Franchot Tone: regie en cast.
Er zijn 62 films gevonden.

Shadow Over Elveron

1968 | Misdaad

Verenigde Staten 1968. Misdaad van James Goldstone. Met o.a. James Franciscus, Shirley Knight, Leslie Nielsen, Franchot Tone en James Dunn.

Corruptie in een stadje komt een jonge arts de keel uit. Hij ziet zijn kans schoon er iets aan te doen, tijdens een moordzaak, waar de daders worden vrijgepleit. De meeste dialogen en handelingen zijn goed, evenals het spel, maar de film als geheel is onevenwichtig. Scenario van Chester Krumholz.

Nobody Runs Forever

1968 | Thriller

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1968. Thriller van Ralph Thomas. Met o.a. Christopher Plummer, Rod Taylor, Lilli Palmer, Camilla Sparv en Daliah Lavi.

De Australische politie-inspecteur Taylor wordt naar Londen gezonden om er de Australische diplomaat Plummer te arresteren, die wordt verdacht van moord op zijn eerste vrouw. Plummer reageert erg verwonderd en weigert Londen te verlaten. Routine- spionageproduct, geschreven door Wilfred Greatorex, die de roman The High Commissioner van Jon Cleary als uitgangspunt nam. Bepaalde fragmenten doen erg Hitchocksiaans aan, maar het geheel is toch bedroevend, vooral door het ontbreken van goede dialogen. Fotografie is van Ernest Stewart, en Georges Delerue componeerde een lekker in het gehoor liggende score. In Amerika uitgebracht als The High Commissioner.

See How They Run

1965 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1965. Avonturenfilm van David Lowell Rich. Met o.a. John Forsythe, Senta Berger, Jane Wyatt, Franchot Tone en Leslie Nielsen.

Aardig achtervolgingsdrama over drie wezens die naar de VS reizen, niet wetende dat zij vitale informatie bij zich hebben over een internationale organisatie en dat de moordenaars van hun vader hen achtervolgen. Goed spel, goede actie, maar duistere motivatie en onvoldoende geloofwaardig.

Mickey One

1965 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1965. Drama van Arthur Penn. Met o.a. Warren Beatty, Hurd Hatfield, Alexandra Stewart, Teddy Hart en Jeff Corey.

Beatty speelt een in de knoop geraakte nachtclub-komiek, die op zoek gaat naar een nieuw en zinvol bestaan. Film kan verontrusten door het ongebruikelijke karakter van de held uit het verhaal. Hooglijk ondergewaardeerd, maar fascinerend. Mooi gefilmd en goed gebruik gemaakt van de locaties (Chicago).

La Bonne soupe

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van Robert Thomas. Met o.a. Annie Girardot, Marie Bell, Gérard Blain, Bernard Blier en Jean-Claude Brialy.

Weesmeisje gebruikt fysieke charmes om maatschappelijk comfort te veroveren, maar omdat ze het lonken niet kan laten loopt het steeds weer mis. Als oude dame aan de C[KA4]ote d`Azur weet ze alsnog Amerikaanse miljonair in te palmen. Venijnige komedie van F[KA1]elicien Marceau kreeg van collega-toneelschrijver Thomas fantasieloze en platte filmvorm waarin in hoog tempo reeks bekende acteurs eerst bij Girardot en vervolgens bij Bell (als haar bejaarde versie) in bed belandt.

Advise & Consent

1962 | Drama

Verenigde Staten 1962. Drama van Otto Preminger. Met o.a. Henry Fonda, Charles Laughton, Don Murray, Walter Pidgeon en Peter Lawford.

De van geboorte Oostenrijkse Otto Preminger maakte met Advise & Consent een ambitieus opgezet, fraai inkijkje in de Amerikaanse politiek begin jaren 60. Henry Fonda speelt de door de president naar voren geschoven kandidaat voor de ministerspost van Binnenlandse Zaken. Vanzelfsprekend wordt zijn verleden door een senaatscommissie zorgvuldig doorgelicht en zo komt een vroegere flirt met de communistische partij bovendrijven. Maar de vuile was van de conservatieven wordt ook buiten gehangen. Mooi verbaal vuurwerk van de prima cast leverde Preminger (Anatomy of Murder, Exodus) een Gouden Palm-nominatie in Cannes op. Naar een met de Pulitzer-prijs bekroond boek van Allen Drury.

Uncle Vanya

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van John Goetz en Franchot Tone. Met o.a. Franchot Tone, Dolores Dorn-Heft, George Vos[KA1]covec en Peggy McGay.

Tsjechovs sfeervolle toneelstuk over een oude professor en zijn beeldschone vrouw die naar hun buitenverblijf gaan is op film gebracht naar model van de Broadwayproduktie uit 1956. Het spel is over het algemeen zeer goed, maar toneelmatig. Bewerking van Stark Young.

