Giuseppe Rotunno (1923): camera.
Er zijn 34 films gevonden.

Marcello Mastroianni : mi ricordo, sì, io mi ricordo

1997 | Documentaire, Biografie

Italië 1997. Documentaire van Anna Maria Tatò.

Regisseuse Tat[KA2]o deelde tot aan Marcello`s dood 22 jaar van haar leven met de `mooiste en benijdenswaardigste jongen van het witte doek`, die ooit door de Italiaanse cinema werd voortgebracht. Ze produceerde zes uur materiaal, maar de hier besproken festivalversie die voor een beperkte bioscoopdistributie bedoeld is, duurt `slechts` ruim anderhalf uur. Op de tv zal het portret van de `latin lover` een dikke twee uur duren. Tat[KA2]o en Mastroianni zouden gelijke hand in de inhoud van de film gehad hebben. Toch is het niet zeker wie wat besliste. Zo komt de kijker bijvoorbeeld weinig over het persoonlijke leven van Mastroianni te weten, en ook niet over de `vrouwen` uit zijn filmcarri[KA2]ere, w.o. Faye Dunaway, Catherine Deneuve (met wie hij een dochter had) en zijn eerste vrouw Flora, wan wie hij officieel niet kon scheiden, omdat Italië een katholiek land is en de paus in die zaken nu eenmaal zeggenschap heeft. Zelfs Sophia Loren is uitsluitend aanwezig via een foto. De kijker krijgt een goede indruk van Marcello's bewondering voor Luchino Visconti, Vittorio De Sica en Marco Ferreri. Mastroianni werd internationaal bekend door LA DOLCE VITA van Federico Fellini, maar de samenwerking tussen beide mannen ging niet van harte; hij was gebaseerd op wederzijds respect. We krijgen de indruk dat Marcello in de omgang een prettig mens was en dat hij bereid was bijna iedere rol te spelen die hem werd voorgelegd. Waarschijnlijk heeft zijn levensgezellin Tatò hem een beetje gedomineerd en is zij verantwoordelijk voor dit hele selectieve portret, waaruit veel is weggelaten. Niettemin boeiend genoeg en zeker verplichte kost voor filmstudenten. Het camerawerk is van Giuseppe Rotunno.

Sabrina

1995 | Romantische komedie

Verenigde Staten​/​​Duitsland 1995. Romantische komedie van Sydney Pollack. Met o.a. Julia Ormond, Harrison Ford, Greg Kinnear, John Wood en Nancy Marchand.

De dochter van de chauffeur van de stinkend rijke familie Larrabee wordt verliefd op playboy David Larrabee, woont een tijd in Parijs, komt terug als aantrekkelijke dame, en moet uiteindelijk kiezen tussen David en diens verantwoordelijke oudere broer Linus. In 1954 was Sabrina, naar een toneelstuk van Samuel A. Taylor, wél leuk, voornamelijk vanwege de hoofdrol van Audrey Hepburn en de ironische toon die het My Fair Lady-achtige sprookje wat stekeltjes gaf. Deze remake voegt er niets aan toe, sprankelt met Ormond veel minder in plaats van Hepburn en verwart liefdesgeluk met rijkdom.

La sindrome di Stendhal

1995 | Thriller

Italië 1995. Thriller van Dario Argento. Met o.a. Asia Argento, Thomas Kretshmann, Marco Leonardi, Luigi Diberti en Julien Lambroschini.

Op het spoor van een seriemoordenaar in Firenze komt de jonge politie-agente Argento in de beroemde Uffizi Gallerij terecht, waar juist een Pieter Breughel-tentoonstelling plaatsvindt. Bij het schilderij De vlucht van Icarus wordt ze duizelig en valt flauw. Een gedienstige jongeman helpt haar terug naar het hotel, waar hij echter zijn charme laat vallen en haar verkracht. Getraumatiseerd kan ze ontsnappen, maar ze is niet meer dezelfde. Nergens vindt ze nog rust. Bij zijn volgend slachtoffer laat de moordenaar een dreigende boodschap achter voor haar. Spannende thriller met als centraal gegeven het syndroom van Stendahl, dat het gevolg is van een psychische schok ten gevolge van een overdosis aan artistieke schoonheid. Ook al is dit zeker een genietbaar stukje suspens, toch loopt de toeschouwer geen gevaar bij het zien van deze film. De dochter van de regisseur/scenarist blijkt best getalenteerd te zijn. Argento liet zich inspireren door de roman van Graziella Magherini. Fotografie van Giuseppe Rotunno. Dolby Stereo.

