzij de intieme fotografie van Ramiro Civita en de meeslepende klezmer- en jazzmuziek. Goed voor een ware triomftocht langs de internationale festivals waaronder Rotterdam.

Memorias del angel caido

1997 | Horror

Spanje 1997. Horror van Fernando Cámara en David Alonso. Met o.a. Santiago Ramos, Héctor Alterio, Emilio Gutierrez Caba, José Luis Lopéz Vázquez en Juan Echanove.

'Wachten op de Messias' kan vooralsnog de boeken in als een van de hoogtepunten van de bloeiende Argentijnse cinema rond de eeuwwisseling. Daniel Burman (1973) was de huidige economische malaise net voor maar de belabberde situatie in zijn vaderland is wrang genoeg tevens het startpunt van de film. Het draait om twee verschillende personages die bij toeval met elkaar in contact komen in metropool Buenos Aires. De eerste is de joodse Ariel (Hendler, die furore maakte in 25 Watts), een personage dat Burman op zijn eigen ervaringen baseerde. Ariel kán het familierestaurant overnemen en trouwen met een joods meisje maar hij is meer geïnteresseerd in een biseksuele videokunstenares. Santamaria (Piñeyro) leeft een ander leven. Hij verloor zijn fortuin en vrouw door een beurskrach. Met het zoeken en terugbrengen van gestolen portemonnees verdient hij net voldoende om een toiletjuffrouw het hof te maken. Burmans gelaagde én gedetailleerde scenario knoopt de mini-universa ingenieus aaneen. Een fraaie film, mede dankzij de intieme fotografie van Ramiro Civita en de meeslepende klezmer- en jazzmuziek. Goed voor een ware triomftocht langs de internationale festivals waaronder Rotterdam.

Caballos Salvajes

1995 | Komedie, Misdaad

Argentinië 1995. Komedie van Marcelo Piñeyro. Met o.a. Leonardo Sbaraglia, Cecilia Dopazo, Fernán Mirás, Daniel Kuzniecka en Federico Luppi.

VV.

La Regenta

1994 | Drama, Biografie, Historische film

Spanje 1994. Drama van Fernando Méndez-Leite, Fernando Mendez-Leite en Fernando Mendez-Leite. Met o.a. Héctor Alterio, Carmelo Gómez, Juan Luis Galiardo, Cristina Martos en Aitana Sánchez-Gijón.

Driedelige tv-film gebaseerd op gelijknamige Spaanse maatschappij-kritische roman van Clarin, alias Leopoldo Alas (1852-1901), bekend als een soort Spaanse [KL]Madame Bovary[KLE]. Boek en tv-serie schilderen het droevig verhaal van de jonge Do[KA6]na Ana Ozores (S[KA1]anchez Gij[KA1]on) die geen kans ziet om te ontsnappen uit kleinburgerlijk wereldje van Spaans provinciestadje aan het einde van de 19de eeuw. Zij trouwt met Don Victor Quintanar (Alterio), oud-voorzitter van tribunaal. Zij kan niet overweg met mentaliteit van de hoogste kringen en vlucht in het geloof. Bij jonge kanunnik Fermin de Pas (G[KA1]omez) vindt zij troost. Intussen wordt zij het hof gemaakt door Don Alvaro (Galiardo), maar verteerd door schuldgevoelens wijst zij hem af. Haar man krijgt lucht van haar `ontrouw`, het dienstmeisje Petra (Martos) wordt ingeschakeld om haar te bespieden, maar ook Don Alvaro bedient zich van Petra om nieuwe, geheime afspraakjes met Ana te regelen. Voor verfilming verzamelde regisseur Méndez-Leite het kruim van Spaanse acteurs voor zijn camera met als resultaat een prachtig kostuumdrama, een der duurste maar ook een der meest succesrijke literatuurverfilmingen van de Spaanse televisie.

Contro ogni volontà

1992 | Misdaad, Drama

Spanje​/​​Italië​/​​Duitsland 1992. Misdaad van Pino Passalacqua. Met o.a. Elena Sofia Ricci, Héctor Alterio, Giulio Scarpati, Marioletta Bideri en Delia Boccardo.