Drama Classics: Spotlight

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van Roy Kellino. Met o.a. Ida Lupino en Franchot Tone.

Om zich te wreken op de critici, die er steeds weer op hameren dat ze geen echte actrice is, besluit de beroemde filmdiva Lupino een rol te spelen op de planken van Broadway. Om zich veilig te stellen wil ze toneellessen volgen bij de bekende regisseur Tone. Ze biedt hem een fabelachtig bedrag aan, maar deze weigert en tracht haar duidelijk te maken dat ze niet het vuur heeft om het te maken op toneel. Maar dan doet ze hem met een stukje improvisatie versteld staan. Dat er een hemelsbreed verschil bestaat tussen film en toneel voor een acteur is bekend. Op dit thema brengt deze prent een knap staaltje van (film)acteren door twee groten die het zowel op de planken als op het doek gemaakt hebben. Goed scenario van Leslie Stevens. Fotografie van George E. Diskant.

Here Comes the Groom

1951 | Komedie, Muziek, Musical

Verenigde Staten 1951. Komedie van Frank Capra. Met o.a. Bing Crosby, Jane Wyman, Franchot Tone, Alexis Smith en Anna Maria Alberghetti.

In deze luchtige musical probeert Crosby zijn voormalige verloofde (Wyman) af te houden van een huwelijk met een miljonair (Tone). Gastoptredens van Louis Armstrong, Dorothy Lamour, Phil Harris en Cass Daley. Het liedje 'In the Cool, Cool, Cool of the Evening' kreeg een Oscar.

Without Honor

1949 | Drama

Verenigde Staten 1949. Drama van Irving Pichel. Met o.a. Laraine Day, Dane Clark, Franchot Tone, Agnes Moorehead en Bruce Bennett.

Eindeloos gepraat door goede spelers in een melodrama over een vrouw die denkt dat zij een man vermoordde.

The Man on the Eiffeltower

1949 | Drama

Verenigde Staten 1949. Drama van Burgess Meredith. Met o.a. Charles Laughton, Franchot Tone, Burgess Meredith, Robert Hutton en Jean Wallace.

Sterk psychodrama over een kat-en-muisspel tussen rechercheur Maigret (Laughton) en een van moord verdachte man, in Parijs gefilmd. De eerste maal dat Meredith een speelfilm regisseerde. Naar een roman van Simenon.

The Man On The Eiffel Tower

1949 |

1949. Burgess Meredith. Met o.a. Patricia Roc, Jean Wallace, Robert Sutton, Franchot Tone en Alex Hyde-White.

Sterk psychodrama over een kat-en-muisspel tussen rechercheur Maigret (Laughton) en een van moord verdachte man, in Parijs gefilmd. De eerste maal dat Meredith een speelfilm regisseerde. Naar een roman van Simenon.

Jigsaw

1949 | Misdaad

Verenigde Staten 1949. Misdaad van Fletcher Markle. Met o.a. Franchot Tone, Jean Wallace, Myron McCormick, Marc Lawrence en Betty Harper (Doe Avedon).

Een alledaags misdaadverhaal over een assistent van de openbare aanklager die een moord oplost. Opgesmukt met gastrollen van Marlene Dietrich, Henry Fonda, John Garfield, Burgess Meredith, Marsha Hunt. Hertiteld: GUN MOLL.

I Love Trouble

1948 | Mysterie

Verenigde Staten 1948. Mysterie van S. Sylvan Simon. Met o.a. Franchot Tone, Janet Blair, Janis Carter, Adele Jergens en Glenda Farrell.

Een ironisch mysterieverhaal waarin privé-detective Tone een romance aangaat met Blair, terwijl hij speurt naar haar verdwenen schoonzus.

Every Girl Should Be Married

1948 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1948. Komedie van Don Hartman. Met o.a. Cary Grant, Betsy Drake, Franchot Tone, Diana Lynn en Alan Mowbray.

Anabel Sims (Drake) bedenkt een strategie om de knappe kinderarts Madison Brown (Grant) te verleiden: ze bestudeert zijn gewoontes en loopt hem dan steeds 'toevallig' tegen het lijf, ook verzint ze een fictieve bewonderaar, om Madison jaloers te maken. Zeker niet Grants beste komedie, maar toch aardig vanwege de voor die tijd kruidige dialogen: 'According to you a man should just lie down on the floor with folded hands and wait until some woman comes along and picks him up and decides to marry him!' 'That about sizes it up, doctor.'

Lost Honeymoon

1947 | Komedie

Verenigde Staten 1947. Komedie van Leigh Jason. Met o.a. Franchot Tone, Ann Richards, Frances Rafferty, Una O'Connor en Winston Severn.

