Roger Dumas

Acteur, Componist

Roger Dumas is acteur en componist.
Er zijn 75 films gevonden.

Les vieux calibres

2013 | Komedie

Frankrijk 2013. Komedie van Serge de Closets en Marcel Bluwal. Met o.a. Michel Aumont, Danièle Lebrun, Jean-Luc Bideau, Roger Dumas en Catherine Jacob.

Bluwal (Parijs, 1925), oudste (tv-)regisseur van Frankrijk, trad nog eens achter de camera voor deze farce over een viertal verveelde ouderen met een jeugdherbelevingswens. Irénée, Émilienne, Titi en André kraken de kassa van hun bejaardentehuis Les Églantines. Tijdens het bezoek van de minister van Sociale Zaken aan het rustoord laat het dwarse kwartet eveneens van zich horen. Ondanks door de wol geverfde acteerveteranen en een tikkie maatschappijkritiek oubollige krasse knarren-komedie waarin Aumont makkelijk de show steelt. Catherine Jacob vertolkt de zelfvoldane tehuisdirectrice. Lebrun is Bluwals echtgenote.

Le premier jour du reste de ta vie

2008 | Drama

Frankrijk 2008. Drama van Rémi Bezançon. Met o.a. Jacques Gamblin, Zabou Breitman, Déborah François, Marc-André Grondin en Roger Dumas.

Twaalf jaar uit het leven van een Frans gezin, vader Robert, moeder Marie-Jeanne en hun drie kinderen, wordt geportretteerd aan de hand van vijf cruciale dagen, telkens verteld vanuit een ander hoofdpersonage. Vijf verschillende én verwante perspectieven op dezelfde familie, die samen een rijk, herkenbaar totaalbeeld vormen. Slepende conflicten komen soms met een grote schok aan het oppervlak. Kinderen gaan het huis uit, kinderen beginnen te roken, een lief meisje varandert in een lastige puber. De uitstekende dialogen, de rake momenten en de subtiele details smeden het vijftal tot een zeer geloofwaardig gezin, dat je zou willen blijven ontmoeten.

Les misérables

2001 | Drama, Historische film, Actiefilm

Frankrijk/Duitsland/Spanje/Verenigde Staten/Italië/Verenigd Koninkrijk 2001. Drama van Josée Dayan en Lewis Milestone. Met o.a. Gérard Depardieu, John Malkovich, Virginie Ledoyen, Christian Clavier en Enrico LoVerso.

Miniserie in vier delen met mooie hoofdrollen, bewerking van de beroemde gelijknamige roman van Victor Hugo uit 1862. Depardieu kruipt in de huid van Jean Valjean, de ex-gevangene die zijn leven betert, maar desondanks 17 jaar lang door de Franse justitie wordt achtervolgd. Malkovich speelt de rol van Javert en Moreau is een ideale Moeder Innocence.

Inch'Allah dimanche

2001 | Drama

Frankrijk/Algerije/Marokko 2001. Drama van Yamina Benguigui. Met o.a. Fejria Deliba, Zinedine Soualem, Marie-France Pisier, Mathilde Seigner en Rabia Mokedem.

Ahmed werkt sedert 1964 in Noord-Frankrijk in een fabriek. Hij is getrouwd met met Zouina (Deliba) en af en toe bezoekt hij haar in Algerije. Het stel heeft drie kinderen, maar Zouina kent haar echtgenoot nauwelijks. Tien jaar later mogen Noord- Afrikaanse arbeiders hun familie laten overkomen. Zouina arriveert met haar kinderen en haar bazige schoonmoeder A[KA3]icha (Mokedem), die een giftige tong heeft. De buren aan de ene kant van het bescheiden bakstenen huurhuis, kijken met argwaan naar hen, maar de gescheiden, zelfstandige Briat (Seigner) aan de andere kant is nimmer te beroerd om te helpen. Behalve haar schoonmoeder, bepaalt vooral Ahmed hoeveel bewegingsvrijheid Zouina heeft. Bij de minste of geringste aanleiding slaat hij haar. Zouina ziet dat Franse vrouwen niet zo onder de plak zitten als hun islamitische collega`s. Haar pad wordt gekruist door Madame Manant (Pisier), de weduwe van een officier die het leven liet in de Algerijnse oorlog. Tezamen met anderen haar eveneens welwillend gestemd zijn, besluit Zouina `s zondags (zie de titel) er tussenuit te knijpen. Het scenario van regisseuse Benguigui is gedeeltelijk autobiografisch. De hoofdrollen worden zeer geloofwaardig ingevuld en de kijker krijgt een helder beeld van het onvrije leven van de vrouw uit de Maghreblanden in het koele, ongastvrije Europa. De heimwee die ze hebben naar hun zonnige geboorteland, voel je als het ware. De film werd meervoudig bekroond en kijkers die zich in dit onderwerp willen verdiepen, worden op hun wenken bediend. Het camerawerk is van Antoine Roch.

Les destinées sentimentales

2000 | Romantiek

Frankrijk/Zwitserland 2000. Romantiek van Olivier Assayas. Met o.a. Emmanuelle Béart, Charles Berling, Isabelle Huppert, Olivier Perrier en Dominique Reymond.

Groots opgezet kostuumdrama van de regiseur die daarvoor uitsluitend films maakte die zich afspelen in het hedendaagse Parijs.

La canne de mon père

1999 | Drama

België/Frankrijk 1999. Drama van Jacques Renard. Met o.a. Fanny Cottençon, Bernard Le Coq, Christian Drillaud, Yves Pignot en Roger Dumas.

Charles Bertroux (Le Coq) was soldaat tijdens de Grote Oorlog, waarin hij zwaar gewond werd, en was lid van de weerstand tijdens WO II. Hij gebruikt een stok om te stappen, om te argumenteren en om te bevelen. Zijn troepen beperken zich nu, in 1947, tot de dorpelingen die hem respecteren en tot zijn acht kinderen die hem blindelings moeten gehoorzamen. Hij is erg zachtaardig, maar kan zich tevens tiranniek opstellen t.o.v. zijn vrouw C[KA1]ecile (Cottençon) en de kinderen. Om eten op tafel te krijgen houdt hij zich met allerlei onverkwikkelijke zaakjes bezig, maar er is niemand die hem dit kwalijk neemt. Een zeer gevoelige, tedere familiekroniek op het Franse platteland kort na WO II. Erg veel gebeurt er niet in de film, maar toch houden de personages de belangstelling van de kijker vast. Drama en humor worden op uiterst evenwichtige wijze door elkaar verweven. Er worden mensen getoond die je vertederen, waarmee je graag kennis zou maken. Cottençon en Le Coq geven op onnavolgbare wijze gestalte aan deze mensen, maar ook de kinderen zijn stuk voor stuk hartebrekers. Louis Bériot en regisseur Renard baseerden het scenario op de gelijknamige, autobiografische roman van Bériot. Sfeervolle fotografie van Philippe Van Leeuw.

Soleil

1997 | Oorlogsfilm

Italië/Frankrijk/Duitsland 1997. Oorlogsfilm van Roger Hanin. Met o.a. Sophia Loren, Philippe Noiret, Roger Hanin, Marianne Sägebrecht en Nicolas Olczyk.

Door de fascistische regering van Vichy veranderde er ook heel wat in de Franse departementen overzee. Zo mochten bijv. in Algerije joden geen ambtenaar meer zijn en moesten hun kinderen van school, ondanks het feit dat de Duitse bezetter van een deel van het Franse vasteland nog veraf was. Deze film gaat over de jeugdherinneringen van regisseur Hanin, die van joodse afkomst is en in 1925 in Algerije geboren is. Hanin`s salon-communistische oordeel over Vichy moet men met een korrel zout nemen, al is hij natuurlijk volkomen gerechtigd zijn eigen kijk op de geschiedenis te geven. Meyer Levy (Olczyk) is dertien en heeft drie jongere zussen en een oudere broer. Meyer kan goed leren, zit graag op school, maar wordt er bij het uitbreken van de oorlog vanaf gekinkeld. Hij maakt mee hoe zijn vader (Noiret) zonder werk raakt en naar Parijs gaat, waar hij onder een valse naam bij de post een bescheiden baantje heeft. Zijn moeder Titine (Loren) moet zien rond te komen en het hele gezin te eten geven. Ondertussen groeit Meyer op en wordt volwassen (hij doet zijn eerste liefdeservaring op bij een hoer in de kasba). Meyer geeft veel om zijn moeder en tegen het einde van de film komt zijn vader - gelukkig - terug. Olzcyk speelt zijn rol op een geweldige manier, terwijl Loren met haar geringere rol, een statige en waardige vrouw neerzet. Wellicht is deze in Marokko (Algerije was ten tijde van de productie uitgesloten) gedraaide film hier en daar aan de sentimentele kant, maar is en blijft een boeiend tijdsdocument in de trant van Henri Verneuil's MAYRIG, John Boorman's HOPE AND GLORY of Louis Malle's AU REVOIR LES ENFANTS. Vijfde film van Hanin als regisseur en Christine Gouze-Renal, die de film produceerde is zijn vrouw. Uitstekend camerawerk van Robert Alazraki.

Maigret et l'enfant de chœur

1997 | Misdaad

België/Frankrijk/Zwitserland 1997. Misdaad van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Bruno Cremer, Stanislas Crevillen, Anne Roussel, Ginette Garcin en Jacqueline Jehanneuf.