Wolf

1994 | Horror, Thriller, Fantasy

Verenigde Staten 1994. Horror van Mike Nichols. Met o.a. Jack Nicholson, Michelle Pfeiffer, James Spader, Kate Nellingan en Richard Jenkins.

Op een avond wordt uitgever Will Randall (Nicholson) gebeten door een wolf. Het lijkt een incident van niks, maar al gauw verandert Will: zijn zintuigen zijn tot in het krankzinnige ontwikkeld en op onverwachte plekken groeit haar. Will is een weerwolf geworden. Nichols, een van Amerika's meest veelzijdige regisseurs, maakt geen horrorfilm maar verplaatst het gegeven van de weerwolf naar de zakenwereld waar beestachtige praktijken niet ongewoon zijn. Het resultaat is eerder ironisch dan eng. Nicholson geniet zichtbaar van zijn rol waarin hij transformeert van een uitgebluste oudere man in een energiek, wellustig wolfmens. Pfeiffer daarentegen heeft een tamelijk ondankbare rol als mooie miljonairsdochter.

The Night and the Moment

1994 | Romantiek, Familiefilm, Historische film, Erotiek, Komedie

Italië​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1994. Romantiek van Anna Maria Tato. Met o.a. Willem Dafoe, Lena Olin, Miranda Richardson, Jean-Claude Carrière en Carole Richert.

De makers hoopten een fraaie, erotisch getinte kostuumfilm te maken met sterren van formaat, maar vergaten dat casting ook zijn eigen rol speelt. Als de rollen niet (bij elkaar) passen, worden de slaagkansen gering. Daarbij geeft regisseuse Tato, die samen met Jean-Claude Carri[KA2]ere het scenario schreef, weinig inhoud aan de film. Het is een lange liefdesaffaire tussen een schrijver van prikkelende verhalen (Dafoe) en een markiezin (Olin). Dafoe werd ooit streng en langdurig gestraft voor zijn sexy literatuur met wat we in flashbacks terugzien en meebeleven. Olin is niet alleen ongeschikt voor de rol, maar ze doet een merkbare poging om dit te lang voor de kijker te verbergen, hetgeen irritant werkt. De bijrollen zijn beter dan de hoofdrollen, maar die kunnen de film niet dragen. Zelfs Ennio Morricone's muziek is niet wat we van hem gewend zijn. De fotografie is van Giuseppe Rotunno. Dolby- geluid.

Regarding Henry

1991 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1991. Komedie van Mike Nichols. Met o.a. Harrison Ford, Annette Bening, Mikki Allen, Bill Nunn en Donald Moffat.

De puissant rijke, cynische advocaat Henry (Ford) wordt in het hoofd geschoten en kan zich na het voorval niets meer van zijn oude leven herinneren. Hoewel hij niet alleen zijn geheugen kwijt is, maar ook opnieuw moet leren lopen en praten, blijkt de schietpartij uiteindelijk een godsgeschenk: Henry wordt weer verliefd op zijn vrouw, is voortaan goed voor zijn dochter en blijkt genezen van die gevaarlijke aandoening die elk gewoon mens in een ambitieuze, egocentrische geldwolf verandert: de advocatuur. Het script werd geschreven door J.J. Abrams (Lost, Star Trek).

The Adventures of Baron Munchausen

1989 | Familiefilm, Fantasy, Avonturenfilm, Komedie

Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk 1989. Familiefilm van Terry Gilliam. Met o.a. John Neville, Sarah Polley, Eric Idle, Charles McKeown en Winston Dennis.

De beroemde baron beleeft fantastische avonturen, nadat hij de bevolking van een belegerde stad overtuigd heeft dat hij hen kan redden, als hij zijn vier trouwe helpers uit vroegere dagen maar weer tot zijn beschikking heeft. Gebaseerd op de verhalen van G.A. Bürger en de tekeningen van Gustave Doré. Dankzij een enorm budget zien decors en aankleding er prachtig uit, maar niettemin kan deze film niet in de schaduw staan van MŸNCHHAUSEN met Hans Albers. Des te teleurstellender na BRAZIL waarin Gilliam bewees het scheppen van een fantasiewereld in de vingers te hebben. Reed en de niet op de titelrol vermelde Williams hebben leuke kleine rollen. In 1961 ook al eens gefilmd door Karel Zeman als BARON PRÁŠÍL, die in het Westen bekend werd als THE FABULOUS BARON MUNCHAUSEN en een getrouwe bewerking was van het originele verhaal en voornoemde tekeningen.