Soldaat Tone keert terug uit de dienst met geheugenverlies: hij herkent zijn vrouw niet meer en kan zich zijn twee kinderen niet meer herinneren. Ze beginnen aan een 'nieuw' leven als ze zich realiseren dat dit de enige uitweg is en ze moeten het verleden herleven en ontdekken wat het is om 'weer' met elkaar te leven. Een onbenullige film, die aangetast is door de tands des tijds.

Honeymoon

1947 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1947. Komedie van William Keighley. Met o.a. Shirley Temple, Franchot Tone, Guy Madison, Lina Romay en Gene Lockhart.

Een mengeling van romantiek en komedie die vergeten kan worden. Een verhaal over een soldaat die naar zijn verloofde in Mexico verlangt en een pasje van drie dagen krijgt. De goede acteurs slagen er niet in de film aanvaardbaar te maken.

Her Husband's Affairs

1947 | Komedie

Verenigde Staten 1947. Komedie van S. Sylvan Simon. Met o.a. Lucille Ball, Franchot Tone, Edward Everett Horton, Mikhail Rasumny en Gene Lockhart.

Een nogal steriele komedie over Ball die leert dat ze niet moet rondsnuffelen in de zaken van haar echtgenoot.

Because of Him

1946 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1946. Komedie van Richard Wallace. Met o.a. Deanna Durbin, Franchot Tone, Charles Laughton, Helen Broderick en Donald Meek.

Gekunstelde komedie die doet terugdenken aan Deanna's eerdere - en betere - werk. Ze legt het aan om het beschermelingetje te worden van Broadwayster Laughton, door tussenkomst van toneelschrijver Tone. Een aantal liedjes is net zo willekeurig in het verhaal gewrongen als de meeste andere elementen.

That Night with You

1945 | Musical

Verenigde Staten 1945. Musical van William A. Seiter. Met o.a. Franchot Tone, Susanna Foster, David Bruce, Louise Allbritton en Jacqueline De Wit.

Een goede produktie voor sopraan Foster die zich via producent Tone een plaatsje in een show weet te veroveren.

The Hour Before the Dawn

1944 | Oorlogsfilm, Romantiek

Verenigde Staten 1944. Oorlogsfilm van Frank Tuttle. Met o.a. Franchot Tone, Veronica Lake, John Sutton, Binnie Barnes en Henry Stephenson.

Een opgepoetst leeg WO II romance- en spionageverhaal. Tone valt voor de nazispionne Lake. De onwaarschijnlijke rolbezetting helpt niet.

Phantom Lady

1944 | Thriller

Verenigde Staten 1944. Thriller van Robert Siodmak. Met o.a. Ella Raines, Franchot Tone, Alan Curtis, Thomas Gomez en Elisha Cook jr.

Curtis wordt beschuldigd van moord op zijn vrouw. Het enige alibi dat hij heeft is een mysterieuze vrouw die hij in een bar ontmoette, maar zij is onvindbaar. Zijn secretaresse Raines en zijn beste vriend Tone gaan met een detective op zoek naar de ware moordenaar. Effici[KA3]ente film noir vol verrassende wendingen, knap gespeeld door de protagonisten en met een voor die tijd sterk suggestief erotische drumsc[KA2]ene in een bar. Bernard C. Schoenfeld putte een goed gestructureerd scenario uit een roman van William Irish (pseudoniem voor Cornell Woolrich). Geproduceerd door Joan Harrison, die het vak duidelijk leerde bij Alfred Hitchcock. Huiveringwekkende nachtopnamen van Woody Bredell.

Dark Waters

1944 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1944. Drama van André De Toth. Met o.a. Merle Oberon, Franchot Tone, Thomas Mitchell, Fay Bainter en Rex Ingram.

Waarschijnlijk was lichtgewichtregisseur De Toth de enige zwakke schakel in deze spannende film die gebaseerd is op een verhaal van Frank en Marian Cockrell. Met haar thriller-ervaring maakte Joan Harrison (Rebecca) een goed script dat prima paste bij de mysterieuze diva Oberon (Wuthering Heights) en alles werd sfeervol verfilmd door John Mescall (The bride of Frankenstein). Maar de Hitchcock-achtige verwikkelingen rond de getraumatiseerde, watervrezende Leslie (Oberon) en de boef (Mitchell, van Stagecoach) die misbruik wil maken van Leslie's zwakke punten, werden door het publiek niet heel erg gewaardeerd. Opnieuw moeten we vaststellen dat Hitchcock uniek was. (IdH/VPRO Gids)

True to Life

1943 | Komedie

Verenigde Staten 1943. Komedie van George Marshall. Met o.a. Mary Martin, Franchot Tone, Dick Powell, Victor Moore en Mabel Paige.

Een aangenaam blijspel over radioschrijver Powell die bij een Amerikaanse familie Doorsnee intrekt om materiaal voor een van zijn damesdrama's te verzamelen.