Dit verhaal van Maigret is gesitueerd in de jaren 1950 en speelt in een grote provincieplaats in Frankrijk. Etienne (Crevillen) is twaalf en hij is misdienaar. Etienne zegt dat hij op weg naar de ochtendmis een moord heeft zien gebeuren. De plaatselijke politie gelooft er geen snars van, maar Maigret (Cremer) neemt het relaas van de jongen w[KA1]el serieus. Nadat een aantal bewoners, van de straat waar het misdrijf is gebeurd, zijn gehoord trekt Etienne zijn verhaal in. Naar de novelle van Georges Simenon [KL]Le t[KA1]emoignage de l`enfant de ch[KL21]ur[KLE], dat in 1947 is verschenen. Een teder en bij momenten geestig misdaadonderzoek. Maigret herkent zichzelf in het jongetje (Simenon was zelf ook koorknaap... ). Het mysterie, sappig en onderhoudend bewerkt door Dominique Roulet en regisseur Granier-Deferre, blijft tot aan het einde onopgelost. In 1952 al verfilmd door Henri Verneuil met Michel Simon als Maigret onder de titel BRELAN D'AS. Regisseur Granier-Deferre is overigens een specialist in Simenon-verfilmingen: tijdens de hoogtijdagen van de Franse film nam hij o.m. LE CHAT, LA VEUVE COUDERC, LE TRAIN, L'ÉTOILE DU NORD van Simenon voor zijn rekening.

Les héritiers

1997 | Drama, Misdaad, Historische film

Frankrijk 1997. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Richard Anconina, Christopher Thompson, Anna Falchi, Florence Darel en Stéphane Guerin-Tillie.

Epos in drie delen, gesitueerd in Marseille. In 1945, kort na de Bevrijding, zijn Nic Savona (Anconina) en Vito Montese (Thompson) zonen van twee onderwereld-figuren die v[KA1]o[KA1]or de oorlog de stad in hun greep hadden. Nu zijn Nic en Vito allebei wees en berooid, maar vastbesloten te slagen in het leven, zoals dat heet. Zij nemen een club over van de gangster Baldoni (Solli) en zijn beiden verliefd op de mooie Sophie (Falchi), die echter trouw blijft aan haar studentje G[KA1]erard (Guerin-Tillie), maar die door ons duo naar Vreemdelingenlegioen wordt versast. Volgt een clan-oorlog tussen enerzijds Nic en Vito en anderzijds de bende van Guerucci (Oumansky). Nic en Vito trekken aan kortste eind, moeten naar Itali[KA3]e uitwijken, waar ze geholpen worden door Don Salvatore (Fiorentini), een ex-vriend van Nic`s vader. In Itali[KA3]e worden onze vrienden opgejaagd door drugsbaron Armando (Sbragia), die zich ook meester tracht te maken van Sophie. Tenslotte keren Nic en Vito, die halfbroers blijken te zijn, naar Marseille en hun bende terug. Zij worden er gearresteerd door politiecommissaris Bonnard (Brialy), die hen al jaren op de hielen zit. Hij biedt hen een transactie aan: in ruil voor hun vrijheid moeten zij Guerucci elimineren. Mooi in beeld gebracht tijdsbeeld in de vorm van een mengsel van gevechten- emoties- afrekeningen. Scenario van Sergio Donati bevat aardig wat zwakke momenten, de lotgevallen van ons trio (Nic, Vito en Sophie) met Napoliteinse mafia zijn chaotisch en ongeloofwaardig, haast karikaturaal. Tandem Anconina-Thompson functioneert daarentegen perfect. Schrandere muziek van Bruno Coulais.

Vivre avec toi

1996 | Drama

Frankrijk/Zwitserland 1996. Drama van Claude Goretta. Met o.a. Garance Clavel, Frédéric Pierrot, Frédédrique Meininger, Ségolène Point en Hélène Surgère.

De 25-jarige Nora (Clavel) verliest haar ouders in een vliegtuigongeluk. Zij verlaat Zuid-Amerika en keert terug naar Frankrijk, haar geboorteland, om haar indtrek te nemen in het ouderlijk huis. De aanpassing aan het leven in het provinciestadje verloopt niet van een leien dakje. Psychologische spanningen, dik in de verf gezette gevoelens van naijver, haat, liefde en krankzinnigheid, eigen aan het werk van de Russische maestro Dostojevski vieren hoogtij. Geen wonder, want het scenario werd door Pascal Lain[KA1]e en Goretta herschreven naar het verhaal `Krotkaja` (De zachtmoedige) van Dostojevski. Met gevoel gespeeld door Clavel en Pierrot maar het geheel is voor sommige kijkers allicht te hard of te sober.

Tykho Moon

1996 | Fantasy

Frankrijk/Duitsland 1996. Fantasy van Enki Bilal. Met o.a. Julie Delpy, Richard Bohringer, Michel Piccoli, Marie Laforêt en Jean-Louis Trintignant.

Dictator MacBee (Piccoli) regeert met ijzeren hand over een chaotisch Parijs dat bedekt is met een grijze stoflaag en dat van de rest van het land afgescheiden is door een hoge betonnen muur. Toch blijkt de macht van MacBee niet zo onaantastbaar. Iemand is bezig zijn familie uit te moorden. Dan bereikt hem het bericht dat Tykho Moon (Leysen) nog in leven is. Tykho was twintig jaar geleden de enige persoon, waarvan de organen niet door het lichaam van de tiran werden afgestoten. Met de cellen van Tykho Moon kon MacBee het verouderingsproces tegenhouden. Toen Tykho Moon op de vlucht sloeg voor MacBee, is hij zijn geheugen kwijt geraakt. Hij leeft nu in de catacomben onder de stad. Hij maakt kennis met Lena (Delphy), een raadselachtige jonge vrouw die voor MacBee werkt. Een sfeervolle, maar oersaaie reis naar het totalitaire, post-apocalyptische stripwereldje van Bilal, dat we reeds kennen uit zijn vorige film BUNKER PALACE HOTEL. Toch is deze film warmer en optimistischer dan de voorgaande, maar het intrigerende heeft wel plaats gemaakt voor verveling. Hij schreef het scenario samen met Dan Franck. Stijlvol gefilmd door Eric Gautier. Dolby Stereo.

Petite sœur

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Marion Sarraut. Met o.a. Annie Girardot, Martin Lamotte, Camille Dos Santos, Natacha Régnier en Quentin Ogier.

Dos Santos is een twaalfjarige gymnaste die van de ene dag op de andere bekend wordt. Die plotse roem zal haar leven duchtig door elkaar schudden. Zij is de jongste dochter van Lamotte, die samen met zijn moeder Girardot een Italiaans restaurantje runt. Sinds de dood van Dos Santos' moeder is het vooral haar oudere zus Régnier, een briljante studente, die voor haar zorgt. Wanneer Dos Santos op het punt staat kampioene te worden, wordt vader Lamotte extatisch en Régnier is de enige die met beide voeten op de grond blijft, ook wanneer deurwaarders hun opwachting maken in de eettent van haar in financiële problemen zittende vader. Onderhoudende familiekroniek, met een lach en een traan, geschreven door Alain Leblanc. Jammer dat de plot te sterk als een karikatuur van het turn-sportmilieu overkomt. Gelukkig zijn er de acteurs die een en ander geloofwaardig maken. De kleine elite-turnster Dos Santos ontroert in haar eerste filmrol, Lamotte overtuigt in zijn eerste grote dramatische rol en La Girardot hoeft slechts zichzelf te zijn als de eeuwige mama en oma. Muziek van Didier Vasseur.

Petite Sœur

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Marion Sarraut. Met o.a. Annie Girardot, Martin Lamotte, Camille Dos Santos, Marion Larguier en Emilie Capel.

Sinds de dood van haar moeder is de vijftienjarige Regnier de belangrijkste vrouw in het gezin van Lamotte. Zij moet de studies volgen van haar jonger zusje, Dos Santos, en voor het huishouden zorgen. Dos Santos is echter meer geïnteresseerd in turnen dan in studeren en ze ontpopt zich tot een eersteklas athlete. Tijdens een ontmoeting tussen liefhebbers wordt ze opgemerkt. Ze wordt uitgenodigd op een nationale competitie. Trots stemt haar vader toe. Een hulde aan familiale eensgezindheid die echter verzinkt in goedkope melodramatiek. Enkel het spontane spel van de jonge Dos Santos redt de film van de volledige ondergang. Alain Leblanc en Julien Gadé schreven het scenario. Aan de camera werd plaatsgenomen door Jean-Pierre Aliphat. Formaat 16/9. Dolby Surround.

Les cinq dernières minutes : Mort d'un géant

1995 | Misdaad

Frankrijk 1995. Misdaad van Pascal Goethals. Met o.a. Pierre Santini, Pierre Hoden, Myriam Boyer, Roger Dumas en Daniel Langlet.

Tijdens het carnaval in Duinkerken wordt Florent Verchelle (Peyrat) doodgeschoten, vlak na het ogenblik waarop hij de bordpapieren reus Marguerite van zijn vader heeft overgenomen. Zijn vader Roger (Dumas) is directeur havenmeester en is kandidaat om gekozen te worden als parlementslid. Roger is ervan overtuigd dat hij het doelwit was van de moordenaar. Terwijl er een crisisstemming in de haven heerst, heeft Commissaris Massard (Santini) de lastige opdracht om tussen de carnavalsvierders de moordenaar op te sporen en het motief na te gaan. De kleurrijke omgeving waarin deze politiefilm zich afspeelt, is wel het meest opmerkelijke. Voor de rest hebben we alles al eerder (veel indrukwekkender) gezien in Amerikaanse films over misdaad in de dokwerkersmilieus. Het scenario is van regisseur Goethals en Michel Quint. Het camerawerk is van Serge Palatsi. Aflevering 74 nummer van totaal 81. Mono.