Rent-a-Cop

1987 | Misdaad, Actiefilm, Thriller, Komedie

Verenigde Staten 1987. Misdaad van Jerry London. Met o.a. Burt Reynolds, Liza Minnelli, James Remar, Richard Masur en Dionne Warwick.

Hoertje (Minnelli) is getuige van een bloedige afrekening en zoekt bescherming bij narcotica-agent (Reynolds) wanneer ze bedreigd wordt door de moordenaar. Broodacteur Reynolds is weer eens in gehaktbalvorm en kan zelfs niet meekomen met het beperkte acteertalent van Minnelli die bekroond werd met een Golden Raspberry voor slechtste actrice van 1988.

Julia & Julia

1987 | Drama, Fantasy, Romantiek, Thriller

Italië​/​​Verenigd Koninkrijk 1987. Drama van Peter Del Monte. Met o.a. Kathleen Turner, Gabriel Byrne, Sting, Gabriele Ferzetti en Angela Goodwin.

In deze film worden vorderingen op het gebied van de elektronische filmtechnologie gepaard aan de verworvenheden van de Italiaanse kunstfilm, in de hoop daarmee een produkt van internationale allure tot stand te brengen. Het resultaat is van gemengde kwaliteit. Is het video-idioom geschikt voor de bioscoop? Het verhaal gaat over Julia die nog steeds niet over haar verloren liefde heen is en op een nacht in een andere dimensie belandt, waar haar dode echtgenoot nog in leven is. De ingewikkelde plot gaat ten onder aan seksscènes en gebrek aan humor. Het scenario is van Silvia Napolitano, Sandro Petraglia en de regisseur. Het camerawerk is van Giuseppe Rotunno.

Red Sonja

1985 | Fantasy, Actiefilm

Verenigde Staten​/​​Nederland 1985. Fantasy van Richard Fleischer. Met o.a. Brigitte Nielsen, Arnold Schwarzenegger, Sandahl Bergman, Paul Smith en Ronald Lacey.

Nadat haar medepriesteressen zijn afgeslacht door de intens slechte Queen Gedren (Bergman) zoekt Red Sonja (Nielsen) bloedig wraak. Ze zal het moeten opnemen tegen boeven, soldaten en tovenaars. Na het succes van Conan the Barbarian (1982) lag het voor de hand om het nu eens met een mooie gespierde vrouw in de hoofdrol te proberen. Om fans niet teleur te stellen kreeg Conan (Schwarzenegger) ook een piepklein rolletje toebedeeld. Maar helaas, Red Sonja miste het weerbarstige regietalent van John Milius en de hardhandige humor van Arnie. De Terminator was inmiddels hard op weg om veel duurdere pulp te maken.

Five Days One Summer

1983 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1983. Romantiek van Fred Zinnemann. Met o.a. Sean Connery, Betsy Brantley, Lambert Wilson, Jennifer Hilary en Isabel Dean.

In een exclusief vakantieoord in de Zwitserse Alpen, zo rond 1930, heeft Dr. Connery uit Glasgow een hotelkamer gehuurd om vijf dagen door te brengen met zijn dertig jaar jongere minnares Brantley. In dit kader van overmoedige alpinisten, die het milieu nog niet verknoeien, willen ze de balans opmaken van hun liefde. Sentimenteel liefdesdrama, dat vooral dankzij het uitstekende spel onvergetelijke momenten heeft. Het scenario dat Michael Austin putte uit de novelle Maiden, Maiden van Kay Boyle is echter onevenwichtig, zodat de toch ervaren regisseur Zinneman valse noten niet heeft kunnen voorkomen. In elk geval is de locatie prachtig, en fraai in beeld gebracht door Giuseppe Rotunno. De film werd nadien door de regisseur opnieuw gemonteerd tot 93m.

E la nave va

1983 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1983. Drama van Federico Fellini. Met o.a. Freddie Jones, Barbara Jefford, Victor Poletti, Peter Cellier en Pina Bausch.