Het verhaal speelt in Milaan, waar Francesca (Ricci), die vroeger onderwijzeres was, journaliste wil worden. Op eigen risico werkt ze als misdaadverslaggeefster voor een plaatselijke radiozender. Bij een onderzoek ontmoet ze Marco (Poggiali), een vriend van school die verliefd op haar was. Op een nacht wordt ze in een ondergrondse garage verkracht door iemand met een motorhelm op. Marco wordt verdacht, al is er weinig bewijs. Francesca's verloofde houdt het voor gezien en ze blijft eenzaam achter. Tijdens het proces lijkt Marco vrijuit te gaan, tot een onverwachte getuige verschijnt. Uitstekend gespeeld. Scenario van Daniele Carnacina, Patrizia Fassio en Massimiliano Governi.

El Quijote

1991 | Komedie, Avonturenfilm, Historische film, Familiefilm

Spanje 1991. Komedie van Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. Fernando Rey, Alfredo Landa, Héctor Alterio, Esperanza Roy en Lina Canalejas.

Alonso Quijada (Rey) is gefascineerd door het ridderschap. Als hij op een dag de helderheid van geest verliest, ziet hij zichzelf als glorierijke ridder die door het land zwerft om het onrecht te bestrijden. Zijn oud paard wordt het trotse ros Rosinante en hij herdoopt zichzelf tot Don Quichotte de la Mancha. Hij ontmoet de arme Sancho Panza (Landa) die hij bevordert tot zijn schildknaap. Als hij dan nog zijn Dulcinea (Roy) ontmoet heeft hij eindelijk het doel van zijn leven bereikt: haar tot de zijne maken. Schitterende, getrouwe bewerking van de klassieker van Miguel de Cervantes, subliem vertolkt door Rey, die duidelijk ziek is, maar die dit tot een onvergetelijk voordeel uitbuit. Hij domineert de hele film moeiteloos. Zijn 'Don Quichotte' is gewoonweg de figuur die Cervantes op papier neerzette. Het is duidelijk dat niets bij deze film aan het toeval werd overgelaten. Een hoogstaande productie, gefilmd op schilderachtige lokaties, met sterke acteurs. De hier en daar langdradige fragmenten nemen we er graag bij. De roman werd tot scenario bewerkt door Camilo José Cela Conde en Fernando Corugedo. Prima fotografie van Teo Escamilla. Oorspronkelijk uitgezonden in vijf delen: een van 85m en vier van 55m. Stereo.

Yo, la peor de todas

1990 | Historische film, Biografie, Drama

Frankrijk​/​​Argentinië 1990. Historische film van Maria Luisa Bemberg. Met o.a. Assumpta Serna, Dominique Sanda, Héctor Alterio, Lautaro Murúa en Alberto Segado.

De verfilming van het boek van Nobelprijswinnaar Octavio Paz [KL]Juana In[KA1]es de la Cruz[KLE] over het leven van de beeldschone non, die het klooster inging om zich aan wetenschappelijke arbeid te kunnen wijden, terwijl de Spaanse vice-koning (Alterio) haar het hof probeerde te maken. In de 17e eeuw was het echter ongehoord dat vrouwen intelligent zouden kunnen zijn, laat staan zich met wetenschap zouden kunnen inlaten en de aartsbisschop van Mexico (Caicedo) zorgde er dan ook voor dat zij door de Inquisitie werd berecht. Vernederd en uitgeblust na twee jaar procesvoering overleed zij op 44-jarige leeftijd. Ten opzichte van de historische roman heeft de film zich beperkt tot de figuur Juana Inés, gespeeld door Serna, maar het is een boeiend verslag en een representatief voorbeeld van de Zuid- Amerikaanse cinema.

Les cavaliers aux yeux verts

1990 | Avonturenfilm

Frankrijk 1990. Avonturenfilm van Michel Wyn. Met o.a. Irène Papas, Xavier Deluc, Claidia Ohana, Jean-François Garreaud en Héctor Alterio.

Ze zijn er met z'n vieren voor gaan zitten, onder hen de schrijver, om de roman La porte de Kercabanac van Loup Durand te bewerken. Dat levert een epos op, dat begint in Spanje en in Brazilië vervolgt. Verwarring, avontuur en verwikkelingen in overvloed, maar evenzeer enig gebrek aan samenhang in de vertelling. Deze tv-regisseur maakt deel uit van het leger voormalige cineasten die pech hadden, en hun toevlucht hebben gezocht tot de tv. Toch onderscheidt hij zich van het merendeel van deze groep, door de tot in het geringste detail bestede zorg aan het werk, en door zijn aandachtige beschrijvingen van ontroerende en overtuigende personages. Ondanks enkele langdradige stukken.