Le nouveau monde

1995 | Muziek, Familiefilm

Frankrijk 1995. Muziek van Alain Corneau. Met o.a. Nicolas Chatel, Sarah Grappin, James Gandolfini, Alicia Silverstone en Guy Marchand.

Na D-Day in 1944 zijn de Amerikanen nog lang in Frankrijk gebleven, omdat ze vreesden dat het land dat door WO II verdeeld was geraakt, door de communisten omvergeworpen zou worden en in de schoot van Stalin zou belanden. Pas rond 1960 verdwenen hun bases uit het landschap. Regisseur Corneau groeide op in Orleans, zo`n 125 km ten Zuiden van Parijs, waar 14.000 GI`s gestationeerd waren. De film is een min of meer autobiografisch verhaal (waarvoor Corneau samen met Pascal Quignard het scenario schreef naar diens roman [KL]L`occupation am[KA1]ericaine[KLE]) dat in 1952 begint. De Amerikanen met hun Coca-Cola cultuur maken indruk op de jonge Patrick Carrion en zijn vriendinnetje Marie-Jos[KA1]e Vire; ze zijn beiden rond de tien en beginnen te dromen van de V.S. Vooral de muziek raakt hen sterk, door de glitter en glans van de rijke soldaten. Tegen 1960 zijn Marie-Jos[KA1]e en Patrick op weg naar de volwassenheid: Patrick interesseert zich te weinig voor zijn studie op school en valt voor een blonde Amerikaanse stoot, Trudy Wadd (Silverstone). Hij sluit vriendschap met een sergeant Will Caberra (Gandolfini) van de US Army, die hem de liefde voor de jazz bijbrengt. Marie-Jos[KA1]e duikt uiteindelijk met Will tussen de lakens. Het camerawerk van Williams Lubtchansky is uiterst doeltreffend: hij werkte met drie camera`s; de muziek is heel goed - gouwe ouwe uit die tijd van Buddy Holly, Bill Haley, Paul Anka, Neil Sedaka, Jimmy Reeves, Bill Monroe, Brenda Lee en Miles Davis zijn op de geluidsband te horen, terwijl er live-optredens te horen (en te zien zijn) van Trotignon, Benny Golson, Thelonius Monk, Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Bobby Timons en James Henckis. De rekwisieten die voor de sfeer en het tijdsbeeld moeten zorgen inclusief kostuums, haarstijlen en classic cars, zijn dik voor mekaar. Wie een muzikale jazz-show op het witte doek wil zien krijgt waar voor zijn geld en neemt het soms buiten Frankrijk moeilijk te bevatten verhaaltje, dat stijf staat van de clichés op de koop toe. De cast laat te wensen over en dat komt omdat ze meer ervaring hebben met het spelen op muziekinstrumenten dan het afleveren van drama voor de camera. De 52-jarige regisseur Corneau, die een behoorlijk oeuvre op zijn naam heeft staan, heeft sterkere films afgeleverd.

Julie Lescaut : Crédit revolver

1995 | Misdaad

Zwitserland/Frankrijk 1995. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Roger Dumas.

Julie Lescaut (Genest) wordt geconfronteerd met een vervelende zaak: sinds kort dringen mannen, die zich uitgeven voor politie-agenten, de woningen binnen van bejaarde mensen om hun spaarcentjes te stelen. Tot op heden ging dit nog niet gepaard met geweld, maar hoelang zal dat nog duren? Het debat over de onveiligheid in de stad komt weer ter sprake en de nieuwe assistent van de burgemeester ziet hier zijn kans mooi om voor een aparte lokale politiemacht te pleiten, die Lescaut en haar mensen de duivel kunnen aandoen. Interessant gegeven dat goed uitgewerkt werd en gemixt met enkele boeiende neventhema's. Het scenario van Eric Kristy tracht het verzwakte imago van de reeks wat op te vijzelen. Aan de camera stond Jean Monsigny. Formaat 16/9. Nicam Stereo.

Le fils du cordonnier

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Hervé Baslé. Met o.a. Roland Blanche, Michèle Gleizer, Andrzej Seweryn, Robinson Stévenin en Marina Golovine.

Stévenin wordt in de jaren 1920 geboren als zevende kind van schoenmaker Seweryn. Als zijn vrouw weer zwanger wordt, ziet hij zich genoodzaakt het kind onder te brengen bij de nonnen, want ondanks zijn inspanningen kan hij al die monden niet voeden. Op zijn twaalfde komt de jongen terecht op de boerderij van Blanche en Gleizer, waar hij hard moet werken voor kost en inwoning. Hij is bijzonder intelligent en om hem de kans te geven te studeren, laat Seweryn een dochter in diens plaats op het land werken. Ouderwetse familiekroniek, die zich afspeelt tussen de twee wereldoorlogen in een Bretons dorpje. Bij de acteurs vallen vooral Seweryn en de kleine Stévenin op, die het uiterste weten te halen uit het veel te lange, middelmatige scenario van regisseur Baslé. Charlie Gaëta stond achter de camera. Bestaat uit drie delen.

Une nouvelle vie

1993 | Drama, Experimenteel

Zwitserland/Frankrijk 1993. Drama van Olivier Assayas. Met o.a. Sophie Aubry, Judith Godrèche, Bernard Giraudeau, Christine Boisson en Philippe Torreton.

Tina is twintig en heeft haar vader nooit gekend. Ze is opgevoed door haar wilskrachtige moeder en staat nu op het punt te trouwen met de vriendelijke Torreton. Wanneer haar moeder sterft, stort haar fragiele wereldje in. Hoewel ze heeft beloofd het nooit te zullen doen, wil ze per se haar vader opzoeken. De eerste confrontatie is niet met hem, maar met haar halfzuster Godrèche. Een intimistische beschouwing van complexe familiebetrekkingen, goed gefilmd en aanvaardbaar gespeeld, maar met een scenario van Assayas dat weinig verrassends te bieden heeft. Denis Lenoir stond achter de camera.

Petit

1993 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 1993. Komedie van Patrick Volson. Met o.a. Stéphane Audran, Julien Gutierrez, Patrick Pineau, Jan Rouiller en Michel Bompoil.

Na een eerder woelige vrijgezellennacht ontwaakt Leo (Pineau) met de gedachte aan zijn huwelijk met Lucie (Villeneuve) en herinneringen aan zijn jeugdliefde Marianne. Tot zijn verstomming stelt hij vast dat hij terug in het lichaam van een tienjarige (Gutierrez) zit. Hij kan niet anders bedenken dan dat hij behekst werd door het exotische hoertje waarop zijn vrienden hem trakteerden. Terwijl de hele familie en zijn verloofde vergeefs wachten in de kerk tracht hij wanhopig zijn normale ouderdom terug te krijgen. Enkel zijn moeder Fran[KA10]coise (Audran) gelooft hem, evenals zijn beste vriend (Bompoil), die echter van de gelegenheid gebruik maakt om Lucie te versieren. Voorspelbare komedie van een volwassene die terug kind wordt, maar praat met een terminologie van een dertigjarige. Er zitten enkele leuke momenten in (vooral met moeder Audran), maar naar het einde toe worden alle registers van de sentimentaliteit opengetrokken. Corinne Atlas schreef het scenario en Jacques Boumendil stond achter de camera.

Navarro : Coupable, je présume ?

1993 | Misdaad, Familiefilm

Frankrijk/Zwitserland 1993. Misdaad van Nicolas Ribowski. Met o.a. Roger Hanin, Jacques Martial, Christian Rauth, Daniel Rialet en Grace De Capitani.

Een oude dame werd het slachtoffer van een roodmoord. C[KA1]edric (Belvaux), een dakloze drugsverslaafde, die op het moment van de misdaad in de buurt rondzwierf, wordt meteen als de dader aangewezen. De vrouwelijke onderzoeksrechter, Catherine Vallet (Laroque), gelooft ook dat C[KA1]edric de schuldige is. Gelukkig is er Navarro (Hanin), die sceptisch blijft. Knap spel tussen Hanin en mooie Laroque, geruggesteund door spannende plot, geschreven door Alain Robillard en geestige dialogen van Tito Topin. Spanning blijft tot laatste minuut. Bijzonder geslaagde NAVARRO-episode. Tito Topin bedacht het personage van Navarro.

Les maîtres du pain

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van Hervé Baslé. Met o.a. Wladimir Yordanoff, Anne Jacquemin, Françoise Seigner, Elisabeth Margoni en Paul Crauchet.