Pilot #5

1943 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van George Sidney. Met o.a. Franchot Tone, Marsha Hunt, Gene Kelly, Van Johnson en Alan Baxter.

Treurige verkwisting van goede acteurs. Tone neemt zelfmoordmissie aan en anderen recapituleren zijn verwarde leven.

His Butler's Sister

1943 | Komedie, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1943. Komedie van Frank Borzage. Met o.a. Deanna Durbin, Pat O'Brien, Franchot Tone, Evelyn Ankers en Else Janssen.

Een prachtig begin (Iris Adrian en Robin Raymond als de Sunshine Twins) en een emotioneel slot (Deanna's schitterende vertolking van 'Nessun Dorma' uit de opera Turandot), maar verder een saaie film met Tone als een gereserveerde componist.

Five Graves to Cairo

1943 | Oorlogsfilm, Thriller

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Billy Wilder. Met o.a. Franchot Tone, Anne Baxter, Akim Tamiroff, Erich von Stroheim en Peter van Eyck.

Wanneer Tone zich na de val van Tobruk weer bij zijn regiment wil voegen, blijkt hun vroegere vesting ingenomen door de Duitsers. Iedereen is samen met de Britten vertrokken, behalve hoteleigenaar Tamiroff en de jonge Fran[KA10]caise Baxter. Deze weten hem uit handen van de vijand te houden, door hem de plaats te laten innemen van een kreupele bediende die bij een bombardement omkwam. Remake van HOTEL IMPERIAL (1939) met de vinnigheid en andere typische trekjes van Wilder, die samen met Charles Brackett, het toneelstuk van Lajos Biro bewerkte. Vooral Tamiroff is geniaal in het verzinnen van allerlei uitvluchten om te verhinderen dat Tone ontdekt wordt. John Seitz kreeg een Oscarnominatie voor de fotografie. Miklos Rozsa componeerde de score.

The Wife Takes a Flyer

1942 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1942. Oorlogsfilm van Richard Wallace. Met o.a. Joan Bennett, Franchot Tone, Allyn Joslyn, Cecil Cunningham en Chester Clute.

Een zwak spionageverhaal uit WO II waarin Tone zich voordoet als Bennetts man om te kunnen ontsnappen uit Nederland.

This Woman Is Mine

1941 | Drama

Verenigde Staten 1941. Drama van Frank Lloyd. Met o.a. Franchot Tone, John Carroll, Walter Brennan, Carol Bruce en Nigel Bruce.

De gebruikelijke driehoeksverhouding op een koopvaardijschip in de Noordelijke wateren dat bont moet laden.

Nice Girl?

1941 | Muziek, Romantiek

Verenigde Staten 1941. Muziek van William A. Seiter. Met o.a. Deanna Durbin, Franchot Tone, Walter Brennan, Robert Stack en Robert Benchley.

Nauwelijks is de kleine Deanna in deze popperige komedie de kinderschoenen ontgroeid of Tone en Stack hebben al amoureuze plannen met haar. 'Love at Last' en 'Thank You America' zijn enkele van de songs. Het vraagteken achter de titel doet bedenkelijke ontwikkelingen vermoeden, maar het blí[KA1]jft een frisse Durbin-film.

Trail of the Vigilantes

1940 | Western

Verenigde Staten 1940. Western van Allan Dwan en Allen Dwan. Met o.a. Franchot Tone, Broderick Crawford, Peggy Moran, Andy Devine en Warren William.

Deze amusante western werd door Harold Shumate geschreven. Tone is een geheim-agent die uit het oosten komt om veedief William te pakken te nemen. In plaats daarvan wordt hij al spoedig zelf aan zijn enkels opgehangen. Hij ontsnapt en gaat nog een paar dolle avonturen tegemoet, voordat hij William inderdaad pakt. Joseph Valentine en Milton Krasner deden het camerawerk.

Fast And Furious

1939 |

1939. George Amy. Met o.a. Bernard Nedell, Ruth Hussey, John Miljan, Allyn Joslyn en Ann Sothern.

Deze amusante western werd door Harold Shumate geschreven. Tone is een geheim-agent die uit het oosten komt om veedief William te pakken te nemen. In plaats daarvan wordt hij al spoedig zelf aan zijn enkels opgehangen. Hij ontsnapt en gaat nog een paar dolle avonturen tegemoet, voordat hij William inderdaad pakt. Joseph Valentine en Milton Krasner deden het camerawerk.

Three Loves Has Nancy

1938 | Komedie

Verenigde Staten 1938. Komedie van Richard Thorpe. Met o.a. Janet Gaynor, Robert Montgomery, Franchot Tone, Guy Kibbee en Claire Dodd.