Galdiro

1989 | Familiefilm, Fantasy

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1989. Familiefilm van Jésus Garcia De Duenas. Met o.a. Thomas Heinze, Emma Suárez, Héctor Alterio, Karin Baal en Lina Canalejas.

Naar het sprookje van de gebroeders Grimm vermengd met Spaanse motieven over een handige jonge boer, die trouwt met Blansefloer, de beeldschone en lieve dochter van een duivel, nadat hij met haar uit de schemerwereld heeft kunnen ontsnappen. Het scenario is van Juan Tebar en regisseur Garcia De Duenas. Het camerawerk is van José Luis Cabanas. Speciaal geproduceerd voor de Europese tv-omroepen; wordt ook uitgezonden in twee delen en is dan 10m langer. De co-regie van de Amerikaanse versie was in handen van Robert Riety.

Continental

1989 | Thriller

Spanje 1989. Thriller van Javier Villaverde. Met o.a. Eusebio Poncela, Jorge sanz, Cristina Marcos, Féodor Atkine en Marisa Paredes.

Rond 1950 in een oude stad in Galicië: een leider van de georganiseerde misdaad viert dat de rivaliserende bendes zijn uitgeschakeld. Vijftien jaar later wordt hij vermoord. Mislukte en belachelijke poging om op abstracte en tegelijkertijd ironische wijze eer te bewijzen aan de klassieke Amerikaanse film noir.

Barbe-Bleue

1988 | Komedie

Oostenrijk​/​​Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1988. Komedie van Fabio Carpi. Met o.a. John Gielgud, Maria Laborit, Susannah York, Niels Arestrup en Angelika Maria Boeck.

Een oude en beroemde psycho-analyticus - Blauwbaard genoemd van wege zijn vijf huwelijken - besluit plotseling dat zijn einde nadert. Hij laat zijn zonen, zijn schoondochters, zijn kleinkinderen en zijn neefjes bij elkaar komen in zijn grote huis aan de zee. Met zijn drie zonen heeft hij een nogal moeizame relatie en beetje bij beetje onthullen ze hun ware aard, die nogal afwijkt van het scherpe beeld dat de medogenloze psycho- analyticus van hen heeft. Tijdens de re[KA3]unie komen de jongste spruiten te overlijden, behalve een zeer geliefd nichtje. Blauwbaard overleeft alles kalmpjes en lijkt onverwoestbaar. Dit sombere drama werd door een Italiaanse regisseur geschreven en gedraaid en bevat heel wat zwarte humor, maar het interessantste is toch wel de subtiele en wrede analyse van de personages. Het verblindende licht van de buitenwereld contrasteert scherp met de duisterheid van bepaalde zielen. Bovendien speelt Gielgud zijn rol van de oude man (weer) opvallend goed en de regisseur is er in geslaagd de uit verschillende landen afkomstige acteurs zeer goed door het script heen te loodsen. De fotgrafie is van José Luis Alcaine en het scenario van regisseur Carpi.

Mi general

1987 | Komedie

Spanje 1987. Komedie van Jaime de Armiñán en Jaime de Armiñan. Met o.a. Fernando Fernán-Gómez, Héctor Alterio, Rafael Alonso, José Luis Lopéz Vázquez en Hector Alteiro.

Een aantal oude generaals volgt een cursus over de moderne technieken van oorlogvoering in de ruimte, die wordt gegeven door vijf jonge kapiteins. Onmiddellijk doen zich de logische confrontaties voor tussen leerlingen en leraren. Een goed verhaal, goede vertolking, goede fotografie en goed gemaakt (mag men meer verlangen?). In de overige rollen onder meer Fernando Rey en Monica Randall.

La Verdad oculta

1987 | Drama

Spanje 1987. Drama van Carlos Benpar. Met o.a. Conrado San Martín, Assumpta Serna, Héctor Alterio, Ferrán Rañe en Alexandra Bastedo.

Na een langdurig verblijf in Amerika keert een man terug naar zijn geboorteplaats in Cataloni[KA3]e. Hij is nu e[KA1]e[KA1]n van de rijkste mensen ter wereld, maar het verleden komt weer boven. Een magere film van e[KA1]e[KA1]n van de slechtste regisseurs van de Spaanse cinema, ondanks zijn goede idee[KA3]en en bedoelingen (die hij, helaas, niet op het witte doek weet over te brengen).

Sofia

1986 | Sciencefiction, Thriller

Argentinië 1986. Sciencefiction van Alejandro Doria. Met o.a. Graciela Dufau, Héctor Alterio en Dora Baret.