In de kerstnacht van het jaar 1928 moet Jacquemin, in de rol van de vrouw van bakker Yordanoff, bevallen van hun eerste, langverwachte kindje. De ontgoocheling is groot wanneer de baby dood geboren wordt en bovendien blijkt dat Jacquemin nooit meer zwanger kan worden. Twee weesjongens worden buiten het medeweten van Jacquemin, in de bakkerij opgenomen. Yordanoff beleeft een avontuurtje met Margoni, waarop Jacquemin zich op haar man wreekt door een verhouding te beginnen met Babilée. Uit die kortstondige relatie wordt een meisje geboren. De bakker is erg trots op zijn inmiddels volwassen geworden geadopteerde weesjongens, maar een van hen verwijt de bakker dat hij de andere steeds heeft bevoordeeld. Groots opgezette Franse soap die voor de sentimentaliteit van de verhalen van Courths-Mahler niet onderdoet. Onbeduidend maar ook onschadelijk.

Au Beau Rivage

1993 | Komedie

Frankrijk 1993. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Jean Yanne, Geneviève Fontanel, Jean Gaven, François-Eric Gendron en Cécile Palas.

Au Beau Rivage is een uitspanning aan de oevers van de Seine. De gouden dagen zijn voorbij, er komen nog slechts een paar vaste stamgasten over de vloer bij Yanne, de rondborstige waard. Dagelijks hangen ze aan de toog. Yanne kan zich hier niet bij neerleggen, hij wordt er agressief van. Wanneer men op een dag discussieert over de herinrichting van zijn zaak wordt hij razend en na een heroïsch gevecht eindigt hij in de gevangenis. Ontroerende geschiedenis van een man die zijn eigen teloorgang niet kan verkroppen en terugvecht tegen een ongenadig lot. Yanne is schitterend in zijn rol, maar het spel van de overige personages vertoont weinig diepte. Het scenario van Thomas Korber en René Fallet is gebaseerd op een roman van Fallet en is een goede mengeling van melodrama en komedie.

Un été glacé

1991 | Thriller, Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1991. Thriller van Bernard Giraudeau. Met o.a. Michel Duchaussoy, Roger Dumas, Niels Dubost, Bernard Freyd en Madeleine Cheminat.

In een plaatsje aan de Atlantische Oceaan, waar bij eb de uitgestrekte wadden droogvallen, vol muien, kreken en stroompjes, sterven op de hoger gelegen delen oude dametjes bij de vleet; bij hun stoffelijk overschot wordt een bosje anemonen aangetroffen. Commissaris Dumas gelooft niet aan toeval, maar de plaatselijke anatoom-patholoog toont zich onbezorgd en niet al te ge[KA3]interesseerd. Dumas stelt een onderzoek in. Tweede (tv- )film van Giraudeau naar de psychologische detectiveroman van Philippe Concil, verschenen in de 'serie noire' over de eenzaamheid van ouderen, die daardoor menen dat hun tijd gekomen is. De regisseur schreef zijn eigen script.

Un Eté Glacé

1991 | Thriller

Frankrijk 1991. Thriller van Bernard Giraudeau. Met o.a. Roger Dumas, Michel Duchaussoy, Bernard Freyd en Niels Dubost.

In een plaatsje aan de Atlantische Oceaan, waar bij eb de uitgestrekte wadden droogvallen, vol muien, kreken en stroompjes, sterven op de hoger gelegen delen oude dametjes bij de vleet; bij hun stoffelijk overschot wordt een bosje anemonen aangetroffen. Commissaris Dumas gelooft niet aan toeval, maar de plaatselijke anatoom-patholoog toont zich onbezorgd en niet al te ge[KA3]interesseerd. Dumas stelt een onderzoek in. Tweede (tv- )film van Giraudeau naar de psychologische detectiveroman van Philippe Concil, verschenen in de 'serie noire' over de eenzaamheid van ouderen, die daardoor menen dat hun tijd gekomen is. De regisseur schreef zijn eigen script.

M. Gallet décédé

1991 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1991. Misdaad van Georges Ferraro. Met o.a. Jean Richard, Philippe Nahon, Roger Dumas en Jean Paredes.

Een bewerking van een van de talloze Maigrets van Georges Simenon, niet een van de meest bekende. Het onderzoek van de beroemde inspecteur speelt zich af in het rustige dorpje Saumur. Genoemde Gallet is onder zeer verdachte omstandigheden gestorven in het Hotel de la Loire. Maar wat ging hij doen in Saumur, terwijl zijn vrouw dacht dat hij in het Hotel de la Poste zou zitten? Aldus het gegeven, niet voorzien van een uitzonderlijke regie, maar de kijker ontdekt niettemin de bekoring van dit middeleeuwse stadje, en er is altijd het uitstekende spel van Richard als Maigret.

Loulou Graffiti

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Christian Lejalé. Met o.a. Anémone, Jean Reno, Jan Vancoillie, Jean Benguigui en Patrick Timsit.

Grappig avontuur met veel humor waarin Loulou Graffiti (Vancoillie), een jochie uit een gebroken gezin, probeert een paar te maken van Juliette (An[KA1]emone) een ontwerpster, en Pique-La-Lune (Reno) een dief, twee volkomen verschillende mensen. Grappig scenario van de regisseur. Camerawerk van Laurent Dailland.

Pitié pour les rats

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Jacques Ertaud. Met o.a. Roger Dumas, Xavier Deluc, Geneviève Fontanel, Céline Delrieu en Bruno Alain.

Julien (Dumas) en Yvonne (Fontanel) en hun dochter Solange (Delrieu) leiden, naar buiten toe, een rustig bestaan in een eensgezinswoning in een vredige voorstad aan de oever van de Marne. In werkelijkheid zijn het inbrekers van een zeldzame en vreemde soort, want zij houden van hun vak en 'respecteren' hun slachtoffers. Dan wordt het menens. Bekwame adaptatie van de roman van Jean Amila uit de 'Série Noire' van Gallimard, maar het is geen echte griezelfilm, want er zit, zoals te verwachten viel, heel wat humor in.

Laura et Luis

1990 | Misdaad

DDDE/Frankrijk/Italië 1990. Misdaad van Frank Strecker. Met o.a. Coco Winkelmann, Jan Andres, Damien Lechevrel, Patrick Bach en Vanessa Gravina.

Laura en Louis zijn op heel jonge leeftijd bij hun familie weggehaald en door andere volwassenen klaargestoomd om te stelen, te bedelen en te werken voor Milanese misdadigers. Een jonge Duitse pater, hiervan op de hoogte gebracht, tracht hen uit dit wereldje vandaan te halen. Een internationale produktie waarin, zoals altijd in dat geval, vele moeilijke afwegingen gedaan moesten worden met uiteindelijk een onevenwichtig resultaat. Maar over het geheel genomen is er sprake van een knappe opbouw en komt de film geloofwaardig over. Zo ook maakt het overtuigde èn overtuigende spel veel goed.

Navarro : Un rouleau ne fait pas le printemps

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Patrick Jamain. Met o.a. Roger Hanin, Sam Karmann, Jacques Martial, Christian Rauth en Daniel Rialet.

De titel is een eenvoudige woordspeling op de Spring Roll, een populair Chinese hapje (een hors d`oeuvre in de vorm een soort loempia). De Chinese gemeenschap in Parijs wordt namelijk sterk uitgedund door een reeks misdaden, die in eerste instantie onverklaarbaar lijken. Commissaris Navarro (Hanin) doet onderzoek onder de Chinese peetvaders. Het scenario bevat niet zo veel verrassingen maar degelijk acteerwerk en couleur-locale zijn verzekerd.

En scène pour la mort

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Pascal Goethals. Met o.a. François Perrot, Roger Dumas, Françoise Viau, Daniel Langlet en André Badin.

Een bewerking van de roman van Helen Mac Cloy, Librairie des Champs-Elysées. Aan het slot van een bedrijf van een toneelstuk blijkt dat de acteur die de dood speelt werkelijk koud is geworden. Het uitgangspunt voor een klassieke misdaadfilm maar er dienen zich nog wat meer complicaties aan. Gedraaid met zo weinig mogelijk geld, maar het acteerwerk in deze lopende band-produktie is prima. De verbeeldingskracht van de romanschrijfster heeft ook zeker een rol gespeeld in het slagen van deze ontspannende film.

Bunker Palace Hôtel

1989 | Fantasy, Oorlogsfilm

Frankrijk 1989. Fantasy van Enki Bilal. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Carole Bouquet, Maria Schneider, Roger Dumas en Benoît Régent.

Met zijn favoriete scenario-schrijver Pierre Christian stapte Bilal van het stripverhaal over op de speelfilm. Zijn debuut speelt zich af in een land dat in oorlog is. De ambtsdragers leven veilig ondergronds in het luxe Bunker Palace Hôtel, terwijl het heftige geweld van de burgeroorlog bovengronds voortraast. Hierdoorheen loopt nog een spionageverhaal. De sombere en wrede sfeer van de stripalbums is ook in de film aanwezig en vormt eigenlijk het beste onderdeel van dit ambiteuze en onevenwichtige project. De decors van Michèle Abbe- Vannier tillen de film beslist niet naar een hoger plan, evenmin als de ongelofelijk valse en vervreemdende muziek.

Les dossiers de l'inspecteur Lavardin : L'escargot noir

1988 | Misdaad

Frankrijk 1988. Misdaad van Claude Chabrol. Met o.a. Jean Poiret, Roger Dumas, Catherine Rouvel, Stéphane Audran en Mario David.

