Marianne Basler

Acteur

Marianne Basler is acteur.
Er zijn 50 films gevonden.

Le premier été

2014 | Drama

Frankrijk 2014. Drama van Marion Sarraut. Met o.a. Romane Bohringer, Hélène Vincent, Marianne Basler en Jean-François Stévenin.

Vijftien jaar is Catherine, solitaire boekhandelaarster die van haar familie vervreemd is geraakt, niet in het dorp van haar grootouders geweest. Nu, na de dood van haar oma, zet ze zich met oudere zus Angélique aan de uitruiming van het huis in de Haute-Saône waar ze allebei de zomers van hun jeugd doorbrachten. Voor Catherine is het niet zo zeer een afscheid als wel de confrontatie met een onverwerkte tragedie. Kleinschalige tv-productie met mooie rolbezetting vertaalt de bitterheid van Anne Percins intieme roman discreet en bijzonder effectief naar film.

La joie de vivre

2012 | Drama

Frankrijk 2012. Drama van Jean-Pierre Améris. Met o.a. Anaïs Demoustier, Swann Arlaud, Marianne Basler en Jean-François Balmer.

Verbeten optimist Émile Zola liet in 1883 zijn opgeruimde geest los op een verhaal over tienjarige wees Pauline en de gedeprimeerde familieleden - verwanten van haar wijlen vader - die haar onderdak verlenen. De telefilm La joie de vivre is de verfilming van Zola's gelijknamige sleutelnovelle met frisse actrice Demoustier in de hoofdrol als vleesgeworden levensvreugde te midden van lieden die misbruik maken van haar geërfde fortuin en geen oog hebben voor haar sluimerende eenzaamheid, met uitzondering van lieftallige neef Lazare (Arlaud). Kundige, literair getrouwe verfilming.

Sans rancune!

2009 | Drama

België/Frankrijk 2009. Drama van Yves Hanchar. Met o.a. Thierry Lhermitte, Milan Mauger, Marianne Basler en Benoît Cauden.

Zonder direct het verhaal van zijn familie te dramatiseren heeft scenarist-regisseur Hanchar nogal wat elementen uit zijn leven verwerkt in deze luchtige film met een scheutje serieus. Op een Waals internaat in 1955 denkt de zeventienjarige aspirant schrijver Laurent (Mauger) in de onconventionele inspirator-leraar Vapeur (Lhermitte) zijn vader te herkennen. De laatste is als piloot tijdens WO II verdwenen. Wat volgt is half opgroeidrama, half ontmaskeringsintrige met veel ruimte voor de komische noot. Die kun je aan veteraan-van-de-grinnik Lhermitte wel overlaten en zo levert Sans rancune! per saldo zeven kwartier pretentieloos vermaak op.

Les diablesses

2007 | Drama

Frankrijk/België 2007. Drama van Harry Cleven. Met o.a. Anna Mihalcea, Stéphanie Sokolinski, Bernadette Lafont, Marianne Basler en Annie Grégorio.

In de jaren vijftig belanden Sylvie (Mihalcea) en Denise (Sokolinski) in een van de katholieke Bon Pasteur-tehuizen waar recalcitrante meisjes, tienermoeders en andere 'lastposten' vanaf hun negende jaar ter gedragscorrectie konden worden opgeborgen. Hoewel de filmtitel 'De duivelinnen' eenduidig op de internaatsmeiden lijkt te slaan, zegt hij meer over de zusters van Le Bon Pasteur ('De Goede Herder'). Hun vaak hardvochtige regime liet bij vele meisjes sporen na en uiteindelijk werden de archaïsche heropvoedingsinstituten gesloten. Dit Franse zusje van het schrijnende The Magdalene Sisters, werd grotendeels opgenomen in een voormalig internaatsgebouw in Lille.

Des fleurs pour Algernon

2006 | Sciencefiction, Drama

Frankrijk/Zwitserland 2006. Sciencefiction van David Delrieux. Met o.a. Julien Boisselier, Hélène de Fougerolles, Marianne Basler en Frédéric van den Driessche.

Dit atypische Franse SF-drama met waarschuwend filosofische ondertoon is gebaseerd op Flowers for Algernon, een bekroond kort verhaal ('59) van Daniel Keyes dat hij later tot succesroman bewerkte. Twee ambitieuze wetenschappers peppen het intellect van de muis Algernon kunstmatig op. Wanneer dat succesvol líjkt, ondergaat zwakbegaafd proefkonijn Charles (Boisselier) dezelfde behandeling. Er zit een aanzienlijk kippenvelelement in dit futuristische breinversterkersidee; denk aan genetisch gemodificeerd voedsel en frons het voorhoofd bij academische knutseldrift.

Gespenster

2005 | Drama

Duitsland 2005. Drama van Christian Petzold. Met o.a. Julia Hummer, Sabine Timoteo, Marianne Basler, Aurélien Recoing en Benno Fürmann.

De Duitse filmmaker Christian Petzold werd bekend met de haast Hitchcockiaanse thrillers Die Innere Sicherheit en Toter Mann (beide op het International Film Festival Rotterdam vertoond). In deze wat tragere film draait de plot rond een echtpaar. Hun driejarige kind is enkele jaren geleden verdwenen, waarna de vrouw in een psychiatrische inrichting is beland. Net als Die Innere Sicherheit werd het scenario van Gespenster (mede)geschreven door Harun Farocki, de regisseur van de vermaarde documentaire Videogramme einer Revolution over de laatste dagen van de Roemeense dictator Nicolae Ceaucescu. Genomineerd voor een Gouden Beer op het filmfestival van Berlijn.

Un fils sans histoire

2004 |

Frankrijk/België 2004. Daniel Vigne. Met o.a. Thibault de Montalembert, Marianne Basler en Jean-Paul Moncorgé.

De Duitse filmmaker Christian Petzold werd bekend met de haast Hitchcockiaanse thrillers Die Innere Sicherheit en Toter Mann (beide op het International Film Festival Rotterdam vertoond). In deze wat tragere film draait de plot rond een echtpaar. Hun driejarige kind is enkele jaren geleden verdwenen, waarna de vrouw in een psychiatrische inrichting is beland. Net als Die Innere Sicherheit werd het scenario van Gespenster (mede)geschreven door Harun Farocki, de regisseur van de vermaarde documentaire Videogramme einer Revolution over de laatste dagen van de Roemeense dictator Nicolae Ceaucescu. Genomineerd voor een Gouden Beer op het filmfestival van Berlijn.