Een luchtige romantische film over een driehoeksverhouding met Gaynor die als aanstaand bruidje geruime tijd alle troeven in handen heeft.

Three Comrades

1938 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1938. Drama van Frank Borzage. Met o.a. Robert Taylor, Margaret Sullavan, Franchot Tone, Robert Young en Guy Kibbee.

Een prachtige, schrijnende film naar het verhaal van Erich Maria Remarque over Duitsland na WO I en drie vrienden die gezamenlijk van Sullavan houden. Schitterend spel over de gehele linie.

They Gave Him a Gun

1937 | Drama

Verenigde Staten 1937. Drama van W.S. Van Dyke. Met o.a. Spencer Tracy, Gladys George, Franchot Tone, Edgar Dearing en Charles Trowbridge.

Een prima bezetting doet meer dan recht aan een zwak psychologisch verhaal over de in de oorlog geharde Tone die misdadiger wordt, wat Tracy wil voorkomen.

The Bride Wore Red

1937 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1937. Drama van Dorothy Arzner. Met o.a. Joan Crawford, Franchot Tone, Robert Young, Billie Burke en Reginald Owen.

Meer modeshow dan gegeven in dit typisch Crawford- glitterdrama over een meisje dat haar weg naar boven op de maatschappelijke ladder zoekt. Het scenario is van Tess Slesinger en Bradbury Foote naar het toneelstuk The Girl From Trieste van Ferenc Molnar. Het camerawerk is van George Folsey.

Quality Street

1937 | Romantiek, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1937. Romantiek van George Stevens. Met o.a. Katharine Hepburn, Franchot Tone, Fay Bainter, Eric Blore en Cora Witherspoon.

Hepburn is bang om als een oude vrijster haar laatste dagen te slijten. Als haar ex-verloofde die vocht in de legers van Napoleon, na tien jaar terug thuiskomt, doet ze zich voor als haar nicht om hem in te palmen voordat het te laat is. Niet helemaal gelukte bewerking van het toneelstuk van J.M. Barrie, met een Hepburn die zich veel te hysterisch gedraagt, waardoor de gevoeligheid en de vrolijke opwinding van het origineel tekort gedaan wordt. De versie van 1927 met Marion Davies beantwoordde veel meer de bedoelingen van Barrie. Mortimer Offner en Allan Scott bewerkten het toneelstuk. Schitterende fotografie van Robert de Grasse.

Man-Proof

1937 | Misdaad

Verenigde Staten 1937. Misdaad van Richard Thorpe. Met o.a. Myrna Loy, Rosalind Russell, Franchot Tone, Walter Pidgeon en Rita Johnson.

Een typisch MGM-melodrama. Loy wil met Pidgeon trouwen. Helaas voor haar trouwt hij met de rijke Russell, want hij heeft geld nodig. Myrna blijft smachtend wachten en ziet hoe Walter na zijn huwelijksreis weer in haar is geïnteresseerd en dan is er ook nog Tone die een oogje op haar heeft. Onwerkelijk, maar leuk geacteerd.

Between Two Women

1937 | Drama

Verenigde Staten 1937. Drama van George B. Seitz. Met o.a. Franchot Tone, Maureen O'Sullivan, Virginia Bruce, Leonard Penn en Cliff Edwards.

Carey Wilson, Fredrick Stephani en Marlon Parsonnet schreven het scenario voor dit hartstochtelijke drama naar een verhaal dat Erich von Stroheim ooit optekende. Chrirug Allan Meighan (Tone) is verliefd op Claire Donahue (O`Sullivan), maar zij is aan een ander beloofd. Die ander is Tony Woolcott (Penn). Tony wordt verschrikkelijk ziek, wordt opgenomen in het ziekenhuis van Allan Meighan als hij afwezig is en sterft. Nu is Claire vrij, maar Allan is inmiddels getrouwd. Gaat hij scheiden? Klein, gepassioneerd damesdrama waarvan je tegenwoordig niet meer koud of warm wordt. De gangbare moraal van toen overheerst en bij een weerzien valt de film niet mee ondanks het behoorlijke spel, de doordachte dialoog en de vaardige regie. Het camerawerk is van John Seitz.

The Unguarded Hour

1936 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1936. Misdaad van Sam Wood. Met o.a. Loretta Young, Franchot Tone, Lewis Stone, Roland Young en Jessie Ralph.

Lady Helen Dearden (Young) wordt gechanteerd en kan de onschuld van iemand die van moord beschuldigd is niet bewijzen zonder haar eigen reputatie in de waagschaal te stellen - en dat zou haar man, die openbaar aanklager is, zeer in verlegenheid kunnen brengen. Een intrigerend verhaal met een mallotig slot, maar de spelers houden de aandacht vast (al kunnen de drie hoofdpersonen niet voor Engelsen doorgaan). Scenario van Howard Emmett Rogers, Bernard Merivale en Leon Gordon naar een toneelstuk van Ladislaus Fodor. Camerawerk van James Van Trees.