In het Franse provincienest Chinon worden kort na elkaar een drietal vrouwen van onbestemde leeftijd vermoord. Duidelijk het werk van een maniak, want bij ieder lijk vindt men een zwarte slak. Commissaris David die moeite heeft met de voortgang van het onderzoek, krijgt hulp van Poiret, een inspecteur met Interpolervaring. Deze laatste is een keurige, grijze heer met humor, levenswijsheid en een onconventionele stijl van werken. Gelukkig voor David, dat hij goed kan opschieten met Poiret. Samen ontrafelen zij het moordmysterie, dat verweven zit in lokale intriges, waarvoor je de plaatselijke verhoudingen moet kunnen doorzien, wil je het kunnen oplossen. Dankzij het ironiserende scenario, de vaardige regie van Chabrol, die de clichés op een schitterende wijze uitbuit en het heerlijke spel van Poiret is de film een genoegen om naar te kijken.

Les années sandwiches

1988 | Familiefilm, Drama

Frankrijk 1988. Familiefilm van Pierre Boutron. Met o.a. Wojtek Pszoniak, Clovis Cornillac, Thomas Langmann, Michel Aumont en Nicolas Giraudi.

Victor, een joodse jongen van vijftien jaar, leeft in de jaren van vlak na WO II. Hij is teruggekomen van het platteland en voelt zich helemaal alleen in zijn buurt in Parijs want zijn ouders zijn in een kamp omgekomen. Een handelaar in oude rommel neemt hem onder zijn hoede en hij raakt bevriend met iemand van zijn leeftijd. Trouwe bewerking van de grotendeels autobiografische roman van Serge Lentz. Een vriendelijke film die optimistisch van aard is. Opvallend natuurlijk spel, ook de muziek is de moeite waard. Scenario van de regisseur en Jean- Claude Grumberg. Camerawerk van Dominique Brabant.

L'escargot noir

1988 | Thriller, Actiefilm

Frankrijk 1988. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Catherine Rouvel, Roger Dumas en Jean Poiret.

In de kleine Franse stad Chinon worden in korte tijd drie vrouwen van middelbare leeftijd vermoord en na iedere moord wordt bij het lijk een slak achtergelaten. Bon-vivant en Interpol-inspecteur Lavardin probeert samen met inspecteur Mario de zaak op te lossen. Als Lavardin erachter komt dat alle slachtoffers in dezelfde schoolklas gezeten hebben, kan hij een volgende moord voorkomen

Masques

1987 | Misdaad

Frankrijk 1987. Misdaad van Claude Chabrol. Met o.a. Philippe Noiret, Robin Renucci, Bernadette Lafont, Monique Chaumette en Anne Brochet.

Auteur van policiers Roland Wolf (Renucci) gaat in retraite op het landgoed van populaire tv-presentator Christian Legagneur (Noiret) teneinde zich op het schrijven van diens biografie te concentreren. Aldaar maakt hij kennis met de zonderlinge entourage van de charmeur. Hoewel niet zo geraffineerd als andere Chabrols, bezuinigt deze mediasatire annex misdaadfilm weer niet op hatelijkheden. Niemand is, conform de titel, dat wat hij voorgeeft te zijn. Monique Chaumette, Noirets echtgenote, speelt een ijzige secretaresse.

La veuve rouge

1987 | Misdaad, Biografie, Drama

Frankrijk 1987. Misdaad van Edouard Molinaro. Met o.a. Fran[KA4]coise Fabian en Roger Dumas.

Scenario en bewerking door Jean Curtelin op basis van [KL]L`Affaire de l`impasse Ronsin[KLE] van Armand Lanoux. In 1908 worden in een Parijs herenhuis de echtgenoot en de moeder van Marie Reinart (Fabian) vermoord in hun kamer gevonden, terwijl zij zelf gekneveld op haar bed wordt aangetroffen. Deze dubbele misdaad was lange tijd het gesprek van de dag. Een getrouwe reconstructie van de omgeving en de sfeer van die tijd met zeer intimistische beelden, die op even nauwkeurige als klassieke manier geknipt zijn. Het geheel komt hierdoor werkelijk geloofwaardig over.

Association de malfaiteurs

1986 | Komedie, Drama

Frankrijk 1986. Komedie van Claude Zidi. Met o.a. François Cluzet, Christophe Malavoy, Jean-Pierre Bisson, Claire Nebout en Jean-Claude Leguay.

Komische variaties rond een attractiepark, een vervalste loterij, lachwekkende misdadigers, agenten, onbetrouwbare bankiers, etc. Kortom, een intrigestuk in de stijl van Jan Klaassen, een specialisme van Zidi. Hoewel zijn humor niet het niveau van die van Jacques Tati en Pierre Étaix haalt, staat deze toch ver boven die van Gérard Oury en andere 'typisch Franse' grappenmakers. Een komisch, maar niet al te kunstzinnig anarchisme is de verdienste van deze komedie, die levendig is ondanks het feit dat zo nu en dan de spanning wegvalt. Scenario van regisseur Zidi, Michel Fabre, Simon Michael en Didier Kaminka. Camerawerk van Jean-Jacques Tarbes.

Zwei Supertypen in Afrika

1985 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk/Oostenrijk 1985. Komedie van Jacques Besnard. Met o.a. Pierre Tornade, Darry Cowl, Roger Dumas, Philipp Ricci en Heinz Reincke.

Tijdens WO II achtervolgen twee Franse gendarmen een luitenant in bezet Noord-Afrika op verdenking van diefstal van kippen. Ze worden alle drie gearresteerd door de Duitse overheersers, maar ze weten te ontsnappen naar Londen, waar ze de eerste (!) vrije Fransen van De Gaulle worden. Opgeleid voor werk achter de linies komen ze terecht in de woestijn midden in een mijnenveld, waar ze door een bedouïne uitgered worden. Domme WO II-klucht voor de tv, waar weinig om te lachen valt. Het scenario is van regisseur Besnard, Jacques-Henri Marin en Richard Balducci. Het camerawerk is van Marcel Grignon. Franse titel: GÉNÉRAL...NOUS VOILÀ !.

Je tue à la campagne

1985 | Drama

Frankrijk 1985. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Gérard Desarthe, Roger Dumas, Corinne Lepoulain, Sylvie Fennec en François Marthouret.

Anneau is bij een auto-ongeluk aan één kant van zijn gezicht verminkt geraakt. Nadat hij uit het ziekenhuis is ontslagen gaat hij op zoek naar de dader, die na het ongeluk was doorgereden, om wraak te nemen. Bewerking van de roman van Paul Clément.

La femme publique

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Andrzej Zulawski. Met o.a. Alain Maline, Yannic Gilbert, Francis Huster, Valérie Kaprisky en Lambert Wilson.

Een duivels drama à la Dostojevsky en niet zonder reden, want de film wordt gemaakt binnen de film LES POSSÉDÉS. De hoofdpersonen zijn halfslachtig van aard, zijn psychisch ziek, gekweld en verscheuren elkaar. Een wereld die bijzonder veel lijkt op die van Ingmar Bergman. Het zou niet mogelijk zijn een juiste samenvatting van de film te geven zonder er tegelijk afbreuk aan te doen. De hoofdpersonen richten zich uiteindelijk tot het publiek en bewijzen zodoende dat het een verward en verwarrend spel van droom en werkelijkheid is. Zulawski is heer en meester over een eigenaardige, krampachtige en expressionistische wereld, die tegelijkertijd schoonheid uitstraalt.

L'amour en douce

1984 | Komedie, Drama

Frankrijk 1984. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Daniel Auteuil, Jean-Pierre Marielle, Emmanuelle Béart, Sophie Barjac en Daniel Ceccaldi.

In deze klassieke komedie passeren tal van amoureuze perikelen in een keurige samenleving de revue. Een meesterwerk van de oude rot Edouard Molinaro, die er altijd in slaagt een succes van dit soort films te maken zonder te vervallen in vulgariteit. Met uitzondering van Mathieu Carrière zijn alle acteurs voortreffelijk. Dit scherpzinnige portret van de Franse jan-modaal mag misschien oppervlakkig lijken, maar een goede komedie in deze tijd van sombere films, is nooit weg. Scenario van Jean Sagols en Christine Watton.

Fort Saganne

1984 | Drama, Oorlogsfilm, Avonturenfilm

Frankrijk 1984. Drama van Alain Corneau. Met o.a. Gérard Depardieu, Philippe Noiret, Catherine Deneuve, Michel Duchaussoy en Sophie Marceau.

Een jonge militair neemt tijdens WO I (1914-18) deel aan de Franse invasie van de Sahara, waardoor hij carrière maakt. Hij raakt echter steeds meer betrokken bij het lot van de Arabieren die worden geofferd aan militaire ambities en kolonialisme. Dit zorgvuldig gemaakte, kostbare koloniale drama - naar de succesroman van Louis Gardel - mist door de te episodische aanpak en de overmatige concentratie op de rol van Depardieu een epische adem, waardoor de individuele scènes en rollen sterker zijn dan hun optelsom. De fotografie - van Bruno Nuytten - en de aankleding zijn perfect. Scenario van Henri De Turenne, Louis Gardel en Alain Corneau.

Le Marginal

1983 | Actiefilm, Thriller, Misdaad

Frankrijk 1983. Actiefilm van Jacques Deray. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Henry Silva, Claude Brosset, Pierre Vernier en Roger Dumas.