Bienvenue en Suisse

2004 | Komedie

Frankrijk/Zwitserland 2004. Komedie van Léa Fazer. Met o.a. Denis Podalydès, Vincent Perez, Emmanuelle Devos en Marianne Basler.

Om een erfenis van twee miljoen Zwitserse franken te toucheren dient de naar Frankrijk geëmigreerde etnoloog Thierry zich opnieuw de mores en gebruiken eigen te maken van het Alpenland dat hij ooit bewust verliet. Neef Aloïs biedt Thierry een stoomcursus herintegratie aan. Bergen, burgerlijkheid, beleefdheid, netheid, chocolade, zwartbankieren, klokjes, avant-gardekunst, kaas - alle Zwitserland-clichés komen even gedag zeggen in deze aimabele zedenkomedie à l'ancienne waarin Podalydès weer eens perfect is gecast. Geestige optiteling, verrassend slot.

L'île atlantique

2003 | Drama

Frankrijk 2003. Drama van Gérard Mordillat. Met o.a. Franck de la Personne, Catherine Jacob en Marianne Basler.

Om een erfenis van twee miljoen Zwitserse franken te toucheren dient de naar Frankrijk geëmigreerde etnoloog Thierry zich opnieuw de mores en gebruiken eigen te maken van het Alpenland dat hij ooit bewust verliet. Neef Aloïs biedt Thierry een stoomcursus herintegratie aan. Bergen, burgerlijkheid, beleefdheid, netheid, chocolade, zwartbankieren, klokjes, avant-gardekunst, kaas - alle Zwitserland-clichés komen even gedag zeggen in deze aimabele zedenkomedie à l'ancienne waarin Podalydès weer eens perfect is gecast. Geestige optiteling, verrassend slot.

Va, petite!

2002 | Komedie

Frankrijk 2002. Komedie van Alain Guesnier. Met o.a. Marianne Basler, Julie Julien en Laurent Lucas.

Om een erfenis van twee miljoen Zwitserse franken te toucheren dient de naar Frankrijk geëmigreerde etnoloog Thierry zich opnieuw de mores en gebruiken eigen te maken van het Alpenland dat hij ooit bewust verliet. Neef Aloïs biedt Thierry een stoomcursus herintegratie aan. Bergen, burgerlijkheid, beleefdheid, netheid, chocolade, zwartbankieren, klokjes, avant-gardekunst, kaas - alle Zwitserland-clichés komen even gedag zeggen in deze aimabele zedenkomedie à l'ancienne waarin Podalydès weer eens perfect is gecast. Geestige optiteling, verrassend slot.

Boite Magique, La

2002 | Drama

Frankrijk/Tunesië 2002. Drama van Ridha Behi. Met o.a. Marianne Basler, Abdellatif Kechiche en Hichem Rostom.

Om een erfenis van twee miljoen Zwitserse franken te toucheren dient de naar Frankrijk geëmigreerde etnoloog Thierry zich opnieuw de mores en gebruiken eigen te maken van het Alpenland dat hij ooit bewust verliet. Neef Aloïs biedt Thierry een stoomcursus herintegratie aan. Bergen, burgerlijkheid, beleefdheid, netheid, chocolade, zwartbankieren, klokjes, avant-gardekunst, kaas - alle Zwitserland-clichés komen even gedag zeggen in deze aimabele zedenkomedie à l'ancienne waarin Podalydès weer eens perfect is gecast. Geestige optiteling, verrassend slot.

Va savoir

2001 | Drama, Komedie, Romantiek

Duitsland/Italië/Frankrijk 2001. Drama van Jacques Rivette. Met o.a. Marianne Basler, Sergio Castellitto, Jeanne Balibar, Bruno Todeschini en Hélène de Fougerolles.

Innemende comedy of manners rond zes personen (een regisseur, een actrice, haar voormalige amant, diens echtgenote, haar minnaar en zijn zus) biedt bitterzoete verwikkelingen en hilarische situaties, gemodelleerd naar Pirandello's 'Zes personages op zoek naar een auteur'. Het literair getinte scenario is een typisch ensemblestuk, dat met de solide rolverdeling heel goed tot zijn recht komt, vooral tegen de achtergrond van het theaterwereldje, waarin de 73-jarige Rivette, die met Va savoir wellicht een van zijn toegankelijkste films heeft gemaakt, zo graag werkt. Tegenover het volledig uitgebalanceerde geheel staat de lange speelduur, voor een modern publiek mogelijk wat teveel van het goede.

Julien l'apprenti

2000 | Drama, Oorlogsfilm

België/Frankrijk 2000. Drama van Jacques Otmezguine. Met o.a. Francis Huster, Marianne Basler, François Morel, Benjamin Rolland en Gaspard Ulliel.

Tegen het einde van WO I sneuvelt Charles Chevalier. Zijn vrouw Lucienne (Basler) blijft alleen achter met de kleine Julien. Na de oorlog hertrouwt Lucienne met Doinot (Morel), een weduwnaar met drie kinderen. Julien (Ulliel als puber, later Rolland) voelt zich niet thuis in dit nieuwe gezin. Op jonge leeftijd verlaat hij de school en gaat als leerjongen in dienst in de pelterij van Delhomme (Dauphin) om er het beroep van bontbewerker te leren. Zo komt hij terecht bij bonthandelaar Rosmer (Huster) en wordt verliefd op de knappe Marianne (Prassinos). Deel twee, dat de ondertitel [KL]Tout l`avenir du monde[KLE] meekreeg, begint met het uitbreken van WO II. Julien moet naar het front. Alvorens te vertrekken verneemt hij nog dat Marianne zwanger is en dat ze gaat trouwen. Na de capitulatie keert hij terug om te vernemen dat Rosmer en zijn vrouw (Sébastien) als joden hun zaak moesten sluiten. Een deel van het gezin, w.o. Marianne, werd gedeporteerd. Julien tracht hen terug te vinden. Tevens probeert hij het dochtertje van Marianne op het platteland in veiligheid te brengen. Uitstekende recreatie van de sfeer in het Frankrijk tussen de twee oorlogen en tijdens WO II. In het eerste deel wordt veel aandacht besteed aan de gevaren die uitgaan van extreem rechts, terwijl het tweede deel zich meer concentreert op het lot van de joden onder de nazistische bezetting. De jonge Rolland, die de rol speelt van de volwassen Julien, zet een knap uitgetekend dramatisch personage neer. Ongetwijfeld een van de betere Franse tv-films, geschreven door regisseur Otmezguine en Jean-Claude Grumberg. Fraaie, sfeervolle fotografie van Alain Marcoen. Dolby Surround.