The King Steps Out

1936 | Muziek

Verenigde Staten 1936. Muziek van Josef von Sternberg. Met o.a. Grace Moore, Franchot Tone, Walter Connolly, Raymond Walburn en Elizabeth Risdon.

Wonderlijke muzikale romantiek met goede acteurs die Moores lieflijke stem steunen; de regie is een belangrijk onderdeel van deze gemiddelde musical.

The Gorgeous Hussy

1936 | Historische film, Drama

Verenigde Staten 1936. Historische film van Clarence Brown. Met o.a. Lionel Barrymore, Joan Crawford, Robert Taylor, Franchot Tone en Melvyn Douglas.

Tal van sterren in dit verwrongen historische drama over Andrew Jacksons schone dame, die zichzelf en hen die met haar verbonden waren, te schande maakte. Crawford c.s. zijn schitterend gekostumeerd tegen goed gekozen achtergronden.

Suzy

1936 | Komedie, Romantiek, Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1936. Komedie van George Fitzmaurice. Met o.a. Jean Harlow, Franchot Tone, Cary Grant, Lewis Stone en Benita Hume.

Tijdens WO I vlucht een Amerikaans revuedanseresje van Parijs naar Londen omdat ze meent dat haar man is omgekomen. Ze zoekt troost bij een Franse oorlogsvlieger, maar wordt dan geconfronteerd met zijn 'geest'. De prima rolbezetting verdrinkt in het romantische WO I-drama met Grant als de Franse vlieger en Tone als Harlow's man. Tragikomisch bedoeld.

Love on the Run

1936 | Romantiek

Verenigde Staten 1936. Romantiek van W.S. Van Dyke. Met o.a. Joan Crawford, Clark Gable, Franchot Tone, Reginald Owen en Mona Barrie.

De sterren Crawford en Gable moeten het stellen zonder noemenswaardige plot in deze film. Veel gereis, buitenlandse correspondenten en spionnen.

Exclusive Story

1936 | Drama

Verenigde Staten 1936. Drama van George B. Seitz en George Seitz. Met o.a. Franchot Tone, Madge Evans, Stuart Erwin, Joseph Calleia en Robert Barrat.

Vlot vertelde B-film met Tone als advocaat van een krant die probeert Calleia uit te melken en verliefd wordt op Evans.

The Lives of a Bengal Lancer

1935 | Avonturenfilm, Historische film, Drama, Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1935. Avonturenfilm van Henry Hathaway. Met o.a. Gary Cooper, Franchot Tone, Richard Cromwell, Sir Guy Standing en C. Aubrey Smith.

Een noordelijke buurstaat bezorgt de Engelsen aardig wat last in India. In het Britse regiment dat belast is met de militaire operaties wemelt het van vijandige elementen en [KA1]e[KA1]en van de jonge officieren (Cromwell) - de zoon van commandant Standing - wordt tijdens een schitterende slangenbezweerders scène uit zijn tent gelokt door een schone spionne aan wie hij vertelt dat er een wapentransport onderweg is. Dat transport wordt overvallen en de wapens vallen in de handen van de vijand. De Britten besluiten een strafexpeditie te ondernemen. Een keur van Hollywood-sterren in een kleurrijke avontuurlijke actiefilm; Cooper en Tone zijn vrienden in het regiment, en beschermen Cromwell. Het scenario werd geschreven door Grover Jones, Williams Slavens McNutt, Achmed Abdullah, Waldemar Young en John Balderston naar de roman van Major Francis Yeats-Brown. GERONIMO uit 1939 valt te beschouwen als een gewijzigde herverfilming.

Reckless

1935 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1935. Musical van Victor Fleming. Met o.a. Jean Harlow, William Powell, Franchot Tone, May Robson en Ted Healy.

Grote bezetting, flinke produktie, veel muzikale nummers brengen met elkaar geen redding voor het zwakke scenario over een revuesterretje, dat het leven van allerlei mensen in de war schopt. Vermoeiend en onecht. Scenario van P.J. Wolfson naar een verhaal van Olivier Jeffries. Allen Hoskins staat vermeld als Farina.

One New York Night

1935 | Misdaad

Verenigde Staten 1935. Misdaad van Jack Conway. Met o.a. Franchot Tone, Una Merkel, Conrad Nagel, Harvey Stephens en Steffi Duna.

Een man belandt in New York in een moordzaak. Terwijl hij die aan het uitpluizen is leert hij de vrouw van zijn dromen kennen. De film is goed opgezet, maar het scenario is net niet interessant genoeg. Tone speelt de plattelander in de grote stad.