In de verre toekomst is de dampkring van onze planeet verwoest door de hitte van de zon. De hel breekt pas echt los wanneer een vuurbal zich losmaakt van dit gloeiende hemellichaam en in een baan richting aarde wordt geworpen. De bemanning van de Helios, die getraind is in ruimteonderzoek, heeft de gevaarlijke missie om dit natuurgeweld te stoppen met een speciaal daartoe ontworpen bom. Tijdens de ruimtereis ontdekken de bemanningsleden dat er aan boord iets is dat de missie saboteert en collega's doodt. Niemand weet de saboteur echter te achterhalen.

Puzzle

1986 | Thriller

Spanje 1986. Thriller van José Luis Comerón en José Luis Comeron. Met o.a. Patxi Andión, Carmen Elías, Héctor Alterio, Antonio Banderas en Joan Miralles.

Twee vroegere collega's besluiten, samen met een man van laag allooi, een overval te plegen om hun economische situatie te verbeteren. Een goedbedoelde thriller, die mislukt is door de slechte dialogen en de zwakke vertolking.

Manuel y Clemente

1986 | Komedie, Historische film

Spanje 1986. Komedie van Javier Palmero. Met o.a. Juan Jesús Valverde, Angel de Andrés López, Héctor Alterio en Manolo Collado.

In het jaar 1968 beweren vier meisjes dat ze de Heilige Maagd Maria hebben gezien in het Sevilliaanse dorpje Palmar de Troya. Een paar zwendelaars komen naar het dorp om de situatie uit te buiten. Een goed gedocumenteerde, min of meer onpartijdige reconstructie van deze omstreden kwestie.

Sogni e bisogni

1985 | Drama

Italië 1985. Drama van Sergio Citti. Met o.a. Giulietta Masina, Héctor Alterio, Franco Citti, Paolo Villaggio en Gigi Proietti.

Sergio Citti was de beschermeling van wijlen Pier Paolo Pasolini, en geheel in de geest van zijn leermeester heeft hij elf moderne proletarische verhalen gemaakt. Liefde is het hoofdthema van deze 30 minuten durende verhalen, die elk draaien om één hoofdfiguur. Niet alle verhalen zijn goed maar ze zijn goed gespeeld en met gevoel geregisseerd. Afgaande op deze televisiefilm mogen we hooggespannen verwachtingen hebben van Citti's toekomstige werk.

La historia oficial

1985 | Drama

Argentinië 1985. Drama van Luis Puenzo en Argentina Puenzo. Met o.a. Héctor Alterio, Norma Aleandro, Chela Ruiz, Chunchuna Villafane en Analia Castro.

Een vaardig gemaakt drama dat speelt in de tijd van het generaalsregime in Argentini[KA3]e; met de titel wordt bedoeld dat de offici[KA3]ele geschiedschrijving vals is, en dat de officieuze aan de hand van kleine drama`s, juist is. Centraal in deze boeiende film staat een echtpaar (zij is geschiedenislerares Aleandro, die geen oog heeft voor de werkelijkheid en hij (Alterio) werkt bij een bedrijf dat profiteert van de corruptie) met een aangenomen kind (Castro), waarvan zij langzaam maar zeker doorkrijgen dat het de dochter moet zijn van een der vele vermiste ouders. Bekroond in Cannes met een Gouden Palm voor Norma Aleandro. Scenario van Aida Bortnik en Luis Puenzo. Sobere en passende fotografie van Felix Monti. Ook bekend als DESAPARECIDOS.

Adios, Roberto

1985 | Komedie

Argentinië 1985. Komedie van Enrique Dawi. Met o.a. Carlos Andres Calvo, Victor Laplace, An Maria Picchio, Héctor Alterio en Pablo Codevila.

Een grappige komedie over de inwijding als homoseksueel van een jonge man met een macho-reputatie. Dit was één van de grootste filmsuccessen in Argentinië in 1985. USA-titel: GOODBYE ROBERT.

A la pálida luz de la luna

1985 | Komedie, Drama

Spanje 1985. Komedie van José María González Sinde. Met o.a. José Sacristán, Fiorella Faltoyano, Emilio Gutiérrez Caba, María Luisa San José en Esperanza Roy.

Het ironische, nostalgische verslag van de jaren tachtig in Spanje. Ondanks de zeer slechte regie, reageerde het publiek niet afkeurend, wat hoofdzakelijk te danken is aan de vele knipoogjes en aan de rolbezetting waarin we onder anderen ook nog Héctor Alterio, Agustín González, Esperanza Roy en Luis Escobar aantreffen.