Maigret: Madame Quatre et ses enfants

1999 | Misdaad

Frankrijk/België/Zwitserland 1999. Misdaad van Philippe Bérenger. Met o.a. Bruno Cremer, Marianne Basler, Claude Duparfait, Sacha Briquet en Christian Morin.

Als een jonge vrouw bij commissaris Vaimber aanklopt met een onsamenhangend verhaal over een mogelijke moord, laat hij haar een getuigenis afleggen. Niet wetend hoe te handelen gaat hij met het verhaal naar Maigret, die vervolgens besluit om zelf op onderzoek uit te gaan. Een onderzoek dat Maigret niet alleen in aanraking brengt met Madame Quatre en haar kinderen, maar dat hem ook op het spoor zet van een meervoudig moordenaar.

Vidange

1998 | Drama

Frankrijk 1998. Drama van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Marianne Basler, Jean-Pierre Mocky, Jean Barny, Michel Bertay en Alain Fourès.

Mireille Bertillet (Basler) is een nog redelijk jonge rechter in een provincieplaats en verloofd met een saaie apotheker. Haar leven is een sleur. Dan krijgt ze bericht dat ze overgeplaatst wordt naar Parijs. Ze beschouwt dit als haar grote kans om toch nog carrière te maken en verbreekt de verloving. Ze weet niet dat haar benoeming te 'danken' is aan de officier van justitie, die graag een onervaren rechter op die post wilde, zodat hij zijn gang kan gaan met zaken die moeilijk grijpbare mensen uit de politiek en de clerus betreffen. Als Mireille dit doorkrijgt zit ze gevangen in het web. Aardige blik achter de schermen van het gekonkel in naam van de gerechtigheid en de Franse republiek. Buiten de landsgrenzen minder gemakkelijk te doorgronden ondanks het goede spel en de behoorlijke regie. Het scenario is van regisseur Mocky en André Ruellan en het dialoog van Michel Grisolia. Het camerawerk is van Edmond Richard.

Le danger d'aimer

1998 | Drama

Zwitserland/Frankrijk 1998. Drama van Serge Meynard en Serge Maynard. Met o.a. Marianne Basler, Robin Renucci, Serge Hazanavicius, Serge Riaboukine en Marianne Anska.

Tijdens het onderhoud van de door hem uitgebate kabelbaan heeft Julien (Renucci) een ongeval dat hem impotent achterlaat. Vanaf dat ogenblik leven hij en zijn vrouw H[KA1]el[KA2]ene (Basler) in een platonische, maar erg tedere en soms perverse, relatie. Het leven verloopt rustig in hun wintersport station, tot op de dag dat een zekere Antoine (Hazanavicius) in hun leven verschijnt. De jongeman beseft niet dat hij in een beklemmend en dreigend universum terecht is gekomen. Bevreemdend drama dat soms doet denken aan de eerste films van een Polanski, zonder echter dezelfde kwaliteit te bieden. Nochtans zijn de drie hoofdvertolkers uitstekend in de uitbeelding van hun door het noodlot gedreven personages. De sfeer wordt zeer goed opgebouwd naar de knappe climax. Richard Prieur, Brigitte Bellac, Chantal Pelletier en regisseur Meynard bewerkten de roman A San Pedro ou ailleurs van Frédéric Dard. Cameraman Bruno Privat maakt optimaal gebruik van de prachtige berglokaties.

Marquise

1997 | Historische film, Romantiek, Komedie

Zwitserland/Italië/Frankrijk/Spanje 1997. Historische film van Véra Belmont. Met o.a. Sophie Marceau, Bernard Giraudeau, Lambert Wilson, Patrick Timsit en Thierry Lhermitte.

Hoertje en later zangeres/actrice mademoiselle Du Parque, ook wel Marquise, werd aanbeden door iedereen in Frankrijk, onder wie Racine en koning Louis XIV. Toneelschrijver Molière ontdekt Marquise terwijl ze danst in de regen. De manier waarop haar loopbaan zich voltrekt, ze Racine ontmoet en later ongeluk treft, wordt soapig en weldadig getoond in een mix van komedie en tragedie. Marquise wordt vanwege de romances en het theater wel vergeleken met de klassieker Les enfants du paradis (1945), maar de film haalt door karikaturale personages en de moderne sensuele scènes van Marceau, niet dat niveau.

La femme de plume

1996 | Romantiek

Frankrijk 1996. Romantiek van Chantal Picault. Met o.a. Marianne Basler, Antoine Chappey, Maxime Leroux, Véra Briole en El Kébir.

Na haar pijnlijke breuk met Alain wil radiopresentatrice Rose Cassenti (Basler) een nieuw leven beginnen. Ze geeft haar job op en verlaat Parijs om zich in haar geboortedorp Magagnose te vestigen. Hier neemt ze opnieuw contact op met haar jeugdvriendin Marie (Briole) en de bakker Jean (Leroux), die zelf met huwelijksproblemen te kampen heeft. Rose voelt zich aangetrokken tot haar buurman Romain Marenas (Chappey), een chef-kok uit Parijs die ervan droomt een restaurant te openen in de streek. Marie op haar beurt heeft een vriend in de hoofdstad, maar ze heeft moeilijkheden om met hem te corresponderen. Ze vraagt Rose om voor haar een brief te schrijven. Dit raakt bekend en korte tijd later is Rose brievenschrijfster voor de mensen van het dorp. Een nostalgisch, sentimenteel romantisch drama dat zijn charme vooral haalt uit de blakende zon van het zuiden. Het verhaaltje heeft weinig om het lijf, maar is een geschikt motief om diverse typetjes ten tonele te brengen. Het contrast tussen het leven in de stad en in het dorpje is vanzelfsprekend groot en ook daarvoor hoef je deze film echt niet te zien. Basler is charmant en openhartig, maar dat kan dit scenario van Claire Aziza niet doen opleven, evenmin als de mooie fotografie van Eric Guichard.

