Norman Lloyd

Regisseur, Acteur, Producer

Norman Lloyd is regisseur, acteur en producer.
Er zijn 43 films gevonden.

Charlie: The Life and Art of Charles Chaplin

2003 | Biografie, Documentaire

Verenigde Staten 2003. Biografie van Richard Schickel. Met o.a. Woody Allen, Johnny Depp, Robert Downey jr, Milos Forman en Marcel Marceau.

Richard Schickel, filmcriticus van Time, brengt een eresaluut aan de koning van de stomme film. In deze documentaire plaatst Schickel naast de klassieke fragmenten veel onbekend materiaal, zoals een tennissende Chaplin met Groucho Marx en de eerste stappen van een choreografie die later zou uitgroeien tot de Globe Dance uit The great dictator.

Fail Safe

2000 | Drama, Sciencefiction, Oorlogsfilm, Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 2000. Drama van Stephen Frears. Met o.a. George Clooney, Noah Wyle, Richard Dreyfuss, Hank Azaria en Brian Dennehy.

Deze `film` is eigenlijk een anachronisme, in die zin dat hij gedraaid is als een tv-spel van de tv uit de jaren 1960, in zwart-wit met een doorlopende handeling. Hoewel alles ouderwets lijkt, is het gedaan met de middelen van tegenwoordig. Daardoor is het resultaat nogal verbluffend en prangend. Het thema, gebaseerd op een boek van Harvey Wheeler en Eugene Burdick uit 1962, gaat over de voorbije Koude Oorlog, waarin de Sovjetunie een bedreiging vormde voor het vrije westen. De computers van een strategisch luchtcommando slaan op hol en bommenwerpers vertrekken om kernbommen boven Rusland uit te gooien. Men roept de vliegtuigen terug, maar Colonel Grady (Clooney) is vastberaden het communisme te vernietigen. Het thema is niet nieuw, want het werd door Stanley Kubrick op een meesterlijke wijze al behandeld in DR. STRANGELOVE OR: HOW I LEARNED TO STOP WORRYING AND LOVE THE BOMB met Peter Sellers en George C. Scott uit 1963. Dreyfuss is heel goed als de Amerikaanse president, Dennehy is generaal Bogan die met Keitel als Warren Black probeert de ramp te voorkomen. Azaria speelt Professor Groteschele. Een huiveringwekkende waarschuwing tegen het bezit van kernwapens, nog altijd actueel. Met in de originele versie de stemmen van John Philbin, Matt Adler, John Vargas en Chris Hendrie. Het scenario is van Walter Bernstein. Het camerawerk is van John Alonzo.

Reputations: Alfred Hitchcock

1999 | Documentaire, Biografie

Verenigd Koninkrijk 1999. Documentaire van Tim Kirby. Met o.a. Jay Presson Allen, Dan Auiler, Roy Ward Baker, Peter Bogdanovich en Robert Boyle.

De definitieve documentaire over Master of Suspense Alfred Hitchcock (1899-1980). Op bondige, maar uitstekend gedocumenteerde wijze volgen we zijn carri[KA2]ere vanaf het prille begin tot het uiterste einde, met tekeningen en beelden van de twee projecten die hij niet heeft kunnen voltooien, nl. [KL]Kaleidoscope Frenzy[KLE] en [KL]The Short Night[KLE]. Aan de hand van filmfragmenten, trailers, home movies, actualiteits- en werkopnamen, stukken uit interviews met Hitch (w.o. geluidsbanden van het urenlange gesprek dat hij had met François Truffaut) en getuigenissen van mensen die met hem gewerkt hebben, wordt het beeld geschetst van een koppig man die wist wat hij wou en die een uiterst handig zakenman werd. Het enige fiasco van zijn rijke loopbaan was zijn eigen productiehuis, Transatlantic Films, dat na twee flops, ROPE en UNDER CAPRICORN, op de fles ging. Tippi Hedren vertelt o.a. onomwonden hoe Hitch haar carrière maakte, maar zelf ook vernietigde. De documentaire bestaat uit twee delen. In deel een, ALFRED THE GREAT, volgen we zijn Britse periode, zijn werk met David O. Selznick en de Transatlantic-periode. Deel twee, ALFRED THE AUTEUR, handelt over zijn jaren bij Paramount en Universal en hoe hij van een talentvol cineast een pretentieuze 'filmauteur' werd, met als gevolg het floppen van zijn laatste films. Een boeiend document, geschreven door Kirby, met commentaar van Denis Lawson. Montage is van Brand Thumim en achter de camera nam Fred Fabre plaats.

Dial H for Hitchcock

1999 | Documentaire

Verenigde Staten 1999. Documentaire van Ted Haimes. Met o.a. Jonathan Demme, Joseph Stefano, Robert Altman, Peter Bogdanovich en John Michael Hayes.

Deze voor de liefhebbers zeer interessante documentaire over The Master of Suspense besteedt aandacht aan diens originele manier van het gebruikmaken van het medium film om de toeschouwers te boeien en tegelijkertijd hoe hij het inzet voor commerci[KA3]ele doeleinden (ten bate van zichzelf) en de (oorlogs)propaganda. De eerste 23 films van de grote maker passeren in 45 seconden de revue (per film) en de aandacht gaat uit naar SABOTEUR (1942), VERTIGO (1958), PSYCHO (1960), die het ruimst voor het voetlicht gehaald wordt, MARNIE (1964) en scènes uit zijn onvoltooide experimentele film KALEIDOSCOPE, met boeiende analyses en overpeinzingen die de moeite waard zijn. Met de vertelstem van Kevin Spacey. Het scenario is van regisseur Haimes. Het camerawerk is van Michael Barry, Brian Dowley, Brian Duggan, Sam Painter, Mark Petersson, Sam Sewell en Mark Zavad. Niet te missen.

Seven Days

1998 | Sciencefiction, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1998. Sciencefiction van John McPherson. Met o.a. Jonathan LaPaglia, Justina Vail, Don Franklin, Norman Lloyd en Nick Searcy.

VV.

Hitchcock, Selznick & The End of Hollywood

1998 | Documentaire, Biografie

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1998. Documentaire van Michael Epstein. Met o.a. Peter Bogdanovich, Paula Cohen, Lois Hanby, Al Hirschfeld en Robert E. Kapsis.

Toen Alfred Hitchcock in 1938 een open sollicitatie naar Hollywood stuurde, reageerde enkel de producent David O. Selznick positief. Selznick was met de film "Gone with the Wind" de meest populaire en succesvolle producent van het oude Hollywood op dat moment. Hitchcock was een van de jonge regisseurs die de artistieke vrijheid weer terug wilde. De eerste en tevens beste co-productie van Hitchcock en Selznick was "Rebecca".

The Battle Over Citizen Kane

1996 | Documentaire, Biografie, Historische film

Verenigde Staten 1996. Documentaire van Thomas Lennon en Michael Epstein. Met o.a. Ruth Warrick, Norman Lloyd, Richard France, Vern Whaley en Louetta Santucci.