El Señor Galíndez

1984 | Drama, Thriller

Spanje 1984. Drama van Rodolfo Kuhn. Met o.a. Héctor Alterio, Joaquín Hinojosa, Antonio Banderas, Maria Casanova en Cecilia Roth.

In een afgelegen flatgebouw verblijven twee op het eerste gezicht alledaagse mannen. Ze zijn echter folteraars die telefonische instructies afwachten om de aan hun geleverde gevangenen in opdracht van de dictatoriale regering te martelen. Op een dag krijgen ze de opdracht een jonge rekruut op te leiden. De film is gebaseerd op een van oorsprong Argentijns toneelstuk en regisseur Kuhn, overigens een Argentijnse banneling, kan de theaterorigine niet verbergen. De stootkracht van het thema en de sterke vertolkingen maken de film echter beslist de moeite waard.

De Grens

1984 | Drama, Thriller

Nederland 1984. Drama van Leon de Winter. Met o.a. Johan Leysen, Angela Winkler, André Dussollier, Héctor Alterio en Hans Deitz.

Een journalist in een fictief land probeert contact te krijgen met terroristen. In een vijandig dorp raakt hij verstrikt in oeroude wetmatigheden over seks en geweld, heden, verleden en toekomst. Briljant scenario met lus-structuur, symbool voor onder meer de vicieuze cirkel waar politiek geweld op uitloopt. Deze magische politieke thriller maakt prachtig gebruik van Portugese lokaties.

Contar hasta diez

1984 |

Argentinië 1984. Oscar Barney Finn. Met o.a. Arturo Puig, Oscar Martinez en Héctor Alterio.

Een journalist in een fictief land probeert contact te krijgen met terroristen. In een vijandig dorp raakt hij verstrikt in oeroude wetmatigheden over seks en geweld, heden, verleden en toekomst. Briljant scenario met lus-structuur, symbool voor onder meer de vicieuze cirkel waar politiek geweld op uitloopt. Deze magische politieke thriller maakt prachtig gebruik van Portugese lokaties.

Camila

1984 | Drama, Romantiek

Spanje​/​​Argentinië 1984. Drama van María Luisa Bemberg en Maria Luisa Bemberg. Met o.a. Susú Pecorado, Imanol Arias, Héctor Alterio, Elena Tasisto en Susu Pecoraro.

Een aristocrate wordt verliefd op een priester en gaat er met hem vandoor. De kerk en de autoriteiten laten hen echter niet met rust. Een nieuwe aanpak van het thema van de verliefde priester, nu echter vanuit feministisch gezichtspunt gefilmd.

La Mujer del juez

1983 | Erotiek

Spanje 1983. Erotiek van Francisco Lara Polop. Met o.a. Norma Duval, Héctor Alterio, Manuel Tejada en Miguel Molina.

De echtgenote van een rechter in de provincie zoekt een manier om de verveling te verdrijven. Een middelmatig melodrama, ondergeschikt gemaakt aan de erotische uitstraling van de 'vedette' Norma Duval.

Il Quartetto Basileus

1982 | Drama

Italië 1982. Drama van Fabio Carpi. Met o.a. Héctor Alterio, Omero Antonutti, Michel Vitold, Pierre Malet en François Simon.

Een Zwitsers strijkkwartet speelt al 30 jaar met internationaal succes in dezelfde samenstelling, als de eerste violist overlijdt. Zijn vervanging door een begaafde maar nog zeer jeugdige musicus leidt over de muzikale verstandhouding heen tot generatieconflicten en doet de leden beseffen dat het leven buiten de concertzalen aan hen voorbij is gegaan. Eén van hen moet eindelijk zijn jarenlang onderdrukte homoseksualiteit onder ogen zien. Het boeiende onderwerp kreeg een stijlvolle, bedachtzame vormgeving van de schrijver-regisseur, die zijn multinationale rolbezetting tot homogeen en genuanceerd acteren heeft geïnspireerd.

Corazón de papel

1982 | Misdaad

Spanje 1982. Misdaad van Roberto Bodegas. Met o.a. Antonio Ferrandis, Patxi Andion, Ana Obregón, Héctor Alterio en Claudia Gravy.

Een verslaggever wil het bericht publiceren dat een belangrijk zakenman gewond is geraakt bij een overval op een bordeel. Een in alle opzichten mislukte film, die het werk is van een regisseur die interessante titels op zijn naam heeft staan.