Le sang du renard

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Serge Meynard en Serge Maynard. Met o.a. Marianne Basler, Julie-Anne Roth, Jacques Bonnafé, Dimitri Rougeul en Serge Riaboukine.

In een dorpje van de Franse Jura plaagt de dorpsidioot, S[KA1]everin (Bonnaff[KA1]ede) de kleine Marinette (Roth), waardoor het meisje in een rivier valt. Marinette is ongedeerd maar S[KA1]everin is ervan overtuigd dat zij verdronken is. Doodsbang vlucht hij naar huis, waar hij opgevangen wordt door zijn zuster Raymonde (Basler). Die profiteert van Séverins naïviteit om hem in hun huis te 'verbergen'. Dit landelijk drama, gesitueerd in 1965, is geschreven door regisseur Meynard, en houdt de kijker tot de laatste minuut in de ban. Origineel en realistisch. Schitterende vertolkingen van Basler en Bonnafé, subtiel simplistisch maar toch met enkele donkere kantjes. Muziek van Roland Romanelli.

La poupée qui tue

1995 | Drama, Thriller

Frankrijk 1995. Drama van Bruno Gentillon en Bruno Gantillion. Met o.a. Marianne Basler, Jean-Claude Adelin, Isabelle Lennartz, Philippe Magnan en Benjamin Ritter.

Basler is een vrouw als zovele anderen. Ze werkt in een coiffeursalon en is alleen verantwoordelijk voor de opvoeding van haar vierjarig dochtertje. Op een dag slaat het drama toe: het meisje sterft. De schuldige is een doodeenvoudige pop van een bekend model. Of beter gezegd een namaak ervan, een moordende namaak. Basler zal niet rusten voordat de schuldigen gevonden zijn, ook al staat de politie machteloos tegenover de kanker van de namaak. Een actueel drama dat elke dag, waar dan ook kan toeslaan: de fabricatie en infiltratie in de winkels van een namaakpop, vervaardigd in dodelijk materiaal. Basler speelt met overtuiging haar veeleisende hoofdrol. Goed uitgewerkt scenario van Gantillon en Françoise Bourdin, naar een verhaal van Jean-Michel Meyrat en een idee van Alain-Michel Blanc. Houshang Baharlou nam plaats achter de camera. Formaat 16/9. Nicam Stereo.

L'enfance volée

1995 | Drama

Frankrijk/Zwitserland/Nederland/België 1995. Drama van Jean-Pierre De Decker. Met o.a. Marianne Basler, Roy Verhage, Hans Dagelet, Madi Broekman en Kim van Deene.

Nu de ouders van Benny Jaspers (Verhage) uit elkaar zijn wordt de jongen door zijn vader Lukas (Dagelet) naar de internationale school in Den Haag gezonden. Lukas die een internationale firma leidt die bedrijven koopt die op faling staan, wil dat zijn zoon zo vlug mogelijk in zijn voetstappen treedt. Hij beseft echter niet dat de jongen een dromer is die meer oog heeft voor vogels dan voor economische expansie. Op een dag ontdekt Lukas dat de jongen zijn horloge gestolen heeft. Benny komt in opstand en de enige die hem begrijpt is zijn moeder Julia (Basler). Knap psychologisch drama over een kind dat weigert om door zijn vader klaargestoomd te worden om zijn opvolger te zijn. Hij wil in de eerste plaats liefde, maar daarvoor heeft zijn vader het veel te druk, dus zoekt het kind een middel om zijn vader te bereiken. Goed gestructureerd scenario van Alain Leblanc en Ger Beukenkamp naar een verhaal van Leblanc. Achter de camera werd plaatsgenomen door Michel van Laer.

Cœur de cible

1995 | Misdaad

Frankrijk 1995. Misdaad van Laurent Heynemann. Met o.a. Francis Huster, Marianne Basler, José Garcia, Jean-Yves Berteloot en Aladin Reibel.

Vanessa Wenger (Basler) is directrice van een bedrijf dat kijkonderzoeken verricht. Ze ontvangt anonieme dreigbrieven. Commissaris Beaudrillard (Huster) is een man die van literaire verfilmingen en abstracte kunst houdt en een hekel heeft aan Amerikaanse politieseries. Hij wordt belast met het onderzoek. Hij maakt kennis met een wereldje dat hij nog niet kende. Hij ontdekt dat het milieu van de tv-productie zijn eigen regels kent. Hij neemt de zaak bloedernstig want er zijn inmiddels twee vrouwen vermoord. Beaudrillard die verband ziet tussen de twee moorden en kijkcijfers, heeft algauw twee verdachten op zijn lijstje staan: de ex van Vanessa en haar broer die in de tv- wereld zijn slag wil slaan. Een intelligente satire over de Franse audiovisuele bedrijfstak waarin heel wat bekende (tv- )gezichten een rol spelen. Het scenario is van niemand minder dan Bernard Pivot die een boekenprogramma heeft op de Franse tv. Hij weet natuurlijk heel goed, waarover hij het heeft. Zijn inktzwarte humor spaart dan ook niemand. De volgende persoonlijkheden spelen zichzelf: Ivan Leva[KA3]i (voormalig directeur van Frankrijk`s omroep nummer een: France Inter), voornoemde Bernard Pivot, Bruno Masure (presentator van het journaal op tv-zender France 2), Danièle Evenou, Claude Jean-Philippe, Philippe Gildas, Claude Serillon, Pierre Tchernia, Jérôme Bonaldi en Elise Lucet. Camerawerk van Robert Alazraki. Formaat 16/9. Nicam Stereo.

Het verdriet van België

1994 | Drama

Nederland/Frankrijk/België 1994. Drama van Claude Goretta. Met o.a. Mathias Engelbeen, Ronny Cuyt, Hilde Wils, Yvette Merlin en Greta Van Langendonck.