Aan de vooravond van WO I vertrekt een oceaanstomer uit Napels om de as van een overleden operadiva naar haar geboorte- eiland te brengen. Een alcoholistische journalist introduceert de passagiers, die uit de wereld van belcanto en theater en uit de Europese aristocratie afkomstig zijn, terwijl beneden op het dek Servo-Kroatische politieke vluchtelingen huizen wier uitlevering wordt geëist. Een opmerkelijke Fellini-film, waarin het gebruikelijke rariteitenkabinet is vervangen door veel mildere karikaturen. Ondanks vedetten-venijn en hypocriet eigenbelang overheerst een toon van melancholieke poëzie en de kunstmatigheid van de vormgeving steekt de draak met zichzelf. Indrukwekkende muziek van Verdi en een machtig spektakel in de studio's in Rome, waar Fellini bijna een compleet schip liet nabouwen.

Rollover

1982 | Drama

Verenigde Staten 1982. Drama van Alan J. Pakula. Met o.a. Jane Fonda, Kris Kristofferson, Hume Cronyn, Josef Sommer en Bob Gunton.

Een lachwekkend, pretentieus en nauwelijks te begrijpen drama over een erfgename van een petrochemisch bedrijf, Fonda, die een voormalig filmster was, en de bankier-consultant Kristofferson en hun financiële transacties. Cronyn is opvallend als geslepen bankier.

Popeye

1980 | Komedie, Drama, Muziek

Verenigde Staten 1980. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Robin Williams, Shelley Duvall, Ray Walston, Paul Smith en Paul Dooley.

De verfilming met echte, welwillende acteurs van een avontuur met de krachtige, spinazie-etende tekenfilm-held van Max Fleischer, Popeye, the Sailorman. Popeye zit op een zinkend schip en zo is het ook gesteld met de film. Het zoutloze script van Jules Feiffer lijkt nergens naar, en de regie is gemakzuchtig. Deze armzalige, onleuke vertoning haalt het niet bij de tekenfilms. Achter de camera stond Giuseppe Rotunno. Opgenomen op en rond Malta.

La città delle donne

1980 | Drama, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1980. Drama van Federico Fellini. Met o.a. Marcello Mastroianni, Bernice Stegers, Ettore Manni, Donatella Damiani en Anna Prucnal.

Een vijftiger (Mastroianni) laat zich in de trein meelokken door een aantrekkelijke medereizigster en komt terecht op een bizar feministisch congres. Daar ontmoet hij verschillende vrouwelijke archetypen: van agressor, verleidster, moeder, hoer en slachtoffer tot onbereikbaar ideaal om tenslotte weer in de trein te ontwaken. Zeker niet de beste van Fellini, ondanks de sterke hoofdrol van Mastroianni, maar wel leuk als inkijkje op de regisseurs visie op de andere sekse: 'de hoofdpersoon begrijpt niets van vrouwen, daarom projecteert hij zijn fantasieën op ze'.

All That Jazz

1979 | Muziek, Drama, Erotiek, Musical

Verenigde Staten 1979. Muziek van Bob Fosse. Met o.a. Roy Scheider, Jessica Lange, Ann Reinking, Leland Palmer en Cliff Gorman.

Zinsbegoochelende, autobiografische film van Fosse, met Roy 'you're gonna need a bigger boat' Scheider (Jaws) in de rol van zijn leven als de aan amfetaminen verslaafde choreograaf en regisseur. Wisselend aanbeden en veracht door ex-vrouw, vriendin en talloze begeerde danseressen, raast de vedette door bekroonde zang- en dansnummers en hallucinogene ziekenhuistaferelen. Terwijl zijn hart het onderspit delft, net als in het echt in 1974 toen de man z'n film Lenny en de musical Chicago tegelijk wilde afleveren. Luchtig en speels voor de optimist, tijdloos droefgeestig voor de wat somberdere toeschouwer.

Prova d'orchestra

1978 | Drama

Duitsland​/​​Italië 1978. Drama van Federico Fellini. Met o.a. Balduin Baas, Ronaldo Bonacchi, Clara Colosimo, Elizabeth Labi en Ferdinando Villella.

Ge[KA3]ensceneerde reportage over repetities van een kamerorkest in een oude catacombe met ideale akoestiek. De interviewer (stem van Fellini) haalt ijdelheid en rivaliteit bij de musici naar voren die geleidelijk aan in verzet komen tegen de autoritaire dirigent. Als ook buiten de repetitieruimte de revolutie kennelijk uitbreekt, volgt het orkest temidden van het puin weer gedwee de Grote Leider die zijn aanwijzingen in het Duits schreeuwt. Merkwaardige en misplaatste didactische film waarbij de gelijkstelling van de dirigent aan Hitler nergens op slaat. De orkestleden zijn weer gerecruteerd uit Fellini's rariteitenkabinet wat amusant, maar niet verrassend is om naar te kijken. De overeenkomst tussen het musiceren in beeld en Rota's laatste compositie op geluidsband is puur toevallig.

