Susanne Zanke

Regisseur

Susanne Zanke is regisseur.
Er zijn 11 films gevonden.

Aschenputtel

2010 | Familiefilm

Duitsland 2010. Familiefilm van Susanne Zanke. Met o.a. Emilia Schüle, Max Felder en Simone Thomalla.

Oosterbuurmeisje Emilia Schüle (1992) is een veelgevraagd tieneridool binnen haar landsgrenzen, en de sprankelende deerne mocht in 2010 daarom maar liefst vier keer aantreden voor een filmhoofdrol. Deze Aschenputtel is niet de minste, met op de regiestoel gelouterd Weense filmmaker Susanne Zanke (1945), ooit opgeleid als theaterwetenschapper, kunsthistoricus en psycholoog, als erudiete hoeder van het millennia-oude verhaal over het vertrapte meisje dat het schopt tot prinses. Degelijke productie, helaas zonder de scherpe Grimm-randjes (alle ogen blijven in de kassen). Gefilmd op locatie in Schloss Hof even buiten Wenen.

Eva Zacharias

2006 | Thriller, Drama

Duitsland 2006. Thriller van Susanne Zanke. Met o.a. Christine Neubauer, Dominic Raacke en Peter Davor.

De zelfbewuste Eva Zacharias is met haar familie naar Moosbach verhuisd, waar haar man een baan heeft gekregen bij een chemieconcern. Als op een dag de beste vriend van Eva's zoon na een duik in de rivier doodziek wordt, onderneemt de vrouw actie.

Kolle - Ein Leben für Liebe und Sex

2001 | Biografie, Drama, Erotiek

Duitsland 2001. Biografie van Susanne Zanke. Met o.a. Sylvester Groth, Annett Renneberg, Petra Zieser, Bernd Stegemann en Matthias Matschke.

Duitse televisiefilm over sociaal-culturele heisa bij de oosterburen anno '68. Titelheld Oswalt Kolle (Groth) is een bevlogen journalist en filmmaker die moeite heeft om zijn nieuwste film 'Das Wunder der Liebe' door de Duitse zelfcensuur te krijgen. Maar zijn werkproblemen verbleken bij zijn echtelijke problemen, vanwege zijn echtgenote (Zieser) die voor het eerst zeurt over een minnares (Renneberg). Scenaristen Eva en Volker Zahn schreven een lichtvoetig, politiek melodrama over het vrije seks-fenomeen Kolle. De filmmakers troffen vervolgens de juiste toon, kleurstelling en cameravoering voor een overtuigend beeld van vervlogen vrije tijden. Een bezienswaardige biografie.

Wolfsliebe

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Susanne Zanke. Met o.a. Susanne Schäfer, Michael Schiller, Verena Lehmenhecker, Gabriel Barylli en Martin Lüttge.

In het Bayerische Wald wil men in navolging van de Franse Alpen en de Franse Pyrenee[KA3]en weer een wolvenpopulatie opbouwen. Het project onder leiding van Karin Aich (Sch[KA3]afer) is omstreden, merendeels om nobele redenen, maar er is echter [KA1]e[KA1]en figuur, oneerlijke zakenman Obermait, die minder oprecht is omdat hij van het natuurpark een recreatieproject voor massatoerisme met huisjes van beton en golfbanen wil aanleggen. Hij probeert de wolven te doden, door vallen te laten zetten. Laura Leitner (Lehmenhecker) en haar vader Franz (Schiller), een bosbouwer, zijn voor het project van Karin. Laura bevrijdt een beest uit zo'n wildklem, dat half hond, half wolf is en noemt hem Toto. Als Toto een mens aanvalt, wil men het dier laten inslapen, waarop Laura met hem het bos in vlucht en daarbij ontdekt dat Obermait letterlijk over lijken gaat. De afloop laat zich dan gemakkelijk raden. Kwa onderwerp een enigszins buitenissige film, die verder heel conventioneel gemaakt en gespeeld is. Het scenario van Walter Kärger bevat jammer genoeg teveel zwart- wit personages. Het camerawerk is van Tamas Ujlaki. Ook bekend als MEIN FREUND DER WOLF.

Natascha

1999 | Romantiek

Duitsland 1999. Romantiek van Susanne Zanke. Met o.a. Martin Benrath, Oliver Stritzel, Jennipher Antoni, Peter Matic en Martin Armknecht.

