Lucky Fonz III schittert als een ster aan het firmament van de Nederlandse popmuziek. Maar ook hij haalt zijn inspiratie toch ergens vandaan? Wie leert hem grenzen overschrijden? Wie geeft hem de moed om door genres heen te denken? Kortom: op welke schouders staat Lucky Fonz III?

#1 George Bataille – Het oog

‘Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in filosofie, en dan vooral de Franse: Camus, Sartre, dat soort. Maar ik las een keer Foucault, en die had het steeds over ene Bataille. De leukste manier om iets nieuws te ontdekken is wanneer mensen die je tof vindt, praten over wat zij vet vinden. Bovendien: ik hoorde dat de novelle Het Oog (1927) van Bataille veel over seks gaat, dus toen was ik al helemaal geïnteresseerd. 

Het is een kort boekje, maar het is zo’n explosie in mijn hoofd! Het gaat over een stel tieners die seksueel compleet van het padje afgaan. Alleen maar bloed en sperma en pis en schijt: één grote teringzooi. Vanaf pagina twee gaat dat boek over alle grenzen. Ik las het samen met mijn vriendin, die ook filosoof is, en we vonden het zo goed. Uiteindelijk eindigt het wel heel ontroerend hoor. Maar wat mij vooral interesseert is de combinatie tussen transgressie en poëzie. Eerst alle remmen los, en dan pas kijken wat er emotioneel gebeurt.

Mijn nieuwe theatershow heet Buiten de lijnen, en dit boek is daar een directe inspiratiebron voor. In die voorstelling zoek ik grenzen op in de breedste zin van het woord: de grens van het theater, van de fantasie, morele grenzen, ga zo maar door. Wat ik van Bataille leer is dat grensoverschrijding in elke zin van het woord heel veel interessante poëzie en ingevingen met zich mee kan brengen.’

#2 DJ Arjuna en Beyonder - Shoot That Motherfuck

‘Een van de tekenen dat je ouder wordt is dat je ineens weer interesse krijgt in shit die achter je ligt. Dat is het begin van je midlife crisis, en daar zit ik dus in. Ik luister nu de hele tijd hardcore die ik ook in mijn tienerjaren luisterde. Vooral Shoot that motherfuck is zo vet. Een soort donkere gabber, heel dicht bij techno ook. Het heeft een videoclip met van die nineties computer graphics. Iemand wordt in die clip geofferd en krijgt een mes door zijn lijf. Ik weet nog dat ik dat destijds fucking intens vond.

Nu heb ik eindelijk als muzikant uitgevogeld hoe ze die muziek maken, en dat ben ik nu in mijn liveshow aan het integreren: synthesizers, drumcomputers en techno-invloeden. Dat inspireert mij enorm. Ik ben ook helemaal niet bang dat ik dit niet zou mogen doen omdat het niet bij mijn muziek past. Ik ben ervan overtuigd dat mensen op het podium iemand willen zien die zijn eigen rare shit achtervolgt. Als je jezelf gaat beperken, is dat in zekere zin minachting van je publiek.’

#3 Henry van Loon - Sleutelmoment

‘Comedy is best een technisch ingewikkeld iets. Het is lastig om het goed te doen, net als muziek. Maar ik denk dat comedy nét wat meer intellect van je vraagt. Want zeg nou zelf: je kan je waarschijnlijk prima een domme muzikant voorstellen, maar een domme komiek? Of een achterlijke schrijver? Om comedy technisch goed te doen heb je volgens mij intellect nodig.

Ik ben zelf meer muzikant dan komiek, dus als ik komische dingen wil doen moet ik echt goed kijken naar mensen die het goed kunnen. Henry van Loon is gewoon een meester daarin. Als je die show ziet denk je: “Wauw.”
Je ziet gewoon dat hij een goede acteur is. De beste komieken, Toon Hermans, Hans Teeuwen, dat zijn denk ik ook allemaal goede acteurs. Als ik van Loon zie denk ik niet “Ah damn, ik ben zelf een loser,” maar dan wil ik ook zoiets gaan doen. Het wordt nooit hetzelfde natuurlijk, maar het inspireert mij enorm om dat een beetje te proberen. Zet hier maar een link bij naar de Stiekeme tietenkijk-bril. Die shit is gewoon supergrappig.’

 

Lucky Fonz III toert momenteel met zijn programma 'Buiten de Lijnen' door het land.