Niet helemaal geslaagde verfilming van Hugo Claus` gelijknamige monumentale bestseller uit 1983, tot een tv-serie gemaakt van 3 x 90m of 5 x 60m. Net als het boek is de lange tv- film gesitueerd in de periode 1939-1947, met delen die in elkaars verlengde liggen. Het is het verhaal van de jonge Louis (Engelbeen als kind, Cuyt als jongeman), die overeind blijft ondanks leugens, oorlog, hypocrisie, repressie, collaborerende vader van Uffelen en verbitterde moeder Basler, die het aanlegt met een Duitse officier. Speelt in een afgesloten, katholiek, Vlaams milieu vol tantes en ooms, nonnen en priesters, buurvrouwen, caf[KA1]ekameraden, oude bekenden en bekende vijanden. De centrale figuur heeft een beetje talent om de leugen te formaliseren (en wordt schrijver). Hij leert afstand te nemen en te glimlachen. Het is godgeklaagd dat een buitenlandse cineast, al is het dan de getalenteerde Zwitser Goretta, de roman van Claus (die zelf het scenario en de dialogen schreef) mocht, kon en wilde verfilmen. De beelden van Dominique Brenguier ogen mooi maar de personages blijven afstandelijk. Het geestige van de taal waarin het boek werd geschreven gaan door de harkerigheid van de meeste acteurs (Van Uffelen uitgezonderd) de mist in. De oppervlakkige anekdote onthult een aantal fundamentele zaken, maar in de mini-serie blijft het een plat verhaal over een Vlaams gezin dat fout was in WO II.

Farinelli - Il castrato

1994 | Historische film, Biografie, Muziek, Drama

Duitsland/Italië/België/Frankrijk 1994. Historische film van Gérard Corbiau. Met o.a. Stefano Dionisi, Enrico Lo Verso, Elsa Zylberstein, Caroline Cellier en Jeroen Krabbé.

Schitterende muzikale biografie over de in 1705 in de buurt van Napels geboren Farinelli (Dionisi) die eigenlijk Carlo Broschi heette. Op jeugdige leeftijd wordt hij gecastreerd, zodat hij zijn jongenssopraanstem behoudt. Als volwassen (ontmande) kerel krijgt hij hierdoor de nodige complexen, wat niet wegneemt dat zijn stem bij een aantal dames tot een muzikaal orgasme leidt, zoals bij de koele gravin Basler.

De opvolger

1994 | Drama

Nederland/Frankrijk 1994. Drama van Jean-Pierre De Decker. Met o.a. Roy Verhage, Hans Dagelet, Marianne Basler, Medi Broekman en Sacco van der Made.

Vader Jaspers (Dagelet) heeft het beste voor met zijn zoon Ben (Verhage). Hij wil dat hij slaagt: op school en in het leven. Zo iemand is waardig hem op te volgen. Hij ziet bij al die goede bedoelingen niet dat Ben daar niet tegen opgewassen is. Ben gaat er aan onderdoor. Basler is Ben's moeder en Van der Made z'n grootvader. Scenario van Ger Beukenkamp, door Jan van Raemdonck en Gerrit Visscher geproduceerd met fondsen van afnemers NOS, Gaumont Télévision, CineVista en TFPA.

L'ordre du jour

1993 | Komedie

België 1993. Komedie van Michel Khleifi. Met o.a. Robin Renucci, Michael Lonsdale, Marianne Basler, Francine Blistin en Bernard Cogniaux.

Vierde avondvullende speelfilm van Palestijn Khleifi, die in Belgi[KA3]e woont en werkt. Hij heeft duidelijk met zijn gebruikelijke onderwerpen die over het Midden Oosten gaan, willen afrekenen en koos daarvoor het boek van Jean-Luc Outers, die meeschreef aan het scenario van Khleifi. Outers is een voormalige ambtenaar uit Brussel, die heel goed weet hoe dat wereldje eruit ziet. Er heerst beperkte chaos achter de schermen van de ministeries; op Openbare Werken bevinden zich dossiers over lekkende zwembaden, onafgemaakte bruggen van snelwegen, tunnels die nergens op uitkomen, etc., etc. Renucci is Martin K (dit is niet zonder toeval volgens de regisseur), een klein ambtenaartje die rapporten moet schrijven voor zijn baas Stark (Lonsdale). Hij leeft en werkt voor zijn zoon Jonas, omdat zijn vrouw hen in de steek heeft gelaten en naar Amerika is vertrokken. Af en toe heeft hij eens een onschuldig uitspattinkje met de aardige Basler, de secretaresse-ma[KA4]itresse van onderdirecteur Gosselin (Delcampe). Dat is het weinige vertier in zijn troosteloze bestaan. Een dappere, maar niet al te geslaagde poging van Khleifi om het wisselende fortuin van ambtenaren die een speelbal van de politiek zijn, te verfilmen. Het camerawerk was in handen van Jean-Claude Neckelbrouck.

La peur

1992 | Drama

Frankrijk/Italië 1992. Drama van Daniel Vigne. Met o.a. Marianne Basler, Hanns Zischler, Cinzia De Ponti, Nicola Farron en Maurice Baquet.

Overspelige Basler, moeder van twee kinderen en de vrouw van de bekende Weense advocaat Zischler, bedriegt haar echtgenoot met de jonge concertpianist Farron, die haar les geeft. Als ze zich voorgenomen heeft niet meer stout te zijn, wordt ze geconfronteerd met De Ponti, die zegt de ma[KA4]itresse van haar leraar te zijn en zij begint Basler te chanteren. Basler vreest een schandaal en staat doodsangsten uit. Victor Ha[KA3]im bewerkte voor de tv-verfilming het korte verhaal [KL]Angst[KLE] van Stefan Zweig tot scenario. De sfeer van het tijdperk (1933) en de fraaie produktiewaarden verheffen dit supersentimentele drama enigszins. De mooie fotografie is van Vladimir Smutny. Onder dezelfde titel reeds eerder verfilmd door Robert Rosselini in 1954.

L'impure

1992 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1992. Romantiek van Paul Vecchiali. Met o.a. Marianne Basler, Françoise Lebrun, Ian Stuart Ireland, Agnès Seelinger en Amadeus August.

Parijs 1933. Basler is mannequin bij een bekende mode- ontwerpster. Ze is een onafhankelijke, cynische jonge vrouw zonder illusies. Tijdens een modeshow in Longchamp ontmoet ze de rijke Engelsman Ireland, met wie ze een verhouding begint. Uit hun relatie wordt een zoontje geboren. Een jaar later ontdekt Basler vlekken op haar huid. Een arts stelt melaatsheid vast. Hij raadt haar een behandeling aan in een lepra-kolonie op de Fiji- eilanden. Groots aangepakt romantisch drama over een individualistische vrouw die door haar ziekte de ingetogenheid van het leven leert kennen. Driestuiver-bewerking (met groot budget: opgenomen op Cuba) van de roman van Guy des Cars, door Jacques Espagne en Vecchiali. Het camerawerk van Roger Dorieux is spectaculairder dan het verhaal.