De `Baron` (Benrath), een beruchte oplichter, wordt zeventig en wil schoon schip maken met zijn twijfelachtige bestaan. Hij besluit op zoek te gaan naar Natascha, die hij in 1945 kort na de verovering van Berlijn als lid van de Russische krijgsmacht had leren kennen. Ze hielp hem toen uit een benarde situatie ontsnappen. Hij is haar door een speling van het lot uit het oog verloren. Hij wil haar ten koste van alles terug zien, maar moet daarvoor zijn laatste huzarenstukje uithalen: de verkoop van een kapitale villa, die hem niet toebehoort. Zuipschuit Alfred (Stritzel) vergezelt hem op zijn zoektocht - Natascha zou in Frankfurt/Oder wonen. Onderweg krijgen ze ook nog gezelschap van de Poolse Ewa (Antoni), een serveerster die haar werk bij een wegrestaurant meer dan zat is. Ondertussen zit de bedrogen onroerendgoed makelaar Dr. Schwartz (Armknecht) met priv[KA1]edetective Sch[KA3]u[KL29]ler hem op de hielen. Zal hij haar vinden en, zo ja, hoe zal ze op hem reageren? Een leuke romantische komedie die vooral overeind blijft dankzij de prestatie van Benrath, die onbetaalbaar is. De flash-backs (met Mathias Kahler als de jonge Baron en Katja Studt als Natascha) werden gefilmd in zwart-wit en werden gedompeld in de typische sfeer van Berlijn in de puinhopen. Het thema van de ouwe baas op zoek naar zijn jeugdliefde werd met veel gevoel voor humor tot een levendig scenario verwerkt door Dieter Reifarth. Fotografie is van Werner en Peter Hoffmann. Stereo.

Der Coup

1998 | Komedie, Mysterie

Duitsland 1998. Komedie van Susanne Zanke. Met o.a. Heinz Schubert, Gisela Uhlen, Eva Haßmann, Juraj Kukurka en Ellen Umlauf.

Voormalige rechter Anton Beck (Schubert) komt in een chique verzorgingstehuis oog in oog te staan met de (in zijn ogen) nog altijd zeer charmante oplichtster Florence de la Rochefoucauld (Uhlen), die hij twintig jaar ervoor veroordeelde tot een gedwongen verblijf achter de tralies. Ondanks hun wederzijdse animositeit besluiten ze de handen ineen te slaan als er iemand in het tehuis vermoord wordt, waarvan binnen de kortste keren het lijk verdwenen is. Ook bij een tweede moord meent de politie dat ex-rechter Beck spoken ziet, terwijl Beck er vast van overtuigd is dat aannemer Calapresi (Kukura) de boosdoener is. Het lichtelijk vermakelijke scenario van Thomas Kirdorf is redelijk voorspelbaar en heeft nogal wat compromissen gesloten, maar de rollen doen het niet slecht in deze film over misverstanden en persoonsverwisselingen onder de regie van Zanke, die laat zien dat de oudjes nog best kunnen meekomen. Het camerawerk is van Werner Hoffmann. Behoorlijk tamme en totaal ongevaarlijke verstrooiing voor het kleine scherm.

Ein Schloß für Rita

1997 | Komedie

Duitsland 1997. Komedie van Susanne Zanke. Met o.a. Nina Kronjäger, Silvan P. Leirich, Jörg Schüttauf, Oliver Hasenfratz en Esther Schweins.

Jarenlang haden Rita Dahlmann en Gert Eberhart een goede professionele en persoonlijke relatie. Nu Rita echter geen prijs meer stelt op zijn aandacht, heeft Eberhart besloten haar ook professioneel op het rangeerspoor te zetten. Aangezien zij echter zijn niet altijd even zuivere manier van werken kent, moet hij het wel voorzichtig aanpakken

Der Sohn des Babymachers

1996 | Komedie

Duitsland 1996. Komedie van Susanne Zanke. Met o.a. Peter Bongartz, Cornelia Froboess, Alex Pschill, Kerstin Höckel en Susanne Lothar.

Professor Ingo Lockmann (Bongartz) is specialist op het gebied van kunstmatige bevruchting. Hij vindt op een dag Paul (Pschill) voor zijn deur, een verwaarloosde, langharige jongeman met gescheurde jeans uit Wenen, die beweert dat hij zijn zoon is. Als spermadonor zou Lockmann tijdens zijn studietijd wat bijverdiend hebben en daar is Paul nu het resultaat van. Het gezinsleven van de dokter, die er prat op gaat 152 kunstmatig bevruchte babies te hebben `gemaakt`, wordt grondig door elkaar geschud in deze vlotte maatschappelijke komedie met aardig wat schimpscheuten. Het scenario is van Thomas Kirdorf, die te veel onwaarschijnlijkheden opeenhoopte, net alsof hij zijn klucht uit een reageerbuisje haalde. Froboess, de schat, ooit een gevierd Duits tienersterretje en zangeresje (met o.m. de hit 'Zwei kleine Italiener'), hier 53 jaar jong, is uitstekend als Verena Lockmann de echtgenote van de vrouwenheld-arts Bongartz. Camerawerk van Werner Hoffmann.

Polizeiruf 110: Abgründe

1995 | Misdaad

Oostenrijk/Duitsland 1995. Misdaad van Susanne Zanke. Met o.a. Helmut Berger, Andrea Eckert, Robert Hauer-Riedl, Georg Schuchter en Mona Seefried.