Il Casanova di Federico Fellini

1976 | Biografie, Drama

Italië​/​​Verenigde Staten 1976. Biografie van Federico Fellini. Met o.a. Donald Sutherland, Tina Aumont, Cicely Browne en Carmen Scarpitta.

Een al wat oudere Casanova trekt door Europa van de ene amoureuze verovering naar de andere, en zoekt vergeefs erkenning voor zijn talenten als schrijver en filosoof. Fellini zei wat lichtvaardig tegen de producent een film over Casanova te willen maken, maar verdiepte zich pas in diens memoires ná het tekenen van de contracten. Hij maakt zijn weerzin tegen het personage tot onderwerp van de film, maar kenmerkt hem in de allereerste scène al zó compleet als zielloze neukmachine, dat hij er in het lange vervolg niets aan toe kon voegen. Opmerkelijke visuele vondsten kunnen de verveling onvoldoende compenseren.

Amarcord

1973 | Drama, Komedie, Biografie

Italië​/​​Frankrijk 1973. Drama van Federico Fellini. Met o.a. Puppella Maggio, Pupella Maggio, Armando Brancia, Magali Noël en Ciccio Ingrassia.

Is Amarcord het Italië van ooit of het Italië van nooitgeweest? In Fellini's semi-autobiografische meesterwerk over zijn geboorteplaats Rimini doet het er niet toe. Herinnering wordt nostalgische poëzie, waarheid verwaait in de tijd als het pluiszaadje van een paardenbloem. Niets anders dan de tragikomedie van het leven wordt bezongen in deze ultiem volkse, plotloze film over een kuststadje tijdens de fascistenjaren 30. De magische slinger van pittoreske scènes en personages werd glorieus gefotografeerd door Giuseppe Rotunno. 'Amarcord' betekent 'Ik herinner mij' in het streekdialect van Emilia-Romagna.

Roma

1972 | Documentaire, Experimenteel, Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1972. Documentaire van Federico Fellini. Met o.a. Britta Barnes, Peter Gonzales Falcon, Fiona Florence, Pia de Doses en Marne Maitland.

Gereconstrueerde documentaire met impressies van Rome, van Fellini's eerste bezoek als provinciale jongeling tot en met zijn tegenwoordige tijd. De losse scènes zonder onderlinge structurering zijn spectaculair, fantasierijk en virtuoos gefilmd, en ook verrassend, niet door hun gelijkenis met de momenten en beelden uit eerdere Fellini-films. Bovendien wordt geen moment de indruk weggenomen dat het échte Rome mooier, paradoxaler, gekker, chaotischer is dan wat de regisseur in de studio heeft laten nabouwen en -spelen. De hoogst vermoeiende film krijgt dan ook een gepaste afsluiting met Magnani die tegen de camera zegt: Federico, ga asjeblieft slapen. Scenario van regisseur Fellini en Bernardino Zapponi. Camerawerk van Giuseppe Rotunno.

Man of La Mancha

1972 | Musical, Avonturenfilm, Komedie, Drama

Verenigde Staten​/​​Italië 1972. Musical van Arthur Hiller. Met o.a. Peter O'Toole, Sophia Loren, James Coco, Harry Andrews en John Castle.

In 1965 verscheen de uitbundige Broadwaymusical Man of La Mancha, gebaseerd op Cervantes' tweeluik De vernuftige edelman Don Quichot van La Mancha (1605-1615). Zes jaar - en ruim 2000 voorstellingen - later tekende Peter O'Toole voor de gemoderniseerde filmversie van de musical. De resulterende ruis tussen Cervantes' pennenvrucht en de operettefilm is aanzienlijk, met een playbackende O'Toole als dieptepunt. Gelukkig werd de rasacteur niet geheel ontdaan van zijn natuurlijke waardigheid en kreeg hij de gelegenheid om een gedenkwaardige edelman neer te zetten, een spichtige dwaas met een droge en tegelijkertijd gepassioneerde voordracht. Een goede film met fikse missers.

The Secret of Santa Vittoria

1969 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1969. Oorlogsfilm van Stanley Kramer. Met o.a. Anthony Quinn, Anna Magnani, Virna Lisi, Sergio Franchi en Renato Rascel.