Blanc d'ébène

1992 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk/Guinee-Bissau 1992. Drama van Cheik Doukouré. Met o.a. Bernard-Pierre Donnadieu, Tom Novembre, Maka Kotto, Marianne Basler en Mariam Kaba.

Adjudant Donnadieu houdt zich tijdens WO II bezig met het bestuur van een canton (een soort uitgestrekt stadsdeel) van een plaats in Guinea in West-Afrika en het ronselen van infanteristen. Hij is een traditionele, goedbedoelende beterweter, de Europeaan die het ontluikende nationalisme niet begrijpt: de drang om zich te ontworstelen aan het Franse koloniale juk. Hij raakt met zwarte onderwijzer Kotto betrokken in een conflict dat op tragische wijze uit de hand loopt. Bekwaam gemaakte film. Het scenario is van regisseur Doukouré en achter de camera stond Patrick Blossier.

Eline Vere

1991 | Drama

Frankrijk/België/Nederland/Noorwegen 1991. Drama van Harry Kümel. Met o.a. Marianne Basler, Thom Hoffman, Monique van de Ven, Johan Leysen en Michael York.

Gekunstelde, z.g. eigentijdse en veel te lange verfilming van de Haagse roman van Louis Couperus. Het is een naturalistisch noodlotsdrama met de Zwitserse actrice Basler als de heldin. Ze is een zenuwzieke jonge vrouw uit de aristocratische kringen. Ze is erfelijk belast en heeft een onevenwichtig karakter. Ze revolteert tegen de bekrompen mentaliteit van de haar omringende bourgeosie en vlucht naar Brussel. Na enkele mislukte romances gaat zij (en de film) op de muziek van Isolde`s [KL]Liefdesdood[KLE] van Wagner geheel en al onderuit. Mooie plaatjes maar geen enkele (psychologische) diepgang. Eline`s leven is te saai, te chique en te bestoft weergegeven om echt te behagen. Hoffman charmeert als de losbollige neef Vincent, Van de Ven is Eline`s truttige zus Betsy en de eeuwig jeugdige York is Vincents Amerikaanse vriend met een voorkeur voor de mannen(liefde). Basler is mooi, ongedurig en wat frêle, maar goed nagesynchroniseerd.

Outremer

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Brigitte Roüan. Met o.a. Brigitte Roüan, Philippe Le Guay, Christian Rullier, Cédric-Emmanuel Kahn en Marianne Basler.

Drie jonge meisjes uit de gegoede burgerij wonen gedurende de jaren 1950-1960 in Algerije. Hun vader houdt veel van hen, ook al is hij streng. Dan duikt de charmante droomprins op, en met hem de bekende opeenvolging van leuke en minder leuke ervaringen. Niet minder dan vier bevriende scenarioschrijvers, overigens eveneens acteurs, hebben deze tamelijk onschuldige en banale film, met uitzondering van enkele tedere scènes, in elkaar geflanst. Een debuutfilm die helaas weinig bijzonders te melden heeft, met een aarzelende regie en acteursbegeleiding.

Les années terribles

1989 | Historische film, Drama

Frankrijk/Italië/Duitsland/Canada/Verenigd Koninkrijk 1989. Historische film van Richard T. Heffron. Met o.a. Christopher Lee, Klaus-Maria Brandauer, Jane Seymour, François Cluzet en Andrzej Seweryn.

Een groots spektakelstuk waarin vooral de tijd van het schrikbewind en de val van Robespierre wordt beschreven. Wel heeft de film te lijden onder alle gebreken van een praalzieke internationale co-productie, zoals ook bij Les années lumière al het geval was. De acteurs die Danton, Marat en Saint-Just spelen zijn respectievelijk Duits, Italiaans en Angelsaksisch! Lee speelt daarentegen een perfecte rol (geen wonder) als de beul Sanson. Deze film is beter dan die van Robert Enrico vawege zowel de dramatische intensiteit als de intelligente filmstijl. Zeer goede dialogen van Daniel Boulanger. Tweede deel van het tweeluik La Révolution Française. Deel 1: Les années lumière werd geregisseerd door Robert Enrico.

Les années lumière

1989 | Historische film, Biografie, Drama

Frankrijk/Italië/Duitsland/Canada/Verenigd Koninkrijk 1989. Historische film van Robert Enrico. Met o.a. Klaus-Maria Brandauer, Jane Seymour, François Cluzet, Jean-François Balmer en Andrzej Seweryn.

Een ambitieus fresco met een veelvoud aan personages, gemaakt met de beschikking over een enorme hoeveelheid geld. Het gaat over de eerste jaren van de Franse Revolutie, de periode die voorafgaat aan de Rode Terreur. Dit alles bewerkt door een nauwgezette en conformistische Robert Enrico. Bovendien gaat het om de 'officiële' versie onder een socialistisch bewind. Een goede geschiedenisles die met enige behoedzaamheid gevolgd moet worden. Deze reconstructie bezit alle gebreken van een internationale productie: Peter Ustinov als Mirambeau, Sam Neill als La Fayette, etc. Kortom, de berg heeft een muis gebaard. Eerste deel van het tweeluik La Révolution Française. Deel 2: Les années terribles werd geregisseerd door Richard T. Heffron.

Le cimetière des durs

1989 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1989. Misdaad van Yvan Butler. Met o.a. Jérôme Anger, Marianne Basler, Roger Jendly, Jean-Pierre Kalfon en Christian Rauth.

Een bewerking van de roman van Francis Ryck, verschenen in de misdaadreeks 'Série Noire'van Gallimard. Het verhaal speelt zich af rond de smokkel van uit Afrika afkomstige ruwe diamanten. Matige regie en veel gepraat voor een actiefilm, maar de kwaliteit van het spel kan er mee door, hoewel Kalfon in de rol van bendeleider schmiert alsof hij in een western speelt!