Het portret van twee mannen. Met aan de ene kant de veteraan-krantenmagnaat Randolph Hearst, aan de andere kant een jonge regisseur die met veel tamtam Hollywood werd binnengehaald en zojuist zijn filmdebuut voltooide: Orson Welles. Citizen Kane was die film en Hearst, die de film nooit zag, deed alles om hem te boycotten. De figuur van Kane was namelijk op hem geënt. Het verhaal van twee trotse, begaafde, destructieve mannen in een strijd die voor beiden de ondergang zou betekenen. De grote overwinnaar is de film. Citizen Kane, algemeen beschouwd als een van de tien beste films aller tijden, heeft Hearst uiteindelijk overleefd, terwijl Welles nadien nooit meer in volle vrijheid heeft kunnen werken. Een boeiende documentaire, bekroond met een Oscarnominatie. Getuigenissen zijn er van medewerkers aan de film, oa. Alland, Warrick en Wise, van journalisten die voor Hearst werkten, o.a. Breslin en Whaley en van mensen die een van beide antagonisten gekend hebben.

Dead Poets Society

1989 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1989. Drama van Peter Weir. Met o.a. Robin Williams, Robert Sean Leonard, Ethan Hawke, Josh Charles en Gale Hansen.

Keating (Williams) doceert in 1959 Engels aan een deftige kostschool voor jongens waar ijzeren discipline heerst. Dat hij de kinderen wil leren om origineel en onafhankelijk te denken, valt in slechte aarde bij de staf en de ouders maar maakt hem razend populair bij de leerlingen. Een klein groepje jongens neemt Keatings lessen ter harte, met tragische gevolgen. Het - niet zo subtiele - scenario van Tom Schulman won een Oscar. De boodschap van de film wordt zeer kundig overgebracht door Williams (1951–2014), die hiermee liet zien ook serieuze rollen aan te kunnen.

Amityville: The Evil Escapes

1989 | Horror

Verenigde Staten 1989. Horror van Sandor Stern. Met o.a. Patty Duke, Jane Wyatt, Frederic Lehne, Norman Lloyd en Brandy Gold.

Op de dag dat Duke en haar drie kinderen hun intrek nemen bij grootmoeder Wyatt ontvangt deze laatste als verjaardagscadeau van haar zuster een enorme lamp die deze gekocht heeft bij een antiekhandelaar in Amityville. Die avond gebeuren er vreemde dingen in huis. Voorwerpen gaan vliegen, geheimzinnige wezens verschijnen. Nutteloze toevoeging aan de toch al zwakke Amityville-reeks, gebaseerd op de boeken van John G. Jones, die 'waargebeurde' spookverhalen schreef. Stern, die zelf het scenario schreef, brengt een mengeling van de vorige AMITYVILLE- films en POLTERGEIST. De aanwezigheid van talentvolle actrices als Duke en Wyatt is eigenlijk de enige reden om de film te blijven uitzien. Het camerawerk is van Tom Richmond. Voor de video hertiteld tot THE AMITYVILLE HORROR: THE EVIL ESCAPES - PART IV.

Amityville 4: The Evil Escapes

1989 | Horror

Verenigde Staten 1989. Horror van Sandor Stern. Met o.a. Brandy Gold, Norman Lloyd, Fredric Lehne, Jane Wyatt en Patty Duke.

Op de dag dat Duke en haar drie kinderen hun intrek nemen bij grootmoeder Wyatt ontvangt deze laatste als verjaardagscadeau van haar zuster een enorme lamp die deze gekocht heeft bij een antiekhandelaar in Amityville. Die avond gebeuren er vreemde dingen in huis. Voorwerpen gaan vliegen, geheimzinnige wezens verschijnen. Nutteloze toevoeging aan de toch al zwakke Amityville-reeks, gebaseerd op de boeken van John G. Jones, die 'waargebeurde' spookverhalen schreef. Stern, die zelf het scenario schreef, brengt een mengeling van de vorige AMITYVILLE- films en POLTERGEIST. De aanwezigheid van talentvolle actrices als Duke en Wyatt is eigenlijk de enige reden om de film te blijven uitzien. Het camerawerk is van Tom Richmond. Voor de video hertiteld tot THE AMITYVILLE HORROR: THE EVIL ESCAPES - PART IV.

King Cobra

1981 | Thriller, Horror

Verenigde Staten 1981. Thriller van Bob Claver. Met o.a. Fritz Weaver, Gretchen Corbett, Jon Korkes, Bob Hannah en Norman Lloyd.

Een levensgevaarlijke cobra ontsnapt uit een goederentrein en maakt verschillende slachtoffers. Een geestelijke komt met verklaringen voor de mysterieuze kracht van de slang. Een nogal clich[KA1]ematige griezelfilm die op een ware gebeurtenis uit 1955 schijnt te berusten. Alleen mensen met een grote angst voor slangen kunnen hier warm (of koud) van worden. De film werd in 1979 opgenomen en bleef vervolgens twee jaar liggen. Daar was alle reden toe. Scenario van Gerry Holland. Camerawerk van Dean Cundey. Ook bekend als JAWS OF SATAN.

The Nude Bomb

1980 | Komedie, Sciencefiction

Verenigde Staten 1980. Komedie van Clive Donner. Met o.a. Don Adams, Sylvia Kristel, Rhonda Fleming, Dana Elcar en Pamela Hensley.

Een geheim agent moet een maniak onschadelijk maken, die over een bom beschikt waarmee hij in één klap alle kleren op Aarde kan vernietigen. Bedoeld als satire, en in feite het laten herleven van de tv-serie Get Smart met agent 86, Maxwell Smart uit de periode 1960-1970. Onderhoudend, maar niets bijzonders. Kreeg een tv-film als vervolg GET SMART, AGAIN! Ook bekend als THE RETURN OF MAXWELL SMART.

FM

1978 | Familiefilm, Muziek

Verenigde Staten 1978. Familiefilm van John A. Alonzo. Met o.a. Michael Brandon, Eileen Brennan, Alex Karras, Cleavon Little en Martin Mull.

Onnozel werkje over ongeregeld FM-station dat weigert te buigen voor commerciële druk. Aannemelijk spel getorpedeerd door hersenloos scenario en al te dom einde. Met concert- optredens van Linda Ronstadt en Jimmy Buffett, Tom Petty, en REO Speedwagon. Scenario van Ezra Sacks. Gefilmd in Panavision.

Dark Secret of Harvest Home

1978 | Horror

Verenigde Staten 1978. Horror van Leo Penn. Met o.a. Bette Davis, David Ackroyd, Rosanna Arquette, Rene Auberjonois en Norman Lloyd.

Onderhoudend horror-verhaal dat zich afspeelt in een dorpje in New England waar Bette en andere zonderlingen een rituele levensstijl handhaven tot ergernis van een reclameontwerper die met zijn gezin uit Manhattan daarnaar toe getrokken is. Bewerkt naar Thomas Tryons roman Harvest Home; Donald Pleasence is de 'enge' verteller.

Audrey Rose

1977 | Horror, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1977. Horror van Robert Wise. Met o.a. Marsha Mason, John Beck, Anthony Hopkins, Susan Swift en Norman Lloyd.

Elliot Hoover (Hopkins) herkent in dochtertje van echtpaar Templeton (Mason & Beck) de reïncarnatie van zijn eigen kind dat 11 jaar geleden bij een verkeersongeluk om het leven kwam. Hoover ziet spoken, zou je normaal gesproken zeggen, maar de nachtmerries van het meisje - waarin ze kennelijk haar gruwelijke dood door verbranding herbeleeft - doen anders vermoeden. Regisseur Wise maakte interessante, zelfs klassieke, genrefilms als The Day the Earth Stood Still (1951), The Haunting (1963) en The Andromeda Strain (1971) maar kon van het saaie script geen spannende film maken.

Columbo: Lady In Waiting

1971 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1971. Mysterie van Norman Llyod en Norman Lloyd. Met o.a. Peter Falk, Susan Clark, Richard Anderson, Leslie Nielsen en Jessie Royce Landis.