1944. Mussolini is gevlucht en in het kleine dorpje Santa Vittoria heerst de euforie. Fascisten worden aangehouden en levensgenieter Quinn, een rijke wijnhandelaar, wordt unaniem verkozen tot burgemeester. Maar dan arriveren de Duitsers die het dorpje bezetten. Alles wordt in het werk gesteld om te verhinderen dat de vijand de enorme wijnvoorraad ontdekt. Vermakelijke, Italiaans ogende, oorlogskomedie met een schitterende Quinn. Het scenario van William Rose en Ben Maddow, naar de roman van Robert Crichton, is wat lang uitgevallen en bevat een overbodige subplot, die de film nutteloos belast. Goede vertolkingen van Kruger, Magnani, Lisi en Franchi, die tevens de titelmelodie zingt. Fotografie van Giuseppe Rotunno en een levendige score van Ernest Gold.

Satyricon

1969 | Historische film, Drama, Experimenteel, Avonturenfilm

Italië 1969. Historische film van Federico Fellini. Met o.a. Martin Potter, Hiram Keller, Max Born, Capucine en Alain Cuny.

Twee studenten in het oude Rome betwisten elkaar de gunst van een jonge slaaf. Samen beleven ze een reeks van avonturen waarbij gladiatoren en de minotaurus worden bestreden waarbij de een het leven en de ander zijn potentie verliest. De zeer vrije interpretatie van Fellini van geschriften van Petronius Arbiter geeft alle gelegenheid tot het opvoeren van zijn 'rariteitenkabinet' dat even verbluffend als op den duur afmattend is, bovendien de hoofdpersonen te vaak overwoekert. Niettemin een reeks treffende scènes tussen alle visuele rumoerigheid in, met een bevrijdende visie op een niet door een christelijke beschaving ingesnoerde seksualiteit. Scenario van regisseur Fellini, Bernardino Zapponi en Brunello Rondi. Camerawerk van Giuseppe Rotunno.

Histoires extraordinaires

1968 | Horror, Fantasy, Mysterie

Frankrijk​/​​Italië 1968. Horror van Roger Vadim, Louis Malle en Federico Fellini. Met o.a. Jane Fonda, Peter Fonda, Alain Delon, Brigitte Bardot en Katia Christine.

E.A. Poe-verfilmingen. Metzengerstein: een machtige en wulpse slotvrouwe wordt geobsedeerd door het paard van de ridder die ze niet in bed heeft weten te lokken. De lamlendige kitsch-verfilming moest een prikkel krijgen door de casting van Fonda's broer Peter als object van haar begeerte, zonder resultaat. William Wilson: een ijdele en wrede officier heeft een vriendelijke dubbelganger die hij doodt, waarna hij zelfmoord pleegt. Malles sketch treft de toon van het oorspronkelijke verhaal en heeft een spannende confrontatie Delon-Bardot. Toby Dammit: een geflipte steracteur komt naar Rome voor een film en wordt achtervolgd door de duivel in de gedaante van een klein meisje met bal. Fellini's sketch heeft met Poe niets te maken, maar is in kort bestek wel de beste van zijn latere films, vol verrassende en beklemmende visuele vondsten en een aangrijpend portret van zelfdestructie door Stamp.

Candy

1968 | Komedie, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië​/​​Verenigde Staten 1968. Komedie van Christian Marquand. Met o.a. Ewa Aulin, Richard Burton, Marlon Brando, Charles Aznavour en James Coburn.

Seks-satire die wat geforceerd aandoet over een jonge blonde vrouw die onder de indruk raakt van elke man die zij ontmoet. Fraaie gedeelten met leuke momenten en goed spel (vooral van Burton en Astin), maar niet goed genoeg om honderdvijftien minuten lang te blijven kijken. Bewerkt door Buck Henry naar de bestseller van Terry Southern en Mason Hoffenberg.

Le streghe

1967 | Komedie, Experimenteel, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1967. Komedie van Luchino Visconti, Mauro Bolognini, Pier Paolo Pasolini, Franco Rossi en Vittorio De Sica. Met o.a. Silvana Mangano, Clint Eastwood, Annie Girardot, Francisco Rabal en Massimo Girotti.