La soule

1989 | Oorlogsfilm, Historische film

Frankrijk 1989. Oorlogsfilm van Michel Sibra. Met o.a. Christophe Malavoy, Richard Bohringer, Marianne Basler, Jean-François Stévenin en Jean-Pierre Sentier.

Spanje 1813. De paarden van een Frans regiment worden gestolen door een deserteur. De officier wordt vastgezet op een gevangenisschip onder afschuwelijke omstandigheden. Hij overleeft dit en vindt de dief in de Dordogne. Hij daagt hem uit voor een spel, een oudere en veel ruwere versie van rugby, waarbij het toegestaan is elkaar te doden. De eerste speelfilm van Sibra die zich onderscheidde in de documentaire sector. De film komt hard aan als gevolg van de zeer wrede scènes.

Comprarsi la vita

1989 | Drama

Italië/Frankrijk 1989. Drama van Domenico Campana. Met o.a. Marianne Basler, Philippe Leroy, Alessandro Gassman, Richard Berry en Eleonora Brigliadori.

Een gelukkig getrouwde jonge vrouw moet tot kunstmatige inseminatie overgaan, wil zij een kind krijgen. Na de geboorte van de baby besluit zij de biologische vader van haar kind te ontmoeten. Deze ontmoeting verandert haar leven en ze wordt verliefd op hem. Film over de ethiek van de genetica. Goed spel. Scenario van de regisseur, camerawerk van Nino Baragli.

Blé en herbe, Le

1989 | Romantiek, Erotiek

Frankrijk 1989. Romantiek van Serge Meynard. Met o.a. Marianne Basler, Mathieu Roze, Sophie Aubry, Laetitia Julliand en Jean-Pierre Bisson.

Een bewerking van de beroemde roman van Colette, in 1954 al oneindig veel beter gedaan voor de bioscoop door Claude Autant- Lara. Dat geldt zowel voor de filmstijl als voor het spel, dat in deze film erbarmelijk is, want Roze beschikt niet over de vereiste kwaliteiten voor de rol van de puber.

La pêche au vif

1988 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1988. Avonturenfilm van Guy-André Lefranc. Met o.a. Jacques Morel, Louis Velle, Marianne Basler, André Falcon en Jacqueline Doyen.

Een bewerking van de romanserie van Jean Cosmos over een koppige rechter die regelmatig problemen heeft met zijn superieuren. Dit thema is al honderd keer eerder gebruikt en ditmaal zeer gemakzuchtig verfilmd.

Contrainte par corps

1988 | Thriller

Frankrijk 1988. Thriller van Serge Leroy. Met o.a. Marianne Basler, Vittorio Mezzogiorno, Catherine Wilkening, Tanya Lopert en Caroline Silhol.

Een jonge Française reist door een ver, vreemd land en krijgt te maken met de politieman die ze heeft afgesnauwd. Vanaf dat moment wordt haar verblijf een nachtmerrie. Ze komt zelfs in de gevangenis terecht. Naar een verhaal van Loula Ioanne, gebaseerd op ware gebeurtenissen. Leroy geeft de bijzondere feiten schematisch weer, demonstreert zijn beheersing van het visuele aspect en brengt de acteurs tot opmerkelijke prestaties.

A soldier's story

1988 |

1988. Larry Parr. Met o.a. Marianne Basler, Judge Reinhold en Gabriel Byrne.

Een jonge Française reist door een ver, vreemd land en krijgt te maken met de politieman die ze heeft afgesnauwd. Vanaf dat moment wordt haar verblijf een nachtmerrie. Ze komt zelfs in de gevangenis terecht. Naar een verhaal van Loula Ioanne, gebaseerd op ware gebeurtenissen. Leroy geeft de bijzondere feiten schematisch weer, demonstreert zijn beheersing van het visuele aspect en brengt de acteurs tot opmerkelijke prestaties.

A Soldier's Tale

1988 | Oorlogsfilm, Romantiek

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1988. Oorlogsfilm van Larry Parr. Met o.a. Gabriel Byrne, Marianne Basler, Judge Reinhold en Paul Wyett.

Kort na de landing der geallieerden in Normandië in 1944 wordt de Ierse soldaat Byrne verliefd op knappe Franse boerin Basler die echter door het Franse verzet ter dood wordt veroordeeld omdat zij Fransen aan de Gestapo zou verlinkt hebben. Byrne neemt haar in bescherming en tracht haar te redden van de wraak van het verzet. Somber oorlogsdrama met een mager scenario, maar gedragen door intense vertolkingen van o.a. de Belgische Basler.

Tant qu'il y aura des femmes

1987 | Komedie

Frankrijk 1987. Komedie van Didier Kaminka. Met o.a. Roland Giraud, Fanny Cottençon, Marianne Basler, Fionna Gélin en Martin Lamotte.

Scenario-schrijver Sam bedenkt verhalen die uiteindelijk minder gecompliceerd blijken dan zijn echte leven. Hij is namelijk verplicht om een verhouding te onderhouden met drie vrouwen tegelijk. Zoals men kan begrijpen voelt hij zich gemanipuleerd. Rond dit weinig bijzondere boulevardthema zou een begaafd regisseur (Michel Deville bijvoorbeeld) een sprankelende komedie kunnen maken. Maar dit vreselijke stuk is zonder enig belang. Het scenario is van regisseur Kaminka. Voor de fotografie tekende Eduardo Serra.

Les noces barbares

1987 | Drama

België/Frankrijk 1987. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Thierry Frémont, Marianne Basler, Yves Cotton, André Penvern en Marie-Ange Dutheil.

Een starre bewerking van de roman van Yann Queff[KA1]elec, die daarvoor in 1986 de Prix Goncourt kreeg. Fr[KA1]emont (die als kind door Cotton gespeeld wordt) is het buitenechtelijke loot van Basler, die hem in zijn prilste jeugd op zolder heeft opgesloten totdat zij ging trouwen met een vlijtige monteur. Ze raakt aan de drank over haar trauma dat ze ooit verkracht werd en ze stopt het resultaat ervan, haar zoon in een kindertehuis. De jongen koestert een ongebreidelde bewondering voor zijn moeder en op kerstavond ontvlucht hij het tehuis, nadat hij per ongeluk de boel in de fik heeft gestoken. Verstopt op een baggermolen, treft hij zijn moeder. Sommige scènes zijn belachelijk door de wil om zo sober mogelijk te spelen. Het lijkt wel een karikatuur van een film van Bresson. Het opmerkelijke spel van Frémont in de rol van Ludo, moet vermeld worden, maar dat is niet genoeg om deze mislukking te redden. Camerawerk van Walter van den Ende.