Beth Chadwick (Clark) wordt door haar oudere broer onderdrukt; hij gaat zelfs zo ver haar trouwplannen te dwarsbomen met Peter Hamilton (Nielsen), de jurist van de firma, door hem voor het blok te zetten: zijn baan of zijn zuster, maar niet allebei. Beth is het spuugzat zo getiranniseerd te worden, en zet voor haar broer een bijna perfecte, maar in ieder geval dodelijke val. Hoewel er begrip is voor haar handelen, rekent Lt. Columbo (Falk) haar tenslotte toch in.

The Smugglers

1968 | Avonturenfilm, Thriller

Verenigde Staten 1968. Avonturenfilm van Norman Lloyd. Met o.a. Shirley Booth, Carol Lynley, Gayle Hunnicutt, Michel J. Pollard en Kurt Kasznar.

Een ongelijkmatige mengelmoes van wrange humor en spanning in een aardig verhaal over Amerikaanse toeristen die voor smokkel worden gebruikt. Leuke rollen, goed locatiewerk, maar het abrupte einde schaadt de film.

Companions In Nightmare

1968 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1968. Misdaad van Norman Lloyd. Met o.a. Melvyn Douglas, Gig Young, Anne Baxter, Patrick O'Neal en Dana Wynter.

Erkend psychiater (Douglas) inviteert een willekeurige groep beroepsmensen om aan zijn groepstherapie-experiment mee te doen, maar wat hij niet weet is dat er een gevaarlijke, psychotische figuur tussen zit. De rollen kunnen niet helemaal de gekunstelde toestand verhullen.

Alfred Hitchcock Presents: Self Defense

1961 | Thriller

Verenigde Staten 1961. Thriller van Paul Henried. Met o.a. George Nader, Audrey Totter, Steve Cravers, David Carlile en Jesslyn Fax.

Radiopresentator Gerald Clarke (Nader) schiet de jonge overvaller van een drankwinkel neer. Alhoewel de politie het als zelfverdediging beschouwt wordt Gerald gekweld door wroeging, het gevolg van een shock tijdens de oorlog. In de wachtkamer van het commissariaat maakt hij kennis met Mrs. Phillips (Totter), de moeder van het slachtoffer. Van haar verneemt hij dat het wapen van de jongen niet eens geladen was. Ze maakt een afspraak met Gerald. Ze wil precies weten wat er gebeurd is. Goed opgebouwde psychologische thriller met een onverwacht einde. Nader speelt zijn rol met de nodige twijfel en gevoeligheid, terwijl Totter wat al te koel overkomt. Een typische aflevering van deze cultreeks, gemaakt door veteraan-acteur Henried. John T. Kelley schreef het scenario. Achter de camera stond Neal Beckner.

Alfred Hitchcock Presents: Sybilla

1960 | Thriller

Verenigde Staten 1960. Thriller van Ida Lupino. Met o.a. Barbara Bel Geddes, Alexander Scourby, Bartlett Robinson, Madge Kennedy en Gordon Wynn.

Na een leven als verstokt vrijgezel huwt de rijke Horace Meade (Scourby) eerder onverwacht Sybilla (Bel Geddes). Hij heeft in de loop der jaren heel wat vaste gewoontes aangenomen en daar wil hij, ook na zijn huwelijk niet van afwijken. Zij respecteert zijn privacy. In alles blijkt ze de perfecte vrouw te zijn. Haar volledige toegewijdheid begint hem langzaamaan te verstikken. Het leven met haar wordt een hel voor hem. Hij besluit haar te doden, maar een bepaalde uitlating van haar maakt hem duidelijk dat hij ervoor moet zorgen dat ze in geen geval mag sterven. Knappe vingeroefening in het opdrijven van een macabere sfeer zonder de minste fysische bedreiging. Liefde wordt hier voorgesteld als een drug en een overdosis kan schadelijk zijn. Bel Geddes schittert in haar onderdanige rol van vrouw die alles opoffert voor haar man. Zij slaagt er moeiteloos in om het gevoel dat deze krijgt op de kijker over te brengen. Sublieme regie van Lupino, die geen beeld teveel gebruikt om het verhaal naar een sterke finale te loodsen. Charlotte Armstrong baseerde haar scenario op een kort verhaal van Margaret Manners. John F. Warren stond in voor de fotografie.

Alfred Hitchcock Presents: A Crime For Mothers

1960 | Thriller

Verenigde Staten 1960. Thriller van Ida Lupino. Met o.a. Claire Trevor, Biff Elliot, Patricia Smith, Howard McNear en Robert Sampson.

Na zeven jaar verschijnt Mrs. Mead (Trevor) opnieuw in het leven van de Birdwells, die destijds haar dochtertje Elaine, waar ze zich nooit iets van aangetrokken heeft, als baby adopteerden. Nu wil ze haar kind terug of anders een mooi bedrag in geld voor haar persoonlijk onderhoud. Mrs. Mead is echter meer dronken dan nuchter en de Birdwells zetten haar aan de deur. Via advocaten tracht ze er een zaak van te maken, maar niemand wil haar helpen. Ze heeft haar reputatie tegen. Dan ontmoet ze Phil Ames (Elliot), een privé-detective. Deze stelt haar voor het kind te kidnappen en er een hoog losgeld voor te eisen. Hierin ziet ze de oplossing van haar problemen. Een schitterend opgebouwde thriller rond een moeder die de naam niet waardig is. Trevor zet een prachtige creatie neer van een gevallen vrouw die bij de minste gelegenheid naar de fles grijpt. De suspense gaat doorlopend crescendo tot het onverwachte einde. Henry Slesar, een vaste medewerker van Hitchcock, bewerkte zijn eigen kort verhaal tot scenario. Voor de fotografie tekende John F. Warren.

Alfred Hitchcock Presents: Man From The South

1959 | Thriller

Verenigde Staten 1959. Thriller van Norman Lloyd. Met o.a. Steve McQueen, Peter Lorre, Neile Adams, Katherine Squire en Tyler McVey.

Een na[KA3]ieve jongeman (McQueen) uit het zuiden gaat in Las Vegas een vreemde weddenschap aan met een sinister personage (Lorre): indien hij zijn aansteker tien maal na elkaar kan doen branden zonder [KA1]e[KA1]en misser krijgt de jonge kerel diens luxueuze wagen. Mist hij echter een enkele maal zal de man, als tegenprestatie, de pink van de linkerhand van de jongeman kappen. Een vreemd verhaal dat onder hoogspanning verfilmd werd. De regisseur (ex-acteur Lloyd en vaste medewerker van Hitchcock) gebruikt elk detail om de spanning op te drijven. Hoe eenvoudig en rechtlijnig het verhaal ook is, toch zit het vol onverwachte wendingen. McQueen, toen nog een jonge acteur met enkel de tv- reeks WANTED: DEAD OR ALIVE op zijn palmares, heeft duidelijk reeds het nodige flegma om zijn personage waar te maken, terwijl Lorre weinig problemen heeft om de psychisch gestoorde gokker neer te zetten. Het einde komt als een schok over. William Fay baseerde zijn scenario op een verhaal van Roald Dahl, waarvan Hitchcock meerdere verhalen in deze reeks opnam, o.a. het schitterende LAMB TO THE SLAUGHTER, dat door de meester zelf verfilmd werd. Fotografie is van Lionel Lindon.