Voor de buitenwereld vormt het echtpaar Clara (Seefried) en Klaus Benning (Schuchter) met hun kinderen (Rot en Brenner) een voorbeeldig en gelukkig gezin. De werkelijkheid is geen rozengeur en maneschijn: Clara heeft een bloedhekel aan Klaus, maar zij drinkt te veel. Van haar hart maakt zij geen moordkuil, ook niet tegenover haar dochter, een tiener, die later levenloos wordt gevonden. Uit de autopsie blijkt dat het kind zwanger was en politieman Gerhard Wallek (Berger) en zijn collega Sandra Schneider (Eckert) komen erachter dat Klaus geen alibi heeft. Walleks chef (Heuer-Riedl) volgt de vorderingen van het onderzoek voortdurend en helpt zijn speurdersduo bij de oplossing. Na de Duitse hereniging werd gepoogd om in TATORT-stijl deze van oorsprong Oostduitse serie uit te breiden met gebieden en steden door heel Duitsland. Daarbij hoorde ook een stukje buitenland, Zwitserland en Oostenrijk. Later is men van dit idee teruggekomen en in de Alpenrepubliek van Wilhelm Tell is het nooit tot een aflevering gekomen. Hoewel het scenario van Manfred Rebhandl in ware POLIZEIRUF-traditie is, is het toch een slap verhaaltje dat al honderdmaal beter en heel wat vaker door zijn DDR-collega`s was gepleegd. Berger is veel te goed als acteur voor het weinig indrukwekkende personage van smeris Wallek. Het doet gewoon verlangen naar de apparatsjiks uit het paradijs voor boeren en arbeiders van vadertje Honecker zoals gemoedelijke Hauptmann Fuchs (Peter Borgelt), de vriendelijke Oberleutnant H[KA3]ubner (J[KA3]urgen Frohriep) of de dienstklopperige Oberleutnant Zimmermann (Lutz Riemann) met het imago ` de volkspolitie is je beste kameraad`. Het camerawerk is van Franz Zecha. Heeft niets te maken met de gelijk getitelde aflevering van deze serie uit 1990 (van Richard Stein, nummer 139). Aflevering 174.

Zigeunerleben

1994 |

Oostenrijk 1994. Susanne Zanke. Met o.a. Lila Grmen, Roland Jèger en Maria Martin.

Voor de buitenwereld vormt het echtpaar Clara (Seefried) en Klaus Benning (Schuchter) met hun kinderen (Rot en Brenner) een voorbeeldig en gelukkig gezin. De werkelijkheid is geen rozengeur en maneschijn: Clara heeft een bloedhekel aan Klaus, maar zij drinkt te veel. Van haar hart maakt zij geen moordkuil, ook niet tegenover haar dochter, een tiener, die later levenloos wordt gevonden. Uit de autopsie blijkt dat het kind zwanger was en politieman Gerhard Wallek (Berger) en zijn collega Sandra Schneider (Eckert) komen erachter dat Klaus geen alibi heeft. Walleks chef (Heuer-Riedl) volgt de vorderingen van het onderzoek voortdurend en helpt zijn speurdersduo bij de oplossing. Na de Duitse hereniging werd gepoogd om in TATORT-stijl deze van oorsprong Oostduitse serie uit te breiden met gebieden en steden door heel Duitsland. Daarbij hoorde ook een stukje buitenland, Zwitserland en Oostenrijk. Later is men van dit idee teruggekomen en in de Alpenrepubliek van Wilhelm Tell is het nooit tot een aflevering gekomen. Hoewel het scenario van Manfred Rebhandl in ware POLIZEIRUF-traditie is, is het toch een slap verhaaltje dat al honderdmaal beter en heel wat vaker door zijn DDR-collega`s was gepleegd. Berger is veel te goed als acteur voor het weinig indrukwekkende personage van smeris Wallek. Het doet gewoon verlangen naar de apparatsjiks uit het paradijs voor boeren en arbeiders van vadertje Honecker zoals gemoedelijke Hauptmann Fuchs (Peter Borgelt), de vriendelijke Oberleutnant H[KA3]ubner (J[KA3]urgen Frohriep) of de dienstklopperige Oberleutnant Zimmermann (Lutz Riemann) met het imago ` de volkspolitie is je beste kameraad`. Het camerawerk is van Franz Zecha. Heeft niets te maken met de gelijk getitelde aflevering van deze serie uit 1990 (van Richard Stein, nummer 139). Aflevering 174.

Tatort - Falsche Liebe

1992 | Mysterie

Duitsland 1992. Mysterie van Susanne Zanke. Met o.a. Ulrike Folkerts, Michael Schreiner, Erika Skrotzki, Dinah Hinz en René Schnotz.

Verpieterende kunsthistorica Skrotzki hecht zich aan de tien jaar jongere junk Schnotz, wiens lijk alras langs de waterkant wordt aangetroffen. Vrouwelijk commissaris Folkerts ondekt bij haar onderzoek, dat Skrotzki`s naaste omgeving niet direkt positief op haar nieuwe liefde reageerde. Een TATORT-aflevering met een bijzondere twist: vrouwen in de hoofdrollen, geregisseerd door een vrouw (zelf met een jongere man getrouwd) en mannen in de bijrollen. Sissi Berg zingt voor het eerst in een (tv-)film. Scenario van Ulli Stephan en camerawerk van Immo Rentz en Christoph Feller.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Susanne Zanke op televisie komt.

Reageer