Naakt op een kleedje

Devika Partiman

In de tweede aflevering van het nieuwe seizoen van 'Naakt op een kleedje' spreken Yuki Kho en Heske ten Cate met sociaal activist Devika Partiman, die vertelt over een werk van Patricia Kaersenhout.

Beluister en abonneer je hier op de podcast Naakt op een kleedje in je favoriete podcastapp. 

Over de gast

Devika Partiman (1988) is sociaal activist. In februari 2017 richtte ze Stem op een Vrouw op, een stichting die zich richt op de politieke emancipatie en representatie van vrouwen in Nederland. In de Tweede Kamer zijn van de 150 leden 46 vrouw. Denk, Forum van Democratie en SGP hebben géén vrouwen als vertegenwoordigers. Van de 75 leden in de Eerste Kamer zijn er - verdeeld over tien partijen - 27 vrouw. Partiman weet met succes mensen te informeren en te activeren over vrouwen in de politiek en zo aan de status quo te morrelen. Ook is ze actief in de antiracisme beweging, waar ze zich onder meer bij educatieve stichting Nederland Wordt Beter inzet voor bredere kennis over Nederlands koloniale verleden.

Over het kunstwerk

Guess Who’s Coming to Dinner Too? (2019 - nog steeds gaande) is een sociaal monument van kunstenaar en activist Patricia Kaersenhout. Ze levert met dit project een reactie op ╩╗The Dinner Party╩╝ (1979), het bekendste werk van feministisch kunstenaar Judy Chicago dat permanent is opgesteld in the Brooklyn Museum. Kaersenhout vormt een artistiek-inhoudelijke kritiek op de behandeling van de zwarte vrouw in ‘The Dinner Party’. Geïnspireerd op het werk van Chicago maakte ze samen met verschillende communities een installatie bestaande uit een grote, rijk gedekte eettafel in driehoeksvorm, vol van symboliek, waaraan 38 zwarte vrouwen, heldinnen van verzet, worden geëerd. 

Over de kunstenaar

Patricia Kaersenhout (1966) is een Nederlandse kunstenaar, cultureel activist en womanist, geboren in Nederland met Surinaamse ouders. In haar werk richt ze zich op het kolonialisme in relatie tot haar eigen opgroeien binnen een West-Europese cultuur. De rode draad in haar werk is een onderzoek naar de Afrikaanse Diaspora, die ze in verband brengt met de geschiedenis van de slavernij, racisme, feminisme en seksualiteit. Verbeelding en kunst zijn voor haar manieren om het trauma van de koloniale onderdrukking beter te kunnen begrijpen en te verwerken.