No More Ladies

1935 | Komedie

Verenigde Staten 1935. Komedie van Edward H. Griffith. Met o.a. Joan Crawford, Robert Montgomery, Franchot Tone, Edna May Oliver en Gail Patrick.

Crawford trouwt met playboy Montgomery en tracht hem aan haar te binden door zijn jaloezie op te wekken door middel van gespeelde affectie voor Tone. Een luchtige komedie. Joan Burfield, die hier haar filmdebuut maakt, is de latere Joan Fontaine.

Mutiny on the Bounty

1935 | Avonturenfilm, Historische film, Drama

Verenigde Staten 1935. Avonturenfilm van Frank Lloyd. Met o.a. Charles Laughton, Clark Gable, Franchot Tone, Herbert Mundin en Eddie Quillan.

Op 28 April 1789 licht de Britse navy-klipper 'Bounty' het anker voor een wetenschappelijke expeditie naar het gebied rondom Tahiti. De wrede, gewetenloze kapitein Bligh voert het bevel, zijn eerste officier is Fletcher Christian. Na een verkwikkend oponthoud op een idyllisch eilandje besluit Christian op de terugreis, gesteund door de meerderheid van de bemanning, Bligh te ontheffen van zijn bevel: de muiterij is een feit. Deze versie ligt nog steeds vele zeemijlen voor op de herverfilmingen.

Dangerous

1935 | Drama

Verenigde Staten 1935. Drama van Alfred E. Green. Met o.a. Bette Davis, Franchot Tone, Margaret Lindsay, Alison Skipworth en John Eldredge.

Davis, uitgerangeerd, wordt door Tone gerehabiliteerd in dit goede maar mierzoete verhaal.

The World Moves On

1934 | Drama

Verenigde Staten 1934. Drama van John Ford. Met o.a. Madeleine Carroll, Franchot Tone, Reginald Denny, Stepin Fetchit en Lumsden Hare.

Een lange, maar interessante familiekroniek die honderd jaar bestrijkt waarin een gezin uit Louisiana uiteenvalt waarna drie zoons de zaken leiden in Engeland, Frankrijk en Duitsland, waarbij de reusachtige veranderingen die zich voordoen vanuit de vredige 19e eeuw tot in WO I worden weergegeven.

The Girl from Missouri

1934 | Drama, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1934. Drama van Jack Conway. Met o.a. Jean Harlow, Lionel Barrymore, Franchot Tone, Patsy Kelly en Alan Mowbray.

Typisch Harlow-vehikel: hoewel ze een blonde vamp is, heeft ze als danseresje een degelijke instelling en is ze vastbesloten maagd te blijven om zo de miljonair van haar dromen aan de haak te kunnen slaan. Daardoor ziet ze eerst Tone niet staan, waarna ze uiteindelijk ontdekt dat hij de zoon is van een rijke, oude heer met een enorme bankrekening. Het scenario van niemand minder dan Anita Loos en John Emerson is vlot en vinnig en is duidelijk speciaal voor Harlow geschreven, maar ook de bijrollen, vooral Barrymore als Tone's rijke vader en Kelly als Harlows pittige vriendin, zijn sterk. De camera werd gehanteerd door Ray June en William Axt tekende voor de muziek. Ook bekend als 100% PURE.

Sadie McKee

1934 | Muziek

Verenigde Staten 1934. Muziek van Clarence Brown. Met o.a. Joan Crawford, Franchot Tone, Gene Raymond, Edward Arnold en Esther Ralston.

Bijzonder amusante film over het grillige leven van Crawford, een meisje met een baan, en de drie mannen in haar leven: de gladde prater Raymond, de gekke miljonair Arnold en de eerlijke arbeider Tone. Evenwichtig opgebouwd, knap gefilmd. Liedje: 'All I Do Is Dream Of You' plus het grappig gebrachte 'After You've Gone' door Austin en Candy Candido.

Gentlemen Are Born

1934 | Drama

Verenigde Staten 1934. Drama van Alfred E. Green. Met o.a. Franchot Tone, Jean Muir, Margaret Lindsay, Ann Dvorak en Ross Alexander.

Vier studenten komen in dit fraaie drama net van de universiteit. Drie van hen zijn doodarm, de vierde wordt het nadat zijn vader, na het verlies van zijn kapitaal, zelfmoord pleegt. De vier en hun verloofdes vinden, ondanks problemen, hun plaats in de samenleving in een tijd waarin de crisis de wereld in haar ban hield.

Today We Live

1933 | Oorlogsfilm, Romantiek, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1933. Oorlogsfilm van Howard Hawks. Met o.a. Joan Crawford, Gary Cooper, Robert Young, Franchot Tone en Roscoe Karns.

Mislukte verfilming van een Faulkner-verhaal over heldendom in WO-I ondanks alle sterren in de bezetting.