Alfred Hitchcock Presents: Arthur

1959 | Misdaad, Komedie

Verenigde Staten 1959. Misdaad van Alfred Hitchcock. Met o.a. Laurence Harvey, Hazel Court, Patrick Macnee, Robert Douglas en Barry G. Harvey.

Arthur (Harvey) is de manager van een legbatterij met kippen. Hij is de enige werknemer. Hij heeft zich hier begraven toen zijn vriendin Helen (Court) hem liet zitten. Plotseling staat ze voor de deur, charmanter, liever en behulpzamer als ooit tevoren. Wil hij haar eigenlijk wel terug nu ze de man verlaten heeft, waarvoor ze hem liet barsten? Arthur maakt haar koud. Zijn vriend, inspecteur John Theron (Macnee), onderzoekt de zaak, maar de vastberaden Arthur laat zich door niets en door niemand uit zijn evenwicht brengen. Zolang ze het lijk niet vinden, kunnen ze onmogelijk bewijzen dat er een moord werd gepleegd. Knappe, zelfzekere zwarte komedie met een laconieke Harvey die de prins speelt, die zich van geen kwaad bewust is. Het einde is weliswaar voorspelbaar, maar werd met veel surrealistische humor - een typische Hitchcock-touch - in beeld gebracht dat het leuk en aanvaardbaar is. James P. Cavanagh bewerkte het verhaal van Arthur Williams tot scenario. Het camerawerk is van John L. Russell, Jr.

Alfred Hitchcock presents: Design for Loving

1958 | Sciencefiction, Thriller, Korte film

Verenigde Staten 1958. Sciencefiction van Robert Stevens. Met o.a. Norman Lloyd, Marian Seldes, Elliott Reid en Barbara Baxley.

Het huwelijk van Lydia (Seldes) en Charles Brailing (Lloyd) is een ondragelijke sleur geworden. In stilte wenst Charles een uitbundige vakantie in Rio de Janeiro zonder Lydia. Aan de bar stort hij zijn hart uit bij zijn vriend Tom (Reid), die het met zijn vrouw Ann (Baxley) al net zo zwaar schijnt te hebben. Dan demonstreert Charles Tom een oplossing voor het probleem. Bij de firma Marionettes, Inc. heeft hij een prefecte kloon besteld, die hem op een fluitsignaal bedient en vervangt. Als hij hem niet nodig heeft, bergt Charles hem op in een kist in de kelder. Tom is enthousiast en wil ook zo'n intelligente robot hebben, maar Ann is hem voor geweest, en Charles's dubbelganger is lief tegen Lydia, stopt Charles in de kist en vertrekt met haar naar Rio... Aflevering 123 uit de reeks van totaal 266 heeft een scenario van Ray Bradbury naar diens meesterlijke korte verhaal Marionettes, Inc.. Het camerawerk is van John L. Russell. Om niet meer te vergeten.

Alfred Hitchcock Presents: Together

1958 | Thriller

Verenigde Staten 1958. Thriller van Robert Altman. Met o.a. Joseph Cotten, Christine White, Sam Buffington, Gordon Wynn en Sanford L. Gibbons.

De mooie Shelley (White) heeft genoeg van haar geheime relatie met de gehuwde Tony Gould (Cotten). Ze dreigt ermee zijn vrouw in te lichten als hij het zelf niet doet. Daar het zijn vrouw is die het geld beheert, denkt Tony er niet aan te scheiden, ook al haat hij haar. Hij tracht Shelley nog een tijdje zoet te houden met een leugen, maar ze trapt er niet in. Er zit voor Tony niets anders op dan Shelley te doden. Hij vermoordt haar in haar bureau, om daarna te merken dat de deur op slot is. Hij kan het kantoor en het lijk van Shelley niet verlaten en het lange kerstweekend is juist begonnen. Een goed gemaakte, maar erg klassieke thriller over een man die twee dagen moet doorbrengen met het lichaam van zijn slachtoffer. Cotten speelt zijn rol met de nodige flair en Altman speelt in op de kleine tikjes die hem eigen zijn. Robert C. Dennis baseerde zijn scenario op een verhaal van Alec Coppel. Achter de camera nam Lionel Lindon plaats.

Alfred Hitchcock Presents: The Crooked Road

1958 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1958. Misdaad van Paul Henried. Met o.a. Richard Kiley, Walter Matthau, Patricia Breslin, Richard Erdman en Charles Watts.

Stadsmussen Henry Adams (Kiley) en zijn vrouw (Breslin) rijden rustig over een landweg als ze op brutale wijze worden tegengehouden door politieman Chandler (Matthau). Deze beschuldigt Henry van overdreven snelheid. Henry is het hiermee niet eens en de bijkomende beschuldigingen stapelen zich op. De zaak komt voor de vrederechter. Het wordt Henry al vlug duidelijk dat alles en iedereen in dit dorpje onder één hoedje speelt en dat hij geen enkele kans maakt. De schitterend onderkoeld acterende Matthau steelt hier moeiteloos de show als de cynische cop die er geen problemen mee heeft om de pretentieuze stadsmensen, waarvoor hij enkel afschuw koestert, eens goed onder handen te nemen. Dat hij daarmee de wet overtreedt zal hem worst wezen. De plot is zeer doordacht opgebouwd en de climax is op zijn minst onverwacht te noemen. In zijn inleidende tekst steekt Hitch op ludieke wijze de draak met zijn 'sponsors'. William Fay baseerde zijn scenario op een verhaal van Alex Gaby. Fotografie is van John L. Russell, Jr.

Alfred Hitchcock presents: The Young One

1957 | Thriller, Familiefilm

Verenigde Staten 1957. Thriller van Robert Altman. Met o.a. Carol Lynley, Vince Edwards, Stephen Joyce, Jeanette Nolan en Rusty Lane.

Opstandige, knappe zeventien-jarige Janice (Lynley) heeft een grondige hekel aan haar superstrenge tante Mary (Nolan), die haar opvoedt na het overlijden van haar moeder. Ze wil weg uit het verstikkende stadje. Daarom wil ze trouwen met haar vriendje Stan (Joyce), want dan kunnen hem samen smeren. Stan blijft dit voor zich uitschuiven, waarop ze onenigheid krijgen. Dan ontmoet ze Tex (Edwards) in wie ze de man van de wereld ziet. Ze lokt Tex om met haar mee naar huis te gaan, maar alles verloopt totaal niet zoals ze het gepland had. De jonge Altman is duidelijk te herkennen in het portret van een rijpe tiener die zich aan iedere vorm van gezag probeert te ontrekken. De scherpe karaktertekening, de beschrijving van het milieu, de donkere sfeer, in alles herken je de hand van de latere meester. Lynley schmiert wel eens, maar dat wordt toch heel aanvaardbaar gebracht. Het scenario van Sarett Rudley naar een verhaal van Phillip S. Goodman en Sandy Sax is heel aardig, omdat het onvoorspelbaar is. Het camerawerk is van Lionel Lindon. Aflevering 9 van het derde seizoen, nummer 87 van 268.

Alfred Hitchcock Presents: The Diplomatic Corpse

1957 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1957. Mysterie van Paul Henried. Met o.a. Peter Lorre, George Peppard, Mary Scott, Isabel Elsom en John Verros.