Le Beauf

1987 | Komedie, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1987. Komedie van Yves Amoureux. Met o.a. Gérard Jugnot, Gérard Darmon, Marianne Basler, Zabou Breitman en Didier Sauvegrain.

Een bescheiden employé bij de Banque de France, die al zijn idealen verloren heeft, leidt een eentonig en rustig bestaantje in zijn huisje in een voorstad. Dan komt een oude vriend uit Sydney langs. Deze sleept hem mee in het avontuur, met inbegrip van de 'inbraak' bij genoemde bank. De pech met deze debuutfilm is dat de regie het scenario en de opmerkelijke dialogen van Guy Beaumart niet waard is. De film schommelt namelijk onophoudelijk heen en weer tussen een komedie en een detective en wel zodanig dat het de intrige nadelig beïnvloedt. Maar het portret van deze 'boeven' en de visuele weergave bewijzen dat Amoureux een begenadigd regisseur is.

San Francisco

1986 | Komedie

België 1986. Komedie van Freddy Charles. Met o.a. Rufus, Mimi Bedin, Henry Guybet, Michel Israel en Jean Noben.

Nestor is een verlegen, teruggetrokken en onbeholpen jongeman. In stilte verliefd en vaak het slachtoffer van de grappen van zijn vrienden. Dan doet hij op een dag iedereen versteld staan door in het bezit te zijn van een retourtje San Fransisco... Een veel te mager thema voor deze uitgerekte en langdradige speelfilm, die op goed geluk aan elkaar is geplakt en een grote hoeveelheid opvulling bevat. Allemaal nietszeggend, ook al doet Rufus nog zo zijn best. Ook bekend als AEROPORT.

Rosa la Rose, fille publique

1985 | Drama

Frankrijk 1985. Drama van Paul Vecchiali. Met o.a. Marianne Basler, Jean Sorel, Pierre Cosso, Laurent Lévy en Catherine Lachens.

In de wijk van de Parijse Hallen vlucht Rose weg in een mythische droomwereld en het kost haar tenslotte haar leven. Dit is echter geen goede voorstelling van een film, gewijd aan nostalgie en mythen, en die je meeneemt op een geheimzinnige tocht in een zowel uitgestippelde als gedroomde wereld. Het geheel is poëtisch en boeiend, dankzij de overtuigingskracht van de regisseur.

Le Mystère Alexina

1985 | Drama

Frankrijk 1985. Drama van René Féret. Met o.a. Philippe Vuillemin, Valérie Stroh, Véronique Silver, Bernard Freyd en Marianne Basler.

Een getrouwe bewerking van Mémoires d'un hermaphrodite français du XIXe siècle, geschriften die door Michel Foucault ontdekt en uitgegeven zijn. Pas tegen de tijd dat zij onderwijzeres wordt, ontdekt Alexina dat zij in werkelijkheid een man is. Dat is te wijten aan haar uiterst vrome opvoeding die, kenmerkend voor die tijd, ervoor zorgde dat zij haar lichaam totaal niet kende noch iets wist over seksualiteit. Alexina pleegt dan ook zelfmoord. Een verstikkende verfilming van de zeden uit die periode, de heersende hypocrisie en de taboes. Echter te didactisch, waardoor er een hiaat ontstaat tussen het beeld en de overvloedige woorden. Opvallende fotografie van Bernard Zitzerman.

L'amour propre

1985 | Muziek, Komedie

Frankrijk 1985. Muziek van Martin Veyron. Met o.a. Jean-Claude Dauphin, Nathalie Nell, Marianne Basler, Jean-Luc Bideau en Béatrice Houplain.

Martin Veyron, die een nogal overschat striptekenaar is omdat hij saai is, geobsedeerd door seks is en in herhalingen valt, regisseert hier zijn eerste film. Zoals bijna altijd laten stripfiguren zich moeilijk tot mensen van vlees en bloed omtoveren. Alles draait om Lauzier, een wrede, grimmige en sombere satire - enkele amusante scènes uitgezonderd - vaardig maar karikaturaal gemaakt soms systematisch en oppervlakkig.

3 hommes et un couffin

1985 | Komedie, Drama

Frankrijk 1985. Komedie van Coline Serreau. Met o.a. Roland Giraud, Michel Boujenah, André Dussollier, Philippine Leroy-Beaulieu en Dominique Lavanant.

Drie drukbezette vrijgezellen, woonachtig in een aanzienlijk Parijs' appartement, ontfermen zich broederlijk-vaderlijk over het baby’tje Marie, dat door een samenloop van omstandigheden op hun drempel is beland. Onbevangen potpourri van mild-progressief verhaaltje en burgermanskomedie wint op sympathiepunten dankzij de uitstekende acteurs, de immer innemende Dussollier voorop. Met drie Césars, een verlaat vervolg (18 ans après in 2003) en het Amerikaanse hermaaksel 3 Men and a Baby werd deze Franse kassakraker van ex-trapezewerkster, actrice en dramaturge Serreau een duurzame surprisehit. Marianne 'Eline Vere' Basler speelt een bijrolletje.

Le chagrin des Belges

-1 |

. Claude Goretta. Met o.a. Ronny Coutteuree.a, Marisa Benson en Marianne Basler.

Drie drukbezette vrijgezellen, woonachtig in een aanzienlijk Parijs' appartement, ontfermen zich broederlijk-vaderlijk over het baby’tje Marie, dat door een samenloop van omstandigheden op hun drempel is beland. Onbevangen potpourri van mild-progressief verhaaltje en burgermanskomedie wint op sympathiepunten dankzij de uitstekende acteurs, de immer innemende Dussollier voorop. Met drie Césars, een verlaat vervolg (18 ans après in 2003) en het Amerikaanse hermaaksel 3 Men and a Baby werd deze Franse kassakraker van ex-trapezewerkster, actrice en dramaturge Serreau een duurzame surprisehit. Marianne 'Eline Vere' Basler speelt een bijrolletje.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Marianne Basler op televisie komt.

Reageer