En mil pedazos

1981 | Mysterie

Spanje​/​​Mexico 1981. Mysterie van Carlos Puerto. Met o.a. Hugo Stiglitz, Victoria Vera, Héctor Alterio, José Calvo en Andrés Resino.

Een privé-detective wordt verliefd op een jonge vrouw die sprekend op zijn overleden dochter lijkt. Een armzalige en pretentieuze thriller die 'klassiek' wil zijn en vol zit met verwijzingen naar VERTIGO van Hitchcock.

Asesinato en el Comité Central

1981 | Thriller

Spanje 1981. Thriller van Vicente Aranda. Met o.a. Patxi Andion, Victoria Abril, Conrado San Martín, Héctor Alterio en Jack Taylor.

Op een plenaire vergadering van het Centrale Comité wordt de Secretaris-generaal van de communistische partij PCE vermoord. Detective Carvalho wordt met het onderzoek belast. Deze politieke film is een mislukt produkt van een regisseur die zeer interessante films op zijn naam heeft staan.

Tac-Tac

1980 | Drama

Mexico​/​​Spanje 1980. Drama van Luis Alcoriza. Met o.a. Amparo Soler Leal, Héctor Alterio en Fiorella Faltoyano.

Een jonge vrouwelijke arts begint een relatie met een keurige jongen. Een feministisch liefdesdrama van de hand van een op zijn retour zijnde Alcoriza.

Otra vez adióz

1980 | Drama

Spanje 1980. Drama van Miguel Angel Rivas. Met o.a. Irena Gutiérrez Caba, Héctor Alterio, Charo Soriano, Beatriz Elorrieta en Ana Obregón.

Een getrouwde man met een minnares wordt verliefd op een derde vrouw. Een rampzalige film; zelfs het spel van de grote Argentijnse acteur Héctor Alterio, die de hoofdrol vertolkt, kan dit niet goedmaken.

La vida, el amor y la muerte

1980 | Komedie

Spanje 1980. Komedie van Carlos Puerto. Met o.a. María José Cantudo, Héctor Alterio, Azucena Hernández en Agustín González.

Deze film vertelt drie verhalen: in het eerste staat een huwelijk op instorten, maar dat wordt gered door de aankoop van een aap; het tweede gaat over een beroemde filmster die een baard krijgt; in het derde verhaal houdt een vrek zich dood om erachter te komen hoe zij kennissen over hem denken. Een mislukte film van een regisseur zonder talent.

Kargus

1980 | Drama

Spanje 1980. Drama van Juan Miñón en Miguel Angel Trujillo. Met o.a. Patricia Adriani, Héctor Alterio, Agustín González, Francisco Algora en Laura Cepeda.

Een man, die door zijn verloofde in de steek is gelaten, besluit verhalen te gaan schrijven om op die manier door de geheimzinnige Kargus te worden uitgekozen. Een vreemd psychologisch-zinnebeeldig drama, waarvan de goede bedoelingen niet overeenkomen met het eindresultaat.

El Nido

1980 | Drama

Spanje 1980. Drama van Jaime de Armiñan. Met o.a. Ana Torrent, Héctor Alterio, Luis Politti, Augustin Gonzales en Maria Luisa Ponte.

Een geïsoleerd levende vijftiger trekt de aandacht van een tienermeisje, dat hem met gefantaseerde romantische verhalen steeds inspint. Geheel opgaand in haar verzinsels, schiet hij op haar denkbeeldige vijand - een Guardo Civil - en wordt door de politie gedood. Net als bij Carlos Saura's films, is hier na Franco's dood de symbolisch-psychologische reflectie over zijn repressieve regime veel minder belangwekkend en indringend geworden, en wordt het ooit noodgedwongen gebrek aan onverhulde duidelijkheid hier bij vlagen irritante pretentieusheid. De Lolita-thematiek werkt dankzij de acteurs toch boeiend, al heeft de groter gegroeide Torrent veel van de magie van het kleine meisje uit EL ESPIRITU DE LA COLMENA en CRIA CUERVOS verloren.

El Crimen de Cuenca

1980 | Drama, Historische film

Spanje 1980. Drama van Pilar Miró en Pilar Miro. Met o.a. Amparo Soler Leal, Héctor Alterio, Fernando Rey, Daniel Dicenta en José Manuel Cervino.