The Stranger's Return

1933 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1933. Drama van King Vidor. Met o.a. Lionel Barrymore, Miriam Hopkins, Franchot Tone, Stuart Erwin en Irene Hervey.

Een jonge vrouw, pas gescheiden, laat de stad achter zich en gaat bij haar opa op de boerderij wonen. Hier vindt zij haar `roots` - haar `wortels` - en een verwante geest in de persoon van Guy Crane (Tone), een naburige boer met een universitaire titel. Waarom deze veelzijdige, rijpe en prachtig gemaakte film niet beroemd is geworden, is een raadsel. Phil Strong assisteerde bij het aanpassen van zijn eigen roman voor regisseur Vidor. Brown Holmes werkte mee aan het scenario. Het camerawerk is van William H. Daniels.

Stage Mother

1933 | Drama, Muziek

Verenigde Staten 1933. Drama van Charles Brabin. Met o.a. Alice Brady, Maureen O'Sullivan, Ted Healy, Franchot Tone en Phillips Holmes.

Een variété-artiest die zijn vrouw heeft verloren, zet alles op alles om van haar dochter een ster te maken. Brady is grandioos, evenals de manier waarop de sfeer achter de schermen van het theater is getroffen. Eén van de liedjes is 'Beautiful Girl', later onsterfelijk geworden door SINGING IN THE RAIN.

Midnight Mary

1933 | Misdaad

Verenigde Staten 1933. Misdaad van William A. Wellman. Met o.a. Loretta Young, Ricardo Cortez, Franchot Tone, Andy Devine en Una Merkel.

Dit gangsterverhaal van Anita Loos volgt Young in haar perikelen in de wereld van de misdaad. De voor die tijd moderne flashbacks zijn stilistisch interessant. Deze verhaaltechniek wordt uitgebreid gehanteerd, en is vooral zeer doeltreffend in een scène met Young en Merkel als negenjarige meisjes! Wellmans levendige regie en de geïnspireerde bezetting maken de film de moeite waard.

Gabriel Over the White House

1933 | Drama, Sciencefiction

Verenigde Staten 1933. Drama van Gregory La Cava. Met o.a. Walter Huston, Karen Morley, Franchot Tone, C. Henry Gordon en Samuel S. Hinds.

Fantasie waarvan het je gaat duizelen. In de tijd van de depressie, jaren dertig, wordt de boef Huston gekozen tot president van de Verenigde Staten. Hij ondergaat dan een mysterieuze verandering, die hem tot Superpresident maakt; hij besluit alle profiteurs eruit te gooien en de wereldvrede te bewerkstelligen. Bizar en fascinerend.

Dancing Lady

1933 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1933. Komedie van Robert Z. Leonard en Robert Leonard. Met o.a. Joan Crawford, Clark Gable, Franchot Tone, May Robson en Nelson Eddy.

Na een razzia belandt stripdanseres Crawford samen met enkele collega`s in de gevangenis. Haar borgsom wordt betaald door een rijke bewonderaar, die haar in contact brengt met regisseur Gable, met het verzoek haar een kans te geven. Routine-musical met een aantal goede nummers, maar een miscast van formaat voor Crawford. Vooral interessant als debuutfilm van Astaire. Verder zit de film vol bekende namen als Eddy, Benchley, de Three Stooges en (in een klein rolletje) Eve Arden. Alleen voor fervente fans van het genre. Geschreven door Allen Rivkin en P.J. Wolfson, naar de roman van James Warner Bellah, met muziek van onder meer Richard Rodgers, Nacio Herb Brown en Burton Lane. Choreografie van Sammy Lee. Oliver T. Marsh stond in voor de fotografie.

Bombshell

1933 | Komedie

Verenigde Staten 1933. Komedie van Victor Fleming. Met o.a. Jean Harlow, Lee Tracy, Frank Morgan, Franchot Tone en Una Merkel.

Harlow is een gevierde actrice, maar ze is het beu om voortdurend als blonde seksbom bestempeld te worden. Ze wil een ander imago en kondigt een huwelijk aan met een markies. Vervolgens komt de publiciteitsmachine van de studio in werking en alles verloopt helemaal anders dan Harlow zich had voorgesteld. Ongetwijfeld Harlows beste komedie, waarin ze bijna zichzelf speelt. De humor is nog steeds te pruimen. Het scenario van Jules Furthman en John Lee Mahin, naar een toneelstuk van Caroline Francke en Mack Crane, geeft al het vermelde talent op de titelrol volop de kans om zich te bewijzen. Bovendien geeft de film een goede indruk van de sterren-manipulaties van de grote studio's in het Hollywood van de jaren 1930. Voor de fotografie werd beroep gedaan op Chester Lyons en Harold G. Rosson. Ook bekend als BLONDE BOMBSHELL.