Wat weten we eigenlijk over China, of over Japan, en over Korea en de Koreanen? Met die vraag begint theatermaker Lucas De Man zijn nieuwe voorstelling De Man in Azië. Van Tokio tot Singapore en van Taipei tot Seoul sprak De Man met honderden Aziatische millennials.

Deze voorstelling volgt op het succes van De Man door Europa. 'De strijd van de jonge generatie is groot in Azië. Ze willen een andere wereld waarin geld en de angst om te falen niet alles meer is. Ze zijn progressief en ze vechten harder', vertelt hij. Daarbij zetten ze zich af van traditionele waarden en ligt een toekomst waarin robots het dagelijks leven overnemen voor het grijpen.

Aan de hand van drie vrouwelijke personages vertelt hij het verhaal van een generatie met antwoorden op moderne uitdagingen. Of dit nu op het gebied van overbevolking, klimaatverandering of kunstmatige intelligentie is. 'De toekomst is aan de vrouwen. Dat is iets wat ik echt gemerkt heb. Zij voeren de strijd aan.'

Tip

Lucas De Man gaat langs zeventien Europese steden op zoek naar denkers en doeners van deze tijd.

Het gele gevaarte

Tijdens zijn voorstelling doorbreekt De Man gangbare stereotypen door feiten en verhalen te combineren. Zo vertelt hij over het ontstaan van het cliché van het gele gevaarte. De Aziaten waren tot de achttiende eeuw wit en Europeanen - omdat zij konden blozen - rood. Door een encyclopedie van wetenschapper Carl Linnaeus veranderde dat beeld naar gele Aziaten en witte Europeanen.

Ook van zijn eigen vooroordelen is na de reis niets meer over. 'Mijn beeld was dat Aziaten allemaal op elkaar lijken. Dat ze geen eigen mening hebben, niet creatief zijn en van technologie houden. Het is erg dat wij in deze tijd als jonge generatie zeker over Aziatische mensen nog ongelooflijk stereotiep denken.'

De Man in Azië speelt vanaf dinsdag bij Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Later deze maand is de voorstelling ook in Tilburg en Den Bosch te zien.