Aangrijpende reconstructie van een waar gebeurde rechtszaak in de Spaanse provincie Cuenca in 1913. Twee vrienden worden, ten onrechte zoals later zal blijken, beschuldigd van de moord op een schaapherder en vreselijk gefolterd tot ze uiteindelijk bekennen. Dertien jaar later duikt de 'vermoorde' schaapherder levend en wel op en komt het schandaal aan het licht. Uitstekend vertolkt, functioneel geregisseerd en sterk geschreven. Deze uitermate boeiende film is een absolute aanrader. De bijzonder realistische folterscènes kunnen voor gevoelige kijkers een probleem zijn. De film had veel problemen met de censor.

F.E.N.

1979 | Drama

Spanje 1979. Drama van Antonio Hernández. Met o.a. Héctor Alterio, José Luis Lopéz Vázquez, Joaquín Hinojosa en Laura Cepeda.

Twee oud-leerlingen van een katholieke school keren terug tijdens een vakantie, met het voornemen hun vroegere leraren op dezelfde kwetsende wijze te bejegenen als zij hebben moeten dulden. Een interessant idee voor een boeiende, gedenkwaardige film, eveneens goed vertolkt.

3 en raya

1979 | Drama

Spanje 1979. Drama van Francisco Romá. Met o.a. Pep Munné, Mireia Ros, Iñaki Miramón, Gemma Cuervo en Héctor Alterio.

Film over de liefde die ontstaat tussen twee werkeloze jongeren. Een geheel en al mislukte film.

Serenata a la luz de la Luna

1978 | Komedie

Spanje 1978. Komedie van Carlos Jover. Met o.a. José Antonio Salgot, Jaime Sorribes, Isabel Mestres, Héctor Alterio en Félix Rotaeta.

Een typisch Catalaans stel gaat trouwen. Een satire op de Catalaanse gewoontes, waarvan de cinematografische opzet zijn weerga haast niet kent.

Que hace una chica como tú en un sitio como éste?

1978 | Komedie

Spanje 1978. Komedie van Fernando Colomo. Met o.a. Carmen Maura, Félix Rotaeta, Héctor Alterio en Kitti Manver.

De ex-echtgenote van een politieman knoopt een relatie aan met een 'punk'. Deze folkloristische 'thriller', met ook nog humoristische trekjes, is absoluut rampzalig.

Las truchas

1978 | Komedie

Spanje 1978. Komedie van José Luis Garcia Sánchez. Met o.a. Héctor Alterio, Irene Foster, Mari Carillo, Verónica Forqué en Fernando Chinarro.

Een gezelschap van gezagsdragers uit het Franco-tijdperk wordt ziek en misselijk na het eten van bedorven forellen, waarna het door hen geterroriseerde keukenpersoneel gezond en wel vrolijk de benen neemt. Deze satire kon onomwonden profiteren van de nieuwe vrijheid van meningsuiting na Franco`s dood, maar het opzienbarende daarvan is z[KA1]o snel achterhaald, dat er nu alleen maar een nogal rommelige en rumoerige film overblijft. Bekroond op de Berlinale met een gedeelde Gouden Beer, die bedoeld was om de Spaanse cinema te stimuleren; de andere gelukkigen waren: LAS PALABRAS DE MAX (1978) van Emilio Mart[KA1]inez L[KA1]azaro en de korte film ASCENSOR (1978) van Tomás Muñoz. Het scenario is van Manuel Gutiérrez Aragón. Het camerawerk is van Magin Torruella.

Arriba Hazaña

1978 | Drama

Spanje 1978. Drama van José María Gutiérrez. Met o.a. Fernando Fernán-Gómez, Héctor Alterio, José Sacristán en Quique San Francisco.

Op een streng seminarie wil een nieuwe, jonge en aardige priester graag nieuwe methoden invoeren. Simpel, maar van behoorlijk hoog niveau: een vermakelijke allegorie over de politieke overgang die op dat moment in Spanje plaatsvond.

Las Palabras de Max

1977 | Drama

Spanje 1977. Drama van Emilio Martínez Lázaro. Met o.a. Ignacio Fernández de Castro, Myriam Maeztu, Gracia Querejeta en Héctor Alterio.

Een intellectueel op rijpere leeftijd probeert zijn eenzaamheid te verlichten door contacten met zijn minnares, zijn dochter en zijn vrienden. Een slaapverwekkende film.

La guerra de papá

1977 | Komedie

Spanje 1977. Komedie van Antonio Mercero. Met o.a. Lolo García, Teresa Gimpera, Héctor Alterio, Vicente Parra en Verónica Forqué.

