vpro presenteert nieuw seizoen: pro vpro

Nieuwe programma's voor het najaar

impressie nieuwe programma's 2013/2014

pro vpro

In de seizoensbrochure 2013 - 2014 (PDF) van de VPRO en Human staan alle VPRO-programma’s van a tot z gerangschikt en beschreven. Van Amor met een snor, waarin Stef Biemans op zoek gaat naar de echte Latijns-Amerikaanse liefde, tot Zomergasten dat ieder jaar weer een inmiddels onmisbare brug slaat tussen het voor- en het najaar. De nieuwe programma’s van Human staan apart vermeld.

Het hele aanbod is te vinden op alfabetische volgorde. Door dat alfabet heen staan gekende titels, films, series en documentaires, prachtige aankopen, en ook komend seizoen weer een groot aantal nieuwe producties: Arm en Rijk, Bikkels, Boeken op reis, Broers en zussen, De bergen achter Sotsji, Grenzeloos, Johan, Klik, Klimaatjagers, Licht op het Noorden, Moestuinieren, Nooit meer Slapen, Over de Liefde, United stuff of America.

In het nieuwe seizoen zijn de gevolgen verwerkt van de bezuinigingen. In 2014 is minder programmageld te besteden en dat heeft gevolgen voor ons aanbod. We nemen afscheid van titels op radio en TV. Door te reorganiseren heeft de VPRO tegelijkertijd de kosten gedrukt en de programmaproductie efficiënter gemaakt. Zodat we ook in 2014 kunnen bogen opeen omvangrijk en gevarieerd programmapakket. Bijdragen van leden en donateurs en cofinanciering door mediapartners helpen de kwaliteit in stand te houden.

De VPRO kiest in 2014 nadrukkelijker voor een aantal thema’s: buitenland en documentaire, politieke actualiteit en onderzoeksjournalistiek, wetenschap en duurzaamheid, geschiedenis, film en drama, muziek, boeken en jeugd. Binnen die genres zetten we alle media in. TV, radio, digitale media en de VPRO Gids. Vaak rond een thema, zoals nu met Liebe Deutschland? in aanloop naar de Duitse verkiezingen. Zo gaan programma’s elkaar versterken en gidsen we kijkers en luisteraars beter door het media-aanbod.

De VPRO investeert verder in nieuwe media. Het digitale HollandDoc 24 wordt steeds meer alternatief voor Nederland 1, 2 en 3 als het om documentaires en series gaat, vaak in interessante thema’s gepresenteerd. De VPRO start op vpro.nl een eigen kanaal waarop iedere week een nieuwe selectie van de beste VPRO TV te zien is. Op VPRO TV is het altijd zondagavond met drie vaste onderdelen: VPRO Vintage, VPRO Vrijplaats en VPRO Vandaag.

De radioprogrammering verandert ingrijpend per 1 januari 2014. Op Radio 1 stoppen Villa VPRO op de middag, Brands met boeken, Idzerda en Plots. Maar daar staan wel twee nieuwe en prominente programma’s tegenover. Nooit meer Slapen, een dagelijks kunst- en cultuurprogramma om middernacht en drie keer in de week Grenzeloos, de nieuwe blik op de wereld van de VPRO. Het aantal VPRO documentaires voor Holland Doc Radio wordt met extra budget verdubbeld. 3voor12 heeft positie gehouden op 3FM. Op Radio 4 en 6 start samen met Vrije Geluiden TV het nieuwe Vrije Geluiden Klassiek en Vrije Geluiden Jazz in het weekeinde.

Het motto van het nieuwe mediajaar is PRO VPRO. De VPRO wil met de programmering een vehikel voor verandering zijn. In de traditie van Tegenlicht gaat de VPRO op zoek naar veelbelovende trends, nieuwe initiatieven, onverwachte invalshoeken, stimulerende gedachtesprongen, verlossende humor en briljante oplossingen. En we willen met onze programma’s, makers en partners verschil maken. Als omroepvereniging deel uitmaken van een beweging uit de malaise. Meedenken over kansen en oplossingen, de blik verruimen en werken aan creatieve en slimme concepten en oplossingen. Smaakmakers zijn.

Om vooruit te komen moet je soms tegengas geven, kritiek organiseren, de grenzen opzoeken, uitvergroten en inzoomen. Theaterregisseur Johan Simons verwees in de vierde aflevering van Zomergasten naar onze oosterburen die dat beter doen dan wij. Durf de discussie aan te gaan en koester de polemiek, zei hij, om niet te verlammen in de consensus. De VPRO neemt die oproep het komend seizoen weer ter harte. We gaan de positie van de VPRO als zelfstandige omroepvereniging zeker stellen en versterken. Liefst samen met Human die aspirant-omroep wil worden om de samenwerking met de VPRO door te kunnen zetten. De VPRO gaat een nieuwe erkenning aanvragen bij het ministerie en we gaan opnieuw leden werven. Die blijven van belang als legitimatie voor onze subsidie, als medefinancier, achterban en publiek. Daarom gaat de VPRO de boer op om mensen te vragen zich uit te spreken, mee te denken en lid te worden. En we scharen ons in het verzet tegen de afbraak van de publieke omroep door het kabinet. De publieke omroep gaat actievoeren tegen nieuwe bezuinigingen en de VPRO doet mee. Omdat een sterke publieke omroep zonder VPRO ondenkbaar is en een sterke VPRO niet zonder een publieke omroep kan. Het VPRO programma-aanbod 2013 - 2014 is voor die stelling opnieuw het bewijs. Voor inspiratie, voor de verbeelding, voor de verandering. PRO VPRO.

Lennart van der Meulen
Algemeen directeur VPRO