Belmondo is 'Le Marginal', een randfiguur binnen het politieapparaat die zijn werk doet onder het motto: geen arrestatie, geen advocaat, geen proces. Met de gebeitelde glimlach in het vlezige gezicht en een gezonde dosis sarcasme baant hij zich een weg door de Franse onderwereld met een drugsdealer als doelwit en wraak als motivatie. Alleen de mening van God telt en die lijkt een hoop door de vingers te zien als Belmondo per vuurrode Talbot, Renault 18 GTL, opgefokte Ford Mustang én helikopter ten strijde trekt. Vlak als een remschijf maar uiterst vermakelijk.

Le temps d'une miss

1980 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1980. Komedie van Jean-Daniel Simon. Met o.a. Anne Parillaud, Evelyne Bouix, Olivier Destrez, Roger Dumas en Henri Marteau.

Als ponstypiste in het kleine stadje waar ze geboren is denkt de achttienjarige Veronique aan andere dingen, want de onbeduidende evenementen en afleidingen die ze er meemaakt stellen haar maar nauwelijks tevreden. Ze is echter bijzonder aardig om te zien en er is van tijd tot tijd een schoonheidswedstrijd op het zaterdagavondbal, waar de meisjes de kans krijgen 'Miss' te worden, jurken te showen en vooral bij de notabelen van de stad over de vloer te komen. Ze wint de wedstrijd, maar helaas de ene 'Miss' verjaagt de andere! Dat doet ons denken aan het liedje van Raymond Queneau: 'Wat vergis je je toch, meisje, wat vergis je je toch' Bitterzoet portret van het provincieleven, met op de achtergrond heel wat cynische ironie. Het geheel heeft een duidelijk oprechte ondertoon en terwijl Parillaud mooi is als Veronique, komen de notabelen er niet zo best van af.

Le Comte de Monte-Cristo

1979 | Avonturenfilm

Frankrijk/Duitsland 1979. Avonturenfilm van Denys de La Patellière. Met o.a. Jacques Weber, Carla Romanelli, Manuel Tejada, Jean-François Poron en Roger Dumas.

Groot-spektakel miniserie, naar de klassieke avonturenroman van Alexandre Dumas. Een genre dat bekwame regisseur De La Patelli[KA2]ere, helemaal niet ligt. Weber heeft bovendien te weinig charisma om gestalte te geven aan de legendarische graaf. Deze komt aanvankelijk als de zeeman Dant[KA2]es, verloofd met Romanelli in de rol van Mercedes, door een complot in een kerker terecht waaruit ontsnappen onmogelijk is. Een lotgenoot, de oude abb[KA1]e Virlojeux, wijdt er hem in zijn geheim in: op het eiland Monte Christo ligt een verborgen schat. In de lijkwade van de overleden abb[KA1]e slaagt Weber erin toch te ontsnappen en wordt uit de zee gehaald door smokkelaars. Het lukt hem vervolgens om de zoon van zijn voormalige geliefde Mercedes uit de klauwen van bandieten te redden. De jongeman nodigt zijn redder, voortaan de Graaf van Monte-Christo, uit om hem naar Parijs te vergezellen. Daar ontmoet hij opnieuw zijn vijanden van weleer, maar alleen Mercedes herkent hem. Eind goed al goed. Hoewel deze lange tv-serie meer mogelijkheden biedt om personages en gebeurtenissen uit het boek van vader Dumas te etaleren, wordt de verbeelding niet geprikkeld. De `coups de th[KA1]e[KA4]atre` en de karakterschetsen zijn te schematisch, terwijl de hartstochten te elementair en te weinig genuanceerd zijn. De voormalige Duitse leading-lady in internationale films (en ex- echtgenote van Tony Curtis) Christine Kaufmann, kreeg, omdat het een Frans-Duitse coproduktie was, het rolletje toebedeeld van Madame Danglars.

Géneral...nous voilà!

1978 | Komedie

Frankrijk 1978. Komedie van Jacques Besnard. Met o.a. Darry Cowl, Roger Dumas, Henri Guybet, Pierre Tornade en Philippe Ricci.

Wat is er nóg dommer dan een Franse komedie? Antwoord: een Franse legerkomedie. In het genre gespecialiseerde zevenderangsacteurs, onder wie de werkelijk irritante Cowl, vechten nog maar eens tegen de nazi's en doen dat door regelmatig over voorwerpen te struikelen, tegen deuren te lopen, in modder te vallen en zich als Beotiërs te gedragen bij het zien van vrouwen. Vernederend voor alle betrokkenen, piijnlijk en vervelend voor de toeschouwer. Het scenario is van Jacques-Henri Marin, Richard Balducci en regisseur Besnard. Het camerawerk is van Marcel Grignon.

Tendre poulet

1977 | Komedie, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1977. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Annie Girardot, Philippe Noiret, Catherine Alric, Paulette Dubost en Roger Dumas.

Een vrouwelijke politiecommissaris botst bij een verkeersongeval op een oude studievriend die tegen zijn anti- autoritaire instelling in verliefd op haar wordt, en haar ondanks helpt bij het oplossen van een reeks mysterieuze moorden. Deze misdaadkomedie is zowel op scenario-niveau als in de combinatie van de dynamische Girardot met de goedmoedige Noiret volstrekt voorspelbaar, maar weet door een hoog tempo alle bevestigde verwachtingen net voor te blijven. Het succes leidde tot een vervolgfilm en inspireerde de Amerikaanse tv-serie Dear Detective.

La Rage au poing

1974 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1974. Misdaad van Eric Le Hung. Met o.a. Gilles Chevalier, Françoise Dorner, Tony Gatlif, Patrick Jeantet en Philippe Lavot.

Naar een oorspronkelijk idee van Tony Gatlif: dit idee is nauwelijks oorspronkelijk te noemen, want het gaat om het beschrijven van de afpersing, agressie, listen en uiteenlopende gewelddadigheden van een bende straatjongeren in de Parijse voorsteden. Alledaags gegeven en helemaal afgezaagd wat betreft de plaats waar het zich allemaal afspeelt. Andere regisseurs hebben dit onderwerp met veel meer vernuft, diepgang en scherpte aangepakt. Hier hebben we te maken met een twijfelachtig bijprodukt, dat voorspelbaar eindigt in een bloedbad. De clichématige typetjes worden gespeeld door jonge, slecht geregisseerde acteurs.

La Balançoire à minouches

1973 | Misdaad, Erotiek

Frankrijk 1973. Misdaad van JeanLouis Van Belle. Met o.a. Paul Frankeur, Jean Servais, Michel Subor, Roger Dumas en Marika Green.

Nadat zijn dochter door een junkie is vermoord, is commissaris Dutour (Frankeur) vastbesloten een bende drugssmokkelaars achter de tralies te zetten. Zijn enquête brengt hem naar Marseille, waar hij ontdekt dat de bende geleid wordt door een corrupte politicus... Deze op zich niet oninteressante, zij het weinig originele policierintrige wordt om de haverklap onderbroken door vermoedelijk later toegevoegde softpornoscènes, zodat het geheel verward en technisch rommelig overkomt. Alternatieve titel: UN TUEUR, UN FLIC, AINSI SOITIL...

La Ligne de démarcation

1966 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1966. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Jean Seberg, Maurice Ronet, Daniel Gélin, Stéphane Audran en Jacques Perrin.

De demarcatielijn loopt over een brug die een bezet dorp in de Jura van de vrije zone scheidt. Een aantal dorpelingen onderneemt verzetsacties door stiekeme overtochten. Onder hen is de Britse vrouw van een kasteelheer die zelf in de nederlaag berust en zich afzijdig houdt tot de wreedheden van de Duitsers hem ook bij het verzet doen aansluiten. Een `broodfilm` voor Chabrol in een succesloze periode die zich meer plichtsgetrouw dan ge[KA3]inspireerd van zijn opdracht kwijt, maar toch nog ironische kanttekeningen bij heldendom en patriottisme plaatst. De memoires van een kolonel (Colonel Rémy) waarvan het scenario is afgeleid, zijn later bewerkt tot een tv-serie.

Le Tigre se parfume à la dynamite

1965 | Avonturenfilm

Italië/Spanje/Frankrijk 1965. Avonturenfilm van Claude Chabrol. Met o.a. Roger Hanin, Margaret Lee, Michel Bouquet, Roger Dumas en Michaela Cendali.

Geheimagent de Tijger wordt door Guyaanse revolutionairen ingeschakeld voor een wapenruil met een geheimzinnige organisatie. Hij krijgt geen steun van de Franse autoriteiten, maar wel Amerikaanse, Duitse en Russische spionnen achter zich aan. Het volstrekt onbegrijpelijk scenario is voor Chabrol aanleiding voor een reeks filmcitaten-met-knipoog, met name uit Fritz Langs TIGER VON ESCHNAPUR. Filmische pop-art.

Le Tigre aime la chair fraiche

1964 | Avonturenfilm

Frankrijk 1964. Avonturenfilm van Claude Chabrol. Met o.a. Roger Hanin, Maria Mauban, Daniela Bianchi, Mario David en Roger Dumas.

Een geheimagent moet de vrouw en dochter van een Turkse minister tijdens een staatsbezoek tegen terroristen beschermen. Een romance met de dochter komt net op gang als ze ontvoerd wordt. Na een reeks niet-succesvolle films moest Chabrol inhaken op de spionage-mode om te kunnen blijven werken en versierde het doorsnee-scenario (van acteur Hanin) met zoveel verrassende vondsten en spectaculaire momenten dat hij een van aardigste films binnen het genre maakte.