Rode draden in deze intrigerende, zij het erg wisselvallige collectie korte films van Italiaanse regisseurs zijn producent Dino De Laurentiis, zijn vrouw Silvana Mangano, die in alle vijf episodes een rol speelt, en het thema 'heksen'. Geen van de regisseurs lijkt écht z'n best te hebben gedaan, maar elke bijdrage bevat wel een goede vondst of fijne, meestal absurdistische toon. Hoogtepunten zijn de surrealistische bijdrage van Pasolini en de onkarakteristieke rol van Eastwood in Una serata come le altre van De Sica. Eastwood kreeg er van De Laurentiis een Ferrari voor.
Het vijfluik bestaat uit:
1. La strega bruciata viva (The Witch Burned Alive) van Luchino Visconti.
2. Senso civico (Civic Sense) van Mauro Bolognini.
3. La terra vista dalla Luna (The Earth As Seen From The Moon) van Pier Paolo Pasolini.
4. La siciliana (The Girl From Sicily) van Franco Rossi.
5. Una serata come le altre (A Night Like Any Other) van Vittorio De Sica.

The Bible: In the Beginning...

1966 | Drama

Verenigde Staten​/​​Italië 1966. Drama van John Huston. Met o.a. John Huston, Richard Harris, Ulla Bergryd, Ava Gardner en George C. Scott.

Roomblanke huid, blauwe ogen, en golvend blond haar: dat is de Bijbelse Adam van vermaard afvallige regisseur John Huston. Zijn eurocentrische Genesis-verfilming heeft ook huizen en vliegtuigen op de verre achtergrond. Maar het hoogtepunt van deze kinderlijk theatrale film blijft toch de scène waarin lolbroek Noach, regisseur Huston zelf, een emmertje melk leegkiept in een dorstig nijlpaard terwijl z'n dochters eieren rapen voor het ontbijt. Of, hoe blanke bijbelmannen frustratie afreageren op vrouw en kinderen in de naam van God. Het boek is beter.

Il Gattopardo

1963 | Drama, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1963. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Burt Lancaster, Alain Delon, Claudia Cardinale, Rina Morelli en Paolo Stoppa.

De patriarch (Lancaster) van een oude, adellijke familie op Sicilië ziet weemoedig toe hoe zijn neef (Delon) zich in 1860 aansluit bij de strijders van Garibaldi, en later ook nog trouwt met de dochter (Cardinale) van de burgemeester, al komt dat laatste goed uit, omdat ze weliswaar niet van adel is, maar wel schatrijk. Volgens regisseur Visconti is Il Gattopardo 'doortrokken van het gevoel van een naderende dood. De dood van een klasse, van een individu, van een wereld, van een mentaliteit, van bepaalde privileges.' Hij verwerkte het thema tot een klassieker en won er onder andere een Gouden Palm mee.

Ieri, oggi, domani

1963 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Komedie van Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Marcello Mastroianni, Tina Pica, Aldo Giuffrè en Armando Trovajoli.

Napels, Milaan en Rome zijn de fraai in beeld gebrachte plaatsen van handeling in dit lichtvoetige drieluik van de Italiaanse regisseur De Sica. Loren is op d'r best in het laatste deel als de Romeinse prostituee Mara die een week van kuisheid betracht na een korte 'relatie' met een verliefde seminariestudent (Ridolfi). Mara's gefrustreerde minnaar Rusconi (Mastroianni) mag hunkerend toekijken bij een inmiddels fameuze striptease (een scène die nog eens dunnetjes werd overgedaan in Altmans Prêt-à-porter, 1994). Ieri, oggi, domani kreeg Oscar voor de Beste Buitenlandse Film.

Cronaca familiare

1962 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1962. Drama van Valerio Zurlini. Met o.a. Marcello Mastroianni, Jacques Perrin, Valeria Ciangottini, Sylvie en Salvo Randone.

Twee broers zijn na de dood van hun ouders gescheiden van elkaar en in verschillende sociale omstandigheden opgevoed, maar vinden de genegenheid voor elkaar terug bij de gezamenlijke bezoeken aan hun grootmoeder. De maatschappelijk meest geslaagde wordt ongeneeslijk ziek en inspanningen van zijn oudere broer om medische zorg kunnen hem niet redden. Ingetogen psychologische film laat ontwikkelingen zien tegen de achtergrond van het Italië voor, tijdens en vlak na WO II en laat met name de stad Florence een wezenlijke rol meespelen. Treffend spel over de hele linie, al is het engelachtig voorkomen van Perrin wat te opgelegd pandoer voor de rol van slachtoffer. De film werd bekroond met de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië. Het scenario is van Mario Missiroli en regisseur Zurlini, die de roman van Vasco Pratolini bewerkten. Camerawerk van Giuseppe Rotunno. Technicolor, Mono.