Een Spaans gezin gezien door de ogen van het zoontje. De klassieke Spaanse komedie-met-kind die een groot kassucces werd en het kind Lolo García in een vluchtig idool veranderde.

Asignatura pendiente

1977 | Komedie

Spanje 1977. Komedie van José Luis Garci. Met o.a. José Sacristán, Fiorella Faltoyano, Antonio Gamero, Silvia Tortosa en Héctor Alterio.

Twee vroegere minnaars ontmoeten elkaar na jaren opnieuw. Beiden zijn dan met een ander getrouwd. Ze besluiten opnieuw een relatie aan te gaan in dit melodrama met politieke achtergrond. Ondanks het zwakke verhaal werd het een enorm commercieel succes in het Spanje van ná Franco. 'Opera Prima' van deze regisseur.

A un dios desconocido

1977 | Drama

Spanje 1977. Drama van Jaime Chávarri. Met o.a. Héctor Alterio, Javier Elorriaga, Ángela Molina, María Rosa Salgado en Rosa Valenty.

Een oudere, homoseksuele illusionist herinnert zich zijn liefdesrelatie in dezelfde tuin waar de dichter Lorca in 1936 door fascisten werd vermoord. In de tegenwoordige tijd zijn er de avances van een weduwe (met een aantrekkelijke puberzoon) en de onbestemde verhouding met een linkse activist. Deze interessante film over repressieve Spaanse samenleving van de decor-ontwerper van o.a. Saura blijft soms wat al te mysterieus of ontaardt in decoratieve artistiekerigheid. Bevat een wat merkwaardig (en binnen ander maatschappelijk waardestelsel ook ietwat naïef) poneren van biseksualiteit als bevrijdend activisme.

Pascual Duarte

1976 | Drama, Misdaad, Thriller

Spanje 1976. Drama van Ricardo Franco. Met o.a. José Luis Gomez, Diana Perez de Guzman, Héctor Alterio, Paca Ojea en José Hinojosa.

Tijdens de opkomst van het Volksfront en de machtsovername door Franco gaat een volwassen geworden boerenzoon, de titelfiguur (Gomez), zijn zuster hartstochtelijk beminnen, maar zijn onvermogen om zich te uiten ontlaadt zich in een eerst willekeurige, en dan gerichte reeks van moorden. In 1937 wordt hij ge[KA3]executeerd. Een droog en onnadrukkelijk gefilmd verhaal over onontwikkelde mensen die zich de manipulatie van bovenaf niet bewust zijn en die hun instinctieve verzet niet kunnen beredeneren. Deze film heeft een indringende, hoewel onaangename overtuigingskracht, totdat het geheel wordt bedorven door de weerzinwekkende, niet getruceerde afslachting van een muilezel, het (echte) doden van een hond met een jachtbuks, het nodeloze, maar daadwerkelijke aan brengen messteken in een paard. Zo blijkt de regisseur op zijn manier net zo schuldig te zijn als alles wat hij aanklaagt. Hoofdrol Gomez werd in Cannes voor zijn prestatie onderscheiden met de prijs als Beste Acteur. Het scenario is van Emilio Martinez Lázaro, Elias Querejeta en regisseur Franco naar de roman La familia de Pascual Duarte van Camilo José Cela. Het camerawerk is van Luis Cuadrado. Mono.

El Mirón

1976 | Drama, Erotiek

Spanje 1976. Drama van José Ramón Larraz. Met o.a. Héctor Alterio, Alexandra Bastedo, Carlos Ballesteros en Aurora Bautista.

Een perverse gehuwde man schept er genoegen in zijn vrouw te zien vrijen met andere mannen. Een leuk thema, waaruit J.R. Larraz helaas bij lange na niet alles heeft gehaald wat er in zat.

Cría cuervos

1976 | Drama, Mysterie, Thriller

Spanje 1976. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Ana Torrent, Geraldine Chaplin, Mónica Randall, Héctor Alterio en Conchita Pérez.

Heden, verleden en fantasie lopen vloeiend door elkaar heen in deze sobere vertelling over een ongelukkige jeugd, volgens regisseur Saura een van de meest verschrikkelijke periodes in een mensenleven. Het zwijgzame, vrijwel emotieloos ogende middelpunt is achtjarig weesje Ana, die samen met haar zusjes wordt opgevoed door haar tante, maar vooral wegdroomt in herinneringen aan haar ouders. Een overduidelijke, maar soms wat te simpele allegorie over het Spanje van Franco. Winnaar van de Speciale Juryprijs op het filmfestival van Cannes.