Op aandringen van haar Britse tante (Elsom) overtuigt Janet Wallace (Scott) haar echtgenoot Evan (Peppard) om een bezoek te brengen aan Mexico, ook al laat haar visum dit niet toe. Bij aankomt in Tijuana blijkt tante, die achterin de auto zit, aan een hartaanval overleden. Het probleem wordt nog groter als blijkt dat hun auto, met het lijk van tante, gestolen werd. De politie inschakelen is onmogelijk, dus doet Evan beroep op priv[KA1]e-detective Tomas Salgado (Lorre). Ondertussen werd de auto echter door de politie teruggevonden, maar van tante ontbreekt elk spoor. Maar Salgado zal het klusje wel voor hen klaren. Een vreemd verhaal dat zich afspeelt in een fictief Hollywood-Mexico in een decor dat duidelijk uit een of andere B- film afkomstig is. Het onwaarschijnlijke verhaal wordt plezierig dank zij de speelse vertolking van Lorre, die weer totaal opgaat in zijn personage met alle sublieme one-liners van dien. Robert C. Dennis baseerde het scenario op een verhaal van Alec Coppel. Fotografie is van Lionel Lindon.

Alfred Hitchcock Presents: Bad Actor

1956 | Thriller

Verenigde Staten 1956. Thriller van John Newland. Met o.a. Robert Duvall, Carole Eastman, Charles Robinson, David Lewis en William Schallert.

Bart Collins (Duvall) is een ambitieuze jonge acteur, maar zijn agressieve karakter pleit tegen hem. Zijn agent, Ed Bolling (Lewis) heeft weer een auditie geregeld, maar Bart is ervan overtuigd dat zijn concurrent Jerry Lane (Charles Robinson) de rol zal krijgen. 's Avonds komt hij hem per toeval tegen in een bar en nodigt hem uit bij hem thuis. Lang duurt het niet of het komt tot een ruzie. Resultaat: Jerry maakt een ongelukkige val en blijft dood liggen. Bart bedenkt een listig plan om het lijk te doen verdwijnen. Goed opgebouwde thriller waarin zeer weinig lokaties gebruikt worden. De jonge Duvall levert een uitstekende prestatie, zeven jaar voor zijn speelfilmdebuut. Zijn zenuwachtigheid zal hem echter verraden en door dit sterke nummertje, dat herinneringen oproept aan Hitchcocks ROPE, bewees hij in elk geval geen 'bad actor' te zijn. Robert Bloch bewerkte een kort verhaal van Max Franklin. Achter de camera stond John F. Warren.

Alfred Hitchcock Presents

1955 | Mysterie, Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1955. Mysterie van