La chance et l'amour

1964 | Komedie, Erotiek

Frankrijk/Italië 1964. Komedie van Bertrand Tavernier, Eric Schlumberger, Charles Bitsch en Claude Berri. Met o.a. Michel Auclair, Bernard Blier, Iran Eory, Bob Morel en Gérard Tichy.

Een episodenfilm, waarmee een kwartet van jonge regisseurs hun bioscoopdebuut maakte. I (Tavernier): Een killer is door zijn opdrachtgever met vals geld betaald, maar wreekt zich tijdens het pokeren. II (Schlumberger): Een jong stel lijkt halfbroer en halfzuster te zijn, maar niet alleen de vader, maar [KA1]o[KA1]ok de moeder heeft destijds een slippertje gemaakt. III (Bitsch): Een journalist wint onder pseudoniem de loterij van zijn eigen krant, maar kan de prijs niet incasseren zonder zich bloot te geven. IV (Berri): Smoesjes van soldaten over hun nalatigheid komen uit, maar het Duitse leger dient zich aan vóór de disciplinaire straf. Het kort bestek geeft de debutanten niet veel kans om hun talent te etaleren - zeker niet als schrijvers - maar het spel van Blier en Piccoli tillen de episodes van Tavernier en Bitsch boven de beperkingen uit.

L'homme de Rio

1964 | Avonturenfilm, Komedie, Actiefilm, Romantiek

Frankrijk/Italië 1964. Avonturenfilm van Philippe de Broca. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Françoise Dorléac, Jean Servais, Adolfo Celi en Simone Renant.

Jean Fouchets regenboogoptiteling en de sambariedel van Georges Delerue vormen de zonnige opmaat tot deze heerlijke, nu klassieke avonturenfilm. Waarin luchtmachtsoldaat-met-verlof Adrien, wanneer hij ontvoerde verloofde Agnès wil bevrijden, verzeild raakt in Brazilië en de jacht op een gestolen Amazonebeeldje. Onversaagd grapt, sjeest, knokt en stunt Belmondo zich door het dollemansscenario geïnspireerd op Kuifje-strips en belandt ook in de nog onvoltooide architectenutopie Brasilia. De Broca en Bébel deden het in 1965 nog eens dunnetjes over met de Jules Verne-adaptatie Les tribulations d'un Chinois en Chine.

Pouic-Pouic

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van Jean Girault. Met o.a. Louis de Funès, Jacqueline Maillan, Mireille Darc, Philippe Nicaud en Roger Dumas.

Na zo'n honderd filmrollen groeide Louis de Funès in de jaren zestig uit tot de populairste komiek van Frankrijk. Pouic-Pouic is de eerste film die hij maakte met regisseur Girault, later verantwoordelijk voor de zeer succesvolle Le Gendarme-reeks. In deze drukke klucht speelt De Funès met veel driftige armgebaren een belegger die een waardeloos eigendomsbewijs van een stuk land in Zuid-Amerika probeert te verkopen aan een miljonair. Zijn dochter komt ondertussen aanzetten met een nep-echtgenoot en zijn vrouw heeft het druk met een kip genaamd Pouic-Pouic.

Le Gorilla a mordu l'archevèque

1962 |

Frankrijk 1962. Maurice Labro. Met o.a. Roger Hanin, Roger Dumas, Huguette Hue, Jean Le Poulain en Pierre Dac.

Geheim agent Gorilla moet moord op president zakensyndicaat zien te voorkomen, maar zodra hij in actie komt wordt zijn zoontje ontvoerd. Hanin heeft titelrol overgenomen van Lino Ventura (die gorilla speelde in LE GORILLA VOUS SALVE BIEN) en schreef (onder pseudoniem) mee aan film, waarvan verhaalswendingen en humor weinig verrassend zijn, maar die wel actie en vaart biedt.

Carillons sans joie

1961 | Oorlogsfilm

Italië/Frankrijk 1961. Oorlogsfilm van Charles Brabant. Met o.a. Paul Meurisse, Raymond Pellegrin, Dany Carrel, Roger Hanin en Roger Dumas.

Na invasie van Amerikaans leger in Tunesië in 1942 willen Duitse parachutisten Tunis bezetten. Frans eskader moet brug verdedigen tegen elke buitenlandse macht in afwachting van besluit van regering in Vichy. Toevallige incidenten doen de strijd voortijdig ontbranden. Film naar ware gebeurtenissen is opmerkelijk gefotografeerd, maar blijft verder van voorspelbare middelmaat, ook in de afwisseling van romantiek en humor tussen de oorlogstaferelen.

La Croix des vivants

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Yvan Govar. Met o.a. Pascale Petit, Karlheinz Böhm, Madeleine Robinson, Alain Cuny en Roger Dumas.

Een buitenstaander wordt door een Belgische dorpsgemeenschap met wantrouwen bejegend. Hij wordt verliefd op een Italiaanse dienstbode, de verloofde van zijn enige vriend. Als het meisje verongelukt wordt hij verantwoordelijk gesteld en dreigt hij bij volksgericht gedood te worden. De pastoor komt echter tussenbeide. In dit zwaar aangezette plattelandsdrama weerklinkt een ver filmverleden en dit zou interessant kunnen zijn, als de debuterende regisseur enig vakmanschap had getoond. De prominente rolbezetting krijgt geen kans.

Signé Arsène Lupin

1959 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Italië 1959. Komedie van Yves Robert. Met o.a. Robert Lamoureux, Alida Valli, Yves Robert, Jacques Dufilho en Roger Dumas.

Nadat hij zich als vlieger tijdens WO I heeft onderscheiden, neemt Arsène Lupin de diefstallen weer op en ontdekt toevallig dat gestolen schilderijen uit één serie bij elkaar de sleutel bevatten voor een bergplaats van Gulden- Vliesschatten. Deze onderhoudende avonturenkomedie mist de sfeer en ironie van de door Becker geregisseerde eerste deel, terwijl Robert de ijdele Lamoureux in zijn vermommingskunsten niet steeds in bedwang heeft. Het scenario is geschreven door Jean-Paul Rappeneau, Yves Robert en Robert Lamoureux. Het camerawerk is van Maurice Barry.

Rue des prairies

1959 | Drama

Frankrijk 1959. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Jean Gabin, Marie-José Nat, Claude Brasseur, Roger Dumas en Renée Faure.

Een arbeider heeft drie kinderen van wie één zoon het gevolg is van een buitenechtelijke verhouding van zijn overleden vrouw, maar niettemin zijn favoriet is. De andere dochter en zoon komen maatschappelijk goed terecht, al tonen ze weinig affectie voor hun vader, maar zijn lieveling raakt op het slechte pad. Dit gezins-melodrama krijgt van Gabin meer oprechtheid dan het verdient, maar Dumas als de voorkeurszoon heeft zo'n onaangename uitstraling dat het in hem gestelde vertrouwen voor de toeschouwer hoogst onwaarschijnlijk is. Scenario van Michel Audiard en de regisseur, naar een roman van René Lefèvre. Camerawerk van Louis Page.

Pardonnez nos offenses

1956 | Film noir

Frankrijk 1956. Film noir van Robert Hossein. Met o.a. Marina Vlady, Pierre Vaneck, Giani Esposito, Béatrice Altariba en Mireille Granelli.

Een jeugdbende droomt van ontsnapping uit het naargeestige wereldje van alledag in de buitenwijken en legt zich `s nachts toe op het smokkelen van whisky. Zigeuners ontdekken bij toeval hun geheime bergplaats en maken zich meester van de inhoud, waarop drie van de jongens uit woede een jonge zigeunerin verkrachten. De zigeuners verkrachten dan D[KA1]ed[KA1]ee (Vlady). Uiteindelijk komen de twee groepen erachter wie de ware schuldige is, die ze vervolgens flink te pakken nemen. Als wraak doodt hij dan Dédée, die op het punt stond met een zigeuner elders het geluk te gaan zoeken. De producent was kennenlijk hevig ontsteld door deze trieste greep uit het leven: hij gooide de montage volledig door elkaar en schrapte scènes. Niettemin, en ondanks de gezwollenheid waaraan regisseur Hossein zich vaker schuldig maakt, zijn er enkele goede scènes overgebleven. Tijdens de wereldpremière was Eddie Constantine de enige uit het geschokte publiek die durfde te applaudisseren. De enige film waarin deze filmer zelf geen rol speelt. De film is ook bekend onder de titel L'HIRONDELLE DU FAUBOURG en werd in België uitgebracht als JEUNESSE DES RUES.

La Mariée était trop belle

1956 | Komedie, Erotiek, Romantiek

Frankrijk 1956. Komedie van Pierre Gaspard-Huit. Met o.a. Brigitte Bardot, Micheline Presle, Louis Jourdan, Marcel Amont en Roger Dumas.

Een redactrice van een tijdschrift wil als stunt fotomodellen die voor de camera een ideaal koppel zijn echt met elkaar laten trouwen. Haar verloofde en directeur wordt tijdens de voorbereiding zelf verliefd op de aanstaande bruid. De regisseur concentreert alle aandacht op de boezem en decolleté van B.B., zodat er voor romantische verwikkelingen in deze satire op het 'wereldje' te weinig overbleef.

Les fruits sauvages

1955 | Familiefilm, Drama

Frankrijk 1955. Familiefilm van Hervé Bromberger. Met o.a. Estella Blain, Marianne Lecène, Michel Reynold, Evelyne Ker en Gérard Blain.