Boccaccio '70

1962 | Komedie, Erotiek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1962. Komedie van Federico Fellini, Luchino Visconti, Mario Monicelli en Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Anita Ekberg, Romy Schneider, Peppino De Filippo en Silvio Bagolini.

Film met drie episoden.1. LE TENTAZIONI DEL DOTTOR ANTONIO. Een moraalprediker wordt verontwaardigd over een pikant reclamebord met de tien keer levensgrote Ekberg die in zijn overspannen dromen tot leven komt. Deze eerste film in kleur voor Fellini kondigt in klein bestek de gestileerde fantasie en verbeeldingen van later werk aan. Deze episode duurt 53m. 2. IL LAVORO. De echtgenote van een Romeinse aristocraat die door een callgirl-schandaal in opspraak komt, geeft een impuls aan het huwelijk door zich voortaan ook voor gunsten te laten betalen. De Visconti-sketch is een bitter meesterwerkje en de openbaring van Schneider als volwassen actrice. 3. LA RIFFA. De eigenares van een kermisschiettent wordt door haar broer hoofdprijs van een competitie gemaakt, maar de winnaar is niet degene op wie ze een oogje heeft. Rumoerige volksklucht met temperamentvolle Loren was destijds verrassend, maar werd door haar en De Sica sindsdien te vaak herhaald. De film was oorspronkelijk een vierluik, maar de niet onaardige sketch RENZO E LUCIA van Mario Monicelli over een pasgetrouwde arbeider in Turijn - zonder beroemde ster - werd geknipt. Die wordt soms meevertoond op tv. De oorspronkelijke versie was 190m; de in ons land uitgebrachte film: 165m (de drieluik!), maar de censuur in Duitsland bijvoorbeeld sneed daar nog eens 9m af, zodat de Duitse drieluik slechts 156m is. De producenten voegden het getal 70 aan de titel toe, omdat ze dachten dat de film niet vóór 1970 door de Italiaanse censuur zou komen. Scenario's van Giovanni Arpino, Italo Calvino, Tullio Pinelli, Enzo Flaiano, Suso Cecchi d'Amico en Cesare Zavattini. Camerawerk van Giuseppe Rotunno, Otello Martinelli en A. Nannuzzi.

The Angel Wore Red

1960 | Drama, Oorlogsfilm, Avonturenfilm, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten​/​​Italië 1960. Drama van Nunnally Johnson. Met o.a. Ava Gardner, Dirk Bogarde, Vittorio De Sica, Joseph Cotten en Ava Gardner e.e.

Soms boeiend verhaal over een dominee die de Spaanse loyalisten steunt en zijn romance met een goedhartige artieste.

Rocco e i suoi fratelli

1960 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Alain Delon, Renato Salvatori, Annie Girardot, Katina Paxinou en Spiros Focás.

Voor dit episodenverhaal greep Visconti terug op de thematiek van La terra trema (1948), maar hij stileerde Rocco e i suoi fratelli veel meer dan zijn neorealistische voorganger. De film vertelt de sage van een familie die de armoe van Zuid-Italië verruilt voor het geïndustrialiseerde Milaan. In elk van de episoden staat een van de vijf broers centraal, en telkens zijn we ongeveer een jaar verder. Visconti liet zich onder meer inspireren door Dostojevski's Idioot en Thomas Manns Joseph und seine Brüder (naar de Bijbel). Met muziek van Nino Rota.

On the Beach

1959 | Drama, Sciencefiction

Verenigde Staten 1959. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Gregory Peck, Ava Gardner, Anthony Perkins, Fred Astaire en Donna Anderson.

Wat zou u doen als bijna de hele wereldbevolking was uitgestorven en de dood ook voor u naderde? Met deze vraag bracht topregisseur Kramer, op het koudste punt van de Koude Oorlog, de atoombom dichtbij. On the Beach was het eerste chique doemdagdrama over een genadeloze nucleaire holocaust. Peck, Gardner en Perkins spelen Australische overlevenden van een atoomoorlog, die ieder verschillend omgaan met de aanstormende fatale radioactieve wolk. Kramer wilde duidelijk wereldwijd indruk maken, en liet zijn film op zeven continenten tegelijk uitgaan. Indruk maakte On the Beach zeker, ondanks enkele zwakke melodramatische momenten en een gammel centraal liefdesverhaal. Naar de roman van Nevil Shute.