Tussen 1955 en 1961 was Alfred Hitchcock uitvoerend producent van 268 (er zijn bronnen die spreken van 270) korte tv-thrillers van een half uur voor CBS, telkens gebaseerd op een verhaal van een min of meer bekende schrijver, w.o Roald Dahl, Ray Bradbury, Ira Levin, Garson Kanin, Victor Canning, Evan Hunter (ook bekend als Ed McBain), A.A. Milne, Ambrose Bierce, Saki, Charles Beaumont, Robert Bloch, Henry Slesar, John Collier, Charlotte Armstrong, Eric Ambler, enz. Het idee voor deze serie kwam van Lou Wasserman, die toen de grote baas was van mediagigant MCA. Hij was Hitchcock`s voormalige agent in Hollywood geweest en was met hem bevriend geraakt in de loop der jaren. Hij haalde Hitchcock over om zich te `verlagen` tot (en te verrijken met) het medium tv. Het heeft de Master of Suspense geen windeieren gelegd. Hitchcock verwierf n.l. de rechten van iedere aflevering na de uitzending. Later heeft hij deze rechten en die van zijn beroemdste film PSYCHO (1960) omgezet in aandelen MCA, waardoor hij als individuele aandeelhouder van die onderneming op de derde plaats belandde, wat hem steenrijk maakte. Iedere film droeg de persoonlijke signatuur van Hitchcock en het begon steevast met zijn opmerking: `Good e-e-e-evening` (in Amerika en die landen waar niet gedubd werd). Hitchcock was altijd eventjes te zien. Het silhouet van Hitchcock, dat aan het begin van de aflevering in beeld is, werd door hem zelf getekend. De main theme, de jingle, waarmee de film begon, werd een overbekend deuntje. Het was een compositie van Charles Gounod uit zijn stuk `Funeral March of a Marionette`. De productie was in handen van Joan Harrison. Zij was getrouwd met de bekende, hierboven genoemde schrijver Eric Ambler en een trouwe medewerkster van Hitchcock geweest en stond op vriendschappelijke voet met hem. Hitchcock regisseerde hoogstpersoonlijk de volgende titels in de serie: ARTHUR (1959), BACK FOR CHRISTMAS (1956), BANG! YOU`RE DEAD (1961), BANQUO`S CHAIR (1959), BREAKDOWN (1955), THE CASE OF MR. PELHAM (1955), THE CRYSTAL TRENCH (1959), A DIP IN THE POOL, THE HORSEPLAYER (1961), LAMB TO THE SLAUGHTER (1958), MR. BLANCHARD`S SECRET (1956), MRS. BIXBY AND THE COLONEL`S COAT (1960), ONE MORE MILE TO GO (1957), THE PERFECT CRIME (1957), POISON (1958), REVENGE (1955) en WET SATURDAY. De overige afleveringen werden gemaakt door mensen als Robert Stevens, Robert Altman, Herschel Daugherty, Paul Henried, Don Taylor, Arthur Hiller, Robert Stevenson, George Stevens Jr., Leonard Horn, John Brahm, Stuart Rosenberg, Alf Kjellin, Ida Lupino, Robert Florey, Gordon Hessler, John Newland, Boris Sagal en Bernard Girard. Toen omroep CBS er in 1961 mee stopte, verhuisde Hitchcock in 1962 naar NBC waar hij tot 1964 nog 93 afleveringen produceerde van telkens een uur, waarvan verschillende in kleur. Voor deze serie, [KL]The Alfred Hitchcock Hour[KLE], waarvan de kwaliteit veel minder is, regisseerde hij zelf o.a. INCIDENT AT A CORNER en I SAW THE WHOLE THING (1962). Hitchcock voorzag daarbij ook weer iedere aflevering van een introductie en een epiloog. In de jaren 1980 werden een aantal afleveringen opnieuw gemaakt en oude afleveringen een nieuw leven ingeblazen door inleidingen in te kleuren. Voor de volledigheid vermelden we hier ook nog [KL]Suspicion[KL] uit 1957, de reeks van 21 afleveringen van een uur, waarvoor Hitchcock zelf FOUR O`CLOCK (1957) regisseerde; deze serie die door Alfred Hitchcock Production, Revue Studios en Shamley Productions voor NBC werd gemaakt, is in het vergeetboek geraakt. Evenals de 93 afleveringen die tussen 1962 en 1964 werden gedraaid, voor de serie [KL]The Alfred Hitchcock Hour[KLE]. De reden was simpel: tv-land veranderde en er kwam behoefte aan series, die langer dan een half uur waren en over de afwisselende belevenissen van een of meerdere personages gingen. Het hieronderstaande overzicht is alfabetisch op titel. Van de bekendste afleveringen die op video of DVD zijn uitgekomen of op de tv weer opduiken, een chronologisch overzichtje, maar het aantal is beperkt.%WR%LS%WRAcross The Treshold %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRAct Of Faith %FCRegie%FR Bernard Girard%WRAmbition %FCRegie%FR Paul Henreid%WRAnd So Died Riabouchinska %FCRegie%FR Robert Stevenson%WRAnd The Desert Shall Blossom %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRAnniversary Gift %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRApex %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRAppointment At 11 %FCRegie%FR Robert Stevens%WRArthur %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRAvon Emeralds, The %FCRegie%FR Bretaigne Windust%WR%WRBaby Blue Expression, The %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRBaby Sitter, The %FCRegie%FR Robert Stevens%WRBack For Christmas %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRBackward, Turn Backward %FCRegie%FR Stuart Rosenberg%WRBad Actor %FCRegie%FR John Newland%WRBang, You`re Dead %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRBanquo`s Chair %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRBelfry %FCRegie%FR Hershel Daugherty%WRBeta Delta Gamma %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRBetter Bargain, The %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRBig Kick, The %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRBig Score, The %FCRegie%FR Boris Sagal%WRBig Switch %FCRegie%FR Don Weis%WRBlessington Method, The %FCRegie%FR Herschel Daugherty %WRBottle Of Wine, A %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRBreakdown %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRBull In A China Shop %FCRegie%FR James Neilson%WRBullet For Baldwin, A%WRBurglar Proof %FCRegie%FR John Newland %WR%WRCanary Sedan, The Case Of M.J.H., The %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRCase Of Mr. Pelham, The %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRCell 227 %FCRegie%FR Paul Henreid%WRChange Of Heart, A %FCRegie%FR Robert Florey%WRCheap Is Cheap %FCRegie%FR Bretaigne Windust%WRCheney Vase, The%WRChildren Of Alda Nuova, The %FCRegie%FR Robert Florey%WRComing Home %FCRegie%FR Alf Kjellin%WRComing, Mama %FCRegie%FR George Stevens, Jr.%WRContest Of Aaron Gold, The %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRConversation With A Corpse %FCRegie%FR Jules Bricken%WRCop For A Day %FCRegie%FR Paul Henreid%WRCoyote Moon %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRCrackpot %FCRegie%FR John Lucas%WRCraig`s Will %FCRegie%FR Gene Reynolds%WR Cream Of The Jest, The %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRCreeper, The %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRCrime For Mothers, A %FCRegie%FR Ida Lupino%WRCrocodile Case, The %FCRegie%FR Don Taylor%WRCrooked Road, The %FCRegie%FR Paul Henreid%WRCrystal Trench, The %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRCuckoo Clock, The %FCRegie%FR John Brahm%WRCure, The %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRCurtains For Me %FCRegie%FR Leonard Horn%WR%WRDangerous People, The %FCRegie%FR Robert Stevens%WRDay Of The Bullet, The %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRDead Weight %FCRegie%FR Stuart Rosenberg%WRDeadly, The %FCRegie%FR Don Taylor%WRDeath Sentence %FCRegie%FR Paul Henreid%WRDeathmate %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr. Decoy %FCRegie%FR Arnold Laven%WRDerelicts, The %FCRegie%FR Robert Stevenson%WRDesign For Loving %FCRegie%FR Robert Stevens%WRDip In The Pool, A %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRDiplomatic Corpse, The %FCRegie%FR Paul Henreid%WRDisappearing Trick %FCRegie%FR Arthur Hiller Don`t Come Back Alive %FCRegie%FR Robert Stevenson Don`t Interrupt %FCRegie%FR Robert Stevens%WRDoor Without A Key, The %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRDoubtful Doctor, The %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRDry Run %FCRegie%FR John Brahm%WRDusty Drawer, The %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WR%WREnd Of Indian Summer, The%WREnough Rope For Two %FCRegie%FR Paul Henreid Equalizer, The %FCRegie%FR James Neilson%WREscape To Sonoita %FCRegie%FR Stuart Rosenberg%WR%WRFaith Of Aaron Menefee, The %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRFatal Figures Father And Son %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRFestive Season, The %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRFinal Arrangments %FCRegie%FR Gordon Hessler%WRFirst Class Honeymoon %FCRegie%FR Don Weis%WRFive Forty Eight, The %FCRegie%FR John Brahm%WRFlight To The East %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRFoghorn %FCRegie%FR Robert Stevens%WRForty Detectives Later %FCRegie%FR Arthur Hiller%WR%WRGentleman from America %FCRegie%FR Robert Stevens%WRGlass Eye, The %FCRegie%FR Robert Stevens%WRGloating Place, The %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRGolden Opportunity %FCRegie%FR Robert Florey%WRGraduating Class %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRGratitude %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRGreatest Monster Of Them All, The %FCRegie%FR Robert Stevens%WRGuest For Breakfast %FCRegie%FR Paul Henreid%WRGuilty Witness %FCRegie%FR Robert Stevens%WR%WRHands Of Mr. Ottermole, The %FCRegie%FR Robert Stevens%WRHat Box, The %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRHeart Of Gold %FCRegie%FR Robert Stevens%WRHelp Wanted %FCRegie%FR James Neilson%WRHero, The %FCRegie%FR John Brahm%WRHidden Thing, The %FCRegie%FR Robert Stevens%WRHitch Hike %FCRegie%FR Paul Henreid%WRHoney, The %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRHooked %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRHorseplayer, The %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRHuman Interest Story, The %FCRegie%FR Norman Lloyd%WR%WRI Can Take Care Of Myself %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRI`ll Take Care Of You %FCRegie%FR Robert Stevens%WRI, Spy %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRIkon Of Elijah, The %FCRegie%FR Paul Almond%WRImpossible Dream, The %FCRegie%FR Robert Stevens%WRImpromptu Murder %FCRegie%FR Paul Henreid%WRIncident In A Small Town %FCRegie%FR Norman Lloyd%WR Indestructible Mr. Weems, The Insomnia %FCRegie%FR John Brahm%WR Invitation To An Accident %FCRegie%FR Don Taylor%WR%WRJohn Brown`s Body %FCRegie%FR Robert Stevens%WRJokester, The %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRJonathan %FCRegie%FR John Meredyth%WR Lucas Jury Of Her Peers, A %FCRegie%FR Robert Florey%WR%WRKeep Me Company %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRKerry Blue, The %FCRegie%FR Paul Henreid%WRKill With Kindness %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRKind Waitress, The %FCRegie%FR Paul Henreid%WRKiss-Off, The %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WR%WRLamb To The Slaughter %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRLandlady, The %FCRegie%FR Paul Henreid%WRLast Dark Step, The %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRLast Escape, The %FCRegie%FR Paul Henreid%WRLast Remains, The %FCRegie%FR Leonard Horn%WRLast Request %FCRegie%FR Paul Henreid%WRLegacy, The %FCRegie%FR James Neilson%WRLetter Of Credit %FCRegie%FR Paul Henreid%WRListen, Listen! %FCRegie%FR Don Taylor%WRLittle Man Who Was There, The %FCRegie%FR George Stevens, Jr.%WRLittle Sleep, A %FCRegie%FR Paul Henreid%WRLittle White Frock %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRLong Shot, The %FCRegie%FR Robert Stevenson%WR%WRMadame Mystery %FCRegie%FR John Brahm%WRMail Order Prophet, The %FCRegie%FR James Neilson%WRMake My Death Bed %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRMalice Domestic %FCRegie%FR John Meredyth Lucas%WRMan From The South %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRMan Greatly Beloved, A%WRMan Who Found The Money, The %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRMan With A Problem, A %FCRegie%FR Robert Stevens%WRMan With Two Faces, The %FCRegie%FR Stuart Rosenberg%WRManacled %FCRegie%FR Robert Stevens%WRMaria %FCRegie%FR Boris Sagal%WRMartha Mason, Movie Star %FCRegie%FR Justis Addis%WRMatched Pearl, The %FCRegie%FR Bernard Girard%WRMink %FCRegie%FR Robert Stevenson%WRMiss Bracegirdle Does Her Duty %FCRegie%FR Robert Stevens%WRMiss Paisley`s Cat Momentum %FCRegie%FR Robert Stevens%WRMorning After, The %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRMorning Of The Bride, The %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRMost Likely To Succeed %FCRegie%FR Richard Whorf%WRMother, May I Go Out To Swim? %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRMotive, The Mr. Blanchard`s Secret %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRMrs. Bixby And The Colonel`s Coat %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRMrs. Herman And Mrs. Fenimore %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRMurder Me Twice %FCRegie%FR David Swift%WRMuseum Piece %FCRegie%FR Paul Henreid%WR%WRNecklace, The %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRNever Again %FCRegie%FR Robert Stevens%WRNight Of The Execution %FCRegie%FR Henry Slesar%WRNight The World Ended, The %FCRegie%FR Justis Addis%WRNight With The Boys, A %FCRegie%FR John Brahm%WRNo Pain %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRNot The Running Type %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRNumber 22 %FCRegie%FR Robert Stevens%WR%WROccurrence At Owl Creek Bridge %FCRegie%FR Robert Stevenson%WROh-Youth And Beauty %FCRegie%FR Norman Lloyd%WROld Pro, The %FCRegie%FR Paul Henreid%WROlder Sister, The %FCRegie%FR Robert Stevens%WROn The Nose %FCRegie%FR James Neilson%WROne For The Road %FCRegie%FR Robert Stevens%WROne Grave Too Many %FCRegie%FR Arthur Hiller%WROne More Mile To Go %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WROrderly World Of Mr. Appleby, The %FCRegie%FR James Neilson%WROur Cook`s Treasure %FCRegie%FR Robert Stevens%WROut There, Darkness %FCRegie%FR Paul Henreid%WROutlaw In Town %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WR%WRParty Line %FCRegie%FR Hilton Green%WRPearl Necklace, The Pearl Weeps, A %FCRegie%FR Don Weis%WRPen Pal %FCRegie%FR John Brahm%WRPercentage, The %FCRegie%FR James Neilson%WRPerfect Crime, The %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRPerfect Murder, The %FCRegie%FR Robert Stevens%WRPersonal Matter, A %FCRegie%FR Paul Henreid%WRPlace Of Shadows %FCRegie%FR Robert Stevens%WRPoison %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRPortrait Of Jocelyn %FCRegie%FR Robert Stevens%WRPost Mortem %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRPremonition %FCRegie%FR Robert Stevens%WRProfit-Sharing Plan %FCRegie%FR Bernard Girard%WR%WRRelative Value %FCRegie%FR Paul Almond%WRReturn Of The Hero%WRRevenge %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRReward To Finder %FCRegie%FR James Neilson%WRRight Kind Of A House, The %FCRegie%FR Don Taylor%WRRight Kind Of Medicine, The %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRRight Price, The %FCRegie%FR Arthur Hiller%WRRoad Hog %FCRegie%FR Stuart Rosenberg%WR%WRSafe Conduct %FCRegie%FR Justis Addis%WRSafe Place, The %FCRegie%FR James Neilson%WRSafety For The Witness %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRSalvage %FCRegie%FR Justis Addis%WRSanta Claus And The 10th Ave Kid %FCRegie%FR Don Weis%WRSchartz-Metterklume Method, The %FCRegie%FR Richard Dunlap%WRSecret Life, A %FCRegie%FR Don Weis%WRSelf Defence %FCRegie%FR Paul Henreid%WRServant Problem %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRServices Rendered %FCRegie%FR Paul Henreid%WRShopping For Death %FCRegie%FR Robert Stevens%WRSilent Witness %FCRegie%FR Paul Henreid%WRSilk Petticoat, The %FCRegie%FR John Newland%WRSix People, No Music %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRSorcerer`s Apprentice, The %FCRegie%FR Joseph Leytes%WRSpecial Delivery %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRSpeciality Of The House %FCRegie%FR Robert Stevens%WRStrange Miracle %FCRegie%FR Norman Lloyd Summer Shade %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WRSybilla %FCRegie%FR Ida Lupino%WRSylvia %FCRegie%FR Herschel Daugherty%WR%WRTea Time %FCRegie%FR Robert Stevens%WRTen O`Clock Tiger %FCRegie%FR Bernard Girard%WRTest, The %FCRegie%FR Boris Sagal%WRThere Was An Old Woman %FCRegie%FR Robert Stevenson%WRThree Dreams Of Mr. Findlater, The %FCRegie%FR Jules Bricken%WRThrowback, The %FCRegie%FR John Brahm%WRTogether %FCRegie%FR Robert Altman%WRTotal Loss %FCRegie%FR Don Taylor%WRTouche %FCRegie%FR John Brahm%WRTriggers In Leash %FCRegie%FR Don Medford%WRTwelve Hour-Caper, The %FCRegie%FR John Newland%WRTwo Million Dollar Defence %FCRegie%FR Norman Lloyd%WR%WRVanishing Lady, The %FCRegie%FR Don Medford%WRVery Moral Theft, A %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRVicious Circle %FCRegie%FR Paul Henreid%WRVictim Four %FCRegie%FR Paul Henreid%WR%WRWaxwork, The %FCRegie%FR Robert Stevens%WRWest Warlock Time Capsul, The %FCRegie%FR Justis Addis%WRWet Saturday %FCRegie%FR Alfred Hitchcock%WRWhat Frightened You, Fred? %FCRegie%FR Paul Henreid%WRWhere Beauty Lies %FCRegie%FR Robert Florey%WRWhodunit %FCRegie%FR Francis Cockrell%WRWoman Who Wanted To Live, The %FCRegie%FR Alan Crosland, Jr.%WRWoman`s Help, A %FCRegie%FR Arthur Hiller%WR%WRYou Can`t Be A Little Girl All Your Life %FCRegie%FR Norman Lloyd%WRYou Can`t Trust A Man %FCRegie%FR Paul Henreid%WRYou Got To Have Luck %FCRegie%FR Robert Stevens%WRYoung One, The %FCRegie%FR Robert Altman%WRYour Witness %FCRegie%FR Norman Lloyd %WR%LS%WR%VTThe Alfred Hitchcock Hour%VO%WRIncident at A Corner (1960)%WRI Saw The Whole Thing (1962)%WR%WR%VTALFRED HITCHCOCK PRESENTS%VO%WRThe Case of Mr. Pelham (1955)%WRRevenge (1955)%WROne More Mile to Go (1957)%WRLamb To The Slaughter (1958)%WRPoison (1958)%WRThe Crystal Trench (1959)%WRBang! You`re Dead (1961)%WR%WR%VTSuspicion%VO%WRFour O`Clock (1957)%WR%LS.