Een meisje dat voor haar broers en zusje moet zorgen, doodt haar ontspoorde vader en vlucht met het gezin naar een bergdorp, waar ze aansluiting krijgen met andere jongeren. De politie komt hen op het spoor, maar als de anderen zich verzetten tegen een verdere vlucht, pleegt ze zelfmoord. Dit bizarre melodrama, over de morele verwildering van jongeren in isolement, kreeg een zorgvuldige, quasi-artistieke vormgeving, maar is tussen een reeks van sensationeel aangeblazen scènes slechts bij vlagen overtuigend.

Les Premiers outrages

1955 | Familiefilm

Frankrijk 1955. Familiefilm van Jean Gourguet. Met o.a. Françoise Vatel, Maurice Sarfati, Marianne Lecène, Louis Seigner en Roger Dumas.

Een scholier krijgt via bijlessen contact met een oudere vrouw. Hij krijgt een verhouding met haar en wekt zo de jaloezie van zijn vriendinnetje. Na de hieruit resulterende complicaties breekt de jongen met beiden om zich aan zijn studie en een degelijk dienstmeisje te wijden. Deze voor de jaren 1950-60 typerende film over de 'rijpende jeugd' heeft weinig diepgang of andere kwaliteiten, maar de jonge rolbezetting zorgt voor enige frisheid.

Uniformes et grandes manœuvres

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van René Le Hénaff. Met o.a. Fernandel, Andrex, Thérèse Dorny, Paulette Dubost en Ginette Baudin.

Mr. Luc (Fernandel) is portier van de nachtclub [KL]Miramar[KLE]. Door zijn charme krijgt hij heel wat fooien los van de klanten. Op een avond verliest Andr[KA1]e Duroc (Andrex) zijn sigaretten-[KA1]etui. Wanneer Luc de volgende ochtend Andr[KA1]e belt neemt diens tante Solange (Dorny) de telefoon op en begrijpt dat ze spreekt met de hertog van Miramar. André ziet hierin zijn kans om tante Solange wat geld afhandig te maken. Solange valt onmiddellijk voor de 'hertog' en nodigt hem uit op haar landhuis. André regelt alles achter de schermen en uiteindelijk belandt Luc zelfs in het leger. Banale boulevard- komedie die enkel de fervente Fernandel-liefhebbers zal weten te behagen. Het geheel is theatraal en episodisch opgebouwd en de humor is niet meer van deze tijd. Het scenario is van Gérard Carlier en Jean Manse. Fotografie van Géo Clerc.

Cœur de Coq

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Fernandel, Paul Azaïs, Mireille Perrey, Gisële Alcée en Maximilienne.

Om het hart van de dochter van de baas te veroveren laat een aartslafaard zijn hart verwisselen voor dat van een macho... in zijn dromen dan. Dit is een van de eerste films van Cloche (het jaar daarop zou hij bekend worden met MONSIEUR VINCENT) en het is een aardig niemendalletje. Fernandel speelt echter een van zijn slechtste rollen. Ook bekend als AFFAIRES DE CŒUR.

Cabassou

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Micheline Francey, Henry Vilbert, Fernandel, Gerlatta en Henri Poupon.

Gilles Grangier was in hoofdzaak uit op commercieel succes, laten we dat vooropstellen. Oppervlakkige regie, die wat betreft thema, decors en vooral de acteurs desondanks naar meer doet verlangen.

Cécile est morte

1944 | Misdaad

Frankrijk 1944. Misdaad van Maurice Tourneur. Met o.a. Albert Préjean, Santa Relli, Germaine Kerjean, André Gabriello en Jean Brochard.

Titelpersonage Relli komt bij inspecteur Maigret (gespeeld door de veelzijdige Préjean) om een aantal verdachte zaken in en om haar huis te bespreken. Niemand hecht veel geloof aan haar angst, tot ter plekke verschillende moorden worden gepleegd en zij zelf wordt gewurgd. Een spoor leidt naar La Rochelle, waar Maigret documenten vindt die compromitterend zijn voor Brochard, de directeur van een maatschappelijke instelling. Naar Simenon's gelijknamige, in 1942 gepubliceerde verhaal Maigret revient.... Tijdens de Duitse bezetting was Simenon erg in: niet minder dan negen van zijn boeken werden verfilmd, en dat is hem nadien niet steeds in dank afgenomen. Voor deze verfilming uit de oorlogsjaren ontving Simenon van de Duitse filmmaatschappij Continental het niet onaardige bedrag van 500.000 Franc. De film ging in première op 8 maart 1944, een drietal maanden voor de geallieerde landing in Normandië. Bewerking van het scenario door Jean-Paul Le Chanois.

Le val d'enfer

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Ginette Leclerc, Gabrielle Fontan, Gabriel Gabrio, Édouard Delmont en André Reybaz.

Leuke en minder leuke avonturen van een chef, weduwnaar en vader van een zoon, die hem problemen bezorgt. Tevens onderhoudt hij een nogal moeizame relatie met een vrouw, die net door haar minnaar is verlaten. Een van de laatste films van deze cineast en zeker niet een van de belangrijkste. Een paar zwakke punten in een tamelijk flauw, maar vooral triviaal scenario van Carlo Rim, dat de uitgekauwde stijl van een passiedrama plus enige uit het leven gegrepen elementen bevat. Goed spel.

La main du diable

1943 | Horror

Frankrijk 1943. Horror van Maurice Tourneur. Met o.a. Pierre Fresnay, Josseline Gaël, Pierre Palau, Guillaume De Sax en Noël Roquevert.

Een schilder zonder veel talent koopt als talisman een kistje met een mensenhand erin en opeens gaat het beter met zijn kunst en in de liefde, tot Satan als prijs voor zí[KA1]jn hand steeds hogere eisen aan hem komt stellen. De veteraan-regisseur weet in beeld een beklemmende sfeer te bereiken, maar Fresnay als de belaagde artiest blijft al te bedachtzaam. Geschreven door Jean-Paul Le Chanois, gefilmd door Armand Thirard. Ook bekend als CARNIVAL OF SINNERS.

Adrien

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Fernandel. Met o.a. Paulette Dubost, André Gabriello en Fernandel.

Een van de weinige keren dat deze acteur achter de camera kroop. Een onnozele komedie waarin sprake is van de uitvinding en promotie van de rolschaats op motor. Niet zo'n goed idee want de regie is vlak en het geheel steunt teveel op een paar grappen. Het moet ook een satire op de publiciteitswereld voorstellen, die volledig de mist ingaat. Kan met enige clementie naar worden gekeken vanwege het goede humeur van de spelers en het camerawerk van Armand Thirard.

Barnabé

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Alexandre Esway. Met o.a. Fernandel, Marguerite Moreno, Andrex, Claude May en Paulette Dubost.

Barnab[KA1]e (Fernandel) amateur fluitspeler wordt aangezien voor de graaf van Marengo. Madame Petit-Durand (Charley) wil dat haar dochter met hem gaat trouwen, maar Barnab[KA1]e houdt van Rose (Dubost) de dochter van de jachtopziener. De dochter van Madame Petit-Durand heeft al haar eigen keuze gemaakt. Komedie der verwisselingen, die eindigt met drie bruiloften. Het scenario van Alin Monjardin is te mager voor een avondvullende film en de gaten in het plot worden opgevuld met revue-optredens van de Blue Bell's Girls en cabaret van de Trois Bernard. De fotografie is van Gérard Perrin en Maurice Pecqueux. Tegenwoordig een vergeten film.

Les rois du sport

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Pierre Colombier. Met o.a. Raimu, Fernandel, Jules Berry, Lisette Lanvin en Julien Carette.

Marseillaanse obers moeten de winst van de voetbalpool in Parijs incasseren, waar de één door een reeks misverstanden met een beroemde bokser wordt verward en door slimme manoeuvres van de ander de match nog wint ook. Deze doorsnee-komedie onderscheidt zich door de vooroorlogse sterbezetting. Het scenario is van Jean Guitton. Het camerawerk is van Victor Armenise en Robert Juillard.

Ignace

1937 | Komedie, Musical, Drama

Frankrijk 1937. Komedie van Pierre Colombier. Met o.a. Fernandel, Alice Tissot, Saturnin Fabre, Nita Raya en Claude May.

Een dienstplichtig soldaat is ingedeeld bij een groep dragonders die in een kuuroord zijn gestationeerd. Ondanks een reeks persoonsverwarringen brengt hij het tot ordonnans van de kolonel, wiens uniform hij op een dag per ongeluk aantrekt. Deze muzikale militaire klucht blijkt het juiste vehikel voor de hoofdrolspeler Fernandel die tegenspel krijgt van een befaamde, vooroorlogse acteur van het tweede plan. Scenario Jean Manse.

Maötre Da Costa: Les violons de la calomnie

-1 |

. Jean-Louis Bertucelli. Met o.a. Roger Dumas, Sébastien Koch en Roger Hanin.

Een dienstplichtig soldaat is ingedeeld bij een groep dragonders die in een kuuroord zijn gestationeerd. Ondanks een reeks persoonsverwarringen brengt hij het tot ordonnans van de kolonel, wiens uniform hij op een dag per ongeluk aantrekt. Deze muzikale militaire klucht blijkt het juiste vehikel voor de hoofdrolspeler Fernandel die tegenspel krijgt van een befaamde, vooroorlogse acteur van het tweede plan. Scenario Jean Manse.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Roger Dumas op televisie komt.

Reageer