Limelight

1952 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1952. Drama van Charles Chaplin. Met o.a. Buster Keaton, Claire Bloom, Charles Chaplin, Sydney Chaplin en Nigel Bruce.

Hoogtepunt uit deze laatste Amerikaanse Chaplin-film is het duet met Buster Keaton, die andere meester van de zwijgende komedie. In dit nogal sentimentele verhaal redt Chaplin een ballerina van zelfmoord en bezorgt haar weer plezier in het leven. Debuut van Chaplins dochter Geraldine, die hier een zwerfstertje vertolkt. Grappig detail is dat Limelight in 1972 met een Oscar (voor beste muziek) werd bekroond. Het moest 20 jaar duren omdat de film in de tussentijd nooit in Los Angeles was vertoond, en dat is een voorwaarde voor het verkrijgen van een Oscar.

Flame of Stamboul

1951 |

Verenigde Staten 1951. Ray Nazarro. Met o.a. Richard Denning, Lisa Ferraday, Norman Lloyd en Nestor Paiva.

Celluloidvuller over spionage in het oude Istanboel.

He Ran All the Way

1950 | Misdaad, Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1950. Misdaad van John Berry. Met o.a. John Garfield, Shelley Winters, Wallace Ford, Selena Royle en Gladys George.

Tijdens een hold-up raakt de maat van Garfield in paniek en schiet een politieman neer. Garfield vlucht met het geld en belandt in het gemeentelijk zwembad waar hij de jonge Winters ontmoet. Zij is gefascineerd door zijn zelfverzekerde optreden en neemt hem mee naar huis, niet wetend wie hij in werkelijkheid is. Haar ouders hebben wel hun vermoedens, maar leveren hem niet uit aan de politie. Garfield om wie nooit iemand gaf, schenkt zijn liefde aan de ouders en het meisje. Vergezocht melodrama dat echter door een intelligente regie en goede vertolkingen van de ondergang gered wordt. De roman van Sam Ross werd door Guy Endore en Hugo Butler tot scenario bewerkt. James Wong Howe tekende voor de fotografie. Kort na be[KA3]eindiging van de film werd Garfield geveld door een hartaanval (het wast zijn laatste) en moest regisseur Berry de wijk nemen naar Frankrijk om niet kapot te gaan aan de heksenjacht van de psychopathische communistenvreter, senator McCarthy.

Buccaneer's Girl

1950 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1950. Avonturenfilm van Frederick de Cordova. Met o.a. Yvonne De Carlo, Philip Friend, Elsa Lanchester, Andrea King en Henry Daniell.

Pure ontspanning met De Carlo die heen en weer springt als zangeres uit New Orleans en die later de leiding heeft bij het bevrijden van een piratenvriend uit de gevangenis. Scenario van Harold Shumate en Joseph Hoffmann naar een verhaal van Joe May en Samuel R. Golding. Camerawerk van Russell Metty.

Scene of the Crime

1949 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1949. Misdaad van Roy Rowland. Met o.a. Van Johnson, Arlene Dahl, Gloria DeHaven, Tom Drake en Leon Ames.

Doorsnee wie-is-de-dader-film met politieman Johnson die een moord op een collega moet oplossen. Scenario van Charles Schnee naar een verhaal van John Bartlow Martin. Camerawerk van Paul C. Vogel.

Calamity Jane and Sam Bass

1949 | Western

Verenigde Staten 1949. Western van George Sherman. Met o.a. Howard Duff, Dorothy Hart, Lloyd Bridges, Milburne Stone en Willard Parker.

Slordig opnieuw verteld verhaal van George Sherman bewerkt tot scenario door Maurice Geraghty en Melvin Levy, over een 19e- eeuws cowboymeisje en een bandiet uit Texas, met De Carlo en Duff als ongeïnteresseerd duo. Fotografie van Irving Glassberg.

No Minor Vices

1948 | Komedie

Verenigde Staten 1948. Komedie van Lewis Milestone. Met o.a. Dana Andrews, Lilli Palmer, Louis Jourdan, Jane Watt en Norman Lloyd.

Geslaagde dokter Andrews verliest zijn toegewijde vrouw Palmer aan zijn vriend Jourdan, een excentrieke jonge kunstenaar. Milde maar eindeloze en dunne huwelijkskomedie, geschreven door Arnold Manoff. Vlakke en logge regie van Milestone. Palmer ziet er weer schattig uit en speelt met haar gebruikelijke gevoeligheid maar slaagt er ook niet in de film te redden.

The Green Years

1946 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1946. Drama van Victor Saville. Met o.a. Charles Coburn, Tom Drake, Hume Cronyn, Gladys Cooper en Dean Stockwell.

Ontroerend verhaal over een jongetje dat opgroeit in Schotland onder gezag van zijn dominerende ouders; alleen zijn opa houdt van hem.

The Unseen

1945 | Horror

Verenigde Staten 1945. Horror van Lewis Allen. Met o.a. Joel McCrea, Gail Russell, Herbert Marshall, Phyllis Brooks en Isobel Elsom.

De man die THE UNINVITED maakte, probeert het nog eens op een andere manier maar zonder succes. Opnieuw wordt gouvernante Russell geplaagd door mysterieuze voorvallen. Erg zwak slot.

The Southerner

1945 | Drama

Verenigde Staten 1945. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Zachary Scott, Betty Field, Beulah Bondi, Bunny Sunshine en Jay Gilpin.

Een man krijgt op het sterfbed van zijn oom de raad om naar het Zuiden van de V.S. te gaan en daar zijn geluk te proberen op nog braakliggend land, dat nog vrij te verkrijgen is. Hij pakt zijn boeltje in een gammele vrachtwagen en trekt met zijn gezin Zuidwaarts. Het nieuwe leven begint in een schamele schuur, niet meer dan een hut en ze krijgen veel tegenslag. Ze houden echter net zo lang vol totdat het lukt van het land te leven. Een fantastisch portret over pionieersgeest en volharding, dat vol gevoel is en natuurlijk gedaan; waarschijnlijk Renoirs best gewaarde film uit zijn Amerikaanse periode. Naar het boek Hold Autumn in Your Hand van George Sessions-Parry. Een aanrader.

Spellbound

1945 | Thriller, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1945. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Ingrid Bergman, Gregory Peck, Michael Chekhov, Leo G. Carroll en John Emery.

Niet om de kwaliteit (dit is niet een van de beste van Hitchcock), maar om een paar opvallende visuele experimenten is Spellbound beroemd. De belangrijkste is de schitterend absurdistische droomsequentie, ontsproten aan het brein van kunstenaar Salvador Dalí. Het is een droom van de aan geheugenverlies lijdende John Ballantine. De verliefde psychiatrice Petersen herleidt aan de hand van deze droom traumatische gebeurtenissen, de reden van de amnesie en zelfs de dader van een moord. Dat gaat iets te vlotjes volgens het boekje van Freud, maar het is altijd een genoegen om te mogen kijken naar Hitchcock die puzzelstukjes legt. Een Oscar ging naar de dominante muziek van Miklós Rózsa.

A Walk in the Sun

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1945. Oorlogsfilm van Lewis Milestone. Met o.a. Dana Andrews, Richard Conte, Sterling Holloway, George Tyne en John Ireland.

Een film over menselijk gedrag en onderlinge verhoudingen, als een Amerikaanse gevechtseenheid de aanval opent op een Duitse linie in Italië. Goede karakterstudies van mannen in oorlogssituaties. Een ongebruikelijke oorlogsfilm. Robert Rossen bewerkte de roman van Harry Brown tot scenario.

Saboteur

1942 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1942. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Robert Cummings, Priscilla Lane, Norman Lloyd, Otto Kruger en Murray Alper.

Alfred Hitchcock stond al te boek als meester in het spionagegenre toen hij in 1942 met het idee voor deze patriottistische thriller op de proppen kwam. Held van het verhaal is fabrieksarbeider Barry Kane (Cummings), die ten onrechte beschuldigd wordt van sabotage in een munitiefabriek. Vastberaden om zijn onschuld te bewijzen opent hij de jacht op de daadwerkelijke daders (samen met een blond fotomodel). Niet een van Hitchcocks beste films, al is de bloedstollende slotscène op én in het Vrijheidsbeeld inmiddels wereldberoemd.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Norman Lloyd op televisie komt.

Reageer